Käyttääkö kierteisillä hampailla olevaa vanhaa 105-pumppua vaiko uudempaa suorahampaista 116-versiota
Nordin öljypumput
Valvoja: Moderators
Nordin öljypumput
Öljypumppuja on tullut silmäiltyä viime aikoina enemmän ja vähemmän. Pohdinta ei nyt tunnu omasta toimesta juuri etenevän, joten tarvitaan kollektiivistä asiantuntemusta
Käyttääkö kierteisillä hampailla olevaa vanhaa 105-pumppua vaiko uudempaa suorahampaista 116-versiota
Mikä on noiden toiminnallinen ero?
Käyttääkö kierteisillä hampailla olevaa vanhaa 105-pumppua vaiko uudempaa suorahampaista 116-versiota
Giulia Super -69
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1840
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Pirkkala
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1840
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Pirkkala
Hmm, hammaspyörien pituus, halkaisija ja hampaiden lukumäärä ovat samat molemmissa pumpuissa. Kierteishampaisessahan hampaat ovat kierteellä, joten tilavuus taitaa olla pienempi, ei kylläkään paljoa. Pitäisi oikein mitata, kun pumppuja nyt on pöydällä.
Omien havaintojen mukaan teräshammaspyörät eivät näytä juurikaan kuluvan, pronssiset sen sijaan kuluvat tynnyrin muotoisiksi. Pesät noissa kuluvat selvästi, kierteishampaisten pesät näyttävät olevan kuluneenpia kuin suorahampaisten, mutta taitaa johtua siitä, että ne ovat vanhempia.
Jenkkifoorumin öljypumppuspesialisti meinasi, että suorahampaiseen pumppuun siirryttiin uudempien ja isompien moottorien madaltuneen kierroslukualueen vuoksi.
Korkealta kiertävässä kisakoneessa vanha pumppu on kuulemma parempi, uudemman pumpun akseli on vaarassa katketa kovilla kierroksilla, mikä on kyllä ymmärrettävää, kun ylipaineventtiilikin purkaa imupuolelle.
Omien havaintojen mukaan teräshammaspyörät eivät näytä juurikaan kuluvan, pronssiset sen sijaan kuluvat tynnyrin muotoisiksi. Pesät noissa kuluvat selvästi, kierteishampaisten pesät näyttävät olevan kuluneenpia kuin suorahampaisten, mutta taitaa johtua siitä, että ne ovat vanhempia.
Jenkkifoorumin öljypumppuspesialisti meinasi, että suorahampaiseen pumppuun siirryttiin uudempien ja isompien moottorien madaltuneen kierroslukualueen vuoksi.
Korkealta kiertävässä kisakoneessa vanha pumppu on kuulemma parempi, uudemman pumpun akseli on vaarassa katketa kovilla kierroksilla, mikä on kyllä ymmärrettävää, kun ylipaineventtiilikin purkaa imupuolelle.
Giulia Super -69
Laitetaan tähän kohtaan tietoa Italialaisesta isolohkosta:
Tiedot moottori manuaalissa:
maximipaine öljyvaloon 0.5-0.8 kg/cm2
öljyjäähdyttäjän max. paine 20kg/cm2, työ paine 10kg/cm2
öljypumpun tuotto 100rpm 11 litraa/minuutissa (lämpö 90astetta) eli 1000rpm 110litraa minuutissa eli 1.83litraa sekunnissa
öljynpaine 100rpm 2kg/cm2
öljypaine 6500rpm 7-8kg/cm2
öljytermostaatin avautumislämpötila 75 astetta
öljyä systeemissä on 17.5 litraa

Tiedot moottori manuaalissa:
maximipaine öljyvaloon 0.5-0.8 kg/cm2
öljyjäähdyttäjän max. paine 20kg/cm2, työ paine 10kg/cm2
öljypumpun tuotto 100rpm 11 litraa/minuutissa (lämpö 90astetta) eli 1000rpm 110litraa minuutissa eli 1.83litraa sekunnissa
öljynpaine 100rpm 2kg/cm2
öljypaine 6500rpm 7-8kg/cm2
öljytermostaatin avautumislämpötila 75 astetta
öljyä systeemissä on 17.5 litraa

No niin, nyt alkaa olla mielenkiintoista luettavaa
Tuo suorahampaisen pumpun aiheuttama syke on kyllä huono homma ja voi hyvinkin aiheuttaa pumpun akseli vaurion, varsinkin, kun suorahampaisen pumpun akselitkin ovat millín verran ohuemmat kuin kierteishampaisen.
Öljynpaineen syke voi ehkä jopa aiheuttaa kannentiivisteen o-renkaiden hajoamista ja kampiakselin öljyporauksen plugien irtoamista?
Itse asiassa on tämän perusteella vaikea ymmärtää siirtymistä tuohon suorahampaiseen malliin, no on ehkä hivenen halvempi valmistaa.
unknown, onko tuo kuva Lambosta? Melko massiivinen määrä öljyä kierrossa. Osa 24 lienee öljynsuodatin, aika kivasti on pinta-alaa siinäkin. Muutenhan tuossakin näyttäisi olevan suorahampainen hammasratas pumppu.
Öljynpaineen syke voi ehkä jopa aiheuttaa kannentiivisteen o-renkaiden hajoamista ja kampiakselin öljyporauksen plugien irtoamista?
Itse asiassa on tämän perusteella vaikea ymmärtää siirtymistä tuohon suorahampaiseen malliin, no on ehkä hivenen halvempi valmistaa.
Hmm, suorahampaisessahan hampaat ovat suorassa ja kierteishampaisessa ne ovat kierteellä ja näin ollen 0.4mm pitemmät. Onko tuolla merkitystä?Juhako kirjoitti:Laskennallinen hammapyöräpumpun kierrostilavuus (tuotto yhdelläkierroksella) on hampaiden syrjäyttämän tilavuus, se on sama oli hampaat suorassa tai kierteellä.
unknown, onko tuo kuva Lambosta? Melko massiivinen määrä öljyä kierrossa. Osa 24 lienee öljynsuodatin, aika kivasti on pinta-alaa siinäkin. Muutenhan tuossakin näyttäisi olevan suorahampainen hammasratas pumppu.
Giulia Super -69
Kyllä Countachista nuo tiedot on.
Todellisuudessa öljynkiertoon pitää ottaa huomioon öljypumpun kavitaatio.
Pumpussa on myös ohivirtausventtiili joka päästää 9kg/cm2 ylittävät paineet takaisin pohjaan.
Öljyfiltterissä on myös hätäventtiili.
Joskus oli juttua että huollossa oli unohdettu liittää jokin letku ja muutamassa sekunnissa oli huollon lattialla 17litraa öljyä.
Kuriositeettinä mainittakoon että Ferrarin 180asteiset koneet tarvitsivat kolme öljypumppua jotka kaikki ovat vinohampaisia. Ensimmäiset mallit oli kahdella suodattimella. Tämä oli yksi syistä miksi "boxeri" koneiset Ferrarit ei oikein menestyneet kestävyysajoissa.
Kyllä suorahampainen kestää, mutta kyse on materiaalikoosta.
Jos öljypumppu on tuota kokoluokkaa niin vesipumppu ei jää kovinkaa paljoa kakkoseksi:
17 litraa jäähdytysnestettä
1000rpm 12.6litraa/minuutissa
6500rpm 94.2litraa/minuutissa
moottori tosin kiertää 8000rpm...
Todellisuudessa öljynkiertoon pitää ottaa huomioon öljypumpun kavitaatio.
Pumpussa on myös ohivirtausventtiili joka päästää 9kg/cm2 ylittävät paineet takaisin pohjaan.
Öljyfiltterissä on myös hätäventtiili.
Joskus oli juttua että huollossa oli unohdettu liittää jokin letku ja muutamassa sekunnissa oli huollon lattialla 17litraa öljyä.
Kuriositeettinä mainittakoon että Ferrarin 180asteiset koneet tarvitsivat kolme öljypumppua jotka kaikki ovat vinohampaisia. Ensimmäiset mallit oli kahdella suodattimella. Tämä oli yksi syistä miksi "boxeri" koneiset Ferrarit ei oikein menestyneet kestävyysajoissa.
Kyllä suorahampainen kestää, mutta kyse on materiaalikoosta.
Jos öljypumppu on tuota kokoluokkaa niin vesipumppu ei jää kovinkaa paljoa kakkoseksi:
17 litraa jäähdytysnestettä
1000rpm 12.6litraa/minuutissa
6500rpm 94.2litraa/minuutissa
moottori tosin kiertää 8000rpm...
Imupuolen vastus tosiaan vaikuttaa erittäin oleellisesti pumpun tuottoon. Alfan pumpussa on 15.5mm imuputki, joka on neloskoneeksi melko suuri.
Kun nyt Ferrarin bokserista oli puhetta niin joskus on mietityttänyt miten noissa tehokkaissa boksereissa saadaan öljy kansista takaisin sumppuun riittävän tehokkaasti, onko siellä siirtopumput sitä varten?
Alfan Nordeissa ei taida tehdas kuivasumppuja olla kuin vinokone TZ:ssa? 105-sarjan öljypohja loiskelevyineen eristää sinällään öljyn jo aika hyvin pyörivistä osista ja samalla jäähdyttääkin sitä hiukan.
Löytyi muuten kuva TZ:n ulkoisesta öljypumpusta, magnesiumista valmistettu uustuotanto-osa:

Kun nyt Ferrarin bokserista oli puhetta niin joskus on mietityttänyt miten noissa tehokkaissa boksereissa saadaan öljy kansista takaisin sumppuun riittävän tehokkaasti, onko siellä siirtopumput sitä varten?
Alfan Nordeissa ei taida tehdas kuivasumppuja olla kuin vinokone TZ:ssa? 105-sarjan öljypohja loiskelevyineen eristää sinällään öljyn jo aika hyvin pyörivistä osista ja samalla jäähdyttääkin sitä hiukan.
Löytyi muuten kuva TZ:n ulkoisesta öljypumpusta, magnesiumista valmistettu uustuotanto-osa:

Giulia Super -69
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 5115
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 5115
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- tsav
- Viestit: 674
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Sama käsitys minullakin. boxerissa (eli vastaisku moottorissa) vastakkaisten mäntien veivit on eri kauloilla ja siis yhtä aikaa yläkuolokohdassa. V-koneessa vastakkaiset veivit olivat samalla kaulalla ja silloin toisen männän ollessa yläkuolokohdassa olisi vastakkainen alakuolokohdassa. Noiden lisäksi on vielä tähtimoottori mahdollisuus. Silloin toinen veivi on laakeroitu kaulalle ja toinen veivi on tapilla kiinni ensimmäisessä. Siis vähän niin kuin V-koneessa, mutta vastakkaiset sylinterit olisivat samalla kohtaa, eikä olisi laakeroinnin tarvitsemaa pituus siirtymää, niin kuin on V-koneessa ja boxerissa.