Nordin öljypumput

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Gasolina
Viestit: 4881
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Nordin öljypumput

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Öljypumppuja on tullut silmäiltyä viime aikoina enemmän ja vähemmän. Pohdinta ei nyt tunnu omasta toimesta juuri etenevän, joten tarvitaan kollektiivistä asiantuntemusta :)

Käyttääkö kierteisillä hampailla olevaa vanhaa 105-pumppua vaiko uudempaa suorahampaista 116-versiota :? Mikä on noiden toiminnallinen ero?
Giulia Super -69

Avatar
Gasolina
Viestit: 4881
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Itse itselleni vastaten; suorahampaisen pumpun tuotto on suurempi varsinkin pienillä kierroksilla.
Giulia Super -69

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1840
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Kuinkahan tämä pumppu on imenyt...
Liitteet
Liquid gasket
Liquid gasket
02062010.jpg (186.47 KiB) Katsottu 4263 kertaa
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11382
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Elroq 60 Sport Čára 2025, 500e La Prima 2022
Paikkakunta: Lago d'Erba

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Katos, ihan kuin oman 164 V6:n imusihti aikanaan. Ettei vaan olisi samaa punaista Würthin tiivisteliimaa, ainakin pahasti saman näköistä?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Gasolina
Viestit: 4881
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Jos on ostamassa autoa jonka öljypohjan välistä tursuaa silikonia kuten kuvassa kannattaa melkein unohtaa kyseinen laite tai sitten hieroa kauppaa laakerivikaisesta autosta :)

Satakuusnelonen; eikai kuva ollut Giuliettan myllystä?
Giulia Super -69

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1840
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Ei ole Giulietasta. Ostin yhen ylimääräisen alakerran, jonka hinta oli aivan kohdallaan. Ei aihetta harmiin siis. :-D
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
Gasolina
Viestit: 4881
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Hmm, hammaspyörien pituus, halkaisija ja hampaiden lukumäärä ovat samat molemmissa pumpuissa. Kierteishampaisessahan hampaat ovat kierteellä, joten tilavuus taitaa olla pienempi, ei kylläkään paljoa. Pitäisi oikein mitata, kun pumppuja nyt on pöydällä.

Omien havaintojen mukaan teräshammaspyörät eivät näytä juurikaan kuluvan, pronssiset sen sijaan kuluvat tynnyrin muotoisiksi. Pesät noissa kuluvat selvästi, kierteishampaisten pesät näyttävät olevan kuluneenpia kuin suorahampaisten, mutta taitaa johtua siitä, että ne ovat vanhempia.

Jenkkifoorumin öljypumppuspesialisti meinasi, että suorahampaiseen pumppuun siirryttiin uudempien ja isompien moottorien madaltuneen kierroslukualueen vuoksi.
Korkealta kiertävässä kisakoneessa vanha pumppu on kuulemma parempi, uudemman pumpun akseli on vaarassa katketa kovilla kierroksilla, mikä on kyllä ymmärrettävää, kun ylipaineventtiilikin purkaa imupuolelle.
Giulia Super -69

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Viesti Kirjoittaja unknown »

Laitetaan tähän kohtaan tietoa Italialaisesta isolohkosta:

Tiedot moottori manuaalissa:
maximipaine öljyvaloon 0.5-0.8 kg/cm2
öljyjäähdyttäjän max. paine 20kg/cm2, työ paine 10kg/cm2
öljypumpun tuotto 100rpm 11 litraa/minuutissa (lämpö 90astetta) eli 1000rpm 110litraa minuutissa eli 1.83litraa sekunnissa
öljynpaine 100rpm 2kg/cm2
öljypaine 6500rpm 7-8kg/cm2
öljytermostaatin avautumislämpötila 75 astetta
öljyä systeemissä on 17.5 litraa
Kuva

Avatar
Gasolina
Viestit: 4881
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

No niin, nyt alkaa olla mielenkiintoista luettavaa :-D Tuo suorahampaisen pumpun aiheuttama syke on kyllä huono homma ja voi hyvinkin aiheuttaa pumpun akseli vaurion, varsinkin, kun suorahampaisen pumpun akselitkin ovat millín verran ohuemmat kuin kierteishampaisen.

Öljynpaineen syke voi ehkä jopa aiheuttaa kannentiivisteen o-renkaiden hajoamista ja kampiakselin öljyporauksen plugien irtoamista?

Itse asiassa on tämän perusteella vaikea ymmärtää siirtymistä tuohon suorahampaiseen malliin, no on ehkä hivenen halvempi valmistaa.
Juhako kirjoitti:Laskennallinen hammapyöräpumpun kierrostilavuus (tuotto yhdelläkierroksella) on hampaiden syrjäyttämän tilavuus, se on sama oli hampaat suorassa tai kierteellä.
Hmm, suorahampaisessahan hampaat ovat suorassa ja kierteishampaisessa ne ovat kierteellä ja näin ollen 0.4mm pitemmät. Onko tuolla merkitystä?

unknown, onko tuo kuva Lambosta? Melko massiivinen määrä öljyä kierrossa. Osa 24 lienee öljynsuodatin, aika kivasti on pinta-alaa siinäkin. Muutenhan tuossakin näyttäisi olevan suorahampainen hammasratas pumppu.
Giulia Super -69

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Viesti Kirjoittaja unknown »

Kyllä Countachista nuo tiedot on.
Todellisuudessa öljynkiertoon pitää ottaa huomioon öljypumpun kavitaatio.

Pumpussa on myös ohivirtausventtiili joka päästää 9kg/cm2 ylittävät paineet takaisin pohjaan.
Öljyfiltterissä on myös hätäventtiili.

Joskus oli juttua että huollossa oli unohdettu liittää jokin letku ja muutamassa sekunnissa oli huollon lattialla 17litraa öljyä.

Kuriositeettinä mainittakoon että Ferrarin 180asteiset koneet tarvitsivat kolme öljypumppua jotka kaikki ovat vinohampaisia. Ensimmäiset mallit oli kahdella suodattimella. Tämä oli yksi syistä miksi "boxeri" koneiset Ferrarit ei oikein menestyneet kestävyysajoissa.
Kyllä suorahampainen kestää, mutta kyse on materiaalikoosta.


Jos öljypumppu on tuota kokoluokkaa niin vesipumppu ei jää kovinkaa paljoa kakkoseksi:
17 litraa jäähdytysnestettä
1000rpm 12.6litraa/minuutissa
6500rpm 94.2litraa/minuutissa


moottori tosin kiertää 8000rpm...

Avatar
Gasolina
Viestit: 4881
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Imupuolen vastus tosiaan vaikuttaa erittäin oleellisesti pumpun tuottoon. Alfan pumpussa on 15.5mm imuputki, joka on neloskoneeksi melko suuri.

Kun nyt Ferrarin bokserista oli puhetta niin joskus on mietityttänyt miten noissa tehokkaissa boksereissa saadaan öljy kansista takaisin sumppuun riittävän tehokkaasti, onko siellä siirtopumput sitä varten?

Alfan Nordeissa ei taida tehdas kuivasumppuja olla kuin vinokone TZ:ssa? 105-sarjan öljypohja loiskelevyineen eristää sinällään öljyn jo aika hyvin pyörivistä osista ja samalla jäähdyttääkin sitä hiukan.

Löytyi muuten kuva TZ:n ulkoisesta öljypumpusta, magnesiumista valmistettu uustuotanto-osa:
Kuva
Giulia Super -69

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Viesti Kirjoittaja unknown »

180asteen V-koneissa öljy palautuu erillistä, ulkoista putkea pitkin.
Alkuperäinen ongelma oli että pumpusta, kun niitä oli yksi, äärimmäinen pää koneesta tahtoo jäädä turhan "kuivaksi" ja siksi pumppuja lisättiin, kuivasumppu ja tilavuuden lisääminen oli ratkaisu.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4881
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Miten tuo 180 asteen V-moottori asia muuten meni? Muistan hämärästi kuulleeni tuosta joskus jotain, mutta taitaisi olla lisäsivistyksen paikka eli mikä tekee 180 asteen koneesta V-koneen?
Giulia Super -69

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 5115
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Eikös boxerissa mene kampikulmat niin että mäntäparit tulevat toisiaan vastaan ja sitten ulospäin yhtäaikaa. 180 asteen V-koneessa eivät männät kulje vastakkain.
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Viesti Kirjoittaja unknown »

kupla, Porsche ja Subaru on boxer moottoreita. Itse mielummin puhun V-moottorista koska se kuvaa moottorin toimintaa paraiten. Alunperin moottori syntyi 365 GTB/4 "Daytonasta" ja 365BB:ssä on useampi moottorin osa yhteisiä.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 5115
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

En nyt osaa mistään asiaa varmistettua mutta "teoriallani" siis Alfan boxeri muuttuisi V 180 koneeksi kun siihen vaihtaisi eri kampiakselin. Boxerissa männät "nyrkkeilee" ja V koneessa eivät. :?
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Gasolina
Viestit: 4881
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Kyllä asia taitaa noin olla eli kampiakseli määrittelee homman.

Jotenkin minulla silti on mielikuva, että unknow:n mainitsemassa 365BB:ssä BB tarkoittaisi BerlinettaBoxer, Berlinetta tarkoittaneen koria ja Boxer sitten kai moottoria?
Giulia Super -69

Avatar
tsav
Viestit: 674
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tsav »

Sama käsitys minullakin. boxerissa (eli vastaisku moottorissa) vastakkaisten mäntien veivit on eri kauloilla ja siis yhtä aikaa yläkuolokohdassa. V-koneessa vastakkaiset veivit olivat samalla kaulalla ja silloin toisen männän ollessa yläkuolokohdassa olisi vastakkainen alakuolokohdassa. Noiden lisäksi on vielä tähtimoottori mahdollisuus. Silloin toinen veivi on laakeroitu kaulalle ja toinen veivi on tapilla kiinni ensimmäisessä. Siis vähän niin kuin V-koneessa, mutta vastakkaiset sylinterit olisivat samalla kohtaa, eikä olisi laakeroinnin tarvitsemaa pituus siirtymää, niin kuin on V-koneessa ja boxerissa.

Vastaa Viestiin