Käsijarrun merkkivalo

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
routasydän
Viestit: 1558
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Käsijarrun merkkivalo

Viesti Kirjoittaja routasydän »

No niin, kysytään vielä täältä, vaikka luulen, että jarrunesteet pitäisi ilmeisesti vaihtaa.

Eli kiihdyttäessä, etenkin mutkan jälkeen, syttyy tuo tuttu huutomerkki kojetauluun. Sammuu taas vauhdin tasaantuessa. Oletan, että kihdyttäessä, ja etenkin kääntymisen yhteydessä, jarrunesteenpinta heiluu sen verran, että anturi toteaa nestettä olevan liian vähän. Onko tästä kyse myös getvosen kohdalla?

Toinen kysymys myös tahän asiaan koskien on, että kun meinaan laittaa auton seisontaa talveksi (tällä hetkellä omaan autokatokseen, kun tallipaikkaa ei ole löytynyt), niin kannattaako noita nesteitä vaihtaa talvea vasten vai vasta keväällä esim öljynvaihdon yhteydessä? Olisiko hyvä jättää hieman alhaisemmalle tasolle, jos ulkona säilyttää? Mitenkäs jäähdytys yms nesteet? Eli mitä varotoimia ulkonasäilytykselle katoksessa kannattaa tehdä?

edit. Unohtu mainita, että kässäri on tullut refleksinomaisesti vedettyä päälle aina, kun auton parkkiin jättää, mutta tuntuisi kummalta, että se jumittaisi vain kaarteissa ja kiihdytyksissä.

Avatar
routasydän
Viestit: 1558
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Nesteet näyttäisi olevan vähissä. En tiedä kuinka vanhat litkut siellä on, niin olisiko fiksua vaihtaa kokonaan uudet litkut eikä lisätä uutta tilalle?

Avatar
Sape
Viestit: 1398
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sape »

Nesteet vähissä. Minulla myös vilkutteli mutkissa ja kiihdytyksissä kässärin valoa, kun jarruneste oli alarajalla. Jarruremontin yhteydessä vaihdoin nesteet niin sen jälkeen ei ole enää valo palanut.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

Ilmeisesti gtv:ssä on jarru ja kytkin-neste samassa purkissa. Jos alkaa lisäilyjen jälkeenkin vilkkumaan niin kytkimen työsylinterin kumi todenäköisesti vuotaa.

Jarrunesteet vaihtaisin vasta ensi keväänä. Ja kannattaa tarkistaa että jäähdytysneste kestää tarpeeksi pakkasta ettei jäädy.

Varsinkin jos nyt on tulossa "kylmin talvi 1000 vuoteen" :D

Avatar
routasydän
Viestit: 1558
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Mitäs jos laskis jäähdytysnesteet pois kokonaan ennen seisotusta ja laittais uudet tilalle keväällä? Entäs nuo jarrunesteet, olisko nekin hyvä kokonaan vaihtaa jossain vaiheessa vai lisäänkö vaan uutta tilalle. Jos laskis nekin samassa syssyssä pois ja uutta sitten keväällä tilalle. Vai onko huono idea jättää kokonaan kuivaksi?

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

No IMO kaikkein huonoin vaihtoehto on jättää systeemit tyhjäksi? Jarrut taitaa kärsiä moisesta ja kyllä kai jäähdytyssysteemillekin on parempi että siellä nestettä on. Miksi ihmeessä ne pitäisi tyhjentää, en ymmärrä?

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

Itsekään en tajua miksi pitäisi tyhjentää ?? Jäähd.nesteessä on suojaavia aineita että ei ruostu yms.

Ei kannata tehdä mitään turhia toimenpiteitä IMO.

Avatar
routasydän
Viestit: 1558
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Eiku velipoika ehdotti. Ite kun olen noviisi näiden vanhempien autojen kanssa. Siksi kysyinkin, kun vähän ihmetytti :silly:

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Tuossa moottorin ja bensan kausisäilytystuotteita malliksi:
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=60-8060
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=60-8071

Itse jättäisin kaikki nesteen paikoilleen
+tankkiin reilusti bensaa
+pakkasnesteen jäätymispisteen mittaus jos ei varmuutta / vaihto tai lisäys
+akku pois tai automaattilaturi tai säännöllinen latailu
+öljyt keväällä

Jos aikaa niin voihan sitä välillä käyttää lämpimäksi. Ei tarvitse sitten ehkä akkua miettiä.

Nämä mutu pohjalta..

legza
Viestit: 897
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja legza »

Uudet öljyt ja jarrunesteet ennen seisontaa. Jarrunesteethän vaihdetaan sen takia, kun vettä tulee sekaan. Eli turha jättää syövyttämään vanhoja nesteitä. Öljyyn kertyy myös syövyttäviä aineita, joten uudet öljyt ennen seisontaa.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

-akku täyteen ja -kaapeli irti,se riittää akun osalta
-Bensiinin määrästä en ole itse ainakaan huomannut mitään eroa,aina on vanhoilla hyvin startannut keväällä
-Jäähdytin nesteen riittävä pakkasen kestävyys
-ei käsijarrua päälle

Näillä on menty ja vehkeet toimineet myös keväällä kun kausi käynistetty
Itsellä aina ollut talvet katoksessa tai tallissa
Noista jarrunesteiden vaihdosta ennen seisontaa,niin joku viisaampi ja asiaan perehtynyt voisi kertoa,että kerääkö se talvella vettä yhtään sen enempää oli auto ajossa tai ei,tai jos kerää talven seisonta,niin mitä järkeä on vaihtaa talven ajaksi uudet litkut,jos keväällä on vaihtokunnossa :?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Ei kai jarruneste ainakaan enempää vettä kerää, jos ei käytä?
Akun suhteen ajattelin jos on pitkään kylmässä ja huonossa latingissa, niin ei menisi huonoksi.
Täydempi tankki kondensoi vähemmän vettä sisäänsä.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Autokatos talvisäilytyspaikkana (harrasteautolle?) on jotenkin järjetön. Samalla omantunnon tuskalla autosta voisi nauttia ajamalla talvellakin. GTV on seksikäs lumisessakin maisemassa. :)

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

tankki piripintaan, niin tankkikin pysyy puhtaana kokoajan ja jos siellä on jotain likaa, niin laimenee isoon määrään paremmin?

Noin ainakin minä olen asian aatellut, mutta yhtäkään autoa en ole säilönnyt - tuskinpa meikeläisen mielipide hirveästi painaa :mrgreen:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Sopii hyvin tähän otsikkoon, niin kysytäänpä että mistäköhän voi johtua että käsijarrun merkkivalo palaa mulla välillä (ei aina) himmeästi vaikka jarru ei ole päällä. Onko se sama valo joka syttyy kun jarrupalat on liian kuluneet? Voisikohan liittyä siihen, vai johtuuko vain italialaisesta sähkötekniikasta?

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

Laba kirjoitti:Sopii hyvin tähän otsikkoon, niin kysytäänpä että mistäköhän voi johtua että käsijarrun merkkivalo palaa mulla välillä (ei aina) himmeästi vaikka jarru ei ole päällä. Onko se sama valo joka syttyy kun jarrupalat on liian kuluneet? Voisikohan liittyä siihen, vai johtuuko vain italialaisesta sähkötekniikasta?
Millaisessa tilanteessa palaa himmeästi,kun ajat mutkiin tai kiihdytyksissä ?

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

^ Ei vaan ihan tasaisesti koko ajan.

Avatar
hamppi
Viestit: 746
Liittynyt: 21 Marras 2004, 04:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hamppi »

^ nesteet tarkistettu?

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

Laba kirjoitti:^ Ei vaan ihan tasaisesti koko ajan.
Jos himmeästi palaa satunaisesti,niin kuulostaa maadoitus vialta.

Tarkista jarrunestesäiliön korkkiin menevät johdot ettei ole johdot "kuoriutuneet" tai vastaavaa.

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Juu kyllä nestettä on vähän liikaakin. Joku sähköongelma siis lienee. Säiliön korkille menevät johdot näytti pimeässä ihan ok:lta :)

Avatar
routasydän
Viestit: 1558
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Jätin nesteasiat talven iloksi, kun sainkin getvoselle tallipaikan 8)

Uutena lisääntyvänä ongelmana on kytkimen luistatus, etenkin kylmänä. Ei meinaa esim 5. vaihdetta hyväksyä vaan nostattaa vaan kierroksia... Vaimolla myös 2 kertaa käynyt niin, ettei pakki ole mennyt päälle, kun alamäkeen parkkeerannut.

No, vaihtelen talven aikana nuo nuo jäähdytin- ja jarrunesteet. Mitä muuta voisin tehdä? Keväällä tarkotus sitten viedä suoraan katsastukseen ja sieltä öljyn ja suodattimien yms vaihtoon ja jakohihnan tarkistukseen.

Avatar
doublesix
Viestit: 2534
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Kannattaisi ainakin öljyt vaihtaa seisonnan ajaksi.
Ride on!

Avatar
routasydän
Viestit: 1558
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja routasydän »

doublesix kirjoitti:Kannattaisi ainakin öljyt vaihtaa seisonnan ajaksi.
Miksi? Kun öljyt on touko-kesäkuun vaihteessa vaihdettu ja tämän jälkeen ajettu noin 4000km. Ja kun tarkoituksena ne on taas heti vaihtaa kun auton ajoon otan.

Siis vaihdan kyllä autoon öljyt jos siihen on hyvä perustelu, mutta mielellään ymmärtäisin miksi jotain autolle teen. Rahallisestihan on melko hölmöä vaihtaa autoon seisonnon ajaksi öljyt ja sitten kun ottaa auton taas ajoon niin uudestaan öljyt vaihtoon. Eli seisontaöljyillä ei sitten ajettaisi ollenkaan?

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Joo,ennen ajoon ottamista ymmärrän,että ölpät kannattaa vaihtaa uuteen,mutta että talven ajaksi :? Mikäköhän on syynä,jos vaikka viisastuisi :)

Avatar
doublesix
Viestit: 2534
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Itse vaihdan 5tkm välein öljyt hämikseen. Nyt ennen talviunille vientiä vaihdoin öljyt,kun öljyn tehtävä on voidella ja pitää kone puhtaana. Miksi jättää koneeseen paskaiset öljyt 6kk:si?

Samoilla öljyillä sitten keväällä liikkeelle.
Ride on!

Vastaa Viestiin