159 JTD hajosi
Valvoja: Moderators
- mattijus
- Viestit: 5287
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
- Car(s): harmaa tojota
sininen mersu - Paikkakunta: Kalukylä
Re: ei sammu
Tojotassa piti nappia painaa pit-kään. Oletettavasti kokeilit myös tätä?veskuk kirjoitti:Kokeilin sammuttaa vauhdissa, ainakaan automaattivaihteinen ei sammu napista jos auto liikkuu, ei D:llä eikä N:llä!! Turhia varmistuksia!
VMP
-
- Viestit: 1039
- Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
- Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD - Paikkakunta: Billnäs
Muistaakseni CO2 sammutin on sähköpaloihin tarkoitettu, autoon taas olisi jauhe sammutin. Toiminta periaate kai vähän erilainen. Yllä lainatakseni, korjatkaa jos olen korjauksessa väärässä.AlfaTom kirjoitti:Aika hurjalta tuntuu ohje tulpata ilmanottoaukko...kyseessä on melkoinen imuvoima, joka imaisee kissaa pienemmät esineet koneeseen, ellei tulppa ole oikean kokoinen ja muotoinen
Samoin hiilidioksidi-palonsammuttimen käyttö koneen tukahduttamiseen tuntuu vielä hurjemmalta! Jos muistan oikein, on kyseisen sammuttimen aine melkoisen kylmää (noin -70Celsius) tullessaan ulkoilmaan, siinä voi nimittäin sormetkin paleltua.
Korjatkaa jos olen väärässä
Kylmä hiilidioksidi kun kohtaa punaisena hehkuvat moottorinosat, lopputulos ei voi olla kaunista katseltavaa...
Jos joku uskaltaa kokeilla, haluaisin kuulla loppuraportin miten kävi.
Taidanpa itse käydä ostamassa autoon sammutin, toivottavasti ei tarvitse raportoida miten käyttö sujui.
- AlfaTom
- Viestit: 2864
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
CO2 sopii sähköpaloihin juuri sen takia että se ei sotke paikkoja, esim tietokonesaleissa jauhe saisi aikaan lisätuhoja. Mutta jauheen joutuminen moottorin sisuksiin ei sekään tee hyvää.
Eli moottorin käynnin lopettamiseen palonsammutin lienee huono väline.
Sammutin autossa tulipalon sammutusta varten on kyllä hyvä varuste, mitä vanhempi auto sitä tärkeämpi.
Eli moottorin käynnin lopettamiseen palonsammutin lienee huono väline.
Sammutin autossa tulipalon sammutusta varten on kyllä hyvä varuste, mitä vanhempi auto sitä tärkeämpi.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S
La vita è
La vita è
- veskuk
- Viestit: 290
- Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
- Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic
Re: ei sammu
mattijus kirjoitti:Tojotassa piti nappia painaa pit-kään. Oletettavasti kokeilit myös tätä?veskuk kirjoitti:Kokeilin sammuttaa vauhdissa, ainakaan automaattivaihteinen ei sammu napista jos auto liikkuu, ei D:llä eikä N:llä!! Turhia varmistuksia!
No en!
- Matti_S
- Viestit: 595
- Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
- Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08
Pärtsätin: Triumph Thruxton '06 - Paikkakunta: Oulu
Jahas. Poppailin tuonne ALD:lle, että jos ne pikkusen pistäsivät painetta wetterille. No ne oli tiedustellu, niin vastaus oli tämä:
Turbo ja välijäähytin vaihettu. Moottori käy huonosti ja saaneet maahantuojalta luvan vaihtaa joku laakerijuttu. Varaosat SAATTAA tulla ens viikon lopussa .
Jumaleissön mitä toimintaa. Kolme ja puoli viikkoa pajalla ja menee vissiin niinku kuudennelle viikolle että saan tuo takas. Ei vittu mitään rotia. Jos tuo nyt olis sitten selvä tuolta osin.
Turbo ja välijäähytin vaihettu. Moottori käy huonosti ja saaneet maahantuojalta luvan vaihtaa joku laakerijuttu. Varaosat SAATTAA tulla ens viikon lopussa .
Jumaleissön mitä toimintaa. Kolme ja puoli viikkoa pajalla ja menee vissiin niinku kuudennelle viikolle että saan tuo takas. Ei vittu mitään rotia. Jos tuo nyt olis sitten selvä tuolta osin.
-Matti-
-
- Viestit: 1039
- Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
- Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD - Paikkakunta: Billnäs
Joutuu siinä tod. näk. jauhe koneen sisään, mutta kannen irroittaminen ja palotilan putsaaminen on vähän halvempi kuin koneen uusiminen. Ja jos vaihtoehdot on joko koneen kilahtaminen tai sammuttimen käyttö niin kallistun kyllä siihen toiseen vaihtoehtoon.AlfaTom kirjoitti:CO2 sopii sähköpaloihin juuri sen takia että se ei sotke paikkoja, esim tietokonesaleissa jauhe saisi aikaan lisätuhoja. Mutta jauheen joutuminen moottorin sisuksiin ei sekään tee hyvää.
Eli moottorin käynnin lopettamiseen palonsammutin lienee huono väline.
Sammutin autossa tulipalon sammutusta varten on kyllä hyvä varuste, mitä vanhempi auto sitä tärkeämpi.
-
- Viestit: 828
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Saahan sitä jauhetta sinne konetilaan ruiskutella, tuskin sammuu.AAW kirjoitti:Joutuu siinä tod. näk. jauhe koneen sisään, mutta kannen irroittaminen ja palotilan putsaaminen on vähän halvempi kuin koneen uusiminen. Ja jos vaihtoehdot on joko koneen kilahtaminen tai sammuttimen käyttö niin kallistun kyllä siihen toiseen vaihtoehtoon.AlfaTom kirjoitti:CO2 sopii sähköpaloihin juuri sen takia että se ei sotke paikkoja, esim tietokonesaleissa jauhe saisi aikaan lisätuhoja. Mutta jauheen joutuminen moottorin sisuksiin ei sekään tee hyvää.
Eli moottorin käynnin lopettamiseen palonsammutin lienee huono väline.
Sammutin autossa tulipalon sammutusta varten on kyllä hyvä varuste, mitä vanhempi auto sitä tärkeämpi.
Useimmiten autoissa imuilman otto on sisälokasuojan sisällä ja jos saisi CO2 sammuttimella sopivasti sinne imuilmaan hiilidioksidia puhallettua voisi olla että kone sammuisi.
Se että se hiilidioksi on -70 asteista lienee yhdentekevää, ei se niin tehokkaasti jäähdytä. Kyllä autolla pystyy ajamaan -40 asteen pakkasellakin ja silloin auto saa sitä kylmää jatkuvasti eikä vaan 15 sekuntia...
Eli isoin pykälä silmään ja jarrulle, sammuu. Automaattilaatikossa ei tietenkään D-asentoon
Hiilidioksidisammutin sopisi varmasti moottorin pakkopysäytykseen, mutta muuten sillä ei oikein ole autopaloissa sijaa. No, tietysti, jos kojelaudassa tai muualla auton sisuksissä syttyy... Yleensä palo alkaa kuitenkin moottoritilasta ja silloin jauhe tai vaahto olisivat oikeat lääkkeet. Hiilidioksidi ei tee siellä mitään. Vaahtosammutin on kuitenkin kallis ja lisäksi se jäätyy talvella, joten jäljelle jää jauhe. Vaikka kyseessä onkin lisäaineistettu leivinjauhe, se ei ole täysin haitaton. Sammutinjauhe pitkään vaikuttaeessaan syövyttää maalipintaa. Ei sitäkään pitäisi moottoriin suihkuttaa. Toisaalta joskus on tilanteita, jolloin on tehtävä asioita, joita ei pitäisi. aina on mietittävä, kumpi on isompi paha. On myös hyvä muistaa, että vakuutus korvaa isomman vahingon torjunnasta aiheutuneita pienempiä vahinkoja ja kuluja.AAW kirjoitti:Muistaakseni CO2 sammutin on sähköpaloihin tarkoitettu, autoon taas olisi jauhe sammutin. Toiminta periaate kai vähän erilainen. Yllä lainatakseni, korjatkaa jos olen korjauksessa väärässä.AlfaTom kirjoitti:Samoin hiilidioksidi-palonsammuttimen käyttö koneen tukahduttamiseen tuntuu vielä hurjemmalta! Jos muistan oikein, on kyseisen sammuttimen aine melkoisen kylmää (noin -70Celsius) tullessaan ulkoilmaan, siinä voi nimittäin sormetkin paleltua.
Korjatkaa jos olen väärässä
Kylmä hiilidioksidi kun kohtaa punaisena hehkuvat moottorinosat, lopputulos ei voi olla kaunista katseltavaa...
Jos joku uskaltaa kokeilla, haluaisin kuulla loppuraportin miten kävi.
Taidanpa itse käydä ostamassa autoon sammutin, toivottavasti ei tarvitse raportoida miten käyttö sujui.
- Alfissimo
- Viestit: 8717
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
^Pitää olla todisteet. Esim. poliisin löytämät ja kuvaamat hirvenjäljet ilmeisesti riittävät. Takana ajaneen sukulaismiehen kertomus ei ehkä vielä riitä.
Velipoika törmäsi ainaan kevarilla hirveen. Ei sitä hirveä kukaan nähnyt, eikä veli muista asiasta mitään, mutta poliisin löytämät karvatupsut katteessa riittivät. Muuten olisivat varmaan epäilleet normi ojaanajoksi. Onneksi hajosi vaan "mopo".
Velipoika törmäsi ainaan kevarilla hirveen. Ei sitä hirveä kukaan nähnyt, eikä veli muista asiasta mitään, mutta poliisin löytämät karvatupsut katteessa riittivät. Muuten olisivat varmaan epäilleet normi ojaanajoksi. Onneksi hajosi vaan "mopo".
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- AlfaTom
- Viestit: 2864
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
No tuossa esimerkkitapauksessa pitää olla tosi viileä kaveri jos pystyy analysoimaan tilanteen kaikki seuraukset. Käytännössä kyllä yrittäisi ensin sammuttaa koneen vaihteiston ja jarrujen avulla, ainakin minulle tulisi se mieleen ekaksi. Pelkästään sammuttimen kaivaminen esille, konepellin avaaminen ja sammutuksen aloittaminen saattaa kestää minuutin pari ja tilanne saattaa jo olla ohi.Jönsson kirjoitti: Toisaalta joskus on tilanteita, jolloin on tehtävä asioita, joita ei pitäisi. aina on mietittävä, kumpi on isompi paha. On myös hyvä muistaa, että vakuutus korvaa isomman vahingon torjunnasta aiheutuneita pienempiä vahinkoja ja kuluja.
En kyllä luottaisi vakuutusyhtiöiden myötämielisyyteen korvaustapauksissa.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S
La vita è
La vita è
-
- Viestit: 2535
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Niin, ei tuo ohje sammuttaa moottori hiilidioksidisammuttimella ole kuin 'ammattilaisille' koska ei kukaan normikuski keksi, tai löydä konehuoneesta mahdollisen savun seasta tarkkaa imuilman paikkaa mihin saa reippaasti ruiskutettua ainetta sisään. Toki jos on tarpeeksi habaa voisi saada repäistyä jonkun imu-osan irti. Eikä tuota pysähdys, käsijarru, jarru + suurin vaihde temppuakaan keksi käytännössä hätätilanteessa kuin ammattilaiset.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- AlfaTom
- Viestit: 2864
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Mikähän olisi ollut vaihtomoottorin hinta? Nyt kaikki työ+osat taitaa tehdä muhkean laskun? Kuka on maksumiehenä?Matti_S kirjoitti:Edistys edistyy. Wetteriltä soittivat että 21 päivä olis huoltoaika ja vaihtavat siinä kampiakselin (?) laakerit. Kuulemma joutuvat irrottamaan moottorin ja koko roska vie 16 (!) tuntia! Rapsakkaa.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S
La vita è
La vita è
Periaatteessa kyllä, ainakin jokunen tapaus on mennyt läpi, tosin vasta valitusasteiden kautta. Pitää kuitenkin olla todisteet siitä, että hirvikolari olisi ollut väistämätön tai ainakin todennäköinen, jos ei olisi väistänyt. Lisäksi vahingon torjumisesta aiheutuneiden kustannusten pitäisi olla ainakin oletuksena pienemmät kuin torjuttavasta vahingosta aiheutuneet. Älä siis sammuta kympin omaisuutta kahdenkympin sammuttimella. Äläkä törmää samalla nopeudella kovaan kallioleikkaukseen, jos voit tehdä sen hirveen.Rolle kirjoitti:Lisätietoja odotellessa vähän OT
Kuten väistäessä hirveä penkkaan?Jönsson kirjoitti:On myös hyvä muistaa, että vakuutus korvaa isomman vahingon torjunnasta aiheutuneita pienempiä vahinkoja ja kuluja.
Sen sijaan, jos voit estää koko autoa palamasta suihkuttamalla jauhetta imusarjaan, sen voit tehdä. Sitten on taas tutkittava, olisiko se auto palanut vai olisiko vain moottori rikkoutunut. Rikkovakuutuksiahan autoihin ei saa.
Oma lukunsa on sitten se, kenellä on aikaa vertailla eri vaihtoehtojen kustannuksia, kun vahinko tulee silmille esim. hirven muodossa. Jos väistämiseen on aikaa, jokainen varmaan väistää luonnostaan, oli sitten alle tulossa ihminen, hirvi, koira tai sorsa. Aikaa eri vaihtoehtojen punnitsemiseen harvemmin on, varsinkaan kun väistäessä ei voi koskaan varmuudella tietää, mihin siinä päädytään.
Jos moottori sitten yhtäkkiä ryntää ylikierroksille mahtavan savun saattelemana, ei siinäkään varmaa mitään todennäköisyyslaskentaa ja kannattavuuskalkyyleja aleta tehdä. Jos mieleen tulee keino, jolla moottori sammutetaan, sitä käytetään, jos voidaan. Niin kai se menee.
Hirven väistön ongelma liittyy siihen, että hirvivakuutus on halpa, mutta törmäysvakuutus on kallis. Törmäysvahinkojen korvaamista hirvivakuutuksesta ei voi pitää oikein hyvänä bisneksenä, joten vahingontorjumiskulujen korvaamisessa on pakko vetää todella tiukkaa linjaa.
- AlfaTom
- Viestit: 2864
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Hirvivahingon varalta, tai sen varalta ettei osunutkaan hirveen vaan kiveen, kannattaa pitää tukkua hirvenkarvoja autossa jotka sitten käy laittamassa sopivaan paikkaan merkiksi osumisesta metsän kuninkaaseen
OT, ei liity mitenkään Jtd:n hajoamiseen.
OT, ei liity mitenkään Jtd:n hajoamiseen.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S
La vita è
La vita è
Niin, varautuminen on yleensäkin elämässä tärkeätä. Si vis pacem, para bellum - sanoivat roomalaiset, nuo alfistien esi-isät. Aina kannattaa miettiä, mitä teen, jos syttyy tulipalo, takka alkaa savuttaa, lapsi on tukehtua ruokaansa, vasenpuoli menee veltoksi, verottajalta tulee mätkyjä, auto karkaa sivuluisuun tai dieselmoottorista tulee jäteöljypoltin. Partiolaisten vyössäkin luki ennen, että Ole valmis. Mahtaako kukaan enää mitään partiota harrastaa? Ilmeisesti ei. Varsinkin naiset ovat elokuvista oppineet, että hädän hetkellä riittää, kun huutaa iiiik! Vaikka eivät miehet ja pojatkaan enää mitään mcgyvereitä ole, vaikka James Bondia ja 24:ää katsellaan. Kun lintu lentää luokkahuoneeseen, pitää soittaa palokunta avaamaan ikkuna, että tipi pääsee luontoon.AlfaTom kirjoitti:Mutta nythän ainakin Alfabbs-lukijat tuon jo tietävät ja osaavat
Ilmanoton aukon läytymisen vaikeuden nykyautoissa kyllä myönnän. Ennen se oli helppoa, kun ilmanputsarin kotelosta lähti 20 senttinen putki.
Viimeksi muokannut Jönsson, 10 Helmi 2011, 21:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- AlfaTom
- Viestit: 2864
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Uusavuttomuus ja nykyautot jotenkin liittyvät toisiinsa. Ja tämä ei ole vitsi. Ei välttämättä autoilijoiden syytä vaan liittynee siihen että jo ohjekirjassa lukee lähes joka kohdassa että käänny korjaamon puoleen ongelmatilanteissa. Itse ei edes yritetä pähkäillä vikaa. Pesunestettä osataan laittaa pesurin säiliöön.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S
La vita è
La vita è
-
- Viestit: 1039
- Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
- Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD - Paikkakunta: Billnäs
Koneen sammuttaminen vaihteiston ja jarrujen avulla kuin on vaan mahdotonta jos on automaatti. Jäljelle jää siis sammutus imuilman estämisen kautta, eli joko tulppaaminen tai palosamuutin. Ja ei siinä nyt 30 sek kauempaa saa mennä kuin repii sammuttimen esille, avaa konepeiton ja reikä imuputkeen mihin tökkii sammuttimen suulakkeen.AlfaTom kirjoitti:
No tuossa esimerkkitapauksessa pitää olla tosi viileä kaveri jos pystyy analysoimaan tilanteen kaikki seuraukset. Käytännössä kyllä yrittäisi ensin sammuttaa koneen vaihteiston ja jarrujen avulla, ainakin minulle tulisi se mieleen ekaksi. Pelkästään sammuttimen kaivaminen esille, konepellin avaaminen ja sammutuksen aloittaminen saattaa kestää minuutin pari ja tilanne saattaa jo olla ohi.
En kyllä luottaisi vakuutusyhtiöiden myötämielisyyteen korvaustapauksissa.
Nimim. Leatherman aina autossa.
- AlfaTom
- Viestit: 2864
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Näin kannattaa sitten toimiaAAW kirjoitti:
Koneen sammuttaminen vaihteiston ja jarrujen avulla kuin on vaan mahdotonta jos on automaatti. Jäljelle jää siis sammutus imuilman estämisen kautta, eli joko tulppaaminen tai palosamuutin. Ja ei siinä nyt 30 sek kauempaa saa mennä kuin repii sammuttimen esille, avaa konepeiton ja reikä imuputkeen mihin tökkii sammuttimen suulakkeen.
Nimim. Leatherman aina autossa.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S
La vita è
La vita è
-
- Viestit: 828
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Tjaa? Eikö se sammu jos vaihde on jollain "numerovaihteella" eikä d-asennossa?AlfaTom kirjoitti:Näin kannattaa sitten toimiaAAW kirjoitti:
Koneen sammuttaminen vaihteiston ja jarrujen avulla kuin on vaan mahdotonta jos on automaatti. Jäljelle jää siis sammutus imuilman estämisen kautta, eli joko tulppaaminen tai palosamuutin. Ja ei siinä nyt 30 sek kauempaa saa mennä kuin repii sammuttimen esille, avaa konepeiton ja reikä imuputkeen mihin tökkii sammuttimen suulakkeen.
Nimim. Leatherman aina autossa.
Mulle tulee toki mieleen että kaipa tuon imuilma putken saisi joltain väliltä puristettua lyttyyn? (putkipihdit takakonttiin, maksaa vähemmän kuin hiilidioksidisammutin).
-
- Viestit: 1039
- Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
- Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD - Paikkakunta: Billnäs
Automatiikka ei salli sitä, jos olet pysähdyksissä niin et saa isompaa kuin ykköstä silmään ja jos yrität jarruttaa sammuksiin niin vaihtaa automaattisesti pienempää pykälää päälle.pjotrthegreat kirjoitti:Tjaa? Eikö se sammu jos vaihde on jollain "numerovaihteella" eikä d-asennossa?AlfaTom kirjoitti:Näin kannattaa sitten toimiaAAW kirjoitti:
Koneen sammuttaminen vaihteiston ja jarrujen avulla kuin on vaan mahdotonta jos on automaatti. Jäljelle jää siis sammutus imuilman estämisen kautta, eli joko tulppaaminen tai palosamuutin. Ja ei siinä nyt 30 sek kauempaa saa mennä kuin repii sammuttimen esille, avaa konepeiton ja reikä imuputkeen mihin tökkii sammuttimen suulakkeen.
Nimim. Leatherman aina autossa.
Mulle tulee toki mieleen että kaipa tuon imuilma putken saisi joltain väliltä puristettua lyttyyn? (putkipihdit takakonttiin, maksaa vähemmän kuin hiilidioksidisammutin).
-
- Viestit: 828
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
- Matti_S
- Viestit: 595
- Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
- Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08
Pärtsätin: Triumph Thruxton '06 - Paikkakunta: Oulu
Ja edistys ei vaan vittu edisty. Soittivat Wetteriltä että laakereiden saatavuudessa ongelma ja saavat auton pukille ke tai to. Saan kuulemma auton takas tälle viikkoa.
Toivottavasti tuo on nyt tuossa. Tosin jos sieltä on kiertokangen laakerit paskana, niin luulis että on siellä muutakin ongelmaa.
Toivottavasti tuo on nyt tuossa. Tosin jos sieltä on kiertokangen laakerit paskana, niin luulis että on siellä muutakin ongelmaa.
-Matti-
- Matti_S
- Viestit: 595
- Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
- Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08
Pärtsätin: Triumph Thruxton '06 - Paikkakunta: Oulu
Jumaleissön! Mariia is back!
Soittivat äsken Wetteriltä että homma on bueno. Eilisen päivän, illan ja tän aamun olivat duunanneet.
Kokonaisuutena aikaa meni 2 päivää vaille 6vkoa. Soitin ite wetterille about 3-4 kertaa, ne soitti mulle kahdesti että auton moottorissa on jotain vikaa, kahdesti että tilaavat osia, kerran että osat on myöhässä, kahesti etteivät ehdi duunata sitä ja että se on siksi myöhässä.
Jännittää vaan kun vloppuna tulee koeajoksi 600km lenkki, sitä seuraavana 8h Oulu-Åre ja sitä seuraavana sitten Åre-Oulu-Hki .
Soittivat äsken Wetteriltä että homma on bueno. Eilisen päivän, illan ja tän aamun olivat duunanneet.
Kokonaisuutena aikaa meni 2 päivää vaille 6vkoa. Soitin ite wetterille about 3-4 kertaa, ne soitti mulle kahdesti että auton moottorissa on jotain vikaa, kahdesti että tilaavat osia, kerran että osat on myöhässä, kahesti etteivät ehdi duunata sitä ja että se on siksi myöhässä.
Jännittää vaan kun vloppuna tulee koeajoksi 600km lenkki, sitä seuraavana 8h Oulu-Åre ja sitä seuraavana sitten Åre-Oulu-Hki .
-Matti-
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
-
- Viestit: 2535
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
^Minusta on positiivista etteivät vaihtele osia summittaisesti niinkuin yleensä vaan vain tarvittavat, itse ainakin osasin odottaa tämän viestin tiedoilla että riski maratonmatkan katkeamiseen on suuri. Mikäköhän on yleisesti ottaen käytöntö jos kone käy öljyillä?
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
-
- Viestit: 1295
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Valitettavasti itsekin olisin ollut ihmeissäni jos tuollaisen remontin jälkeen olisi mennyt nuo monet sadat kilometrit ilman mitään jälkivikaa. Itse en ole läheskään aina päässyt korjaamon jäljiltä kovin pitkälle. Kerran keitti kone melkein heti, toisella kertaa taka-akselin uusi pusla irtosi korjaamon pihassa, rengas tyhjä 15km rengasliikkeestä, jakolaatikko vuotaa kun kampiakselin stefa vaihdettiin. Tai sitten on laitettu väärät tulpat tai väärät moottoriöljyt. Aina jotakin.
Noin iso moottori remontti ei ole mikään kovin varma onnistumaan viimeistä klemmarin kiristystä myöten vaikka sen kuka tekisi, puhumattakaan jostain merkkiliikkeen huollosta jossa kello tikittää.
Noin iso moottori remontti ei ole mikään kovin varma onnistumaan viimeistä klemmarin kiristystä myöten vaikka sen kuka tekisi, puhumattakaan jostain merkkiliikkeen huollosta jossa kello tikittää.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- rim
- Viestit: 767
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
- Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
- Paikkakunta: Seinäjoki
Nyt loppui reilu meininki....
Tarina on aika pitkä...
- Syksyllä huollossa huomattiin että Deltan uutena jälkiasentama Webasto vuotaa.
- Vaihdettiin uusi webasto takuuna Deltan toimesta
- Itsenäisyyspäivänä Kuusamossa auto heitti jäähdytinnesteet nopealla tahdilla ulos. Pikakorjauksena paikallisessa nyrkkipajassa webasto ohitettu että pääsee kotiin. Kiitos myös team Ahmalle eli Autoliiton tiepalvelulle.
- Vuoto korjattu Deltan kautta alihankkijalla
- Jokin aika sitten huomasin että jäähdytinnestettä vuotaa edelleen
- Lauantai-aamuna auto kehoitti tarkistamaan öljypinnan. Tikussa ei näkynyt mitään. 2,5 litraa lisäyksen jälkeen määrä ok. Lammikko alla.
- Deltassa huollossa kerrottiin että jonkin öljynlauhduttimen lähellä olevan putken prässäys pettänyt ?
- Nyt sitten odotellaan ettö saadaan osia Autokeskukselta ja vuodot kuriin
Mulle alkaa pikku hiljaa riittämään. Alkaa tuntua että 4 alfaa peräkkäin on tarpeeksi, varmaan aika vaihtaa leiriä....
Tarina on aika pitkä...
- Syksyllä huollossa huomattiin että Deltan uutena jälkiasentama Webasto vuotaa.
- Vaihdettiin uusi webasto takuuna Deltan toimesta
- Itsenäisyyspäivänä Kuusamossa auto heitti jäähdytinnesteet nopealla tahdilla ulos. Pikakorjauksena paikallisessa nyrkkipajassa webasto ohitettu että pääsee kotiin. Kiitos myös team Ahmalle eli Autoliiton tiepalvelulle.
- Vuoto korjattu Deltan kautta alihankkijalla
- Jokin aika sitten huomasin että jäähdytinnestettä vuotaa edelleen
- Lauantai-aamuna auto kehoitti tarkistamaan öljypinnan. Tikussa ei näkynyt mitään. 2,5 litraa lisäyksen jälkeen määrä ok. Lammikko alla.
- Deltassa huollossa kerrottiin että jonkin öljynlauhduttimen lähellä olevan putken prässäys pettänyt ?
- Nyt sitten odotellaan ettö saadaan osia Autokeskukselta ja vuodot kuriin
Mulle alkaa pikku hiljaa riittämään. Alkaa tuntua että 4 alfaa peräkkäin on tarpeeksi, varmaan aika vaihtaa leiriä....
Suosittelen että kierrät vaan Deltan ja Autokeskuksen kaukaa ja käytät huoltohommiin jotain asiansa osaavaa pienempää korjaamoa.
Itse meinasin tuskastua Alfan kanssa alkutaipaleella kun Delta mokaili todella radikaalisti ihan perusasioissakin, huoletonta ajoa on ollut kun tehnyt kaiken itse
Auto ei ole huono jos Delta on asentanut webastoin päin peetä, eihän?
Itse meinasin tuskastua Alfan kanssa alkutaipaleella kun Delta mokaili todella radikaalisti ihan perusasioissakin, huoletonta ajoa on ollut kun tehnyt kaiken itse
Auto ei ole huono jos Delta on asentanut webastoin päin peetä, eihän?
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5761
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä - Paikkakunta: Pori
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Ei ihan odottamatonta tämä. Jos kampiakselin laakerit saaneet kipeää osumasta kampiakselin kanssa, niin kyllä se kampiakselikin yleensä kipeää saa. Tämän lisäksi kipeää on voineet saada venttiilit ja kiertokangen laakerit. Puhumattakaan siitä että on unohtunut joku pultti, liitos jne kiristää ison remontin jälkeen.Matti_S kirjoitti:Ja Mariia pääs takas pajalle. 200km oli eilen takana ja sytty check engine valo. Hetkeä myöhemmin haisi käry. Majapaikkaan päästiin silti ja sijaisauto hankittua.
Olipa karua roudata 4 aikuista ukkoa lasku ja majoitusräleineen 1.2:sella Pololla...
Jotenkin alkaa jo turtua tähän...
Ihan noin pitkälle/kauas ei kojeajolle yleensä lähdetä... Eikö Wetteri yhtään nikoitellut suunnitelman kuullessaan?
niin on mullakin deltan takuu voimassa ja huollot olen tehnyt silti itse. takuun olemassaolon edellytys kun ei edelleenkään ole huollattaa autoa deltalla vaan huollot voi, huolto-ohjelman mukaisesti, tehdä kuka vaan.rim kirjoitti:Pakko käyttää kun on takuut vielä voimassa vähän aikaa.Manukki kirjoitti:Suosittelen että kierrät vaan Deltan ja Autokeskuksen kaukaa ja käytät huoltohommiin jotain asiansa osaavaa pienempää korjaamoa.
- Matti_S
- Viestit: 595
- Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
- Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08
Pärtsätin: Triumph Thruxton '06 - Paikkakunta: Oulu
Nope ja mainittin kyllä asiasta.onefromnorth kirjoitti: Ei ihan odottamatonta tämä. Jos kampiakselin laakerit saaneet kipeää osumasta kampiakselin kanssa, niin kyllä se kampiakselikin yleensä kipeää saa. Tämän lisäksi kipeää on voineet saada venttiilit ja kiertokangen laakerit. Puhumattakaan siitä että on unohtunut joku pultti, liitos jne kiristää ison remontin jälkeen.
Ihan noin pitkälle/kauas ei kojeajolle yleensä lähdetä... Eikö Wetteri yhtään nikoitellut suunnitelman kuullessaan?
Luottamusta herätti myös se, että joku paneeli oli unohtunut auki ratin vierestä. Todella siistiä aukasta ovi ja johtosotku on edessä, ja ruuveja lattialla. No ODB kaapelin paikkaa kait ne oli sieltä ettineet. Aika juostenkustua joka tapauksessa.
-Matti-
- rim
- Viestit: 767
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
- Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
- Paikkakunta: Seinäjoki
Mutta takuukorjaukset taitaa mennä ainakin helpommin Deltan kautta.Manukki kirjoitti: niin on mullakin deltan takuu voimassa ja huollot olen tehnyt silti itse. takuun olemassaolon edellytys kun ei edelleenkään ole huollattaa autoa deltalla vaan huollot voi, huolto-ohjelman mukaisesti, tehdä kuka vaan.
- hjpp
- Viestit: 1967
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
Jep. Silloin kun vielä erehdyin ajamaan uudenkarheilla, niin huoltopuuhat suoritin aina itse. Mitään ongelmia ei takuukorjausten kanssa ilmennyt.Manukki kirjoitti: niin on mullakin deltan takuu voimassa ja huollot olen tehnyt silti itse. takuun olemassaolon edellytys kun ei edelleenkään ole huollattaa autoa deltalla vaan huollot voi, huolto-ohjelman mukaisesti, tehdä kuka vaan.
juu tietenkin mutta niissä ei pahemmin ongelmia ole ollutkaan kun kulut menevät deltan omasta pussista, pistää kummasti tekemään työt tarkemmin. deltahan on aikoinaan ostanut alfat ilman tehdastakuuta, saaden ne halvemmalla, ja myöntänyt oman 5 vuoden takuunsa tilalle.rim kirjoitti:Mutta takuukorjaukset taitaa mennä ainakin helpommin Deltan kautta.Manukki kirjoitti: niin on mullakin deltan takuu voimassa ja huollot olen tehnyt silti itse. takuun olemassaolon edellytys kun ei edelleenkään ole huollattaa autoa deltalla vaan huollot voi, huolto-ohjelman mukaisesti, tehdä kuka vaan.
nyt sitten vähän ahistaa kun pitää melkein 5 vuotta vanhoihin romuihin, kuten omanikin on, maksella takuuna remontteja
- Matti_S
- Viestit: 595
- Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
- Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08
Pärtsätin: Triumph Thruxton '06 - Paikkakunta: Oulu
Plot thickens!
Eli autoa ei oltukkaan hinattu Ouluun, vaan se oli vedetty Iisalmeen johonkin huoltoliikkeeseen (?). Sieltä soiteltiin että auto on bueno. Oli kuulemma jäätynyt jotain joka oli pistänyt jonkun sensorin perseileen mikä oli pistäny moottorin vikasietotilaan. Ja käry johtu keskeytyneestä hiukkasloukun poltosta. Dunno jäikö se sitten polttotilaan koko ajaksi.
Mitä ne autolle oli varsinaisesti teheny, sitä en tiedä.
No ne nyt soitteli että saan tulla hakemaan, mutta aika hiljasta että sieltä asti hakisin. Ja sitäpaitti vuokra-auto on anyways Oulusta. Eli lykkäävät rekan kyytiin.
Onneksi tuo ei kuitenkaan ehi huomiseksi, joten 950 + 1600km + 600 tulee ajettua vuokra-autolla. Olis ollu aika hc koeajo tuon operaation jälkeen.
Eli autoa ei oltukkaan hinattu Ouluun, vaan se oli vedetty Iisalmeen johonkin huoltoliikkeeseen (?). Sieltä soiteltiin että auto on bueno. Oli kuulemma jäätynyt jotain joka oli pistänyt jonkun sensorin perseileen mikä oli pistäny moottorin vikasietotilaan. Ja käry johtu keskeytyneestä hiukkasloukun poltosta. Dunno jäikö se sitten polttotilaan koko ajaksi.
Mitä ne autolle oli varsinaisesti teheny, sitä en tiedä.
No ne nyt soitteli että saan tulla hakemaan, mutta aika hiljasta että sieltä asti hakisin. Ja sitäpaitti vuokra-auto on anyways Oulusta. Eli lykkäävät rekan kyytiin.
Onneksi tuo ei kuitenkaan ehi huomiseksi, joten 950 + 1600km + 600 tulee ajettua vuokra-autolla. Olis ollu aika hc koeajo tuon operaation jälkeen.
-Matti-
Minulle kävi juuri samalla tavalla. Huohotin jäässä ja karmea savutus. Sain sammutettua normaalisti avaimella ja hinuutin auton Deltalle. Silloin oli sunnuntai ja hinurin kaveri jätti autoon minun yhteystietoni ja kuvauksen viasta. Olivat kumminkin Deltalla laittaneet auton käyntiin hallissa, jolloin kone karkasi karmeille kierroksille. En ollut paikalla, joten en tiedä millaisen operaation sammutus vaati. Oli kuulemma käynyt noin 10 sekkaa...
Ensimmäiseksi avasivat kannen, joka tarkastettiin Kantasella. Pari venttiiliä vääntynyt. Kansi paikalleen ja uudet (2) venttiiliä...ei käynyt kunnolla. Moottori purettiin ja todettiin kahden kiertokangen vääntyneen. Jakopää uusiksi (kaikki), kone kasaan ja nyt toimii. Taisi olla vielä joitain antureita, en muista.
Homma ei maksanut minulle mitään...KAIKKI TAKUUSEEN!!!
(Alle 60 000 km mittarissa)
Ehkä kannattaisi vaihtaa öljyt aina syksyllä, vaikka ei kilometrejä vielä olisikaan kovin paljon. Minulla oli tarkoitus mennä öljynvaihtoon juuri noina aikoina, kun tämä aksidentti tapahtui. Tiedä sitten pitäisikä huohottimen putki putsata jollain aikavälillä...
Ensimmäiseksi avasivat kannen, joka tarkastettiin Kantasella. Pari venttiiliä vääntynyt. Kansi paikalleen ja uudet (2) venttiiliä...ei käynyt kunnolla. Moottori purettiin ja todettiin kahden kiertokangen vääntyneen. Jakopää uusiksi (kaikki), kone kasaan ja nyt toimii. Taisi olla vielä joitain antureita, en muista.
Homma ei maksanut minulle mitään...KAIKKI TAKUUSEEN!!!
(Alle 60 000 km mittarissa)
Ehkä kannattaisi vaihtaa öljyt aina syksyllä, vaikka ei kilometrejä vielä olisikaan kovin paljon. Minulla oli tarkoitus mennä öljynvaihtoon juuri noina aikoina, kun tämä aksidentti tapahtui. Tiedä sitten pitäisikä huohottimen putki putsata jollain aikavälillä...
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen