Kokemuksia 166hv 2.0JTS myllystä ??

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Kokemuksia 166hv 2.0JTS myllystä ??

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Eli minkälainen on tehoiltaan, väännöltään, eli se ajo tuntuma ?

Eikös se 156 jts ole pikkuisen pienemmillä tehoilla, joten mahtaa olla erimoinen tuntumaltaan !
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
Jalamari
Viestit: 3089
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Eikös 156 JTSsä ole juuri samat tehot eli 166hv

Avatar
Jarsan
Viestit: 2492
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Laitetaampas tähän saman otsakkeen alle pari lisäkysymystä.


Mitenkäs se tehohävikki juttu alkupään JTS moottoreissa. Mistä se tarkalleen johtuu? Ja koskeeko se kaikkia alkupään moottoreita vai vaan joitakin yksilöitä ihan satunnaisesti? Haulla ei tuntunut millään löytyvän kattavaa tietoa tuosta.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4396
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): 1750 Berlina, Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Eikös se niin mennyt, että väärät öljyt / vast. karstoittivat moottorin tukkoon ja täten tehot katosivat?

Nouko88
Viestit: 747
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

.
Viimeksi muokannut Nouko88, 03 Maalis 2025, 12:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2492
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Ahaa! No, tuo puoltaisi myös sitä tietoa minkä täältä löysin, että nokka-akselin osanumero olis vaihtunut aikalailla alkumetreillä.

Ei liene mahdollisuutta tietää autosta päältäpäin, valmistenumeroista vaikkapa, onko moottori varustettu pehmeällä nokalla? Jos siis koko pollelauma ei vielä ole ehtinyt karata laitumille ja persdyno ei ole niin tarkassa kalibroinnissa, että huomaisi pienen hävikin. Harvemmin sattuu näillä leveysasteilla samanlaisia niin lähekkäin, että voisi testailla useampaa samalla koneella. :(

Onko tuota karkaisuvikaa ollut jollakulla vielä facelift-mallissa vai rajoittuuko kaikki huonot kokemukset noihin "boselifteihin"? Ketjut mistä noita tietoja koitin tonkia oli kovin vanhoja ja faceliftit oli vielä tuolloin niin uusia, ettei olisi edes ehtinyt kulua piloille vaikka olisikin ollut nokissa sanomista.

Nouko88
Viestit: 747
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

.
Viimeksi muokannut Nouko88, 03 Maalis 2025, 12:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Kärsi vääristä öljyistä, kampi-askelin laakerit vaihdettiin onneksi siinä määrin pian, ettei kerennyt tehdä lisätuhoja, mutta muuten oli ongelmaton peli, päivääkään en vaihtaisi, enkä yhtäkään syytä miksi olisin vaihtannut twin sparkiin

Onhan tätä täälläkin väännetty ja parikin aihetta löytyy
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Uotinen
Viestit: 142
Liittynyt: 29 Touko 2011, 20:26
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Uotinen »

Tuohon ihan ensimmäiseen kysymykseen vastaan omalla parin viikon kokemuksella...

Teholtaan ihan napakka peli, vetää tasaisesti heti tyhjäkäynniltä mutta koska vääntö on vapariksi todella pontevaa alle 3000 kierroksella, niin kierrosten myötä ei kicksejä enää oikeastaan tule kuten ehkä Alfalta odottaisi. Puurtaa työnsä kyllä kivasti ja kauniisti punaviivalle, mutta murhaava (jopa ahdettuun verrattava persdynolla, edellinen ajokki oli RS Octavia 2.0 TFSI) alavääntö antaa odottaa enemmän.

Esmes ohitus satasesta sujuu kolmosella... nooh, kaunista laulua kuunnellen ja maisemia katsellen, nelosella ripeähköön perheautotahtiin ja viitosella turbomaisen reippaasti. En ole mittaillut, mutta epäilen nelosvaihteella olevan paras aika esim. välillä 100-140 km/h.
BMW tuo ajamisen iloa, Alfa tuo ajamisen nautintoa!

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Uotinen kirjoitti:vääntö on vapariksi todella pontevaa alle 3000 kierroksella, niin kierrosten myötä ei kicksejä enää oikeastaan tule kuten ehkä Alfalta odottaisi
Ja minäkun olen aina ollut siinä mielessä, että juuri 3000 jälkeen ruvetaan lentämään :lol:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
palkus
Viestit: 5568
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

juuri sellainen kuin uotinen kuvaili, vähintään 200 hepoa olisi jos se motti jatkaisi kierroksille siten kuin alakierrokset lupaa. työkaveri ihmetteli kun kurvailin 5:sella laiskuuttani risteykset ja kaikki että onpa merkillinen motti kun laita yhtään vastaan. kyllä se 3 vaihteella nopeiten sen 100-140 ottaa mutta kellosta täyttyy katsoa kun takapuolidyno ei oikein meinaa erottaa 3-5 vaihteiden eroa. Ylämäessä tai kylmästöinnin kompuran päälle hypätessä eron sitten kyllä huomaa kuten kaikissa vajaa-moottorisissa. Nuo väärät öljyt on sitten se murha, korkea puristussuhde + alkupään suorasuihku huolehtivat siitä että esim 5w-50 mobil 1 meni sitten ihan vedeksi, voin vain kuvitella mitä joku konelankin harrastama 5w-40 nesteen munkkiöljy mahtaa tehdä/ on tehnyt. väärät/vanhat/vähät öljyt hajoittaa ensin ajoituksen muuntimen ja sitten loput. 7/2004 tuli vissiin viimeinen päivitys mottiin ja noin 2/2005 lambda päivitys viimeisiin + gt:seen

Uotinen
Viestit: 142
Liittynyt: 29 Touko 2011, 20:26
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Uotinen »

Mikä muuten olisi oikea öljy tuohon? 10W-60?

Itsellä tulee P0420 vikakoodia kera häiriövalon (katalysaattorin puhdistusaste liian alhainen) ja tuohan viittaa karstaan. Itsellä tulee pakosta aika paljon taajamapyörittelyä, liekkö kuinka tyypillistä ko. konetyypille? Pitäisi vissiin käydä säännöllisen epäsäännöllisesti laskemassa motaria kolmosella, jotta katti lämpeäisi...
BMW tuo ajamisen iloa, Alfa tuo ajamisen nautintoa!

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Mikä muuten olisi oikea öljy tuohon? 10W-60?
No sepä se, ei muuta vaihtoehtoa.

Avatar
palkus
Viestit: 5568
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

ja kesät talvet, yli 30 pakkasilla olen räjäytellyt käyntiin niin shellin kuin selenian 10w-60 olioilla eikä ole kilkatuksia kuulunut. tuttu on tuo p0420 koodi versiona p0430 eli lohko/katti vain toinen. tuohon on tarjolla myös lambdojen liitinvika, ecun väärin oppima sekä sitten katti paskana. jts:ssän katteja on vaihdettu, herkkä raakalle bensalle (kuten tietysti kaikki katit).
Nyt on ollut pisin jakso piitkään aikaan ilman herjausta ja olen oikein kiusaamalla kiusannut pahalla noin 2000rpm kierrosluvulla, koodia ei siis nyt ole tullut kertaakaan jakoremmin vaihdon jälkeen.

Uotinen
Viestit: 142
Liittynyt: 29 Touko 2011, 20:26
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Uotinen »

Tuosta liitinviasta täällä olikin jo keskusteltu ja jollekulle oli tehty "ohitusleikkaus" ja ongelma poistui. Seuraillaan tilannetta, pitää hommata tuo fiatecuscan toimimaan niin ei tarvitse testerimaksua maksaa jos herjan haluaa pois.

Herjan päällä ollessa en ainakaan persdynolla/korvalla erota mitään eroa normaaliin toimintaan.

Pari paikallista alfa -"tietäjää" toinen merkkiliikkeen ex-huoltopäällikkö ja toinen merkkihuollon nykyinen omistaja molemmat sanoivat samaa, kenkää vaan korkealta ja kovaa ja pitkään ja hartaasti (ei siis mitään räppäilyä vaan kierrokset yli 5000 puoli tuntia) niin karsta palaa ja herjat loppuu.
BMW tuo ajamisen iloa, Alfa tuo ajamisen nautintoa!

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Niin ajatus oli kuulla tuosta väännöstä ja tehon tunteesta. Ongelma kun on se että haeskelin 3.2 getvosta mutta niitä ei ole koko pallolla tarjolla oikeen mitään, joten ajatus karkaa väkisin tuohon jts koneiseen getvoseen, niitä kun olis pari tarjolla.

Muutoin jää ilman autoa jos se ei kelpaa vaikka taitaa se loppu kesä mennä kumminkin ilman ajo alffaa :(
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
Jarsan
Viestit: 2492
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Kiitoksia kattavista vastauksista! :) Tänään olis tarkotus käydä tyyppäämässä eräs ko. koneella oleva mobiili. Suopi nähdä mitä siitä tuumataan, notta tuleeko kotia näin juhannuksen kunniaksi. :mrgreen:

Vastaa Viestiin