Auton tuontia Italiasta

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

vto
Viestit: 128
Liittynyt: 10 Maalis 2011, 16:55
Car(s): Giulietta JTDm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auton tuontia Italiasta

Viesti Kirjoittaja vto »

Onko MiTo tulossa sieltä mukaan? Varmasti kiva kotimatka tulossa Suomeen. Tuosta maksusta tuli mieleen viime kesän auton tuonti Saksasta. Siellä schwabenilaisessa Alfakaupassa ei käynyt muu kuin käteinen, ja pankkiautomaatilta sai nostettua vain 500 € erissä :)

-Lee-
Viestit: 371
Liittynyt: 19 Joulu 2005, 19:59
Car(s): Ex Alfa Romeo GT -05
Ex Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDm -09
Viesti:

Re: Auton tuontia Italiasta

Viesti Kirjoittaja -Lee- »

vto kirjoitti:Onko MiTo tulossa sieltä mukaan? Varmasti kiva kotimatka tulossa Suomeen. Tuosta maksusta tuli mieleen viime kesän auton tuonti Saksasta. Siellä schwabenilaisessa Alfakaupassa ei käynyt muu kuin käteinen, ja pankkiautomaatilta sai nostettua vain 500 € erissä :)
Juuri niin, Mitolla takaisin.

Gustavia
Viestit: 3
Liittynyt: 01 Heinä 2012, 14:03
Car(s): Giulietta MA

Re: Auton tuontia Italiasta

Viesti Kirjoittaja Gustavia »

Hienoa! Tarvitsetko apua siirtoon, vend?

KHN
Viestit: 53
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 22:58
Car(s): Barchetta, X1/9, 850 Sport Coupe, Coupe 20VT, Testarossa
Paikkakunta: Merikaarto

Re: Auton tuontia Italiasta

Viesti Kirjoittaja KHN »

Hyvä että projekti etenee.
Iso käteismäärä Italiassa oli jo pari vuotta sitten vähän ongelmallinen ja tilanne lienee nyt pahempi kun sieltä yritetään salakuljettaa rahoja käkikellomaahan turvaan. Saapasmaahan vaatii alkuperäselvityksen rajaa ylittäessä yli 10 k€ määrästä, mutta ongelmana on että EU:n direktiivit sanovat että tuo selvitys tarvitaan vain kun ylitetään EU:n ulkoraja. Pari vuotta sitten Suomen tulli ei suostunut tekemään mitään selvitystä EU:n sisälle, kun se kuulemma oli laitonta. Onneksi autokaupat Saksassa onnistuivat, niin ei tarvinnut kuljettaa huomattavaa summaa kotiin saapasmaahan.

-Lee-
Viestit: 371
Liittynyt: 19 Joulu 2005, 19:59
Car(s): Ex Alfa Romeo GT -05
Ex Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDm -09
Viesti:

Re: Auton tuontia Italiasta

Viesti Kirjoittaja -Lee- »

Gustavia kirjoitti:Hienoa! Tarvitsetko apua siirtoon, vend?
Kumpi ajaa?

-Lee-
Viestit: 371
Liittynyt: 19 Joulu 2005, 19:59
Car(s): Ex Alfa Romeo GT -05
Ex Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDm -09
Viesti:

Re: Auton tuontia Italiasta

Viesti Kirjoittaja -Lee- »

Paperit kunnossa ja auto saatu alle.
En oikein tiedä miten tuo olisi voinut mennä helpommin tarvittavien dokumenttien saamisen osalta.
Kävikö itselläni hyvä tuuri mutta en ymmärrä mistä nuo hankalat byrokratia peloittelut ovat peräisin.
Kuten aikaisemmin sanoin, ainoa murhe oli käteinen raha. Se kun ei tunnu kelpaavan.
Auton takaikkunassa on teipattu A4 "rekisterinumero" ja etummainen "rekisterinumero"on kojelaudan päällä- ihme jos ei
kertaakaan pysäytetä viranomaisten toimesta.

Mito on kulkenut mukavasti Cuneosta Gardan kautta Saksan puolelle. Yllätys on ollut auton hiljaisuus.
Tuo tulee varmasti muuttumaan kun pääsee Suomen ei niin sileille teille.

-Lee-
Viestit: 371
Liittynyt: 19 Joulu 2005, 19:59
Car(s): Ex Alfa Romeo GT -05
Ex Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDm -09
Viesti:

Re: Auton tuontia Italiasta

Viesti Kirjoittaja -Lee- »

Tänään Mito kävi maahtuonti katsastuksessa. Ei mitään huomautettavaa. Inssi totesi että auto on alustaltaan kuin uusi.
Itselle on kertynyt kilometrejä hankinnan jälkeen 12tkm. Dieseliä on kulunut ajotietokoneen mukaan ka 5.2l / 100km mutta todellinen kulutus tuntuu olevan n 0.3l enemmän. Veropäätöstä odottelen edelleen.

-Lee-
Viestit: 371
Liittynyt: 19 Joulu 2005, 19:59
Car(s): Ex Alfa Romeo GT -05
Ex Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDm -09
Viesti:

Re: Auton tuontia Italiasta

Viesti Kirjoittaja -Lee- »

Eilen tuli postissa veropäätös: 2637eur.

Onko tuo sitten paljon vai vähän?

Avatar
jyrkip
Viestit: 832
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Auton tuontia Italiasta

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Mikähän on tämän päivän tilanne noiden italianostosten tuomisessa ajamalla? Sähköpostikauppaa käyty 156 diesel faceliftistä pohjois-Italiasta Veronan läheltä, ajamalla tuominen olisi kokonaisedullisinta kun ajattelee kotimatkaa extreme lomareissuna. Mitähän myyjälle voisi ehdottaa? Teen liikennevakuutuksen Suomesta ja koitan saada kilvet mukaan, hankitutan siirtokilvet italiasta tai jotain muuta. Vai unohdanko koko jutun ja haen avensiksen Hyrylästä :silly: ...

Jyrki,
ilman Alfaa jo liian kauan
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
TTi
Viestit: 209
Liittynyt: 20 Marras 2009, 22:05
Car(s): ex-α β κC
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auton tuontia Italiasta

Viesti Kirjoittaja TTi »

jyrkip kirjoitti:Mikähän on tämän päivän tilanne noiden italianostosten tuomisessa ajamalla? Sähköpostikauppaa käyty 156 diesel faceliftistä pohjois-Italiasta Veronan läheltä, ajamalla tuominen olisi kokonaisedullisinta kun ajattelee kotimatkaa extreme lomareissuna. Mitähän myyjälle voisi ehdottaa? Teen liikennevakuutuksen Suomesta ja koitan saada kilvet mukaan, hankitutan siirtokilvet italiasta tai jotain muuta. Vai unohdanko koko jutun ja haen avensiksen Hyrylästä :silly: ...

Jyrki,
ilman Alfaa jo liian kauan
Helpointa on ostaa auto Italiassa liikkeestä, joka hoitaa Italian päässä rekisteristä poiston, siirtokilvet ja liikennevakuutuksen. Kaskon saat Suomesta. Kaupanteon yhteydessä sun pitää saada mukaan seuraavat dokut: kauppakirja, rekisteriotteen molemmat osat: Certificato di Proprieta vastaa meidän ilmoitusosaa ja Carta di circolazione on tekninen osa, joka merkitään paikallisen viranomaisen toimesta mitätöidyksi ja johon kirjataan auto poistetuksi rekisteristä Italiassa ulkomaille vientiä - per esportazione - varten. Tuo paperisota käsittääkseni vie aikaa, joten aikaa lienee syytä varata muutama päivä. Jos ajamalla tuot, auton pitää tietenkin olla katsastettu. Italiassa tuo tehdään vain joka toinen vuosi, ja jos haluut että Italian leima kelpaa paikallisille katsureille, sulla pitää olla katsastuksen tarkastuskortti myös mukana.

Noilla papruilla mun kC lähti Italiasta Vicenzasta kesällä Suomea kohti ja saatiin syksyllä täällä katsastettua ja kilpiin.
TTi

Avatar
Isola
Viestit: 2067
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Auton tuontia Italiasta

Viesti Kirjoittaja Isola »

^Italiasta siis saa siirtokilvet, joilla voi pösöttää Euroopan läpi? Viimeksi vuonna 2011 pohdin Italiasta tuontia, mutta yksi ongelma olivat juuri siirtokilvet. Ne olisivat olleet eri näkemysten mukaan voimassa vain 24 tai 72 tuntia, ja mahdollisesti vain Italian alueella. Tämä tieto taitaa siis olla väärää, vanhentunutta, tai molempia, ja nykyään onnistuu? Tämähän avaa mielenkiintoisia mahdollisuuksia...
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Geneerinen
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Elo 2017, 11:00

Re: Auton tuontia Italiasta

Viesti Kirjoittaja Geneerinen »

Herännyt ajatus 147 JTDm Q2 osto Italiasta (tai keski-euroopasta) ja ajamalla takaisin Suomeen.
Löytyisikö täältä konkreettista tietoa mitä pitää ottaa huomioon?
- byrokratia (todistukset, Suomen ja Italian päästä)
- ero jos ostaa yksityiseltä vai liikkeestä
- vakuutukset

Siipimies
Viestit: 1
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 20:35

Re: Auton tuontia Italiasta

Viesti Kirjoittaja Siipimies »

Moro!
Onko tuoreita kokemuksia auton hausta Italiasta? Suunnitelmissa olisi käydä vaunu hankkimassa Milanon kieppeiltä. Saksasta haku on jossain määrin tuttua, mutta tuo Italian sekoilu kuulostaa vähän omituiselta. Monenlaista tarinaa tuntuu löytyvän. Kysymys on tosiaan, millä kilvillä sieltä voi ajaa pois? Auto on liikkeessä, mutta kevyehkö kielimuuri vaikeuttaa kommunikaatiota.

urhoilija
Viestit: 38
Liittynyt: 11 Helmi 2018, 14:27

Re: Auton tuontia Italiasta

Viesti Kirjoittaja urhoilija »

Siipimies kirjoitti:Moro!
Onko tuoreita kokemuksia auton hausta Italiasta? Suunnitelmissa olisi käydä vaunu hankkimassa Milanon kieppeiltä. Saksasta haku on jossain määrin tuttua, mutta tuo Italian sekoilu kuulostaa vähän omituiselta. Monenlaista tarinaa tuntuu löytyvän. Kysymys on tosiaan, millä kilvillä sieltä voi ajaa pois? Auto on liikkeessä, mutta kevyehkö kielimuuri vaikeuttaa kommunikaatiota.
Itsellä on samanlaisia suunnitelmia käynyt mielessä. Käsittääkseni liikkeet tilaavat siirtokilvet Saksasta (?), jonka jälkeen olisi 15 päivää loma-aikaa Euroopassa. Tosiaan jos kokemuksia löytyy, niin kuulisin itsekin niitä erittäin mielellään.

Avatar
dnapekko
Viestit: 614
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07

Re: Auton tuontia Italiasta

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Onko uutta tietoa asiasta kenelläkään, kiinnostaisi isomoottorinen Brera, ja ajaisin itse kotiin. Minulla on tuttava Italiassa, joka voisi avustaa paperiasioissa, ja tarjontaa näyttää olevan aika hyvin.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001

Como
Viestit: 5
Liittynyt: 25 Loka 2016, 22:49
Car(s): Brera

Re: Auton tuontia Italiasta

Viesti Kirjoittaja Como »

dnapekko kirjoitti:Onko uutta tietoa asiasta kenelläkään, kiinnostaisi isomoottorinen Brera, ja ajaisin itse kotiin. Minulla on tuttava Italiassa, joka voisi avustaa paperiasioissa, ja tarjontaa näyttää olevan aika hyvin.
Moro,
toin itse Breran 2016 syksyllä Comosta. Myyjänä carabineeri -eversti (pojan auto, joka on myös carabineeri). Italialainen kaverini kävi kattoo auton etukäteen, kun asui lähellä. Ei muuta ku vaimon kanssa hakee auto Istanbulin kautta lentäen ja kotio Breralla viinitiloja kiertäen (Barbaresco, Alsace, Mosel, Rhein).
Seuraavia asioita tulee huomioida:
- virallisesti Italiassa voi tehdä käteiskauppaa 3.000€ ja tuoda maahan 10.000€ (kts. alla oleva linkki), mutta liike saattaa ottaa vastaan joissain tapauksissa vain 1.000€ cash (rahanpesulait). Liikkeeseen ei kelpaa oman selvityksen mukaan luottokortti eli maksu on tehtävä pankkisiirrolla, joka kestää 24-48 tuntia (testasin ital. kaverin kanssa). Ole yhteydessä liikkeeseen joko puhelimella tai emaililla. Joskus saattaa löytyä joku englanniin tai saksan kielen taitoinen. Google kääntäjä myös avuksi.....
- lue tämä sepostus: https://europa.eu/youreurope/citizens/v ... dex_en.htm
- yksityiseltä ostettaessa pyydä Italian kilvet mukaan, jotta voit ajaa niillä EU läpi. Myyjä ei välttämättä anna niitä, mutta selvitä etukäteen. Sinun pitää lähettää nämä kilvet myyjälle takaisin heti kotona, jotta hän voi poistaa auton Italian rekísteristä. Hän tarvitsee myös ilmoituksen katsastuskonttorilta, että auto on rekisteröity Suomeen. Minulla kesti 3 kk, kun keksivät autoveron Breralle ja sain rekisteröityä auton Suomeen. Italiassa nuorempi carabineeri eli ex-omistaja alkoi jo hermoilla, ettei saa autoa rekistertistä pois Italiassa. Nooh, kaikki hyvin lopussa.
- jos ostat auton liikkeestä, niin tarvitset Italian siirtokilvet tai Saksan siirtokilvet. Olen kuullut, että jotkut tuovat mukanaan saksalaiset, netistä löytyy ohjeet ja myös tältä palstalta löytyy ohjeita http://www.transit-plate.com/startseite.html. Jos kilvet toimitetaan liikkeeseen Roomasta (kts. linkki), niin varaa aikaa, sillä liike ei lähde tilaamaan niitä ennenkuin olet maksanut auton. Taas kuluu päiviä.
Kts. taas web linkki... Italian siirtokilpien tilaaminen
1. With Italian transit plates and an export clearance document (foglio di via per esportazione) showing the route you will take, you can cross borders and
travel to your home country.
2. Competent authority: Direzione Generale per la Motorizzazione, via Caraci 36, I-00157 Roma (RM), Tel: +39 06 4158 6236-6296-6297, Fax: +39 06
4158.6203, e-mail: dgmot.segr@mit.gov.it
3. The transit plates must be requested at the Department of Motor Vehicles (Ufficio Motorizzazione Civile) according to article 99 of the highway code
(Codice della Strada).
- tarvittavat auton dokut auton Suomeen rekisteröintiä varten. Kun lähdet Italiasta, kysy nämä myyjältä (kts. linkki):
1. The contract of sale or an invoice (kuitti tai kauppasopimus, tee kirjallinen itse + allekirjoitukset);
2. The registration certificate (carta di circolazione) (rekisteriote, katso, että siinä lukee toi teksti "carta di circolazione"). Itse sain lisäksi toisenkin osan
rekisteriotteesta (certificato di propriata), mutta lähetin sen takaisin Italiaan, kun olin käynyt ensimmäisen kerran katsastuskonttorilla. Kysy Suomessa
katsastuskonttorilla, mitä ne tarttee oikeesti. Italialainen ei mielellään anna certificato di propriata- paperia, koska se on itse asiassa hänen. Voit pyytää
sen ja luvata lähettää heti takaisin kirjattuna kirjeenä esim. italialaisten kipien kanssa, jos sait ne mukaan.
3. The European Certificate of Conformity (COC), if available. If no COC is available, you can contact the manufacturer in your home country to obtain a
duplicate for a fee. If the manufacturer cannot provide a COC, you can contact the authority which initially registered the car. (taisin saada tämän
katsastustoimistolta, josta voit kysyä sitä)
- järjestä vakuutus edeltä käsin autolle oman suomalaisen vakuutusyhtiön kanssa. Sovi päivä tai soita heille, milloin vakuutus alkaa
- sitten normi maahantuontimaksu rajalla tai kännykällä, kun tulet Suomeen
- yksityisen kanssa homma sujui hyvin. Autoliikkeestä ei ole kokemusta, muuta kuin noi selvittämäni asiat

Avatar
karila
Viestit: 1190
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Paikkakunta: Turku

Re: Auton tuontia Italiasta

Viesti Kirjoittaja karila »

No niin,

Voipi olla( tai sitten ei), että ostan Alfan Italiasta, joten löytyykö palstalla tietoa tai kokemusta kuljetusfirman käytöstä, eli Milanon alueelta Alfa lavalle ja Suomeen. Mitähän kustantaa vs. lento sinne ja ajo Suomeen ?
- Kari

AAW
Viestit: 1039
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Re: Auton tuontia Italiasta

Viesti Kirjoittaja AAW »

1500,- maksoi Maseratin rahti Firenzestä Tampereelle 4v sitten. Tuolta tuli kuljetus, https://www.auto-saksasta.fi/contact.html

Avatar
karila
Viestit: 1190
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Paikkakunta: Turku

Re: Auton tuontia Italiasta

Viesti Kirjoittaja karila »

AAW kirjoitti:1500,- maksoi Maseratin rahti Firenzestä Tampereelle 4v sitten. Tuolta tuli kuljetus, https://www.auto-saksasta.fi/contact.html
Ok, kiitos vinkistä, sieltä luvattiin tarjousta lähipäivinä.
Jos tuo itse ajamalla, käyttöönottoilmoituksen voi tehdä vielä rajalla/ kun ajaa auton laivasta ulos vai pitääkö se jo olla tehtynä kun ajaa auton laivasta ulos ?
Mites sitten se jos menee tuonti joulukuun puolelle ja ajelee kesärenkailla ulos laivasta...
- Kari

heme
Viestit: 541
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): Tonale Plug-in Hybrid -23, 147 GTA -03, Maserati Quattroporte -06,
Paikkakunta: Jämsä

Re: Auton tuontia Italiasta

Viesti Kirjoittaja heme »

Alkaa vihdoin näyttämään todennäköiseltä Maseratin haku, toiveideni mukainen QP-yksilö löytyy belgialaisesta autoliikkeestä. Vuosiahan tätä on jo vatvottukin. Sen verran nettiä selasin, että belgialaisia siirtokilpiä saa vain yhdestä paikasta Brysselistä. Onkohan tämä ainoa mahdollisuus, vai voisiko hommata etukäteen tässäkin ketjussa mainitut saksalaiset kilvet. Suomalaisilla tarrakilvillä ei ilmeisesti onnistu? Onkohan täällä kellään kokemuksia auton ostamisesta Belgiasta? Jossain vaiheessa mietin ajamista Rangella Eurooppaan, sieltä trailerin ostamista ja trailerilla ostettu auto Rangen perässä Suomeen. Tämän vaihtoehdon olen nyt hylännyt kun ei ole aikaa käytettävissä reissuun tarpeeksi paljoa.

Avatar
hjpp
Viestit: 1967
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Auton tuontia Italiasta

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Itse ajelin aikanaan kotimaisilla tarrakilvillä ja laukussa oli mukana tuollainen paperi muutamalla eri kielellä.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 007/068/04

peksu
Viestit: 624
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
MB C 180 -16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auton tuontia Italiasta

Viesti Kirjoittaja peksu »

Tuon mukaanhan siis voisi Saksasta ostaa auton ja laittaa suomalaiset tarrakilvet siihen?
Kiinnostaa siksi, että olen huhtikuussa menossa ostamaan käyttöautoa sieltä.

Avatar
Isola
Viestit: 2067
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Auton tuontia Italiasta

Viesti Kirjoittaja Isola »

Mielenkiintoinen tulkinta, ja toiminee käytännössäkin. Juridisestihan tuo ei edelleenkään onnistu, koska tuo paperi on vain komission soveltamisohje, ei osa lainsäädäntöä. Käytännössä silti varmasti toimii. Huomattavaa on lähinnä se, että liikennevakuutus on otettava erikseen, sillä siirtokilpiin liittyvä vakuutus on joka tapauksessa voimassa vain pohjoismaissa - ja sitäkin varten pitää olla päiväkohtainen reitti kirjattuna siirtolupaan. Liikennevakuutushan ei sinänsä ole ongelma, jos auto on jo ollut rekisteröity EU:ssa.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

heme
Viestit: 541
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): Tonale Plug-in Hybrid -23, 147 GTA -03, Maserati Quattroporte -06,
Paikkakunta: Jämsä

Re: Auton tuontia Italiasta

Viesti Kirjoittaja heme »

Eli hommaisin tarrakilvet Suomesta, liikennevakuutuksen myöskin Suomesta. Näihin riittänee ostettavan ajoneuvon tiedot ja VIN-numero. Sitten vain autonostoon Belgiaan ja kaupanteon jälkeen tarrakilvet kiinni ja kohti kotia. Kuulostaa jopa liiankin helpolta :)

Avatar
hjpp
Viestit: 1967
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Auton tuontia Italiasta

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Ja vihreän kortin vielä mukaan.

Avatar
Polforea
Viestit: 11551
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Auton tuontia Italiasta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

...nimenomaan vakuutusyhtiön versio, ei SOK:n.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
dnapekko
Viestit: 614
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07

Re: Auton tuontia Italiasta

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

heme kirjoitti:Eli hommaisin tarrakilvet Suomesta, liikennevakuutuksen myöskin Suomesta. Näihin riittänee ostettavan ajoneuvon tiedot ja VIN-numero. Sitten vain autonostoon Belgiaan ja kaupanteon jälkeen tarrakilvet kiinni ja kohti kotia. Kuulostaa jopa liiankin helpolta :)
Tarrakilpiinhän pitää olla tehtynä käyttöönottoilmoitus, ja siihen tarvittiin jotain tietoja vaatimuksenmukaisuustodistuksesta. Mutta auton sijaintipaikkaa eivät kysele :lol: Käyttöönottoilmoituksesta on sitten viisi päivää aikaa tehdä autoveroilmoitus, mutta sekin hoituu netissä, joten käytännössä onnistuu.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Josef Matula
Viestit: 149
Liittynyt: 05 Syys 2010, 01:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Auton tuontia Italiasta

Viesti Kirjoittaja Josef Matula »

Virallisesti noita suomalaisia tarrakilpiä ei saa käyttää pohjoismaiden ulkopuolella. Trafin sivuilta löytyi tähän selkeä ohje mutta uusilta Traficomin sivuilta en löydä.

Avatar
jyrkip
Viestit: 832
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Auton tuontia Italiasta

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

dnapekko kirjoitti: Tarrakilpiinhän pitää olla tehtynä käyttöönottoilmoitus, ja siihen tarvittiin jotain tietoja vaatimuksenmukaisuustodistuksesta. Mutta auton sijaintipaikkaa eivät kysele :lol: Käyttöönottoilmoituksesta on sitten viisi päivää aikaa tehdä autoveroilmoitus, mutta sekin hoituu netissä, joten käytännössä onnistuu.
Niihin 3kk kilpiin tarvitsee käyttöönottoilmoituksen johon ei ainakaan viime vuoden lopulla tarvinnut mitään kummallista, valmistenumero taisi olla vaikein. Siirtotarrat saa pelkällä valmistenumerolla (mulla myös liikennevakuutus otettuna jo valmiiksi), toin nykyisen pösöni tanskasta tarroilla ihan virallisesti ja kaikkien taiteen sääntöjen mukaan toimittuna vajaa pari vuotta sitten. Sillenkin on joku toiminut, että tehnyt käyttöönottoilmoituksen ennen auton hakua pohjoismaista ja hakenut 3kk tarrat. Ei ihan virallista eikä luvallista. Pohjoismaiden ulkopuolella tarroilla mennään sitten tuurilla, niitä ei tarvitse viranomaisen hyväksyä ja matka voi katketa.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
dnapekko
Viestit: 614
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07

Re: Auton tuontia Italiasta

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

jyrkip kirjoitti:
dnapekko kirjoitti: Tarrakilpiinhän pitää olla tehtynä käyttöönottoilmoitus, ja siihen tarvittiin jotain tietoja vaatimuksenmukaisuustodistuksesta. Mutta auton sijaintipaikkaa eivät kysele :lol: Käyttöönottoilmoituksesta on sitten viisi päivää aikaa tehdä autoveroilmoitus, mutta sekin hoituu netissä, joten käytännössä onnistuu.
Niihin 3kk kilpiin tarvitsee käyttöönottoilmoituksen johon ei ainakaan viime vuoden lopulla tarvinnut mitään kummallista, valmistenumero taisi olla vaikein. Siirtotarrat saa pelkällä valmistenumerolla (mulla myös liikennevakuutus otettuna jo valmiiksi), toin nykyisen pösöni tanskasta tarroilla ihan virallisesti ja kaikkien taiteen sääntöjen mukaan toimittuna vajaa pari vuotta sitten. Sillenkin on joku toiminut, että tehnyt käyttöönottoilmoituksen ennen auton hakua pohjoismaista ja hakenut 3kk tarrat. Ei ihan virallista eikä luvallista. Pohjoismaiden ulkopuolella tarroilla mennään sitten tuurilla, niitä ei tarvitse viranomaisen hyväksyä ja matka voi katketa.
Niinpäs olikin, niin ne asiat puolessa vuodessa unohtuu...
Autoveroilmoitrukseen sitten kysellään enemmän.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Josef Matula
Viestit: 149
Liittynyt: 05 Syys 2010, 01:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Auton tuontia Italiasta

Viesti Kirjoittaja Josef Matula »

Löysin tuolta uusilta sivuilta tämän tekstin:

"Siirtomerkeillä varustetun ajoneuvon käyttö ulkomailla

Pohjoismaisen sopimuksen perusteella siirtomerkeillä varustetulla ajoneuvolla voi käydä Tanskassa, Norjassa ja Ruotsissa. Tämä kuitenkin edellyttää, että ajoneuvo on liikennekelpoisessa kunnossa ja täyttää vierailumaan määräykset ajoneuvolle asetetuista mittarajoista sekä veromääräykset.

Siirtolupa voidaan myöntää Suomessa, jos lähtöpaikka on Suomi tai jokin muu Pohjoismaa. Siirtoluvan voi siis myöntää esim. välille Helsinki–Kööpenhamina, tai Kööpenhamina–Helsinki"

Eli Pohjoismaista voi hakea huoletta noilla kilvillä auton jos yksilö on etukäteen tiedossa. Muualta sitten melko isolla omalla riskillä :-D

heme
Viestit: 541
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): Tonale Plug-in Hybrid -23, 147 GTA -03, Maserati Quattroporte -06,
Paikkakunta: Jämsä

Re: Auton tuontia Italiasta

Viesti Kirjoittaja heme »

2006 QP DuoSelect (vanhana Selespeed-miehenä) olisi nyt vahvin ehdokas. Hollannissa majailee, 125 tkm ajettu. Pyysin kuvia alustasta kun tulee mukaan talvirenkaatkin, pelkona siis oli ruoste. Mutta ei näyttäisi olevan sitä, kymmenkunta kuvaa on tämän lisäksi.
Liitteet
QP_pohja.JPG
QP_pohja.JPG (61.62 KiB) Katsottu 7825 kertaa

heme
Viestit: 541
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): Tonale Plug-in Hybrid -23, 147 GTA -03, Maserati Quattroporte -06,
Paikkakunta: Jämsä

Re: Auton tuontia Italiasta

Viesti Kirjoittaja heme »

Ja ylihuomiselle on ostettu liput Amsterdamiin.

Vastaa Viestiin