GTA öljynlämpötila

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

GTA öljynlämpötila

Viesti Kirjoittaja willez »

Päiviä !

Olin tossa äsken kruisailemassa kaupungilla ja yhtäkkiä ajotietokone piippasi , ja tuli ilmoitus "Excessive oil temperature , reduce demand" . Katsoin oil temperaturen ajotietokoneelta ja oli "5-palkkia" elikkä 140C !!

Olen satunnaisesti sitä ennen kattellut , ja on aina ollut 3-palkkia eli 100C.

Jäähdytysneste pyörii 90C paikkeilla ja ilmastointi päällä. Noin tunnin verran pyörittiin ruuhkaisessa kaupungissa ja hiukan annoin kenkääkin + pari muuta mutkapätkää vedettiin :lol:

Tarkistin heti öljynmäärän , tikku millilleen maksimissa kirkasta öljyä. Öljyillä ja suodattimella ajettu 4tkm ja on Valvoline VR1 10w-60.

Ilmeisesti tuo "Reduce Demand" tarkoittaa karkeesti "vähennä kuormitusta" ?

Voisiko olla mahdollista että öljynlauhdutin on tukossa / kennosto kulahtanut ? Vai johtuukohan siitä , että autolla ajettiin koko ajan kaupunki nopeuksia ja "turhia kiihdytyksiä" tuli tehtyä ?

Hetkellisesti vauhdit olivat 80-90km/h ja sitten taas ryömittiin muitten perässä. Autolla ajettu 114tkm.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2492
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: GTA öljynlämpötila

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

willez kirjoitti:Ilmeisesti tuo "Reduce Demand" tarkoittaa karkeesti "vähennä kuormitusta" ?

Voisiko olla mahdollista että öljynlauhdutin on tukossa / kennosto kulahtanut ?
Sitähän tuo viesti tarkoittaa, mutta se on öljynJÄÄHDYTIN! :bad-words: :axe:

Avatar
Gasolina
Viestit: 4860
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: GTA öljynlämpötila

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Tuo 140c on kyllä hurjan korkea öljynlämpötila, varsinkin normaali ajossa. Onkohan lämpötilatieto virheellinen??
Giulia Super -69

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: GTA öljynlämpötila

Viesti Kirjoittaja willez »

Nimenomaan voisiko antaa virheellistä tietoa , tässä korjaamolla nytten ja öljynjäähdytin näyttää ehjältä. Tietysti hieman kulumaa jäähdytysrivoissa. Vedin paineilmalla paskat/pölyt pois.

Missäköhän se öljynlämpötila tunnistin sijaitsee,jos kattois onko liitin hapettunut ?

Tossa ajelin taas ja pyörii 120-140C ja välillä nopeasti piippaa ton ilmoituksen :crazyeyes:

Muuten kaikki toimii ok.

m.sa
Viestit: 2451
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: GTA öljynlämpötila

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Ei sen pitäisi noin kovaksi nousta vaikkei olisi koko jäähdytintä. Vaikuttaisi todellakin liitin- tai anturivialta.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Re: GTA öljynlämpötila

Viesti Kirjoittaja Camber »

Ei ole itsellä noussu ikinä noin korkeelle lämmöt radalla eikä muuallakaan, öljyinä käytän Selenia Racing 10w-60.

Avatar
dilledong
Viestit: 428
Liittynyt: 04 Syys 2008, 21:49
Car(s): ex. 156 GTA Q2 -02
Paikkakunta: Tampere

Re: GTA öljynlämpötila

Viesti Kirjoittaja dilledong »

Itellä maks 2palkkia. Kerran muistaakseni jollain mutkapätkällä kesähelteellä oli kolme palkkia... Liqui moly 10w60 mehut nyt, aikasemmin ollu selenian vastaavat.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: GTA öljynlämpötila

Viesti Kirjoittaja willez »

Asiaa nyt selvitetty. Kävin korjaamolla kattelemassa ja luin noi brittifoorumit läpi. Kenelläkään ei kuulema ole ikinä noussut yli 3 pykälän tuo lämpötila. Jollain oli käynyt 4nessä ratapäivien aikaan.

Kaikki vaikuttaa olevan ok , siistin näköistä ja ei mitään mikä viittaisi öljyn järjettömään lämpenemiseen. En löytänyt öljyn lämpötila-anturia mistään ! Öljynpaine tunnistin on suodattimen jalassa , yksinapainen liitin.

eLearnin mukaan lämpöanturin pitäisi olla öljypohjassa,eli sen näkisi heti kun nostaa auton ylös !

Kuva


Noh , tarkistin kaiken mahdollisen , vedin paineilmaa öljynjäähdyttimen alueelle ja kävin kaikki maholliset liittimet läpi,käytin auki ja pistin elektrosprayta.

Jäähdytin maskin takana

Kuva

Jäähdytin alhaalta päin

Kuva

Alhaalta

Kuva


Tämmöinen ilmoitus siis tuli yhtäkkiä

Kuva

Sen jälkeen...

Kuva


Korjaamo puuhailujen jälkeen käymään ja öljyt 60c

Kuva

Noin 10min iltalenkki tyhjäkäynnillä....

Kuva

Ei kyllä kauheen uskottavalta kuulosta , pakko olla sähkö/kontaktivikaa. Britit juttelee että konehuoneessa on "musta laatikko" jonka sisällä on moninapaliitin , josta kulkee myös tuo lämpötila signaali konehuoneesta hytin puolelle. Eli on siinä imusarjassa kiinni , kävin kaikki läpi ja putsailin spraylla. Ei vaikutusta...

Kuva

Hiukan nyt ihmetyttää että mistä v*tusta tää ottaa sen öljyn lämpötilan jos anturia ei ole missään ?? Arvaileeko se sen jostain ulkolämpötilasta :silly: :crazyeyes:

m.sa
Viestit: 2451
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: GTA öljynlämpötila

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Eikö tuolla öljypohjassa ollut anturia, mihin e-learn viittaa?

Katoitko onko johdot 100% ehjiä mitkä menee tuon "mustan laatikon" sisällä oleviin liittimiin? Ne on aika ahtaasti asennettu sinne ja ainakin mulla on muutamasta jo pahasti kuori kulunut kun hankaa tärinästä johtuen. Pääsee helpolla kun korjaa ennen kuin lyö maihin ja tulee niitä italialaisia sähkövikoja..
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Jarsan
Viestit: 2492
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: GTA öljynlämpötila

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Mitäs liittimiä se akun vierellä oleva laatikko sisältää, siinä läppärungon etupuolella, imuputkien tasolla? Ei ole tullut ikinä kurkattua sen kannen alle.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4860
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: GTA öljynlämpötila

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Vaikea tosiaan uskoa, että öljyn lämmöt olisi oikeasti noin ylhäällä. Siellähän on lämmönvaihdinkin eli noin kuuman öljyn pitäisi kyllä näkyä kohonneena veden lämpönä. Ja mikä sitä öljyä voisi noin paahtaa?

Nyt pitäisi vaan löytää se anturi niin pääsisi mittaamaan johdon, ainakin kaikissa vanhemmissa Alfoissa anturi on nimenomaan öljypohjassa. Voisiko olla mahdollista, että öljypohja olisi jostain syystä vaihdettu malliin jossa ei ole anturin porausta.
Giulia Super -69

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: GTA öljynlämpötila

Viesti Kirjoittaja willez »

En johtoja sen tarkemmin tutkinut , nopeesti vilkasin ja availin liittimiä. Kaikki näytti yllättävän hyvältä , liittimissä tehdasrasvat vielä näkyvillä jne.

Imuputken alla oleva toinen "musta laatikko" pitää sisällään pari liitintä , tais olla kampiakselin asennon tunnistimen liitin ja noita harmaita 4-napasia lambda-liittimiä ja veden lämpötila-anturin liitin,joka on siinä termarin kyljessä alhaalla..

Nyt kun jälkeenpäin mietin,niin en perkele ihan 100% varma ole tosta öljylämpöanturista,kyllähän siitä tuli moneen kertaan taskulampulla katottua kun pohjamuovin otin irti. Juuri tuossa kohdassa on öljypohjanlämmitin Defa...

Sen takia heräs epäilys myös noista liittimistä jne kun noin viikko sitten pesin konehuoneen ylä ja alapuolelta huolellisesti,josko olis johonkin jäänyt vesi makaamaan ja nyt oireilee... Prkl :evil:

Täytyy vielä huomenna varmistaa kunnolla tuo eLearnin näyttämä paikka , vaikka kyllä mielestäni katsoin joka paikan perusteellisesti läpi , ja sen takia olenkin erittäin ihmeissäni missä se anturi voi olla !? :-D

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, Alfa Giulietta 1.4 MultiAir 170hv -11, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: GTA öljynlämpötila

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Eikö tuo todellinen lämpö selviäisi jäähdyttimen tai öljypohjan anturin juurelta mittaamalla? Siis mittaamalla esim infrapunalämpömittarilla? Saisi luultavasti tarpeeksi suuntaa antavan tuloksen jolloin voisi varmistua että vika ei ainakaan olisi öljyjen lämmöissä.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: GTA öljynlämpötila

Viesti Kirjoittaja willez »

Kävin vielä nosturilla kattomassa , ei ole anturia eLearnin osoittamassa paikassa !? Osoitetun paikan alla on öljypohjan lämmitin defa ja missä anturin pitäisi olla , on tyhjä pyöreä kohta jossa selvästi mahdollisuus porata kierteet anturille. Mistäköhän vitusta tää paska ottaa ton lämpötila tiedon ??

Käytin öljypainetunnistimen liittimen auki , erinomiaisessa kunnossa.. Ilmeisen lämpöanturin paikan läheisyydessä ei ollut mitään mikä viittaisi esim. öljypohjan vaihdossa olevaan liittimeen joka on irti tms...

MISTÄ tää vehe ottaa sen tiedon ??

Avatar
Gasolina
Viestit: 4860
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: GTA öljynlämpötila

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Tuo onkin hyvä kysymys. Jossain sen anturin pitää olla kiinni, että saa maata.
Giulia Super -69

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: GTA öljynlämpötila

Viesti Kirjoittaja willez »

Onko foorumilla jotain GTA/V6-velhoa joka tietää kaikesta kaiken ? Olis kiva löytää toi tunnistin jostain , meenaan pakko sen on jossain olla !

Avatar
Gasolina
Viestit: 4860
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: GTA öljynlämpötila

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Nimim. seppo tietää noista erittäin paljon, laita vaikka Pm hänelle.
Giulia Super -69

Avatar
palkus
Viestit: 5568
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: GTA öljynlämpötila

Viesti Kirjoittaja palkus »

katopa willez uudestaan sitä elearnia, ihankui se anturi olis noissa uudemmissa siellä jakopään alapäässä (melkein öljynpaineanturin tilalla ? tai jossain siellä, huono kuva) ja sitten vastaavasti öljynpaineanturi on nostettu ylös. Missäs muuten on ilmanohjain sille öljynjäähdyttimelle?

Avatar
155TS
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: GTA öljynlämpötila

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Heitän hatusta veikkaukseni, että olisiko öljynsuodattimen luona. Normi V6:ssa on vesikiertoinen öljynjäähdytin suodattimen ja lohkon välissä. Gta:ssa on näköjään erillinen jäähdytin, joten sille on "ryöstö"laippa siellä vesikiertoisenjäähdyttimen tilalla. Siinä on varmaan paikka lämpöanturille.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: GTA öljynlämpötila

Viesti Kirjoittaja willez »

Ainut paikka mitä ei 100% näe , on juuri öljynsuodattimen yläpuolella. Siinä vieressä on painetunnistin (1-napainen liitin) jonka käytinkin jo auki. Mun mielestä sieltä meni vain harmaita johtonippuja,jotka on lambda-antureiden johtoja ja siitä lähtevät ylöspäin.

Ilmanohjain näkyykin tossa yhessä kuvassa, simmonen muovinen kaukalo joka tulee etupuskurin ritilän taakse.

Avatar
palkus
Viestit: 5568
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: GTA öljynlämpötila

Viesti Kirjoittaja palkus »

olisko apua

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: GTA öljynlämpötila

Viesti Kirjoittaja willez »

No prkl ! Ei kai ne tollot oo sijoittanut sitä tunnistinta jonnekkin muovien alle ??

Hmm , toi painetunnistin on kyllä tossa suodattimen jalassa..

jmi
Viestit: 1656
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: GTA öljynlämpötila

Viesti Kirjoittaja jmi »

Onko paineanturi nro 10, sehän on kuvattu tuonne ylemmäs?

Siis onko tuo öljyn lämpöanturi jossain jakohihnan suojien alla?

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: GTA öljynlämpötila

Viesti Kirjoittaja willez »

^ Juu on, ei se kyllä noin ylhäällä ole :silly:

Toivon hartaasti , että lämpöanturi olis ulkopuolella. Ei ne voi sitä sinne muovien alle laittaa ?! :D

Avatar
Jiitee
Viestit: 4702
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: GTA öljynlämpötila

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Tsekkaapa Willez ekaksi jäähdyttimen kunto, sitten termostaatti, sitten vesipumppu. Akateeminen mielenkiintoni nousi probleemasta, ja täällä löytyi melkein vastaavilla oireilla topicci ( paitsi, että lisäksi myös veden lämmöt nousivat ):
http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... PN=1&TPN=1

Tuo säikeen kaveri vaihtoi ensin vesipumpun ( ja tietysti jakopään huolto samalla edullisesti 8) ) , mutta sivulla 4 syylliseksi paljastui reikäinen ja ruostunut jäähdytin, joka ei kuitenkaan ollut vuotanut :shock:

"
Yes, I took the radiator out and guess what you can put your finger through it!! The front side of the radiator (the one facing to the A/C radiator) is completly rusted - it's not leaking - but the panels are like cheese made, they fall of their place, like from a 80 yrs old Ford.
Also, you can hardly see the light through the radiator, some places are only partially obturated, while some areas are comletely blocked. "

Tämän olit varmaan löytänytkin:
http://www.permoveo.ltd.uk/tabid/122/OB ... fault.aspx
Anturin liittimistä tuossakin ohjeessa lähdetään liikkeelle, sitten jäähdytin jne. OBD -koodit tsekattu ?

Lykkyä vien etsintään

Juha
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: GTA öljynlämpötila

Viesti Kirjoittaja willez »

Kyllä toi kuulostaa jo aika pahalta jos veden lämpö on "normaalisti 110c" . Mulla on tasan 90c tai alle , vaikka mitä tekis. Jakopää on tehty tonni sitten vesipumppuineen päivineen , kaikki rullat jne. moniurahihnat myös jotain o-renkaita monin kappalein. Termostaatti myös,siis veden.

Öljynjäähdytin näyttää hyvältä , sitä aika paljon tutkailinkin ja hiplailin kun ekaa kertaa tsekkailin nosturilla. Nyt parI päivää ajellut normiajoa ja hälytystä ei ole tullut.

Heikan kanssa juteltiin tänään ja lämpöanturin PITÄISI olla öljypumpun luona , eli lähellä kampiakselin hihnapyörää joka stoittiometrikin kuvassa näkyykin. Pitää huomenna tutkailla kyseinen alue erittäin tarkkaa.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: GTA öljynlämpötila

Viesti Kirjoittaja willez »

Noniiin , kolmas kerta todensanoo ! Nyt löyty ö-lämpötunnistin. Se on tossa laturin alla suodattimen vieressä , ja sinne ei tosiaankaan näe ellei katso oikean alatukivarren välistä oikeassa kulmassa :D

Suora katsekontakti / jos ja kun sen haluaa vaihtaa niin oikea etupyörä pois ja moniurahihnan suojamuovi/sisälokarin palanen pois niin näkee suoraan sinne.

Välistä sain kädet ujutettua sinne , nappasin liittimen auki ja vedin elektrosprayta joka paikkaan. Johdon väri oli mun mielestä ruskea , mitä siitä sai selvää. Itse liitin näytti ihan hyvältä , mutta johto hiukan rupuisen oloinen..

Kaksinapainen liitin jossa yksi johto. Konehuoneen puolelta en löytänyt sitä johtoa , mutta painetunnistimen johto tulee kyllä , joka on myös 1-napainen.. Väri oli keltainen.

Kuva

Kuva

Kuva

Koeajo tän jälkeen ja alko taas jossain kohtiin piippailemaan ja mukamas 140c öljy... Vesi n.85-90c...

Heikalta sais ton tunnistimen tilaustavarana (alkup.) ja kuulema tulee joku johdonpätkä/liitin sen mukana :o:

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: GTA öljynlämpötila

Viesti Kirjoittaja willez »

Jaaha , ePeri päätti toimia ja sieltähän sai heti hienon räjäytyskuvan.

Kuva

Eli 20 , 21 ja 18. Hmm , mikäköhän toi johdonpätkä oikeen on. Pitää vielä uudestaan ottaa oikein pyörä irti ja kattoa mihin toi liitin menee. Ottais johdon käteen ja kattois tarkasti ettei ole "melkeen poikki" tai muuta.

Avatar
palkus
Viestit: 5568
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: GTA öljynlämpötila

Viesti Kirjoittaja palkus »


Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: GTA öljynlämpötila

Viesti Kirjoittaja willez »

Hmm , oliskohan se sittenkin tuon lämpötunnistimen liitin , joka tulee imusarjan viereen sen mustan laatikon lähelle :shock:

Siinä meenaan oli tommonen lippulappunen siinä johdossa konehuoneen puolella. Hmm , Hmm... :-D

Ja siitä konehuoneen päässä olevasta liittimestä johto jatkaa matkaa johtosarjan uumeniin ja hytin puolelle. Mutta mihin painetunnistimen johto sitten menee :shock:

Prkl , pitäsköhän samantien mennä takas töihin kattomaan :lol:

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: GTA öljynlämpötila

Viesti Kirjoittaja willez »

NONIIN ! Nyt on sitten tehty kaikki tutkailut,mittailut ja testit yms. mitä vaan pystyy tekemään ! Lopputulos on se , että lämpötunnistin on tullu tiensä päähän ja näyttää mitä sattuu !

Tänään kaivoin tuon johdon,joka tulee anturilta ylös (se yksnapanen liitin imusatsin vieressä on juurikin tuo lämpötunnistimen liitin) ,pöydälle ja tarkistin kunnon. Ensi silmäys oli tämä:

Kuva

Johto on ilmeisesti lämmennyt ja muuttanut värinsä ruskeaksi ja samalla kuori oli rikki ja johdot tuosta kohtaa olivat "mustaa kuparia". Suojasukan sisällä loppujohto on kelta-valkoista. Tämä juuri herätti epäilyjä , onko tämä samaa johtoa kun konehuoneen puolella on erivärinen johto :crazyeyes:

Ajattelin tässä vaiheessa , että tää tais olla selvä homma. Ei kulje sähkö oikealla tavalla tommosesta johdosta..

Kuva

Kuva

Purin anturin päässä olevan liittimen ja löysin pakin alalaatikosta (a.k.a miljoonalaatikko) boschin lämpötunnistimen liittimen ja tein siitä uuden liittimen ja hiukan matkaa uutta johtoa. Wurthin pikaliittimellä kiinni ja kutistesukka päälle.

Pistin johdon takaisin kiinni ja kävin koeajolla. Noin 3-4km ajettu kaupunkivauhtia ja lämpömittariin ilmestyy ensimmäinen palkki (60c) ja jäähdytysvesi alkaa olemaan 80-90c. Siirryin siitä ohikulkutielle (100km/h) ja jatkoin ajamista. Hetken päästä kaksi palkkia (80c) , ajattelin että kai se tohon nyt sitten jää,ehkä korkeintaan kolmas palkki ilmestyy koeajon lopussa. Hetken päästä ilmestyy kolmas palkki (100c). Hiukan aavistelin jo pahaa :) Ajettu n.15km ja neljäs palkki tauluun (120c). Vesi pysyy kuin naulittuna 90c.

20-25km ajettu 90-110km/h vauhdilla kutosella , aivan pintakaasulla ajotietokone lyö viidennen palkin (140c)... Hetken päästä tästä "Reduce Demand" ja piipitys... Perkele !

Jatkoin ajamista ja välillä pomppii 120c ja taas 140c. Jossain kohtiin ei osannut päättää ja vilkutteli 120-140c palkkeja edestakaisin. Taas nopea piippaus ja tiputti heti sen jälkeen taas 120c kohdalle :silly:

Käännyin ympäri ja ajoin takaisin korjaamolle , ajatuksena lukea Fluken infrapuna tunnistimella pintalämpötiloja.

Testailin ekaksi,otin termostaatin kotelon pinnasta. 86-90c näytti.

Öljypohjaa kiertäen jokaisesta kohdasta mitattuna vaihtelu 84-94c öljyn lämpötila. Öljynjäähdyttimen toisessa lähdössä 65-70c ja toisessa n.85c.

Samaan aikaan ajotietokone piipittää yksinään "reduce demand"...

Vielä viimeinen niitti eli pakokaasutesterissä on öljynlämpötila tunnistin,joka työnnetään öljyn mittatikun reijästä sisään. Tulos oli tämä:

Kuva

Kuva

Samaan aikaan kabiinin puolella:

Kuva

Nyt täytyy kyllä sanoa , että tuo öljyn lämpötila-anturi on paskana ! Se on nyt kyllä 100% varmaa ! :-D

Täytyypä siis tilata Heikalta uus tunnistin (mukana tulee uusi johto) ja sitten pitäis rauhottua !

Vielä loput kuvat :

Tunnistin
Kuva

Liitin konehuoneen puolella
Kuva

Kuva

Kuva

jmi
Viestit: 1656
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: GTA öljynlämpötila

Viesti Kirjoittaja jmi »

Yritystä ainakin on ollut, ei muuta kuin uutta anturia.
Eikö tuo lämpöanturi löydy vain GTA:sta?
Kuvan perusteella lämpöanturi on suodattimen oikealla puolella auton takaa katsottuna, onko paineanturi sitten vasemmalla puolella?
En ainakaan suodatinta vaihtaessa mitään antureita havainnut, tosin aika ahdasta on.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4702
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: GTA öljynlämpötila

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ taitaa olla alan mies asialla, kun testaustyökalusetti on tuolla mallilla :)

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: GTA öljynlämpötila

Viesti Kirjoittaja willez »

Mun tietojen mukaan GTA on ainut 156nen , jossa on tämä öljynlämpötilatunnistin. Ja se on tosiaan suodattimen oikealla puolella , laturin alla. Ja painetunnistin on vasemmalla puolella , ja näkyy selvästi kun kattoo suoraan alhaalta ylöspäin. Tänään tilasin Heikalta uudet palikat.

^Ammatikseni näiden kanssa pelaan.

Vastaa Viestiin