NONIIN ! Nyt on sitten tehty kaikki tutkailut,mittailut ja testit yms. mitä vaan pystyy tekemään ! Lopputulos on se , että
lämpötunnistin on tullu tiensä päähän ja näyttää mitä sattuu !
Tänään kaivoin tuon johdon,joka tulee anturilta ylös (se yksnapanen liitin imusatsin vieressä on juurikin tuo lämpötunnistimen liitin) ,pöydälle ja tarkistin kunnon. Ensi silmäys oli tämä:
Johto on ilmeisesti lämmennyt ja muuttanut värinsä ruskeaksi ja samalla kuori oli rikki ja johdot tuosta kohtaa olivat "mustaa kuparia". Suojasukan sisällä loppujohto on kelta-valkoista. Tämä juuri herätti epäilyjä , onko tämä samaa johtoa kun konehuoneen puolella on erivärinen johto
Ajattelin tässä vaiheessa , että tää tais olla selvä homma. Ei kulje sähkö oikealla tavalla tommosesta johdosta..
Purin anturin päässä olevan liittimen ja löysin pakin alalaatikosta (a.k.a miljoonalaatikko) boschin lämpötunnistimen liittimen ja tein siitä uuden liittimen ja hiukan matkaa uutta johtoa. Wurthin pikaliittimellä kiinni ja kutistesukka päälle.
Pistin johdon takaisin kiinni ja kävin koeajolla. Noin 3-4km ajettu kaupunkivauhtia ja lämpömittariin ilmestyy ensimmäinen palkki (60c) ja jäähdytysvesi alkaa olemaan 80-90c. Siirryin siitä ohikulkutielle (100km/h) ja jatkoin ajamista. Hetken päästä kaksi palkkia (80c) , ajattelin että kai se tohon nyt sitten jää,ehkä korkeintaan kolmas palkki ilmestyy koeajon lopussa. Hetken päästä ilmestyy kolmas palkki (100c). Hiukan aavistelin jo pahaa

Ajettu n.15km ja neljäs palkki tauluun (120c). Vesi pysyy kuin naulittuna 90c.
20-25km ajettu 90-110km/h vauhdilla kutosella , aivan pintakaasulla ajotietokone lyö viidennen palkin (140c)... Hetken päästä tästä "Reduce Demand" ja piipitys... Perkele !
Jatkoin ajamista ja välillä pomppii 120c ja taas 140c. Jossain kohtiin ei osannut päättää ja vilkutteli 120-140c palkkeja edestakaisin. Taas nopea piippaus ja tiputti heti sen jälkeen taas 120c kohdalle
Käännyin ympäri ja ajoin takaisin korjaamolle , ajatuksena lukea Fluken infrapuna tunnistimella pintalämpötiloja.
Testailin ekaksi,otin termostaatin kotelon pinnasta. 86-90c näytti.
Öljypohjaa kiertäen jokaisesta kohdasta mitattuna vaihtelu 84-94c öljyn lämpötila. Öljynjäähdyttimen toisessa lähdössä 65-70c ja toisessa n.85c.
Samaan aikaan ajotietokone piipittää yksinään "reduce demand"...
Vielä viimeinen niitti eli pakokaasutesterissä on öljynlämpötila tunnistin,joka työnnetään öljyn mittatikun reijästä sisään. Tulos oli tämä:
Samaan aikaan kabiinin puolella:
Nyt täytyy kyllä sanoa , että tuo
öljyn lämpötila-anturi on paskana ! Se on nyt kyllä 100% varmaa !
Täytyypä siis tilata Heikalta uus tunnistin (mukana tulee uusi johto) ja sitten pitäis rauhottua !
Vielä loput kuvat :
Tunnistin
Liitin konehuoneen puolella
