alfa 75 moottori
Valvoja: Moderators
alfa 75 moottori
osaako joku kertoa mikä ero on 1.6 tc:ssä verrattuna 2.0 tc:hen????
- jknracing
- Viestit: 3075
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Niin ja muistaakseni 1.6:ssa on sylinterit lähempänä toisiaan kuin kaks'litrasessa. Joskus taisin tarkastella asiaa vertailemalla kannentiivisteitä.
1.6 poraus 78mm, isku 82mm. 2.0 poraus 84mm, isku 88,5mm.
Itse en ole ikinä mittaillut, mutta käsittääkseni molempien koneiden kannet ovat saman korkuiset, mutta 2.0 lohko on muutaman millin korkeampi.
Ulospäin koneita ei ihan helpolla erota jos kannen etupäässä oleva koneen kokomerkintä on "kulunut" pois...
1.6 poraus 78mm, isku 82mm. 2.0 poraus 84mm, isku 88,5mm.
Itse en ole ikinä mittaillut, mutta käsittääkseni molempien koneiden kannet ovat saman korkuiset, mutta 2.0 lohko on muutaman millin korkeampi.
Ulospäin koneita ei ihan helpolla erota jos kannen etupäässä oleva koneen kokomerkintä on "kulunut" pois...
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
- 90
- Viestit: 8053
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
jeps, saatat olla oikeassa tuon suhteen...eipä ole tullut itsekkään mittailtua mutta päättelin vain että lohko olisi sama kaikissa ja kanessa olisi erot. mitään en kummempaa tietoa ei itselläkään ollut kunnes asia omalla kohdalla ilmeni samalla kun vaihdoin 75:een 1.6:n tilalle kaksilitraisen motin niin eipäs sopinutkaan kaasareiden tukirauta tonnikuussatasesta kaksilitraiseen, no kaasareiden välikumethan siinä olisi mennyt jos olisi väkisellä ängennyt paikalleen, ei muuta kuin hajarille hakemaan tukirautaa kaksilitraisesta giulietasta ja johan rupesi istumaan..jknracing kirjoitti: Itse en ole ikinä mittaillut, mutta käsittääkseni molempien koneiden kannet ovat saman korkuiset, mutta 2.0 lohko on muutaman millin korkeampi.
75 tc moottori
meinasin vaan et olisko sihen saanu 2.0l:n putket ilman mitään suuria projekteja ehdotuksia miten lisää tehoa 1.6 tc:stä helposti pikku rahalla..........tallin peräl olis 2 kipalet 1.6l ja yx on autos paikal
- jknracing
- Viestit: 3075
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Jos itsellä on jonkinlaiset pelit ja vehkeet millä tehdä, niin ostaa Tuning & modyfing Alfa Romeo TC engines-kirjan ja muokkaa se ohjeiden mukaan koneen yläkertaa hieman uusiksi. Omilla kaasareilla/pari milliä isommilla sisäkurkuilla, peltisarjalla ja hiotuilla/virinokka-akseleilla, osaavilla käsillä tehdyillä säädöillä joku 150hv ei pitäis olla mikään ihmetemppu.
Viimeksi muokannut jknracing, 17 Helmi 2005, 22:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
- jknracing
- Viestit: 3075
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Jos ihan rehellisesti vaihtaa 2.0:aan, niin vaihtoon menee etujarrut ja olka-akselit. En oo muuten satavarma tarvitseeko satuloita vaihtaa. Ainakaan 2.0 levyt+satulat ei sovi 1.6:sen olka-akseleiden kanssa, siis satulan kiinnitys väärässä paikassa.
Sitä en sitten tiedä mitä tarvitsee vaihtaa jos sinne istuttaa TwinSparkin kaasareilla... Varmasti halvin tapa jos haluaa halpoja vapaastihengittäviä hevosvoimia!
Lisäämpä näin jälkikäteen vielä: V6 koneisissa on koneen korvat noin suurinpiirtein 5,6mm taaempana.
Sitä en sitten tiedä mitä tarvitsee vaihtaa jos sinne istuttaa TwinSparkin kaasareilla... Varmasti halvin tapa jos haluaa halpoja vapaastihengittäviä hevosvoimia!
Lisäämpä näin jälkikäteen vielä: V6 koneisissa on koneen korvat noin suurinpiirtein 5,6mm taaempana.
Viimeksi muokannut jknracing, 17 Helmi 2005, 22:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
- jknracing
- Viestit: 3075
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Eiks noita mekaanisia ahtimia käytetä enemmän dieselvetureissa ja rekoissa?
Sorry, oli pakko heittää...
Mekaaninen ahdin on ihan hyvä vaihtoehto sellaiseen "pieneen" viritykseen vakio alakerralla, mutta ei sekään ilmaista ole. Ensiks pitää ostaa se ahdin (mersuista liian pienenä poistettuja saa jollain 500 eurolla) ja sitten tietysti paineistetut kaasarit, teettää hihnapyörät ym. päälle.
Sorry, oli pakko heittää...
Mekaaninen ahdin on ihan hyvä vaihtoehto sellaiseen "pieneen" viritykseen vakio alakerralla, mutta ei sekään ilmaista ole. Ensiks pitää ostaa se ahdin (mersuista liian pienenä poistettuja saa jollain 500 eurolla) ja sitten tietysti paineistetut kaasarit, teettää hihnapyörät ym. päälle.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
- 90
- Viestit: 8053
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
no joo jkracing tuossa ylempänä ne erot jo aika hyvin sanoikin, mutta mielestäni myös satulat ovat 1.6:ssa uniikit muihin malleihin nähden...
itse vaihtaisin vain sen koneen kaksilitraiseen ja antaisin alustan ja jarrujen olla, muutoskatsastuksen jättäisin tekemättä koska tuskin konttorilla huomaavat mitään..
teholisä 1.6 110hv->2.0 128-130hv eli siinä ne helpoimmat hepat tulee ja pikkukutittelulla lisää..tai sitten vain tuo TS-moottori mutta sillon menee jo pyörän navat ja etujarrut vaihtoon, TS-moottorin jatkona voi käyttää kyllä 1.6:n voimansiirtoa jolloin kaikkea ei tarvitse vaihtaa..
itse vaihtaisin vain sen koneen kaksilitraiseen ja antaisin alustan ja jarrujen olla, muutoskatsastuksen jättäisin tekemättä koska tuskin konttorilla huomaavat mitään..
teholisä 1.6 110hv->2.0 128-130hv eli siinä ne helpoimmat hepat tulee ja pikkukutittelulla lisää..tai sitten vain tuo TS-moottori mutta sillon menee jo pyörän navat ja etujarrut vaihtoon, TS-moottorin jatkona voi käyttää kyllä 1.6:n voimansiirtoa jolloin kaikkea ei tarvitse vaihtaa..
- jknracing
- Viestit: 3075
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Joo, kakslitranen keulalle ja kiehnää siitä kannen etupäästä se 2.0 valun pois, niin kukaan ei kysele ikuna mitään. Eikä se 110hv>128hv niin paljon meinaa, mutta niissä moottoreissa on aika reilu käyttötehon ero. Se 2.0 vääntää huomattavasti paremmin. 0-100kmh arvoissa taitaa olla eroa lähes pari sekuntia.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11298
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Re: 75 tc moottori
Jos ajattelet ihan puhtaasti tehonlisäystä etkä rakenteluharrastusta niin eiköhän rahan, ajan, vaivan ja jälleenmyyntiarvon kannalta paras ratkaisu ole vaihtaa koko auto. Halpaa autoa kun ei paljon kannata rakentaa, ellei sillä aio ajaa "katkeraan loppuun asti". Harrastaminen harrastamisen vuoksi on sitten tietysti juttu.ajta kirjoitti:ehdotuksia miten lisää tehoa 1.6 tc:stä helposti pikku rahalla..........
T. nimim. Ilonpilaaja
- Epäkelpokeräilijä -
mul on 3kpl 75 mallin alffoja ja kahest pitäis rakentaa toimivia pelejä.
toinen odottaa jarrujen kunnostust ja toine auton papereita jota rakentaisin just ajan kans siihen meinasin tehon lisäystä.
yön yli ku miettisin tulin siihen tuloksee et hommaisin 1.8tbo:n tai 2.0l koneen ja laittaisin paikalle
-onko joku laittanu ennen?
-oliko suuri homma?
-mitä joutusit muuttamaan?
toinen odottaa jarrujen kunnostust ja toine auton papereita jota rakentaisin just ajan kans siihen meinasin tehon lisäystä.
yön yli ku miettisin tulin siihen tuloksee et hommaisin 1.8tbo:n tai 2.0l koneen ja laittaisin paikalle
-onko joku laittanu ennen?
-oliko suuri homma?
-mitä joutusit muuttamaan?