alfa 75 moottori

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
ajta
Viestit: 76
Liittynyt: 16 Helmi 2005, 18:53
Paikkakunta: askainen

alfa 75 moottori

Viesti Kirjoittaja ajta »

osaako joku kertoa mikä ero on 1.6 tc:ssä verrattuna 2.0 tc:hen????

Avatar
Epezi
Viestit: 7527
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

2.0:ssa on 0.4L suurempi iskutilavuus :mrgreen:
Sori... oli pakko :?

Avatar
90
Viestit: 8053
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

päällepäin ainoat erot ovat kaksilitraisen hieman korkeampi kansi.. olikohan se ero nyt parisenttiä.
sisuskaluissa eroja onkin sitten hieman enemmän...kuten esim männät/putket, kansissakin eroja palotilojen ja kanavien suhteen..

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Niin ja muistaakseni 1.6:ssa on sylinterit lähempänä toisiaan kuin kaks'litrasessa. Joskus taisin tarkastella asiaa vertailemalla kannentiivisteitä.

1.6 poraus 78mm, isku 82mm. 2.0 poraus 84mm, isku 88,5mm.

Itse en ole ikinä mittaillut, mutta käsittääkseni molempien koneiden kannet ovat saman korkuiset, mutta 2.0 lohko on muutaman millin korkeampi.

Ulospäin koneita ei ihan helpolla erota jos kannen etupäässä oleva koneen kokomerkintä on "kulunut" pois...
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
90
Viestit: 8053
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

jknracing kirjoitti: Itse en ole ikinä mittaillut, mutta käsittääkseni molempien koneiden kannet ovat saman korkuiset, mutta 2.0 lohko on muutaman millin korkeampi.
jeps, saatat olla oikeassa tuon suhteen...eipä ole tullut itsekkään mittailtua mutta päättelin vain että lohko olisi sama kaikissa ja kanessa olisi erot. mitään en kummempaa tietoa ei itselläkään ollut kunnes asia omalla kohdalla ilmeni samalla kun vaihdoin 75:een 1.6:n tilalle kaksilitraisen motin niin eipäs sopinutkaan kaasareiden tukirauta tonnikuussatasesta kaksilitraiseen, no kaasareiden välikumethan siinä olisi mennyt jos olisi väkisellä ängennyt paikalleen, ei muuta kuin hajarille hakemaan tukirautaa kaksilitraisesta giulietasta ja johan rupesi istumaan.. :)

ajta
Viestit: 76
Liittynyt: 16 Helmi 2005, 18:53
Paikkakunta: askainen

75 tc moottori

Viesti Kirjoittaja ajta »

meinasin vaan et olisko sihen saanu 2.0l:n putket ilman mitään suuria projekteja :( ehdotuksia miten lisää tehoa 1.6 tc:stä helposti pikku rahalla..........tallin peräl olis 2 kipalet 1.6l ja yx on autos paikal

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

1.6 tc on kohtuullisen korkeaviritteinen joten tuntuvaa lisäystä ei pikkurahalla saa. Toinen juttu on että 1.6:n virittäminen ei ole kovin järkevää kun mallisto on täynnä tehokkaampia koneita :wink:

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Jos itsellä on jonkinlaiset pelit ja vehkeet millä tehdä, niin ostaa Tuning & modyfing Alfa Romeo TC engines-kirjan ja muokkaa se ohjeiden mukaan koneen yläkertaa hieman uusiksi. Omilla kaasareilla/pari milliä isommilla sisäkurkuilla, peltisarjalla ja hiotuilla/virinokka-akseleilla, osaavilla käsillä tehdyillä säädöillä joku 150hv ei pitäis olla mikään ihmetemppu.
Viimeksi muokannut jknracing, 17 Helmi 2005, 22:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

ajta
Viestit: 76
Liittynyt: 16 Helmi 2005, 18:53
Paikkakunta: askainen

Viesti Kirjoittaja ajta »

tarviiko jotain (esim. kiinitys kohtia yms..) muutaa ku laitta isomman koneen? mitä koetta suosittelisitte? :P

ajta
Viestit: 76
Liittynyt: 16 Helmi 2005, 18:53
Paikkakunta: askainen

Viesti Kirjoittaja ajta »

siis mitä koneita suosittelisitte

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Nyt menee mutuna :oops: Twin spark varmaan fiksuin vaihtoehto, siinäkin joutuu lähes samat muuttamaan kuin vaikkapa V6:n kanssa. Onkos 2.0 TC liki sama alustaltaan ym. kuin 1.6? nimimerkki "90" osaa valaista asiassa ainakin

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Jos ihan rehellisesti vaihtaa 2.0:aan, niin vaihtoon menee etujarrut ja olka-akselit. En oo muuten satavarma tarvitseeko satuloita vaihtaa. Ainakaan 2.0 levyt+satulat ei sovi 1.6:sen olka-akseleiden kanssa, siis satulan kiinnitys väärässä paikassa.

Sitä en sitten tiedä mitä tarvitsee vaihtaa jos sinne istuttaa TwinSparkin kaasareilla... Varmasti halvin tapa jos haluaa halpoja vapaastihengittäviä hevosvoimia!

Lisäämpä näin jälkikäteen vielä: V6 koneisissa on koneen korvat noin suurinpiirtein 5,6mm taaempana.
Viimeksi muokannut jknracing, 17 Helmi 2005, 22:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

ajta
Viestit: 76
Liittynyt: 16 Helmi 2005, 18:53
Paikkakunta: askainen

Viesti Kirjoittaja ajta »

entäs jos sinne laittais mekaanisen ahtimen kävi mielesä kun selailin noit myynti ilmotuksii. onko joku laittanu mekaanisen ahtimen -75 malliin????????

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Joutuu pitkälti samat hommat tekemään kuin turbon asennuksessa, puristusta pienemmäksi ja kaasarit vaihtoon. Järkevintä luonnollisesti olisi säädettävä ruisku/sytytys että saisi pannun toimimaan ja kulutuksen pysymään aisoissa. Ei taida yhtään esim. eaton-75:sta suomessa vielä olla 8)

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Eiks noita mekaanisia ahtimia käytetä enemmän dieselvetureissa ja rekoissa? :mrgreen:

Sorry, oli pakko heittää...

Mekaaninen ahdin on ihan hyvä vaihtoehto sellaiseen "pieneen" viritykseen vakio alakerralla, mutta ei sekään ilmaista ole. Ensiks pitää ostaa se ahdin (mersuista liian pienenä poistettuja saa jollain 500 eurolla) ja sitten tietysti paineistetut kaasarit, teettää hihnapyörät ym. päälle.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

ajta
Viestit: 76
Liittynyt: 16 Helmi 2005, 18:53
Paikkakunta: askainen

Viesti Kirjoittaja ajta »

tähän tilanteeseen sopis jore marjarannan biisi haaveet kaatuu :P kaikki on ollu ihan varteen otettavii ehdotuksii mut se raha tilanne ei muutu mikskään.
aikaa mul ainakin olis et jos niist kahest 1.6 sais jotan tehtyä

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Ei 2.0 TC tai TS tekniikkakaan ihan mahdottomia maksa :) Sinuna harkitsisin ennen kuin alkaisin 1.6:sta kiusaamaan :wink:

Avatar
90
Viestit: 8053
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no joo jkracing tuossa ylempänä ne erot jo aika hyvin sanoikin, mutta mielestäni myös satulat ovat 1.6:ssa uniikit muihin malleihin nähden...
itse vaihtaisin vain sen koneen kaksilitraiseen ja antaisin alustan ja jarrujen olla, muutoskatsastuksen jättäisin tekemättä koska tuskin konttorilla huomaavat mitään..
teholisä 1.6 110hv->2.0 128-130hv eli siinä ne helpoimmat hepat tulee ja pikkukutittelulla lisää..tai sitten vain tuo TS-moottori mutta sillon menee jo pyörän navat ja etujarrut vaihtoon, TS-moottorin jatkona voi käyttää kyllä 1.6:n voimansiirtoa jolloin kaikkea ei tarvitse vaihtaa..

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Joo, kakslitranen keulalle ja kiehnää siitä kannen etupäästä se 2.0 valun pois, niin kukaan ei kysele ikuna mitään. Eikä se 110hv>128hv niin paljon meinaa, mutta niissä moottoreissa on aika reilu käyttötehon ero. Se 2.0 vääntää huomattavasti paremmin. 0-100kmh arvoissa taitaa olla eroa lähes pari sekuntia.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
90
Viestit: 8053
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

juu väännön lisäys on ihan kiva, hepoja nyt ei suhteessa niinkään..kiihtyvyyttä taidettiin valmistajan toimesta luvata 1.6:lle jotain 10-11.5sek versiosta riippuen kun taas 2.0 naukaisee jo pikkasen alta 9 sekunnin ja TS jo 8 sek pintaan..

ajta
Viestit: 76
Liittynyt: 16 Helmi 2005, 18:53
Paikkakunta: askainen

Viesti Kirjoittaja ajta »

no mul on 3kpl -75 alfaa 8) tos pihal et pääsen ajan kans toteuttaa mihin ratkaisuun sit päädynkin

Avatar
90
Viestit: 8053
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no eiköhän noista kolmesta yhden priiman saa leivottua.. 8)

jää vielä reilusti varaosiakin.. :wink:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11298
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Lago d'Erba

Re: 75 tc moottori

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

ajta kirjoitti:ehdotuksia miten lisää tehoa 1.6 tc:stä helposti pikku rahalla..........
Jos ajattelet ihan puhtaasti tehonlisäystä etkä rakenteluharrastusta niin eiköhän rahan, ajan, vaivan ja jälleenmyyntiarvon kannalta paras ratkaisu ole vaihtaa koko auto. Halpaa autoa kun ei paljon kannata rakentaa, ellei sillä aio ajaa "katkeraan loppuun asti". Harrastaminen harrastamisen vuoksi on sitten tietysti juttu.

T. nimim. Ilonpilaaja
- Epäkelpokeräilijä -

ajta
Viestit: 76
Liittynyt: 16 Helmi 2005, 18:53
Paikkakunta: askainen

Viesti Kirjoittaja ajta »

mul on 3kpl 75 mallin alffoja ja kahest pitäis rakentaa toimivia pelejä.
toinen odottaa jarrujen kunnostust ja toine auton papereita jota rakentaisin just ajan kans siihen meinasin tehon lisäystä.

yön yli ku miettisin tulin siihen tuloksee et hommaisin 1.8tbo:n :twisted: :twisted: :twisted: tai 2.0l koneen ja laittaisin paikalle

-onko joku laittanu ennen?
-oliko suuri homma?
-mitä joutusit muuttamaan?

Vastaa Viestiin