Mikä jako pään setti 156 see

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Ese
Viestit: 91
Liittynyt: 29 Syys 2009, 19:39
Car(s): 156 2.5 V6 sw
Exät: 164 Q4 ja 33 1.5 4x4
Paikkakunta: Jyväskylä

Mikä jako pään setti 156 see

Viesti Kirjoittaja Ese »

Mitäs tuumitte että minkä merkkinen jako pään setti ois hyvä tai luotettava jne tai oletteko mitä itse käyttäneet kun nuita tuntuu olevan Dayco, Gates, SKF jne...? Myös kiinnostas saman paikka kunnan harrastajilta kuulla kellä kaikilla olette käyneet vaihdattamassa kilkkeet kun täällä tuntuu vähän nihkeesti olevan näitä alfa huoltoja? :D
Ese vaan

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Mikä jako pään setti 156 see

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Kaikki ne käy. Gates lienee kallein ja ainakin hyvässä maineessa. Jos vesipumpun vaihdat niin semmoinen sit missä on metallinen siipipyörä.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Aquatica
Viestit: 15107
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mikä jako pään setti 156 see

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
"Jos vesipumpun vaihdat" = KUN vesipumpun vaihdat.
Ja sehän vaihdetaan samalla ku jakopää tehdään.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mikä jako pään setti 156 see

Viesti Kirjoittaja Finest »

Kutosissa foorumilla todettu joka toinen kerta sopivaksi väliksi vesipumpun vaihdolle.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15107
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mikä jako pään setti 156 see

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Luulin et on tessu. Näemmä silmät osu tuohon m.sa:n TS:ään tuos listassa...

No, kutosissa muutenkin jakopää parempi.

Ese
Viestit: 91
Liittynyt: 29 Syys 2009, 19:39
Car(s): 156 2.5 V6 sw
Exät: 164 Q4 ja 33 1.5 4x4
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mikä jako pään setti 156 see

Viesti Kirjoittaja Ese »

Hei kiitti vastauksista, olipas hyvä tietää tosta vesi pumpusta ja siitä jäikin kysymättä että pumppuakin on varmaan useampaa merkkiä vai onko se siipipyörä tärkein kriteeri. Jep ei tietoa edellisen omistajan puuhista ni tosiaa koko satsi kerralla silläpä tässä kyselenkin näistä.
Ese vaan

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mikä jako pään setti 156 see

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Metallinen siipipyörä ei halkea siitä akselin ympäriltä kuten käy ajanoloon muoviselle. Miksihän ne muuten muovisia ylimalkaan valmistaa? Tämä sama ongelma on muissakin automerkeissä. Työnantajan Opelista aikoinaan alkoi moottorin lämmöt nousta. Vesipumppu irti ja muovisen siipipyörän keskiö halki! Itsellänikin oli ensimmäisen jakopäärempan kohdalla muovinen vesipumpun siipi. Ja halkeaman alut akseloinnissa. Tuli silloin metallinen tilalle.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15107
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mikä jako pään setti 156 see

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mulla oli JTD:ssä itse pumppu melkeen hirttäny kiinni (hankas ja oli todella, todella jäykkä pyörittää). 100tkm oli takana muovisella pyörällä, muuten oli ehjä mut itse laakeri oli pettänyt O_o

Avatar
toolman
Viestit: 1488
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mikä jako pään setti 156 see

Viesti Kirjoittaja toolman »

Ese kirjoitti:Hei kiitti vastauksista, olipas hyvä tietää tosta vesi pumpusta ja siitä jäikin kysymättä että pumppuakin on varmaan useampaa merkkiä vai onko se siipipyörä tärkein kriteeri. Jep ei tietoa edellisen omistajan puuhista ni tosiaa koko satsi kerralla silläpä tässä kyselenkin näistä.
Itse olen nykyään tilaillut pumput ja setit Sparetosta, hinnat kohdillaan ja toimitus pelaa.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5404
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Mikä jako pään setti 156 see

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Ese kirjoitti:Mitäs tuumitte että minkä merkkinen jako pään setti ois hyvä tai luotettava jne tai oletteko mitä itse käyttäneet kun nuita tuntuu olevan Dayco, Gates, SKF jne...? Myös kiinnostas saman paikka kunnan harrastajilta kuulla kellä kaikilla olette käyneet vaihdattamassa kilkkeet kun täällä tuntuu vähän nihkeesti olevan näitä alfa huoltoja? :D
Itehän nuo vaihdetaan :)

Mutta ellei itse halua vaihtaa, JMT-autopalvelua on mainostettu että ymmärtävät myös alfojen päälle.

Kertsu
Viestit: 900
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mikä jako pään setti 156 see

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

alfa 156 v6 kirjoitti:
Ese kirjoitti:Mitäs tuumitte että minkä merkkinen jako pään setti ois hyvä tai luotettava jne tai oletteko mitä itse käyttäneet kun nuita tuntuu olevan Dayco, Gates, SKF jne...? Myös kiinnostas saman paikka kunnan harrastajilta kuulla kellä kaikilla olette käyneet vaihdattamassa kilkkeet kun täällä tuntuu vähän nihkeesti olevan näitä alfa huoltoja? :D
Itehän nuo vaihdetaan :)

Mutta ellei itse halua vaihtaa, JMT-autopalvelua on mainostettu että ymmärtävät myös alfojen päälle.

Itsekin olen vaihtamassa uskollisen Corollan parinpäivän sisällä 156 Alfaan ja ajatellut, että jakopäänhihnan vaihto on vaan itse opeteltava. Tarvitseeko siihen joitakin erikoistyökaluja vai kelpaako ihan samat välineet kuin Corollaan vaihdettaessa? (En usko hetkeäkään selviäväni Alfan jakopäänhihnan vaihdosta yhtä helpolla kuin Corollassa :-D )

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5404
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Mikä jako pään setti 156 see

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Kertsu kirjoitti:
alfa 156 v6 kirjoitti:
Ese kirjoitti:Mitäs tuumitte että minkä merkkinen jako pään setti ois hyvä tai luotettava jne tai oletteko mitä itse käyttäneet kun nuita tuntuu olevan Dayco, Gates, SKF jne...? Myös kiinnostas saman paikka kunnan harrastajilta kuulla kellä kaikilla olette käyneet vaihdattamassa kilkkeet kun täällä tuntuu vähän nihkeesti olevan näitä alfa huoltoja? :D
Itehän nuo vaihdetaan :)

Mutta ellei itse halua vaihtaa, JMT-autopalvelua on mainostettu että ymmärtävät myös alfojen päälle.

Itsekin olen vaihtamassa uskollisen Corollan parinpäivän sisällä 156 Alfaan ja ajatellut, että jakopäänhihnan vaihto on vaan itse opeteltava. Tarvitseeko siihen joitakin erikoistyökaluja vai kelpaako ihan samat välineet kuin Corollaan vaihdettaessa? (En usko hetkeäkään selviäväni Alfan jakopäänhihnan vaihdosta yhtä helpolla kuin Corollassa :-D )
Kyllä tuohon erikoistyökaluja tarvitaan (paitsi 10v JTD)

Lukkopalat nokkiin (TS, JTS, V6) tai kampi- ja nokka-akselin lukitsimet (JTDm)

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mikä jako pään setti 156 see

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Joka kerta kun olen jakohihnan rempan ammattilaisella teettänyt ovat ne maininneet että olipa v-mainen homma! Vai sanovatko siksi, että voivat nyhtää kunnon hinnan rempasta. Alle tonnin sitä kuutoseen tuskin tekee kukaan? Ja se on tehtävä oikeaoppisesti. Ei siis tehdyillä merkeillä pyöriin ja hihnaan. 100t kohdalla teettämäni hihnaremppa tehtiin varmaan hihnamerkeillä. Remppa maksoikin silloin vain n.700 (Delta pyysi 1300)
Kyllähän se pelas ja kukkui kunnes 140t kohdalla alkoi kiristin naputtamaan. Oli kiristys lopussa. Seurasi varhennettu jakopään huolto. Tekivät silloin pyynnöstäni oikeaoppisesti. Hintakin oli sen mukainen. Mainitsin että autodatan mukaan suoritusaika olisi jotain viisi tuntia. Sanoivat että haluaisivat semmoisen kaverin näkevän joka hommasta alle työpäivän selviää.
Keväällä olis taas aika kypsä hihnan vaihdolle. Jostain pitäis harrastusapua saada. En enää näe kannattavaksi 98-mallista viedä kalliiseen hihnan vaihtoon. Voi olla että Kuusankoski saa minulta toimeksiannon. :(

Avatar
palkus
Viestit: 5511
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Mikä jako pään setti 156 see

Viesti Kirjoittaja palkus »

^Alfa Romeoita päivittäin kynivässä korjaamossa ei oikein tehty remminvaihto koko työpäivää vie. Semmonen 5-6 tuntia normi.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5404
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Mikä jako pään setti 156 see

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Antieko kirjoitti:Mainitsin että autodatan mukaan suoritusaika olisi jotain viisi tuntia. Sanoivat että haluaisivat semmoisen kaverin näkevän joka hommasta alle työpäivän selviää.
Keväällä olis taas aika kypsä hihnan vaihdolle. Jostain pitäis harrastusapua saada. En enää näe kannattavaksi 98-mallista viedä kalliiseen hihnan vaihtoon. Voi olla että Kuusankoski saa minulta toimeksiannon. :(
tuu poikkeamaan Keuruulla niin katotaan porukalla jakopää kondikseen :)

Viimeksi otti 156 v6:een hihnanvaihto aikaa vähän reilu 4h... lukkopaloilla. Oli mukava tehdä kun edellisellä vaihtajalla oli ollut "järki päässä" kiristysmomenttien suhteen, mitään ei katkennut eikä mikään ollut pahasti jumissa...

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Mikä jako pään setti 156 see

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Antieko kirjoitti:kunnes 140t kohdalla alkoi kiristin naputtamaan. Oli kiristys lopussa.
En ymmärtänyt tätä kohtaa. Kuinka se voi olla lopussa? Kiristinrunko käännetty hahlossaan stoppariin asti kireimmälle eikä siltikään jousi tiukkaantunut merkkiin asti?? Mahdotonta, sanoo epätietoinen Karjalasta !

Alfa156v6 on kyllä vetänyt rispektin arvoisen nopeussuorituksen hihnanvaihdossa. Miulla meni koko päivä. Tosin aikaa kulu kampparin hihnapyörän mutterin kanssa tapellessa kunnes sain tarpeeks tehokkaan pulttipyssyn ja kompuraan avarammat liittimet ja letkut :-D Oli vissii vähä tiukemmalla kuin 260Nm vaimikäsennytpitikääolla.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15107
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mikä jako pään setti 156 see

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Kyllähän se alkaa naputtaa silloinkin kun sen jättää liika löysälle.

Antieko, järvenpään deltassa yksi mekaanikko kertoi, että n. 5.5h menee lukkopaloilla - ja saa tehtyä kerralla. Kertoi myös, että se purkamisen määrä on käytännössä kuitenkin ihan järjellinen, vaikka kuulostaa julmetulta.
Sano se kyl muistaaksen iniinkin, et ekalla kertaa ei päivä riittänyt :P

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Mikä jako pään setti 156 see

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Hommassa on kolme kohtaa missä saa aikaa turattua hyvinkin paljon.

1. Kampiakselin mutteri. Voi olla tosi tiukassa, vaatii tehokkaan pulttipyssyn.
2. Jakopään pienet peltisuojat. Ovat ahtaassa välissä ja jos on vedetty liian tiukkaan ilman jotain tervaa tai kuparitahnaa niin on oikeasti hankalat avata. Jos avain lipeää tai ruuvit ovat ruostuneet, niin äkkiä on kuusiokolokannat pyöreänä. Ja sit kestää... Vesipumppu on oma lukunsa. Se on 12kpl M6x20 ruuvilla kiinni ja ahdasta on sielläkin jos ei aukea nätisti.
3. Venttiilikoppien tiivisteet ovat todennäköisesti laitettu silikoniliimalla kiinni. Liimaa on luultavasti liikaa ja pinnat täytyy putsata hyvin. Sama vesipumpun kohdalla.

"alfa156v6" tapauksessa oli auton omistaja kasannut edellisen jakopäärempan yhteydessä kaikki liukkarin kanssa ja käyttänyt uusia ruuveja ja inhimillistä momenttia. Kyllä se nopeasti silloin käy. Ja tokihan se auttaa, että ei ollut miehen ensimmäinen jakopääremppa.

Mun jakopäärempat kestää aina useamman päivän kun tykkään putsata osat uuden veroiseksi ja maalata niitä jne.. Myös niitä osia mitkä ei jakopäähän kuulu mutta ovat näppärästi käsillä kun kerran purkaa. Mut se on harrastus, ei elinkeino. Olen siis mutterin hinkkaaja :-)
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Aquatica
Viestit: 15107
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mikä jako pään setti 156 see

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Juur näin.

Mut tosiaan teetettynä jossain firmassa V6 jakopää taitaa olla halvimmillaan jossain 850euron nurkilla, täällä Suomenmaassa. Itse tehtynä hinta esim. 200eur (eli osat ja työkalut), mut huonolla tuurilla 3000,- :D

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mikä jako pään setti 156 see

Viesti Kirjoittaja Antieko »

tuu poikkeamaan Keuruulla niin katotaan porukalla jakopää kondikseen :)

Jep. Asia ajankohtainen n. maaliskuussa 2016. Jos ei ihmeempiä tapahdu, otan suhun privana yhteyttä alku vuodesta.

Vastaa Viestiin