Giulietta 940

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
insinörtti
Viestit: 2648
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

hagger16 kirjoitti:N-ajomoodilla lähdöt vaatii totuttelua, kun ne on vähän kuminauhamaisia.
Lähdöt ovat aina vähän kuminauhamaisia, vaikka kuin olisi D päällä ja polkimelle hyppäisi reilusti. Varmaan ihan tarkoituksellinen ominaisuus; auto ei hyökkäile liikkeellelähdöissä eikä myöskään tule tahattomasti vingutettua kumia tai jäätyä paikalleen ruopimaan. Tuntuu kuin tehoa/väähnöä rajoitettaisiin siihen asti, kunnes 2. vaihe kytkeytyy päälle. Hyvä näin.

Tähän toki päälle se, että N:llä meno on aika kuollutta ja autoa saa polkea kuin mummon micraa eteenpäin päästäkseen. Tosin tämä sopii ihan hyvin aamuruuhkassa ja puoliunessa konttaukseen - dynamic on moiseen ihan liian hysteerinen.

TCT on myös selkeästi oppivaa sorttia. Käytös on ihan erilaista riippuen siitä, olenko pari edellistä päivää tykittänyt maaseudun mutkatietä vai kontannut kävelyvauhtia matelevassa ruuhkassa. Tämä hyvä muistaa lyhyellä koeajolla, jolloin auto voi olla väärille tavoille opetettuna.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1599
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Kirjoitellaan nyt omia häiritseviä kokemuksia TCT MultiAir-kombosta. En tiedä johtuvatko vaihteistosta, moottorista, softasta vai onko jotain rikki:

1. Minulla on parkkiruutu siten, että sieltä peruuttaessa on lievä ylämäki. Jos aamulla kylmällä koneella lähtee heti startin jälkeen matkaan (N-moodi), niin kone tuntuu jotenkin ponnettomalta pakittaessa ruudusta. Sitten kun lähden hiljalleen kiihdyttelemään, niin kakkoselle vaihtaminen nytkäyttää autoa melko häiritsevästi siten että oma pää heilahtaa. Sitten sadan metrin päässä risteyksestä kun lähtee kääntymään, niin välillä tuntuu ettei auto liiku mihinkään ja kone meinaa tukehtua. Ensimmäinen kakkoselle tai kolmoselle vaihtaminen siis nytkäyttää autoa jos lähtee heti matkaan. Jos parkkiruudussa odottelee noin puoli minuuttia (sen verran mitä turvavyön merkkivalot vilkkuu peruutuspeilin vieressä) ennen liikkeelle lähtöä, niin tätä nytkähdystä ei tapahdu liikkeelle lähdön jälkeen. Alfaownerissa on tästä aika paljon juttua ja moni kyselee onko vika vai ominaisuus. Osalla auttaa tosiaan tuo odottelu ennen liikkeelle lähtöä ja jotkut on saanut TCT softan päivitettyä ja lähtenyt silloin pois. Osaakohan foorumin raati sanoa paremmin mikä tähän olisi syynä?

2. Ruuhkassa matelu vauhdilla 10-20 km/h ei ole mukavaa D- eikä N-moodilla. A-moodilla se jotenkin menee. N-moodillakin tuo 1-2 vaihto voi nykäistä ja varsinkin jos automaatti ehtii juuri vaihtaa kun on itse päästämässä kaasua pois. Jos laittaa manuaalivaihtamisen päälle, niin ongelmaa ei ole koska ei tule "turhia" vaihtoja. Muutenkin tuntuu että kaasupolkimessa on vain ON/OFF asento, kun ruuhkassa ajelee, mikä tekee ajamisesta nykivää.

3. Kiihdyttäessä ihan kunnolla kaasu pohjassa D-moodilla jotkut vaihdot saattavat nytkähtää. Samoin ihmetyttää myös jos kunnolla kiihdyttää nopeuteen X, ja päästää kaasun pois halutussa nopeudessa, niin kierrokset jäävät useaksi sekunniksi pyörimään 4000 kierroksen korville ennen kuin auto vaihtaa isommalle. Onko tässä kyse nyt siitä moottorijarrutuksesta, mitä TCT tekee?

Joku foorumilainen mainitsi myös, että 98-bensalla pääsisi turhista nykäyksistä eroon. En ole kyllä vielä kokeillut. Kannattaako tuohon TCT-lootaan muuten vaihtaa öljyjä kuinka usein? Itsellä nyt 78 tkm mittarissa.

Olen nyt 12 tkm ajanut tällä, enkä vielä ole huomannut onko automaatti oppinut mitään ajostani vai ei. Ajaminen on noita yllämainittuja kohtia lukuunottamatta ollut mukavaa, ja vaihtaminen on ollut sujuvaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15107
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Manuaali tykkää kylmänä kääntyessä kakoa kanssa, ihan siis kunnon veto päälle-pois tai täydellinen tukehtuminen. Ei tee aina ja 98:lla selvästi vähemmän.... Ärsyttävä temppu kuitenkin.

insinörtti
Viestit: 2648
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^^ nuo nykäykset taitaa olla enempi ominaisuus ja hassusti nimenomaan puolilämpimällä lootalla/koneella. Siis lämpimäksi ajettuna OK, paukkupakkasilla kylmästartin jälkeen OK, mutta lauhalla säällä tuleekin kaikkea kummallista hetki käynnistyksen jälkeen. Ja suurimpana syynä tosiaan moottorin eikä niinkään lootan kenkkuilu.

Kaasupolkimen löysääminen juuri silloin, kun loota on päättänyt vaihtaa, tekee myöskin nykäyksen. Moottorinohjaushan joutuu pyytämään koneelta erilasta momenttia vaihteen vaihduttua, jottei kiihtyvyyteen tulisi pykälää. Ihan selvästi homma toimii niin, että kaasupolkimen asento = kuskin pyytämä momentti "lukitaan" vaihdon ajaksi, ettei projektista tule liian haastava. Vaihteen vaihduttua päivitetään speksit kertarysäyksellä - vrt. mitä tapahtuu, jos vaikkapa kesken jyrkkää ylämäkeä napasauttaa vakkarin pois päältä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Touho
Viestit: 129
Liittynyt: 05 Syys 2011, 12:40
Car(s): F36
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Touho »

^^^ Cloverleaf: Allekirjoitan nuo kaikki kolme kohtaa, eli samoilla ominaisuuksilla täällä ainakin mennään. Mittarissa 83 tkm (omia 20tkm) ja tankissa ysikasia.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1599
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

^ Taitaa siis olla enemmän ominaisuuksia kuin vikoja. Kuljettajan pitänee siis oppia (ja sopeutua) auton käytöksestä enemmän kuin mitä auto pystyy oppimaan kuskin käytöksestä. :)

jalittam
Viestit: 1861
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Suomalaiset ovat kuin pingviinit - ne vaan sopeutuu.

insinörtti
Viestit: 2648
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Nuo ovat enimmäkseen sellaista nipo nipo -osastoa.

Vrt. ennen TCT:n hankintaa oli netistä kaivellut, mitä voi pahimmillaan olla edessä - siis sen lisäksi, että koko keksintö sanoo poks. Noissa paremmissa merkeissä on mm. esiintynyt tällaisia ominaisuuksia:
  • - liikkeellelähdöt mallia on/off eli auto ryntäilee liikkeellelähdöissä
    - paina jarrua ja heti perään kaasua (esim. liikenneympyään tultaessa) -> laatikko on ihan hukassa ja saa tovin odottaa, ennen kuin vetoa löytyy
    - ruuhkassa ajettaessa kytkimet ylikuumenevat -> huilitauko
    - taskuparkkiin peruuttaminen alamäessä enemmän kuin haastavaa
    - sporttitila vinguttaa konetta koko ajan liki 3000 rpm kierroksin
Kannattaa myös lukea TM ja Tuulilasin datsun kasvaimen käyttötestit. Kyllä automaatin, jopa portaattoman variaattorin, pystyy kämmäämään huolella. TM autoon jopa vaihdettiin vialliseksi luultu loota surkean toiminnan vuoksi, muttei se siitä kummemmaksi tullut. Vaan ei etenkään Tuulilasi enää uskalla datsunia haukkua, ettei toimitus taas täyty datsunpingviinien vihaisesta palautteesta. Järkiauto on järkävä, joten siinä ei ole mitään vikaa!
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1599
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

EsaKoo kirjoitti:Olisiko hyviä ideoita, mistä Giuliettaa voisi tunkata, josko vaikka vaihtaisi itse renkaat? Käsikirja ei sano mitään ja omassani ei ole sitä tunkkiakaan. 159:ssä oli vielä kohtuu selvät paikat, mutta nyt menee meikäläisellä arvailuksi. Hallitunkille pitäisi paikat löytää....
Talvirengaskausi alkaa lähestyä, joten nostetaan tätä. Tähän olikin jo aiemmin vastailtu, mutta ei vieläkään allekirjoittaneelle täysin avautunut tuo nostokohta.
159:ssä oli heti helmassa selkeät vahvistetut paikat josta sai nostaa. Giuliettassa on kyllä selkeät nuolen paikat, mutta ei avautunut ihan että kuinka kaukaa helmasta auto pitää nostaa. Helmakotelot on painuneet kuopalle eli liian läheltä on aikanaan nosteltu. Siellä pohjassa tulee se pokkaus/sauma alaspäin, niin kestääkö se nostaa siitä tai ihan sen vierestä? Omaan silmään ei mitään täsmäkohtaa löydy nostamiselle.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15107
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ei varmaan helpota, mutta itse löysin apurungon taaemman kiinnityskohdan runkoon olevan hyvä. Ainakin sportkittisenä nousee koko kylki ilmaan :roll:

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1737
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

^^ Siitä saumasta helmalevikkeen nuolen kohdalta olen omaani hallitunkilla nostellut, jääkiekko "pehmusteena".

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Meillä teki TCT myös meille tullessaan noita erikoisia vaihtoja N modella (kaasupolkimen nostolla heti isompi tai pienempi "väärällä" kierrosluvulla) ja 3 -> 4 vaihto oli tosi raaka D modella. Autoa piti "opettaa" todella pitkään jotta temppuilu hävisi. Käytännössä niin että molemmilla moodeilla vaihdoin käsin aina kun huomasin että "väärä" vaihto on osumassa kohdalle. F40 teki hihnanvaihdon yhteydessä jonkun totaaliresetin ja nyt noista ongelmista ei ole tietoakaan. Autolla ajettu nyt vajaa 150tkm.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1599
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

_rico kirjoitti:Spotify ym toimii puhelimesta ohjattuna tällaisen kanssa:

https://www.ebay.com/itm/Car-USB-Blueto ... 2749.l2649

Giulietta siis vm. 2012 Huima 2,30€ sijoitus.
Tilasin tuolloin 12.8.2018, kun kirjoitit viestisi. Eilen 1.10.2018 saapui postilaatikkoon. Suojatulppa päreinä, ja USB-liitin mutkalla. Onneksi ei ollut iso sijoitus. :mrgreen:
Kuva

Avatar
Mokomakin
Viestit: 722
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

^ rouvalla giulietassa tuo ei toimi kovin hyvin, itsellä gtv:ssä pioneerin mankassa ihan moitteettomasti.

Avatar
_rico
Viestit: 1353
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja _rico »

Cloverleaf kirjoitti:
_rico kirjoitti:Spotify ym toimii puhelimesta ohjattuna tällaisen kanssa:

https://www.ebay.com/itm/Car-USB-Blueto ... 2749.l2649

Giulietta siis vm. 2012 Huima 2,30€ sijoitus.
Tilasin tuolloin 12.8.2018, kun kirjoitit viestisi. Eilen 1.10.2018 saapui postilaatikkoon. Suojatulppa päreinä, ja USB-liitin mutkalla. Onneksi ei ollut iso sijoitus. :mrgreen:
Kuva

No näin. Laita palaute niin saat ainakin ne pari euroa takaisin

Avatar
Aquatica
Viestit: 15107
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mulla siis tuo sama. Hermo mennyt, on ihan uskomatonta sontaa (no, tuohon hintaan ei muuta voi olettaa).

Tekniikka on simppeli:
Tikulla on .wav ja .mp3 (tai mp4) - tiedostot, jotka on kumpikin siis oma raitansa.

Puhelin yhdistää Bluetoothilla ja alkaa kirjoittamaan näihin tiedostoihin soitettavaa biisiä.

Laatu on surkea: pätkii, hyppii, äänenlaatu huono. Lisäksi viive n20s kaikelle, eli jos vaihdat biisiä niin uusi kappale alkaa soimaan vasta 20s päästä jne.

Kaiken lisäksi tuo romu tekee sitä, että hetki auton käynnistämisestä automaattisesti menee AUX-tilaan, vaikka olisi radio päällä FM-puolella. Ei tee aina, mutta usein....

Avatar
_rico
Viestit: 1353
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja _rico »

Aquatica kirjoitti:Mulla siis tuo sama. Hermo mennyt, on ihan uskomatonta sontaa (no, tuohon hintaan ei muuta voi olettaa).

Tekniikka on simppeli:
Tikulla on .wav ja .mp3 (tai mp4) - tiedostot, jotka on kumpikin siis oma raitansa.

Puhelin yhdistää Bluetoothilla ja alkaa kirjoittamaan näihin tiedostoihin soitettavaa biisiä.

Laatu on surkea: pätkii, hyppii, äänenlaatu huono. Lisäksi viive n20s kaikelle, eli jos vaihdat biisiä niin uusi kappale alkaa soimaan vasta 20s päästä jne.

Kaiken lisäksi tuo romu tekee sitä, että hetki auton käynnistämisestä automaattisesti menee AUX-tilaan, vaikka olisi radio päällä FM-puolella. Ei tee aina, mutta usein....

Tasaista Kiina laatua siis. Mulla toimii vieläkin ihan ok. Ei mitään viiveitä tai pätkimistä. Tekee tosin tuota AUX-tilaan menemistä koko ajan auton käynnistämisen jälkeen ja äänen laatu ei korvia hivele.

SempreAlfa
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Heinä 2018, 19:08
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja SempreAlfa »

Ratin musta muovimaali nappuloiden vieressä lähtenyt pahasti kupruilemaan. Muilla samaa?

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2358
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Minulla vain itse ratti klo 10 kohdalla on melko kulunut. Seurauksena vältän sitä kohtaa. :roll:
Kuva

Avatar
Touho
Viestit: 129
Liittynyt: 05 Syys 2011, 12:40
Car(s): F36
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Touho »

Syksyn sateet tulivat ja samalla vettä takakonttiin. Kuuluisa takapyyhkijän tiiviste on näemmä vanhaa mallia. Piti vähän aikaa harkita tilaanko lasisen tulpan ja poistan koko pyyhkijän moottoreineen, päädyin kuitenkin tilaamaan uudemman mallin tiivisteen. Toivottavasti saa ulkokautta vaihdettua.

Edit: Ensiapuna poistin ne luukun alalaidan kumitulpat.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1599
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

^ Raportoi sitten, että onnistuuko vaihto ulkokautta, niin minäkin tiedän tilata.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2358
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Mullakin tilauksessa. Vettä on tullut harvoin läpi mutta hyvä se on vaihtaa ennen talvea.
Toivon että pelkän pyyhkijän varren irrottamisella ulkokautta saisi uuden tiivisteen paikalleen.
Kuva

atte iluig
Viestit: 22
Liittynyt: 08 Heinä 2016, 13:50
Car(s): Giulietta MA -13, Giulietta QV -15

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja atte iluig »

Osittain varmaan tuon tiivisteongelman takia takaluukun alareuna kuplii huolestuttavasti. Mitähän tuolle nyt kannattaisi ensi hätään tehdä?
Liitteet
IMG_20180930_125909-992x662-800x534.jpg
IMG_20180930_125909-992x662-800x534.jpg (60.95 KiB) Katsottu 12782 kertaa

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Giulietta taitaa vaatia huoltoa. Tai on se sitä saanut, mutta sinnikäs jakarin kuva on ruudussa.
Lähteekös tuo itsekseen pois vai vaatiiko kuittauksen?
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1539
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

atte iluig kirjoitti:Osittain varmaan tuon tiivisteongelman takia takaluukun alareuna kuplii huolestuttavasti. Mitähän tuolle nyt kannattaisi ensi hätään tehdä?
Jos ei ole kunnollisia tiloja ja välineitä, niin vie maalarille. Ei tuolla tieten niin kiire ole, mutta maalauksesta tulee kalliimpi jos tuo mätä ehtii kiertää näkyvälle puolelle. Mulla teki takapuskurin maalauksen oheessa 150€ lisää tuo luukun alaosan maalaus.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2358
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

hagger16 kirjoitti:Giulietta taitaa vaatia huoltoa. Tai on se sitä saanut, mutta sinnikäs jakarin kuva on ruudussa.
Lähteekös tuo itsekseen pois vai vaatiiko kuittauksen?
Ei se itse pois mene. Valikosta voit vielä tarkistaa Service kohdasta onko laskurin mukaan huolto-aika koittanut.
Kuva

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Pujazuba kirjoitti:
hagger16 kirjoitti:Giulietta taitaa vaatia huoltoa. Tai on se sitä saanut, mutta sinnikäs jakarin kuva on ruudussa.
Lähteekös tuo itsekseen pois vai vaatiiko kuittauksen?
Ei se itse pois mene. Valikosta voit vielä tarkistaa Service kohdasta onko laskurin mukaan huolto-aika koittanut.
Kävin kysymässä pystyvätkö Motomaatin pikahuollossa kuittaamaan valon. Heidän testerit ei pysty tähän, mutta poijat kaivoivat Youtuben esille.. Olihan siellä ohjeet. Vielä kun ne ymmärtäisi.

https://www.youtube.com/watch?v=lHhmjbAe0YM
Senza cuore saremmo solo macchine

AVe
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 15:37
Car(s): GT 2.0 JTS 2005
Paikkakunta: Lahti

Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja AVe »

Touho kirjoitti:Syksyn sateet tulivat ja samalla vettä takakonttiin. Kuuluisa takapyyhkijän tiiviste on näemmä vanhaa mallia. Piti vähän aikaa harkita tilaanko lasisen tulpan ja poistan koko pyyhkijän moottoreineen, päädyin kuitenkin tilaamaan uudemman mallin tiivisteen. Toivottavasti saa ulkokautta vaihdettua.

Edit: Ensiapuna poistin ne luukun alalaidan kumitulpat.
Ei se taida mahtua tulemaan sieltä akselin ja lasin välistä ulospäin.
Tosin eipä ole iso homma irrottaa tuota moottoria.
Luukun verhous pois. Kolmen niitin poraus ja moottorin saa pois. Pulteilla takas kiinni ja verhous paikoilleen.
Ehkä tunnin jobi.


Sent from my iPhone using Tapatalk

winorloose
Viestit: 372
Liittynyt: 16 Heinä 2005, 05:50
Car(s): Ford Fiesta ST -21
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja winorloose »

Onko Giuliettan maahantuonti loppunut, kun mallia ei näy enää Suomen Alfan sivuilla?

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2358
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

AVe kirjoitti:
Touho kirjoitti:Syksyn sateet tulivat ja samalla vettä takakonttiin. Kuuluisa takapyyhkijän tiiviste on näemmä vanhaa mallia. Piti vähän aikaa harkita tilaanko lasisen tulpan ja poistan koko pyyhkijän moottoreineen, päädyin kuitenkin tilaamaan uudemman mallin tiivisteen. Toivottavasti saa ulkokautta vaihdettua.

Edit: Ensiapuna poistin ne luukun alalaidan kumitulpat.
Ei se taida mahtua tulemaan sieltä akselin ja lasin välistä ulospäin.
Tosin eipä ole iso homma irrottaa tuota moottoria.
Luukun verhous pois. Kolmen niitin poraus ja moottorin saa pois. Pulteilla takas kiinni ja verhous paikoilleen.
Ehkä tunnin jobi.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hyvä tietää. Tuo poraus itsessään monimutkaistaa homman kun en saa sähköporauskonetta sinne ulos. Mites pulttien koot?
Kuva

AVe
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 15:37
Car(s): GT 2.0 JTS 2005
Paikkakunta: Lahti

Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja AVe »

Olisko niitit 4-5mm paksuja...en muista enää kun moottorin poistosta on jo hyvän aikaa menny.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Avatar
karila
Viestit: 1183
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Paikkakunta: Turku

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja karila »

winorloose kirjoitti:Onko Giuliettan maahantuonti loppunut, kun mallia ei näy enää Suomen Alfan sivuilla?
Onko kaikkien uusien alfojen maahantuonti loppumassa, siihen malliin myydään giulian ja stelvion maassa olevia yksilöitä ?
- Kari

Avatar
Touho
Viestit: 129
Liittynyt: 05 Syys 2011, 12:40
Car(s): F36
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Touho »

AVe kirjoitti:
Touho kirjoitti:Syksyn sateet tulivat ja samalla vettä takakonttiin. Kuuluisa takapyyhkijän tiiviste on näemmä vanhaa mallia. Piti vähän aikaa harkita tilaanko lasisen tulpan ja poistan koko pyyhkijän moottoreineen, päädyin kuitenkin tilaamaan uudemman mallin tiivisteen. Toivottavasti saa ulkokautta vaihdettua.

Edit: Ensiapuna poistin ne luukun alalaidan kumitulpat.
Ei se taida mahtua tulemaan sieltä akselin ja lasin välistä ulospäin.
Tosin eipä ole iso homma irrottaa tuota moottoria.
Luukun verhous pois. Kolmen niitin poraus ja moottorin saa pois. Pulteilla takas kiinni ja verhous paikoilleen.
Ehkä tunnin jobi.
Jep, nyt kun tuon uuden tiivisteen sai käteen, niin ei sitä ainakaan saa ilman moottorin irrotusta paikalleen. Tuskin siis vanhaakaan pois. Saa nähdä ulkoistanko pian tulevan huollon yhteyteen.

Gusse
Viestit: 937
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Gusse »

vapsu kirjoitti:
winorloose kirjoitti:Onko Giuliettan maahantuonti loppunut, kun mallia ei näy enää Suomen Alfan sivuilla?
Onko kaikkien uusien alfojen maahantuonti loppumassa, siihen malliin myydään giulian ja stelvion maassa olevia yksilöitä ?
Maassa olevat on vanhalla mittaustavalla maahantuotuja ja siksi ovat alella myynnissä.

SempreAlfa
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Heinä 2018, 19:08
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja SempreAlfa »

Kuskin puolen aurinkolippa hajalla, palautusjousi ilmeisesti katkennut. Onko tietoa saako jousen tilattua jostain vai pitääkö hankkia kokonaan uusi lippa?

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2358
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Onko muilla ilmennyt vastaavaa ongelmaa jossa etupuolen kattovalaisin ei toimi kuten pitää kun nappi on OVI asennossa.
Käytännössä valo jää joko päälle autosta poistuessa (ovet kiinni) tai ei mene päälle ollenkaan ovia avatessa.
Takapuolen kattovalaisin toimii kuten pitää.
Kuva

Taika-Jim
Viestit: 43
Liittynyt: 22 Touko 2012, 19:00
Car(s): Giulietta MA
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Pujazuba kirjoitti:
hagger16 kirjoitti:Giulietta taitaa vaatia huoltoa. Tai on se sitä saanut, mutta sinnikäs jakarin kuva on ruudussa.
Lähteekös tuo itsekseen pois vai vaatiiko kuittauksen?
Ei se itse pois mene. Valikosta voit vielä tarkistaa Service kohdasta onko laskurin mukaan huolto-aika koittanut.
Omasta autosta on onnistunut katoamaan koko Service kohta valikosta. Huoltomuistutuksiakaan ei enää tule.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2358
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^Onko käyttöohjeessa Huolto kappaletta? :)
Kuva

Taika-Jim
Viestit: 43
Liittynyt: 22 Touko 2012, 19:00
Car(s): Giulietta MA
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

^juu on :-D ja huollettukin ajallaan. Ihmettelin 240tkm:n lähestyessä kun huoltoilmoitusta ei tullut. Eipä ollut valikossakaan enää service-kohtaa, uutena toimi kyllä. Lieneekö jossain huollossa kuitattu huoltomuistutus pysyvästi.

Greymaniac
Viestit: 27
Liittynyt: 31 Tammi 2018, 10:35
Car(s): 2012 Giulietta MA170
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Greymaniac »

Kuva

Siinä nyt renkaat suorana-asento. Jotain vissiin hajosi työpaikan pihalta lähtiessä? Yrittää kääntyä vasemmalle ajaessa.

Kesällä tehtiin nelipyöräsuuntaus, mutta ei siinä ollut kulma lähellekkään noin radikaali lähtötilanteessa..

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2358
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^Huoltoon siitä ja välttäisin ylimääräistä liikenteessä oleskelua sillä aikaa.
Kuva

Avatar
lerppu
Viestit: 6099
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Mites se oli - muuttuiko tct mitenkään faceliftin mukana? Tietyt ominaisuudet hieman kyrsii tuossa MiTon toteutuksessa ja samat harmit lienee läsnä Giuliettan versiossa - ainakin siis fl:ään asti. Tarkoitan kylmänä ryömintävauhdin hieman väkivaltaista vedon kytkeytymistä / rullaamista ja loivan rinteen (kun jarruassistentti ei kytkeydy) liukumista. Nykykäytössä kuvattuja tilanteita tulee suht usein. Kolmatta poljinta en kaipaa, mutta jos tct toimisi paremmin tuoreessa Giuliettassa? Näitä kun on välillä tarjolla sopuhintaan eikä pojan kanssa takaovestakaan olisi haittaa... Toki kokonaisuutena fanitan MiToa, mutta tämän auton tct sopii suburbiaan paremmin kuin laitakaupungille.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2358
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Aamukiireessä katumaasturi ajoi perään kun jarrutin antaakseni tietä pyöräilijälle. Astuttuamme molemmat ulos emme havainneet merkin merkkiäkään vaurioista tai naarmuista. Matka jatkui siitä suht tyytyväisenä. myöhemmin päivänvalossa vasta tarkalla silmällä huomasin että takapuskurin muovisten osien kiinnitykset ovat hieman irti toisistaan. Ei kuitenkaan tunnu millään tavalla löysältä eikä rikkinäiseltä. Mahtaakohan homma olla alakautta hoidettavissa napsauttamalla takaisin paikoilleen.
Kuva

peksu
Viestit: 624
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
MB C 180 -16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja peksu »

Suosittelen tarkkaa tutkimista, koska muovipuskuri antaa periksi yllättävän paljon jopa ilman naarmuja ja vauriot ovatkin puskurin sisäpuolella... mistäkö tiedän :roll:

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1539
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Voiko moottorin elinkaaren vaihetta todeta mittaamalla siitä jotain kuten puristuspaineita tai öljynpaineita? Voiko turbosta todeta silmämääräisesti kuinka kulunut se on? Ajattelin, että jos antaa korjaamolle jonkinlaisen toimeksiannon mitata tai tutkia näitä asioita seuraavan huollon yhteydessä, niin mitä ne tutkittavat asiat kenties ovat?

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2358
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

peksu kirjoitti:Suosittelen tarkkaa tutkimista, koska muovipuskuri antaa periksi yllättävän paljon jopa ilman naarmuja ja vauriot ovatkin puskurin sisäpuolella... mistäkö tiedän :roll:
Hoitui samalla kun olin pukemassa maskisuojat päälle.
Takapuskurin mustan alimman osan ruuvit pois. Makaamalla maassa sain alakautta hieman vääntämällä käden sisään ja toisella kädellä ulkokautta painamalla sopivaan kohtaan osat napsahtivat sopivasti paikoilleen.
Kuva

Hondamies
Viestit: 51
Liittynyt: 17 Joulu 2016, 20:02
Car(s): Alfa Romeo Giulietta T-jet -12
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Hondamies »

matti_vuorio kirjoitti:Voiko moottorin elinkaaren vaihetta todeta mittaamalla siitä jotain kuten puristuspaineita tai öljynpaineita? Voiko turbosta todeta silmämääräisesti kuinka kulunut se on? Ajattelin, että jos antaa korjaamolle jonkinlaisen toimeksiannon mitata tai tutkia näitä asioita seuraavan huollon yhteydessä, niin mitä ne tutkittavat asiat kenties ovat?
Ainakin puristuspaineet kertoo onko männänrenkaat vaihtokunnossa. Jos painetta on niin on kone hyvässä tikissä :) jos ei kalkata kone niin on alakertaki kunnossa. Turbon kunnon ainakin voi testata, kokeilemalla onko akselissa klappia ja silmämääräisesti katsoa missä kunnossa siivekkeet. Jos ahdon aikana yskii sinisen väristä savua niin voi olla, että öljyä vuotaa.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1539
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Omakustanteinen testiajo on edennyt seuraavalle etapille, joten ajattelin raportoida hieman tarkemmin mitä huolia ja murheita Giulietan kanssa saattaa esiintyä. Mallin hinnat alkaa painumaan alle 10k, joten väistämättä näistäkin tulee harrasteautoja tai kauppakasseja lähitulevaisuudessa. Kokemuksen mukaan Giulietalla voi ajaa lähes "ilmaiseksi" noin 200k nurkalle ja viisas mies luopuu autosta 250k kohdalla. Viimeistään tässä vaiheessa takapään kaikki nivelet, jarrut ja laakerit ovat lopussa ja sinne uppoaa helposti se 2k€. Itse asentamalla tietysti säästää, jos on välineet ja osaa. Panostukset ulkonäköön ovat vapaaehtoisia, mutta 250k kohdalla vanteet ja takapuskuri olivat pahasti kivenhakkaamilla sekä takakontin kannen sisäreuna ruosteessa, joten sinne meni taas 1,2k€. Rahareikää näyttäisi olevan seuraavaksi etupäässä jarrujen, alatukivarsien ja hieman jalkapohjaan värräävän kytkinpolkimen muodossa. Niin ja vetonivel on hieman väljä ja turbossa on joku jännä sivuääni. Vaihdon välineeksi tätä ei myöskään kannata enää laittaa, koska epäilen tämän vastaavan 2-3k€ summaa kauppakirjassa. Ajetaan siis viat ulos kunnes vian korjaus maksaa liikaa suhteessa auton arvoon.

Kuva
Kuva
Kuva

Avatar
Mokomakin
Viestit: 722
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

Mitenkäs näissä multiaireissa akun vaihto? Pitääkö tietokoneelle käydä kertomassa akun vaihtuneen uuteen, pitääkö olla virtaa vaihdon aikana vai onnistuuko vanhanaikaisesti? Mitä seurauksia jos toimii väärin?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15107
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Vanha irti, uusi kiinni. Mun tapauksessa ei tainnut ees radion koodia tarvita, mut ajotietokoneen asetukset piti vetää uusiksi (siis valoherkkyydet ja nuo).

Vastaa Viestiin