hagger16 kirjoitti:N-ajomoodilla lähdöt vaatii totuttelua, kun ne on vähän kuminauhamaisia.
Lähdöt ovat aina vähän kuminauhamaisia, vaikka kuin olisi D päällä ja polkimelle hyppäisi reilusti. Varmaan ihan tarkoituksellinen ominaisuus; auto ei hyökkäile liikkeellelähdöissä eikä myöskään tule tahattomasti vingutettua kumia tai jäätyä paikalleen ruopimaan. Tuntuu kuin tehoa/väähnöä rajoitettaisiin siihen asti, kunnes 2. vaihe kytkeytyy päälle. Hyvä näin.
Tähän toki päälle se, että N:llä meno on aika kuollutta ja autoa saa polkea kuin mummon micraa eteenpäin päästäkseen. Tosin tämä sopii ihan hyvin aamuruuhkassa ja puoliunessa konttaukseen - dynamic on moiseen ihan liian hysteerinen.
TCT on myös selkeästi oppivaa sorttia. Käytös on ihan erilaista riippuen siitä, olenko pari edellistä päivää tykittänyt maaseudun mutkatietä vai kontannut kävelyvauhtia matelevassa ruuhkassa. Tämä hyvä muistaa lyhyellä koeajolla, jolloin auto voi olla väärille tavoille opetettuna.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
Kirjoitellaan nyt omia häiritseviä kokemuksia TCT MultiAir-kombosta. En tiedä johtuvatko vaihteistosta, moottorista, softasta vai onko jotain rikki:
1. Minulla on parkkiruutu siten, että sieltä peruuttaessa on lievä ylämäki. Jos aamulla kylmällä koneella lähtee heti startin jälkeen matkaan (N-moodi), niin kone tuntuu jotenkin ponnettomalta pakittaessa ruudusta. Sitten kun lähden hiljalleen kiihdyttelemään, niin kakkoselle vaihtaminen nytkäyttää autoa melko häiritsevästi siten että oma pää heilahtaa. Sitten sadan metrin päässä risteyksestä kun lähtee kääntymään, niin välillä tuntuu ettei auto liiku mihinkään ja kone meinaa tukehtua. Ensimmäinen kakkoselle tai kolmoselle vaihtaminen siis nytkäyttää autoa jos lähtee heti matkaan. Jos parkkiruudussa odottelee noin puoli minuuttia (sen verran mitä turvavyön merkkivalot vilkkuu peruutuspeilin vieressä) ennen liikkeelle lähtöä, niin tätä nytkähdystä ei tapahdu liikkeelle lähdön jälkeen. Alfaownerissa on tästä aika paljon juttua ja moni kyselee onko vika vai ominaisuus. Osalla auttaa tosiaan tuo odottelu ennen liikkeelle lähtöä ja jotkut on saanut TCT softan päivitettyä ja lähtenyt silloin pois. Osaakohan foorumin raati sanoa paremmin mikä tähän olisi syynä?
2. Ruuhkassa matelu vauhdilla 10-20 km/h ei ole mukavaa D- eikä N-moodilla. A-moodilla se jotenkin menee. N-moodillakin tuo 1-2 vaihto voi nykäistä ja varsinkin jos automaatti ehtii juuri vaihtaa kun on itse päästämässä kaasua pois. Jos laittaa manuaalivaihtamisen päälle, niin ongelmaa ei ole koska ei tule "turhia" vaihtoja. Muutenkin tuntuu että kaasupolkimessa on vain ON/OFF asento, kun ruuhkassa ajelee, mikä tekee ajamisesta nykivää.
3. Kiihdyttäessä ihan kunnolla kaasu pohjassa D-moodilla jotkut vaihdot saattavat nytkähtää. Samoin ihmetyttää myös jos kunnolla kiihdyttää nopeuteen X, ja päästää kaasun pois halutussa nopeudessa, niin kierrokset jäävät useaksi sekunniksi pyörimään 4000 kierroksen korville ennen kuin auto vaihtaa isommalle. Onko tässä kyse nyt siitä moottorijarrutuksesta, mitä TCT tekee?
Joku foorumilainen mainitsi myös, että 98-bensalla pääsisi turhista nykäyksistä eroon. En ole kyllä vielä kokeillut. Kannattaako tuohon TCT-lootaan muuten vaihtaa öljyjä kuinka usein? Itsellä nyt 78 tkm mittarissa.
Olen nyt 12 tkm ajanut tällä, enkä vielä ole huomannut onko automaatti oppinut mitään ajostani vai ei. Ajaminen on noita yllämainittuja kohtia lukuunottamatta ollut mukavaa, ja vaihtaminen on ollut sujuvaa.
Manuaali tykkää kylmänä kääntyessä kakoa kanssa, ihan siis kunnon veto päälle-pois tai täydellinen tukehtuminen. Ei tee aina ja 98:lla selvästi vähemmän.... Ärsyttävä temppu kuitenkin.
^^ nuo nykäykset taitaa olla enempi ominaisuus ja hassusti nimenomaan puolilämpimällä lootalla/koneella. Siis lämpimäksi ajettuna OK, paukkupakkasilla kylmästartin jälkeen OK, mutta lauhalla säällä tuleekin kaikkea kummallista hetki käynnistyksen jälkeen. Ja suurimpana syynä tosiaan moottorin eikä niinkään lootan kenkkuilu.
Kaasupolkimen löysääminen juuri silloin, kun loota on päättänyt vaihtaa, tekee myöskin nykäyksen. Moottorinohjaushan joutuu pyytämään koneelta erilasta momenttia vaihteen vaihduttua, jottei kiihtyvyyteen tulisi pykälää. Ihan selvästi homma toimii niin, että kaasupolkimen asento = kuskin pyytämä momentti "lukitaan" vaihdon ajaksi, ettei projektista tule liian haastava. Vaihteen vaihduttua päivitetään speksit kertarysäyksellä - vrt. mitä tapahtuu, jos vaikkapa kesken jyrkkää ylämäkeä napasauttaa vakkarin pois päältä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
^^^ Cloverleaf: Allekirjoitan nuo kaikki kolme kohtaa, eli samoilla ominaisuuksilla täällä ainakin mennään. Mittarissa 83 tkm (omia 20tkm) ja tankissa ysikasia.
^ Taitaa siis olla enemmän ominaisuuksia kuin vikoja. Kuljettajan pitänee siis oppia (ja sopeutua) auton käytöksestä enemmän kuin mitä auto pystyy oppimaan kuskin käytöksestä.
Nuo ovat enimmäkseen sellaista nipo nipo -osastoa.
Vrt. ennen TCT:n hankintaa oli netistä kaivellut, mitä voi pahimmillaan olla edessä - siis sen lisäksi, että koko keksintö sanoo poks. Noissa paremmissa merkeissä on mm. esiintynyt tällaisia ominaisuuksia:
- liikkeellelähdöt mallia on/off eli auto ryntäilee liikkeellelähdöissä
- paina jarrua ja heti perään kaasua (esim. liikenneympyään tultaessa) -> laatikko on ihan hukassa ja saa tovin odottaa, ennen kuin vetoa löytyy
- ruuhkassa ajettaessa kytkimet ylikuumenevat -> huilitauko
- taskuparkkiin peruuttaminen alamäessä enemmän kuin haastavaa
- sporttitila vinguttaa konetta koko ajan liki 3000 rpm kierroksin
Kannattaa myös lukea TM ja Tuulilasin datsun kasvaimen käyttötestit. Kyllä automaatin, jopa portaattoman variaattorin, pystyy kämmäämään huolella. TM autoon jopa vaihdettiin vialliseksi luultu loota surkean toiminnan vuoksi, muttei se siitä kummemmaksi tullut. Vaan ei etenkään Tuulilasi enää uskalla datsunia haukkua, ettei toimitus taas täyty datsunpingviinien vihaisesta palautteesta. Järkiauto on järkävä, joten siinä ei ole mitään vikaa!
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
EsaKoo kirjoitti:Olisiko hyviä ideoita, mistä Giuliettaa voisi tunkata, josko vaikka vaihtaisi itse renkaat? Käsikirja ei sano mitään ja omassani ei ole sitä tunkkiakaan. 159:ssä oli vielä kohtuu selvät paikat, mutta nyt menee meikäläisellä arvailuksi. Hallitunkille pitäisi paikat löytää....
Talvirengaskausi alkaa lähestyä, joten nostetaan tätä. Tähän olikin jo aiemmin vastailtu, mutta ei vieläkään allekirjoittaneelle täysin avautunut tuo nostokohta.
159:ssä oli heti helmassa selkeät vahvistetut paikat josta sai nostaa. Giuliettassa on kyllä selkeät nuolen paikat, mutta ei avautunut ihan että kuinka kaukaa helmasta auto pitää nostaa. Helmakotelot on painuneet kuopalle eli liian läheltä on aikanaan nosteltu. Siellä pohjassa tulee se pokkaus/sauma alaspäin, niin kestääkö se nostaa siitä tai ihan sen vierestä? Omaan silmään ei mitään täsmäkohtaa löydy nostamiselle.
Meillä teki TCT myös meille tullessaan noita erikoisia vaihtoja N modella (kaasupolkimen nostolla heti isompi tai pienempi "väärällä" kierrosluvulla) ja 3 -> 4 vaihto oli tosi raaka D modella. Autoa piti "opettaa" todella pitkään jotta temppuilu hävisi. Käytännössä niin että molemmilla moodeilla vaihdoin käsin aina kun huomasin että "väärä" vaihto on osumassa kohdalle. F40 teki hihnanvaihdon yhteydessä jonkun totaaliresetin ja nyt noista ongelmista ei ole tietoakaan. Autolla ajettu nyt vajaa 150tkm.
Tilasin tuolloin 12.8.2018, kun kirjoitit viestisi. Eilen 1.10.2018 saapui postilaatikkoon. Suojatulppa päreinä, ja USB-liitin mutkalla. Onneksi ei ollut iso sijoitus.
Tilasin tuolloin 12.8.2018, kun kirjoitit viestisi. Eilen 1.10.2018 saapui postilaatikkoon. Suojatulppa päreinä, ja USB-liitin mutkalla. Onneksi ei ollut iso sijoitus.
No näin. Laita palaute niin saat ainakin ne pari euroa takaisin
Mulla siis tuo sama. Hermo mennyt, on ihan uskomatonta sontaa (no, tuohon hintaan ei muuta voi olettaa).
Tekniikka on simppeli:
Tikulla on .wav ja .mp3 (tai mp4) - tiedostot, jotka on kumpikin siis oma raitansa.
Puhelin yhdistää Bluetoothilla ja alkaa kirjoittamaan näihin tiedostoihin soitettavaa biisiä.
Laatu on surkea: pätkii, hyppii, äänenlaatu huono. Lisäksi viive n20s kaikelle, eli jos vaihdat biisiä niin uusi kappale alkaa soimaan vasta 20s päästä jne.
Kaiken lisäksi tuo romu tekee sitä, että hetki auton käynnistämisestä automaattisesti menee AUX-tilaan, vaikka olisi radio päällä FM-puolella. Ei tee aina, mutta usein....
Aquatica kirjoitti:Mulla siis tuo sama. Hermo mennyt, on ihan uskomatonta sontaa (no, tuohon hintaan ei muuta voi olettaa).
Tekniikka on simppeli:
Tikulla on .wav ja .mp3 (tai mp4) - tiedostot, jotka on kumpikin siis oma raitansa.
Puhelin yhdistää Bluetoothilla ja alkaa kirjoittamaan näihin tiedostoihin soitettavaa biisiä.
Laatu on surkea: pätkii, hyppii, äänenlaatu huono. Lisäksi viive n20s kaikelle, eli jos vaihdat biisiä niin uusi kappale alkaa soimaan vasta 20s päästä jne.
Kaiken lisäksi tuo romu tekee sitä, että hetki auton käynnistämisestä automaattisesti menee AUX-tilaan, vaikka olisi radio päällä FM-puolella. Ei tee aina, mutta usein....
Tasaista Kiina laatua siis. Mulla toimii vieläkin ihan ok. Ei mitään viiveitä tai pätkimistä. Tekee tosin tuota AUX-tilaan menemistä koko ajan auton käynnistämisen jälkeen ja äänen laatu ei korvia hivele.
Syksyn sateet tulivat ja samalla vettä takakonttiin. Kuuluisa takapyyhkijän tiiviste on näemmä vanhaa mallia. Piti vähän aikaa harkita tilaanko lasisen tulpan ja poistan koko pyyhkijän moottoreineen, päädyin kuitenkin tilaamaan uudemman mallin tiivisteen. Toivottavasti saa ulkokautta vaihdettua.
Edit: Ensiapuna poistin ne luukun alalaidan kumitulpat.
Mullakin tilauksessa. Vettä on tullut harvoin läpi mutta hyvä se on vaihtaa ennen talvea.
Toivon että pelkän pyyhkijän varren irrottamisella ulkokautta saisi uuden tiivisteen paikalleen.
Giulietta taitaa vaatia huoltoa. Tai on se sitä saanut, mutta sinnikäs jakarin kuva on ruudussa.
Lähteekös tuo itsekseen pois vai vaatiiko kuittauksen?
atte iluig kirjoitti:Osittain varmaan tuon tiivisteongelman takia takaluukun alareuna kuplii huolestuttavasti. Mitähän tuolle nyt kannattaisi ensi hätään tehdä?
Jos ei ole kunnollisia tiloja ja välineitä, niin vie maalarille. Ei tuolla tieten niin kiire ole, mutta maalauksesta tulee kalliimpi jos tuo mätä ehtii kiertää näkyvälle puolelle. Mulla teki takapuskurin maalauksen oheessa 150€ lisää tuo luukun alaosan maalaus.
hagger16 kirjoitti:Giulietta taitaa vaatia huoltoa. Tai on se sitä saanut, mutta sinnikäs jakarin kuva on ruudussa.
Lähteekös tuo itsekseen pois vai vaatiiko kuittauksen?
Ei se itse pois mene. Valikosta voit vielä tarkistaa Service kohdasta onko laskurin mukaan huolto-aika koittanut.
hagger16 kirjoitti:Giulietta taitaa vaatia huoltoa. Tai on se sitä saanut, mutta sinnikäs jakarin kuva on ruudussa.
Lähteekös tuo itsekseen pois vai vaatiiko kuittauksen?
Ei se itse pois mene. Valikosta voit vielä tarkistaa Service kohdasta onko laskurin mukaan huolto-aika koittanut.
Kävin kysymässä pystyvätkö Motomaatin pikahuollossa kuittaamaan valon. Heidän testerit ei pysty tähän, mutta poijat kaivoivat Youtuben esille.. Olihan siellä ohjeet. Vielä kun ne ymmärtäisi.
Touho kirjoitti:Syksyn sateet tulivat ja samalla vettä takakonttiin. Kuuluisa takapyyhkijän tiiviste on näemmä vanhaa mallia. Piti vähän aikaa harkita tilaanko lasisen tulpan ja poistan koko pyyhkijän moottoreineen, päädyin kuitenkin tilaamaan uudemman mallin tiivisteen. Toivottavasti saa ulkokautta vaihdettua.
Edit: Ensiapuna poistin ne luukun alalaidan kumitulpat.
Ei se taida mahtua tulemaan sieltä akselin ja lasin välistä ulospäin.
Tosin eipä ole iso homma irrottaa tuota moottoria.
Luukun verhous pois. Kolmen niitin poraus ja moottorin saa pois. Pulteilla takas kiinni ja verhous paikoilleen.
Ehkä tunnin jobi.
Touho kirjoitti:Syksyn sateet tulivat ja samalla vettä takakonttiin. Kuuluisa takapyyhkijän tiiviste on näemmä vanhaa mallia. Piti vähän aikaa harkita tilaanko lasisen tulpan ja poistan koko pyyhkijän moottoreineen, päädyin kuitenkin tilaamaan uudemman mallin tiivisteen. Toivottavasti saa ulkokautta vaihdettua.
Edit: Ensiapuna poistin ne luukun alalaidan kumitulpat.
Ei se taida mahtua tulemaan sieltä akselin ja lasin välistä ulospäin.
Tosin eipä ole iso homma irrottaa tuota moottoria.
Luukun verhous pois. Kolmen niitin poraus ja moottorin saa pois. Pulteilla takas kiinni ja verhous paikoilleen.
Ehkä tunnin jobi.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hyvä tietää. Tuo poraus itsessään monimutkaistaa homman kun en saa sähköporauskonetta sinne ulos. Mites pulttien koot?
Touho kirjoitti:Syksyn sateet tulivat ja samalla vettä takakonttiin. Kuuluisa takapyyhkijän tiiviste on näemmä vanhaa mallia. Piti vähän aikaa harkita tilaanko lasisen tulpan ja poistan koko pyyhkijän moottoreineen, päädyin kuitenkin tilaamaan uudemman mallin tiivisteen. Toivottavasti saa ulkokautta vaihdettua.
Edit: Ensiapuna poistin ne luukun alalaidan kumitulpat.
Ei se taida mahtua tulemaan sieltä akselin ja lasin välistä ulospäin.
Tosin eipä ole iso homma irrottaa tuota moottoria.
Luukun verhous pois. Kolmen niitin poraus ja moottorin saa pois. Pulteilla takas kiinni ja verhous paikoilleen.
Ehkä tunnin jobi.
Jep, nyt kun tuon uuden tiivisteen sai käteen, niin ei sitä ainakaan saa ilman moottorin irrotusta paikalleen. Tuskin siis vanhaakaan pois. Saa nähdä ulkoistanko pian tulevan huollon yhteyteen.
Kuskin puolen aurinkolippa hajalla, palautusjousi ilmeisesti katkennut. Onko tietoa saako jousen tilattua jostain vai pitääkö hankkia kokonaan uusi lippa?
Onko muilla ilmennyt vastaavaa ongelmaa jossa etupuolen kattovalaisin ei toimi kuten pitää kun nappi on OVI asennossa.
Käytännössä valo jää joko päälle autosta poistuessa (ovet kiinni) tai ei mene päälle ollenkaan ovia avatessa.
Takapuolen kattovalaisin toimii kuten pitää.
hagger16 kirjoitti:Giulietta taitaa vaatia huoltoa. Tai on se sitä saanut, mutta sinnikäs jakarin kuva on ruudussa.
Lähteekös tuo itsekseen pois vai vaatiiko kuittauksen?
Ei se itse pois mene. Valikosta voit vielä tarkistaa Service kohdasta onko laskurin mukaan huolto-aika koittanut.
Omasta autosta on onnistunut katoamaan koko Service kohta valikosta. Huoltomuistutuksiakaan ei enää tule.
^juu on ja huollettukin ajallaan. Ihmettelin 240tkm:n lähestyessä kun huoltoilmoitusta ei tullut. Eipä ollut valikossakaan enää service-kohtaa, uutena toimi kyllä. Lieneekö jossain huollossa kuitattu huoltomuistutus pysyvästi.
Mites se oli - muuttuiko tct mitenkään faceliftin mukana? Tietyt ominaisuudet hieman kyrsii tuossa MiTon toteutuksessa ja samat harmit lienee läsnä Giuliettan versiossa - ainakin siis fl:ään asti. Tarkoitan kylmänä ryömintävauhdin hieman väkivaltaista vedon kytkeytymistä / rullaamista ja loivan rinteen (kun jarruassistentti ei kytkeydy) liukumista. Nykykäytössä kuvattuja tilanteita tulee suht usein. Kolmatta poljinta en kaipaa, mutta jos tct toimisi paremmin tuoreessa Giuliettassa? Näitä kun on välillä tarjolla sopuhintaan eikä pojan kanssa takaovestakaan olisi haittaa... Toki kokonaisuutena fanitan MiToa, mutta tämän auton tct sopii suburbiaan paremmin kuin laitakaupungille.
Aamukiireessä katumaasturi ajoi perään kun jarrutin antaakseni tietä pyöräilijälle. Astuttuamme molemmat ulos emme havainneet merkin merkkiäkään vaurioista tai naarmuista. Matka jatkui siitä suht tyytyväisenä. myöhemmin päivänvalossa vasta tarkalla silmällä huomasin että takapuskurin muovisten osien kiinnitykset ovat hieman irti toisistaan. Ei kuitenkaan tunnu millään tavalla löysältä eikä rikkinäiseltä. Mahtaakohan homma olla alakautta hoidettavissa napsauttamalla takaisin paikoilleen.
Suosittelen tarkkaa tutkimista, koska muovipuskuri antaa periksi yllättävän paljon jopa ilman naarmuja ja vauriot ovatkin puskurin sisäpuolella... mistäkö tiedän
Voiko moottorin elinkaaren vaihetta todeta mittaamalla siitä jotain kuten puristuspaineita tai öljynpaineita? Voiko turbosta todeta silmämääräisesti kuinka kulunut se on? Ajattelin, että jos antaa korjaamolle jonkinlaisen toimeksiannon mitata tai tutkia näitä asioita seuraavan huollon yhteydessä, niin mitä ne tutkittavat asiat kenties ovat?
peksu kirjoitti:Suosittelen tarkkaa tutkimista, koska muovipuskuri antaa periksi yllättävän paljon jopa ilman naarmuja ja vauriot ovatkin puskurin sisäpuolella... mistäkö tiedän
Hoitui samalla kun olin pukemassa maskisuojat päälle.
Takapuskurin mustan alimman osan ruuvit pois. Makaamalla maassa sain alakautta hieman vääntämällä käden sisään ja toisella kädellä ulkokautta painamalla sopivaan kohtaan osat napsahtivat sopivasti paikoilleen.
matti_vuorio kirjoitti:Voiko moottorin elinkaaren vaihetta todeta mittaamalla siitä jotain kuten puristuspaineita tai öljynpaineita? Voiko turbosta todeta silmämääräisesti kuinka kulunut se on? Ajattelin, että jos antaa korjaamolle jonkinlaisen toimeksiannon mitata tai tutkia näitä asioita seuraavan huollon yhteydessä, niin mitä ne tutkittavat asiat kenties ovat?
Ainakin puristuspaineet kertoo onko männänrenkaat vaihtokunnossa. Jos painetta on niin on kone hyvässä tikissä jos ei kalkata kone niin on alakertaki kunnossa. Turbon kunnon ainakin voi testata, kokeilemalla onko akselissa klappia ja silmämääräisesti katsoa missä kunnossa siivekkeet. Jos ahdon aikana yskii sinisen väristä savua niin voi olla, että öljyä vuotaa.
Omakustanteinen testiajo on edennyt seuraavalle etapille, joten ajattelin raportoida hieman tarkemmin mitä huolia ja murheita Giulietan kanssa saattaa esiintyä. Mallin hinnat alkaa painumaan alle 10k, joten väistämättä näistäkin tulee harrasteautoja tai kauppakasseja lähitulevaisuudessa. Kokemuksen mukaan Giulietalla voi ajaa lähes "ilmaiseksi" noin 200k nurkalle ja viisas mies luopuu autosta 250k kohdalla. Viimeistään tässä vaiheessa takapään kaikki nivelet, jarrut ja laakerit ovat lopussa ja sinne uppoaa helposti se 2k€. Itse asentamalla tietysti säästää, jos on välineet ja osaa. Panostukset ulkonäköön ovat vapaaehtoisia, mutta 250k kohdalla vanteet ja takapuskuri olivat pahasti kivenhakkaamilla sekä takakontin kannen sisäreuna ruosteessa, joten sinne meni taas 1,2k€. Rahareikää näyttäisi olevan seuraavaksi etupäässä jarrujen, alatukivarsien ja hieman jalkapohjaan värräävän kytkinpolkimen muodossa. Niin ja vetonivel on hieman väljä ja turbossa on joku jännä sivuääni. Vaihdon välineeksi tätä ei myöskään kannata enää laittaa, koska epäilen tämän vastaavan 2-3k€ summaa kauppakirjassa. Ajetaan siis viat ulos kunnes vian korjaus maksaa liikaa suhteessa auton arvoon.
Mitenkäs näissä multiaireissa akun vaihto? Pitääkö tietokoneelle käydä kertomassa akun vaihtuneen uuteen, pitääkö olla virtaa vaihdon aikana vai onnistuuko vanhanaikaisesti? Mitä seurauksia jos toimii väärin?
Vanha irti, uusi kiinni. Mun tapauksessa ei tainnut ees radion koodia tarvita, mut ajotietokoneen asetukset piti vetää uusiksi (siis valoherkkyydet ja nuo).