Sähköautoista ja lataushybrideistä
Valvoja: Moderators
- mutt
- Viestit: 5474
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Saakohan italohuollossa edelleenkin penkille ja rattiin rasvatahrat, kuten vanhoina hyvinä aikoina?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- jkk
- Viestit: 6034
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Langaton carplay, ajastetut lähtöajat, lasien, cabiinin, peilien, penkkien ja peilien etäohjaus ja lämmitys akkuvirralla, car2x-päivitykset, wlan/ hotspot, ilmeisesti OTA-päivitykset.
E: niin ja 12v akun lataaminen ajoakusta. En ole vielä hirveästi kerennyt perehtymään muihin muutoksiin.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
En ollut itse tätä aiemmin nähnyt, jos on aikaa kannattaa katsoa, kuinka puhdasta on puhdas energia...
https://areena.yle.fi/1-50482461?utm_me ... -ios-share
https://areena.yle.fi/1-50482461?utm_me ... -ios-share
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Minulla on ladattava Toyota Prius , olen laskenut noin arvoilla kun sähkön hinta on 0,15 € /kWh, niib sähköllä ajettu 100 km talviajossa maksaa n. 4 €, kulutus 26,6 kWh/ 100 km.
Bensiinillä pelkästään kulutus vaihtelee, mutta usein 3,6 L/100 km maksaa noin 5,75 €/100 km.
Jos asennutan www.aquatuneinternational.com Xtreme systeemin bensiinimootorille, niin saan kulutuksen besiinillä puolitettua, eli kulutus on 1,8 L/100 km ja sen hinta on noin 2,87 €/100 km+ tislattu vesi n. 0,5 L+ etanoli(E85) n. 0,1 L, koska etanoli tarvitaan talvella, ettei vesi jäädy.
Bensiinillä pelkästään kulutus vaihtelee, mutta usein 3,6 L/100 km maksaa noin 5,75 €/100 km.
Jos asennutan www.aquatuneinternational.com Xtreme systeemin bensiinimootorille, niin saan kulutuksen besiinillä puolitettua, eli kulutus on 1,8 L/100 km ja sen hinta on noin 2,87 €/100 km+ tislattu vesi n. 0,5 L+ etanoli(E85) n. 0,1 L, koska etanoli tarvitaan talvella, ettei vesi jäädy.
Viimeksi muokannut Rema, 20 Maalis 2021, 10:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Suomalainen akunkehittelijä Broadbit batteries kehittelee Na akkua, eli vähemmän saastuttavaa akkua ja halvempaa.
- Xehpuk
- Viestit: 793
- Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
- Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998 - Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Rema kirjoitti: ↑20 Maalis 2021, 08:18Minulla on ladattava Toyota Prius , olen laskenut noin arvoilla kun sähkön hinta on 0,15 € /kWh, niib sähköllä ajettu 100 km talviajossa maksaa n. 4 €, kulutus 26,6 kWh/ 100 km.
Bensiinillä pelkästään kulutus vaihtelee, mutta usein 3,6 L/100 km maksaa noin 5,75 €/100 km.
Jos asennutan www.aquatuneinternational.com Xtreme systeemin benssiinimootorille, niin saan kulutuksen besiinillä puolitettua, eli kulutus on 1,8 L/100 km ja sen hinta on noin 2,87 €/100 km+ tislattu vesi n. 0,5 L+ etanoli(E85) n. 0,1 L, koska etanoli tarvitaan talvella, ettei vesi jäädy.
Uä-ilmankostuttimet eivät sovi ilman kostuttamiseen kotona, mutta jos sellaisen on vahingossa ostanut, niin sen voisi viritellä vastaavaksi laitteeksi autoonsa ja nauttia puolittuneesta kulutuksesta.
- jkk
- Viestit: 6034
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kuullostaa tuo aquatune enemmän huuhaalta.
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kun olet tätä joskus ennenkin kehunut, niin joko sinulla on omakohtaista kokemusta toiminnasta, tuloksista ja käytettävyydestä (esim. vesitankkia pitänee täytellä) ja missä autossa?Rema kirjoitti: ↑20 Maalis 2021, 08:18Jos asennutan www.aquatuneinternational.com Xtreme systeemin bensiinimootorille, niin saan kulutuksen besiinillä puolitettua, eli kulutus on 1,8 L/100 km ja sen hinta on noin 2,87 €/100 km+ tislattu vesi n. 0,5 L+ etanoli(E85) n. 0,1 L, koska etanoli tarvitaan talvella, ettei vesi jäädy.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 971
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Mä olin siinä kuvitelmassa että toi laitettiin vitsinä. Ei kai oikeasti kukaan nyt edes johonkin priukseen tollasta laittaisi. Noihan on kisa-autojen juttuja.
Edit. esim Aem:hän on myynyt noita jo 20 vuotta
Edit. esim Aem:hän on myynyt noita jo 20 vuotta
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Eihän tuota lie mikään fysiikka tue. Kilpa-autoilussakin idea on jotain ihan muuta kuin saada köröttelykulutuksesta puolet pois, eikä ole sikäli verrannollinen.
Sama kirjoittaja vaan on hypettänyt noita ennenkin, niin kehtaan kysyä myös kokemuspohjaa. Oletan, että sellaista ei ole, mutta olen valmis yllättymään jos moista onkin.
Sama kirjoittaja vaan on hypettänyt noita ennenkin, niin kehtaan kysyä myös kokemuspohjaa. Oletan, että sellaista ei ole, mutta olen valmis yllättymään jos moista onkin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Grendel
- Viestit: 596
- Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
- Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
- Paikkakunta: Kirkkonummi
- Viesti:
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Piti oikein katsoa mistä kyse. Oikein huvittavaa.
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kyllä olen kokeillut Stanley Meyer Cell, joka tuotti ainoastaan 1,5 L/min HHO kaasua. kulutus pieneni Saab 93 :lla 6,2 -> 5,5 L/100 km, eli 0,7 L/100 km
Aquatune Xtreme nelisylinteriselle autolle tuottaa 12,5 L/min HHO kaasua, siinä on 5 generaattoria. Olen laskenut että 12,5 L/min HHO kaasua antaa 2,25 kW:n tehon kun se poltetaan, joka on pieni teho, mutta kun HHO on palotapahtumassa, niin moottorin hyötyshde paranee ja bensiinin kulutus puolittu Generaatoreita voi lisätä jolloin jopa bensiinin kulutus laskee 80 %
Aquatunen HHO generaattorien COP on 25
Katsokaa netistä kuluttaja kokemuksia.
Aquatune Xtreme nelisylinteriselle autolle tuottaa 12,5 L/min HHO kaasua, siinä on 5 generaattoria. Olen laskenut että 12,5 L/min HHO kaasua antaa 2,25 kW:n tehon kun se poltetaan, joka on pieni teho, mutta kun HHO on palotapahtumassa, niin moottorin hyötyshde paranee ja bensiinin kulutus puolittu Generaatoreita voi lisätä jolloin jopa bensiinin kulutus laskee 80 %
Aquatunen HHO generaattorien COP on 25
Katsokaa netistä kuluttaja kokemuksia.
- Cloverleaf
- Viestit: 1573
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
- Aquatica
- Viestit: 15055
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Mites ne siviilikäytössä olevat plasmasytytystulppapuolaviritykset? Eikös niidenkin pitänyt vähentää kulutusta vaikka kuinka paljon?
Luulisi, että tämäkin hallitus niitä pakkomyisi kaikille, jos sillä kerta päästöt saataisiin kuriin....
Luulisi, että tämäkin hallitus niitä pakkomyisi kaikille, jos sillä kerta päästöt saataisiin kuriin....
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Herman P Anderson ajoi vedellä 30000 mailia. Tarvitsisin tiimin ja rahaa, niin voisin toteuttaa saman kuin Herman toteutti. Mutta jos saadaan kylmäfuusiota, niin se aiheuttaa säteilyä, joka on otettava huomioon. Paras vaihtoehto on HHO jota poltettessa ei tule CO2 eikä NO2 eikä säteilyä
Nyt oma tarve on pienempi, kun sähköllä pääsen talvella n. 30 km ja kesällä n. 50 km. Kun sähkö on käytetty hybridillä 3- 5 L/100 km
Toteutin myös taloyhtiöön aurinko/ ilma kattokierto lämpöpumppu systeemin, jolla saadaan aurinkoenergiaa+ ilma energiaa, ilmaenergiaa n. 4/5 ja aurinkoenergiaa n. 1/5. Systeemi antaa energiaa n. -15 C-asteeseen.
Nyt oma tarve on pienempi, kun sähköllä pääsen talvella n. 30 km ja kesällä n. 50 km. Kun sähkö on käytetty hybridillä 3- 5 L/100 km
Toteutin myös taloyhtiöön aurinko/ ilma kattokierto lämpöpumppu systeemin, jolla saadaan aurinkoenergiaa+ ilma energiaa, ilmaenergiaa n. 4/5 ja aurinkoenergiaa n. 1/5. Systeemi antaa energiaa n. -15 C-asteeseen.
- mutt
- Viestit: 5474
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Lähinnä ihmetyttää, miksi suuret autovalmistajat ei ole jo ottaaneet käyttöön noita aquatuneja tai vastaavia, vaan käyttävät miljardeja tutkimustyöhön saadakseen pienempiä kulutussäästöjä aikaiseksi.
Hieman kaipailisi myös fysiikan kaavoja siihen, miten Hermanni ajelee 3000 mailia pelkästään vedestä saatavalla energialla. Sähköllähän se vety siitä irrotetaan, mutta prosessi vie energiaa sen mitä vedyn poltosta saadaan + häviöt päälle.
Hieman kaipailisi myös fysiikan kaavoja siihen, miten Hermanni ajelee 3000 mailia pelkästään vedestä saatavalla energialla. Sähköllähän se vety siitä irrotetaan, mutta prosessi vie energiaa sen mitä vedyn poltosta saadaan + häviöt päälle.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- jkk
- Viestit: 6034
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Ne ei ole vielä löytäneet aquatunen nettisivuja ja youtube-videoita
- lerppu
- Viestit: 5950
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
WAU!! Jos saadaan aikaan ydinfuusio niin mitään muuta ei tarvitsekaan ottaa huomioon! Nobelia pokkaaman vaan. Melkoista! Miten en tiedä tästä, vaikka työni puolesta pitäisi tietää vaikka mitä. Huh, nyt menee oppikirjat ja KAIKKI uusiksi. Hitsinpimpula. Tämä on yksi merkittävimmistä - ellei merkittävin - uutinen ihmiskunnan historiassa.
Pyydän anteeksi OT:tä, tällä ei ole enää mitään tekemistä sähköautojen tai lataushybridien tai todellisuuden kanssa.
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Herman P Anderson oli NASA :n palveluksessa, hän ei saanut myydä patentteja, mutta sai ajaa kylmäfuusiotekniikalla. Kylmäfuusio on aina vedyn H yhtyminen johonkin toiseen aineeseen. Plasma sytytyksellä saadaan pienelle alueelle tavittava lämpö. jolloin vety H yhtyy ilmanaineosiin.
Stanley Meyer: lla oli osa HHO ja osa kylmäfuusio
Kun Stanley Meyer:n HHO laitteisto tuotti vain n.6 L/min jonka antama teho on n. 1,08 kW, niin loppu tarvittava teho tuli kylmäfuusiosta.
Stanley Meyer: lla oli osa HHO ja osa kylmäfuusio
Kun Stanley Meyer:n HHO laitteisto tuotti vain n.6 L/min jonka antama teho on n. 1,08 kW, niin loppu tarvittava teho tuli kylmäfuusiosta.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
WSJ:llä hauskasti toteutettu animaatio Tesla vs RAV4 mitä tulee CO2 emissioihin.
https://www.wsj.com/graphics/are-electr ... _lead_pos5
https://www.wsj.com/graphics/are-electr ... _lead_pos5
- Jiitee
- Viestit: 4357
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Ei näy kuin tilaajille ,..FinPat kirjoitti: ↑22 Maalis 2021, 16:25WSJ:llä hauskasti toteutettu animaatio Tesla vs RAV4 mitä tulee CO2 emissioihin.
https://www.wsj.com/graphics/are-electr ... _lead_pos5
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Testasin nyt että näkyy myös rekisteröityneille käyttäjille ilman tilausta.Jiitee kirjoitti: ↑22 Maalis 2021, 17:07Ei näy kuin tilaajille ,..FinPat kirjoitti: ↑22 Maalis 2021, 16:25WSJ:llä hauskasti toteutettu animaatio Tesla vs RAV4 mitä tulee CO2 emissioihin.
https://www.wsj.com/graphics/are-electr ... _lead_pos5
WSJ:llä on tasaisesti myös hyviä kampanjatarjouksia ja mielestäni OK tason juttuja jos aihealueet vain kiinnostavat.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kun selasin toteutuneita autoveroja niin huomasin että sähköautojen osalta näköjään verot ovat pudonneet matkan varrella.
2015 5.0%
2016 4.4%
2017 3.8%
2018
2019 2.7%
2020 2.7%
Enpä tiennyt.
Anyway, jos Tesla 3 käy kaupaksi nettiauton pyynneillä niin näitähän kannattaisia roudata Saksasta Suomeen. Long Range Dual Motor aidon Suomi standrd range RWD:n hinnalla. Ainakin niin kauan kuin Saksan ostotuet eivät estä vientiä.
2015 5.0%
2016 4.4%
2017 3.8%
2018
2019 2.7%
2020 2.7%
Enpä tiennyt.
Anyway, jos Tesla 3 käy kaupaksi nettiauton pyynneillä niin näitähän kannattaisia roudata Saksasta Suomeen. Long Range Dual Motor aidon Suomi standrd range RWD:n hinnalla. Ainakin niin kauan kuin Saksan ostotuet eivät estä vientiä.
- lerppu
- Viestit: 5950
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^Ootko ajanut Teslaa?
Oman ajokokemuksen perusteella Teslaa ei pidä roudata himaan vaikka kauppa olisi naapurissa.
Oman ajokokemuksen perusteella Teslaa ei pidä roudata himaan vaikka kauppa olisi naapurissa.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
S3X malleja on tullut kokeiltua. 2019 mallinen 3 piti kovaa mekkalaa maantiellä, 2016 S oli parempi ja X paras.
Taycania pitää käydä koittamassa.
- Garmund
- Viestit: 2137
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Palaampa tähän aiheeseen.Polforea kirjoitti: ↑16 Maalis 2021, 11:33^Pikemminkin niin, että ICE:stä opittu että noin voi käydä ja sähkärissä se on helppo estää, joten estetään.
Ja ohan siinä käytössä pieni ero, että pörinäpömpeliä ei jätetä roikkumaan siihen letkuun kun painutaan itte kauppaan vaan roikutaan siinä kahvassa kiinni.
Saattaa myös olla ajamiseen ja lataamiseen ihan eri parametrit ja turvarajat, minkä takia ei voi samaan aikaan (tehokkaasti) ladata ja purkaa akkua. Ei nyt sähköautossa, mutta samat kennot sisältävässä akustossa töissä on muun muassa noiden turvarajojen takia miksi ei voi samaan aikaan ottaa akusta virtaa kun sitä ladataan. Latauksessa turvarajat esim. maksimivirralle ymmärtääkseni paljon alhaisemmat. (En enää muista tarkkaan mitä koodin tuohon akun, sen latauksen ja purkaamisen hallintaan koodin kirjoittanut kertoi syyksi.)
Suoraan vaan suoraa
- jkk
- Viestit: 6034
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Jenkkilässä ei ole ALV:ia vaan State Tax + mahdollisesti muita paikallisia maksuja. vaihteluväli jotain luokkaa 0% - 10%. Joka tapauksessa reilusti alle 24%.Rema kirjoitti: ↑27 Maalis 2021, 07:50https://www.ford.com/suvs/mach-e/
Huomatkaa hinnoittelu ja mikä on hinta Suomessa.
Ja kaikesta virkavalehtelijoiden bullshitista huolimatta ovathan autojen verottomat hinnat isommilla markkinoilla Suomea alhaisemmat.
- jkk
- Viestit: 6034
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Pöh, ei tämä noin hankalaa ole. Chademo ja ccs-kaapelit on latauslaitteissa kiinteästi. Autossa kulkee yks tai kaks piuhaa.
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Prius meni sähköllä 42 km, kun ilmanlämpö oli noin 7 C-ast. täydellä latauksella , talvirenkailla, nopeus rajoitusten mikaan Anjala-Kotka-Anjala
Kun akku on tyhjä kulutus usein 3,5 L/100 km.
Olen nähnyt kuvia Priuksesta, jossa on aurinkosähköpanelien pinta-alaa lisätty, onko tuleva myyntimalli ?
Jos kulutusta kun akku on tyhjä saisi vielä pienennettyä, niin olisi yhtä edullista ajaa sähköllä tai besiinillä, nyt ero ei ole kovin suuri, nykyisillä sähkön ja bensiinin hinnoilla.
Kun akku on tyhjä kulutus usein 3,5 L/100 km.
Olen nähnyt kuvia Priuksesta, jossa on aurinkosähköpanelien pinta-alaa lisätty, onko tuleva myyntimalli ?
Jos kulutusta kun akku on tyhjä saisi vielä pienennettyä, niin olisi yhtä edullista ajaa sähköllä tai besiinillä, nyt ero ei ole kovin suuri, nykyisillä sähkön ja bensiinin hinnoilla.
- jkk
- Viestit: 6034
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^olisiko vaan helpompi ja järkevämpi ratkasu hankkia sellainen auto, joka toimii paremmin omaan tarpeeseen?
- Jiitee
- Viestit: 4357
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Nuohan on ihan hyvät lukemat, jos tuo 40km riittää jokapäiväisiin pikku ajoihin.Rema kirjoitti: ↑03 Huhti 2021, 08:21Prius meni sähköllä 42 km, kun ilmanlämpö oli noin 7 C-ast. täydellä latauksella , talvirenkailla, nopeus rajoitusten mikaan Anjala-Kotka-Anjala
Kun akku on tyhjä kulutus usein 3,5 L/100 km.
Olen nähnyt kuvia Priuksesta, jossa on aurinkosähköpanelien pinta-alaa lisätty, onko tuleva myyntimalli ?
Jos kulutusta kun akku on tyhjä saisi vielä pienennettyä, niin olisi yhtä edullista ajaa sähköllä tai besiinillä, nyt ero ei ole kovin suuri, nykyisillä sähkön ja bensiinin hinnoilla.
Phev- Priusta myös itse katsellut vm. 17 tai uudempi, kun vaimollakin
tuo riittäisi hyvin työmatkoihin. Ja tuo matka-ajon n. 4 -4,5 litraa sadalle ei paha
sekään. Vaimo vaan ei tykkää Priuksen ulkonäöstä, no ei se Alfa ole designiltaan.
Malli Solar ollut jo myynnissä, olikohan nettiautossakin jo yksi yksilö tarjolla.
Lähinnä ilmastoinnin energiankulutuksen tuolla paneelien tuotolla saanee kuitattua,
mutta olisihan se ihan Cool esim. verrattuna mustaksi teippaukseen.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- mattijus
- Viestit: 5264
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
- Car(s): harmaa tojota
sininen mersu - Paikkakunta: Kalukylä
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Jos vertaa Pirus vs Pirus phev niin omilla ajoillani en saisi koskaan phevin kalliimpaa hankintahintaa säästettyä sähköilemällä.
VMP
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Oma Prius plug in solar vm. 2019 ( ostin viime marraskuussa )on ruotsin tuontia ja maksoi 29000 € ja kun uuden hinta oli n. 43000 € , niin tein kaupat.
Auto ei ole minunkaanmielestä kaunis, mutta menettelee. Ajoominaisuudet eivät ole Alfa 159 verrattuna hyvät. Talous ja toimintavarmuus ovat hyvät, esim. aukaisin konepellin n. 5 kk käytön jälkeen, lisäsin ensimmäisen kerran tuulilasin pesu nestettä. Auto on 4 paikkainen, meille riittää.
Latautuu n. 3,5 h pistorasiasta täyteen latukseen.
autotalli.com on 6 käytettyä Prius plug in myynnissä
Auto ei ole minunkaanmielestä kaunis, mutta menettelee. Ajoominaisuudet eivät ole Alfa 159 verrattuna hyvät. Talous ja toimintavarmuus ovat hyvät, esim. aukaisin konepellin n. 5 kk käytön jälkeen, lisäsin ensimmäisen kerran tuulilasin pesu nestettä. Auto on 4 paikkainen, meille riittää.
Latautuu n. 3,5 h pistorasiasta täyteen latukseen.
autotalli.com on 6 käytettyä Prius plug in myynnissä
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Mercedes Benz A 250 e aut plug in hinta 39000 € on halvempi kuin Prius plug in mallin.MB A 250 e:ssä on isompi akku ja kun se menee yhtäpienellä sähkönkulutuksella kuin Prius, niin sen kulkema matka on sähköllä merkittävästi pitempi kuin Priuksella.
- Vainio
- Viestit: 704
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Onkohan polttokennoautot tulossa ihan vakavissaan pyörillä liikkuvien litiumilouhosten rinnalle?
https://www.reuters.com/article/uk-stel ... KKBN2BN28J
Vetysähkön kehittelyyn on lähtenyt jo useampi iso autonvalmistaja joten tuskin ihan aprillipilasta´on kyse.
Nähdäänkö vielä vedyllä liikkuva Alfa kuumimpana uutuutena lähitulevaisuudessa
https://www.reuters.com/article/uk-stel ... KKBN2BN28J
Vetysähkön kehittelyyn on lähtenyt jo useampi iso autonvalmistaja joten tuskin ihan aprillipilasta´on kyse.
Nähdäänkö vielä vedyllä liikkuva Alfa kuumimpana uutuutena lähitulevaisuudessa
- mutt
- Viestit: 5474
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Sitten kun siihen vetyyn vielä laitetaan hiiltä kaveriksi, niin...
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
-
- Viestit: 2642
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^ polttokennot saattavat tulla, muttei välttämättä vedyllä toimivina.
Vety sellaisenaan on todella vaikea tapaus. Pienen tiheyden vuoksi pitää käyttää tolkuttomia paineita (700 bar) ja tällaisia pyttyjä saa vain ihan pieninä -> isommat määrät pakko nesteyttää, mikä kuluttaa paljon energiaa. Äärimmäisen syttymis- ja räjähdyherkkää
https://www.ttl.fi/ova/tvety.html
mikä testattu myös käytännössä, parin viime vuoden aikana on Norjassa räjähtänyt tankkausasema ja jenkeissä 2 autoille vetyä tuottanutta elektrolyysilaitosta.
Vetyauton päästöt ovat 3-4 -kertaiset täyssähköautoon verrattuna ja ne voivat olla myös maakaasukäyttöistä autoa korkeammat maissa, missä sähköntuotanto on saastuttavaa. Siis oikeasti, kun otetaan huomioon myös sähköntuotannon päästöt tuottettaessa vety elektrolyysillä.
Saksan ja Japanin sähköntuotannon ominaispäästö oli liki 500 g/kWh vuonna 2017 ja Japanin tavoitteena on laskea päästöt 370 g/kWh tasolle 2030 mennessä. Tällöin yhden vetykilon tuottaminen aiheuttaa "vain" 55 kWh/kg × 370 g/kWh = 204 g CO2 päästön. Kilolla vetyä ajelee noin 100 km.
Saksassa, Japanissa ja USA:ssa vetyauton päästöt olisivat tosiasiassa pienemmät, jos vety tehtäisiin maakaasusta Silti juuri näissä maissa on vedystä innostuttu, koska se on paperilla päästötöntä - tuotannon päästöt menevät liikennesektorin sijaan energia/kemianteollisuuden piikkiin.
https://www.greencarreports.com/news/11 ... s-analysis
Joten plan B, tässä on jo välituotteelle (metaani) käyttökohteet olemassa, mutta metaanin jatkojalostus nestemäisiksi polttoaineiksi ei vielä kannattavaa.
https://www.lut.fi/uutiset/-/asset_publ ... tuotannon-
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/st1n ... 1be9448c73
Vety sellaisenaan on todella vaikea tapaus. Pienen tiheyden vuoksi pitää käyttää tolkuttomia paineita (700 bar) ja tällaisia pyttyjä saa vain ihan pieninä -> isommat määrät pakko nesteyttää, mikä kuluttaa paljon energiaa. Äärimmäisen syttymis- ja räjähdyherkkää
https://www.ttl.fi/ova/tvety.html
mikä testattu myös käytännössä, parin viime vuoden aikana on Norjassa räjähtänyt tankkausasema ja jenkeissä 2 autoille vetyä tuottanutta elektrolyysilaitosta.
Vetyauton päästöt ovat 3-4 -kertaiset täyssähköautoon verrattuna ja ne voivat olla myös maakaasukäyttöistä autoa korkeammat maissa, missä sähköntuotanto on saastuttavaa. Siis oikeasti, kun otetaan huomioon myös sähköntuotannon päästöt tuottettaessa vety elektrolyysillä.
Saksan ja Japanin sähköntuotannon ominaispäästö oli liki 500 g/kWh vuonna 2017 ja Japanin tavoitteena on laskea päästöt 370 g/kWh tasolle 2030 mennessä. Tällöin yhden vetykilon tuottaminen aiheuttaa "vain" 55 kWh/kg × 370 g/kWh = 204 g CO2 päästön. Kilolla vetyä ajelee noin 100 km.
Saksassa, Japanissa ja USA:ssa vetyauton päästöt olisivat tosiasiassa pienemmät, jos vety tehtäisiin maakaasusta Silti juuri näissä maissa on vedystä innostuttu, koska se on paperilla päästötöntä - tuotannon päästöt menevät liikennesektorin sijaan energia/kemianteollisuuden piikkiin.
https://www.greencarreports.com/news/11 ... s-analysis
Joten plan B, tässä on jo välituotteelle (metaani) käyttökohteet olemassa, mutta metaanin jatkojalostus nestemäisiksi polttoaineiksi ei vielä kannattavaa.
https://www.lut.fi/uutiset/-/asset_publ ... tuotannon-
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/st1n ... 1be9448c73
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Garmund
- Viestit: 2137
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
"magnesiumhydridiin (MgH₂) perustuva tahna, joka vapauttaa vetyä reagoidessaan veden kanssa. Niinpä kevyt ajoneuvo kuljettaisi mukanaan kahta tankkia: toista tahnalle ja toista vedelle."
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a ... 908c90b2d3
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a ... 908c90b2d3
Suoraan vaan suoraa
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
HHO siinä on valmiiksi vety ja oikeassa suhteessa happi, polttokennossa reaktio n. 80 C-ast. Ultraäänellä n. 42 kHz hajoitetaan vettä ja johdetaan HHO kaasu polttokennoon, kaasu on atomeina. Ultraäänellä kun hajoitetaan vettä niin COP on parhaimmillaan 25. Kun riittävän isoa polttokennoa on autokäyttöön vaikea konstruoida, niin tarvitaan lisäksi riitävän iso akku, ajatellen suurta tehoa vaativia tilanteita ( kiihdytys)
Kun vetyä poltetaan hapen kanssa, niin ei tule typpioksidia.
Kun vetyä poltetaan hapen kanssa, niin ei tule typpioksidia.
- Vainio
- Viestit: 704
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
No, noitten päästöjen laskutavat on mennyt niin pitkälle talousmatikaksi ettei tekniikan kanssa touhuava pysty niitä enää ymmärtämääninsinörtti kirjoitti: ↑07 Huhti 2021, 18:58Vetyauton päästöt ovat 3-4 -kertaiset täyssähköautoon verrattuna ja ne voivat olla myös maakaasukäyttöistä autoa korkeammat maissa, missä sähköntuotanto on saastuttavaa. Siis oikeasti, kun otetaan huomioon myös sähköntuotannon päästöt tuottettaessa vety elektrolyysillä.
Taitaa laskentamalli pohjautua tavoitteeseen, jossa aggrekaatti huutaa naapurin puolella ja sieltä on vedetty roikka oman auton laturiin.
Sitten voi kehuskella kuinka ajelee päästöttömästi ja samalla haukkua naapuria kun aggrekaatti haisee ja saastuttaa.
Lähinnä ihmetyttää, että mikä on innostanut autonvalmistajat esittelemään vetytekniikkaan pohjautuvia sähköautoja.
Joko roikat meni pois muodista vai onko vahvaa uskoa, että vetyä onnistutaan samaan muutenkin kuin sähköllä pulputtamalla?
Ei oo mun ultraäänipesurissa ollut havaittavaa veden hajoamista vaikka siinä on 42kHZ kiteet pohjassa
- mattijus
- Viestit: 5264
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
- Car(s): harmaa tojota
sininen mersu - Paikkakunta: Kalukylä
-
- Viestit: 2642
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Sähköautot kuluttavat kesäkelissä jotain 18 kWh/100 km tyylistä.Vainio kirjoitti: ↑08 Huhti 2021, 08:48No, noitten päästöjen laskutavat on mennyt niin pitkälle talousmatikaksi ettei tekniikan kanssa touhuava pysty niitä enää ymmärtämään
Taitaa laskentamalli pohjautua tavoitteeseen, jossa aggrekaatti huutaa naapurin puolella ja sieltä on vedetty roikka oman auton laturiin.
Melko helppo laskutoimitus, jos vetyauto kuluttaa 1 kg/100 km ja vetykilon tuottaminen elektrolyysillä kuluttaa vähintään 50 kWh sähköenergiaa - jostain kotimaisesta artikkelista poimin 55 kWh (realistisempi arvio nykytekniikalla?). Tarkoittaa 3x kulutus ja 3x CO2 päästöt sähköntuotannosta. Silloin, kun vety tehdään elektrolyysillä eikä sitä tarvi nesteyttää kuljetusta tai pidempiaikaista varastointia varten. Nesteytykselle en ole löytyänyt muuta kuin heiton "nesteytys vie energiaa kolmanneksen vedyn energiasisällöstä", millä kertoimeksi sähköautoon verrattuna tuleekin tasan 4x.
Sitten menee laskenta vaikeammaksi, jos vety tehdäänkin maakaasusta tai sitä saadaan jonkin teollisuusprosessin ylijäämänä. Onneksi näillä ei tarvitse päätä vaivata - vetyautojen rummuttajat kun ovat ihan itse päättäneet hirttäytyä ajatukseen, että vety tehdään pelkästään elektrolyysillä. Luonnollisesti sähköntuotannon päästöt kuitataan sillä, että "vain uusiutuvaa". Tosin uusiutuvat eivät vielä kaikkea kulutusta kata, joten tämä on jonkinasteinen vedätys.
Tuulisähkön tuotantokustannus lie painumassa jo 0,05 €/kWh tasolle, joten tuotanto alkaisi olla taloudellisesti mahdollista näin, mutta puuttuu jakeluketjut (tankkausasemat reilu 2 M€/kpl) + "pumppuhintaan" tulee vielä veroja päälle, Saksassa yms hinta nyt 9,50 €/kg luokkaa ja haaveissa ilmeisesti hinnan lasku vitosen luokkaan 2030 mennessä.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... cf-lJ0OUDA
Vrt biokaasu nyt 1,44 €/kg, joten tämä on sekä auton että polttoaineen osalta reilusti halvempi vaihtoehto, vaikka kaasua kuluisikin 4-5 kg/100 km. Vety vaatisi valtavan määrän sponssausta verovaroin tuotantolaitosten ja jakeluketjujen rakentamiseen ja tämän jälkeenkin pitäisi vielä subventoida polttoaineen myyntiä ja autojen ostamista.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.