Talvirenkaat alle
Valvoja: Moderators
- Polforea
- Viestit: 11605
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Talvirenkaat alle
Nokian Ulina(tm) on poissa! Eilen lähti nastapyörät uudelle omistajalleen ja autoon meni kesärenkaat alle. Eilen myös heitin vanteet rengaskauppaan ja tänään kävin hakemassa kasatun satsin kotiin. Nyt menee kissa kuin sukkasillaan, alla pötköttää Contin VikinContact7:t koossa 235/50R17. Nyt saa talvi tulla
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- fahlsjy
- Viestit: 1738
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Talvirenkaat alle
Jep, noin ensipuraisulla ja pikku motariajelunkin jälkeen hiljaisilta tuntuu patterivispilän allakin contin 7:t kun vertaa hankookin evo3 kesäkumeihin ja saman kokoiset ovat. Muuten näin lyhyillä metreillä noista ei vielä osaa sanoa mitään.
- karila
- Viestit: 1194
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970 - Paikkakunta: Turku
Re: Talvirenkaat alle
Hyvin pelas blizzakit Velocen alla. Kuiva keli 0 astetta. Painetta 2.6 renkaissa. Hyvä suuntavakavuus. Ei vetelyä kiihdytyksissä. Ohjaustarkkuus hyvä, ei tietenkään Conti Sportcontact 6 225/40/19 veroinen, mutta talvikumiksi hyvä.
- Kari
- lerppu
- Viestit: 6195
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Talvirenkaat alle
Ja nyt patterimalliin Mantereelliset ViikinkiYhteydet 7 alle. Kamalasti muuttuu auton ulkoinen olemus talvivanteilla, todella paljon tavanomaisempaan suuntaan (18" mustasta harmaaseen 17")... Anyways, nyt voi verrata suoraan märällä asfaltilla Continentalia Blizzakiin. Siltakivet vie tämän erän 6 - 0. Helposti. (Huomioiden sen että X1 on parempi ajaa ja ohjaukseltaan ylivertainen 3-sarjalaiseen nähden. Näillä renkailla tilanne kyllä tasoittuu huomattavasti...)
Palaan vertailuun jos & jos tulee lunta ja liukasta.
- palkus
- Viestit: 5535
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Talvirenkaat alle
Ite odotellu liukkaita kelejä, jotta voisi todeta misukan pidon ja myöskin isojötsin pyöräpidon. Eurooppakitkat oli sen vertta lipokkat kunnon jääkelillä, ettei oikein saanu selvyyttä. Kattelin niitä alpineja tarkemmin, eikä lamelleja ole kuin leveämmissä kuviopaloissa harvakseltaan, ei ne siis voi jäällä pitääkään. Pärjäs noillakin pari talvea, mutta ei päässy naatiskelemaan.
"puhun niin totta kuin osaan"
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 22 Marras 2013, 18:46
- Car(s): 156 2.0 JTS -04
- Paikkakunta: Espoo
Re: Talvirenkaat alle
Upouudet Hyvävuosi Ääripito Jää 2:t alla Alfassa. Kypsyin siihen nastojen meteliin ja nyt ensimmäistä kertaa ikinä kitkat talvirenkaina. Mukavat ja hiljaiset tuntuivat olevan matkalla rengaskaupasta kotiin, vesisateessa. Liukkaita odotellessa...
- Aquatica
- Viestit: 15120
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Talvirenkaat alle
^
Onkos noi nyt niitä Keksi-urpoopan kitkatteja vai ihan oikeat? En nyt millään keksi X-treme icestä mitään pohjoseen tarkotettua, vaikka nimestä vois niin päätelläkin
Onkos noi nyt niitä Keksi-urpoopan kitkatteja vai ihan oikeat? En nyt millään keksi X-treme icestä mitään pohjoseen tarkotettua, vaikka nimestä vois niin päätelläkin
- karila
- Viestit: 1194
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970 - Paikkakunta: Turku
Re: Talvirenkaat alle
Kyllä sä niillä hyvin pärjäät, onhan sulla Alfa autona .Romeo/zolpf kirjoitti: ↑19 Marras 2021, 19:20Upouudet Hyvävuosi Ääripito Jää 2:t alla Alfassa. Kypsyin siihen nastojen meteliin ja nyt ensimmäistä kertaa ikinä kitkat talvirenkaina. Mukavat ja hiljaiset tuntuivat olevan matkalla rengaskaupasta kotiin, vesisateessa. Liukkaita odotellessa...
Itse ajanut nastattomilla talvikumeilla vuodesta 1993, työkseni kiertelen ympäri Suomenmaata , Kokkolan ja Turun väliä, joten jonkinlainen kokemus nastattomista on tullut, taka-, etu- ja jokapyörävedoilla.
- Kari
- Aquatica
- Viestit: 15120
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Talvirenkaat alle
Katsos, ei suomennos toiminut mun järjelle
Itsellä X-Ice Snow't toista talvea alla. Katsotaan, miten kestää.
Re: Talvirenkaat alle
Black, round, Pirelli meni pari viikkoa sitten vanteille, ja eilen Giuliettan alle.
- Liitteet
-
- Polish_20211121_184624477.jpg (76.51 KiB) Katsottu 4998 kertaa
Re: Talvirenkaat alle
Jopa Suomen Turussa on nyt aamulla maa valkoinen. Ja aamulla lehteä hakiessa huomasin että pihakadun mäen keskellä on auto poikittain. Kävin kysymässä onko kaikki hyvin. "Joo, ei mitään hätää. Emme vain pääse mäkeä ylös kesärenkailla..." <FacePalm>
Marraskuun 23. päivä. Joo, ilmastomuutos ja lauha syksy ja alkutalvi mutta silti. AIna talvi yllättää autoilijat.
Marraskuun 23. päivä. Joo, ilmastomuutos ja lauha syksy ja alkutalvi mutta silti. AIna talvi yllättää autoilijat.
-
- Viestit: 1431
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Talvirenkaat alle
Eilen sain nastakumit alle. Koitin noita sunnuntaina vaihtaa, tunkkailin auton ylös ja otin ensimmäisen renkaan irti. Menin tallista hakemaan talvipyörää, nappasin ensimmäisesti kiinni ta tajusin, että on muuten aika kevyt. Niinjuu, keväällä totesin talvivanteet niin huonokuntoisiksi, että nappasin ne pois kun eteen osui edukkaat NOS vanteet. Olihan sitä mielessä, että täytyy jossain vaiheessa kesää nuo talvirenkaat käydä uusille vanteille kiepauttamassa. Sama pää kesät talvet Onneksi paikallinen rengasliike ei ollut ihan tukossa ja pyöräytti renkaat alle.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
- Polforea
- Viestit: 11605
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Talvirenkaat alle
Mukavat ajaa, tarkkuus ei tietty kesärenkaan tasoa muttei onnetonkaan ja selvästi ysihakkista parempi. Ja aiiiivan jäätävä pito, ei halua irrota oikein millään ja irrottuaan löytää pidon pehmeästi ja loogisesti.
Toivottavasti runkoviat alkaa CVC-sarjassa olla historiaa, kun talvirenkaana nää on kyllä ässiä toisensa perään.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11423
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Talvirenkaat alle
Pakko taas mainita, että eivät olleet omat suosikit talvivanteina nuo.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Re: Talvirenkaat alle
Eikä varmaan kenenkään muunkaan, jos sattuu lunta tulemaan.Vittorio Jano kirjoitti: ↑28 Marras 2021, 20:09Pakko taas mainita, että eivät olleet omat suosikit talvivanteina nuo.
Etenkin takavanteet imaisee sisäkehälle tehokkaasti törkyä.
Autoglymin kultaisella tuli nuo nyt kahteen kertaan käsiteltyä kun maalipinta on uusi ja puhdas.
Josko tuosta olisi sitten edes vähän apuja puhtaana pysymiseen.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11423
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Talvirenkaat alle
^
Toivotaan parasta...
Toivotaan parasta...
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- dnapekko
- Viestit: 619
- Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
- Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07
Re: Talvirenkaat alle
Liettuasta tulivat Thesikseen originaalivanteet, jokohan huomenna olisi uudet kitkat alla. Hiukka liukasta on ollut kesägummeilla
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001
- lerppu
- Viestit: 6195
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Talvirenkaat alle
Palaan lupaamaani kitkarengas parivertailuun, koska nyt on ollut jo useamman päivän talvi ja ihan liukastakin.
Bridgestone Blizzak (BMW F31 '18)
Continental VikingContact7 (BMW F48 '21)
Yllättävän paljon tullut vahingossa ihan selkä-selkä ajoa näillä laitteilla. On myönnettävä että Continentalin pito on parempi.
- Disclaimer: pito pysyy pidemmälle, mutta häviää terävästi kovemmasta vauhdista. Auto on vaikeampi viedä pidon rajoilla.
Edelleen Bridgestone on tunnokkaampi ajaa ja johdonmukaisempi. Tämä voi toki liittyä F31 ylivoimaiseen nelivetoon verrattuna F48 kahden moottorin toteutukseen... Mutta pidän Bridgestonen yllätyksettömyydestä enemmän kuin Continentalin vetokyvystä. Bridgestone on "hauskempi". Sillä pystyy räppäämään ja viemään kaasulla. Toki Continental pitää selvästi paremmin ja "järkevän" kuskin valinta näistä varmasti. Mielestäni kuitenkin tähän pätee esimerkkinä sama kuin useimpiin (ei kaikkiin) Volkswagen groupin tuotteisiin: ALL LIES! Pitoa ja ominaisuuksia on - kunnes ei ole. Ymmärrän miksi se puhuttelee, mutta ei puhuttele minua.
Joten parivertailun summaus: Continental on näistä kahdesta (ja varmasti monesta muusta vaihtoehdosta) "parempi" talvirengas. En ikinä ostaisi sitä jos ei olisi ollut ensiasennusrengas.
Bridgestone Blizzak (BMW F31 '18)
Continental VikingContact7 (BMW F48 '21)
Yllättävän paljon tullut vahingossa ihan selkä-selkä ajoa näillä laitteilla. On myönnettävä että Continentalin pito on parempi.
- Disclaimer: pito pysyy pidemmälle, mutta häviää terävästi kovemmasta vauhdista. Auto on vaikeampi viedä pidon rajoilla.
Edelleen Bridgestone on tunnokkaampi ajaa ja johdonmukaisempi. Tämä voi toki liittyä F31 ylivoimaiseen nelivetoon verrattuna F48 kahden moottorin toteutukseen... Mutta pidän Bridgestonen yllätyksettömyydestä enemmän kuin Continentalin vetokyvystä. Bridgestone on "hauskempi". Sillä pystyy räppäämään ja viemään kaasulla. Toki Continental pitää selvästi paremmin ja "järkevän" kuskin valinta näistä varmasti. Mielestäni kuitenkin tähän pätee esimerkkinä sama kuin useimpiin (ei kaikkiin) Volkswagen groupin tuotteisiin: ALL LIES! Pitoa ja ominaisuuksia on - kunnes ei ole. Ymmärrän miksi se puhuttelee, mutta ei puhuttele minua.
Joten parivertailun summaus: Continental on näistä kahdesta (ja varmasti monesta muusta vaihtoehdosta) "parempi" talvirengas. En ikinä ostaisi sitä jos ei olisi ollut ensiasennusrengas.
- palkus
- Viestit: 5535
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Talvirenkaat alle
Nyt, kun on ollu hetkittäin liukkautta, niin kyllähän snow ice pitää isojötsin alla. Jos alkaa jarrut pärisemään niin, sitä pitoa kuitenkin löytyy ja sitte sivusladi ei ole myöskään mikään päättymätön. Oikeestaan tosi helppo ajaa myös niin, ettei liukastele yhtään. Isojötsi tuntuu kunnon renkailla kyllä tosi pitävältä. En tiedä siten, kun liukkaudesta ovat muut höpisseet jo tovin ja mun on sitä oikein pitänyt etsiä Tulis nyt lumikelit vielä.
"puhun niin totta kuin osaan"
- VMTD
- Viestit: 3372
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05, 147 1.9 JTD ja Saab 9000 CS 2.0t -97.
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Talvirenkaat alle
Mites tommoset Nokian WR D4 renkaat mahtaa toimia, näyttäis kohtuu edullisilta ja ilmeisesti tehty keskieuroopan baanoille, mut miksei niillä pohjoisessakin ajele, hiljaset ainakin.
- karila
- Viestit: 1194
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970 - Paikkakunta: Turku
Re: Talvirenkaat alle
Kuivalla / märällä asfaltilla varmaan ihan ok, mutta jäällä / lumella ei varmaan pärjää R3:lle.
- Kari
- hjpp
- Viestit: 1973
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Talvirenkaat alle
Ainakin Michelinin ja Continentalin versioilla on pärjännyt talvikelissäkin. Sinullakin taitaa olla jo ajamisesta sen verran kokemusta, että ominaisuudet eivät tule yllätyksenä.
Eilen bongasin viereisessä parkkiruudussa uudehkon Mesen kesärenkailla, joten tuollaisethan ovat jo luksusta.
Eilen bongasin viereisessä parkkiruudussa uudehkon Mesen kesärenkailla, joten tuollaisethan ovat jo luksusta.
- Maunu
- Viestit: 3553
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Talvirenkaat alle
Q4:ssa on ollut alla keväästä asti 13 vuotta vanhat continentalin kitkat. Pintaa on vielä jäljellä ehkä 4-5mm. Ei ole ollut kiire laittaa Nexen merkkisiä nastarenkaita alle, kun pito tuntuu olevan vieläkin ihan kohtuullinen ja neliveto pelittää nätisti. Täytyy tietysti muistaa ettei auto pysähdy ihan samassa matkassa kuin nastoilla tai kesällä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- mutt
- Viestit: 5676
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Talvirenkaat alle
On kyllä ihmeteltävä noita pakun alla olevia Maxxis Presa Spike LT-kumeja. Pinnasta suurin osa hävinnyt ja paistoleima vuodelta 2010, ja silti edelleen tuntuvat varsin kuranteilta renkailta - ikinä ei ole noin käytetyt talvikumet olleet noin hyvät. Suurin osa ajoista tulee tehtyä takavedolla. Ehkä korkea profiili (205/80-16) auttaa pitämään isomman osan kumea tietä vasten.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- VMTD
- Viestit: 3372
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05, 147 1.9 JTD ja Saab 9000 CS 2.0t -97.
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Talvirenkaat alle
Jos ostais pohjoismaiset Hankookit, ne saa samaan hintaan kuin WR:t. Nuo R3 maksaa onlinessa yli 800 euroa sarja eli enemmän kuin auton arvo.
Re: Talvirenkaat alle
Ei oikein vakuuta auton mukana tulleet Goodyearin ultagrip ice 2:set. Just ajelin mökiltä kotiin kuutostietä, jäisellä kohdalla aivan järkyttävän kuumottava rengas. Lumisella pinnalla pito tosi hyvä, mutta jäisellä pinnalla ihan ihmeellisen leijuvan olonen. Ei yhtään tunnu olevan pitoa. Sunnuntaina olis tarkoitus lähteä pohjoiseen laskettelemaan ja se ei valitettavasti tapahdu alfalla.
- Kivijärvi
- Viestit: 966
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: Talvirenkaat alle
Pakasta vedetyt Nokian Hakkapeliitta 10:t tuntuu kyllä pitäviltä ja turvallisilta - silloinkin, kun pitää kitkaa ei tunnu enää olevan ja mennään rampeissa kävelyvauhtia. Jotensakin häiritsevän korkeataajuinen nastojen ääni niissä tuntuu kyllä olevan edellisen, liki samanlaisen Berlingon jälkeen. On tässä mallin isommassa XL-koossa kyllä enemmän kaikukoppaa, että liekö sillä osuutta asiaan. Joka tapauksessa Hakkapeliitta 8:t tuntuivat hiljaisemmilta vielä aamusta kun exällä liikkeeseen ajelin. Tuli suosittua suomalaista, vaikka mieli toisaalta teki ottaa alle "autoon sopivat" Misukan nastat. Kun nastojen hankinta viimeksi oli ajankohtaista, ei silloiseen Twingoon saanut Misukalta oikeankokoista rengasta.
- karila
- Viestit: 1194
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970 - Paikkakunta: Turku
Re: Talvirenkaat alle
Uudet nastarenkaat hiljenevät kai ajan mittaan vs uudet . Näin ovat kertoneet ja itsekin muistelen kun viimeksi 90-luvun alkupuolella nastarenkaita käytin.
- Kari
- glideslope
- Viestit: 1478
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
- Car(s): Enyaq 80x, A4 3,0 TDI Quattro.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24, Giulietta T-jet 120. - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Talvirenkaat alle
Tilasin e-nakkiin Contin VC7:t.
Ei ole kyllä mitään valittamista.
Tosin pelkkää pakkasajoa vasta takana, joten suojakelin ominaisuuksista ei hajua. Kiilloitettu liikenneympyrä pitää jo massankin puolesta ottaa varovasti, mutta se hauskuus tässä nelivetoversiossa on, että esc:n saa vähemmän holhoavaan tilaan, ja takavetopainotteisena antaa kohtalaisen hyvin sladia.
Ei ole kyllä mitään valittamista.
Tosin pelkkää pakkasajoa vasta takana, joten suojakelin ominaisuuksista ei hajua. Kiilloitettu liikenneympyrä pitää jo massankin puolesta ottaa varovasti, mutta se hauskuus tässä nelivetoversiossa on, että esc:n saa vähemmän holhoavaan tilaan, ja takavetopainotteisena antaa kohtalaisen hyvin sladia.
Re: Talvirenkaat alle
Tällaiset jäätalvet jotka nyt Etelä-Suomeen ilmeisesti ovat tulossa normiksi ajavat kyllä valintaa nastojen suuntaan. Toki kitkoilla pärjää, ei siinä mitään mutta nykyaikaiset nastat tarjoavat kyllä mielyttävämpää kyytiä jäisillä teillä.
- Aquatica
- Viestit: 15120
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Talvirenkaat alle
Nykyaikaiset kitkat on niin helkkarin hyviä, että ei ole ikävä nastoja ollut.
Tärkeämpää todellakin se, että on hyvät talvirenkaat. 4 talvea nähdyt testivoittajat on aika huonoja vrt uusiin halvempiin, puhumattakaan laadukkaista rinkuloista...
Tänä talvena on ollut toistaiseksi 0 sellaista päivää, että olisin ollut tyytyväisempi nastoista. Viime talvena taisi olla 2 ja toissatalvena 3.
Tärkeämpää todellakin se, että on hyvät talvirenkaat. 4 talvea nähdyt testivoittajat on aika huonoja vrt uusiin halvempiin, puhumattakaan laadukkaista rinkuloista...
Tänä talvena on ollut toistaiseksi 0 sellaista päivää, että olisin ollut tyytyväisempi nastoista. Viime talvena taisi olla 2 ja toissatalvena 3.
Re: Talvirenkaat alle
Riippuu todellakin paljon siitä missä ajaa. Lumella, loskassa ja kuivalla tiellä kitkat todella hyvät. Jäisellä tiellä taas nasta parempi ja mukavampi kuin kitka. Mutta kuten todettu kitkoilla pärjää.Aquatica kirjoitti: ↑12 Tammi 2022, 11:13Nykyaikaiset kitkat on niin helkkarin hyviä, että ei ole ikävä nastoja ollut.
Tärkeämpää todellakin se, että on hyvät talvirenkaat. 4 talvea nähdyt testivoittajat on aika huonoja vrt uusiin halvempiin, puhumattakaan laadukkaista rinkuloista...
Tänä talvena on ollut toistaiseksi 0 sellaista päivää, että olisin ollut tyytyväisempi nastoista. Viime talvena taisi olla 2 ja toissatalvena 3.
Minulla on referensseinä 2021 paistetut Nokian R3 2021 mallisen Teslan alla vs 2020 paistetut Michelin X-Ice North 4 vanhan 2005 Forduaarin alla. Tämä talvena ollut jo useampi päivä pääteillä kun Forduar + nastat on/olisi ollut parempi valinta.
- Garmund
- Viestit: 2140
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta
Re: Talvirenkaat alle
Itteasiassa taitaa asfaltillakin nastat pestä kitkarenkaat pidossa. (Mutta se meteli)
Loskassa en tiiä, eihän kumpikaan erityisen hyvä taida olla, varmaan enempi kiinni ettei ole liian leveät renkaat.
Ennen lähinnä nastoilla ajanut, nyt pösössä (508 rhx) alla 245/45r18 nokian r3 kitkat. On sitä liikenneympyrät jne aika liukkaita tolla. On sen verran erilainen auto edellisiin etten kyllä osaa sanoa onko pidossa miten paljon absoluuttisesti eroa nastoihin. Vähä leijailulta tuntuu jäisissä ympyröissä ja risteyksissä ylipäätänsä. "Neliveto" piilottaa hyvin vetopidon mahdollisen puutteen.
Sen verran tunnottomia noi uudet autot kyl ettei niissä sutiminen tunnu herkästi kuin valon vilkkumisena mittaristossa. (stelvio miusta onnistuu vielä tuota enemmän piilottamaan ainakin vetopidon osalta onko pitoa vai ei)
Loskassa en tiiä, eihän kumpikaan erityisen hyvä taida olla, varmaan enempi kiinni ettei ole liian leveät renkaat.
Ennen lähinnä nastoilla ajanut, nyt pösössä (508 rhx) alla 245/45r18 nokian r3 kitkat. On sitä liikenneympyrät jne aika liukkaita tolla. On sen verran erilainen auto edellisiin etten kyllä osaa sanoa onko pidossa miten paljon absoluuttisesti eroa nastoihin. Vähä leijailulta tuntuu jäisissä ympyröissä ja risteyksissä ylipäätänsä. "Neliveto" piilottaa hyvin vetopidon mahdollisen puutteen.
Sen verran tunnottomia noi uudet autot kyl ettei niissä sutiminen tunnu herkästi kuin valon vilkkumisena mittaristossa. (stelvio miusta onnistuu vielä tuota enemmän piilottamaan ainakin vetopidon osalta onko pitoa vai ei)
Suoraan vaan suoraa
- Pujazuba
- Viestit: 2375
- Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
- Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS
Re: Talvirenkaat alle
Nastojen tekemä tienkulutus ja ilmanlaadun pilaaminen itsessään riittää mulle välttämään niiden käyttöä. Mutta asuinpaikasta ja käyttötarpeesta riippuen joillekin ne voi olla välttämättömät.
Francescan tassuilla on tänä talvena Nordman RS2 kitkat. Vääntävän dieselin nokalla ne on yhtä kovalla koetuksella kuin kesärenkaatkin sadekelillä. Parasta näissä kumeissa on niiden arvattavuus sekä se että pidon pettäessä kumit hakee uudelleen pitoa saman tien sen sijaan että kaikki olisi mennyttä. Näin uutena ne on toistaiseksi iloa ajella.
Bonuksena on ollut 16" kitkojen hiljaisuus paljaalla tiellä 17" kesäkumeihin verrattuna.
Francescan tassuilla on tänä talvena Nordman RS2 kitkat. Vääntävän dieselin nokalla ne on yhtä kovalla koetuksella kuin kesärenkaatkin sadekelillä. Parasta näissä kumeissa on niiden arvattavuus sekä se että pidon pettäessä kumit hakee uudelleen pitoa saman tien sen sijaan että kaikki olisi mennyttä. Näin uutena ne on toistaiseksi iloa ajella.
Bonuksena on ollut 16" kitkojen hiljaisuus paljaalla tiellä 17" kesäkumeihin verrattuna.
- Polforea
- Viestit: 11605
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Talvirenkaat alle
Jos ihan järjellä ajattelee, niin kun nastakumissa tehdään (iso) osa jääpidosta sillä nastalla, niin kumipuolen voi pyrkiä painottamaan vähän paremmin sinne asfaltin puolelle. Eli yksinkertaisesti: kun on enemmän argumentteja käytettävissä, voi niitä vapaammin tähdätä äärirajoille ja saada aikaan ihan toimivan kokonaisuuden.
Mutta: ne piikit eivät kuitenkaan ole renkaan ainoa pitoa ja olemusta määrittelevä ominaisuus. Mm. mainitussa loskassa ei ole pirunkaan väliä sillä, onko renkaassa nastoja vai ei, mutta ainakin avoin kuvio ja kapeus auttaa rengasta kauhomaan itsensä loskan läpi pitävälle pinnalle. Perinteisesti Michelin on tykännyt talvirenkaissa vähän tiheämmästä kuviosta ja monet Michelinin mallit ovatkin helposti tukossa ja leijumassa loskakelillä. Rungon jäykkyys parantaa ajotuntumaa (tuttua esim. Continentalilta), toisaalta tietynlainen löysyys rungossa antaa renkaalle mahdollisuuden etsiä pitoa (Nokian tykkää tästä). Kumiseokset tekee omat taikansa pitoon ja tuntumaan, kuten myös pintakuvio - joka myös vaikuttaa mm. rengasääneen.
Rengas on kokonaisuus. On jotenkin pölhön tuntuista, että jatkuvasti näistä keskitytään yhteen tai kahteen ominaisuuteen monista (talvirenkaissa nastojen olemassaoloon, kesärenkaissa leveyteen ja profiilisuhteeseen) - jopa autofoorumeilla, joissa muuten kyllä hierotaan parhaimmillaan alustan säätötietoja millintarkasti (159:n etuauraus, anyone?).
...lisäksi ne yhden argumentin kiistan voittajat ruuvataan alle kahteen täysin erilaiseen autoon, joiden alustat on suunniteltu erilaisille renkaille ja jotka toimii keskenään eri tavalla. Yleensä niin, että ne on vielä eri ihmisten autoja - eri ajoprofiililla, eri teillä, eri odotusarvoilla. Saadaan hyvä juupas-eipäs -vänkäys, joka ei pidemmän päälle kerro yhtään mitään
Mainitaan vielä, että jos testejä ja hypeä kehityksestä on uskominen, niin on se ihme että 10 tai 20 vuotta sitten on millään renkaalla päässyt perille, kun tuorein testivoittaja on monelle ehdoton minimi, joka nyt vaan tarvitaan koska $reasons . En siis meinaa että nyt pitäisi ajaa 10-20v ikäisillä renkailla, vaan ne 10-20v sitten uudet testivoittajat olivat nykytietämyksellä kaameita luistimia jo silloin. Ja olihan ne, mutta silti niillä pääsi perille nekin kuskit, jotka nykyään tarvii markkinoiden parhaat nastarenkaat jotta pääsee kotiin. Niin se maailma muuttuu
Mutta: ne piikit eivät kuitenkaan ole renkaan ainoa pitoa ja olemusta määrittelevä ominaisuus. Mm. mainitussa loskassa ei ole pirunkaan väliä sillä, onko renkaassa nastoja vai ei, mutta ainakin avoin kuvio ja kapeus auttaa rengasta kauhomaan itsensä loskan läpi pitävälle pinnalle. Perinteisesti Michelin on tykännyt talvirenkaissa vähän tiheämmästä kuviosta ja monet Michelinin mallit ovatkin helposti tukossa ja leijumassa loskakelillä. Rungon jäykkyys parantaa ajotuntumaa (tuttua esim. Continentalilta), toisaalta tietynlainen löysyys rungossa antaa renkaalle mahdollisuuden etsiä pitoa (Nokian tykkää tästä). Kumiseokset tekee omat taikansa pitoon ja tuntumaan, kuten myös pintakuvio - joka myös vaikuttaa mm. rengasääneen.
Rengas on kokonaisuus. On jotenkin pölhön tuntuista, että jatkuvasti näistä keskitytään yhteen tai kahteen ominaisuuteen monista (talvirenkaissa nastojen olemassaoloon, kesärenkaissa leveyteen ja profiilisuhteeseen) - jopa autofoorumeilla, joissa muuten kyllä hierotaan parhaimmillaan alustan säätötietoja millintarkasti (159:n etuauraus, anyone?).
...lisäksi ne yhden argumentin kiistan voittajat ruuvataan alle kahteen täysin erilaiseen autoon, joiden alustat on suunniteltu erilaisille renkaille ja jotka toimii keskenään eri tavalla. Yleensä niin, että ne on vielä eri ihmisten autoja - eri ajoprofiililla, eri teillä, eri odotusarvoilla. Saadaan hyvä juupas-eipäs -vänkäys, joka ei pidemmän päälle kerro yhtään mitään
Mainitaan vielä, että jos testejä ja hypeä kehityksestä on uskominen, niin on se ihme että 10 tai 20 vuotta sitten on millään renkaalla päässyt perille, kun tuorein testivoittaja on monelle ehdoton minimi, joka nyt vaan tarvitaan koska $reasons . En siis meinaa että nyt pitäisi ajaa 10-20v ikäisillä renkailla, vaan ne 10-20v sitten uudet testivoittajat olivat nykytietämyksellä kaameita luistimia jo silloin. Ja olihan ne, mutta silti niillä pääsi perille nekin kuskit, jotka nykyään tarvii markkinoiden parhaat nastarenkaat jotta pääsee kotiin. Niin se maailma muuttuu
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- lerppu
- Viestit: 6195
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Talvirenkaat alle
^Asian ydintä kutitellaan.
- Joudun olemaan eri mieltä Continentalin rungon jäykkyydestä. Monet eri Contit on epäonnekseni alle eksyneet ja sekä kesä- että talvirenkaissa etsii hyvin pitoa tuntuman kustannuksella ne. Mutta tämä nyt oma kaksi senttiä - paljon on kiinni kulkineesta johon pallot laitettu…
Testivoittajat on renkaissa samanlaisia kuin autoissa yleensä. Tylsiä keskimääräisyyteen pyrkiviä sosiaalidemokraattisia suorittajia, joissa maltillisessa etenemisessä ei tule yllätyksiä vastaan. Imo
- Joudun olemaan eri mieltä Continentalin rungon jäykkyydestä. Monet eri Contit on epäonnekseni alle eksyneet ja sekä kesä- että talvirenkaissa etsii hyvin pitoa tuntuman kustannuksella ne. Mutta tämä nyt oma kaksi senttiä - paljon on kiinni kulkineesta johon pallot laitettu…
Testivoittajat on renkaissa samanlaisia kuin autoissa yleensä. Tylsiä keskimääräisyyteen pyrkiviä sosiaalidemokraattisia suorittajia, joissa maltillisessa etenemisessä ei tule yllätyksiä vastaan. Imo
-
- Viestit: 2648
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Talvirenkaat alle
Ei ole loska eikä vedessä loiskuttelu kitkarenkaan juttu. Kuivan kelin rengas. Lumi erittäin OK eikä jääpolannekaan ole mikään ongelma.
Yllättävän kivasti vielä viidettä talvea alle olleilla kitkoilla pärjäsi myös lumipolanneteillä, kun yllätti pakkasen lauhtuminen ja sumu/pieni tihkusade ts. tiet veti kivasti jäähän. Pahimman lajin myrkkyä kitkoille on ollut valtaväylien ennakoiva suolaus suolaliuoksella -15 °C kelissä. Liian kylmässä (lämpötila < -10 °C) liuos jäätyy tien pintaan ihan sileäksi luistinradaksi. Tosin ei nastoillakaan varsinaisesti juhlita suolajääradalla -> kaiteen pussailijoita riittää moottoritiellä.
Molemmille rengastyypeille vaikea on myös Helsingin harrastama kunnossapito. Kun sataa 10 cm kevyttä pakkaslunta, ongelma ratkotaan levittämällä hankeen suolaa. Jos pakkasta on paria astetta enemmän, suola ei jaksa sulattaa kaikkea lunta, vaan osa jäätyy tienpintaan ja loput jää muhjuksi, joka tarttuu renkaaseen tukkii kuvioinnin. Tässä ei pidä mikään.
Viime viikolla oli puolestaan yllättävän jännää ajella 5-vuotiailla Nuukian nastoilla. Keli oli aiemmin käväissyt plussan puolella ja siihen päälli ripaus vettä, joten tien pinnat olivat jäiset. Sillä jääpinnalla vielä pärjäsi, mutta kun satoi muutama cm lunta, niin pidosta ei enää ollut haisuakaan. Maanteiden jyrkemmät nousutkin mentiin ihan pidon rajoilla raapien. Tässä kyllä vaikuttaa kumien leveys, 235 mm. Ei sovi hankeen tällaiset lainkaan, kulutuskin on heti +1 l/100 km kun on tiellä lunta. Onneksi moottoritie oli hyvin aurattu ja suolattu, joten siellä nastat olivat omassa elementissään
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Aquatica
- Viestit: 15120
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Talvirenkaat alle
Ja just tuon kanssa en ole samaa mieltä Lumella ja kuivalla tiellä, jäällä ja polanteilla toimii todella hyvin.
Loskalla nuo on murhaavat.
Toinen paha on, jos pohjalla on peilijää ja sen päällä loskasohjoa. Se on liukasta. Oikeesti. CVC5, CVC6, Michelin X-Ice Xi2 (ikiwanhat käyttöhetkellä, pieksi kuitenkin Hankookin winter iPike-jotkut, jotka oli jotkut voittajat muka. Nuo Hankookit menetti pidon ehkä puolen talven jälkeen totaalisesti), kasa Nokian-nastarenkaita ja muutamat kitkat koettu.
Silti tähän mennessä ylivoimaisesti parhaat pidolta olleet CVC6, mutta nyt löytyi hyvä kakkonen - ja lienee jo ensi talvena nämä paremmat, kuin CVC6:t tokana talvenaan (tää on nykyisten toinen talvi).
Ja nyt on alla siis Michelin X-Ice Snow:t. Kokoakin on tarpeeksi liikaa, mutta melkein liian vähän viisysin alle - just riittää kantavuus keulassa ja se tuntuu. Ekana talvena - uutena siis - nää ei aiheuttanut mitään "WOW"-efektiä, kuten CVC6:t aikanaan muistaakseni juurikin Giuliettan alla - eli on vertailupohja. Sen sijaan nyt toisena talvena ja viisysin alla? Fiilis väittää näiden olleen selkeästi paremmat, kuin CVC6 edellisen Q4:n alla tokana talvenaan. Nää on jopa siinä määrin ongelma, että vetopitoa löytyy ihan liikaa - jos haluaa edes vähän leikkiä, joutuu tekemään hitosti töitä.
Sivupito ei ole yhtä hyvä, eli mutkassa tuon saa irtoamaan hieman ikävästi.
Mutta samaan aikaan samoilla teillä uudehkoilla nastoilla varustetulla autolla kun joutui ajamaan, itku meinas tulla. Vielä enemmän itkettää, jos joutuu tuolla C5:llä lähtemään... Vanhat nastarenkaat ei enää elämänsä kunnossa ole, noilla ei meinaa päästä pihasta pois. Jos jäisellä pihalla haluun viisysin sutasevan, vaatii se kohtuuttoman paljon kaasunkäyttöä jopa ASR/VDC pois päältä ollessaan
Mä taas nimenomaa näihin etelän ja kantaisen hämeen talviin otan mieluummin kitkat. Samoin kuin pakkastalviin, itä-suomen metsäteille (siis nille, jotka on peilijäässä koko tien leveydeltä jyrkkine kallistuksineen), lappireissulle tai melkein mihin tahansa. Rannikkoalueet on sitten se, missä pitää olla varovaisempi.
Ainiin, liikenneympyrät on jopa Q4:llä kovin liukkaat. Risteyksissä joudun odottamaan kohtuuttoman kauan ketä tahansa muuta (so far), jos haluan ripeästi liikahtaa - edessä, sivulla ja takana olevat sutii sutii ja sutii. Tässä toki nelikko on se avainsana, kyllä joku xDrive (oletan) lähti aika iloisesti, mutta huomattavasti epävakaammin kuin viisysi.
Anyway totean jälleen: hyvät talvirenkaat on must. Plussaa, jos ne on kitkat - mutta nastatkin käy, jos pakko on.
- lerppu
- Viestit: 6195
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Talvirenkaat alle
^start ot< xDriveja on erilaisia. Ja xDrive asetuksia vasta onkin erilaisia. Kuskillakin jotain merkitystä sitten kun asetuksien kanssa jaksaa hiukan pahimmat hirveydet napsutella pois. >end ot.
- Aquatica
- Viestit: 15120
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Talvirenkaat alle
^
Tuo on toki totta.
Ainiin, ne renkaat: 225/40R18 ja etukulmissa tais olla 20? tai 30? kg varaa kantavuuden osalta
Tuo on toki totta.
Ainiin, ne renkaat: 225/40R18 ja etukulmissa tais olla 20? tai 30? kg varaa kantavuuden osalta
- Aquatica
- Viestit: 15120
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Talvirenkaat alle
Meinasin lähinnä jotain rannikkoa. Tuo väli ei ole sitä - ihan Helsingin meren puoleisilla alueilla, kuten myös Turussa.
Ugi menee helposti, jostain syystä Porikin on paljon liukkaampi. Tuolla välillä sitten ajetaankin lähinnä tiesuolassa.
Tiesuolassa on paha ajaa. Se on asia, jonka kieltäisin välittömästi jos pystyisin. Siis lailla ja tekisin siitä äärettömän rangaistavan teon.
"Opetelkaa ajamaan tai älkää ajako".
n. 7 litraa lasinpesunestettä tänään käyttäneenä nousee tunteisiin tuo isojen teiden järjetön ja järkyttävä suolaus.
- Cloverleaf
- Viestit: 1601
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Talvirenkaat alle
Sai kyllä tänään koko ajan suihkuttaa pesunestettä.
Nyt on tämä talvi ajettu Hakkapeliitta 9 -nastarenkailla. Ei ole vielä kertaakaan mennyt luotto renkaisiin ja melko hyvin tietää miten liukas on ja sen mukaan tullut ajettua. Vanhoihin Hakkapeliitta 8 -renkaisiini minulla ei ollut mitään luottoa, kun useamman kerran viime talvena katosi yllättäen pito ja päätyi matkustajaksi.
Hakkapeliittojen ulina on mielestäni vähentynyt siedettävälle tasolle, kun kilometrejä on kertynyt.
- Polforea
- Viestit: 11605
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Talvirenkaat alle
Tarkennetaan: nimenomaan talveen sopivissa talvirenkaissa oma kokemukseni Continentalin rungoista on sieltä jäykimmästä päästä. Ei ne mitään ratatassuja ole, mutta omassa luokassaan ei ole ne kilpailijatkaan.lerppu kirjoitti: ↑13 Tammi 2022, 08:52- Joudun olemaan eri mieltä Continentalin rungon jäykkyydestä. Monet eri Contit on epäonnekseni alle eksyneet ja sekä kesä- että talvirenkaissa etsii hyvin pitoa tuntuman kustannuksella ne. Mutta tämä nyt oma kaksi senttiä - paljon on kiinni kulkineesta johon pallot laitettu…
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- palkus
- Viestit: 5535
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Talvirenkaat alle
Kattoo siitä renkaan kylestä nopeusluokan. Nokialaanen on pehmosin ja misukka jämäkin. Siis puhuttaessa pohjolan kitkoista. Wanha sääntö on, että t ja alemmat ovat perusrenkaita ja h on ensimmäinen ns. nopean ajon rengas. Isojötsin ohjekirjassa suositellaan talvirenkaan nopeusluokaksi vähintään h ja sellaiset siellä on
"puhun niin totta kuin osaan"
- Aquatica
- Viestit: 15120
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Talvirenkaat alle
Kyllä, selvästi
Mulle rannikko sisältää käytännössä merenrannan ja n. 5km matkan sisämaan suuntaan. Kokemuksella tuo on se pahin
- lerppu
- Viestit: 6195
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Talvirenkaat alle
Vanhankaupunginlahdelle on pari kilsaa matkaa, joten terveisiä pahimmasta! Rannikkotermi maantieteellisenä käsitteenä: ” Rannikot jaetaan vyöhykkeisiin, joita ovat mesolitoraali, supralitoraali ja infralitoraali. ” Viimeinen voi yltää tosiaan kilometrien päähän sisämaahan.
Ajokelien suhteen lienee oleellista erottaa tästä rannikkoilmasto, tai oikeammin meidän paikallisen meren suora vaikutus ja kuinka kauas rannasta se kantaa. Oikea vastaus on ”Kerava”. Sen jälkeen muuttuu oleellisesti. Voi tietty liittyä pinnanmuotoihinkin. Tässä kohtaa (kuten kaikissa muissakin kohdissa) kokemusasiantuntijuus ei ole sama kuin asiantuntijuus. Jos joku oikeasti tietää niin kertoo?
Ajokelien suhteen lienee oleellista erottaa tästä rannikkoilmasto, tai oikeammin meidän paikallisen meren suora vaikutus ja kuinka kauas rannasta se kantaa. Oikea vastaus on ”Kerava”. Sen jälkeen muuttuu oleellisesti. Voi tietty liittyä pinnanmuotoihinkin. Tässä kohtaa (kuten kaikissa muissakin kohdissa) kokemusasiantuntijuus ei ole sama kuin asiantuntijuus. Jos joku oikeasti tietää niin kertoo?
- Polforea
- Viestit: 11605
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Talvirenkaat alle
Keskimmäinen on varattu Toyotamiehille.lerppu kirjoitti: ↑15 Tammi 2022, 11:32Vanhankaupunginlahdelle on pari kilsaa matkaa, joten terveisiä pahimmasta! Rannikkotermi maantieteellisenä käsitteenä: ” Rannikot jaetaan vyöhykkeisiin, joita ovat mesolitoraali, supralitoraali ja infralitoraali. ” Viimeinen voi yltää tosiaan kilometrien päähän sisämaahan.
Hieman lännenpänä vastaavasti Klaukkala. Tästä puhuttiin joskus varjoliitokurssin sääosuudessa (eli ei mitään high-tech meteorologiaa), jossa kerrottiin mm. että n. 20km rannasta on sateisin kohta, kun merellä kertyneet pilvet eivät juuri kauemmas pääse. K&K taitaa molemmat osua juur niille tienoon, että se rannikon vaikutusraja menee kohdilla.lerppu kirjoitti: ↑15 Tammi 2022, 11:32Ajokelien suhteen lienee oleellista erottaa tästä rannikkoilmasto, tai oikeammin meidän paikallisen meren suora vaikutus ja kuinka kauas rannasta se kantaa. Oikea vastaus on ”Kerava”. Sen jälkeen muuttuu oleellisesti. Voi tietty liittyä pinnanmuotoihinkin. Tässä kohtaa (kuten kaikissa muissakin kohdissa) kokemusasiantuntijuus ei ole sama kuin asiantuntijuus. Jos joku oikeasti tietää niin kertoo?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.