Mitä teit tänään tallissa?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

J
Viestit: 955
Liittynyt: 15 Kesä 2004, 19:22
Car(s): AM333E, Type 79 S2, XJ27Arden, AR115 Spider 2500
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja J »

Talvisiivouksen päätteeksi, pientä hifistelyä Spiderin rättikaton kahvan päivittämisellä kälyisestä muovista nahkaan.
80F0A272-014B-44BB-B127-66CE641B684A.jpeg
80F0A272-014B-44BB-B127-66CE641B684A.jpeg (147.26 KiB) Katsottu 6858 kertaa
EFCFC157-796E-4D4A-8A56-81EF6B36672C.jpeg
EFCFC157-796E-4D4A-8A56-81EF6B36672C.jpeg (140.03 KiB) Katsottu 6858 kertaa
Liitteet
143690A3-0D8E-48CF-BF3B-54E3FDBE3D98.jpeg
143690A3-0D8E-48CF-BF3B-54E3FDBE3D98.jpeg (103.87 KiB) Katsottu 6858 kertaa

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Lopputulos näyttää hienolta!

FinPat
Viestit: 8003
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Uutta valaisinta tallin uudelle työtasolle virittelin. Johdot pitää vetää kauniimmin ja laittaa kytkin siististi niin kyllä siitä hyvä nätti tulee.

Kuva

FastSnake
Viestit: 243
Liittynyt: 25 Helmi 2020, 15:53
Car(s): 164TS
Mito QV
145 1.3 Boxer
33 1.7 IE
Sprint projekti
156 V6 projekti

GSX-R 1200 urbo
MG MG5
Paikkakunta: Miehikkälä

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja FastSnake »

^aika huva, kierrätystä parhaimmillaan :-D
On vain kaksi tapaa tehdä asiat: kunnolla tai ei ollenkaan

FastSnake
Viestit: 243
Liittynyt: 25 Helmi 2020, 15:53
Car(s): 164TS
Mito QV
145 1.3 Boxer
33 1.7 IE
Sprint projekti
156 V6 projekti

GSX-R 1200 urbo
MG MG5
Paikkakunta: Miehikkälä

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja FastSnake »

Menihän se päivä tässäkin..
Liitteet
IMG_20220122_193103_copy_854x640.jpg
IMG_20220122_193103_copy_854x640.jpg (117.88 KiB) Katsottu 6543 kertaa
On vain kaksi tapaa tehdä asiat: kunnolla tai ei ollenkaan

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

FinPat kirjoitti:
22 Tammi 2022, 14:38
Uutta valaisinta tallin uudelle työtasolle virittelin.
Hieno!

Itsekin laittelin työtasolle "taidetta" tallin järjestelyn yhteydessä.
Liitteet
20220123_125910.jpg
20220123_125910.jpg (69.42 KiB) Katsottu 6467 kertaa
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
mutt
Viestit: 5654
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

"Isossa tallissa" tuhopuiden keruuta moottorikelkan ja puoli vuosisataa vanhan parireen kanssa. Kaikkiaan taitaa melkein parikymmentä tukkikoon puuta kertyä, joista yksi enää odottamassa katkaisua ja siirtoa. Laiminlyöty metsä ja osassa tapauksia ehkä väärä puulaji kasvupaikalle, niin harvennusshokki ja pari hellekesää tekee tätä satoa. Sahaukseen menevät, kelpaavat hyvin ulkorakennuksen tekoon.
IMG_20220130_155357_HDR.jpg
IMG_20220130_155357_HDR.jpg (70.52 KiB) Katsottu 6326 kertaa
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Jiitee
Viestit: 4487
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Upeaa touhua Mutt :-D

Kuvan perusteella jos tuo on harvennuksen jälkeen niin on ollut turkasen tiheä metsikkö ennen toimenpidettä.
Tämän kaltainen metsikkö kannattaa hoitaa hyvään lihomiskuntoon yhdellä lievällä extra-harvennuksella.
Vihreän latvuksen osuus hyvä olla min. 50% puun pituudesta, kuusella jopa 60%.
Mutta eiköhän tuosta hyvä tule vielä.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
mutt
Viestit: 5654
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Kuva toki liioittelee tiheyttä, mutta oli se aika surkea näky ennen harvennusta, oli ensiharvennus ja muut hoitotoimet jätetty kokonaan tekemättä. Ei ennakkoraivauksessa oikein meinannut saada raippoja nurin, vaikka oli jo noin isoa puusto muuten. Sen seurauksena vihreä latvus on monin paikoin tuolla alueella kutistunut jo liikaa ja melkeinpä kaikki nyt kuivuneista puista oli lopettanut kasvunsa jo vuosia sitten. Tuolle main tulee melkoinen aukko, kun puuta kuivuu nyt pystyyn, mutta semmoista se on. Saa nähdä, kuivuuko minkä verran lisää vielä, tuolla kohdalla mänty ja koivu olisi ollut parempi valinta, mutta vähän hankala korjata 80-luvun virheitä enää tässä vaiheessa. Pitää vain keretä napsimaan ajoissa sellaiset puut pois, joihin tuholaiset on iskeneet.

On tuolla onneksi parempikuntoisempiakin kuvioita.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Ramsester
Viestit: 259
Liittynyt: 24 Marras 2012, 20:41
Car(s): 159 2,2 JTS -06
GTV 2.0 V6 TB -99
Fiat Grande Punto 1.4 Starjet -08
Fiat Bravo 1.4 TJET -08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Ramsester »

En ihan päivässä tehnyt, mutta viime viikon illat käytin tallissa 159:n vauhtipyörän ja kytkimen vaihtoon. Tuli hommattua tuo "kiristystyökalukin"

Kuva

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Hallilla nakuttelin yläkerran viimeiset listat paikalleen, ja kun sain vessankin viimein valmiiksi, asensin oveen sitä varten jo vajaa vuosi sitten suunnittelemani ja kaivertamani kyltin. :eggface:

Kuva
Kuva

Avatar
Maunu
Viestit: 3548
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Pojan kanssa saatiin tänään JCB Robotin (bobcat tyylinen pyöräkuormaaja) tapit ja helat vaihdettua. Nyt tuntuisi taas olevan nostovarsi tarkka eikä heilu senttejä.
Vielä pitäisi löytää öljyvuodon paikka tai niitä taitaa olla kaksikin. Ainakin hydrauliöljyä tuntuu katoavan tankista, mutta toisaalta nyt lattialla oli mustaa öljyä eli koneestakin tihkuu nesteitä pihalle.
Jos tuon saisi edes kerran ulos hallista tänä talvena niin pääsisi kokeilemaan lumitöitä. Rekisteriin tuon sain jo aikaisemmin, joten tielläkin voi ajella.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
mutt
Viestit: 5654
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Tyylikäs tuo huussin kyltti tuossa ylempänä.

Rouva otti teki hirvennahkaisen hiekkapussin, itse sorvasin POM-tangosta vasaran, ja nyt sitten harjoittelin käyttelemään niitä ja englanninpyörää. Vielä on opettelemista, ja englanninpyörään tarvitaan uusia alasinpyöriä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

mutt kirjoitti:
14 Helmi 2022, 22:11
Tyylikäs tuo huussin kyltti tuossa ylempänä.

Rouva otti teki hirvennahkaisen hiekkapussin, itse sorvasin POM-tangosta vasaran, ja nyt sitten harjoittelin käyttelemään niitä ja englanninpyörää. Vielä on opettelemista, ja englanninpyörään tarvitaan uusia alasinpyöriä.
Kiitos, sommittelin sen muutamista valmiista 3D- ja "2.5D" -elementeistä itse, ja kaiversin CNC-jyrsimellä magnolia-laudasta. Pintaan vedin muistaakseni mehiläisvahaa.

Laitahan kuvia englanninpyöräilyn opettelusta niin hoksaa itekki mistä on kyse. :D

Avatar
mutt
Viestit: 5654
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Harjoittelukappale nyt näyttää juurikin harjoittelukappaleelta, mutta tuonne pitäisi pieni lappu laittaa:
IMG_20220213_193722_HDR.jpg
IMG_20220213_193722_HDR.jpg (79.2 KiB) Katsottu 5735 kertaa
Pyrkimys on alkuperäiseen malliin, tosin osiksi joutuu turvautumaan siinä valokuviin, kun alkuperäinen pelti oli vaihdettu jo joskus aiemmin. Siis niiltä osin, kun ei oltu kitillä paikattu. Turauunot on turauunoja Ruotsissakin. Omistajalle oli kyllä osattu lasku kirjoittaa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Ehdin ekaa kertaa hallille harrastelemaan, talvelle suunnitelluilla rojekteilla alkaa olla jo kiire kun kevätaurinko jo paistaa...

Mutta reilun maitopurkin kokoisen moottorin mobetin muutos pappamobetista bobberpappamobetiksi alkoi. Purin takapään ylimääräisiä osia ja sahasin lokarirungon pois.

Kuva

Kuva

Kuva

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Tein autosta alkoholistin.

Kuva
Flexuel-ohjainlaite rintapeltiin ruuvattuna.

Kuva
Suuttimien alkuperäiset johdot liitettiin flexfuel-ohjaimeen ja ohjaimelta tuli uudet johdot suuttimille.

Kuva
Viina-anturi on kiinni jäähdyttäjässä.

Kuva
Keksintöön sisältyy kännykkäohjelma, josta näkee mm. polttoaineen viinasisällön ja suuttimien käyttöasteet.

Asennus ei ole vielä ihan näyttelytasoa, mutta yritetään löytää aikaa ja motivaatiota hoitaa tuo vähän paremmalle tolalle. Johdot täytyy saada siistimmin ja mahdollisuuksien mukaan alkuperäisemmän näköisiksi. Viina-anturille olisi moottoritilan sivussa reilusti tilaa, mihin sen saisi piiloon, siellä ei vaan ole mitään, mihin sen saisi kiinni, joten toistaiseksi se tuli kiinni jäähdyttäjään. Täytyy tutkia, jos saisi sen jotenkin katteiden alle piiloon.

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 575
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): 156 2.5 V6 '02
Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

Pinnoitin auton tuulilasin ja kaikki muutkin lasit Korrekin tuulilasipinnoitteella. Tunnin kuivumisajan jälkeen kokeiltuna vettä hylkivä vaikutus oli ihan odotusten mukainen, vielä en ole ajossa ehtinyt tutustumaan. Pakkaus lupailee 2 vuoden kestoa, mutta jos nyt vaikka syksyynkin asti kestää niin on mielestäni 20 e hintansa arvoinen.
Uusien vanteiden suojaksi laitoin Gtechniqin C5 wheel armorin, saa nyt pinnoite kovettua rauhassa 72 h :) Pinnoitetta kului jonkun verran enemmän mitä myyjäliike osasi arvioida, johtuu tietysti siitä että 15-puolaisissa turbiinivanteissa on aika paljon enemmän käsiteltävää pinta-alaa kuin vaikkapa jossain 5-puolaisissa. Tähän olin toki varautunut ja ostin isomman koon pullon.

Avatar
Eero
Viestit: 2878
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Kimppatallissa huolsin Pösöä ja tutkin viimeisintä hankintaani eli Jumbo-Transittia. Hiukan olisi hommaa leimalle ja kosmeettista hommaa paljonkin, mutta eiköhän tuosta ihan asiallisen kulkineen vielä saa.
Omassa tallissa olen irroittanut 75:n kampuran hihnapyörän (ja tietty syylärin ja muut tarpeet edestä) ja naputellut siihen vahvisteholkin. Uutta stefaa joutuikin hieman metsästämään, mutta tänään sellainen tuli postissa.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 575
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): 156 2.5 V6 '02
Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

Romeo y Julieta kirjoitti:
17 Maalis 2022, 21:59
Pinnoitin auton tuulilasin ja kaikki muutkin lasit Korrekin tuulilasipinnoitteella. Tunnin kuivumisajan jälkeen kokeiltuna vettä hylkivä vaikutus oli ihan odotusten mukainen, vielä en ole ajossa ehtinyt tutustumaan. Pakkaus lupailee 2 vuoden kestoa, mutta jos nyt vaikka syksyynkin asti kestää niin on mielestäni 20 e hintansa arvoinen.
Uusien vanteiden suojaksi laitoin Gtechniqin C5 wheel armorin, saa nyt pinnoite kovettua rauhassa 72 h :) Pinnoitetta kului jonkun verran enemmän mitä myyjäliike osasi arvioida, johtuu tietysti siitä että 15-puolaisissa turbiinivanteissa on aika paljon enemmän käsiteltävää pinta-alaa kuin vaikkapa jossain 5-puolaisissa. Tähän olin toki varautunut ja ostin isomman koon pullon.
Joo, kyllä pinnoite on noin kolmen viikon kokemuksen perusteella lunastanut odotuksensa, vesi alkaa juosta pois tuulilasilta noin 60-70 km/h vauhdissa ja tätä kovemmilla nopeuksilla vaikutus on vielä tehokkaampi. Lasi pysyy myös paljon helpommin puhtaana. Voin suositella, arvostelujen perusteella halvemmat tuulilasipinnoitteet kuulemma kuluu nopeasti pois, mutta Korrek pitää pintansa :-D

Gasket
Viestit: 1431
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Tuomas K kirjoitti:
16 Maalis 2022, 18:55
Tein autosta alkoholistin.


Flexuel-ohjainlaite rintapeltiin ruuvattuna.


Suuttimien alkuperäiset johdot liitettiin flexfuel-ohjaimeen ja ohjaimelta tuli uudet johdot suuttimille.


Viina-anturi on kiinni jäähdyttäjässä.

Keksintöön sisältyy kännykkäohjelma, josta näkee mm. polttoaineen viinasisällön ja suuttimien käyttöasteet.

Asennus ei ole vielä ihan näyttelytasoa, mutta yritetään löytää aikaa ja motivaatiota hoitaa tuo vähän paremmalle tolalle. Johdot täytyy saada siistimmin ja mahdollisuuksien mukaan alkuperäisemmän näköisiksi. Viina-anturille olisi moottoritilan sivussa reilusti tilaa, mihin sen saisi piiloon, siellä ei vaan ole mitään, mihin sen saisi kiinni, joten toistaiseksi se tuli kiinni jäähdyttäjään. Täytyy tutkia, jos saisi sen jotenkin katteiden alle piiloon.
Kuvat ei ainakaan itselle näy, niin onko minkä valmistajan tuote?
Mites nuo nykyään menee, ilmeisesti saa sen muutostuen kun katsastaa, mutta meneekö tuo katsastus miten kivuttomasti?

Vähän pohtinut jos Deltaan kanssa alkoholisoisi. Tosin lähin viina-asema on 40 km päässä ja jos edelleen hinnat kulkee käsi kädessä, niin tiedä sitten olisiko mitään järkeä :roll:
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

A Bart
Viestit: 1869
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja A Bart »

^ Ei kyllä näy kuvat täälläkään.
Ja samat jutut askarruttaa, ja kokemukset kulutuksesta.
Tosin Deltaa ei ole.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

WhatsApp Image 2022-04-11 at 13.18.54.jpeg
WhatsApp Image 2022-04-11 at 13.18.54.jpeg (53.5 KiB) Katsottu 4959 kertaa
Mallasin hartsaan uutta etulyhtyä kun sattui oleen hyllyssä. Kyllä se taitaa pysyvään asennukseen mennä, kun aiempi omistaja oli riisunut vilkutkin tästä pois niin tulee tossa helposti nekin asennettua samassa lampussa.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1871
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

A Bart kirjoitti:
11 Huhti 2022, 13:18
^ Ei kyllä näy kuvat täälläkään.
Ja samat jutut askarruttaa, ja kokemukset kulutuksesta.
Tosin Deltaa ei ole.
Tuossa omassa käyttis-Audissa on eFlexFuel etanolimuutossarja. Asennuksen tein itse ja se oli melko suoraviivainen Plug´n play homma. Muutamia ongelmia tuli sittemmin vastaan: Kännykkä appi ei aina suostunut yhdistämään boksiin (tämä korjaantui, kun päivittävät appin uuteen) ja suurimpana ongelma oli alkuperäisten suuttimien loppuminen kesken. Tämä ilmeni esim. koneen sammumisena kiihdytettäessä tai sitten se jätti yhden pytyn pimeäksi. Ongelma poistui aina uusinta startilla ja lopulta isommilla suuttimilla ja niille päivitetyllä softauksella.

Muutoskatsastus vaati konttorilla suoritetun pakokaasutestin. Tämän jälkeen muuntotukihakemus Traficomille ja muutaman viikon odottelun jälkeen myönteinen päätös myönnetystä muuntotuesta.

Etanolin litrahinta on sitä luokkaa, ettei tuolla muutoksella mitään säästöä synny, menee ihan omantunnon lepyttelyyn... Edes oikeasti fiksusti flexifuelina toimivien turboautojen kanssa säästöjä ei synny :? Kulutus nousee suunnilleen sen 20-30% ja 100km kohti euromääräinen kulutus on hyvin lähellä toisiaan...

Suurin etu saavutetaan, jos koko moottori rakennetaan uudestaan pelkästään etanolikäyttöiseksi, flexifuel on aina kompromissi kahden polttoaineen välillä ja näistä joudutaan menemään bensiinin ehdoilla.
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11381
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Beta Julio kirjoitti:
11 Helmi 2022, 21:22
asensin oveen sitä varten jo vajaa vuosi sitten suunnittelemani ja kaivertamani kyltin.
Tämä on asiallinen!
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
jargon
Viestit: 616
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)

Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jargon »

Laitoin akun kengän kiinni 33:een, ja käynnistin. Hetki käynnissä ja ihmettelin kun haisee bensa kohtuu voimakkaasti -> valuu jostain paineensäätimen luota -> äkkiä sammuttamaan moottori. Piti purkaa imusarja ja muuta pientä edestä, ilmeisesti yksi klemmari oli hieman löysällä. Samalla vaihdoin pari letkua kulkemaan fiksummin. Täytynee ainakin alkukesä ajella sammutin apparin penkillä :roll:

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Vittorio Jano kirjoitti:
11 Huhti 2022, 19:58

Tämä on asiallinen!
Kiitokset! :)

Gasket
Viestit: 1431
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Keltsi kirjoitti:
11 Huhti 2022, 15:41
Tuossa omassa käyttis-Audissa on eFlexFuel etanolimuutossarja. Asennuksen tein itse ja se oli melko suoraviivainen Plug´n play homma. Muutamia ongelmia tuli sittemmin vastaan: Kännykkä appi ei aina suostunut yhdistämään boksiin (tämä korjaantui, kun päivittävät appin uuteen) ja suurimpana ongelma oli alkuperäisten suuttimien loppuminen kesken. Tämä ilmeni esim. koneen sammumisena kiihdytettäessä tai sitten se jätti yhden pytyn pimeäksi. Ongelma poistui aina uusinta startilla ja lopulta isommilla suuttimilla ja niille päivitetyllä softauksella.

Muutoskatsastus vaati konttorilla suoritetun pakokaasutestin. Tämän jälkeen muuntotukihakemus Traficomille ja muutaman viikon odottelun jälkeen myönteinen päätös myönnetystä muuntotuesta.

Etanolin litrahinta on sitä luokkaa, ettei tuolla muutoksella mitään säästöä synny, menee ihan omantunnon lepyttelyyn... Edes oikeasti fiksusti flexifuelina toimivien turboautojen kanssa säästöjä ei synny :? Kulutus nousee suunnilleen sen 20-30% ja 100km kohti euromääräinen kulutus on hyvin lähellä toisiaan...

Suurin etu saavutetaan, jos koko moottori rakennetaan uudestaan pelkästään etanolikäyttöiseksi, flexifuel on aina kompromissi kahden polttoaineen välillä ja näistä joudutaan menemään bensiinin ehdoilla.
Deltassa ainakin vakiona pitäisi suuttimissa riittää kapasiteettia kun noista kuitenkin softataan tehoa enempikin. Sehän se optimi olisi jos ohjaus osaisi esimerkiksi ahtoa säätää polttoaineen mukaan. Jyväskylässä asuvalta kaverilta kysyin ja sanoi tuollapäin olevan REetä kaupan 1,58 e/l. Tuolla hinnalla olisi muutoksessa järkeäkin.Tosin itsellä edelleen lähin asema sen 40 km päässä. Mutta toisaalta optio olisi kiva. Tänään kävin tankilla niin 120 e:lla ei vielä saanut tankkia täyteen..

Kasissahan (10,5 puristeinen 1,6 vapari) kokeilin etanolia. Laitoin vaan tuplien pääsuuttimet etanolin mukaan ja laajakaista oli kiinni. Ei sillä suorituskykyetua saanut. Samat se meni mitä bensalla. Vaatisi tosiaan koneen teon tuon mukaan, mutta etenkin vaparissa sitten ei paljoa bensalla ajettaisi jos rutut tunkkaa johonkin 14 tienoille. Valitettavasti tuo etanolin saatavuus on vähän liian kehnoa että sillä voisi ajaa kokoajan etenkin kun kasin tankki on jotain 40 l.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Polforea
Viestit: 11552
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Harvassa autossa lie suuttimet tapissa tehtaalta, eli vakiotehot lie saatavilla etanolilla lähes mistä vaan. Vääntöä saa sitten turbovehkeestä softata alemmas lisää ihan reippaastikin,

Perj'aattehessa jos vehkeen softaa etanolille ns.varovasti, voi myös bensalla ajaminen toimia, kun lambdasäätö ja nakutuksentunnistus laihentaa ja myöhästää sytkää. Tällöin voisi ottaa vähän lisävoemoo viunalla, mutta silloin ei kumpikaan polttoaine toimi varsinaisesti optimaalisesti.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11552
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Pihan puolella, mutta menköön. Hitsasin volkkaria, eli hetken pitelin kahvaa minäkin, kun velipuoli kävi vaimonsa autolle leimahuollon sulattamassa. Taitaa mennä parikytävuotta vanha golffi myyntiin tämän leiman jälkeen, näytti siltä että saa harrastaa jatkossakin jos ajaa meinaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
karila
Viestit: 1190
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Paikkakunta: Turku

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja karila »

Piti lähteä vanhaa Giuliaa ulkoiluttamaan, mutta tallissa totesin, että akku tyhjentynyt, joten eikun lataukseen.
- Kari

Avatar
karila
Viestit: 1190
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Paikkakunta: Turku

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja karila »

karila kirjoitti:
16 Huhti 2022, 15:15
Piti lähteä vanhaa Giuliaa ulkoiluttamaan, mutta tallissa totesin, että akku tyhjentynyt, joten eikun lataukseen.
Ja lähtihän se käyntiin 6 tunnin latauksen jälkeen. Ajelin vajaan tunnin lenkin, eikä yhtään muuta Alfaa näköpiirissä matkalla 🤨
Jätin vielä ylläpitoon yöksi.
- Kari

FinPat
Viestit: 8003
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Spiderin etupään tuentaa ja jarruja purin. Sitten menin ulos vaihtamaan pariin autoon kesärenkaat.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1567
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Menin tallille likaisella ja nastarenkaisella autolla. Pesin kaksi autoa. Vahasin kahdeksan vannetta. Vaihdoin kesärenkaat kahteen autoon, joista toinen oli se jonka pesin ja vahatuista vannesarjoista toinen meni alle. Tarkastin kolmen auton rengaspaineet. Siivosin tallin lattian irtopölystä. Jätin tallille auton, johon juuri vaihdoin kesärenkaat ja joka oli juuri pesty. Läksin kotiin autolla, joka oli juuri pesty, jossa on kesärenkaat ja josta saa katon laskostettua piiloon.

Avatar
Polforea
Viestit: 11552
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Heitin joutessani yhteen brittiin kesätassut alle. Sitten toki löin veekasin tulille ja ajoin auton ulos, jonka jälkeen vähän siistin talliin tilaa ja ajoin toisen brittiläisen sisään, jotta pääsee siihenkin vaihtamaan renkaita, jarruosia ja Webaston paloilmapuhaltimen.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Peruuttelin peräkärryn poreallas kyytillään hallin pihaan ja kävin hallissa sisällä hetken pohtimassa josko se olisi riittävän hullu ja tarpeeton asennettavaksi sinne. :eggface:

tobby
Viestit: 130
Liittynyt: 24 Touko 2016, 05:44
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm TCT -12
147 1.9 JTDm -08
Paikkakunta: Lieksa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja tobby »

En tallissa, mutta kaverin korjaamolla Giuliettaan kaikki alkuperäistä vastaavat Sachs jouset, etuiskarin yläpäät, eteen alatukivarret ja 4-pyörä suuntaus.
Jopa tuli mukavampi ajaa, mitä Eibach Pro kit:llä.

Avatar
Polforea
Viestit: 11552
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Vaihdoin Jaguariin kolme kesärengasta :D. Samalla jarruhuolto, uutta palaa ja levyä alle, niin menee kotvan pidempään kuin pelkässä renkaanvaihdossa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5654
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Lybraan laturin vaihtoa. Epäilen paikalla olleen tarvikelaturin generoivan jännitepiikkejä ja sotkevan ecua generoimaan sekalaisia vikakoodeja. Toivottavasti, muuten kyseessä lienee johtosarja- tai ecuvika ja reilun 11 vuoden yhteinen taival Lybran kanssa loppusuoralla.

20-venttiiliseen Lybraan pystyy vaihtamaan laturin ilman isompia purkamisia. Sen tekemällä saa myös kätilön pätevyyden, ja siihen liittyen harvinaisen taidon suorittaa synnytys myös käänteiseen suuntaan.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
mutt
Viestit: 5654
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Tuo laturin käänteinen synnytys päättyikin mielenkiintoisesti. Räjäytin Lybran. Kyllä, oikeasti.

Vaihdoin laturin, kun talven mittaan laite on generoinut mitä erilaisimpia vikakoodeja, mutta enimmäkseen eri laitteiden ja antureiden virransyöttöön liittyviä. Mitään vikaa johdoista ei löytynyt, mutta aloin epäilemään paikallaan olleen tarvikelaturin generoivan virtapiikkejä tai katkoksia, jotka sitten saavat ecun kuvittelemaan höpöjä. Alkuperäinen laturi halkesi, siksi tarvikelaturi. Nyt orggislaturi on korjattu ja laitoin paikalleen.

Startatessa käänsin avainta vain lyhyesti, ei siis tarpeeksi pitkään, että olisi käynnistynyt, mikä lie näppihäiriö tai aivopieru. Lopputulos oli kuitenkin aivan julmettu jysähdys (korvat soi sen jälkeen, ja oli kuulunut taloon sisällekin) ja moottoritilasta nousemaan alkava savu. Moottorin päällysmuovi oli halki.

Joo, siellähän oli seos syttynyt imusarjassa. Päällysmuovi halkesi, kun imusarjan muovinen osa pomppasi irti letkuista. Ei se siihen jäänyt, koko muovinen imusarja on halki ja ainakin kahdessa tai kolmessa osassa.

Jos ei olisi epävarmuutta vikakoodien loppumisesta, niin uusi imusarjahan tuohon laitettaisiin hakuun, mutta kyllä se nyt 11 vuoden yhteinen taival päättyi tähän. Tulossa myyntiin Suomen ainoa 20v farkku-Lybra.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Aquatica
Viestit: 15114
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jynssäsin ehkä 800kiloa tiesuolaa irti autosta.

Jäi sitä siihen vielä, mutta on se nyt vähän parempi. Kaksi vaahtopesua tarvitsi, että alkoi edes irtoamaan lika (ei yleensä ole ollut tuon kanssa mitään haastetta...) ja sitten kinnasteluakin kolmatta kierrosta, kun tuntui ettei mikään riitä.

Hitto et vihaan tiesuolaa.

Avatar
Eero
Viestit: 2878
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Aquatica kirjoitti:
23 Huhti 2022, 02:54
Jynssäsin ehkä 800kiloa tiesuolaa irti autosta.

Jäi sitä siihen vielä, mutta on se nyt vähän parempi. Kaksi vaahtopesua tarvitsi, että alkoi edes irtoamaan lika (ei yleensä ole ollut tuon kanssa mitään haastetta...) ja sitten kinnasteluakin kolmatta kierrosta, kun tuntui ettei mikään riitä.

Hitto et vihaan tiesuolaa.
Kuulostaa siltä, että on ollut turhan miedot pesuaineet käytössä. Tiesuola kannattaa liuottaa soveltuvalla liuottimella ennen vaahtopesua. Jotkut kehuu tätä: Mac Serien Prickbort
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
mutt
Viestit: 5654
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Suolahan liukenee veteen. Jos liuottimia tarvitaan, niin sitten se on pikeä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Eero
Viestit: 2878
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Tiesuola ei tunnu irtoavan maalipinnalta pelkällä vedellä, vaan vaatii usein järeämpiä keinoja. Pikeähän kylkiin tarttuu kesällä ja talvella.

Omat tallipuuhastelut liittyi 75:n ajokuntoon saattamiseen. Tänään peruutin auton ulos tallista vain todetakseni että takajarrut laahaa voimakkaasti. Jarrusatuloiden herkistelyä olisi siis tiedossa ennen kevätbaanoille siirtymistä.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
hjpp
Viestit: 1967
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Asensin lisäulokkeen kahden aiemman kaveriksi.
Liitteet
IMG_2656.JPG
IMG_2656.JPG (123.56 KiB) Katsottu 3748 kertaa

Avatar
mutt
Viestit: 5654
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Eturoiskeläpät rouvan viissataseen. Tulee sen verran sorallakin ajoa, että nopeasti on helmat ruvella muuten.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
tritonus
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Giuliettaan vaihtui jakohihna ja vesipumppu.
Pumppu vuoti akseliltaan ihan huolella. Hihnan vaihdon aika olis joka tapauksessa ollut viimestään syksyllä, joten pumpppurikko osui sikälikin aivan hyvään hetkeen.

Keltsille kiitos avusta!

Avatar
JarHei
Viestit: 509
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja JarHei »

Kun molemmat autot alkoi vuotamaan jo melko hälyttävää vauhtia jäähytysnesteitä pihalle, niin tänään tuli Kakkiskoppikseen vaihettua vihdoin haljennut laippa, joka vuotanut jo puolisen vuotta. Tosin nyt ongelmana se, että ei meinaa saada vanhoilla klemmareilla letkua pitämään. Olisi pitänyt suoraan vaihtaa nekin uudet, mutta eipä nyt vuoda ainakaan niin runsaasti. Päätin myös tutkia nopeasti alipainelinjoja, kun olen jo jonkin aikaa epäillyt alipainevuodon olevan syynä epätasaiseen tyhjäkäyntiin. Epäilys oli todennäköisesti oikea, kun melko nopeasti selvisi että virranjakajan ennakonsäädön alipaineletku oli irronnut kokonaan kaasuläppäkotelon kyljessä olevasta mutikasta. Sen verta vähän tuli ajettua, että paha sanoa korjaantuko vielä (epävarmaa edes toimiiko ennakonsäätö enää, pitänee varmaan tsekata ajoitus ylipäänsä).

Alfa odottelee vielä uutta paisuntasäiliötä. Odotellessa kuitenkin vaihdoin tänään konepellin kaasujouset. Tuli jotenkin tosi hieno fiilis ihan vaan tuostakin, kun kerrankin jokin huolto menee täysin nappiin nopeasti ja ilman ongelmia tuon GT:n kanssa. :lol:

Avatar
Eero
Viestit: 2878
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Laittelin 75:n iskuun huomista lahden reissua varten. Keskiviikkona pääsin ajelemaan ensimmäiset testilenkit sulan aikaan ja hyvin tuntuu pelaavan. Uskaltaisikohan sitä lähteä reissuun ilman hinausköyttä :lol:
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
palkus
Viestit: 5529
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja palkus »

Vaihdoin ylätukivarren ja pesunestesäiliön kohon. Pitikö näissä olla jonkun etutolpan irroitukseen liittyvän pultin piukassa/ongelmallinen? En ainakaan havainnut sellaista.
"puhun niin totta kuin osaan"

Vastaa Viestiin