Mitä teit tänään tallissa?
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 955
- Liittynyt: 15 Kesä 2004, 19:22
- Car(s): AM333E, Type 79 S2, XJ27Arden, AR115 Spider 2500
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Talvisiivouksen päätteeksi, pientä hifistelyä Spiderin rättikaton kahvan päivittämisellä kälyisestä muovista nahkaan.
- Liitteet
-
- 143690A3-0D8E-48CF-BF3B-54E3FDBE3D98.jpeg (103.87 KiB) Katsottu 6867 kertaa
-
- Viestit: 757
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Lopputulos näyttää hienolta!
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Uutta valaisinta tallin uudelle työtasolle virittelin. Johdot pitää vetää kauniimmin ja laittaa kytkin siististi niin kyllä siitä hyvä nätti tulee.
-
- Viestit: 243
- Liittynyt: 25 Helmi 2020, 15:53
- Car(s): 164TS
Mito QV
145 1.3 Boxer
33 1.7 IE
Sprint projekti
156 V6 projekti
GSX-R 1200 urbo
MG MG5 - Paikkakunta: Miehikkälä
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^aika huva, kierrätystä parhaimmillaan
On vain kaksi tapaa tehdä asiat: kunnolla tai ei ollenkaan
-
- Viestit: 243
- Liittynyt: 25 Helmi 2020, 15:53
- Car(s): 164TS
Mito QV
145 1.3 Boxer
33 1.7 IE
Sprint projekti
156 V6 projekti
GSX-R 1200 urbo
MG MG5 - Paikkakunta: Miehikkälä
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Menihän se päivä tässäkin..
- Liitteet
-
- IMG_20220122_193103_copy_854x640.jpg (117.88 KiB) Katsottu 6552 kertaa
On vain kaksi tapaa tehdä asiat: kunnolla tai ei ollenkaan
- hagger16
- Viestit: 3081
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Hieno!
Itsekin laittelin työtasolle "taidetta" tallin järjestelyn yhteydessä.
- Liitteet
-
- 20220123_125910.jpg (69.42 KiB) Katsottu 6476 kertaa
Senza cuore saremmo solo macchine
- mutt
- Viestit: 5654
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Mitä teit tänään tallissa?
"Isossa tallissa" tuhopuiden keruuta moottorikelkan ja puoli vuosisataa vanhan parireen kanssa. Kaikkiaan taitaa melkein parikymmentä tukkikoon puuta kertyä, joista yksi enää odottamassa katkaisua ja siirtoa. Laiminlyöty metsä ja osassa tapauksia ehkä väärä puulaji kasvupaikalle, niin harvennusshokki ja pari hellekesää tekee tätä satoa. Sahaukseen menevät, kelpaavat hyvin ulkorakennuksen tekoon.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Jiitee
- Viestit: 4487
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Upeaa touhua Mutt
Kuvan perusteella jos tuo on harvennuksen jälkeen niin on ollut turkasen tiheä metsikkö ennen toimenpidettä.
Tämän kaltainen metsikkö kannattaa hoitaa hyvään lihomiskuntoon yhdellä lievällä extra-harvennuksella.
Vihreän latvuksen osuus hyvä olla min. 50% puun pituudesta, kuusella jopa 60%.
Mutta eiköhän tuosta hyvä tule vielä.
Kuvan perusteella jos tuo on harvennuksen jälkeen niin on ollut turkasen tiheä metsikkö ennen toimenpidettä.
Tämän kaltainen metsikkö kannattaa hoitaa hyvään lihomiskuntoon yhdellä lievällä extra-harvennuksella.
Vihreän latvuksen osuus hyvä olla min. 50% puun pituudesta, kuusella jopa 60%.
Mutta eiköhän tuosta hyvä tule vielä.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- mutt
- Viestit: 5654
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kuva toki liioittelee tiheyttä, mutta oli se aika surkea näky ennen harvennusta, oli ensiharvennus ja muut hoitotoimet jätetty kokonaan tekemättä. Ei ennakkoraivauksessa oikein meinannut saada raippoja nurin, vaikka oli jo noin isoa puusto muuten. Sen seurauksena vihreä latvus on monin paikoin tuolla alueella kutistunut jo liikaa ja melkeinpä kaikki nyt kuivuneista puista oli lopettanut kasvunsa jo vuosia sitten. Tuolle main tulee melkoinen aukko, kun puuta kuivuu nyt pystyyn, mutta semmoista se on. Saa nähdä, kuivuuko minkä verran lisää vielä, tuolla kohdalla mänty ja koivu olisi ollut parempi valinta, mutta vähän hankala korjata 80-luvun virheitä enää tässä vaiheessa. Pitää vain keretä napsimaan ajoissa sellaiset puut pois, joihin tuholaiset on iskeneet.
On tuolla onneksi parempikuntoisempiakin kuvioita.
On tuolla onneksi parempikuntoisempiakin kuvioita.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Ramsester
- Viestit: 259
- Liittynyt: 24 Marras 2012, 20:41
- Car(s): 159 2,2 JTS -06
GTV 2.0 V6 TB -99
Fiat Grande Punto 1.4 Starjet -08
Fiat Bravo 1.4 TJET -08 - Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Mitä teit tänään tallissa?
En ihan päivässä tehnyt, mutta viime viikon illat käytin tallissa 159:n vauhtipyörän ja kytkimen vaihtoon. Tuli hommattua tuo "kiristystyökalukin"
-
- Viestit: 757
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Hallilla nakuttelin yläkerran viimeiset listat paikalleen, ja kun sain vessankin viimein valmiiksi, asensin oveen sitä varten jo vajaa vuosi sitten suunnittelemani ja kaivertamani kyltin.
- Maunu
- Viestit: 3548
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Pojan kanssa saatiin tänään JCB Robotin (bobcat tyylinen pyöräkuormaaja) tapit ja helat vaihdettua. Nyt tuntuisi taas olevan nostovarsi tarkka eikä heilu senttejä.
Vielä pitäisi löytää öljyvuodon paikka tai niitä taitaa olla kaksikin. Ainakin hydrauliöljyä tuntuu katoavan tankista, mutta toisaalta nyt lattialla oli mustaa öljyä eli koneestakin tihkuu nesteitä pihalle.
Jos tuon saisi edes kerran ulos hallista tänä talvena niin pääsisi kokeilemaan lumitöitä. Rekisteriin tuon sain jo aikaisemmin, joten tielläkin voi ajella.
Vielä pitäisi löytää öljyvuodon paikka tai niitä taitaa olla kaksikin. Ainakin hydrauliöljyä tuntuu katoavan tankista, mutta toisaalta nyt lattialla oli mustaa öljyä eli koneestakin tihkuu nesteitä pihalle.
Jos tuon saisi edes kerran ulos hallista tänä talvena niin pääsisi kokeilemaan lumitöitä. Rekisteriin tuon sain jo aikaisemmin, joten tielläkin voi ajella.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- mutt
- Viestit: 5654
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tyylikäs tuo huussin kyltti tuossa ylempänä.
Rouva otti teki hirvennahkaisen hiekkapussin, itse sorvasin POM-tangosta vasaran, ja nyt sitten harjoittelin käyttelemään niitä ja englanninpyörää. Vielä on opettelemista, ja englanninpyörään tarvitaan uusia alasinpyöriä.
Rouva otti teki hirvennahkaisen hiekkapussin, itse sorvasin POM-tangosta vasaran, ja nyt sitten harjoittelin käyttelemään niitä ja englanninpyörää. Vielä on opettelemista, ja englanninpyörään tarvitaan uusia alasinpyöriä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
-
- Viestit: 757
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kiitos, sommittelin sen muutamista valmiista 3D- ja "2.5D" -elementeistä itse, ja kaiversin CNC-jyrsimellä magnolia-laudasta. Pintaan vedin muistaakseni mehiläisvahaa.mutt kirjoitti: ↑14 Helmi 2022, 22:11Tyylikäs tuo huussin kyltti tuossa ylempänä.
Rouva otti teki hirvennahkaisen hiekkapussin, itse sorvasin POM-tangosta vasaran, ja nyt sitten harjoittelin käyttelemään niitä ja englanninpyörää. Vielä on opettelemista, ja englanninpyörään tarvitaan uusia alasinpyöriä.
Laitahan kuvia englanninpyöräilyn opettelusta niin hoksaa itekki mistä on kyse.
- mutt
- Viestit: 5654
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Harjoittelukappale nyt näyttää juurikin harjoittelukappaleelta, mutta tuonne pitäisi pieni lappu laittaa:
Pyrkimys on alkuperäiseen malliin, tosin osiksi joutuu turvautumaan siinä valokuviin, kun alkuperäinen pelti oli vaihdettu jo joskus aiemmin. Siis niiltä osin, kun ei oltu kitillä paikattu. Turauunot on turauunoja Ruotsissakin. Omistajalle oli kyllä osattu lasku kirjoittaa.Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
-
- Viestit: 757
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ehdin ekaa kertaa hallille harrastelemaan, talvelle suunnitelluilla rojekteilla alkaa olla jo kiire kun kevätaurinko jo paistaa...
Mutta reilun maitopurkin kokoisen moottorin mobetin muutos pappamobetista bobberpappamobetiksi alkoi. Purin takapään ylimääräisiä osia ja sahasin lokarirungon pois.
Mutta reilun maitopurkin kokoisen moottorin mobetin muutos pappamobetista bobberpappamobetiksi alkoi. Purin takapään ylimääräisiä osia ja sahasin lokarirungon pois.
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tein autosta alkoholistin.
Flexuel-ohjainlaite rintapeltiin ruuvattuna.
Suuttimien alkuperäiset johdot liitettiin flexfuel-ohjaimeen ja ohjaimelta tuli uudet johdot suuttimille.
Viina-anturi on kiinni jäähdyttäjässä.
Keksintöön sisältyy kännykkäohjelma, josta näkee mm. polttoaineen viinasisällön ja suuttimien käyttöasteet.
Asennus ei ole vielä ihan näyttelytasoa, mutta yritetään löytää aikaa ja motivaatiota hoitaa tuo vähän paremmalle tolalle. Johdot täytyy saada siistimmin ja mahdollisuuksien mukaan alkuperäisemmän näköisiksi. Viina-anturille olisi moottoritilan sivussa reilusti tilaa, mihin sen saisi piiloon, siellä ei vaan ole mitään, mihin sen saisi kiinni, joten toistaiseksi se tuli kiinni jäähdyttäjään. Täytyy tutkia, jos saisi sen jotenkin katteiden alle piiloon.
Flexuel-ohjainlaite rintapeltiin ruuvattuna.
Suuttimien alkuperäiset johdot liitettiin flexfuel-ohjaimeen ja ohjaimelta tuli uudet johdot suuttimille.
Viina-anturi on kiinni jäähdyttäjässä.
Keksintöön sisältyy kännykkäohjelma, josta näkee mm. polttoaineen viinasisällön ja suuttimien käyttöasteet.
Asennus ei ole vielä ihan näyttelytasoa, mutta yritetään löytää aikaa ja motivaatiota hoitaa tuo vähän paremmalle tolalle. Johdot täytyy saada siistimmin ja mahdollisuuksien mukaan alkuperäisemmän näköisiksi. Viina-anturille olisi moottoritilan sivussa reilusti tilaa, mihin sen saisi piiloon, siellä ei vaan ole mitään, mihin sen saisi kiinni, joten toistaiseksi se tuli kiinni jäähdyttäjään. Täytyy tutkia, jos saisi sen jotenkin katteiden alle piiloon.
Paikalla
- Romeo y Julieta
- Viestit: 575
- Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
- Car(s): 156 2.5 V6 '02
Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11 - Paikkakunta: Heinola
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Pinnoitin auton tuulilasin ja kaikki muutkin lasit Korrekin tuulilasipinnoitteella. Tunnin kuivumisajan jälkeen kokeiltuna vettä hylkivä vaikutus oli ihan odotusten mukainen, vielä en ole ajossa ehtinyt tutustumaan. Pakkaus lupailee 2 vuoden kestoa, mutta jos nyt vaikka syksyynkin asti kestää niin on mielestäni 20 e hintansa arvoinen.
Uusien vanteiden suojaksi laitoin Gtechniqin C5 wheel armorin, saa nyt pinnoite kovettua rauhassa 72 h Pinnoitetta kului jonkun verran enemmän mitä myyjäliike osasi arvioida, johtuu tietysti siitä että 15-puolaisissa turbiinivanteissa on aika paljon enemmän käsiteltävää pinta-alaa kuin vaikkapa jossain 5-puolaisissa. Tähän olin toki varautunut ja ostin isomman koon pullon.
Uusien vanteiden suojaksi laitoin Gtechniqin C5 wheel armorin, saa nyt pinnoite kovettua rauhassa 72 h Pinnoitetta kului jonkun verran enemmän mitä myyjäliike osasi arvioida, johtuu tietysti siitä että 15-puolaisissa turbiinivanteissa on aika paljon enemmän käsiteltävää pinta-alaa kuin vaikkapa jossain 5-puolaisissa. Tähän olin toki varautunut ja ostin isomman koon pullon.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kimppatallissa huolsin Pösöä ja tutkin viimeisintä hankintaani eli Jumbo-Transittia. Hiukan olisi hommaa leimalle ja kosmeettista hommaa paljonkin, mutta eiköhän tuosta ihan asiallisen kulkineen vielä saa.
Omassa tallissa olen irroittanut 75:n kampuran hihnapyörän (ja tietty syylärin ja muut tarpeet edestä) ja naputellut siihen vahvisteholkin. Uutta stefaa joutuikin hieman metsästämään, mutta tänään sellainen tuli postissa.
Omassa tallissa olen irroittanut 75:n kampuran hihnapyörän (ja tietty syylärin ja muut tarpeet edestä) ja naputellut siihen vahvisteholkin. Uutta stefaa joutuikin hieman metsästämään, mutta tänään sellainen tuli postissa.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.
Paikalla
- Romeo y Julieta
- Viestit: 575
- Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
- Car(s): 156 2.5 V6 '02
Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11 - Paikkakunta: Heinola
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Joo, kyllä pinnoite on noin kolmen viikon kokemuksen perusteella lunastanut odotuksensa, vesi alkaa juosta pois tuulilasilta noin 60-70 km/h vauhdissa ja tätä kovemmilla nopeuksilla vaikutus on vielä tehokkaampi. Lasi pysyy myös paljon helpommin puhtaana. Voin suositella, arvostelujen perusteella halvemmat tuulilasipinnoitteet kuulemma kuluu nopeasti pois, mutta Korrek pitää pintansaRomeo y Julieta kirjoitti: ↑17 Maalis 2022, 21:59Pinnoitin auton tuulilasin ja kaikki muutkin lasit Korrekin tuulilasipinnoitteella. Tunnin kuivumisajan jälkeen kokeiltuna vettä hylkivä vaikutus oli ihan odotusten mukainen, vielä en ole ajossa ehtinyt tutustumaan. Pakkaus lupailee 2 vuoden kestoa, mutta jos nyt vaikka syksyynkin asti kestää niin on mielestäni 20 e hintansa arvoinen.
Uusien vanteiden suojaksi laitoin Gtechniqin C5 wheel armorin, saa nyt pinnoite kovettua rauhassa 72 h Pinnoitetta kului jonkun verran enemmän mitä myyjäliike osasi arvioida, johtuu tietysti siitä että 15-puolaisissa turbiinivanteissa on aika paljon enemmän käsiteltävää pinta-alaa kuin vaikkapa jossain 5-puolaisissa. Tähän olin toki varautunut ja ostin isomman koon pullon.
-
- Viestit: 1431
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kuvat ei ainakaan itselle näy, niin onko minkä valmistajan tuote?Tuomas K kirjoitti: ↑16 Maalis 2022, 18:55Tein autosta alkoholistin.
Flexuel-ohjainlaite rintapeltiin ruuvattuna.
Suuttimien alkuperäiset johdot liitettiin flexfuel-ohjaimeen ja ohjaimelta tuli uudet johdot suuttimille.
Viina-anturi on kiinni jäähdyttäjässä.
Keksintöön sisältyy kännykkäohjelma, josta näkee mm. polttoaineen viinasisällön ja suuttimien käyttöasteet.
Asennus ei ole vielä ihan näyttelytasoa, mutta yritetään löytää aikaa ja motivaatiota hoitaa tuo vähän paremmalle tolalle. Johdot täytyy saada siistimmin ja mahdollisuuksien mukaan alkuperäisemmän näköisiksi. Viina-anturille olisi moottoritilan sivussa reilusti tilaa, mihin sen saisi piiloon, siellä ei vaan ole mitään, mihin sen saisi kiinni, joten toistaiseksi se tuli kiinni jäähdyttäjään. Täytyy tutkia, jos saisi sen jotenkin katteiden alle piiloon.
Mites nuo nykyään menee, ilmeisesti saa sen muutostuen kun katsastaa, mutta meneekö tuo katsastus miten kivuttomasti?
Vähän pohtinut jos Deltaan kanssa alkoholisoisi. Tosin lähin viina-asema on 40 km päässä ja jos edelleen hinnat kulkee käsi kädessä, niin tiedä sitten olisiko mitään järkeä
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^ Ei kyllä näy kuvat täälläkään.
Ja samat jutut askarruttaa, ja kokemukset kulutuksesta.
Tosin Deltaa ei ole.
Ja samat jutut askarruttaa, ja kokemukset kulutuksesta.
Tosin Deltaa ei ole.
-
- Viestit: 757
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Mallasin hartsaan uutta etulyhtyä kun sattui oleen hyllyssä. Kyllä se taitaa pysyvään asennukseen mennä, kun aiempi omistaja oli riisunut vilkutkin tästä pois niin tulee tossa helposti nekin asennettua samassa lampussa.
- Keltsi
- Viestit: 1871
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tuossa omassa käyttis-Audissa on eFlexFuel etanolimuutossarja. Asennuksen tein itse ja se oli melko suoraviivainen Plug´n play homma. Muutamia ongelmia tuli sittemmin vastaan: Kännykkä appi ei aina suostunut yhdistämään boksiin (tämä korjaantui, kun päivittävät appin uuteen) ja suurimpana ongelma oli alkuperäisten suuttimien loppuminen kesken. Tämä ilmeni esim. koneen sammumisena kiihdytettäessä tai sitten se jätti yhden pytyn pimeäksi. Ongelma poistui aina uusinta startilla ja lopulta isommilla suuttimilla ja niille päivitetyllä softauksella.
Muutoskatsastus vaati konttorilla suoritetun pakokaasutestin. Tämän jälkeen muuntotukihakemus Traficomille ja muutaman viikon odottelun jälkeen myönteinen päätös myönnetystä muuntotuesta.
Etanolin litrahinta on sitä luokkaa, ettei tuolla muutoksella mitään säästöä synny, menee ihan omantunnon lepyttelyyn... Edes oikeasti fiksusti flexifuelina toimivien turboautojen kanssa säästöjä ei synny Kulutus nousee suunnilleen sen 20-30% ja 100km kohti euromääräinen kulutus on hyvin lähellä toisiaan...
Suurin etu saavutetaan, jos koko moottori rakennetaan uudestaan pelkästään etanolikäyttöiseksi, flexifuel on aina kompromissi kahden polttoaineen välillä ja näistä joudutaan menemään bensiinin ehdoilla.
"No smoke => no power => no hope"
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11381
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tämä on asiallinen!Beta Julio kirjoitti: ↑11 Helmi 2022, 21:22asensin oveen sitä varten jo vajaa vuosi sitten suunnittelemani ja kaivertamani kyltin.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- jargon
- Viestit: 616
- Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
- Car(s): 33 -84 (1,7 16v)
Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06) - Paikkakunta: Varkaus
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Laitoin akun kengän kiinni 33:een, ja käynnistin. Hetki käynnissä ja ihmettelin kun haisee bensa kohtuu voimakkaasti -> valuu jostain paineensäätimen luota -> äkkiä sammuttamaan moottori. Piti purkaa imusarja ja muuta pientä edestä, ilmeisesti yksi klemmari oli hieman löysällä. Samalla vaihdoin pari letkua kulkemaan fiksummin. Täytynee ainakin alkukesä ajella sammutin apparin penkillä
-
- Viestit: 757
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kiitokset!
-
- Viestit: 1431
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Deltassa ainakin vakiona pitäisi suuttimissa riittää kapasiteettia kun noista kuitenkin softataan tehoa enempikin. Sehän se optimi olisi jos ohjaus osaisi esimerkiksi ahtoa säätää polttoaineen mukaan. Jyväskylässä asuvalta kaverilta kysyin ja sanoi tuollapäin olevan REetä kaupan 1,58 e/l. Tuolla hinnalla olisi muutoksessa järkeäkin.Tosin itsellä edelleen lähin asema sen 40 km päässä. Mutta toisaalta optio olisi kiva. Tänään kävin tankilla niin 120 e:lla ei vielä saanut tankkia täyteen..Keltsi kirjoitti: ↑11 Huhti 2022, 15:41Tuossa omassa käyttis-Audissa on eFlexFuel etanolimuutossarja. Asennuksen tein itse ja se oli melko suoraviivainen Plug´n play homma. Muutamia ongelmia tuli sittemmin vastaan: Kännykkä appi ei aina suostunut yhdistämään boksiin (tämä korjaantui, kun päivittävät appin uuteen) ja suurimpana ongelma oli alkuperäisten suuttimien loppuminen kesken. Tämä ilmeni esim. koneen sammumisena kiihdytettäessä tai sitten se jätti yhden pytyn pimeäksi. Ongelma poistui aina uusinta startilla ja lopulta isommilla suuttimilla ja niille päivitetyllä softauksella.
Muutoskatsastus vaati konttorilla suoritetun pakokaasutestin. Tämän jälkeen muuntotukihakemus Traficomille ja muutaman viikon odottelun jälkeen myönteinen päätös myönnetystä muuntotuesta.
Etanolin litrahinta on sitä luokkaa, ettei tuolla muutoksella mitään säästöä synny, menee ihan omantunnon lepyttelyyn... Edes oikeasti fiksusti flexifuelina toimivien turboautojen kanssa säästöjä ei synny Kulutus nousee suunnilleen sen 20-30% ja 100km kohti euromääräinen kulutus on hyvin lähellä toisiaan...
Suurin etu saavutetaan, jos koko moottori rakennetaan uudestaan pelkästään etanolikäyttöiseksi, flexifuel on aina kompromissi kahden polttoaineen välillä ja näistä joudutaan menemään bensiinin ehdoilla.
Kasissahan (10,5 puristeinen 1,6 vapari) kokeilin etanolia. Laitoin vaan tuplien pääsuuttimet etanolin mukaan ja laajakaista oli kiinni. Ei sillä suorituskykyetua saanut. Samat se meni mitä bensalla. Vaatisi tosiaan koneen teon tuon mukaan, mutta etenkin vaparissa sitten ei paljoa bensalla ajettaisi jos rutut tunkkaa johonkin 14 tienoille. Valitettavasti tuo etanolin saatavuus on vähän liian kehnoa että sillä voisi ajaa kokoajan etenkin kun kasin tankki on jotain 40 l.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
- Polforea
- Viestit: 11552
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Harvassa autossa lie suuttimet tapissa tehtaalta, eli vakiotehot lie saatavilla etanolilla lähes mistä vaan. Vääntöä saa sitten turbovehkeestä softata alemmas lisää ihan reippaastikin,
Perj'aattehessa jos vehkeen softaa etanolille ns.varovasti, voi myös bensalla ajaminen toimia, kun lambdasäätö ja nakutuksentunnistus laihentaa ja myöhästää sytkää. Tällöin voisi ottaa vähän lisävoemoo viunalla, mutta silloin ei kumpikaan polttoaine toimi varsinaisesti optimaalisesti.
Perj'aattehessa jos vehkeen softaa etanolille ns.varovasti, voi myös bensalla ajaminen toimia, kun lambdasäätö ja nakutuksentunnistus laihentaa ja myöhästää sytkää. Tällöin voisi ottaa vähän lisävoemoo viunalla, mutta silloin ei kumpikaan polttoaine toimi varsinaisesti optimaalisesti.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Polforea
- Viestit: 11552
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Pihan puolella, mutta menköön. Hitsasin volkkaria, eli hetken pitelin kahvaa minäkin, kun velipuoli kävi vaimonsa autolle leimahuollon sulattamassa. Taitaa mennä parikytävuotta vanha golffi myyntiin tämän leiman jälkeen, näytti siltä että saa harrastaa jatkossakin jos ajaa meinaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- karila
- Viestit: 1190
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970 - Paikkakunta: Turku
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Piti lähteä vanhaa Giuliaa ulkoiluttamaan, mutta tallissa totesin, että akku tyhjentynyt, joten eikun lataukseen.
- Kari
- karila
- Viestit: 1190
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970 - Paikkakunta: Turku
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ja lähtihän se käyntiin 6 tunnin latauksen jälkeen. Ajelin vajaan tunnin lenkin, eikä yhtään muuta Alfaa näköpiirissä matkalla
Jätin vielä ylläpitoon yöksi.
- Kari
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Spiderin etupään tuentaa ja jarruja purin. Sitten menin ulos vaihtamaan pariin autoon kesärenkaat.
- TeroPee
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Menin tallille likaisella ja nastarenkaisella autolla. Pesin kaksi autoa. Vahasin kahdeksan vannetta. Vaihdoin kesärenkaat kahteen autoon, joista toinen oli se jonka pesin ja vahatuista vannesarjoista toinen meni alle. Tarkastin kolmen auton rengaspaineet. Siivosin tallin lattian irtopölystä. Jätin tallille auton, johon juuri vaihdoin kesärenkaat ja joka oli juuri pesty. Läksin kotiin autolla, joka oli juuri pesty, jossa on kesärenkaat ja josta saa katon laskostettua piiloon.
- Polforea
- Viestit: 11552
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Heitin joutessani yhteen brittiin kesätassut alle. Sitten toki löin veekasin tulille ja ajoin auton ulos, jonka jälkeen vähän siistin talliin tilaa ja ajoin toisen brittiläisen sisään, jotta pääsee siihenkin vaihtamaan renkaita, jarruosia ja Webaston paloilmapuhaltimen.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 757
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Peruuttelin peräkärryn poreallas kyytillään hallin pihaan ja kävin hallissa sisällä hetken pohtimassa josko se olisi riittävän hullu ja tarpeeton asennettavaksi sinne.
-
- Viestit: 130
- Liittynyt: 24 Touko 2016, 05:44
- Car(s): Giulietta 2.0 JTDm TCT -12
147 1.9 JTDm -08 - Paikkakunta: Lieksa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
En tallissa, mutta kaverin korjaamolla Giuliettaan kaikki alkuperäistä vastaavat Sachs jouset, etuiskarin yläpäät, eteen alatukivarret ja 4-pyörä suuntaus.
Jopa tuli mukavampi ajaa, mitä Eibach Pro kit:llä.
Jopa tuli mukavampi ajaa, mitä Eibach Pro kit:llä.
- Polforea
- Viestit: 11552
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihdoin Jaguariin kolme kesärengasta . Samalla jarruhuolto, uutta palaa ja levyä alle, niin menee kotvan pidempään kuin pelkässä renkaanvaihdossa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- mutt
- Viestit: 5654
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Lybraan laturin vaihtoa. Epäilen paikalla olleen tarvikelaturin generoivan jännitepiikkejä ja sotkevan ecua generoimaan sekalaisia vikakoodeja. Toivottavasti, muuten kyseessä lienee johtosarja- tai ecuvika ja reilun 11 vuoden yhteinen taival Lybran kanssa loppusuoralla.
20-venttiiliseen Lybraan pystyy vaihtamaan laturin ilman isompia purkamisia. Sen tekemällä saa myös kätilön pätevyyden, ja siihen liittyen harvinaisen taidon suorittaa synnytys myös käänteiseen suuntaan.
20-venttiiliseen Lybraan pystyy vaihtamaan laturin ilman isompia purkamisia. Sen tekemällä saa myös kätilön pätevyyden, ja siihen liittyen harvinaisen taidon suorittaa synnytys myös käänteiseen suuntaan.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- mutt
- Viestit: 5654
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tuo laturin käänteinen synnytys päättyikin mielenkiintoisesti. Räjäytin Lybran. Kyllä, oikeasti.
Vaihdoin laturin, kun talven mittaan laite on generoinut mitä erilaisimpia vikakoodeja, mutta enimmäkseen eri laitteiden ja antureiden virransyöttöön liittyviä. Mitään vikaa johdoista ei löytynyt, mutta aloin epäilemään paikallaan olleen tarvikelaturin generoivan virtapiikkejä tai katkoksia, jotka sitten saavat ecun kuvittelemaan höpöjä. Alkuperäinen laturi halkesi, siksi tarvikelaturi. Nyt orggislaturi on korjattu ja laitoin paikalleen.
Startatessa käänsin avainta vain lyhyesti, ei siis tarpeeksi pitkään, että olisi käynnistynyt, mikä lie näppihäiriö tai aivopieru. Lopputulos oli kuitenkin aivan julmettu jysähdys (korvat soi sen jälkeen, ja oli kuulunut taloon sisällekin) ja moottoritilasta nousemaan alkava savu. Moottorin päällysmuovi oli halki.
Joo, siellähän oli seos syttynyt imusarjassa. Päällysmuovi halkesi, kun imusarjan muovinen osa pomppasi irti letkuista. Ei se siihen jäänyt, koko muovinen imusarja on halki ja ainakin kahdessa tai kolmessa osassa.
Jos ei olisi epävarmuutta vikakoodien loppumisesta, niin uusi imusarjahan tuohon laitettaisiin hakuun, mutta kyllä se nyt 11 vuoden yhteinen taival päättyi tähän. Tulossa myyntiin Suomen ainoa 20v farkku-Lybra.
Vaihdoin laturin, kun talven mittaan laite on generoinut mitä erilaisimpia vikakoodeja, mutta enimmäkseen eri laitteiden ja antureiden virransyöttöön liittyviä. Mitään vikaa johdoista ei löytynyt, mutta aloin epäilemään paikallaan olleen tarvikelaturin generoivan virtapiikkejä tai katkoksia, jotka sitten saavat ecun kuvittelemaan höpöjä. Alkuperäinen laturi halkesi, siksi tarvikelaturi. Nyt orggislaturi on korjattu ja laitoin paikalleen.
Startatessa käänsin avainta vain lyhyesti, ei siis tarpeeksi pitkään, että olisi käynnistynyt, mikä lie näppihäiriö tai aivopieru. Lopputulos oli kuitenkin aivan julmettu jysähdys (korvat soi sen jälkeen, ja oli kuulunut taloon sisällekin) ja moottoritilasta nousemaan alkava savu. Moottorin päällysmuovi oli halki.
Joo, siellähän oli seos syttynyt imusarjassa. Päällysmuovi halkesi, kun imusarjan muovinen osa pomppasi irti letkuista. Ei se siihen jäänyt, koko muovinen imusarja on halki ja ainakin kahdessa tai kolmessa osassa.
Jos ei olisi epävarmuutta vikakoodien loppumisesta, niin uusi imusarjahan tuohon laitettaisiin hakuun, mutta kyllä se nyt 11 vuoden yhteinen taival päättyi tähän. Tulossa myyntiin Suomen ainoa 20v farkku-Lybra.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Aquatica
- Viestit: 15114
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Jynssäsin ehkä 800kiloa tiesuolaa irti autosta.
Jäi sitä siihen vielä, mutta on se nyt vähän parempi. Kaksi vaahtopesua tarvitsi, että alkoi edes irtoamaan lika (ei yleensä ole ollut tuon kanssa mitään haastetta...) ja sitten kinnasteluakin kolmatta kierrosta, kun tuntui ettei mikään riitä.
Hitto et vihaan tiesuolaa.
Jäi sitä siihen vielä, mutta on se nyt vähän parempi. Kaksi vaahtopesua tarvitsi, että alkoi edes irtoamaan lika (ei yleensä ole ollut tuon kanssa mitään haastetta...) ja sitten kinnasteluakin kolmatta kierrosta, kun tuntui ettei mikään riitä.
Hitto et vihaan tiesuolaa.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kuulostaa siltä, että on ollut turhan miedot pesuaineet käytössä. Tiesuola kannattaa liuottaa soveltuvalla liuottimella ennen vaahtopesua. Jotkut kehuu tätä: Mac Serien PrickbortAquatica kirjoitti: ↑23 Huhti 2022, 02:54Jynssäsin ehkä 800kiloa tiesuolaa irti autosta.
Jäi sitä siihen vielä, mutta on se nyt vähän parempi. Kaksi vaahtopesua tarvitsi, että alkoi edes irtoamaan lika (ei yleensä ole ollut tuon kanssa mitään haastetta...) ja sitten kinnasteluakin kolmatta kierrosta, kun tuntui ettei mikään riitä.
Hitto et vihaan tiesuolaa.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.
- mutt
- Viestit: 5654
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Suolahan liukenee veteen. Jos liuottimia tarvitaan, niin sitten se on pikeä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tiesuola ei tunnu irtoavan maalipinnalta pelkällä vedellä, vaan vaatii usein järeämpiä keinoja. Pikeähän kylkiin tarttuu kesällä ja talvella.
Omat tallipuuhastelut liittyi 75:n ajokuntoon saattamiseen. Tänään peruutin auton ulos tallista vain todetakseni että takajarrut laahaa voimakkaasti. Jarrusatuloiden herkistelyä olisi siis tiedossa ennen kevätbaanoille siirtymistä.
Omat tallipuuhastelut liittyi 75:n ajokuntoon saattamiseen. Tänään peruutin auton ulos tallista vain todetakseni että takajarrut laahaa voimakkaasti. Jarrusatuloiden herkistelyä olisi siis tiedossa ennen kevätbaanoille siirtymistä.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.
- hjpp
- Viestit: 1967
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Asensin lisäulokkeen kahden aiemman kaveriksi.
- Liitteet
-
- IMG_2656.JPG (123.56 KiB) Katsottu 3757 kertaa
- mutt
- Viestit: 5654
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Eturoiskeläpät rouvan viissataseen. Tulee sen verran sorallakin ajoa, että nopeasti on helmat ruvella muuten.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- tritonus
- Viestit: 241
- Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
- Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Giuliettaan vaihtui jakohihna ja vesipumppu.
Pumppu vuoti akseliltaan ihan huolella. Hihnan vaihdon aika olis joka tapauksessa ollut viimestään syksyllä, joten pumpppurikko osui sikälikin aivan hyvään hetkeen.
Keltsille kiitos avusta!
Pumppu vuoti akseliltaan ihan huolella. Hihnan vaihdon aika olis joka tapauksessa ollut viimestään syksyllä, joten pumpppurikko osui sikälikin aivan hyvään hetkeen.
Keltsille kiitos avusta!
- JarHei
- Viestit: 509
- Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
- Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe) - Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kun molemmat autot alkoi vuotamaan jo melko hälyttävää vauhtia jäähytysnesteitä pihalle, niin tänään tuli Kakkiskoppikseen vaihettua vihdoin haljennut laippa, joka vuotanut jo puolisen vuotta. Tosin nyt ongelmana se, että ei meinaa saada vanhoilla klemmareilla letkua pitämään. Olisi pitänyt suoraan vaihtaa nekin uudet, mutta eipä nyt vuoda ainakaan niin runsaasti. Päätin myös tutkia nopeasti alipainelinjoja, kun olen jo jonkin aikaa epäillyt alipainevuodon olevan syynä epätasaiseen tyhjäkäyntiin. Epäilys oli todennäköisesti oikea, kun melko nopeasti selvisi että virranjakajan ennakonsäädön alipaineletku oli irronnut kokonaan kaasuläppäkotelon kyljessä olevasta mutikasta. Sen verta vähän tuli ajettua, että paha sanoa korjaantuko vielä (epävarmaa edes toimiiko ennakonsäätö enää, pitänee varmaan tsekata ajoitus ylipäänsä).
Alfa odottelee vielä uutta paisuntasäiliötä. Odotellessa kuitenkin vaihdoin tänään konepellin kaasujouset. Tuli jotenkin tosi hieno fiilis ihan vaan tuostakin, kun kerrankin jokin huolto menee täysin nappiin nopeasti ja ilman ongelmia tuon GT:n kanssa.
Alfa odottelee vielä uutta paisuntasäiliötä. Odotellessa kuitenkin vaihdoin tänään konepellin kaasujouset. Tuli jotenkin tosi hieno fiilis ihan vaan tuostakin, kun kerrankin jokin huolto menee täysin nappiin nopeasti ja ilman ongelmia tuon GT:n kanssa.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Laittelin 75:n iskuun huomista lahden reissua varten. Keskiviikkona pääsin ajelemaan ensimmäiset testilenkit sulan aikaan ja hyvin tuntuu pelaavan. Uskaltaisikohan sitä lähteä reissuun ilman hinausköyttä
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.
- palkus
- Viestit: 5529
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihdoin ylätukivarren ja pesunestesäiliön kohon. Pitikö näissä olla jonkun etutolpan irroitukseen liittyvän pultin piukassa/ongelmallinen? En ainakaan havainnut sellaista.
"puhun niin totta kuin osaan"