Sähköautoista ja lataushybrideistä
Valvoja: Moderators
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11344
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021, 500e La Prima 2022
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^ Tuskin yllättää.
Tuo ID.3 on vuoden käyttökokemuksen perusteella mekaanisesti ihan passeli laite, mutta käyttöliittymä nostaa edelleen happamia röyhtäyksiä.
Ei kenellekään sitten tullut etukäteen mieleen testata onko lämpötilan säätö valaisemattomalla pyyhkäisypinnalla hyvä idea?
Tuo ID.3 on vuoden käyttökokemuksen perusteella mekaanisesti ihan passeli laite, mutta käyttöliittymä nostaa edelleen happamia röyhtäyksiä.
Ei kenellekään sitten tullut etukäteen mieleen testata onko lämpötilan säätö valaisemattomalla pyyhkäisypinnalla hyvä idea?
- Epäkelpokeräilijä -
- Cotzy
- Viestit: 1126
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06 & Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^^ No nyt kannattaisi huonosti pärjänneiden valmistajien koodata ipadiin sellainen namiska, mistä toi testin neljän eri säädön patterin vois tehdä kerralla.
No, kosketusnäyttöä huonompia ovat vielä sellaiseen pintaan tällätyt kosketusnäppäimet, että niitä tulee helposti ja usein tahattomasti hipaistua. DS3:n kojetaulun yläreuna on miinoitettu noilla
.
Cotzy

No, kosketusnäyttöä huonompia ovat vielä sellaiseen pintaan tällätyt kosketusnäppäimet, että niitä tulee helposti ja usein tahattomasti hipaistua. DS3:n kojetaulun yläreuna on miinoitettu noilla

Cotzy
- Cloverleaf
- Viestit: 1609
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Taloyhtiössä 29 asuntoa. Tällä hetkellä 3 täyssähköautoa ja 3 lataushybridiä. Talvella tulee vielä ainakin 1 täyssähköauto ja 1 lataushybridi lisää eli 4+4.
Vuosi sitten oli 1+1 eli kasvu on kovaa. eTolpat ja suko-latauslaitteet omassa lukollisessa telineessä on todettu riittäväksi.
Vuosi sitten oli 1+1 eli kasvu on kovaa. eTolpat ja suko-latauslaitteet omassa lukollisessa telineessä on todettu riittäväksi.
- Jiitee
- Viestit: 4613
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe. Jonossa 116-Giulietta 2.0 TC ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Jep, meillä kahden paritalon firmassa 50% jo sähköistä, ladattavaa kalustoa.Cloverleaf kirjoitti: ↑09 Marras 2022, 21:33Taloyhtiössä 29 asuntoa. Tällä hetkellä 3 täyssähköautoa ja 3 lataushybridiä. Talvella tulee vielä ainakin 1 täyssähköauto ja 1 lataushybridi lisää eli 4+4.
Vuosi sitten oli 1+1 eli kasvu on kovaa. eTolpat ja suko-latauslaitteet omassa lukollisessa telineessä on todettu riittäväksi.
Kaikille neljälle autokatoksessa odottaa jo voimavirtaa 3*16 A latureita.
Toki tunnustetaan, että meidän kaikista käyttö- ja harrasteautoista on sähköisiä vain
2/10 …


Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Polforea
- Viestit: 11763
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Käytännössä pitäisi melko pitkälle pärjätä kyllä teidän super-suko -konffiksella, kun autot kuitenkin saa löhötä laturissa pääsääntöisesti tuntikausia vaikka joka yö. Tuo on jostain syystä julkikeskusteluissa kauheen vaikee asia sisäistää, että joku 8-10h latausaika ei ole mikään ongelma silloin, kun saa itse nukkua samalla. Jostain syystä kauhee into saada hetipikaäkkilatureita kaikille kotiin jostain syystä ja panikoida sähköverkon tai -liittymän riittävyyttä.Cloverleaf kirjoitti: ↑09 Marras 2022, 21:33eTolpat ja suko-latauslaitteet omassa lukollisessa telineessä on todettu riittäväksi.
Toki, 3-vaihelatauksella saa sitten järkevää kuormanhallintaa muun kulutuksen mukaan, niin ei ole yhden vaiheen kulutuksesta/riittävyydestä kiinni ja muita tälläsiä teknisiä etuja, mutta pitkälle pääsee ilmankin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tällainen puolivillainen semi-sähköautoilijakin jättää plugarin syksystä kevääseen yön yli tolppaan, vaikka akku menee siinä nollasta täyteen muutamassa tunnissa. Kun puhelimesta puikkaa lämmöt päälle, niin ei mene rangea, kun akku alkaa imeä virtaa samalla. Ja kun ei hyppää kylmään biiliin, niin pääsee liikkumaankin sähköllä ilman krematorion käynnistymistä - kunnes tulee liukkaat ja "neliveto" pakottaa bensakoneen mukaan toimintaan... Anywho - tämä tarkoittaa käytännössä sitä että auto on lähes aina liekassa kun se on kotona (paitsi siis kesäisin). En tiedä tai välitä mitä se tekee akun kestävyydelle ajan kuluessa. Tulevaisuuden lerppu saa huolehtia siitä.Polforea kirjoitti: ↑10 Marras 2022, 15:45Käytännössä pitäisi melko pitkälle pärjätä kyllä teidän super-suko -konffiksella, kun autot kuitenkin saa löhötä laturissa pääsääntöisesti tuntikausia vaikka joka yö. Tuo on jostain syystä julkikeskusteluissa kauheen vaikee asia sisäistää, että joku 8-10h latausaika ei ole mikään ongelma silloin, kun saa itse nukkua samalla. Jostain syystä kauhee into saada hetipikaäkkilatureita kaikille kotiin jostain syystä ja panikoida sähköverkon tai -liittymän riittävyyttä.Cloverleaf kirjoitti: ↑09 Marras 2022, 21:33eTolpat ja suko-latauslaitteet omassa lukollisessa telineessä on todettu riittäväksi.
Toki, 3-vaihelatauksella saa sitten järkevää kuormanhallintaa muun kulutuksen mukaan, niin ei ole yhden vaiheen kulutuksesta/riittävyydestä kiinni ja muita tälläsiä teknisiä etuja, mutta pitkälle pääsee ilmankin.

- Cloverleaf
- Viestit: 1609
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tosi monen ajoprofiili meillä on, että ajellaan pääkaupunkia kohden töihin n. 30 km ja takaisin päivän aikana eli n. 60 km. Ja useimmat etäilee jonkun päivän viikossa eli auto seisoo hyvin paljon parkkiksella. Kyllä siinä ehtii kertyä varausta akkuun sillä hitaalla 8 ampeerillakin. Pikalaturilla voi sitten käydä, jos on pidempää matkaa tiedossa ja varaus pieni.Polforea kirjoitti: ↑10 Marras 2022, 15:45Käytännössä pitäisi melko pitkälle pärjätä kyllä teidän super-suko -konffiksella, kun autot kuitenkin saa löhötä laturissa pääsääntöisesti tuntikausia vaikka joka yö. Tuo on jostain syystä julkikeskusteluissa kauheen vaikee asia sisäistää, että joku 8-10h latausaika ei ole mikään ongelma silloin, kun saa itse nukkua samalla. Jostain syystä kauhee into saada hetipikaäkkilatureita kaikille kotiin jostain syystä ja panikoida sähköverkon tai -liittymän riittävyyttä.Cloverleaf kirjoitti: ↑09 Marras 2022, 21:33eTolpat ja suko-latauslaitteet omassa lukollisessa telineessä on todettu riittäväksi.
Toki, 3-vaihelatauksella saa sitten järkevää kuormanhallintaa muun kulutuksen mukaan, niin ei ole yhden vaiheen kulutuksesta/riittävyydestä kiinni ja muita tälläsiä teknisiä etuja, mutta pitkälle pääsee ilmankin.
Tietysti suurempi teho olisi aina parempi, mutta laskettiin että tällä pääsee aika pitkälle ilman suuria investointeja.
- Polforea
- Viestit: 11763
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Niinpä - ja tuo taitaa isossakin mittakaavassa olla tosi yleinen käyttöprofiili, aika harvan oikeasti tarttee arkiajoihin mitään teholatureita pohtia kotikäyttöön.Cloverleaf kirjoitti: ↑10 Marras 2022, 16:23Tosi monen ajoprofiili meillä on, että ajellaan pääkaupunkia kohden töihin n. 30 km ja takaisin päivän aikana eli n. 60 km. Ja useimmat etäilee jonkun päivän viikossa eli auto seisoo hyvin paljon parkkiksella. Kyllä siinä ehtii kertyä varausta akkuun sillä hitaalla 8 ampeerillakin. Pikalaturilla voi sitten käydä, jos on pidempää matkaa tiedossa ja varaus pieni.
Väitän, että suurempi teho ei olisi aina parempi. Suuremmalla teholla mm. siirtohäviöt kasvavat. Lataushäviökin taitaa pääosin kasvaa silloin, kun akkua ei tarvitse erikseen lämmittää ja ymmärtääkseni pienemmällä latausvirralla akun pito balanssissa on latausjärjestelmille yleisesti ottaen helpompaa. Nämähän toki on seikkoja, joista ei kauheasti huudella, koska "enemmän on enemmän" on vallitseva näkemys maailmassa tässäkin asiassa, mutta totuus ei sinänsä ole yksiselitteinen.Cloverleaf kirjoitti: ↑10 Marras 2022, 16:23Tietysti suurempi teho olisi aina parempi, mutta laskettiin että tällä pääsee aika pitkälle ilman suuria investointeja.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Jiitee
- Viestit: 4613
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe. Jonossa 116-Giulietta 2.0 TC ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^ Meillä oli aika helppoa ja edullista pistää heti järeämpi latausvalmius, kun rakennusajalta
oli käytössä kolmivaihe 3*25 A sähköpääkeskuksessä autokatos- varastorakennuksessa.
Noin 500 eur per nuppi saimme kuormaa nuuhkivan teknologian sähkökeskukseen
ja kolmivaihepiuhan katokseen latureita varten. Verkkokauppa.comista kuittaisin sitten älyttömän 11 kW- kolmivaihelaturin 500 eurolla Niron lataamista varten… on sitten vaikka kahdelle ladattavalle autolle samalla pelivaraa ..
Samalla normi- Sukosta riittää jerkkua Phevin ja Pösön moottorin - ja sisätilan lämmittimille.
oli käytössä kolmivaihe 3*25 A sähköpääkeskuksessä autokatos- varastorakennuksessa.
Noin 500 eur per nuppi saimme kuormaa nuuhkivan teknologian sähkökeskukseen
ja kolmivaihepiuhan katokseen latureita varten. Verkkokauppa.comista kuittaisin sitten älyttömän 11 kW- kolmivaihelaturin 500 eurolla Niron lataamista varten… on sitten vaikka kahdelle ladattavalle autolle samalla pelivaraa ..
Samalla normi- Sukosta riittää jerkkua Phevin ja Pösön moottorin - ja sisätilan lämmittimille.

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tässä saattaisi olla sopivaa tallin täytettä muutaman vuoden kuluttua:
https://www.motor1.com/news/621084/2025 ... rendering/

https://www.motor1.com/news/621084/2025 ... rendering/
- Polforea
- Viestit: 11763
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^Ei sähköautoa voi tehdä matalana, kun tarvii lattiaan tilaa akustolle!
...tai niin ainakin jotkut meinaa. Taas yksi todiste päinvastaisesta.
...tai niin ainakin jotkut meinaa. Taas yksi todiste päinvastaisesta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Polforea
- Viestit: 11763
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Ennustelin reilu vuosi sitten näin:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... a44fb3634b
Tämähän siis perustuu siihen, että ei niitä kannata myydä vaan vuokrata ja jossain vaiheessa tämä huomataan. Tällä kertaa visionääri Musk ei liekään kärkilinjassa, Volvo taitaa ehtiä ensin:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... a44fb3634b
Iltalehti kirjoitti: Rowanin mukaan nimittäin EX30 tulee tarjolle vain yksityisleasing-autona, jossa tapauksessa minimisopimuksen pituus olisi kolme kuukautta. Tämä on huomattavasti vähemmän kuin yksityisleasing-sopimuksissa yleensä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- glideslope
- Viestit: 1484
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
- Car(s): Enyaq 80x, A4 3,0 TDI Quattro.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24, Giulietta T-jet 120. - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Meillä on taloudessa kaksi autoa.
Ihana Giulietta 120 hv/ vm -13, joka oli ostohetkellä keväällä 2019 käytännössä pakasta vedetty, alle 18 tkm ajettu auto.
Alfan mittarissa on nyt kolmen vuoden jälkeen 75 tkm. -Ahkerassa käytössä siis (poikani toimesta).
Normi-huollot hihnanvaihtoineen tehty jne. eikä mitään vikaa ole ollut.
Toinen auto on Skoda Enyaq 80x Sportline, jolla nyt vuoden jälkeen takana 34000 km.
Auto on siis jotakuinkin Stelvion kokoluokkaa, mutta siinä on Stelvioon verrattuna paremmat tilat, laatuvaikutelma ja ulkonäkö.
Viimeinen näistä toki subjektiivinen näkemys.
Giuliettassa on ehkä hieman parempi jousitus, mutta muuten se häviää ihan joka osa-alueella Enyaqille.
Softa tökkii välillä, mutta muuten tämä neliveto on ihan hemmetin kiva - Varsinkin nyt näillä lumikeleillä.
Ihana Giulietta 120 hv/ vm -13, joka oli ostohetkellä keväällä 2019 käytännössä pakasta vedetty, alle 18 tkm ajettu auto.
Alfan mittarissa on nyt kolmen vuoden jälkeen 75 tkm. -Ahkerassa käytössä siis (poikani toimesta).
Normi-huollot hihnanvaihtoineen tehty jne. eikä mitään vikaa ole ollut.
Toinen auto on Skoda Enyaq 80x Sportline, jolla nyt vuoden jälkeen takana 34000 km.
Auto on siis jotakuinkin Stelvion kokoluokkaa, mutta siinä on Stelvioon verrattuna paremmat tilat, laatuvaikutelma ja ulkonäkö.
Viimeinen näistä toki subjektiivinen näkemys.
Giuliettassa on ehkä hieman parempi jousitus, mutta muuten se häviää ihan joka osa-alueella Enyaqille.
Softa tökkii välillä, mutta muuten tämä neliveto on ihan hemmetin kiva - Varsinkin nyt näillä lumikeleillä.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Olen subjektiivisesti vahvasti eri mieltä viimeisestä.glideslope kirjoitti: ↑10 Joulu 2022, 00:37Auto on siis jotakuinkin Stelvion kokoluokkaa, mutta siinä on Stelvioon verrattuna paremmat tilat, laatuvaikutelma ja ulkonäkö.
Viimeinen näistä toki subjektiivinen näkemys.


-
- Viestit: 1060
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kuten myös, mutta veikkaan että tällä foorumilla enemmistö on sitä mieltä että stelvio pesee perus toppahousu skodan ulkonäössä 100:0
Jo pelkästään se että eniakki oli myydyin sähköauto 2022 saa mut voimaan pahoin. Monethan ostavat auton sen perusteella mitä naapurit suosittelee, mutta mulle se on enemmänkin blacklist.
Jo pelkästään se että eniakki oli myydyin sähköauto 2022 saa mut voimaan pahoin. Monethan ostavat auton sen perusteella mitä naapurit suosittelee, mutta mulle se on enemmänkin blacklist.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Trollaus on taitolaji. Tässä on nyt paikka aloittaa kiihtyvä taputus johon muutkin forumistit voivat halutessaan yhtyä!glideslope kirjoitti: ↑10 Joulu 2022, 00:37
Toinen auto on Skoda Enyaq 80x Sportline, jolla nyt vuoden jälkeen takana 34000 km.
Auto on siis jotakuinkin Stelvion kokoluokkaa, mutta siinä on Stelvioon verrattuna paremmat tilat, laatuvaikutelma ja ulkonäkö.
Viimeinen näistä toki subjektiivinen näkemys.
- Jiitee
- Viestit: 4613
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe. Jonossa 116-Giulietta 2.0 TC ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Meitin vaimon eli mummin plugari Niro on kyllä kiva auto käyttää, laatuvaikutelma bueno ja ulkonäkö voittaa mennen tullen esimerkiksi Alfan Tonalen.lerppu kirjoitti: ↑10 Joulu 2022, 11:22Trollaus on taitolaji. Tässä on nyt paikka aloittaa kiihtyvä taputus johon muutkin forumistit voivat halutessaan yhtyä!glideslope kirjoitti: ↑10 Joulu 2022, 00:37
Toinen auto on Skoda Enyaq 80x Sportline, jolla nyt vuoden jälkeen takana 34000 km.
Auto on siis jotakuinkin Stelvion kokoluokkaa, mutta siinä on Stelvioon verrattuna paremmat tilat, laatuvaikutelma ja ulkonäkö.
Viimeinen näistä toki subjektiivinen näkemys.


Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Jiitee
- Viestit: 4613
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe. Jonossa 116-Giulietta 2.0 TC ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Moni tavallinen tallaaja pohtii kovin sähköauton soveltuvuutta myös perheen ainoaksi käyttöautoksi. Sama täällä.
200-400 km;n reissuja 2-4 kertaa kuussa työpendelöinnin lisäksi meille ei vielä istu tuo profiili.
Yksi teknis-taloudellinen juttu omalla kohdalla on jo helpottunut eli elinikäinen akkutakuu, jonka ainakin Toyota
tarjoaa jo Bz- sarjan autoihinsa ( säännöllisen huollon perusteella). Toki huoltohinnat noussevat ja
valtio lätkäisee pian sopivan lisäkäyttöveron vispilöillekin.
Vielä latausnopeutta - ja infraa lisää, jotta vaikka Väli- Suomen poikkisuunnassakin olisi enemmän latauspisteitä.
Jonotusta laturiin oma habitus ei sulata. Nyt esim.400 km:n farmikeikalla kotona ja farmilla on voimavirtaa lataukseen
tarjolla, mutta vain Jyväskylässä ja Mikkelissä isommin latauspisteitä, joita käyttävät mm. etelä- pohjoisuuntaan
valtavirtaan liikkuvat myyntitykit ja turistit.
200-400 km;n reissuja 2-4 kertaa kuussa työpendelöinnin lisäksi meille ei vielä istu tuo profiili.
Yksi teknis-taloudellinen juttu omalla kohdalla on jo helpottunut eli elinikäinen akkutakuu, jonka ainakin Toyota
tarjoaa jo Bz- sarjan autoihinsa ( säännöllisen huollon perusteella). Toki huoltohinnat noussevat ja
valtio lätkäisee pian sopivan lisäkäyttöveron vispilöillekin.
Vielä latausnopeutta - ja infraa lisää, jotta vaikka Väli- Suomen poikkisuunnassakin olisi enemmän latauspisteitä.
Jonotusta laturiin oma habitus ei sulata. Nyt esim.400 km:n farmikeikalla kotona ja farmilla on voimavirtaa lataukseen
tarjolla, mutta vain Jyväskylässä ja Mikkelissä isommin latauspisteitä, joita käyttävät mm. etelä- pohjoisuuntaan
valtavirtaan liikkuvat myyntitykit ja turistit.

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Meillä 330 km moottoritietä 1-2 kertaa viikossa ja 150 km moottoritietä 3-4 kertaa viikossa. Hyvin on pärjännyt Etelä-Suomen talvessa. WLTP 602 km, todellisuudessa jotain tälläista:
https://ev-database.org/car/1591/Tesla- ... Dual-Motor
City - Cold Weather 425 km
Highway - Cold Weather 325 km
Combined - Cold Weather 375 km
City - Mild Weather 655 km
Highway - Mild Weather 430 km
Combined - Mild Weather 525 km
Kollegalla MB EQE 350+ ja suunnilleen samoihin menee sekin. Ehkä BMW i4 eDRIVE40 olisi myös sopiva?
Viimeksi muokannut FinPat, 15 Joulu 2022, 10:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Valitettavasti pitää olla kerrankin TM:n kanssa about samaa mieltä.
https://tekniikanmaailma.fi/tesla-jai-j ... rvinainen/
https://tekniikanmaailma.fi/talviauto-2 ... imintamat/
Tesla on harvinaisen skitsofreeninen vehje. Siinä on ominaisuuksia jotka maksaisivat maltaita saksalaisissa kuorissa ja kesällä maantieautona se on mitä loistavin. Talvi on sitten taas täyttä myrkkyä lähtien oven kahvoista ja päätyen idioottimaiseen tasanopeussäätimeen ja yliaggressiiviseen regeniin.¨
Tässä mielessä kuin perinteiset Alfat. Niin paljon hyvää jotka on sitten pilattu ihan turhilla älyttömyyksillä. Alfat koska Luigia ei ilmeisesti kiinnosta ns. laatu ja Teslat koska fokuksena on käyttää asiakkaita itseajavan AI:n opettamiseen eikä tasapainoisen kokonaisuuden tarjoaminen.
https://tekniikanmaailma.fi/tesla-jai-j ... rvinainen/
https://tekniikanmaailma.fi/talviauto-2 ... imintamat/
Tesla on harvinaisen skitsofreeninen vehje. Siinä on ominaisuuksia jotka maksaisivat maltaita saksalaisissa kuorissa ja kesällä maantieautona se on mitä loistavin. Talvi on sitten taas täyttä myrkkyä lähtien oven kahvoista ja päätyen idioottimaiseen tasanopeussäätimeen ja yliaggressiiviseen regeniin.¨
Tässä mielessä kuin perinteiset Alfat. Niin paljon hyvää jotka on sitten pilattu ihan turhilla älyttömyyksillä. Alfat koska Luigia ei ilmeisesti kiinnosta ns. laatu ja Teslat koska fokuksena on käyttää asiakkaita itseajavan AI:n opettamiseen eikä tasapainoisen kokonaisuuden tarjoaminen.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Sähköautoilun talvi-iloitteluun voi yhdistää temppuilevan kotilataustolpan, johon ei tahdo saada korjausta millään. Omassa tolpassa ollut marraskuusta säännöllisesti "Latauspiste valmiina odotetaan virransyöttöä". Tämä tarkoittaa sitä, että auto ei lataudu. Välillä toimii, välillä ei. Ja vaikka ensin toimisi, voi katketa kesken latauksen. Kolme yhteydenottoa ei ole parantanut tilannetta. Virta lupaa korjata, mutta kukaan ei edes käy paikalla. Taitavat katsoa koneelta että mitähän v**tua, kyllähän se toimii - ja kuittaavat vian.
Auto ja johto ok, muualla toimii lataaminen.
Aika raivostuttavaa, nyt olisi tosi hubaa jos olisi täyssähkö.
Noh - lyödään kovempaa korttia pöytään; rouva ryhtyy reklamoimaan Virtaa.
Auto ja johto ok, muualla toimii lataaminen.
Aika raivostuttavaa, nyt olisi tosi hubaa jos olisi täyssähkö.
Noh - lyödään kovempaa korttia pöytään; rouva ryhtyy reklamoimaan Virtaa.

- Jiitee
- Viestit: 4613
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe. Jonossa 116-Giulietta 2.0 TC ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^ FinPat se mun Niro- juttu oli …. Trolli , haaa…
Kyllä huumori on vaikea laji.
Lerppu siis omistaako Virta teitin tolpan ?
Me kahden paritalon systeemissä jokainen ostamme /
ostimme ( 4/2) omat lataussysteemit.
Jos ei toimi niin laite reklamointiin .
Kyllä huumori on vaikea laji.

Lerppu siis omistaako Virta teitin tolpan ?
Me kahden paritalon systeemissä jokainen ostamme /
ostimme ( 4/2) omat lataussysteemit.
Jos ei toimi niin laite reklamointiin .

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Jiitee
- Viestit: 4613
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe. Jonossa 116-Giulietta 2.0 TC ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kyllä joo, mutta kahden tulevan eläkeläisen käyttöautoonFinPat kirjoitti: ↑15 Joulu 2022, 10:12Meillä 330 km moottoritietä 1-2 kertaa viikossa ja 150 km moottoritietä 3-4 kertaa viikossa. Hyvin on pärjännyt Etelä-Suomen talvessa. WLTP 602 km, todellisuudessa jotain tälläista:
https://ev-database.org/car/1591/Tesla- ... Dual-Motor
City - Cold Weather 425 km
Highway - Cold Weather 325 km
Combined - Cold Weather 375 km
City - Mild Weather 655 km
Highway - Mild Weather 430 km
Combined - Mild Weather 525 km
Kollegalla MB EQE 350+ ja suunnilleen samoihin menee sekin. Ehkä BMW i4 eDRIVE40 olisi myös sopiva?
emme laita yli 50 teur. Harrasteautot sitten on erikseen…

Tuleva Bzx3 Toyotalta yksi iso kandi meille. Kiaa ja Toyotaa tässä
nyt muutenkin on jo 40 vuotta pidetty käyttöautoina.

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Janne
- Viestit: 2141
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 2x75, Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Otetaampa parviäly apuun kun autonvaihto lähestyy nopeammin kuin uskoinkaan. Liisarista joudutaan luopumaan. Kirjoittelin tästä jo joskus aiemmin, mutta silloin nykyisen auton tilalle oli tulossa uusi liisari joko hybridinä tai täyssähkönä. Nyt kävi näin että työsuhde päättyy, joten jotain liikkuja on tehtävä suht nopeasti ettei joudu 155:lla kaikkia ajoja suorittamaan. Valinta on totaalisen auki ja olen monttu auki tässä automaailman murrostilanteessa.
Ensin hieman taustaa:
Tällä hetkellä käyttöautona on tuo X1 xdrive (diesel), jossa on mittarissa 105tkm. Autossa on hyvät business pro varusteet eli xenonit, sporttipenkit, tilat ok ja kontin muunneltavuus plussaa, hyvä voimalinja, riittävä teho, vetokyky sekä koukku. Täysin huoleton peli se on tähän asti ollut. Täysin merkkiliikkeessä huollettu ja bemarin isohko huolto juuri tehtynä. Oikeastaan vain jarrupalat vaihdettu ja pari kutsukorjausta tehty. Koko tähän astisen matkan keskikulutus ollut 6,1l/100km. Katolla on aina telineet. Kesällä kuljetettu paljon katolla 1-3 pyörää ja lastia aina ns. riittämiin. Lokakuusta-toukokuulle saakka katolla vielä boksi. Olen ollut käyttöautona tähän todella tyytyväinen.
Sitten tulevaa:
Kilometrit tulevat jatkossakin olemaan ainakin samaa luokkaa eli n.30-35tkm/vuosi. Työajoa on kertynyt tälle todella vähän. Ajoa tulee yleensäkin paljon pohjoisen (ja miksei etelänkin) talvisissa ja vaihtelevissa keleissä. Täällä etäisyydet on suhteellisen pitkät ja latausinfra maalikyliin verrattuna huonoa. Neliveto on ollut yllättävän usein tarpeeseen ja sen haluaisin seuraavaankin autoon. Tilantarve pysyy vähintään samana. Lapset kasvaa ja harrastukset vaatii kuljetuskapasiteettia eli tilaa tullaan tarvitsemaan. Kärryäkin pitää vetää ja nähdä pimeässä tien päällä hyvin. Latausinfraa on tällä hetkellä vain suko-pistokkeiden muodossa sekä mökillä että kotona. Ajo on suhteessa 65% kaupunkia ja 35% pitkää maantiesiivua. Toisaalta yhdensuuntaiset matkat tulee olemaan tyypillisesti luokkaa < 250km ja en oikein essonbaarissa jaksa istuskella tuntikausia oottelemassa että matka jatkuisi.
Vaihtoehtoina olen miettinyt seuraavia:
Nykyisen liisarin lunastaminen. Hinta olisi ns. kohdillaan ja siitä saisi pitkäksi aikaa suht vahvan ja hyvällä historialla varustetun auton. Entisvanhaan tämä olisi varmasti ollut selkein valinta, mutta nyt maailma on muuttunut ja dieselit on kuulemma pahinta paskaa ja arvo tulee laskemaan romuraudan tasolle.
Toisena vaihtoehtona olisikin täysi benjihyppy tuntemattomaan. En kerta kaikkiaan osaa laskea, että mikä olisi tässä ajassa meidän käyttöön järkevin ja turvallisin vaihtoehto. Bensa, kevythybridi, täyshybridi, plugin-hybridi, sähkö, diesel, kaasu. Tuntuu että kaikissa on hyvät ja huonot puolensa. Jos bemarin hintalappu on jossain rapia 20 tonnia, niin siihen hintaan kun tekee haun voimalähteillä niin kovin vähissä on spekseihin osuvia vaihtoehtoja.
Yllä oleva on pohdintaa ja täyttä tajunnanvirtaa. Näettekö että tuon liisarin lunastus olisi järjellä selitettävissä vai pitääkö tässä alkaa autolehtiä tavaamaan että mitä ihmettä tilalle? Ei tässä oikein haluaisi käsiään paskaankaan laittaa. Myöskin ymmärrys ns hyvistä nykyautoista (lue: uudet voimanlähteet) on aivan hukassa. En oikein jaksa sitä että pitäisi olla laskukone koko ajan kädessä kun autoilee.
Heittäkääpä kommenttia.
Ensin hieman taustaa:
Tällä hetkellä käyttöautona on tuo X1 xdrive (diesel), jossa on mittarissa 105tkm. Autossa on hyvät business pro varusteet eli xenonit, sporttipenkit, tilat ok ja kontin muunneltavuus plussaa, hyvä voimalinja, riittävä teho, vetokyky sekä koukku. Täysin huoleton peli se on tähän asti ollut. Täysin merkkiliikkeessä huollettu ja bemarin isohko huolto juuri tehtynä. Oikeastaan vain jarrupalat vaihdettu ja pari kutsukorjausta tehty. Koko tähän astisen matkan keskikulutus ollut 6,1l/100km. Katolla on aina telineet. Kesällä kuljetettu paljon katolla 1-3 pyörää ja lastia aina ns. riittämiin. Lokakuusta-toukokuulle saakka katolla vielä boksi. Olen ollut käyttöautona tähän todella tyytyväinen.
Sitten tulevaa:
Kilometrit tulevat jatkossakin olemaan ainakin samaa luokkaa eli n.30-35tkm/vuosi. Työajoa on kertynyt tälle todella vähän. Ajoa tulee yleensäkin paljon pohjoisen (ja miksei etelänkin) talvisissa ja vaihtelevissa keleissä. Täällä etäisyydet on suhteellisen pitkät ja latausinfra maalikyliin verrattuna huonoa. Neliveto on ollut yllättävän usein tarpeeseen ja sen haluaisin seuraavaankin autoon. Tilantarve pysyy vähintään samana. Lapset kasvaa ja harrastukset vaatii kuljetuskapasiteettia eli tilaa tullaan tarvitsemaan. Kärryäkin pitää vetää ja nähdä pimeässä tien päällä hyvin. Latausinfraa on tällä hetkellä vain suko-pistokkeiden muodossa sekä mökillä että kotona. Ajo on suhteessa 65% kaupunkia ja 35% pitkää maantiesiivua. Toisaalta yhdensuuntaiset matkat tulee olemaan tyypillisesti luokkaa < 250km ja en oikein essonbaarissa jaksa istuskella tuntikausia oottelemassa että matka jatkuisi.
Vaihtoehtoina olen miettinyt seuraavia:
Nykyisen liisarin lunastaminen. Hinta olisi ns. kohdillaan ja siitä saisi pitkäksi aikaa suht vahvan ja hyvällä historialla varustetun auton. Entisvanhaan tämä olisi varmasti ollut selkein valinta, mutta nyt maailma on muuttunut ja dieselit on kuulemma pahinta paskaa ja arvo tulee laskemaan romuraudan tasolle.
Toisena vaihtoehtona olisikin täysi benjihyppy tuntemattomaan. En kerta kaikkiaan osaa laskea, että mikä olisi tässä ajassa meidän käyttöön järkevin ja turvallisin vaihtoehto. Bensa, kevythybridi, täyshybridi, plugin-hybridi, sähkö, diesel, kaasu. Tuntuu että kaikissa on hyvät ja huonot puolensa. Jos bemarin hintalappu on jossain rapia 20 tonnia, niin siihen hintaan kun tekee haun voimalähteillä niin kovin vähissä on spekseihin osuvia vaihtoehtoja.
Yllä oleva on pohdintaa ja täyttä tajunnanvirtaa. Näettekö että tuon liisarin lunastus olisi järjellä selitettävissä vai pitääkö tässä alkaa autolehtiä tavaamaan että mitä ihmettä tilalle? Ei tässä oikein haluaisi käsiään paskaankaan laittaa. Myöskin ymmärrys ns hyvistä nykyautoista (lue: uudet voimanlähteet) on aivan hukassa. En oikein jaksa sitä että pitäisi olla laskukone koko ajan kädessä kun autoilee.
Heittäkääpä kommenttia.
Alfa Romeo 155 V6 1992
- Jiitee
- Viestit: 4613
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe. Jonossa 116-Giulietta 2.0 TC ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^Budjetista riippuu jonkin verran.
Etelä- Pohjanmaalta etelään ja itään yksityisasioissa pendeloivänä meilläkin mummin kanssa
oli vähän sama tilanne. Naapurillla oli sama tilanne pari vuotta sitten, ja niin ex- liisari BMW:n ykkössarjan riisseli
jäi hänelle, ja ollut tyytyväinen. Mutta riiselin hinta jäänee melko pysyvästi bensan yläpuolelle ehkä nyt…
Jos olisin ottanut vain yhden käyttiksen meille käyttöön niin se olisi ollut uusi Kia Niro EV.
Mutta vaimo ei halua etsiä/ odotella latauksia pitkillä ammailureissuiila Turkuun ja Trelle,
joten plugari- Niro jäi haaviin.
Tilava ja ladattava bensa- plugari kuulostaa teidän casessa kohtuulliselta, katse Volvon Xc- sarjan
suuntaan. Tai uusi Toyotan RAV-4 plugarin - nämä pitää aika hyvin hintansa…
Tsemppiä hakuun
Etelä- Pohjanmaalta etelään ja itään yksityisasioissa pendeloivänä meilläkin mummin kanssa
oli vähän sama tilanne. Naapurillla oli sama tilanne pari vuotta sitten, ja niin ex- liisari BMW:n ykkössarjan riisseli
jäi hänelle, ja ollut tyytyväinen. Mutta riiselin hinta jäänee melko pysyvästi bensan yläpuolelle ehkä nyt…
Jos olisin ottanut vain yhden käyttiksen meille käyttöön niin se olisi ollut uusi Kia Niro EV.
Mutta vaimo ei halua etsiä/ odotella latauksia pitkillä ammailureissuiila Turkuun ja Trelle,
joten plugari- Niro jäi haaviin.
Tilava ja ladattava bensa- plugari kuulostaa teidän casessa kohtuulliselta, katse Volvon Xc- sarjan
suuntaan. Tai uusi Toyotan RAV-4 plugarin - nämä pitää aika hyvin hintansa…

Tsemppiä hakuun

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tänään on joulun mökkireissun saunakaljojen valinta-ilta. Joten nyt tulee rehellinen arvio käyttöauton valintaan (koska oluet on jo valittu)!
- jos paholaisenmehulla voi kolistella menemään, 20 kiloeuron budjetilla ei ole kuuna kullin valkeana mahdollista saada tuoretta X1:stä paremmin kuvattuun tilanteeseen sopivaa laadukasta käyttöpeliä hankkittua. Piste.
Jos mieli tekee harhailla, huonompia vaihtoehtoja on vaikka kuinka!
Tässä vielä kännyräpsy viimeyöltä putken okulaarin läpi tuosta juustokiertolaisesta. Koska aiheesta ei ole enää mitään lisättävää.
- jos paholaisenmehulla voi kolistella menemään, 20 kiloeuron budjetilla ei ole kuuna kullin valkeana mahdollista saada tuoretta X1:stä paremmin kuvattuun tilanteeseen sopivaa laadukasta käyttöpeliä hankkittua. Piste.
Jos mieli tekee harhailla, huonompia vaihtoehtoja on vaikka kuinka!
Tässä vielä kännyräpsy viimeyöltä putken okulaarin läpi tuosta juustokiertolaisesta. Koska aiheesta ei ole enää mitään lisättävää.
- TeroPee
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kyllä itse lähtisin kans liisarin lunastukseen. Edelleen dieseleitä ostetaan ja plugarinelivetoja, siis sellaisia mitkä on aina nelivetoja, on vaikea löytää järkevästi. Lähinnä vissiin BMW X3/X5, Audi Q5 ja Q7 sekä Mersun GLC ja GLE. Toisaalta nuo on sitten plugareina vähän huonoja kun ovat aika pienellä akulla olevia.
Toki löytyy myös Mitsun Outlander PHEV, mutta se saattaa tuntua ankeahkolta X1:n jälkeen.
Sukolataus jollain 8A virralla on sen verran hidasta puuhaa ettei siitä kyllä kovin paljon kostu. En noiden em. autojen esilämmityksestä tiedä, mutta esim. vaimon Tarraco e-Hybrid esilämmittää 8A töpselissä ollessaan ajoakun kapasiteettia käyttämällä 5kW teholla ja 16A töpselissä ollessaan töpselin 3,7kW teholla. Talvella ei range muutenkaan ole mikään kovin hyvä, niin tuo esilämmitys syö ajomatkaa hyvin tehokkaasti.
Toki löytyy myös Mitsun Outlander PHEV, mutta se saattaa tuntua ankeahkolta X1:n jälkeen.
Sukolataus jollain 8A virralla on sen verran hidasta puuhaa ettei siitä kyllä kovin paljon kostu. En noiden em. autojen esilämmityksestä tiedä, mutta esim. vaimon Tarraco e-Hybrid esilämmittää 8A töpselissä ollessaan ajoakun kapasiteettia käyttämällä 5kW teholla ja 16A töpselissä ollessaan töpselin 3,7kW teholla. Talvella ei range muutenkaan ole mikään kovin hyvä, niin tuo esilämmitys syö ajomatkaa hyvin tehokkaasti.
Tuohon ylläolevaan on siis helppo yhtyä.jos paholaisenmehulla voi kolistella menemään, 20 kiloeuron budjetilla ei ole kuuna kullin valkeana mahdollista saada tuoretta X1:stä paremmin kuvattuun tilanteeseen sopivaa laadukasta käyttöpeliä hankkittua. Piste.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^Vanha Konepajan aseveli kuittaa - asian ytimessä ollaan.
- Jiitee
- Viestit: 4613
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe. Jonossa 116-Giulietta 2.0 TC ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Vain vävyn ex-riisseli-Sw- 530- penarilla ajaneena ei ihan pöhkö valinta - budjetti huomioiden.

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Polforea
- Viestit: 11763
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Lähtisin johtamaan tajunnanvirtaa kokonaistilanteen pohjalta. Lähinnä siitä, että mitä muuta työelämässä tapahtuu kuin nykyisen työsuhteen katkeaminen. Loppuuko työnteko (toistaiseksi) kokonaan vai onko uutta paikkaa sovittuna? Onko rahaa ja vapaa-aikaa käytettävissä enemmän vai vähemmän kuin ennen?
Jos duunit loppuu kokonaan, puntaroisin säästöjen ja muuttuvan taloustilanteen välillä sellaisista vaihtoehdoista, että joko lunastaisin sen liisarin TAI katselisin edullisen käyttöauton, jossa ei ole pääomaa sidottuna. Jälkimmäinen on validi vaihtoehto myös siihen, jos haluaa tutustua tuoreempiin vaihtoehtoihin rauhassa - on joku peli jolla ajella koestelemaan eikä ole kiirettä ostoksilla, mutta ei ole pääomaa sidottuna Bemarin alati alenevaan markkina-arvoon.
Jos uutta työtä on sovittuna, niin varmaan silti valitsisin noiden kahden väliltä, mutta painopisteen kääntyessä liisarin lunastamisen puolelle työmatkan turvaamisen nimissä. Tutustuisin varmaan rauhassa uuden duunin tarjontaan ja vaatimuksiin - tarviiko viihtyä konttorilla vai onko hyvä tehdä kotoa, millaiset on latausmahdollisuudet duunin päässä jne - ja tekisin sitten ratkaisuja, jälleen tutustuen markkinan tarjontaan mieluummin rauhassa kuin kiireellä.
Tämä tajunnanvirtana omasta näkökulmasta tietämättä lainkaan, millaiset mahdollisuudet ja mielenkiinnot on esim. hoitaa itse käyttöauton ylläpitoa.
Jos duunit loppuu kokonaan, puntaroisin säästöjen ja muuttuvan taloustilanteen välillä sellaisista vaihtoehdoista, että joko lunastaisin sen liisarin TAI katselisin edullisen käyttöauton, jossa ei ole pääomaa sidottuna. Jälkimmäinen on validi vaihtoehto myös siihen, jos haluaa tutustua tuoreempiin vaihtoehtoihin rauhassa - on joku peli jolla ajella koestelemaan eikä ole kiirettä ostoksilla, mutta ei ole pääomaa sidottuna Bemarin alati alenevaan markkina-arvoon.
Jos uutta työtä on sovittuna, niin varmaan silti valitsisin noiden kahden väliltä, mutta painopisteen kääntyessä liisarin lunastamisen puolelle työmatkan turvaamisen nimissä. Tutustuisin varmaan rauhassa uuden duunin tarjontaan ja vaatimuksiin - tarviiko viihtyä konttorilla vai onko hyvä tehdä kotoa, millaiset on latausmahdollisuudet duunin päässä jne - ja tekisin sitten ratkaisuja, jälleen tutustuen markkinan tarjontaan mieluummin rauhassa kuin kiireellä.
Tämä tajunnanvirtana omasta näkökulmasta tietämättä lainkaan, millaiset mahdollisuudet ja mielenkiinnot on esim. hoitaa itse käyttöauton ylläpitoa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- VMTD
- Viestit: 3385
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05, 147 1.9 JTD ja Saab 9000 CS 2.0t -97.
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Onhan tuo Koota ihan järkyttävän näköinen Stelvion rinnalla.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11522
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kompit tälle, jos nyt järki edellä ollaan menossa.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Janne
- Viestit: 2141
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 2x75, Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kiitoksia hyvistä ja perustelluista kommenteista, lerpullekin
Budjetiksi heitetään tuo liisarin lunastushinta + muutama tonni eli n.25 000e.
Työt ei tule täysin loppumaan, vaan uudet työkuviot on tuloillaan. Työt päättyy virallisesti vasta maaliskuun lopussa. Uusi työ ei ainakaan heti sisällä uutta liisaria ja voi olla ettei tule sisältämäänkään. Siksi en ehkä sen varaan laskisi, enkä ehkä lähtisi nyt edullisempaa väliaikaisratkaisuakaan hankkimaan, koska liikkua täytyy - sanotaanko näin että turvallisesti sekä huolettomasti.
Kyllä tuo lunastus voisi olla tässä järkevin ratkaisu. Toki hintaluokassa voi olla noita Jiiteen esillä nostamia bensa-plugareitakin.

Budjetiksi heitetään tuo liisarin lunastushinta + muutama tonni eli n.25 000e.
Työt ei tule täysin loppumaan, vaan uudet työkuviot on tuloillaan. Työt päättyy virallisesti vasta maaliskuun lopussa. Uusi työ ei ainakaan heti sisällä uutta liisaria ja voi olla ettei tule sisältämäänkään. Siksi en ehkä sen varaan laskisi, enkä ehkä lähtisi nyt edullisempaa väliaikaisratkaisuakaan hankkimaan, koska liikkua täytyy - sanotaanko näin että turvallisesti sekä huolettomasti.
Kyllä tuo lunastus voisi olla tässä järkevin ratkaisu. Toki hintaluokassa voi olla noita Jiiteen esillä nostamia bensa-plugareitakin.
Alfa Romeo 155 V6 1992
- Polforea
- Viestit: 11763
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Noilla tarkennuksilla pitäisin liisarin lunastuksen vahvana vaihtoehtona, venyttäisin nimen kirjoittamisen kuitenkin ns. viime tinkaan ja sillä aikaa kuikuilisin markkinoita, että onko siellä mitään yhtä houkuttavaa näkösällä. Jos ei löydy, niin nimi alle ja matka jatkuu samalla autolla, jos löytyy niin vielä ei ole nimeä alla eikä ongelmaa vanhan hävityksestä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Korea Inc. on kasvamaan päin ja China Inc. tullee haukaamaan ison osan piirakasta. Kuinka käy perinteisten merkkien tässä pelissä?
-
- Viestit: 247
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 19:15
- Car(s): Alfa Spider 2000 Veloce -77
Tesla Model 3 - Paikkakunta: Turku
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tuossa kuvassa tummanharmaa ja punainen ovat täyssähköautojen osuuksia.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Alkaa olla kuppi nurin näiden sähköjohtojen kanssa pelaamisen suhteen.
Tai siis ainakin se on niin ettei kannata köyhän kikkailla - hyvä yleisohje muutenkin.
Bemarin latausluukun kanssa jatkuu ongelmat, vähemmän yllättäin pikaliimalla lukitus ei sitten pitänyt kuin pari päivää.
Uuden lukitustapin tilaus kuitattu vastaanotetuksi vaan ei lähetetyksi.
Nyt auto seisoo pihassa.
Tai saisi sen liikkeelle kikkailemalla tapin sisään vastakappaleeseensa, jolloin auto luulee että luukku on kiinni. Sitten pitäis varmaan jollain himpskatin kuminauhalla virittää luukku niin että se pysyisi kiinni.
Tämänkaltainen pippelinnysvääminen ja karavaanarihenkisyys on tyystin sietämätöntä.
Kaikki vain siksi että ei ole rahaa. Sähköautojen lataaminen kuuluu tehdä sisällä tai vähintään katoksessa seinän vieressä. Ei kannattaisi köyhän rimpuilla, kun avomaalla joutuu autojaan säilyttämään. Taitaa tapahtua paluu dinosaurusmehulla pelkästään toimiviin voimanlähteisiin. Tämä on aivan perberistä, yhden auton loukku saa miettimään irtisanoutumista (kun kiinalaiset overlordit vaatii läsnäoloa työssä eikä perheessä ole riittävää määrää toimivia autoja).
Summaten tästä opittava - älä hanki ladattavaa patteriautoa jos olet köyhä ja pysäköit autoasi taivasalla kuin keskiaikainen maaorja. Jos taas voit sivistyneesti pysäköidä autoasi sisätiloihin, kuten ihmisen kuuluu, niin sähköllä kaupungissa liikkuminen on perusteltua.
Tai siis ainakin se on niin ettei kannata köyhän kikkailla - hyvä yleisohje muutenkin.
Bemarin latausluukun kanssa jatkuu ongelmat, vähemmän yllättäin pikaliimalla lukitus ei sitten pitänyt kuin pari päivää.
Uuden lukitustapin tilaus kuitattu vastaanotetuksi vaan ei lähetetyksi.
Nyt auto seisoo pihassa.
Tai saisi sen liikkeelle kikkailemalla tapin sisään vastakappaleeseensa, jolloin auto luulee että luukku on kiinni. Sitten pitäis varmaan jollain himpskatin kuminauhalla virittää luukku niin että se pysyisi kiinni.
Tämänkaltainen pippelinnysvääminen ja karavaanarihenkisyys on tyystin sietämätöntä.
Kaikki vain siksi että ei ole rahaa. Sähköautojen lataaminen kuuluu tehdä sisällä tai vähintään katoksessa seinän vieressä. Ei kannattaisi köyhän rimpuilla, kun avomaalla joutuu autojaan säilyttämään. Taitaa tapahtua paluu dinosaurusmehulla pelkästään toimiviin voimanlähteisiin. Tämä on aivan perberistä, yhden auton loukku saa miettimään irtisanoutumista (kun kiinalaiset overlordit vaatii läsnäoloa työssä eikä perheessä ole riittävää määrää toimivia autoja).
Summaten tästä opittava - älä hanki ladattavaa patteriautoa jos olet köyhä ja pysäköit autoasi taivasalla kuin keskiaikainen maaorja. Jos taas voit sivistyneesti pysäköidä autoasi sisätiloihin, kuten ihmisen kuuluu, niin sähköllä kaupungissa liikkuminen on perusteltua.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Sinällään mielenkiintoista että sähköluukun ja bensaluukun toimintavarmuuden välillä olisi eroja. En tiedä onko PHEV BMW:eissä samat luukkumekanismit molempien energiamuotojen luukuissa mutta näin voisi olettaa. Tietysti bensaluukkua avataan harvemmin kuin sähköluukkua mutta silti outoa että eivät ole osanneet moisesta talven kestävää tehdä.
- Polforea
- Viestit: 11763
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Täysin loogistapa. Harva autoilija seisottaa autoaan yön yli etenkin nollan ympärillä pyörivissä sääolosuhteissa bensaluukku auki. Lataustökkeli sen sijaan tietenkin jätetään auki latauksen ajaksi.
Ei ole, koska bensaluukku vedetään sähköllä tiiviisti kiinni ja bensatankki alipaineistetaan bensan säilyvyyden parantamiseksi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tämäkin vaatisi kapitaalia, jota en omista moisia määriä. Valintojahan nämä suuresti myös ovat, kieltämättä. Olen silti aiheesta ärtynyt, valaan tarpeeton tilanne. Bensatankki toimii kyllä... X1 lukitus latausluukussa oli hyvin samankaltainen kuin Stelvion tankin lukitus. Sekin voi hajota (kuten vaimon kaverilla, kaksi kertaa jo hinattu pajalle tästä syystä). 225 XE on samanlainen kuin ainakin i8, jossa luukussa itsessään on muovinen stögö, joka menee rungossa odottavan vastakappaleen sisään. Se on nyt poikki. Onneksi tallessa, joten jos on pakko, voin kikkaloida auton liikkeelle. Mutta tämä on kyllä kuolinisku patteriautoilulle osaltani. Kunnes joko asun etelässä tai minulla on talli.
- mutt
- Viestit: 5786
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Stellantiksen kohdalla on jotain ongelmaa. 500e on yksi Euroopan myydyimpiä (yli 50000 v. 2022) täyssähköjä, ja tuolla ne ei näy ollenkaan.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Cloverleaf
- Viestit: 1609
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Taulukko on vuodelta 2021, mutta puuttuu Stellantikselta myös sähköiset Opelit ja Peugeotit listasta. Samoin Tesla myi melkein miljoona autoa vuonna 2021 eli lukema ei täsmää.
- Cloverleaf
- Viestit: 1609
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Onneksi Motonet tarjoaa ratkaisun:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/4502015/M ... suojahuppu
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tää on just tätä karavaanarinysväämistä josta jo avauduin! Menen mieluummin varpaat edellä läpi oksasilppurista kuin laitan tollasta huppua lähellekään mun autoa. Kun ei näissä olosuhteissa toimi, pitää joko muuttaa olosuhteita tai vaihtaa autoa. Hemmetti kun harmittaa tuo että on aivan uudet renkaat molemmissa sarjoissa - ja muutenkin 225xe on tosi passeli perhekinneri kaupunkiin. Onneksi on niin karmeet kelit ettei jaksa aktivoitua yhtään ylimääräisiin seikkailuihin tuolla ulkona. Keväämmällä sitten vaihtoon. Jos autoliikkeitä on vielä olemassa.Cloverleaf kirjoitti: ↑05 Tammi 2023, 19:15Onneksi Motonet tarjoaa ratkaisun:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/4502015/M ... suojahuppu