Tuossa kuvassa tummanharmaa ja punainen ovat täyssähköautojen osuuksia.
Stellantiksen kohdalla on jotain ongelmaa. 500e on yksi Euroopan myydyimpiä (yli 50000 v. 2022) täyssähköjä, ja tuolla ne ei näy ollenkaan.
Taulukko on vuodelta 2021, mutta puuttuu Stellantikselta myös sähköiset Opelit ja Peugeotit listasta. Samoin Tesla myi melkein miljoona autoa vuonna 2021 eli lukema ei täsmää.
Joo, käppyrä näyttää kuvaavan sähköautojen ja hybridien tuotantomääriä USAssa v. 2021:
Palautin yhden PHEVin takaisin liikenteeseen. Purin latausluukusta lukituspinnin palat irti. Vein sisälle, puhdistin, niputin pikaliimalla. Kuivumisen jälkeen vein takaisin ulos ja niputin luukun. Jäi kiinni sulkiessa, taas pääsee! Ja nyt en avaa luukkua ennen kuin ehjät osat saapuu, siihen asti bensalla. Vaimo ei vielä lämmennyt auton vaihdolle. Ehkä siksi kun ehdotin QV Giuliettaa tct lootalla…
FA49F46E-6D9B-4639-899D-E89CA03B4EFA.jpeg (30.96 KiB) Katsottu 10045 kertaa
E3E58D3E-9AA2-4C50-BD30-6A3478B8DD33.jpeg (33.68 KiB) Katsottu 10045 kertaa
BF2A6220-44B5-4B75-9B2D-575AE8C31687.jpeg (29.95 KiB) Katsottu 10045 kertaa
^ Sjoen RantaJuopon huollon mukaan Kioissakin ollut tuota latausluukun lukitushäikkää,
ja ovat takuuseen vaihtaneet osia. Nollakelit , räntäsade tuulella ja avotaivaalla lataaminen on häjy yhdistelmä ....
Et ole yksin
Tuollaisiin vikoihin pitäisi autossa kyllä olla "tiedän, että luukku ei välttämättä mene takuuseen jos ajan, mutta ajan silti" -toiminto. Ainakin teoriatasolla voi pahimmillaan jäädä joku ihmishenki pelastamatta, kun auto ei suostu liikkumaan vaikka olisi siihen kykeneväinen, kun joku on päättänyt koodata softaan ylisuojelua.
^ Sjoen RantaJuopon huollon mukaan Kioissakin ollut tuota latausluukun lukitushäikkää,
ja ovat takuuseen vaihtaneet osia. Nollakelit , räntäsade tuulella ja avotaivaalla lataaminen on häjy yhdistelmä ....
Et ole yksin
Ja Nirossa on sitten bensaluukun jäätymistä kiinni. Siinä kun on sähköinen luukun vapautin, eli vinkkinä kannattaa huolehtia sen tapin kuivuudesta. Mukavaa kun bensa on melkein loppu ja tankin luukku ei suostu aukeamaan ja kruununa vielä siihen takaluukun avausnapin toimimattomuus, niin siinä oli vaimolla parit kerrat mukavaa kaataa takapenkit ja sitä kautta yrittää päästä käsiksi tankinluukun manuaaliseen vapautukseen . Vielä kun takaluukku aukesi, niin oli melkein vakio käyttää manuaalista vapautinta. Vaihtoivat toki kummatkin sitten takuuseen ja viime talvi meni melkein ilman ongelmia ja tänä talvena sitä sa kokeilla joku muu. Teslassa lataus ja luukku on toimineet vaikka auto seisoo taivasalla latauksessa ja säilytyksessä
Tuollaisiin vikoihin pitäisi autossa kyllä olla "tiedän, että luukku ei välttämättä mene takuuseen jos ajan, mutta ajan silti" -toiminto. Ainakin teoriatasolla voi pahimmillaan jäädä joku ihmishenki pelastamatta, kun auto ei suostu liikkumaan vaikka olisi siihen kykeneväinen, kun joku on päättänyt koodata softaan ylisuojelua.
Vaikuttaisi Volvot ja mersut liikkuvan vaikka latausluukku on auki tai ainakin niitä aika usein näkee liikenteessä luukut auki.
Hyvä tietää. Mutta ihan yleisesti, nykyään autoissa on vikoja, jotka ovat etenkin pidemmän päälle ikäviä mutta eivät sinänsä lamauttavia, vaan auto silti kieltäytyy liikkumasta moisen vian ollessa päällä. Hyvänä esimerkkinä tuo lerpun latausluukku,
Tuollaisten vikojen kohdalla pitäisi joka autossa olla optio kulkea väkisin, koska voi olla tilanne, jossa pitää valita uhrataanko auto vai henki tai terveys. Olkoon sitten vaikka niin että takuu loppuu tai auto pitää hinata huoltoon seuraavan pysähdyksen jälkeen, mutta se optio pitäisi mielestäni olla olemassa.
Tuollaisiin vikoihin pitäisi autossa kyllä olla "tiedän, että luukku ei välttämättä mene takuuseen jos ajan, mutta ajan silti" -toiminto. Ainakin teoriatasolla voi pahimmillaan jäädä joku ihmishenki pelastamatta, kun auto ei suostu liikkumaan vaikka olisi siihen kykeneväinen, kun joku on päättänyt koodata softaan ylisuojelua.
Vaikuttaisi Volvot ja mersut liikkuvan vaikka latausluukku on auki tai ainakin niitä aika usein näkee liikenteessä luukut auki.
Tämä on totta, luukut näissä usein lepattavat. Varsinkin Mersuja näkee latausluukut auki.
Polforealla on pointtia - ei saisi auto lopettaa liikkumista jos luukun lukitus ei funkkaa. Tässä olisi saanut katkenneella tapilla kikkaloitua auton luulemaan että luukku on kiinni ja kulkemaan olisi päässyt. Luukun olisi voinut sulkea vaikka jesarilla… Mutta jos tappi olisi kadonnut - mitä sitten? Yksi kuulakärkikynän arvoinen ja näköinen osa estää auton liikkumisen. Ymmärrän että näitä ei tehdä jäistä kuolemaa ajatellen, mutta ei näiden silti tarvitse näin huonoja olla.
No nämä italialaiset ei vain sovellu pohjoismaisiin olosuhteisiin. Eikun, tämähän olikin bemari. No, sitten se on tarkkaan suunniteltu ominaisuus, jolle on erinomaiset perusteet.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
^ Sjoen RantaJuopon huollon mukaan Kioissakin ollut tuota latausluukun lukitushäikkää,
ja ovat takuuseen vaihtaneet osia. Nollakelit , räntäsade tuulella ja avotaivaalla lataaminen on häjy yhdistelmä ....
Et ole yksin
Ja Nirossa on sitten bensaluukun jäätymistä kiinni. Siinä kun on sähköinen luukun vapautin, eli vinkkinä kannattaa huolehtia sen tapin kuivuudesta. Mukavaa kun bensa on melkein loppu ja tankin luukku ei suostu aukeamaan ja kruununa vielä siihen takaluukun avausnapin toimimattomuus, niin siinä oli vaimolla parit kerrat mukavaa kaataa takapenkit ja sitä kautta yrittää päästä käsiksi tankinluukun manuaaliseen vapautukseen . Vielä kun takaluukku aukesi, niin oli melkein vakio käyttää manuaalista vapautinta. Vaihtoivat toki kummatkin sitten takuuseen ja viime talvi meni melkein ilman ongelmia ja tänä talvena sitä sa kokeilla joku muu. Teslassa lataus ja luukku on toimineet vaikka auto seisoo taivasalla latauksessa ja säilytyksessä
Juu, tuohon bensaluukkuun toimii jäätyneenä perusjuttu kaikkiin autoihin:
Naseva kopautus ja sitten napista luukku auki. Meillä ei ole tuo latausluukku
aiheuttanut ongelmia, koska suojassa katoksessa latausasema.
Ja Niron pitäisi liikkua, vaikka latausluukku ei lukitu, kuulemma.
Kaikissa merkeissähän on omia talviongelmia paitsi Ladoissa ja wanhoissa
Saabeissa ja Volvossa
Vähän riippuu mitä talviongelmalla tarkoitetaan, mutta ID.3:ssa ei ole ollut oikeastaan mitään pakkasesta, lumesta jä jäästä johtuvaa murhetta. Kylkeen sijoitettu latausluukkukin pelaa vaikka olisi jääkuorrutus päällä.
Sitten jos tähän lasketaan mukaan yritys keilaradan veivaamisesta ilman ESP:n sulaketta niin vastaus on eri
^ No onpas toimittaja runoillut tätä juttua pitkästi, kun olis voinnut kirjoittaa vain: Tesla on huono auto ja käyttäjät lapsellisia, kun eivät sitä ymmärrä.
^ No onpas toimittaja runoillut tätä juttua pitkästi, kun olis voinnut kirjoittaa vain: Tesla on huono auto ja käyttäjät lapsellisia, kun eivät sitä ymmärrä.
Niinpä. Tyhmiä nuo Teslan ostajat.
Jos Tesla 3:n alusta nypyttää ja ajettavuus on huono niin mikähän on toimittajan mielestä hyvä alusta? On tässä matkan varrella tullut muutamaa autoa ajetuksi eikä Model 3 ole mitenkään huono kesäkeleillä. Liukkaalla taas melko skitsofreeninen. Ja ohjaus on yhtä tunnoton kuin uusissa Bemareissa.
Mietin kanssa että se hetki, minkä kolmosta koeajoin, ei tuntunut kyllä mitenkään nypyttävältä. Eikä se ajettavuuskaan mielestäni varsinaisesti huono ole - päinvastoin, kun muistaa että millainen massatankki renkailla on käänneltävänä, niin kyllähän se käyttäytyi varsin mallikkaasti.
Facebookista tuli poimittua, että kun Tesla Model 3 takuu loppuun, niin ilmalämpöpumpun leviäminen maksaa 4109,42 €. Noita on ilmeisesti tänäkin talvena jonoksi asti Teslan huollossa, useimmissa varmaan takuu vielä voimassa.
Enpä itsekään täysin allekirjoita tuulilasin mielipidettä ajettavuudesta ja ei tuo perus takavetoinen malli myöskään ihan skitsofreeninen talviajossa ole, mutta olen ehkä hieman puolueellinen .
Enpä itsekään täysin allekirjoita tuulilasin mielipidettä ajettavuudesta ja ei tuo perus takavetoinen malli myöskään ihan skitsofreeninen talviajossa ole, mutta olen ehkä hieman puolueellinen .
Minulla 65tkm takana Model 3 LR kanssa ja eilinen ja tämän päiväinen Ykköstie olivat sen verran kokemuksia että nyt Tesla valittaa kuluneista takarenkaista vaikka ne ovat vuoden vanhat ja alle 20tkm ajetut Nokian kitkat. Perä vipattaa kuin kultakalalla tilanteissa joissa edes Stelvion paranoidi ajonvakautusjärjestelmä ei olisi vielä sanonut mitään.
Kaupungissa ja pienissä nopeuksissa Tesla on todella hyvä lumessa ja OK jäisellä alustalla. Maantiellä ja 80 km/h+ nopeuksilla lumella ja jäällä ainakaan itsellä ole kovaa luottamusta kulkemisen suuntaan ja vakauteen.
Nyt tuli suomeenkin uudet hinnat Tesloille. Varsinkin Y:ssä pudotukset aika reilut . LR Y hinta tippu 12k. Mukavaa autokaupoille joilla on noita varastoissa, tosin suurin osa tullu vissiin saksasta jossa olleet jo hieman halvempia kuin suomessa.
Nyt tuli suomeenkin uudet hinnat Tesloille. Varsinkin Y:ssä pudotukset aika reilut . LR Y hinta tippu 12k. Mukavaa autokaupoille joilla on noita varastoissa, tosin suurin osa tullu vissiin saksasta jossa olleet jo hieman halvempia kuin suomessa.
Käytännössä Model 3 Dual Motor LR on samanhintainen tänään kuin Model 3 base viime viikolla.
Juuri nyt Nettiautossa myynnissä on 3-4 vuotta vanhoja 30-80 tkm ajettuja Model 3 SR+ samaan hintaan kuin uusi. Eivät ole vielä Teslan hinnanmuutokset valuneet käytettyihin, hetki menee.
Joo ei ole vielä valuneet käytettyihin. Onneksi tuli itse tätä reilu kuukausi sitten ennakoitua ja tuli oma Y tilaus peruttua. Olisi muuten tullut juuri sopivasti ennen hinnan alennuksia
Kieltämättä nämä hinnan alennukset osui itselleni erittäin hyvään väliin, mikäli sikäli vain IF nykyisen lunastamiseen päätyy.
Jeep Avenger sai myös huhutut Suomihinnat, 37,5 - 42,5k varustetason mukaan. Ei sekään nyt ihan pöllöltä kuulosta. Katsotaan nyt kuitenkin ensin mihin käytettyjen teslojen hinnat laskevat seuraavien viikkojen aikana.
Nyt tuli suomeenkin uudet hinnat Tesloille. Varsinkin Y:ssä pudotukset aika reilut . LR Y hinta tippu 12k. Mukavaa autokaupoille joilla on noita varastoissa, tosin suurin osa tullu vissiin saksasta jossa olleet jo hieman halvempia kuin suomessa.
Käytännössä Model 3 Dual Motor LR on samanhintainen tänään kuin Model 3 base viime viikolla.
Juuri nyt Nettiautossa myynnissä on 3-4 vuotta vanhoja 30-80 tkm ajettuja Model 3 SR+ samaan hintaan kuin uusi. Eivät ole vielä Teslan hinnanmuutokset valuneet käytettyihin, hetki menee.
Nyt on jo tapahtunut iso liike Nettiautossa Teslojen hinnoissa alaspäin mutta on siellä vieläkin näitä totaalisen väärin hinnoiteltuja.
BYD merkkinen tylsän näköinen auto, jonka tekniikasta ei tiedetä muuta kuin että se on kiinasta ja että samasta maasta tulee myös 20€ hintaiset, tunnetusti kestävät porakoneet. Hinta 72t€. ok. Jonoa ei kannata odottaa
Teslan huolloista on ollut paljon negatiivista julkisuudessa, mutta jaan nyt tänne kokemuksia ensimmäisestä kokemuksestani. Auto (Model 3 SR+ 12/21) ilmoitti, että latausluukussa on anturihäiriö eikä luukkua saa avattua painamalla. En edes tiennyt, että luukun saa painamalla auki, kun käytän aina laturien "Tesla-nappia" / sovellusta / auton näyttöä. No, takuu voimassa, joten tein 14.2. illalla Teslan sovelluksella tiketin. 15.2. aamulla klo 10 oli jo varattu huoltoaika eli liikkuva huoltomies (ranger) tulee kotipihalle vaihtamaan koko latausportin ja samalla ennakoivasti takaluukkuun uusitaan joku tiiviste/O-rengas. Hinta 0 €. Olisi saanut ajan jo maanantaille 20.2., mutta omien menojen vuoksi meni vasta 2.3. huoltoaika.
Eli vähän parempi kuin yrittää saada Giulian kanssa huoltoaikaa Deltalle 2 kk päähän ja odotella 2 kk osia.
Vähän vierastan BYD:n viittauksia keisariaikaan. Han -mallinimi, Emperor red -ulkoväri jne. Ne olivat kuitenkin ikävää sorron aikaa, jonka Suuri Ruorimies lopetti ja nosti Kiinan lukuisilla onnistuneilla kampanjoilla maailman johtavaksi valtioksi.
Voisiko tähän vielä vaikuttaa esim. maahantuojan taholta?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Teslan huolloista on ollut paljon negatiivista julkisuudessa, mutta jaan nyt tänne kokemuksia ensimmäisestä kokemuksestani. Auto (Model 3 SR+ 12/21) ilmoitti, että latausluukussa on anturihäiriö eikä luukkua saa avattua painamalla. En edes tiennyt, että luukun saa painamalla auki, kun käytän aina laturien "Tesla-nappia" / sovellusta / auton näyttöä. No, takuu voimassa, joten tein 14.2. illalla Teslan sovelluksella tiketin. 15.2. aamulla klo 10 oli jo varattu huoltoaika eli liikkuva huoltomies (ranger) tulee kotipihalle vaihtamaan koko latausportin ja samalla ennakoivasti takaluukkuun uusitaan joku tiiviste/O-rengas. Hinta 0 €. Olisi saanut ajan jo maanantaille 20.2., mutta omien menojen vuoksi meni vasta 2.3. huoltoaika.
Eli vähän parempi kuin yrittää saada Giulian kanssa huoltoaikaa Deltalle 2 kk päähän ja odotella 2 kk osia.
Jaa. Pitääkin omallekin tilata tuollainen huolto, kun omakin 3 sr herjannut tuosta samasta asiasta. En ilman sitä herjaa itsekään tiennyt, että sen pitäisi aueta luukkua painamalla.
Teslan huolloista on ollut paljon negatiivista julkisuudessa, mutta jaan nyt tänne kokemuksia ensimmäisestä kokemuksestani. Auto (Model 3 SR+ 12/21) ilmoitti, että latausluukussa on anturihäiriö eikä luukkua saa avattua painamalla. En edes tiennyt, että luukun saa painamalla auki, kun käytän aina laturien "Tesla-nappia" / sovellusta / auton näyttöä. No, takuu voimassa, joten tein 14.2. illalla Teslan sovelluksella tiketin. 15.2. aamulla klo 10 oli jo varattu huoltoaika eli liikkuva huoltomies (ranger) tulee kotipihalle vaihtamaan koko latausportin ja samalla ennakoivasti takaluukkuun uusitaan joku tiiviste/O-rengas. Hinta 0 €. Olisi saanut ajan jo maanantaille 20.2., mutta omien menojen vuoksi meni vasta 2.3. huoltoaika.
Eli vähän parempi kuin yrittää saada Giulian kanssa huoltoaikaa Deltalle 2 kk päähän ja odotella 2 kk osia.
Jaa. Pitääkin omallekin tilata tuollainen huolto, kun omakin 3 sr herjannut tuosta samasta asiasta. En ilman sitä herjaa itsekään tiennyt, että sen pitäisi aueta luukkua painamalla.
Meillä taloyhtiössä 4 kpl Model 3, ja ainakin kolmella tuo sama ongelma. Ilmoitin kahdelle naapurille, niin heillekin tulee ranger vaihtamaan tuon latausportin samana aamupäivänä kuin minullekin. Sarjatyönä kolme autoa samalla korjauksella.
Teslan huolloista on ollut paljon negatiivista julkisuudessa, mutta jaan nyt tänne kokemuksia ensimmäisestä kokemuksestani. Auto (Model 3 SR+ 12/21) ilmoitti, että latausluukussa on anturihäiriö eikä luukkua saa avattua painamalla. En edes tiennyt, että luukun saa painamalla auki, kun käytän aina laturien "Tesla-nappia" / sovellusta / auton näyttöä. No, takuu voimassa, joten tein 14.2. illalla Teslan sovelluksella tiketin. 15.2. aamulla klo 10 oli jo varattu huoltoaika eli liikkuva huoltomies (ranger) tulee kotipihalle vaihtamaan koko latausportin ja samalla ennakoivasti takaluukkuun uusitaan joku tiiviste/O-rengas. Hinta 0 €. Olisi saanut ajan jo maanantaille 20.2., mutta omien menojen vuoksi meni vasta 2.3. huoltoaika.
Eli vähän parempi kuin yrittää saada Giulian kanssa huoltoaikaa Deltalle 2 kk päähän ja odotella 2 kk osia.
Jaa. Pitääkin omallekin tilata tuollainen huolto, kun omakin 3 sr herjannut tuosta samasta asiasta. En ilman sitä herjaa itsekään tiennyt, että sen pitäisi aueta luukkua painamalla.
Ja oven lukkojen pitää olla auki. Eli vetää takaoven auki ja laittaa kiinni jos on ehtinyt menemään lukkoon. Sitten tönäisee luukkua.
Teslan huolloista on ollut paljon negatiivista julkisuudessa, mutta jaan nyt tänne kokemuksia ensimmäisestä kokemuksestani. Auto (Model 3 SR+ 12/21) ilmoitti, että latausluukussa on anturihäiriö eikä luukkua saa avattua painamalla. En edes tiennyt, että luukun saa painamalla auki, kun käytän aina laturien "Tesla-nappia" / sovellusta / auton näyttöä. No, takuu voimassa, joten tein 14.2. illalla Teslan sovelluksella tiketin. 15.2. aamulla klo 10 oli jo varattu huoltoaika eli liikkuva huoltomies (ranger) tulee kotipihalle vaihtamaan koko latausportin ja samalla ennakoivasti takaluukkuun uusitaan joku tiiviste/O-rengas. Hinta 0 €. Olisi saanut ajan jo maanantaille 20.2., mutta omien menojen vuoksi meni vasta 2.3. huoltoaika.
Eli vähän parempi kuin yrittää saada Giulian kanssa huoltoaikaa Deltalle 2 kk päähän ja odotella 2 kk osia.
Jaa. Pitääkin omallekin tilata tuollainen huolto, kun omakin 3 sr herjannut tuosta samasta asiasta. En ilman sitä herjaa itsekään tiennyt, että sen pitäisi aueta luukkua painamalla.
Ja oven lukkojen pitää olla auki. Eli vetää takaoven auki ja laittaa kiinni jos on ehtinyt menemään lukkoon. Sitten tönäisee luukkua.
Aukeaa myös äänikomennoilla! Mm. ”Open/ close butthole”
Jaa. Pitääkin omallekin tilata tuollainen huolto, kun omakin 3 sr herjannut tuosta samasta asiasta. En ilman sitä herjaa itsekään tiennyt, että sen pitäisi aueta luukkua painamalla.
Ja oven lukkojen pitää olla auki. Eli vetää takaoven auki ja laittaa kiinni jos on ehtinyt menemään lukkoon. Sitten tönäisee luukkua.
Aukeaa myös äänikomennoilla! Mm. ”Open/ close butthole”
Ilmoitin kahdelle naapurille, niin heillekin tulee ranger vaihtamaan tuon latausportin samana aamupäivänä kuin minullekin. Sarjatyönä kolme autoa samalla korjauksella.
Nyt en malta olla kysymättä: millä autolla nuo kenttähuoltajat liikkuvat?
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.
Ilmoitin kahdelle naapurille, niin heillekin tulee ranger vaihtamaan tuon latausportin samana aamupäivänä kuin minullekin. Sarjatyönä kolme autoa samalla korjauksella.
Nyt en malta olla kysymättä: millä autolla nuo kenttähuoltajat liikkuvat?