Sähköautoista ja lataushybrideistä
Valvoja: Moderators
- Cloverleaf
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^^ Teslalla kulkevat, mallista en tiedä. Raportoin kun näen.
- Cloverleaf
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Mun äänikomentoja auto ei ymmärrä. Tuo on ainut komento, mitä olen yrittänyt ja aina se vääntää sanani saksaksi tai joksikin muuksi hassuksi. En tiedä vaikuttaako auton alkuperäinen myyntimaa tähän jotain. Auton maakoodi on kyllä käännetty Suomeen.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Ha - tästä muistuu mieleeni ensimmäinen Alexa, jonka tuolloin tilasin Saksasta, kun moisen halusin eikä kotimaan markkinoilta sitä vielä löytynyt. Se tuli perille default kieliasetuksella saksa… Siinä kanavoitiin sisäistä kansallissosialistia syvältä kun mesosin kaiuttimelle uusia kieliasetuksia! Olohuoneessa ei ollut kuin yksi kansa ja yksi johtaja… Kunnes vapautus saapui, ja kieliasetukseksi sain english simplified (US).Cloverleaf kirjoitti: ↑21 Helmi 2023, 10:15Mun äänikomentoja auto ei ymmärrä. Tuo on ainut komento, mitä olen yrittänyt ja aina se vääntää sanani saksaksi tai joksikin muuksi hassuksi. En tiedä vaikuttaako auton alkuperäinen myyntimaa tähän jotain. Auton maakoodi on kyllä käännetty Suomeen.
Paikalla
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Vaati hieman amerikan aksenttia ääntämykseen, edes natiivilla brittienglannilla eivät kaikki komennot mene aina putkeen. Kaikkein hankalin on soittaa ääniohjauksella jos nimi on suomalainen. Silloin kannattaa suosiolla tavuttaa.Cloverleaf kirjoitti: ↑21 Helmi 2023, 10:15Mun äänikomentoja auto ei ymmärrä. Tuo on ainut komento, mitä olen yrittänyt ja aina se vääntää sanani saksaksi tai joksikin muuksi hassuksi. En tiedä vaikuttaako auton alkuperäinen myyntimaa tähän jotain. Auton maakoodi on kyllä käännetty Suomeen.
-
- Viestit: 973
- Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
- Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
- Paikkakunta: Espoo
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Itse en ole edes yrittänyt teslan kanssa äänikomentoja, kun meni jo edellisen auton kanssa niihin hermo.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kyllä.FinPat kirjoitti: ↑21 Helmi 2023, 10:51Vaati hieman amerikan aksenttia ääntämykseen, edes natiivilla brittienglannilla eivät kaikki komennot mene aina putkeen. Kaikkein hankalin on soittaa ääniohjauksella jos nimi on suomalainen. Silloin kannattaa suosiolla tavuttaa.Cloverleaf kirjoitti: ↑21 Helmi 2023, 10:15Mun äänikomentoja auto ei ymmärrä. Tuo on ainut komento, mitä olen yrittänyt ja aina se vääntää sanani saksaksi tai joksikin muuksi hassuksi. En tiedä vaikuttaako auton alkuperäinen myyntimaa tähän jotain. Auton maakoodi on kyllä käännetty Suomeen.
- mutt
- Viestit: 5785
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Oletko kokeillut "NYT V***U SE LUUKKU AUKI JA HETI!!!" ?Cloverleaf kirjoitti: ↑21 Helmi 2023, 10:15Mun äänikomentoja auto ei ymmärrä. Tuo on ainut komento, mitä olen yrittänyt ja aina se vääntää sanani saksaksi tai joksikin muuksi hassuksi. En tiedä vaikuttaako auton alkuperäinen myyntimaa tähän jotain. Auton maakoodi on kyllä käännetty Suomeen.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Cloverleaf
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tammikuussa perjantaina 13. päivä olisi voinut kokeilla huutaa, kun arvosta suli 7 k€ yhdessä yössä.mutt kirjoitti: ↑21 Helmi 2023, 12:34Oletko kokeillut "NYT V***U SE LUUKKU AUKI JA HETI!!!" ?Cloverleaf kirjoitti: ↑21 Helmi 2023, 10:15Mun äänikomentoja auto ei ymmärrä. Tuo on ainut komento, mitä olen yrittänyt ja aina se vääntää sanani saksaksi tai joksikin muuksi hassuksi. En tiedä vaikuttaako auton alkuperäinen myyntimaa tähän jotain. Auton maakoodi on kyllä käännetty Suomeen.
-
- Viestit: 973
- Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
- Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
- Paikkakunta: Espoo
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tuossa voi ajatella, että joillakin suli vielä enemmänCloverleaf kirjoitti: ↑21 Helmi 2023, 14:33Tammikuussa perjantaina 13. päivä olisi voinut kokeilla huutaa, kun arvosta suli 7 k€ yhdessä yössä.mutt kirjoitti: ↑21 Helmi 2023, 12:34Oletko kokeillut "NYT V***U SE LUUKKU AUKI JA HETI!!!" ?Cloverleaf kirjoitti: ↑21 Helmi 2023, 10:15Mun äänikomentoja auto ei ymmärrä. Tuo on ainut komento, mitä olen yrittänyt ja aina se vääntää sanani saksaksi tai joksikin muuksi hassuksi. En tiedä vaikuttaako auton alkuperäinen myyntimaa tähän jotain. Auton maakoodi on kyllä käännetty Suomeen.


-
- Viestit: 387
- Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
- Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
- Paikkakunta: Hollola
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Valitettavasti osaan tähän vastata, Model S on ollut usein alla ja pari kertaa on myös Model X tullut pihaan.FinPat kirjoitti: ↑20 Helmi 2023, 22:58Tesla Model S lienee kai se vakiovankkuri?Isola kirjoitti: ↑20 Helmi 2023, 22:18Nyt en malta olla kysymättä: millä autolla nuo kenttähuoltajat liikkuvat?Cloverleaf kirjoitti: ↑20 Helmi 2023, 15:03Ilmoitin kahdelle naapurille, niin heillekin tulee ranger vaihtamaan tuon latausportin samana aamupäivänä kuin minullekin. Sarjatyönä kolme autoa samalla korjauksella.![]()
![]()
-
- Viestit: 265
- Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
- Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01
ex. 911 '08 & Fiat 500 '10 - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Mulla on melkein vastaava hybridibemu, 740Le.lerppu kirjoitti: ↑05 Tammi 2023, 12:32Alkaa olla kuppi nurin näiden sähköjohtojen kanssa pelaamisen suhteen.
Tai siis ainakin se on niin ettei kannata köyhän kikkailla - hyvä yleisohje muutenkin.
Bemarin latausluukun kanssa jatkuu ongelmat, vähemmän yllättäin pikaliimalla lukitus ei sitten pitänyt kuin pari päivää.
Uuden lukitustapin tilaus kuitattu vastaanotetuksi vaan ei lähetetyksi.
Nyt auto seisoo pihassa.
Tai saisi sen liikkeelle kikkailemalla tapin sisään vastakappaleeseensa, jolloin auto luulee että luukku on kiinni. Sitten pitäis varmaan jollain himpskatin kuminauhalla virittää luukku niin että se pysyisi kiinni.
Summaten tästä opittava - älä hanki ladattavaa patteriautoa jos olet köyhä ja pysäköit autoasi taivasalla kuin keskiaikainen maaorja. Jos taas voit sivistyneesti pysäköidä autoasi sisätiloihin, kuten ihmisen kuuluu, niin sähköllä kaupungissa liikkuminen on perusteltua.
Ton bemarin latausluukun "kierretapin" saa rikki erinomaisen tehokkaasti siten, että menee voimalla / väkisin / tms. painelemaan kiinni (tai auki) latausluukkua, jonka väleihin on kerääntynyt jäätynyttä vettä / lunta ym. Jos em. luukku ei mene kiinni kuten kesällä se pitäisi putsata läpi esimerkiksi jääskraballa eikä runnoa vittuuntuneena kiinni. Siellä voi olla kulmissa ja nurkissa jäätyneitä vesipisaroita (ym.) jotka hankaa vastaan ja vaikka luukku menee voimalla (joskus rutistenkin) kiinni -> tämä touhu rikkoo tuon tappimekanismin.
Mulla on vastaava hybridibemu, josta ed. omistaja oli saanut runnottua luukun vaihtokuntoon -> se hajosi heti auton hankittuani tammikuussa 2022. Tuon jälkeen mulla ei ole ollut mitään ongelmia em. luukun kanssa ja auto seisoo taivasalla 24/7 sekä on ajossa jokainen päivä. 10x parempi systeemi kuin vaikkapa mersujen takaluukun kulmassa oleva läppä, aivan idioottimainen.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^Juu, ei eka BMW plugari-rodeo minullekaan tämä. Ensin oli pari talvea X1 plugari, jonka luukku samalla sulkutekniikalla kuin Stelvion bensaluukku. Se ei hajonnut. Ko yksilössä… Tämä slummailu-PNV on ollut luukkunsa suhteen käyttäjä-epäystävällinen. Kaikenlainen suojatoiminta luukun suhteen on mahdotonta; rouva käyttää autoa myös eikä siedä mitään kikkailuun viittaavaa. Hän se mokoman tikun sai myös poikki…
- Campari
- Viestit: 611
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
- Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
- Paikkakunta: Tampere
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
En näistä patterivehkeistä juuri mitään tiedä, mutta tässä on kyllä hyvä idea, josta jo monta vuotta sitten puhuttiin. Kiinalaiset sen sitten tekivät.
Loppuu kitinä pitkistä latausajoista. Se on sitten eri asia kuinka Suomen talven korroosioliemissä toimii.
https://www.nio.com/nio-power
Eikä toi ET7 nyt ihan rumakaan ole, ainakin Muskin mossen voittaa.
-cr
Loppuu kitinä pitkistä latausajoista. Se on sitten eri asia kuinka Suomen talven korroosioliemissä toimii.
https://www.nio.com/nio-power
Eikä toi ET7 nyt ihan rumakaan ole, ainakin Muskin mossen voittaa.
-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka
- Cloverleaf
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Homma voisi toimia, jos kaikissa sähköautoissa olisi sama akku. Muutoin on turha odotella kovin laajaa verkostoa vaihtokioskeja yhdelle merkille.Campari kirjoitti: ↑24 Helmi 2023, 00:34En näistä patterivehkeistä juuri mitään tiedä, mutta tässä on kyllä hyvä idea, josta jo monta vuotta sitten puhuttiin. Kiinalaiset sen sitten tekivät.
Loppuu kitinä pitkistä latausajoista. Se on sitten eri asia kuinka Suomen talven korroosioliemissä toimii.
https://www.nio.com/nio-power
Eikä toi ET7 nyt ihan rumakaan ole, ainakin Muskin mossen voittaa.
-cr
- Cotzy
- Viestit: 1123
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06 & Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Ihan havaintona, että osa merkkiliikkeistä ovat sähköautoissa näemmä siirtyneet tukevasti käytettyjen autojen markkinoille, kun uusien patteriautojen toimitusajat ovat venyneet 12-24 kuukauteen.
Olemme tuoreen ajokorttilaisen kanssa viihdyttäneet itseämme viikonloppuisin koeajamalla kiintoisia patteriautoja ja suurimmassa osassa merkkiliikkeitä tehdastilauksen toimitusaika on yli vuoden. Mutta kun olemme tarjonneet tuoreehkoa sähköDS3:a vaihdokkina, keskustelu on kääntynyt kummalliseksi.
Haluavat ostaa vaihdokkitarjokkaan jo nyt päivän hintaan ja tehdä meistä jalkamiehiä
. Ja toimittaa sitten uuden joskus 2024
.
No, kai sitä kauppiaan kannattaa hommata itse ostamalla jotain kiinnostavaa myytävää, jos tehdas ei patteriautoja toimita.
Mutta vähän omituiseksi on merkkiliikkeiden hommat menneet. No, onhan noita vaihtoehtoja käytettyjen autojen liikkeissä ja uutta Teslaa saa netistä kotiin toimitettuna ihan järjellisellä toimitusajalla.
Uskaltaisikohan Delta ostaa jo vaihdokin pois, jos siitä ekasta 2025 tulevasta sähköisestä Alfa Romeosta alkaisi jo kauppoja hieromaan?
Cotzy
Olemme tuoreen ajokorttilaisen kanssa viihdyttäneet itseämme viikonloppuisin koeajamalla kiintoisia patteriautoja ja suurimmassa osassa merkkiliikkeitä tehdastilauksen toimitusaika on yli vuoden. Mutta kun olemme tarjonneet tuoreehkoa sähköDS3:a vaihdokkina, keskustelu on kääntynyt kummalliseksi.
Haluavat ostaa vaihdokkitarjokkaan jo nyt päivän hintaan ja tehdä meistä jalkamiehiä


No, kai sitä kauppiaan kannattaa hommata itse ostamalla jotain kiinnostavaa myytävää, jos tehdas ei patteriautoja toimita.
Mutta vähän omituiseksi on merkkiliikkeiden hommat menneet. No, onhan noita vaihtoehtoja käytettyjen autojen liikkeissä ja uutta Teslaa saa netistä kotiin toimitettuna ihan järjellisellä toimitusajalla.
Uskaltaisikohan Delta ostaa jo vaihdokin pois, jos siitä ekasta 2025 tulevasta sähköisestä Alfa Romeosta alkaisi jo kauppoja hieromaan?
Cotzy
- TeroPee
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Perhana kun joutuu tuota vaimon lataushybridiä ihan jatkuvasti tankkaamaan bensalla. Lokakuun lopussa tankkasin edellisen kerran ja nyt maanantaina taas. Välissä 4377km ja bensaa meni tankkiin 40 litraa.
Paikalla
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 6014b89163
Teidän Rouvan ajoprofiiliin plugari sopii ilmeisen hyvin.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Ei voi olla totta koska plug-in hybridit ovat viherpesua. Kysy vaikka IltaPululta.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 6014b89163
Teidän Rouvan ajoprofiiliin plugari sopii ilmeisen hyvin.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Joo nää on ihan huijausta nää plugarihyrpidit.
En muista milloin olisi 2-sarjalaiseen joutunut dinosaurusmehua kaatamaan... Varmaan kumminkin tänä vuonna, kun sen neilveto aika herkästi käynnistää sitä räjähdysmoottoria! Mutta ei liian usein Bemariakaan joudu juottokaukalolle kuljettamaan.
Tietenkin Esson baarissa todettu totuus on että nämä _kaikki_ päätyy vaihtoon latauskaapelit muoveissa.
- Grendel
- Viestit: 604
- Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
- Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
- Paikkakunta: Kirkkonummi
- Viesti:
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Ongelma on märittää lataushyrdiidille kulutus eli päästöt. Siinä vain ei ole mitää okeaa tapaa kun ajosuoritteet vaihtelee välillä 100% sähköä ja 100% bensaa.
Itse ajanut toista talvea hybridillä enkä edes tiedä onko siinä sähköpiuhaa. Ei se kyllä taloudellinen olekaan.
Itse ajanut toista talvea hybridillä enkä edes tiedä onko siinä sähköpiuhaa. Ei se kyllä taloudellinen olekaan.
- Jiitee
- Viestit: 4613
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe. Jonossa 116-Giulietta 2.0 TC ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Täällä vaimon Nirolla 12 000 km viime elokuun alusta mittarissa, ja bensanlerppu kirjoitti: ↑10 Maalis 2023, 11:50Joo nää on ihan huijausta nää plugarihyrpidit.
En muista milloin olisi 2-sarjalaiseen joutunut dinosaurusmehua kaatamaan... Varmaan kumminkin tänä vuonna, kun sen neilveto aika herkästi käynnistää sitä räjähdysmoottoria! Mutta ei liian usein Bemariakaan joudu juottokaukalolle kuljettamaan.
Tietenkin Esson baarissa todettu totuus on että nämä _kaikki_ päätyy vaihtoon latauskaapelit muoveissa.
keskari 3,5 litraa sadalla. Ladattu aina kun on lähdetty liikkeelle, mutta nyt
noista kilometreistä sähköllä vain 3000 , koska vaimo tekee enää 3-päiväistä työviikkoa.
Noin ennakkoarvion mukaan mennään.

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Garmund
- Viestit: 2145
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Jos tekisi ne plugarit saman tyyppisiksi kuin plugari transit, niin ei niillä halua ajaa ilman että akussa on virtaa.
Litranen egobuusti ei ole mikään ajonautinto kuormaamattomanakaan tuon massalla. On kyllä hämmentävä tossa, kun tuntuu ettei se jätä akkuun edes sen vertaa virtaa, että pystyisi vähän auttamaan sähkömoottorilla kiihdytyksissä.

Suoraan vaan suoraa
- alfa 156 v6
- Viestit: 5476
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Täällä on sähköilty vuoden alusta ekan lähdön Amperalla ja keskikulutus 9tkm matkalla ollut 1.9l/100km. Sekin tulee kovemmilla pakkasilla lämmityksestä… muuten pääsis pelkällä sähköllä 95% kaikista ajoista vaikkei range mikään huima ole. Sen se vaatii että aina töpseli kiinni kun pääsee kotiin.
- Cloverleaf
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tesla siirtyy 48 voltin järjestelmään oheissähköissä, jotta saadaan kestävämpi, pienempi ja kevyempi akku. Samoin piuhojen massa putoaa.
https://insideevs.com/news/656775/tesla ... ge-system/
Edittiä: akun edut johtuvatkin lyijyakun vaihtamisesta litiumioniakuksi.
https://insideevs.com/news/656775/tesla ... ge-system/
Edittiä: akun edut johtuvatkin lyijyakun vaihtamisesta litiumioniakuksi.
- Grendel
- Viestit: 604
- Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
- Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
- Paikkakunta: Kirkkonummi
- Viesti:
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Aika hienoa jos Tesla viimein saa tuon aikaiseksi. Sakut ovat suunnitelleet asiaa varmaan 20 vuotta eikä silti ole onnistunut (vaikka edut on selkeät)
- mutt
- Viestit: 5785
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Minä melkeinpä arvaan, että talous- ja markkinointiosastot on torpanneet kehityksen noissa tapauksissa. Iso muutos, joka semmoisenaan ei juuri kiinnosta asiakkaita. Sen pidemmälle ei ole osattu nähdä.
Toisaalta, aikakaan ei ehkä ole ollut kypsä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Jiitee
- Viestit: 4613
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe. Jonossa 116-Giulietta 2.0 TC ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
https://archive.ph/PE0AZ
Erinomainen artikkeli, Toyotan johtokuntakin joutunut ottamaan hatun päästään ja firma kovaan muutokseen,
koska Teslalla iso teknologinen etumatka.
Tilannekuvan tajuaminen on kehityksen iso edellytys,
nyt sen Toyotakin ilmeisesti tajuaa.
"
Toyota's top engineering corps came with a stark realization: Toyota Motor Corp., the world's biggest automaker, for all its expertise in electrification going back to the first Prius hybrid in 1997, needs a great leap forward for the new era of full electric vehicles"
Eikös Henry Fordkin kohottanut hattuaan kun Alfa Romeo ajoi ohi
Toyota -brändin sympatiseeraajana ja Teslan teknologian ihailijana ( E.Musk strongly excluded) kiva todeta tämä.
Bz3x:ää odotellessa ...
https://topelectricsuv.com/news/toyota/ ... x-details/
Sitten se esilämmitys patteriin tähän ja parempi kWh/100 km -luku, kiitos . Ulkonäkö ei nyt pahakaan...
Erinomainen artikkeli, Toyotan johtokuntakin joutunut ottamaan hatun päästään ja firma kovaan muutokseen,
koska Teslalla iso teknologinen etumatka.
Tilannekuvan tajuaminen on kehityksen iso edellytys,
nyt sen Toyotakin ilmeisesti tajuaa.
"
Toyota's top engineering corps came with a stark realization: Toyota Motor Corp., the world's biggest automaker, for all its expertise in electrification going back to the first Prius hybrid in 1997, needs a great leap forward for the new era of full electric vehicles"
Eikös Henry Fordkin kohottanut hattuaan kun Alfa Romeo ajoi ohi

Toyota -brändin sympatiseeraajana ja Teslan teknologian ihailijana ( E.Musk strongly excluded) kiva todeta tämä.
Bz3x:ää odotellessa ...

https://topelectricsuv.com/news/toyota/ ... x-details/
Sitten se esilämmitys patteriin tähän ja parempi kWh/100 km -luku, kiitos . Ulkonäkö ei nyt pahakaan...

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Cloverleaf
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Sain naapurilta hyvän esimerkin siitä milloin pieni latausvirta ei ole kovin hyödyllinen. -30 astetta pakkasta ja vuokramökin ulkovaraston pistorasiasta 6 A yksivaihelataus. Akkua pakko lämmittää, että ottaa edes hiukan sähköä vastaan. Hyötysuhde loistava 52 %.Polforea kirjoitti: ↑10 Marras 2022, 16:30Väitän, että suurempi teho ei olisi aina parempi. Suuremmalla teholla mm. siirtohäviöt kasvavat. Lataushäviökin taitaa pääosin kasvaa silloin, kun akkua ei tarvitse erikseen lämmittää ja ymmärtääkseni pienemmällä latausvirralla akun pito balanssissa on latausjärjestelmille yleisesti ottaen helpompaa. Nämähän toki on seikkoja, joista ei kauheasti huudella, koska "enemmän on enemmän" on vallitseva näkemys maailmassa tässäkin asiassa, mutta totuus ei sinänsä ole yksiselitteinen.Cloverleaf kirjoitti: ↑10 Marras 2022, 16:23Tietysti suurempi teho olisi aina parempi, mutta laskettiin että tällä pääsee aika pitkälle ilman suuria investointeja.

- Liitteet
-
- IMG-20230314-WA0005.jpg (24.94 KiB) Katsottu 8975 kertaa
-
- Viestit: 1060
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Mielipiteitä jakava pansu uhkaa syrjäyttää giulian?
Jos ois jo vuos 2025+x vuotta myöhästymistä niin sähkö/hybridi giulia ois ykkösijalla.
Jos ois jo vuos 2025+x vuotta myöhästymistä niin sähkö/hybridi giulia ois ykkösijalla.
Paikalla
Minulla oli aikanaan ensimmäisen sukupolven (970, G1) hyrbidi-Panamera sijaisautoina pitkän viikonlopun yli kun oma Possu oli huollossa. Hieno kauppakassi istua ajajan paikalla mutta autoon piti mennä silmät kiinni koska oli ulkoa niin ruma.
Muutamalla tutulla nyt tätä viimeistä (971, G2) sukupolvea oleva GranTurismo joka on aavistuksen vähemmän ruma mutta ei vieläkään omaa silmää miellytä. Omistajat kyllä itse pitävät Panameroistaan suuresti, luonnollisesti. Ja ei se huono auto ole ajaa.
Jos kerran tuohon suuntaan on lähdössä niin itse laittaisin muutaman hassun € lisää ja hommaisin sitten Taycan CrossTurismon suoraan. Tai vielä pienemmällä ellei olemattomalla hinnanerolla Audi e-tron GT:n. Se on paremman näköinenkin kuin Taycan ja muuten melkein sama auto.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Jakaa mielipiteitä vahvasti, kyllä.
Minulla oli aikanaan ensimmäisen sukupolven (970, G1) hyrbidi-Panamera sijaisautoina pitkän viikonlopun yli kun oma Possu oli huollossa. Hieno kauppakassi istua ajajan paikalla mutta autoon piti mennä silmät kiinni koska oli ulkoa niin ruma.
Muutamalla tutulla nyt tätä viimeistä (971, G2) sukupolvea oleva GranTurismo joka on aavistuksen vähemmän ruma mutta ei vieläkään omaa silmää miellytä. Omistajat kyllä itse pitävät Panameroistaan suuresti, luonnollisesti. Ja ei se huono auto ole ajaa.
Jos kerran tuohon suuntaan on lähdössä niin itse laittaisin muutaman hassun € lisää ja hommaisin sitten Taycan CrossTurismon suoraan. Tai vielä pienemmällä ellei olemattomalla hinnanerolla Audi e-tron GT:n. Se on paremman näköinenkin kuin Taycan ja muuten melkein sama auto.
- Jiitee
- Viestit: 4613
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe. Jonossa 116-Giulietta 2.0 TC ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä _akuston korjattavuus/huollettavuus ?
Sanokaas sähköautoilijat , onko tietoa onnistuuko jo Suomessa akuston moduulien vaihto ?
Tässä amk:n opinnäytetyössä siis parin vuoden takainen tilanne.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... _Ville.pdf
Teslan paketit tuon mukaan hankalimpia purkaa ->> osta uusi akku tai tehdaskuunnostettu uusi akku ( kallista tai hyvin kallista ).
BMW ja Renault/Nissan huoltoystävällisempiä tuolloin tuon ont:n mukaan.
Esim. https://evshop.eu/en/batteries/153-53kw ... minal.html
Moduulien korjauspaikat varmaan vielä haussa Suomessa.
Onko tähän tulossa jokin sertifikaatti korjaamoille, joilla sitten
oikeus vaihtaa moduuleja ? Samoin vakuutusyhtiön ehdot vielä auki ?
Kennotasolle ei varmaan kannata vaihtoja tehdä.
https://e-expert.fi/ Tuolta voisi soitella lisätietoja.
Omat moduuli/kennovaihtokokemukset ovat RC-lennokkien
Lipojen modauksia. Käytän esim. 5s -akkuja kahta sarjassa ja 3s -akkuja 3
sarjassa noissa ajoakkupaketeissa, ja huomaa helposti
noin 3-4 vuoden käytön jälkeen kapasiteetin laskevan
sinne 80%:n tasoon uudesta. Huonoja moduuleita vaihtamalla
saa edullisesti uutta vastaavan paketin tehon ja energiamäärän.
Toki rc- ajoakuissa puhutaan noin 20 -50 Voltin jännitteistä ja
noin 5 - 10 Ah:n paketeista, joista otetaan max . noin 100-150 A:n
virrat.
Oma mielenkiinto on kiertotalouden mallin mukaisesti pitkäikäisessä akustossa ( a la Toyota ), mutta
koska akustoa kuluttava nopea pikalataus on mukava niin tässä olisi win-win -tilanne
jatkossa käytettyä 6-10 vuotta vanhaa sähköautoa hakeville.
Uuden sähkärin ostajalle tuo akuston huollettavuus ei liene iso ongelma,
mutta tällöin joutuu ostamaan aika 3-5 vuoden välein uuden auton .
Oma filosofia on taas aika erilainen, keskimääräinen pitoaika
uudesta tai vähän ajetusta hankinnasta seuraavaan on ollut 5-12 vuotta.
Joten uusien sähköautojentarjonnasta tällä hetkellä huutooni vastaa vain Toyotan filosofia,
ja heilläkään ei ole vielä valmista tuotetta esilämmityksen ja softan puutteiden takia.
Latausnopeus ei ole tulevalle eläkeläiselle iso ongelma...
Joten BMW i3:n tuossakin mielessä sairaan kiinnostava...on koeajettu noita REX-malleja
jo joutessaan. 20 kEur enempää en omaa rahaa laita tässä vaiheessa näihin sähkäreihin.
Onko kellään mitään akkuvaihto-huoltokeissiä kerrottavana mistään merkistä ?
Leafit ovat ainakin sieltä vanhimmasta päästä käytössä olleita ...
PS. BMW jenkkilässä hoituu näillä hinnoilla :
"A battery module for the BMW i3 costs between $1,715 and $1,805 from BMW. There are eight modules in the BMW i3 battery pack, making the total between $13,720 and $14,440. That is the price before the labor cost. If we look at the average cost of $16,000 per kWh, the cost for a BMW i3 22 kWh battery pack is $727/ kWh."
Tässä amk:n opinnäytetyössä siis parin vuoden takainen tilanne.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... _Ville.pdf
Teslan paketit tuon mukaan hankalimpia purkaa ->> osta uusi akku tai tehdaskuunnostettu uusi akku ( kallista tai hyvin kallista ).
BMW ja Renault/Nissan huoltoystävällisempiä tuolloin tuon ont:n mukaan.
Esim. https://evshop.eu/en/batteries/153-53kw ... minal.html
Moduulien korjauspaikat varmaan vielä haussa Suomessa.
Onko tähän tulossa jokin sertifikaatti korjaamoille, joilla sitten
oikeus vaihtaa moduuleja ? Samoin vakuutusyhtiön ehdot vielä auki ?
Kennotasolle ei varmaan kannata vaihtoja tehdä.
https://e-expert.fi/ Tuolta voisi soitella lisätietoja.
Omat moduuli/kennovaihtokokemukset ovat RC-lennokkien
Lipojen modauksia. Käytän esim. 5s -akkuja kahta sarjassa ja 3s -akkuja 3
sarjassa noissa ajoakkupaketeissa, ja huomaa helposti
noin 3-4 vuoden käytön jälkeen kapasiteetin laskevan
sinne 80%:n tasoon uudesta. Huonoja moduuleita vaihtamalla
saa edullisesti uutta vastaavan paketin tehon ja energiamäärän.
Toki rc- ajoakuissa puhutaan noin 20 -50 Voltin jännitteistä ja
noin 5 - 10 Ah:n paketeista, joista otetaan max . noin 100-150 A:n
virrat.
Oma mielenkiinto on kiertotalouden mallin mukaisesti pitkäikäisessä akustossa ( a la Toyota ), mutta
koska akustoa kuluttava nopea pikalataus on mukava niin tässä olisi win-win -tilanne
jatkossa käytettyä 6-10 vuotta vanhaa sähköautoa hakeville.
Uuden sähkärin ostajalle tuo akuston huollettavuus ei liene iso ongelma,
mutta tällöin joutuu ostamaan aika 3-5 vuoden välein uuden auton .
Oma filosofia on taas aika erilainen, keskimääräinen pitoaika
uudesta tai vähän ajetusta hankinnasta seuraavaan on ollut 5-12 vuotta.
Joten uusien sähköautojentarjonnasta tällä hetkellä huutooni vastaa vain Toyotan filosofia,
ja heilläkään ei ole vielä valmista tuotetta esilämmityksen ja softan puutteiden takia.
Latausnopeus ei ole tulevalle eläkeläiselle iso ongelma...

Joten BMW i3:n tuossakin mielessä sairaan kiinnostava...on koeajettu noita REX-malleja
jo joutessaan. 20 kEur enempää en omaa rahaa laita tässä vaiheessa näihin sähkäreihin.
Onko kellään mitään akkuvaihto-huoltokeissiä kerrottavana mistään merkistä ?
Leafit ovat ainakin sieltä vanhimmasta päästä käytössä olleita ...
PS. BMW jenkkilässä hoituu näillä hinnoilla :
"A battery module for the BMW i3 costs between $1,715 and $1,805 from BMW. There are eight modules in the BMW i3 battery pack, making the total between $13,720 and $14,440. That is the price before the labor cost. If we look at the average cost of $16,000 per kWh, the cost for a BMW i3 22 kWh battery pack is $727/ kWh."

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Cloverleaf
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Joku paja (Dala's EV repair) Vaasan seudulla fiksaa Nissan Leafin akkuja ja Teslan akkujen korjaukseenkin (Akkuauto Finland Oy) on tullut firma. Tässä pari videota firman toiminnasta:
https://youtu.be/opSMQPAbB6c
https://youtu.be/1YamOo0rk2A
Ilmeisesti Model S akku on helpompi purkaa kuin 3/Y akku. 3/Y akusto on ilmeisesti valettu johonkin massaan, että olisi vähemmän kosteusvaurioita kuin Model S akuilla.
https://youtu.be/opSMQPAbB6c
https://youtu.be/1YamOo0rk2A
Ilmeisesti Model S akku on helpompi purkaa kuin 3/Y akku. 3/Y akusto on ilmeisesti valettu johonkin massaan, että olisi vähemmän kosteusvaurioita kuin Model S akuilla.
-
- Viestit: 1060
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Täys sähkö on vähän tylsä. Kyl possun pitää röhkiä ja sit vahvistetaan jos se ei haluu sitä tehdä.FinPat kirjoitti: ↑18 Maalis 2023, 16:40Jakaa mielipiteitä vahvasti, kyllä.
Minulla oli aikanaan ensimmäisen sukupolven (970, G1) hyrbidi-Panamera sijaisautoina pitkän viikonlopun yli kun oma Possu oli huollossa. Hieno kauppakassi istua ajajan paikalla mutta autoon piti mennä silmät kiinni koska oli ulkoa niin ruma.
Muutamalla tutulla nyt tätä viimeistä (971, G2) sukupolvea oleva GranTurismo joka on aavistuksen vähemmän ruma mutta ei vieläkään omaa silmää miellytä. Omistajat kyllä itse pitävät Panameroistaan suuresti, luonnollisesti. Ja ei se huono auto ole ajaa.
Jos kerran tuohon suuntaan on lähdössä niin itse laittaisin muutaman hassun € lisää ja hommaisin sitten Taycan CrossTurismon suoraan. Tai vielä pienemmällä ellei olemattomalla hinnanerolla Audi e-tron GT:n. Se on paremman näköinenkin kuin Taycan ja muuten melkein sama auto.
- Jiitee
- Viestit: 4613
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe. Jonossa 116-Giulietta 2.0 TC ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kiitos linkeistä Cloverleaf . Sähkötekniikka patteriautoissa on periaatteessa hyvin simppeliä, mutta sen hallinta aika monimutkaista lämpösykleineen yms. varsinkin Suomen ilmasto-oloissa. Ideaalihan olisi kennokohtainen lämmön hallinta, mutta käytännössä moduulikohtainen nesteellä hallinta taitaa olla se käytetyin menetelmä.Cloverleaf kirjoitti: ↑18 Maalis 2023, 18:35Joku paja (Dala's EV repair) Vaasan seudulla fiksaa Nissan Leafin akkuja ja Teslan akkujen korjaukseenkin (Akkuauto Finland Oy) on tullut firma. Tässä pari videota firman toiminnasta:
https://youtu.be/opSMQPAbB6c
https://youtu.be/1YamOo0rk2A
Ilmeisesti Model S akku on helpompi purkaa kuin 3/Y akku. 3/Y akusto on ilmeisesti valettu johonkin massaan, että olisi vähemmän kosteusvaurioita kuin Model S akuilla.

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Garmund
- Viestit: 2145
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä _akuston korjattavuus/huollettavuus ?
Meillä on joitain akkuja purettu ja otettu viallisia kennoja pois Metropolia Amk:ssa ja taitaa kohta puoliin valmistua sähköauton akkutesterin asennus. (Pystyy kuormittavaan ja mittaamaan autossa kiinni olevaa sähköakkua, en muista tarkemmin)Jiitee kirjoitti: ↑18 Maalis 2023, 17:41Sanokaas sähköautoilijat , onko tietoa onnistuuko jo Suomessa akuston moduulien vaihto ?
Tässä amk:n opinnäytetyössä siis parin vuoden takainen tilanne.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... _Ville.pdf
Onko kellään mitään akkuvaihto-huoltokeissiä kerrottavana mistään merkistä ?
Leafit ovat ainakin sieltä vanhimmasta päästä käytössä olleita ...
Kuten muutkin sanoneet taitaa olla aika automallinkohtaista, onko järkeä yrittää vaihtaa kennoa. Viimeksikin olisi vaihdettu yksittäinen moduli, jos niitä olisi ollut saatavilla.
Kohde oli joitain vuosia vanha muuhun käyttöön otettu smart for four:in akku, mistä otettiin yksi risa kenno pois. Taisi siinä sen verran hommaa olla, että kustanustehokkaampaa olisi saattanut olla vaihtaa yksittäinen moduli (jos järkevään hintaan saatavilla uutta/käytettyä) Siinä akuissa oli muuten semmoinen hienous, että akun napa oli alumiinia ja se oli "hitsattu" kiinni kupariseen johdinliuskaan. Helpotti risan kennon poistoa, kun eipä se liitos kestävyyseltään kovin kummoinen

Suoraan vaan suoraa
-
- Viestit: 270
- Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
- Car(s): Alfa Romeo GT 3.2 -04
Alfa Romeo MiTo Qv -10
Chevrolet Corvette -00
Subaru Impreza STi -07
Tesla Model Y -23
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä _akuston korjattavuus/huollettavuus ?
Meillä on paraikaa tutkimus ja tuotekehitys käynnissä Teslan akkukorjaukseen.Jiitee kirjoitti: ↑18 Maalis 2023, 17:41Sanokaas sähköautoilijat , onko tietoa onnistuuko jo Suomessa akuston moduulien vaihto ?
Tässä amk:n opinnäytetyössä siis parin vuoden takainen tilanne.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... _Ville.pdf
Teslan paketit tuon mukaan hankalimpia purkaa ->> osta uusi akku tai tehdaskuunnostettu uusi akku ( kallista tai hyvin kallista ).
BMW ja Renault/Nissan huoltoystävällisempiä tuolloin tuon ont:n mukaan.
Esim. https://evshop.eu/en/batteries/153-53kw ... minal.html
Moduulien korjauspaikat varmaan vielä haussa Suomessa.
Onko tähän tulossa jokin sertifikaatti korjaamoille, joilla sitten
oikeus vaihtaa moduuleja ? Samoin vakuutusyhtiön ehdot vielä auki ?
Kennotasolle ei varmaan kannata vaihtoja tehdä.
https://e-expert.fi/ Tuolta voisi soitella lisätietoja.
Omat moduuli/kennovaihtokokemukset ovat RC-lennokkien
Lipojen modauksia. Käytän esim. 5s -akkuja kahta sarjassa ja 3s -akkuja 3
sarjassa noissa ajoakkupaketeissa, ja huomaa helposti
noin 3-4 vuoden käytön jälkeen kapasiteetin laskevan
sinne 80%:n tasoon uudesta. Huonoja moduuleita vaihtamalla
saa edullisesti uutta vastaavan paketin tehon ja energiamäärän.
Toki rc- ajoakuissa puhutaan noin 20 -50 Voltin jännitteistä ja
noin 5 - 10 Ah:n paketeista, joista otetaan max . noin 100-150 A:n
virrat.
Oma mielenkiinto on kiertotalouden mallin mukaisesti pitkäikäisessä akustossa ( a la Toyota ), mutta
koska akustoa kuluttava nopea pikalataus on mukava niin tässä olisi win-win -tilanne
jatkossa käytettyä 6-10 vuotta vanhaa sähköautoa hakeville.
Uuden sähkärin ostajalle tuo akuston huollettavuus ei liene iso ongelma,
mutta tällöin joutuu ostamaan aika 3-5 vuoden välein uuden auton .
Oma filosofia on taas aika erilainen, keskimääräinen pitoaika
uudesta tai vähän ajetusta hankinnasta seuraavaan on ollut 5-12 vuotta.
Joten uusien sähköautojentarjonnasta tällä hetkellä huutooni vastaa vain Toyotan filosofia,
ja heilläkään ei ole vielä valmista tuotetta esilämmityksen ja softan puutteiden takia.
Latausnopeus ei ole tulevalle eläkeläiselle iso ongelma...![]()
Joten BMW i3:n tuossakin mielessä sairaan kiinnostava...on koeajettu noita REX-malleja
jo joutessaan. 20 kEur enempää en omaa rahaa laita tässä vaiheessa näihin sähkäreihin.
Onko kellään mitään akkuvaihto-huoltokeissiä kerrottavana mistään merkistä ?
Leafit ovat ainakin sieltä vanhimmasta päästä käytössä olleita ...
PS. BMW jenkkilässä hoituu näillä hinnoilla :
"A battery module for the BMW i3 costs between $1,715 and $1,805 from BMW. There are eight modules in the BMW i3 battery pack, making the total between $13,720 and $14,440. That is the price before the labor cost. If we look at the average cost of $16,000 per kWh, the cost for a BMW i3 22 kWh battery pack is $727/ kWh."
Eero Tiainen
0451560102
CARF klubimestari "ratavastaava"
0451560102
CARF klubimestari "ratavastaava"
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11344
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021, 500e La Prima 2022
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Toisaalta nuo ilmeisesti toimivat silti kohtuullisesti, vaikkei lämmönhallinta olisikaan ihan spot-on. Käsittääkseni esimerkiksi Lefan ilmajäähdytteisissä akuissa ei käytännössä ole mitään lämmönhallintaa ja siltikin akustot kestävät parikymmentä vuotta, jos nyt ei ihan Kalaharissa ajella.
- Epäkelpokeräilijä -
- Isola
- Viestit: 2094
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Ei sunkas se lämpö nyt niin kennokohtaisesti huitele missä sattuu? Samaa pakettia kun ovat niin lämpö tasaantuu. Lataus- ja purkausvirran kannalta vain akun pitää olla sopivalla lämpötila-alueella.
Silloin kuin Sähköautot - Nyt! -porukka rakenteli Tampereella sähköautokonversioita, pääpaino oli akkujen varaustason tasaamisessa. Siitä on aikaa 10-15 vuotta enkä ole sen jälkeen aihetta seuraillut kun ammatillisestikin ajauduin kauas pois elektroniikasta, joten en tiedä onko tekniikan kehitys muuttanut tilannetta. Kuitenkin ainakin vielä silloin kennojen eliniän kannalta oli olennaista varmistaa, ettei sarjaan kytkettyjen kennojen yksilöllisistä eroista seurannut yhden kennon yli- tai toisen alivaraustilannetta. Tätä sitten hoidettiin jos jonkinlaisilla varauspumpuilla. Tuollainen BMS on isommassa akustossa hävyttömän monimutkainen ja kallis, joten hämmästyisin jos niistä ei olisi hankkiuduttu eroon tavalla tai toisella. Jos BMS vain kylmän viileästi jätetään pois, niin toimiihan se akku, mutta kennoja alkaa kupsahdella jossain vaiheessa. Riippuu ihan siitä miten tasalaatuisia kennot ovat.
Silloin kuin Sähköautot - Nyt! -porukka rakenteli Tampereella sähköautokonversioita, pääpaino oli akkujen varaustason tasaamisessa. Siitä on aikaa 10-15 vuotta enkä ole sen jälkeen aihetta seuraillut kun ammatillisestikin ajauduin kauas pois elektroniikasta, joten en tiedä onko tekniikan kehitys muuttanut tilannetta. Kuitenkin ainakin vielä silloin kennojen eliniän kannalta oli olennaista varmistaa, ettei sarjaan kytkettyjen kennojen yksilöllisistä eroista seurannut yhden kennon yli- tai toisen alivaraustilannetta. Tätä sitten hoidettiin jos jonkinlaisilla varauspumpuilla. Tuollainen BMS on isommassa akustossa hävyttömän monimutkainen ja kallis, joten hämmästyisin jos niistä ei olisi hankkiuduttu eroon tavalla tai toisella. Jos BMS vain kylmän viileästi jätetään pois, niin toimiihan se akku, mutta kennoja alkaa kupsahdella jossain vaiheessa. Riippuu ihan siitä miten tasalaatuisia kennot ovat.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.
-
- Viestit: 2678
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
En ole akkuspesialisti, mutta näihinkin piti yhden tulipalon jälkimainingeissä perehtyä.
Taitaa kaikilla Li-Ion -pohjaisilla akkukemioilla olla sekä syväpurkaus että ylilataus erittäin paha juttu. Molemmat vaurioittavat akkuja pysyvästi. Ylilataus tuottaa kaasua ja saa "pussukkamallit" turpoamaan. 18650 tyylisissä pötköissä varoventtiili päästää lopulta liiat pihalle. Kaasu on sekä varsin myrkyllistä että syttymiskelpoista. Tarpeeksi pahasti kun akku (yksittäinen kenno) ottaa kipeää, se siinä sivussa kuumenee niin, että kaasu syttyy palamaan. Pienellä varaustilalla 18650 kenno kytee aikansa, mutta liki täyteen ladatulla reaktio on rajumpi - kenno voi sylkeä melkein puolimetrisen liekkisuihkun vajaan minuutin ajan. Akuissa moinen helposti siirtää vetovuoron seuraavalle kennolle. Tai mille tahansa palavalle materiaalille ladattavan laitteen lähellä (pienlaitteista puhuttaessa).
Tämä ns. terminen karkaaminen on vielä siitä kiva, ettei sitä saa lopetettua ehkäisemällä hapen saanti tai hetkellisellä vesisuihkulla. Reaktio jatkuu, jos vaurioituneita akkuja ei saada jäähdytettyä. Akkupaloa on siis ihan turha ruiskia millään jauhesammuttimella tms. Virrat pois ja kaikki ulos rakennuksesta.
Sattuneesta syystä lataustilan kennokohtainen hallinta on edelleen ihan välttämätöntä. Ja just semmoinen tarpeettomuus, mistä kiinanpojat helposti tinkivät. Sinäputkesta löytyy kivoja videoita liekinheittimiksi muuttuneista sähköskoottereista ja tasapainolaudoista. Joissain 18650 kennoissa on jopa suojapiiri sisäänrakennettuna, joittei näin pääsisi käymään.
Jos akustossa ei ole kunnon lämmönhallintaa eli mahdollisuutta aktiiviseen lämmitykseen ja jäähdytykseen, niin ainakin pikalataus kärsii tästä pahasti. Latauksen hitaus tuli esille TM talviautotestissäkin ja Tuulilasilla kun oli Leafin 1. painos taannoin testissä, havaitsivat, ettei autoa pystynyt kesähelteillä pikalataamaan moottoritieajon jälkeen, koska akusto oli liian kuuma.
Taitaa kaikilla Li-Ion -pohjaisilla akkukemioilla olla sekä syväpurkaus että ylilataus erittäin paha juttu. Molemmat vaurioittavat akkuja pysyvästi. Ylilataus tuottaa kaasua ja saa "pussukkamallit" turpoamaan. 18650 tyylisissä pötköissä varoventtiili päästää lopulta liiat pihalle. Kaasu on sekä varsin myrkyllistä että syttymiskelpoista. Tarpeeksi pahasti kun akku (yksittäinen kenno) ottaa kipeää, se siinä sivussa kuumenee niin, että kaasu syttyy palamaan. Pienellä varaustilalla 18650 kenno kytee aikansa, mutta liki täyteen ladatulla reaktio on rajumpi - kenno voi sylkeä melkein puolimetrisen liekkisuihkun vajaan minuutin ajan. Akuissa moinen helposti siirtää vetovuoron seuraavalle kennolle. Tai mille tahansa palavalle materiaalille ladattavan laitteen lähellä (pienlaitteista puhuttaessa).
Tämä ns. terminen karkaaminen on vielä siitä kiva, ettei sitä saa lopetettua ehkäisemällä hapen saanti tai hetkellisellä vesisuihkulla. Reaktio jatkuu, jos vaurioituneita akkuja ei saada jäähdytettyä. Akkupaloa on siis ihan turha ruiskia millään jauhesammuttimella tms. Virrat pois ja kaikki ulos rakennuksesta.
Sattuneesta syystä lataustilan kennokohtainen hallinta on edelleen ihan välttämätöntä. Ja just semmoinen tarpeettomuus, mistä kiinanpojat helposti tinkivät. Sinäputkesta löytyy kivoja videoita liekinheittimiksi muuttuneista sähköskoottereista ja tasapainolaudoista. Joissain 18650 kennoissa on jopa suojapiiri sisäänrakennettuna, joittei näin pääsisi käymään.
Jos akustossa ei ole kunnon lämmönhallintaa eli mahdollisuutta aktiiviseen lämmitykseen ja jäähdytykseen, niin ainakin pikalataus kärsii tästä pahasti. Latauksen hitaus tuli esille TM talviautotestissäkin ja Tuulilasilla kun oli Leafin 1. painos taannoin testissä, havaitsivat, ettei autoa pystynyt kesähelteillä pikalataamaan moottoritieajon jälkeen, koska akusto oli liian kuuma.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Isola
- Viestit: 2094
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Pitää paikkansa tuo edellinen. Se lämmönhallinta kuitenkin riittää oikein hyvin akkumoduulitasolla tai ison yksittäisen akkupaketin kohdalla jopa koko akulle. Sillä kun vain pidetään akku sopivalla toimintalämpötila-alueella, joka on kuitenkin melkoisen laaja. Mitään asteen tarkkuuksia ei tarvita.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.
-
- Viestit: 146
- Liittynyt: 02 Tammi 2021, 10:02
- Car(s): MiTo QV -11
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Oma lataushybridi ranskanmaalta on tankattu viimeksi vuoden vaihteessa ja arviolta puolet 39 litran tankista on mennyt. Kohta tulee se kymmenen litran pakkotankkaus 3kk välein niin laitan sitten tankin täyteen.
Odotan kyllä, että pääsisin taas polttamaan bensaa Alfalla. Talvi ei vaan luovuta ollenkaan. Varmaan melkein kuukausi menee vielä.
-
- Viestit: 146
- Liittynyt: 02 Tammi 2021, 10:02
- Car(s): MiTo QV -11
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Luin ketjun loppupuolta sen verran, että oli jotakin ongelmaa bemarin latausluukun kanssa. Rellussani tuo on toteutettu eri tavalla. Saa jopa jättää luukun auki ja matka jatkuu. Mutta itse piuha lukittuu kiinni autoon ja piuhan vieressä on lukituksen avaava täysin sääsuojattu nappi. Ja auto ei liiku metriään jos piuha on lukittu kiinni.
Ei siis ole pakko runnoa luukkua pohjaan pahimmalla pakkasellakaan ja piuha on aina tallessa koska avausnappi toimii vain jos auton ovet eivät ole lukossa.
Mitä kotilatausasemiin tulee niin ne ovat hinnoiteltu ryöstöhintaiseksi ja halvempi on pyytää sähkömiestä laittamaan kolmivaihepistoke autokatokseen/vastaavaan ja hommata vastaavalla pistokkeella oleva piuha. Riippuen sulaketaulusta selviät ko pistokkeen laitosta jopa reilusti alle satasella.
Ei siis ole pakko runnoa luukkua pohjaan pahimmalla pakkasellakaan ja piuha on aina tallessa koska avausnappi toimii vain jos auton ovet eivät ole lukossa.
Mitä kotilatausasemiin tulee niin ne ovat hinnoiteltu ryöstöhintaiseksi ja halvempi on pyytää sähkömiestä laittamaan kolmivaihepistoke autokatokseen/vastaavaan ja hommata vastaavalla pistokkeella oleva piuha. Riippuen sulaketaulusta selviät ko pistokkeen laitosta jopa reilusti alle satasella.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Rekka oli toinen paikalla olleista Scanioista, ilmeisesti vielä testimuuleja. Lataushaasteita näytti olevan, vaihtoi laturia ja kurkkasin että 3 kwh teholla otti sisään alhaisella SOC:lla.
SZ:aan ei saa kattotelineitä eli perhemuulilla liikkeellä

- mutt
- Viestit: 5785
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Se ei olekaan saksalaista premiumia, vaan jotain ranskalaista, joka ei ole edes grilliltä.Ammiratore kirjoitti: ↑20 Maalis 2023, 16:19Ei siis ole pakko runnoa luukkua pohjaan pahimmalla pakkasellakaan ja piuha on aina tallessa koska avausnappi toimii vain jos auton ovet eivät ole lukossa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11344
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021, 500e La Prima 2022
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Saksalainen kansansähköauto sai jo toisen kerran uuden kierroksen koiranluita. Johan sillä on 30 tkm ajettukin.
Onhan siinä tiettyä preemiota ajaa autolla jossa on aina uutuuttaan kiilteleviä osia.
Onhan siinä tiettyä preemiota ajaa autolla jossa on aina uutuuttaan kiilteleviä osia.
- Epäkelpokeräilijä -
- Polforea
- Viestit: 11763
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^Koska se on saksalainen, kyseessä on äärimmäistä tarkkuutta ylläpitävän alustan huolto. Jos italialaiseen joutuu vaihtamaan tukivarsia, se on puolestaan huonoa suunnittelua ja täysi virhe koko auto.
Moottorista bongattua:
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/kul ... aa-kertoa/
Tuossa on vissi kuluttajansuojallinen pointti, että oletus-/maksimihinnan pitäisi olla selkeästi näkyvillä. Nythän tuo toimii nurinkurisesti, kun yleensä tuotteella on perushinta ja siitä mahdollinen kantisalennus tms, niin noissa on kantishinta ja lisämaksu ei-kantiksille, kun geneerisiä maksuvälineitä ei vissiin oikein missään hyväksytä.
Ehdotinkin jo Liikenne- ja viestintäministeriölle jossain välissä, että latauspisteissä pitäisi olla mahdollisuus ladata geneerisellä maksuvälineellä (eli käytännössä pankki-/luottokortin lähimaksulla) ja sillä maksettavan hinnan pitäisi olla selkeästi näkyvissä. Tuo vaan ei houkuta, kun geneerisen maksuvälineen suorituksia ei saa seurata kuten rekisteröitynyttä kanta-asiakasta.
Moottorista bongattua:
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/kul ... aa-kertoa/
Tuossa on vissi kuluttajansuojallinen pointti, että oletus-/maksimihinnan pitäisi olla selkeästi näkyvillä. Nythän tuo toimii nurinkurisesti, kun yleensä tuotteella on perushinta ja siitä mahdollinen kantisalennus tms, niin noissa on kantishinta ja lisämaksu ei-kantiksille, kun geneerisiä maksuvälineitä ei vissiin oikein missään hyväksytä.
Ehdotinkin jo Liikenne- ja viestintäministeriölle jossain välissä, että latauspisteissä pitäisi olla mahdollisuus ladata geneerisellä maksuvälineellä (eli käytännössä pankki-/luottokortin lähimaksulla) ja sillä maksettavan hinnan pitäisi olla selkeästi näkyvissä. Tuo vaan ei houkuta, kun geneerisen maksuvälineen suorituksia ei saa seurata kuten rekisteröitynyttä kanta-asiakasta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.