ECU herja suomennos

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
ismout
Viestit: 68
Liittynyt: 06 Touko 2010, 23:06

ECU herja suomennos

Viesti Kirjoittaja ismout »

FAULT CODE :

P1176

EcuDiagin antama teksti :

Self Adaptation Additive parameters TRA Bank 2

Mitähän tuo mahtaa tarkoittaa?

ismout
Viestit: 68
Liittynyt: 06 Touko 2010, 23:06

Re: ECU herja suomennos

Viesti Kirjoittaja ismout »

Ok lisää google kehiin, tuolla kuvauksella ei löytynyt kuin 1 vastaus. Joka huolestuttavasti vastaa tuon GT:n tilannetta, nokkahihna oli vaihdettu valtuuttamattoman huollon toimesta ja rullat olivat jääneet vaihtamatta. Laitoinkin heti kysymystä myyjällä rullista, ostin Auton Teiskon Auto Oy:stä joka oli myös vaihtanut nokkahihnan.

ECUhan on ME7.11 jossa tuo ME7.11 P1176 viittaa Cam Sensor, eli nokka-akselin asentotunnistin??

ismout
Viestit: 68
Liittynyt: 06 Touko 2010, 23:06

Re: ECU herja suomennos

Viesti Kirjoittaja ismout »

OK myyjä vastasi tekstariin että rullat on vaihdettu.

Ilmeisesti nuo nokka-akselin asentotunnistemet eivät pidä minusta, koska sen kanssa oli ongelmia myös 156:ssa. Sehän on siitä ikävä että sen vaihtaminen edellyttää nokan avaamista ja siksi sen yhteydessä vaihdetaan yleensä nokkahihna.

Mitäs mieltä olette, miten etenen asian kanssa, pitäisikö autoa käydä näyttämässä jossain, pystyykö sen nokkahinan / rullien kuntoa tarkistamaan mitenkään?

Avatar
palkus
Viestit: 5529
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: ECU herja suomennos

Viesti Kirjoittaja palkus »

^tarttis melkein ottaa koppa pois ja tarkistaa jako, jos tuo jakoremmipuoli epäilyttää. Tuo vikakoodi tarkoittaa mun mielestä enemmän imupuolen vuotoa tai maffia.

ismout
Viestit: 68
Liittynyt: 06 Touko 2010, 23:06

Re: ECU herja suomennos

Viesti Kirjoittaja ismout »

Olisi pitänyt tehdä haku ensin täällä, täältähaettuna löytyy muutama joissa se oli tarkoittanut lambda anturia. Eli olet luultavasti oikeassa.

Nuo herjathan on ilmeisesti ECU kohtaisia, ja GT:ssä on käsittääkseni ME7.11 ECU????

Google haulla Alfa romeo ja Self Adaptation Additive parameters TRA Bank 2, löytyy vain yksi tulos joka sai huolestumaan.

ME7.11 ja P1176 haulla tulee aika sekalaista tulosta ja vielä sekavammaksi menee jos hakee Alfa Romeo P1176

Osaisiko joku sanoa varmasti mitä tuo herja tarkoittaa? Ja mikä on MAFFI?

Herja tuli mukavasti juuri samalla hetkellä kun muutin ilmaistoinnin asetuksia monoksi, mietin sitkin että olisko kyseessä jonkinlkainen virtapiikki?

seppo
Viestit: 1372
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: ECU herja suomennos

Viesti Kirjoittaja seppo »

P1176, seoksen korjauskerroin joutokäynnillä ja hiukan sen yli ylittää tai alittaa säätöalueen 2 tai 3 sylinterissä.
Mahdollisia syitä;
1. Ylittää. Kaikkea ilmaa ei ole mitattu. Imusarjavuoto.
2. Alittaa. Viallinen polttoaineen paineenseuranta.

Jos vikaa P1173 ei ole samalla (syl. 1 ja 4), voi vika olla jommassa kummassa suuttimessa tai ko. lambdassa (syl. 2 ja 3). Jatkotutkimuksia vaatinee!

ismout
Viestit: 68
Liittynyt: 06 Touko 2010, 23:06

Re: ECU herja suomennos

Viesti Kirjoittaja ismout »

OK iso kiitos Sepolle.

Resetoin herjan ja sitä ei ole tullut takaisin, katselen niitä jatkotoimenpiteitä jos se ilmestyy uudelleen.

Avatar
palkus
Viestit: 5529
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: ECU herja suomennos

Viesti Kirjoittaja palkus »

Sepolta tuli kyllä asiaa, olin itse vähän hätäinen/ajattelematon tuon imupuolen puolesta koska herja tulee vain toiselle lohkolle. Tuo ecu on muuten MED7.11. Sitten pirunmaalaus, mitäs tapahtuu jos 2 tai 3 pytyn nenät on kulahtaneet :roll:

ismout
Viestit: 68
Liittynyt: 06 Touko 2010, 23:06

Re: ECU herja suomennos

Viesti Kirjoittaja ismout »

Herja tuli takaisin. Ajelin dnecudiagilla testit bank 2 lambda antureihin, ne ainakin menivät läpi ja niiden piirtämät käppyrät päivittyy.

Epäilen edelleen että kyseessä on kosketus / maadoitus ongelma, ensimmäisellä kerralla herja tuli kun muutin ilmastoinnin asetuksia ja nyt kun ajoin kuopasta. Missähän noiden lambda antureiden liittimet ovat?

Lasso
Viestit: 49
Liittynyt: 01 Kesä 2022, 21:03

Re: ECU herja suomennos

Viesti Kirjoittaja Lasso »

Selvisikö tämä ongelma koskaan? Itse painiskelen saman ongelman kanssa. Imuletku tarkastettu-> ei vuotoja. Kävin näyttämässä Deltassa, jossa epäiltiin MAF vikaa -> vaihdettu MAF ja tehty sopeutus ohjelma autoo-> vika palasi. Auto käy hyvin ja kulkupuoli kunnossa niin kauan kuin vikavalo syttyy, sitten käynti muuttuu huonomaksi. Lambda anturit vaikuttaisivat olevan kunnossa. Deltassa tuntuu olevan vähän haku ammuntaa, olisiko täällä parempia veikkauksia? Voiko karstoittunut imusarja aiheuttaa tämän p1176 herjan?

Avatar
karila
Viestit: 1190
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Paikkakunta: Turku

Re: ECU herja suomennos

Viesti Kirjoittaja karila »

Lasso kirjoitti:
13 Marras 2022, 23:25
Selvisikö tämä ongelma koskaan? Itse painiskelen saman ongelman kanssa. Imuletku tarkastettu-> ei vuotoja. Kävin näyttämässä Deltassa, jossa epäiltiin MAF vikaa -> vaihdettu MAF ja tehty sopeutus ohjelma autoo-> vika palasi. Auto käy hyvin ja kulkupuoli kunnossa niin kauan kuin vikavalo syttyy, sitten käynti muuttuu huonomaksi. Lambda anturit vaikuttaisivat olevan kunnossa. Deltassa tuntuu olevan vähän haku ammuntaa, olisiko täällä parempia veikkauksia? Voiko karstoittunut imusarja aiheuttaa tämän p1176 herjan?
Onko sulla myös GT ? Vuosimalli, mikä kone ?
- Kari

Lasso
Viestit: 49
Liittynyt: 01 Kesä 2022, 21:03

Re: ECU herja suomennos

Viesti Kirjoittaja Lasso »

Joo on, se unohtuikin laittaa: vuosimallin 2006 GT 2.0 JTS koneella. Vikakoodina siis tuo p1176 ja toimenpiteinä vaihdettu imuletku ja maf anturi.

Avatar
Polforea
Viestit: 11552
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: ECU herja suomennos

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mitä ne polttoaine-adaptaatiot näyttää? Kun kyseessä on suoraruikkari, niin äkkiseltään tulee mieleen vuotava suutin, joka rikastaa väkisin yhtä pyttyä eikä tietenkään tottele lambdaohjausta täsmällisesti.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Lasso
Viestit: 49
Liittynyt: 01 Kesä 2022, 21:03

Re: ECU herja suomennos

Viesti Kirjoittaja Lasso »

Hyvä pointti! Pitää tutkailla noita arvoja mes:lla. Yksi käytetty suutinsetti löytyy, joten sen voisi finjectorilla käyttää huollossa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11552
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: ECU herja suomennos

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Pytyt on tässäkin koneessa muistaakseni kahdessa pankissa. Jos suutin vuotaa sopivasti rikastaen yhtä pyttyä, niin moottorinohjaus laihentaa sitä pankkia vieden sen kaveripytyn laihalle. Potentiaalinen paikka nakutella mäntään reikä, joten varsin aiheellista on tuo asia varmistaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Lasso
Viestit: 49
Liittynyt: 01 Kesä 2022, 21:03

Re: ECU herja suomennos

Viesti Kirjoittaja Lasso »

Nyt olisi omaan 2.0 jts gt:hen suuttimet testattu/ puhdistettu. Ongelmana siis tuo p1176 ja välillä myös p1173 koodi. Autoon vaihdettu maf-anturi ja musta imuputki. Tähän liittyen olisi kysymys:

Mitä kaikkea muuta kannattaa samalla huoltaa, kun nuo suuttimet vaihtaa? Imusarjan karstanpoisto ja uusi tiiviste?
Viimeksi muokannut Lasso, 04 Heinä 2023, 21:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Lasso
Viestit: 49
Liittynyt: 01 Kesä 2022, 21:03

Re: ECU herja suomennos

Viesti Kirjoittaja Lasso »

Tutkailin tänään obd:n avulla autoa. Koodit p1173 ja p1176 olivat päällä. Liitteenä kuvia auton antamista arvoista. Suuttimet odottelevat laittoa, kunhan löydän sopivan korjaamon. Tuleeko kenellekkään mitään huomioita noista arvoista? Seoksen korjaus on ainakin kova.
Liitteet
81FE61C7-98C0-4B17-88F2-88DA38EB68C7.png
81FE61C7-98C0-4B17-88F2-88DA38EB68C7.png (58.39 KiB) Katsottu 1811 kertaa
454D0ADD-26AF-40D7-B06D-BF8B8C5E4B96.jpeg
454D0ADD-26AF-40D7-B06D-BF8B8C5E4B96.jpeg (59.68 KiB) Katsottu 1811 kertaa
F11B1721-D542-4CAA-B001-53E9DDF46BBD.png
F11B1721-D542-4CAA-B001-53E9DDF46BBD.png (60.22 KiB) Katsottu 1811 kertaa

Lasso
Viestit: 49
Liittynyt: 01 Kesä 2022, 21:03

Re: ECU herja suomennos

Viesti Kirjoittaja Lasso »

Vielä lambdat liitteenä. Maf antoi arvoksi 12,7kg/h
Liitteet
93BD539A-6503-44E8-BFF5-07030019FA1A.jpeg
93BD539A-6503-44E8-BFF5-07030019FA1A.jpeg (66.12 KiB) Katsottu 1811 kertaa

seppo
Viestit: 1372
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: ECU herja suomennos

Viesti Kirjoittaja seppo »

Noista testerin sivuista voi vetää yhteenvetona, että paljon on ok arvoja, mm
Polttoaineen paine joutokäynnillä, FRA-korjauskertoimet kuormitettuna on ok, 1,00 +/- 20%, lambdan jännitteet ennen ja jälkeen katin ok, status "IDLE" ok,
Mutta laihaseostoiminta joutokäynnilla ei ole okein, pitää esiintyä "STRATIFIED" kohdassa "Mixture preparation mode". Samoin korjauskerroin DTV ruiskutettavan polttoainemäärän korjaamiseksi on pielessä. Muutos 1,00:sta aika huima.
Jos lämpimässä koneessa joutokäynnillä ja alle 1500 rpm ei siirry laihaseostoimintaan, on todennäköisesti happianturien liittimissä vika. Ne pitää avata puhdistaa ja kiristää pinni kerrallaan. Anturien uusinta ei välttämättä auta koska ongelma on johtosarjan puoleisessa liittimen osassa.

Lasso
Viestit: 49
Liittynyt: 01 Kesä 2022, 21:03

Re: ECU herja suomennos

Viesti Kirjoittaja Lasso »

Kiitos tuhannesti Seppo! Nuo arvot oli otettu joutokäynnillä, joten moottori ei taida mennä laihaseos tilaan. Olenhan ymmärtänyt oikein, että kyseessä olisi nuo koneen etuosassa, ennen katalysaattoria olevien anturien liittimet?

Ei olisi tullut itselleni mieleen, kun ajattelin pre-cat lambda arvojen olevan ”kunnossa”

seppo
Viestit: 1372
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: ECU herja suomennos

Viesti Kirjoittaja seppo »

Laajakaista anturien liittimet, kuusijohtoiset! Jakopään puoleinen on bank 1 (1-4 syl) ja toinen bank 2 (2-3 syl).

Lasso
Viestit: 49
Liittynyt: 01 Kesä 2022, 21:03

Re: ECU herja suomennos

Viesti Kirjoittaja Lasso »

Kiitos! Kunhan kelit paranee tarkastan liitokset ja raportoin miten kävi.

Lasso
Viestit: 49
Liittynyt: 01 Kesä 2022, 21:03

Re: ECU herja suomennos

Viesti Kirjoittaja Lasso »

Voisiko rikkinäinen pcv- venttiili sekoittaa nuo seokset tyhjäkäynnillä? Jos oikein ymmärsin ulkomaan foorumeita pitäisi sen sulkeutua tyhjäkäynnin aikana.

Vastaa Viestiin