ECU herja suomennos
Valvoja: Moderators
ECU herja suomennos
FAULT CODE :
P1176
EcuDiagin antama teksti :
Self Adaptation Additive parameters TRA Bank 2
Mitähän tuo mahtaa tarkoittaa?
P1176
EcuDiagin antama teksti :
Self Adaptation Additive parameters TRA Bank 2
Mitähän tuo mahtaa tarkoittaa?
Re: ECU herja suomennos
Ok lisää google kehiin, tuolla kuvauksella ei löytynyt kuin 1 vastaus. Joka huolestuttavasti vastaa tuon GT:n tilannetta, nokkahihna oli vaihdettu valtuuttamattoman huollon toimesta ja rullat olivat jääneet vaihtamatta. Laitoinkin heti kysymystä myyjällä rullista, ostin Auton Teiskon Auto Oy:stä joka oli myös vaihtanut nokkahihnan.
ECUhan on ME7.11 jossa tuo ME7.11 P1176 viittaa Cam Sensor, eli nokka-akselin asentotunnistin??
ECUhan on ME7.11 jossa tuo ME7.11 P1176 viittaa Cam Sensor, eli nokka-akselin asentotunnistin??
Re: ECU herja suomennos
OK myyjä vastasi tekstariin että rullat on vaihdettu.
Ilmeisesti nuo nokka-akselin asentotunnistemet eivät pidä minusta, koska sen kanssa oli ongelmia myös 156:ssa. Sehän on siitä ikävä että sen vaihtaminen edellyttää nokan avaamista ja siksi sen yhteydessä vaihdetaan yleensä nokkahihna.
Mitäs mieltä olette, miten etenen asian kanssa, pitäisikö autoa käydä näyttämässä jossain, pystyykö sen nokkahinan / rullien kuntoa tarkistamaan mitenkään?
Ilmeisesti nuo nokka-akselin asentotunnistemet eivät pidä minusta, koska sen kanssa oli ongelmia myös 156:ssa. Sehän on siitä ikävä että sen vaihtaminen edellyttää nokan avaamista ja siksi sen yhteydessä vaihdetaan yleensä nokkahihna.
Mitäs mieltä olette, miten etenen asian kanssa, pitäisikö autoa käydä näyttämässä jossain, pystyykö sen nokkahinan / rullien kuntoa tarkistamaan mitenkään?
- palkus
- Viestit: 5556
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: ECU herja suomennos
^tarttis melkein ottaa koppa pois ja tarkistaa jako, jos tuo jakoremmipuoli epäilyttää. Tuo vikakoodi tarkoittaa mun mielestä enemmän imupuolen vuotoa tai maffia.
Re: ECU herja suomennos
Olisi pitänyt tehdä haku ensin täällä, täältähaettuna löytyy muutama joissa se oli tarkoittanut lambda anturia. Eli olet luultavasti oikeassa.
Nuo herjathan on ilmeisesti ECU kohtaisia, ja GT:ssä on käsittääkseni ME7.11 ECU????
Google haulla Alfa romeo ja Self Adaptation Additive parameters TRA Bank 2, löytyy vain yksi tulos joka sai huolestumaan.
ME7.11 ja P1176 haulla tulee aika sekalaista tulosta ja vielä sekavammaksi menee jos hakee Alfa Romeo P1176
Osaisiko joku sanoa varmasti mitä tuo herja tarkoittaa? Ja mikä on MAFFI?
Herja tuli mukavasti juuri samalla hetkellä kun muutin ilmaistoinnin asetuksia monoksi, mietin sitkin että olisko kyseessä jonkinlkainen virtapiikki?
Nuo herjathan on ilmeisesti ECU kohtaisia, ja GT:ssä on käsittääkseni ME7.11 ECU????
Google haulla Alfa romeo ja Self Adaptation Additive parameters TRA Bank 2, löytyy vain yksi tulos joka sai huolestumaan.
ME7.11 ja P1176 haulla tulee aika sekalaista tulosta ja vielä sekavammaksi menee jos hakee Alfa Romeo P1176
Osaisiko joku sanoa varmasti mitä tuo herja tarkoittaa? Ja mikä on MAFFI?
Herja tuli mukavasti juuri samalla hetkellä kun muutin ilmaistoinnin asetuksia monoksi, mietin sitkin että olisko kyseessä jonkinlkainen virtapiikki?
Re: ECU herja suomennos
P1176, seoksen korjauskerroin joutokäynnillä ja hiukan sen yli ylittää tai alittaa säätöalueen 2 tai 3 sylinterissä.
Mahdollisia syitä;
1. Ylittää. Kaikkea ilmaa ei ole mitattu. Imusarjavuoto.
2. Alittaa. Viallinen polttoaineen paineenseuranta.
Jos vikaa P1173 ei ole samalla (syl. 1 ja 4), voi vika olla jommassa kummassa suuttimessa tai ko. lambdassa (syl. 2 ja 3). Jatkotutkimuksia vaatinee!
Mahdollisia syitä;
1. Ylittää. Kaikkea ilmaa ei ole mitattu. Imusarjavuoto.
2. Alittaa. Viallinen polttoaineen paineenseuranta.
Jos vikaa P1173 ei ole samalla (syl. 1 ja 4), voi vika olla jommassa kummassa suuttimessa tai ko. lambdassa (syl. 2 ja 3). Jatkotutkimuksia vaatinee!
Re: ECU herja suomennos
OK iso kiitos Sepolle.
Resetoin herjan ja sitä ei ole tullut takaisin, katselen niitä jatkotoimenpiteitä jos se ilmestyy uudelleen.
Resetoin herjan ja sitä ei ole tullut takaisin, katselen niitä jatkotoimenpiteitä jos se ilmestyy uudelleen.
- palkus
- Viestit: 5556
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: ECU herja suomennos
Sepolta tuli kyllä asiaa, olin itse vähän hätäinen/ajattelematon tuon imupuolen puolesta koska herja tulee vain toiselle lohkolle. Tuo ecu on muuten MED7.11. Sitten pirunmaalaus, mitäs tapahtuu jos 2 tai 3 pytyn nenät on kulahtaneet 

Re: ECU herja suomennos
Herja tuli takaisin. Ajelin dnecudiagilla testit bank 2 lambda antureihin, ne ainakin menivät läpi ja niiden piirtämät käppyrät päivittyy.
Epäilen edelleen että kyseessä on kosketus / maadoitus ongelma, ensimmäisellä kerralla herja tuli kun muutin ilmastoinnin asetuksia ja nyt kun ajoin kuopasta. Missähän noiden lambda antureiden liittimet ovat?
Epäilen edelleen että kyseessä on kosketus / maadoitus ongelma, ensimmäisellä kerralla herja tuli kun muutin ilmastoinnin asetuksia ja nyt kun ajoin kuopasta. Missähän noiden lambda antureiden liittimet ovat?
Re: ECU herja suomennos
Selvisikö tämä ongelma koskaan? Itse painiskelen saman ongelman kanssa. Imuletku tarkastettu-> ei vuotoja. Kävin näyttämässä Deltassa, jossa epäiltiin MAF vikaa -> vaihdettu MAF ja tehty sopeutus ohjelma autoo-> vika palasi. Auto käy hyvin ja kulkupuoli kunnossa niin kauan kuin vikavalo syttyy, sitten käynti muuttuu huonomaksi. Lambda anturit vaikuttaisivat olevan kunnossa. Deltassa tuntuu olevan vähän haku ammuntaa, olisiko täällä parempia veikkauksia? Voiko karstoittunut imusarja aiheuttaa tämän p1176 herjan?
- karila
- Viestit: 1235
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
- Paikkakunta: Turku
Re: ECU herja suomennos
Onko sulla myös GT ? Vuosimalli, mikä kone ?Lasso kirjoitti: ↑13 Marras 2022, 23:25Selvisikö tämä ongelma koskaan? Itse painiskelen saman ongelman kanssa. Imuletku tarkastettu-> ei vuotoja. Kävin näyttämässä Deltassa, jossa epäiltiin MAF vikaa -> vaihdettu MAF ja tehty sopeutus ohjelma autoo-> vika palasi. Auto käy hyvin ja kulkupuoli kunnossa niin kauan kuin vikavalo syttyy, sitten käynti muuttuu huonomaksi. Lambda anturit vaikuttaisivat olevan kunnossa. Deltassa tuntuu olevan vähän haku ammuntaa, olisiko täällä parempia veikkauksia? Voiko karstoittunut imusarja aiheuttaa tämän p1176 herjan?
- Kari
Re: ECU herja suomennos
Joo on, se unohtuikin laittaa: vuosimallin 2006 GT 2.0 JTS koneella. Vikakoodina siis tuo p1176 ja toimenpiteinä vaihdettu imuletku ja maf anturi.
- Polforea
- Viestit: 11805
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: ECU herja suomennos
Mitä ne polttoaine-adaptaatiot näyttää? Kun kyseessä on suoraruikkari, niin äkkiseltään tulee mieleen vuotava suutin, joka rikastaa väkisin yhtä pyttyä eikä tietenkään tottele lambdaohjausta täsmällisesti.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: ECU herja suomennos
Hyvä pointti! Pitää tutkailla noita arvoja mes:lla. Yksi käytetty suutinsetti löytyy, joten sen voisi finjectorilla käyttää huollossa.
- Polforea
- Viestit: 11805
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: ECU herja suomennos
Pytyt on tässäkin koneessa muistaakseni kahdessa pankissa. Jos suutin vuotaa sopivasti rikastaen yhtä pyttyä, niin moottorinohjaus laihentaa sitä pankkia vieden sen kaveripytyn laihalle. Potentiaalinen paikka nakutella mäntään reikä, joten varsin aiheellista on tuo asia varmistaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: ECU herja suomennos
Nyt olisi omaan 2.0 jts gt:hen suuttimet testattu/ puhdistettu. Ongelmana siis tuo p1176 ja välillä myös p1173 koodi. Autoon vaihdettu maf-anturi ja musta imuputki. Tähän liittyen olisi kysymys:
Mitä kaikkea muuta kannattaa samalla huoltaa, kun nuo suuttimet vaihtaa? Imusarjan karstanpoisto ja uusi tiiviste?
Mitä kaikkea muuta kannattaa samalla huoltaa, kun nuo suuttimet vaihtaa? Imusarjan karstanpoisto ja uusi tiiviste?
Viimeksi muokannut Lasso, 04 Heinä 2023, 21:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: ECU herja suomennos
Tutkailin tänään obd:n avulla autoa. Koodit p1173 ja p1176 olivat päällä. Liitteenä kuvia auton antamista arvoista. Suuttimet odottelevat laittoa, kunhan löydän sopivan korjaamon. Tuleeko kenellekkään mitään huomioita noista arvoista? Seoksen korjaus on ainakin kova.
- Liitteet
-
- 81FE61C7-98C0-4B17-88F2-88DA38EB68C7.png (58.39 KiB) Katsottu 2865 kertaa
-
- 454D0ADD-26AF-40D7-B06D-BF8B8C5E4B96.jpeg (59.68 KiB) Katsottu 2865 kertaa
-
- F11B1721-D542-4CAA-B001-53E9DDF46BBD.png (60.22 KiB) Katsottu 2865 kertaa
Re: ECU herja suomennos
Vielä lambdat liitteenä. Maf antoi arvoksi 12,7kg/h
- Liitteet
-
- 93BD539A-6503-44E8-BFF5-07030019FA1A.jpeg (66.12 KiB) Katsottu 2865 kertaa
Re: ECU herja suomennos
Noista testerin sivuista voi vetää yhteenvetona, että paljon on ok arvoja, mm
Polttoaineen paine joutokäynnillä, FRA-korjauskertoimet kuormitettuna on ok, 1,00 +/- 20%, lambdan jännitteet ennen ja jälkeen katin ok, status "IDLE" ok,
Mutta laihaseostoiminta joutokäynnilla ei ole okein, pitää esiintyä "STRATIFIED" kohdassa "Mixture preparation mode". Samoin korjauskerroin DTV ruiskutettavan polttoainemäärän korjaamiseksi on pielessä. Muutos 1,00:sta aika huima.
Jos lämpimässä koneessa joutokäynnillä ja alle 1500 rpm ei siirry laihaseostoimintaan, on todennäköisesti happianturien liittimissä vika. Ne pitää avata puhdistaa ja kiristää pinni kerrallaan. Anturien uusinta ei välttämättä auta koska ongelma on johtosarjan puoleisessa liittimen osassa.
Polttoaineen paine joutokäynnillä, FRA-korjauskertoimet kuormitettuna on ok, 1,00 +/- 20%, lambdan jännitteet ennen ja jälkeen katin ok, status "IDLE" ok,
Mutta laihaseostoiminta joutokäynnilla ei ole okein, pitää esiintyä "STRATIFIED" kohdassa "Mixture preparation mode". Samoin korjauskerroin DTV ruiskutettavan polttoainemäärän korjaamiseksi on pielessä. Muutos 1,00:sta aika huima.
Jos lämpimässä koneessa joutokäynnillä ja alle 1500 rpm ei siirry laihaseostoimintaan, on todennäköisesti happianturien liittimissä vika. Ne pitää avata puhdistaa ja kiristää pinni kerrallaan. Anturien uusinta ei välttämättä auta koska ongelma on johtosarjan puoleisessa liittimen osassa.
Re: ECU herja suomennos
Kiitos tuhannesti Seppo! Nuo arvot oli otettu joutokäynnillä, joten moottori ei taida mennä laihaseos tilaan. Olenhan ymmärtänyt oikein, että kyseessä olisi nuo koneen etuosassa, ennen katalysaattoria olevien anturien liittimet?
Ei olisi tullut itselleni mieleen, kun ajattelin pre-cat lambda arvojen olevan ”kunnossa”
Ei olisi tullut itselleni mieleen, kun ajattelin pre-cat lambda arvojen olevan ”kunnossa”
Re: ECU herja suomennos
Laajakaista anturien liittimet, kuusijohtoiset! Jakopään puoleinen on bank 1 (1-4 syl) ja toinen bank 2 (2-3 syl).
Re: ECU herja suomennos
Kiitos! Kunhan kelit paranee tarkastan liitokset ja raportoin miten kävi.
Re: ECU herja suomennos
Voisiko rikkinäinen pcv- venttiili sekoittaa nuo seokset tyhjäkäynnillä? Jos oikein ymmärsin ulkomaan foorumeita pitäisi sen sulkeutua tyhjäkäynnin aikana.
Re: ECU herja suomennos
Lainaan tätä vanhaa ketjua, kun mullakin herjaa P1173 ja P1176.
Potilaana on GT 2.0 JTS -05, johon on talven aikana vaihdettu imunokka-akseli (yksi nokka oli lyhentynyt 3,5mm), tulpat ja männänrenkaat, venttiilit hiottu, imukanavat putsattu, MAF putsattu bräkleenillä ja suuttimet putsattu dieselhuollossa (eivät pystyneet mittaamaan tuottoa). Kone käy hyvin ja menee laihaseosmoodiin tyhjäkäynnillä ja closed looppiin koneen lämmettyä. FRA vaihtelee 1,04 - 1,08 välillä. 1000km ajon jälkeen kaikki tulpat on liki saman näköiset, 2. tulppa hieman nokisempi elektrodeista.
Ongelmana on molempien bankkien DTV arvojen hilautuminen miinukselle tyhjäkäynnillä / kaupunkiajossa. Kun DTV:t saavuttaa -10, niin tauluun tulee P1173 ja P1176 vikakoodit. Polttoainepaine on tyhjäkäynnillä 49-51 bar @ 840-860 RPM, 100km/h vaudissa tasamaalla 69-71bar @ 3040 RPM, täyskaasukiihdytyksessä 96bar @ 3500 RPM. Air quantity tyhjäkäynnillä 21-22kg/h, 100km/h nopeudella tasamaalla ~80-90kg/h, täyskaasukiihdytyksessä 230 kg/h @ 3500 RPM. Kovemmista pyörimisnopeuksista en ole logannut dataa. Liitteenä muutama logi.
Mistähän lähtis etsimään vikaa?
Potilaana on GT 2.0 JTS -05, johon on talven aikana vaihdettu imunokka-akseli (yksi nokka oli lyhentynyt 3,5mm), tulpat ja männänrenkaat, venttiilit hiottu, imukanavat putsattu, MAF putsattu bräkleenillä ja suuttimet putsattu dieselhuollossa (eivät pystyneet mittaamaan tuottoa). Kone käy hyvin ja menee laihaseosmoodiin tyhjäkäynnillä ja closed looppiin koneen lämmettyä. FRA vaihtelee 1,04 - 1,08 välillä. 1000km ajon jälkeen kaikki tulpat on liki saman näköiset, 2. tulppa hieman nokisempi elektrodeista.
Ongelmana on molempien bankkien DTV arvojen hilautuminen miinukselle tyhjäkäynnillä / kaupunkiajossa. Kun DTV:t saavuttaa -10, niin tauluun tulee P1173 ja P1176 vikakoodit. Polttoainepaine on tyhjäkäynnillä 49-51 bar @ 840-860 RPM, 100km/h vaudissa tasamaalla 69-71bar @ 3040 RPM, täyskaasukiihdytyksessä 96bar @ 3500 RPM. Air quantity tyhjäkäynnillä 21-22kg/h, 100km/h nopeudella tasamaalla ~80-90kg/h, täyskaasukiihdytyksessä 230 kg/h @ 3500 RPM. Kovemmista pyörimisnopeuksista en ole logannut dataa. Liitteenä muutama logi.
Mistähän lähtis etsimään vikaa?
- Liitteet
-
- lambda-FRA-DTV.png (168.87 KiB) Katsottu 594 kertaa
-
- lambda-FRA-DTV_2.png (127.94 KiB) Katsottu 594 kertaa
-
- RPM-Bar-MAF.png (158.5 KiB) Katsottu 594 kertaa
- mutt
- Viestit: 5797
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: ECU herja suomennos
Pieni imuvuoto voi tehdä tuollaista, etenkin kun ilmenee vain pienellä kuormalla.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Polforea
- Viestit: 11805
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: ECU herja suomennos
Ekana tulee kyllä mieleen, että ainakin kaksi suutinta vuotaa, molemmista pareista siis ainakin toinen. Siitä johtuisi rikastuva seos ja säätö laihemmalle, kunnes menee liian pitkälle.
Jos näin on ja joku suutin ei vuoda, niin se pytty käy sitten laihalla ja voi naulata ittensä pahasti rikki, eli tarkkana tuon osalta kannatta olla.
Jos näin on ja joku suutin ei vuoda, niin se pytty käy sitten laihalla ja voi naulata ittensä pahasti rikki, eli tarkkana tuon osalta kannatta olla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Isola
- Viestit: 2106
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: ECU herja suomennos
Eihän se ecu tiedä siitä vuodosta. Ecun näkökulmasta sylinteriin menee sen verran ilmaa kuin mittari näyttää ja ruiskutus säädetään sen mukaiseksi eli mennään laihalle kunnes lambdasäätö puuttuu peliin ja alkaa rikastaa.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.
Re: ECU herja suomennos
Jos olen ymmärtänyt DTV:n oikein, niin positiivinen DTV tarkoittaa, että ecu joutuu rikastamaan seosta kun taas negatiivinen DTV tarkoittaa, että ecu joutuu laihentamaan. Jos olis imuvuoto, niin ilmaa menee enemmän kuin mitä mitattu, jonka vuoksi ecu kompensoi tilannetta rikastamalla seosta (DTV kasvaa yli nollan), jotta lambda menee kohdalleen.
Minun tapauksessa DTV menee negatiiviseksi eli ennemminkin maffi näyttää liikaa. Toisena syyllisenä voi olla vuotavat suuttimet, mutta vaatis kaksi samalla lailla vuotavaa suutinta eri bankeissa, koska molempien bankkien DTV käyttäytyy samalla lailla. Kolmas vaihtoehto olis viallinen bensanpaineen säätö, mutta miten sitä sais selvitettyä kun live datan mukaan sekin näyttäis olevan kunnossa… Hyviä vinkkejä siis kaivataan

Re: ECU herja suomennos
Ootko koittanut nollata auton sopeutumisarvot?
- Polforea
- Viestit: 11805
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: ECU herja suomennos
Neljäntenä sen paineen anturointi. Säätö itsessään lie sähköinen? Jos se anturi näyttää vähempi kuin todellisuus, pitää säätö bensanpainetta yläkantissa ja siitä joutusi laihentamaan.
Niiden suutinvuotojen varalta voisi mitata pakosarjasta lämpötilat pyttyjen vierestä. Oletettavasti laihat pytyt lämpee eri tapaan kuin rikkaat.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: ECU herja suomennos
Juu, tuo vois olla yks vaihtoehto.Polforea kirjoitti: ↑07 Touko 2025, 16:31
Neljäntenä sen paineen anturointi. Säätö itsessään lie sähköinen? Jos se anturi näyttää vähempi kuin todellisuus, pitää säätö bensanpainetta yläkantissa ja siitä joutusi laihentamaan.
Niiden suutinvuotojen varalta voisi mitata pakosarjasta lämpötilat pyttyjen vierestä. Oletettavasti laihat pytyt lämpee eri tapaan kuin rikkaat.