Wanhaan aikaan ongelmien kohdalla vaihdettiin vain Puolan johto mutta pitää siis vaihtaa koko Puola...
Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Valvoja: Moderators
Paikalla
- Cotzy
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Sen verran paskasti käy, eikä käynti normalisoidu, että pitänee valitettavasti vetää hinurin lavalle. Ja Autoliiton jäsenpalvelu vie vain lähimpään merkkiliikkeeseen, eli Delta-Autoon .Jiitee kirjoitti: ↑07 Loka 2023, 22:48Puola voi auttaa, äärimmäinen sitten Multiair2jmi kirjoitti: ↑07 Loka 2023, 21:50Ei auta tulppien vaihto vajaalla käyntiin.Cotzy kirjoitti: ↑04 Loka 2023, 20:25
Itsellä pysynyt akku hengissä kolme vuotta akun säännöllisellä latauksella.
Mutta sumuisena syysaamuna alkoi muutaman yön ulkovärjöttelyn jälkeen Stelvio käymään vajaalla ekalla käynnistyksellä. Hetken odottelun jälkeen kävi taas kaikilla. Tulpat menee vaihtoon nyt syksyn 6-vuotishuollossa. Niillä takana 45 tkm ja reilut 3v. Viimeksi tulpat vaihdettiin takuuseen, nyt ei.
Cotzy
Tulpat ainakin on vaihtokunnossa.
No, onneksi on kesäkalusto vielä pihassa.
Cotzy
- Polforea
- Viestit: 11550
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^Yleensä hinurikuskin kanssa vois opia lisähinnan, jolla vie pidemmälle. Tuon lisähinnan hinausfirma laskuttaa suoraan sopijalta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 1584
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Itsellä näissä tapauksissa on auttanut moottoriöljyjen lämmitys tai akun irroitus. Ellet ehtinyt jo tilata hinuria niin kokeile näitä vaihtoehtoja.Cotzy kirjoitti: ↑08 Loka 2023, 10:09Sen verran paskasti käy, eikä käynti normalisoidu, että pitänee valitettavasti vetää hinurin lavalle. Ja Autoliiton jäsenpalvelu vie vain lähimpään merkkiliikkeeseen, eli Delta-Autoon .
Tulpat ainakin on vaihtokunnossa.
No, onneksi on kesäkalusto vielä pihassa.
Cotzy
Jokin siellä multiairissa temppuilee kun tulee kylmät kelit.
- Maunu
- Viestit: 3548
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Otin tänään Stelvion pelkääjänpuolen ovipahvin irti ja putsasin peililtä tulevan pienemmän liittimen.
Toivottavasti nyt toimisi ulkolämpötilan mittaus. Pientä hapettumaa oli liittimessä, mutta ei mitään katastrofaalista.
Ovipahvin irrotus ei ole ihan helpoin mahdollinen, mutta Youtubesta katsomallani videolla homma onnistui kohtalaisen hyvin, eikä mitään mennyt rikki.
Jos lämpötila heittelee tämänkin jälkeen, täytyy vaihtaa anturi matti_vuorio:n Giulia ketjun ohjeiden mukaisesti.
Toivottavasti nyt toimisi ulkolämpötilan mittaus. Pientä hapettumaa oli liittimessä, mutta ei mitään katastrofaalista.
Ovipahvin irrotus ei ole ihan helpoin mahdollinen, mutta Youtubesta katsomallani videolla homma onnistui kohtalaisen hyvin, eikä mitään mennyt rikki.
Jos lämpötila heittelee tämänkin jälkeen, täytyy vaihtaa anturi matti_vuorio:n Giulia ketjun ohjeiden mukaisesti.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Cotzy
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kolme tuntia lohkolämmittimen päässä sai käynnin tasaantumaan normaaliksi noin 30 sekuntia käynnistyksestä.jmi kirjoitti: ↑08 Loka 2023, 13:07Itsellä näissä tapauksissa on auttanut moottoriöljyjen lämmitys tai akun irroitus. Ellet ehtinyt jo tilata hinuria niin kokeile näitä vaihtoehtoja.Cotzy kirjoitti: ↑08 Loka 2023, 10:09Sen verran paskasti käy, eikä käynti normalisoidu, että pitänee valitettavasti vetää hinurin lavalle. Ja Autoliiton jäsenpalvelu vie vain lähimpään merkkiliikkeeseen, eli Delta-Autoon .
Tulpat ainakin on vaihtokunnossa.
No, onneksi on kesäkalusto vielä pihassa.
Cotzy
Jokin siellä multiairissa temppuilee kun tulee kylmät kelit.
Joten saan itse ajettua Stelvion Saloon vuosihuoltoaamuna käyntihäiriön hoitamiseksi kuntoon. Kiitos vinkistä.
Cotzy
-
- Viestit: 1584
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Onko tullut jo selvyyttä? Multiair-vialta vaikuttaa. Ei vaan käsitä mikä niitä rikkoo näin uusissa autoissa.
- Cotzy
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Homma on vähän fifty-sixty vielä . Salon Alfa Romeo -asiantuntijaliikkeessä auto ollut nyt 6-vuotishuollossa tällä viikolla.
Kilometrejä sellaiset 65 tkm takana. Öljynvaihtovälit ovat olleet 10-14 tkm ja 10-12 kk. Seleniaa on aina käytetty. Pätkäajoa aika paljon ajosuoritteesta.
Auto kävi vähän karheasti, mutta veti normaalisti ilman vikavaloja, kun piti lohkolämmittimen päässä ennen käynnistystä.
Ja siirtoajo Saloon oli ihan ongelmaton.
3 vuotta ja 35 tkm ajetut tulpat vaihdettiin joka tapauksessa sovitusti suodattimien ja öljynvaihdon yhteydessä. Toisen sylinterin multiairin ilmaventtiilin jumittamiseen viittaava koodi löytyi vikamuistista kylmäkäynnistysten prötäämisten yhteydestä.
Huollon jälkeen auto kävi edelleen huonosti prötäämällä heti kylmäkäynnistyksen jälkeen, mutta nyt vikakoodi oli eri ja viittasikin sytytyshäiriöön kakkossylinterissä.
Puolat vaihdettin vielä ristiin eilen sytytyshäiriön selvittämiseksi ja auto jätettiin yöksi pakkaseen.
Ja katso, Stelvio käy taas heti siististi kuin enkeli kylmäkäynnistyksestä toiseen .
Annetaan vielä jäätyä toinen yö ulkosalla ja katsotaan aamulla uudestaan kylmäkäynti ja mahdolliset vikakoodit.
No, en usko, että Multiairin ilmaventtiilin todettu jumittaminen poistuu itsekseen lopullisesti.
Eihän se Multiairin ilmaventtilejä jumittava epäpuhtaus itsekseen minnekään häviä, korkeintaan siirtyy toiseen paikkaan järjestelmässä.
Mutta katsotaan nyt, josko vaiva pysyisi poissa tuoreilla öljyillä.
Ja kun ilmeisesti kysyntääkin on, niin maahantuojalla on uusia Multiair-yksiköitä nykyään kätevästi tarjolla suoraan hyllystä vuoden 2023 optimoituun 2323 euron hintaan. Eikä vaihtotyökään ole todellakaan ihan olematon, joten ainakin kolme lompsallista tarvitaan tuohon operaatioon .
Mutta olen aloittanut säästämisen Multiair-rahastoon .
Edessähän Multiairin vaihto joskus on. Ehkä jo ensi viikolla. Tai sitten myöhemmin. Elämä on.
Cotzy
- karila
- Viestit: 1190
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970 - Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Juu, ehkä tuo multiair ei oikein tykkää kylmän kauden pätkäajosta. Täytyy itsekin ranskis-sähkärillä hoitaa lyhyet nurkka-ajot.
- Kari
-
- Viestit: 1584
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Osasivatko huollossa sanoa mistä multiairin vika johtuu? Eli miksi se vikaantuu?Cotzy kirjoitti: ↑25 Loka 2023, 19:07Homma on vähän fifty-sixty vielä . Salon Alfa Romeo -asiantuntijaliikkeessä auto ollut nyt 6-vuotishuollossa tällä viikolla.
Kilometrejä sellaiset 65 tkm takana. Öljynvaihtovälit ovat olleet 10-14 tkm ja 10-12 kk. Seleniaa on aina käytetty. Pätkäajoa aika paljon ajosuoritteesta.
Auto kävi vähän karheasti, mutta veti normaalisti ilman vikavaloja, kun piti lohkolämmittimen päässä ennen käynnistystä.
Ja siirtoajo Saloon oli ihan ongelmaton.
3 vuotta ja 35 tkm ajetut tulpat vaihdettiin joka tapauksessa sovitusti suodattimien ja öljynvaihdon yhteydessä. Toisen sylinterin multiairin ilmaventtiilin jumittamiseen viittaava koodi löytyi vikamuistista kylmäkäynnistysten prötäämisten yhteydestä.
Huollon jälkeen auto kävi edelleen huonosti prötäämällä heti kylmäkäynnistyksen jälkeen, mutta nyt vikakoodi oli eri ja viittasikin sytytyshäiriöön kakkossylinterissä.
Puolat vaihdettin vielä ristiin eilen sytytyshäiriön selvittämiseksi ja auto jätettiin yöksi pakkaseen.
Ja katso, Stelvio käy taas heti siististi kuin enkeli kylmäkäynnistyksestä toiseen .
Annetaan vielä jäätyä toinen yö ulkosalla ja katsotaan aamulla uudestaan kylmäkäynti ja mahdolliset vikakoodit.
No, en usko, että Multiairin ilmaventtiilin todettu jumittaminen poistuu itsekseen lopullisesti.
Eihän se Multiairin ilmaventtilejä jumittava epäpuhtaus itsekseen minnekään häviä, korkeintaan siirtyy toiseen paikkaan järjestelmässä.
Mutta katsotaan nyt, josko vaiva pysyisi poissa tuoreilla öljyillä.
Ja kun ilmeisesti kysyntääkin on, niin maahantuojalla on uusia Multiair-yksiköitä nykyään kätevästi tarjolla suoraan hyllystä vuoden 2023 optimoituun 2323 euron hintaan. Eikä vaihtotyökään ole todellakaan ihan olematon, joten ainakin kolme lompsallista tarvitaan tuohon operaatioon .
Mutta olen aloittanut säästämisen Multiair-rahastoon .
Edessähän Multiairin vaihto joskus on. Ehkä jo ensi viikolla. Tai sitten myöhemmin. Elämä on.
Cotzy
- Cotzy
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Stelvio palasi kotipihaan . Käy taas siististi kylmänä ja kuumana. Ja vetää raivokkaasti, kuten ennenkin.
Onni on syvää, kotimatka oli juhlaa .
En hankkinut uutta Multiair2-pakettia asennettuna.
Ei ollut lopulta tarpeen. Säästyvä n. 3 keuria jää tulevaisuuden Multiair-rahastoon, käytettäväksi ensi viikolla, ensi vuonna tai joskus.
Koska palvelu oli taas ensiluokkaista Salon Moottorihuollossa, asiaa tutkittiin pieteetillä asiakkaan kanssa päivittäin keskustellen, vikakoodien sisältöä avaten ja epätodennäköisiä vaihtoehtoehtoja poissulkien, tuli ekaa kertaa aito halu autohuollon yhteydessä tipata vastuullisia, palveluhaluisia ja Alfa Romeo -asiantuntevia herrasmiehiä yhteensä 5 %:lla huolto-/korjausvisiitin loppusummasta .
Cotzy
Onni on syvää, kotimatka oli juhlaa .
En hankkinut uutta Multiair2-pakettia asennettuna.
Ei ollut lopulta tarpeen. Säästyvä n. 3 keuria jää tulevaisuuden Multiair-rahastoon, käytettäväksi ensi viikolla, ensi vuonna tai joskus.
Koska palvelu oli taas ensiluokkaista Salon Moottorihuollossa, asiaa tutkittiin pieteetillä asiakkaan kanssa päivittäin keskustellen, vikakoodien sisältöä avaten ja epätodennäköisiä vaihtoehtoehtoja poissulkien, tuli ekaa kertaa aito halu autohuollon yhteydessä tipata vastuullisia, palveluhaluisia ja Alfa Romeo -asiantuntevia herrasmiehiä yhteensä 5 %:lla huolto-/korjausvisiitin loppusummasta .
Cotzy
-
- Viestit: 1584
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Mikä lopulta diagnosoitiin viaksi?
- Cotzy
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Mitä tapahtui huollossa Stelviolle?
Ma auto otettiin työn alle. Normaali 6-vuotishuolto + sytytystulppien vaihto ja kylmäkäyntihäiriöiden selvitys.
Softapäivitykset tsekattu. Akun kunto tsekattu.
Seuraavat ECM moottorikoodit löytyi vikamuistihistoriasta:
ECM P1062-00 Cylinder 2 Oil Supply Solenoid Valve Stuck - tämä on multiairin 2 sylinterin ilmaventtiilin jumittamiskoodi, ei hyvä
ECM P0302-00 Cylinder 2 Misre Detected - 2 sylinteri pätkii
ECM P0300-00 Random/Multiple Cylinder Misre Detected - muissakin sylintereissä pätkii kompensoidakseen 2 sylinterin pätkimistä
ECM P0363-00 Misre Detected - Fueling Disabled - polttoaineen syöttöä rajoitettu pätkimisen takia
ECM P0303-00 Cylinder 3 Misre Detected - 3 sylinteri pätkii
Tuo multiairin ilmaventtiilin jumittamiskoodi P1062 on huono homma. Hienomekaaniseen multiairjärjestelmän ilmaventtiilin on päässyt ilmeisesti jotenkin karstaa sylinteristä tai epäpuhtauksia öljyn välityksellä, mitkä jumittelevat ilmaventtiilä saaden aikaan käyntihäiriöitä ko. sylinterissä. Ongelma akuutti erityisesti kylmänä, kun öljyt ei voitele ihan optimaalisesti ja pääse kuljettamaan epäpuhtauksia pois kätevästi sylinterikannen sisällä olevaan multiairin omaan öljynsuodattimeen.
Seuraavaksi vaihdettiin tulpat uusiin, mutta käyntihäiriöt kylmänä jatkuivat tiistaiaamuna pakkasyön jälkeen. Nyt ei tullut enää multiair-vikakoodia, vaan 2 sylinterin sytytyshäiriökoodi. Puolat vaihdettiin ristiin 1 ja 2-sylinterin välillä, jotta voitiin tarkistaa puolien kunto.
Keskiviikkoaamuna pakkasyön jälkeen kävi ja veti heti ihan normaalisti. Ei vikakoodeja enää multiairin ilmaventtiilin jumittelusta tai sytytyshäiriöistä. Puolissa ei siis ongelmaa. Tämä ihan kätevää, sillä maahantuojalla ei ollut puolia hyllyssä, vaikka multiaireja oli. Ja tuore moottoriöljy saanut multiairin ilmaventtiilit toimimaan ilman jumeja. Koeajo moottorin lämmittämiseksi ja koodien tsekkaus, ei mitään.
Ulkosäilytys to ja pe öinä. Kylmäkäynnistykset aamulla ja koodien tarkistus. Ei häiriöitä tai koodeja. Joka päivä havainnoista soitettiin ja keskusteltiin selvityksen seuraavista vaiheista.
Kun multiairin jumittaminen häipyi tuoreella Selenialla ja sytytystulppien vaihdolla, päätettiin jättää multiairin vaihto-operaatio tekemättä. Tehdään sitten, kun oikeasti jumahtaa.
Miten multiairin ilmaventtiilit saisi pysymään jumittamatta, mietitiin vaihtoehtoja. Eri luokituksen moottoriöljyn käyttöä tai huuhteluaineiden lisäystä ei valmistaja suosittele, joten sellaista ei myöskään tehty.
Jotta epäpuhtaudet voisivat kulkeutua pois multiairista ja jopa suodattimeen, parasta olisi tehdä seuraava öljynvaihto aikaisin ja ajaa öljyt todella kuumiksi aika ajoin vaikka radalla ja varsinkin ennen seuraavaa öljynvaihtoa.
Eli jossei keväällä Ahvenistolla voi itse vaihtaa öljyjä tulikuumina, ajan keväällä n. 5000-6000 km jälkeen öljynvaihtoon Paimion pitkät mäet kakkosella huudattaen ja öljyt heti pihalle mahdollisimman kuumina.
Voi tietty olla, että multiairin ilmaventtiilin jumittaminen ei pysy poissa vaan uusiutuu piakkoin. Mutta nyt käy taas upeasti ja vetää raivolla .
Ja 3 keuria jäi vielä säästöön.
Cotzy
Ma auto otettiin työn alle. Normaali 6-vuotishuolto + sytytystulppien vaihto ja kylmäkäyntihäiriöiden selvitys.
Softapäivitykset tsekattu. Akun kunto tsekattu.
Seuraavat ECM moottorikoodit löytyi vikamuistihistoriasta:
ECM P1062-00 Cylinder 2 Oil Supply Solenoid Valve Stuck - tämä on multiairin 2 sylinterin ilmaventtiilin jumittamiskoodi, ei hyvä
ECM P0302-00 Cylinder 2 Misre Detected - 2 sylinteri pätkii
ECM P0300-00 Random/Multiple Cylinder Misre Detected - muissakin sylintereissä pätkii kompensoidakseen 2 sylinterin pätkimistä
ECM P0363-00 Misre Detected - Fueling Disabled - polttoaineen syöttöä rajoitettu pätkimisen takia
ECM P0303-00 Cylinder 3 Misre Detected - 3 sylinteri pätkii
Tuo multiairin ilmaventtiilin jumittamiskoodi P1062 on huono homma. Hienomekaaniseen multiairjärjestelmän ilmaventtiilin on päässyt ilmeisesti jotenkin karstaa sylinteristä tai epäpuhtauksia öljyn välityksellä, mitkä jumittelevat ilmaventtiilä saaden aikaan käyntihäiriöitä ko. sylinterissä. Ongelma akuutti erityisesti kylmänä, kun öljyt ei voitele ihan optimaalisesti ja pääse kuljettamaan epäpuhtauksia pois kätevästi sylinterikannen sisällä olevaan multiairin omaan öljynsuodattimeen.
Seuraavaksi vaihdettiin tulpat uusiin, mutta käyntihäiriöt kylmänä jatkuivat tiistaiaamuna pakkasyön jälkeen. Nyt ei tullut enää multiair-vikakoodia, vaan 2 sylinterin sytytyshäiriökoodi. Puolat vaihdettiin ristiin 1 ja 2-sylinterin välillä, jotta voitiin tarkistaa puolien kunto.
Keskiviikkoaamuna pakkasyön jälkeen kävi ja veti heti ihan normaalisti. Ei vikakoodeja enää multiairin ilmaventtiilin jumittelusta tai sytytyshäiriöistä. Puolissa ei siis ongelmaa. Tämä ihan kätevää, sillä maahantuojalla ei ollut puolia hyllyssä, vaikka multiaireja oli. Ja tuore moottoriöljy saanut multiairin ilmaventtiilit toimimaan ilman jumeja. Koeajo moottorin lämmittämiseksi ja koodien tsekkaus, ei mitään.
Ulkosäilytys to ja pe öinä. Kylmäkäynnistykset aamulla ja koodien tarkistus. Ei häiriöitä tai koodeja. Joka päivä havainnoista soitettiin ja keskusteltiin selvityksen seuraavista vaiheista.
Kun multiairin jumittaminen häipyi tuoreella Selenialla ja sytytystulppien vaihdolla, päätettiin jättää multiairin vaihto-operaatio tekemättä. Tehdään sitten, kun oikeasti jumahtaa.
Miten multiairin ilmaventtiilit saisi pysymään jumittamatta, mietitiin vaihtoehtoja. Eri luokituksen moottoriöljyn käyttöä tai huuhteluaineiden lisäystä ei valmistaja suosittele, joten sellaista ei myöskään tehty.
Jotta epäpuhtaudet voisivat kulkeutua pois multiairista ja jopa suodattimeen, parasta olisi tehdä seuraava öljynvaihto aikaisin ja ajaa öljyt todella kuumiksi aika ajoin vaikka radalla ja varsinkin ennen seuraavaa öljynvaihtoa.
Eli jossei keväällä Ahvenistolla voi itse vaihtaa öljyjä tulikuumina, ajan keväällä n. 5000-6000 km jälkeen öljynvaihtoon Paimion pitkät mäet kakkosella huudattaen ja öljyt heti pihalle mahdollisimman kuumina.
Voi tietty olla, että multiairin ilmaventtiilin jumittaminen ei pysy poissa vaan uusiutuu piakkoin. Mutta nyt käy taas upeasti ja vetää raivolla .
Ja 3 keuria jäi vielä säästöön.
Cotzy
- Jiitee
- Viestit: 4484
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Hyvä juttu. Tuossa taitaa olla nuo tärkeimmät keinot MultiAirin hyvänä pitoon.Cotzy kirjoitti: ↑28 Loka 2023, 00:01Mitä tapahtui huollossa Stelviolle?
Ma auto otettiin työn alle. Normaali 6-vuotishuolto + sytytystulppien vaihto ja kylmäkäyntihäiriöiden selvitys.
Softapäivitykset tsekattu. Akun kunto tsekattu.
Seuraavat ECM moottorikoodit löytyi vikamuistihistoriasta:
ECM P1062-00 Cylinder 2 Oil Supply Solenoid Valve Stuck - tämä on multiairin 2 sylinterin ilmaventtiilin jumittamiskoodi, ei hyvä
ECM P0302-00 Cylinder 2 Misre Detected - 2 sylinteri pätkii
ECM P0300-00 Random/Multiple Cylinder Misre Detected - muissakin sylintereissä pätkii kompensoidakseen 2 sylinterin pätkimistä
ECM P0363-00 Misre Detected - Fueling Disabled - polttoaineen syöttöä rajoitettu pätkimisen takia
ECM P0303-00 Cylinder 3 Misre Detected - 3 sylinteri pätkii
Tuo multiairin ilmaventtiilin jumittamiskoodi P1062 on huono homma. Hienomekaaniseen multiairjärjestelmän ilmaventtiilin on päässyt ilmeisesti jotenkin karstaa sylinteristä tai epäpuhtauksia öljyn välityksellä, mitkä jumittelevat ilmaventtiilä saaden aikaan käyntihäiriöitä ko. sylinterissä. Ongelma akuutti erityisesti kylmänä, kun öljyt ei voitele ihan optimaalisesti ja pääse kuljettamaan epäpuhtauksia pois kätevästi sylinterikannen sisällä olevaan multiairin omaan öljynsuodattimeen.
Seuraavaksi vaihdettiin tulpat uusiin, mutta käyntihäiriöt kylmänä jatkuivat tiistaiaamuna pakkasyön jälkeen. Nyt ei tullut enää multiair-vikakoodia, vaan 2 sylinterin sytytyshäiriökoodi. Puolat vaihdettiin ristiin 1 ja 2-sylinterin välillä, jotta voitiin tarkistaa puolien kunto.
Keskiviikkoaamuna pakkasyön jälkeen kävi ja veti heti ihan normaalisti. Ei vikakoodeja enää multiairin ilmaventtiilin jumittelusta tai sytytyshäiriöistä. Puolissa ei siis ongelmaa. Tämä ihan kätevää, sillä maahantuojalla ei ollut puolia hyllyssä, vaikka multiaireja oli. Ja tuore moottoriöljy saanut multiairin ilmaventtiilit toimimaan ilman jumeja. Koeajo moottorin lämmittämiseksi ja koodien tsekkaus, ei mitään.
Ulkosäilytys to ja pe öinä. Kylmäkäynnistykset aamulla ja koodien tarkistus. Ei häiriöitä tai koodeja. Joka päivä havainnoista soitettiin ja keskusteltiin selvityksen seuraavista vaiheista.
Kun multiairin jumittaminen häipyi tuoreella Selenialla ja sytytystulppien vaihdolla, päätettiin jättää multiairin vaihto-operaatio tekemättä. Tehdään sitten, kun oikeasti jumahtaa.
Miten multiairin ilmaventtiilit saisi pysymään jumittamatta, mietitiin vaihtoehtoja. Eri luokituksen moottoriöljyn käyttöä tai huuhteluaineiden lisäystä ei valmistaja suosittele, joten sellaista ei myöskään tehty.
Jotta epäpuhtaudet voisivat kulkeutua pois multiairista ja jopa suodattimeen, parasta olisi tehdä seuraava öljynvaihto aikaisin ja ajaa öljyt todella kuumiksi aika ajoin vaikka radalla ja varsinkin ennen seuraavaa öljynvaihtoa.
Eli jossei keväällä Ahvenistolla voi itse vaihtaa öljyjä tulikuumina, ajan keväällä n. 5000-6000 km jälkeen öljynvaihtoon Paimion pitkät mäet kakkosella huudattaen ja öljyt heti pihalle mahdollisimman kuumina.
Voi tietty olla, että multiairin ilmaventtiilin jumittaminen ei pysy poissa vaan uusiutuu piakkoin. Mutta nyt käy taas upeasti ja vetää raivolla .
Ja 3 keuria jäi vielä säästöön.
Cotzy
Esilämmitys vielä talvella tietysti riittävän pitkään auttanee, lämmin talli vielä
enemmän. Mutta tuota puolitettua vaihtoväliä käytin itsekin Juuliassa välillä 150-
181 tkm, ja toimi.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Paikalla
Kysymyksenä tietäjille, miksi MultiAir käyttää likaantuvaa moottoriöljyä hydraulinesteenään eikä käytössä ole suljettua kiertoa omilla nesteillään? Kun kerran öljyn laatu tuntuu olevan tämän markkinoiden kehittyneimmän venttiiliohjausjärjestelmän akilleen kantapää. Ja voisi kuvitella että jokin juuri tähän tehtävään suunniteltu hydraulineste olisi parempi vaihtoehto kaikkinensa.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Nyt ne kaikki 3k€ kiinni Bitcoiniin ja sitten MultiAirin kosahtaessa myy 10%-20% potista pois niin saa katettua korjauksen?
Kysymyksenä tietäjille, miksi MultiAir käyttää likaantuvaa moottoriöljyä hydraulinesteenään eikä käytössä ole suljettua kiertoa omilla nesteillään? Kun kerran öljyn laatu tuntuu olevan tämän markkinoiden kehittyneimmän venttiiliohjausjärjestelmän akilleen kantapää. Ja voisi kuvitella että jokin juuri tähän tehtävään suunniteltu hydraulineste olisi parempi vaihtoehto kaikkinensa.
- Cotzy
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Joo, ostomarkkina on ja mieluummin laitan irtorahan poikimaan johonkin arvoaan nostavaan, vaikka harraste -Alfa Romeoihin, ja ylläpidän nykyistä MultiAiria rata-ajolla ja lyhennetyllä öljynvaihtovälillä, ennenkuin ostan uuden.FinPat kirjoitti: ↑28 Loka 2023, 12:51Nyt ne kaikki 3k€ kiinni Bitcoiniin ja sitten MultiAirin kosahtaessa myy 10%-20% potista pois niin saa katettua korjauksen?
Kysymyksenä tietäjille, miksi MultiAir käyttää likaantuvaa moottoriöljyä hydraulinesteenään eikä käytössä ole suljettua kiertoa omilla nesteillään? Kun kerran öljyn laatu tuntuu olevan tämän markkinoiden kehittyneimmän venttiiliohjausjärjestelmän akilleen kantapää. Ja voisi kuvitella että jokin juuri tähän tehtävään suunniteltu hydraulineste olisi parempi vaihtoehto kaikkinensa.
Sain tosin huollosta mukaan myös hienon Alfa Romeo QV -lippiksen , jonka onnenkalutaikavoimaan MultiAirin hengityksen varmistajana haluan uskoa .
MultiAirissa on oma öljynsuodattimensa. Mutta siihen käsiksi pääsemiseksi pitää ottaa koko sylinterinkansi irti . Joten käytännössä sitä ei erikseen vaihdeta koskaan, vain sitten isomman konerempan yhteydessä.
Cotzy
-
- Viestit: 1584
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
En oikein usko että on pelkästään öljyongelma. Omassani ekan kerran käynnistyi huonosti alle 3-vuotiaana vielä takuualaisena. Tämän jälkeen muutaman kerran seuraavana talvena ja sitä seuraavana. Nyt 6-vuotiaana tekee lähes joka kerta jo ellei auton moottoriöljyjä lämmitä. Eli ei viitsi lähteä mihinkään missä ei saa lämmitykseen. Antaa sytytyskatkoksen aina 4-sylinteriin. Ei vaikuta onko uudet tulpat/puolat tai öljyt, millään ei ole vaikutusta. Vain öljyjen lämpötila / ulkolämpötila vaikuttaa. Koko kesän toimii aina täysin normaalisti.
Joskus ongelmasta on päässyt eroon akun irroituksella eli voisiko myös jokin solenoidi temppuilla siellä.
Eli onko näissä ensimmäisien vuosimallien multiaireissa jotain valmistusvikoja ja jokin väli on liian ahdas kylmille öljyille. Koska kaikilla ongelmia ei esiinny kuitenkaan. Multiairin osanumero on käsittääkseni jossain vaiheessa vaihtunut eli onko tehty jotain muutosta.
En ole myöskään lukenut että vaihdetun multiairin kanssa olisi ollut ongelmia enää, tosin seuranta-aika niissä on vielä kovin lyhyt.
Paskamainen vika muuten lähes täydellisessä autossa.
Joskus ongelmasta on päässyt eroon akun irroituksella eli voisiko myös jokin solenoidi temppuilla siellä.
Eli onko näissä ensimmäisien vuosimallien multiaireissa jotain valmistusvikoja ja jokin väli on liian ahdas kylmille öljyille. Koska kaikilla ongelmia ei esiinny kuitenkaan. Multiairin osanumero on käsittääkseni jossain vaiheessa vaihtunut eli onko tehty jotain muutosta.
En ole myöskään lukenut että vaihdetun multiairin kanssa olisi ollut ongelmia enää, tosin seuranta-aika niissä on vielä kovin lyhyt.
Paskamainen vika muuten lähes täydellisessä autossa.
- Cotzy
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Juttelin MultiAirin kestävyyksistä Moottorihuollon Matin kanssa.
Osa MultiAireista on mennyt vaihtokuntoon melko pienillä kilometreillä, vaikka oikeat öljyt maltillisilla vaihtoväleillä käytössä .
Ja on myös bensa-Stelvioita tai -Giulioita, joissa ollaan yli selvästi 200 tkm ilman ongelmia.
Ei voi ennustaa, korkeintaan yrittää helpottaa olosuhteita MultiAirin häiriöttömälle toiminnalle.
Kysyin myös, miten tuo MultiAir-asia on hoidettu saman konsernin hienossa PHEV-Hurricane voimalinjassa, eli Jeepin Wrangler 4xe:ssä.
Noita on kuulema yksi käynyt ekassa huollossa, joten ei hirveästi statistiikkaa.
Kuulemma öljyn vaihtosuosittaja on Jeepissä herkempi ja agressiivisempi kuin Alfassa estäen ajamisen kokonaan polttomoottorilla öljyjen olleessa iällä .
Mutta voi olla hieno Wrangler 4xe jännempi PHEVinä, kun noissa isoissa PHEVeissä voi olla omistajilla vimmainen taipumus ajella vain sähköllä ja kerätä ruostetta öljyttömään sylinterinkanteen. Ja sitten kun ekan kerran kuukausiin polkaistaankin kunnolla kaasua moottoritiellä, koko moottori leipaiseen itsensä kiinni ja vaihtokuntoon .
Cotzy
Osa MultiAireista on mennyt vaihtokuntoon melko pienillä kilometreillä, vaikka oikeat öljyt maltillisilla vaihtoväleillä käytössä .
Ja on myös bensa-Stelvioita tai -Giulioita, joissa ollaan yli selvästi 200 tkm ilman ongelmia.
Ei voi ennustaa, korkeintaan yrittää helpottaa olosuhteita MultiAirin häiriöttömälle toiminnalle.
Kysyin myös, miten tuo MultiAir-asia on hoidettu saman konsernin hienossa PHEV-Hurricane voimalinjassa, eli Jeepin Wrangler 4xe:ssä.
Noita on kuulema yksi käynyt ekassa huollossa, joten ei hirveästi statistiikkaa.
Kuulemma öljyn vaihtosuosittaja on Jeepissä herkempi ja agressiivisempi kuin Alfassa estäen ajamisen kokonaan polttomoottorilla öljyjen olleessa iällä .
Mutta voi olla hieno Wrangler 4xe jännempi PHEVinä, kun noissa isoissa PHEVeissä voi olla omistajilla vimmainen taipumus ajella vain sähköllä ja kerätä ruostetta öljyttömään sylinterinkanteen. Ja sitten kun ekan kerran kuukausiin polkaistaankin kunnolla kaasua moottoritiellä, koko moottori leipaiseen itsensä kiinni ja vaihtokuntoon .
Cotzy
Paikalla
Vai onko teoria että jokin venttiili tai öljykanava kutistuu kylmässä niin että toiminta heikkenee?
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Jos öljyn lämpötila on ulkolämpötilan kanssa ainoat vaikuttavat parametrit niin eikö juuri tällöin kyseessä ole suurella todennäköisyydellä öljyongelma?
Vai onko teoria että jokin venttiili tai öljykanava kutistuu kylmässä niin että toiminta heikkenee?
Huomiona että itse MultiAir -teknologia on ollut kaupallisessa käytössä jo kohta 15 vuotta.
Paikalla
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Eikö noissa ole mitään pakotettua polttiksen käyttöä aina vähän väliä?Cotzy kirjoitti: ↑28 Loka 2023, 13:57Mutta voi olla hieno Wrangler 4xe jännempi PHEVinä, kun noissa isoissa PHEVeissä voi olla omistajilla vimmainen taipumus ajella vain sähköllä ja kerätä ruostetta öljyttömään sylinterinkanteen. Ja sitten kun ekan kerran kuukausiin polkaistaankin kunnolla kaasua moottoritiellä, koko moottori leipaiseen itsensä kiinni ja vaihtokuntoon .
- lerppu
- Viestit: 6155
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ainakin näissä pienissä pheveissä säännöllisesti dinomehua pakotetaan kurkusta alas.FinPat kirjoitti: ↑28 Loka 2023, 14:50Eikö noissa ole mitään pakotettua polttiksen käyttöä aina vähän väliä?Cotzy kirjoitti: ↑28 Loka 2023, 13:57Mutta voi olla hieno Wrangler 4xe jännempi PHEVinä, kun noissa isoissa PHEVeissä voi olla omistajilla vimmainen taipumus ajella vain sähköllä ja kerätä ruostetta öljyttömään sylinterinkanteen. Ja sitten kun ekan kerran kuukausiin polkaistaankin kunnolla kaasua moottoritiellä, koko moottori leipaiseen itsensä kiinni ja vaihtokuntoon .
-
- Viestit: 1584
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tarkoitin sitä että multiairissa itsessään tapahtuu jotain kylmässä, solenoidi jumittaa tai jokin öljykanava kutistuu tms. Giulietoissa oli ainakin solenoidivikoja, jotka esiintyivät juurikin kylmässä. Nämä on minun ajatuksia, en tiedä syytä mutta ei tiedä kukaan muukaan.FinPat kirjoitti: ↑28 Loka 2023, 14:48Jos öljyn lämpötila on ulkolämpötilan kanssa ainoat vaikuttavat parametrit niin eikö juuri tällöin kyseessä ole suurella todennäköisyydellä öljyongelma?
Vai onko teoria että jokin venttiili tai öljykanava kutistuu kylmässä niin että toiminta heikkenee?
Huomiona että itse MultiAir -teknologia on ollut kaupallisessa käytössä jo kohta 15 vuotta.
Multiair-tekniikka on jo vanhempaa, mut Stelviossa on uudempaa versiota ja käsittääkseni näissä piti olla alkupään viat poistettu mutta eipä olekaan.
-
- Viestit: 1584
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Sehän olisikin hienoa että viallinen osa esim. solenoidi voitaisiin vaihtaa eikä koko multiair. Tällöin selviäisi myös varsinainen vika.
- Aquatica
- Viestit: 15113
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ihanko totta? Giulietassa eli vanhemmalla MA:lla se vaati jopa niinkin paljon, kuin jakopään kop... niin, tää oli ketjulla sit jo? Mutta vanhemmissa tosiaan MA-suodattimeen pääsi käsiksi muistaakseni jakopään yläkopan avaamalla. Pari hassua ruuvia ja siellä se suodatin oli irrotousta odottelemassa.
- Cotzy
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^ Tuolla se luuraa MultiAir 2 suodatinpatruuna lohkossa moottorin sisällä. https://www.giuliaforums.com/threads/mu ... ead.43942/
Ei ole tehty helposti vaihdettavaksi todellakaan .
Cotzy
Ei ole tehty helposti vaihdettavaksi todellakaan .
Cotzy
- Maunu
- Viestit: 3548
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Dieselissä sentään saa vaihdettua öljynerottimen jakohihnan vaihdon yhteydessä.
Tämän tukkeutumisen seurauksena aiheutuu öljynpaineiden alhaisuutta tyhjäkäynnillä.
Uusilla öljyillä on pysynyt omasta autosta ainakin vielä herjat pois.
Hihna olisi pikkuhiljaa vaihtoa vaille, kun 60tkm tulee täytteen.
Tämän tukkeutumisen seurauksena aiheutuu öljynpaineiden alhaisuutta tyhjäkäynnillä.
Uusilla öljyillä on pysynyt omasta autosta ainakin vielä herjat pois.
Hihna olisi pikkuhiljaa vaihtoa vaille, kun 60tkm tulee täytteen.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 1584
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Onko vielä toiminut?Cotzy kirjoitti: ↑28 Loka 2023, 13:57Juttelin MultiAirin kestävyyksistä Moottorihuollon Matin kanssa.
Osa MultiAireista on mennyt vaihtokuntoon melko pienillä kilometreillä, vaikka oikeat öljyt maltillisilla vaihtoväleillä käytössä .
Ja on myös bensa-Stelvioita tai -Giulioita, joissa ollaan yli selvästi 200 tkm ilman ongelmia.
Ei voi ennustaa, korkeintaan yrittää helpottaa olosuhteita MultiAirin häiriöttömälle toiminnalle.
Kysyin myös, miten tuo MultiAir-asia on hoidettu saman konsernin hienossa PHEV-Hurricane voimalinjassa, eli Jeepin Wrangler 4xe:ssä.
Noita on kuulema yksi käynyt ekassa huollossa, joten ei hirveästi statistiikkaa.
Kuulemma öljyn vaihtosuosittaja on Jeepissä herkempi ja agressiivisempi kuin Alfassa estäen ajamisen kokonaan polttomoottorilla öljyjen olleessa iällä .
Mutta voi olla hieno Wrangler 4xe jännempi PHEVinä, kun noissa isoissa PHEVeissä voi olla omistajilla vimmainen taipumus ajella vain sähköllä ja kerätä ruostetta öljyttömään sylinterinkanteen. Ja sitten kun ekan kerran kuukausiin polkaistaankin kunnolla kaasua moottoritiellä, koko moottori leipaiseen itsensä kiinni ja vaihtokuntoon .
Cotzy
- Cotzy
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^ Ei ongelmia. Lähinnä kaupunkiajoa viikon verran. Aamulla lähtenyt lohkolämmittimen päästä, päivällä ilman lämmitystä. Käynti normaalia.
S&S:n olen ottanut pois. Ja kotimatkalla lämmittänyt moottoria ajamalla DNA-kytkin D-asennossa. Vähän enemmän huolenpitoa käyntilämpöjen saavuttamisesta siis.
Jos temppuilee uudestaan, laitan MultiAirin vaihtoon. Kyllä käyttöauton pitää lähteä liikenteeseen, heti kun pyydetään.
Myös Alfa Romeon.
Cotzy
S&S:n olen ottanut pois. Ja kotimatkalla lämmittänyt moottoria ajamalla DNA-kytkin D-asennossa. Vähän enemmän huolenpitoa käyntilämpöjen saavuttamisesta siis.
Jos temppuilee uudestaan, laitan MultiAirin vaihtoon. Kyllä käyttöauton pitää lähteä liikenteeseen, heti kun pyydetään.
Myös Alfa Romeon.
Cotzy
- lerppu
- Viestit: 6155
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Oon funtsinut että pitäiskö tilata Latviasta Velocen jakkarat… Kuskin penkki narisee - loppuu kun suihkii crctä. Mutta palailee. Ja 500€ toimituskulujen kanssa saisi nahkaisen mustan Velocepenkin. Katselin että Konalan Deltassa on yksilö jonka voisi koeistua. Saisi tuntumaa kannattaako päivittää…
- karila
- Viestit: 1190
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970 - Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Velocen jakkarakin nariseelerppu kirjoitti: ↑03 Marras 2023, 10:47Oon funtsinut että pitäiskö tilata Latviasta Velocen jakkarat… Kuskin penkki narisee - loppuu kun suihkii crctä. Mutta palailee. Ja 500€ toimituskulujen kanssa saisi nahkaisen mustan Velocepenkin. Katselin että Konalan Deltassa on yksilö jonka voisi koeistua. Saisi tuntumaa kannattaako päivittää…
- Kari
- karila
- Viestit: 1190
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970 - Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ainahan me ajetaan D:lläCotzy kirjoitti: ↑02 Marras 2023, 21:35^ Ei ongelmia. Lähinnä kaupunkiajoa viikon verran. Aamulla lähtenyt lohkolämmittimen päästä, päivällä ilman lämmitystä. Käynti normaalia.
S&S:n olen ottanut pois. Ja kotimatkalla lämmittänyt moottoria ajamalla DNA-kytkin D-asennossa. Vähän enemmän huolenpitoa käyntilämpöjen saavuttamisesta siis.
Jos temppuilee uudestaan, laitan MultiAirin vaihtoon. Kyllä käyttöauton pitää lähteä liikenteeseen, heti kun pyydetään.
Myös Alfa Romeon.
Cotzy
- Kari
Paikalla
Ainoa varaus tälle suositukselle on takapuolen leveys. Jos koko on XXL jopa Teksasin kaavassa niin silloin melkein kaikki sivuttaistukea tarjoavat jakkarat alkavat ahdistamaan.
Ja kun penkki on vielä tallin lattialla niin on helppo laittaa silikonirasvaa (https://www.motonet.fi/tuote/crc-silico ... ct=60-0101) nitiseviin kohtiin. Pitäisi pysyä hiljaisena pidempään.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Alkuperäinen telttatuoli(tm) ehdottamasti kannattaa päivittää oikeaan sporttijakkaraan. Narisee tai ei. Paljon parempi sivuttaistuki eikä istuinosa lopu reiden puolivälissä.karila kirjoitti: ↑03 Marras 2023, 10:59Velocen jakkarakin nariseelerppu kirjoitti: ↑03 Marras 2023, 10:47Oon funtsinut että pitäiskö tilata Latviasta Velocen jakkarat… Kuskin penkki narisee - loppuu kun suihkii crctä. Mutta palailee. Ja 500€ toimituskulujen kanssa saisi nahkaisen mustan Velocepenkin. Katselin että Konalan Deltassa on yksilö jonka voisi koeistua. Saisi tuntumaa kannattaako päivittää…
Ainoa varaus tälle suositukselle on takapuolen leveys. Jos koko on XXL jopa Teksasin kaavassa niin silloin melkein kaikki sivuttaistukea tarjoavat jakkarat alkavat ahdistamaan.
Ja kun penkki on vielä tallin lattialla niin on helppo laittaa silikonirasvaa (https://www.motonet.fi/tuote/crc-silico ... ct=60-0101) nitiseviin kohtiin. Pitäisi pysyä hiljaisena pidempään.
- lerppu
- Viestit: 6155
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Perberi on kieltämättä pehmustettu rasvakerroksella… Mutta mahtuu se 2-sarjan Bemarin M-sport jakkaraan - ja pääsee vielä poiskin! Joten uskoisin että Velocessa vois olla sama. Pitää ajaa Hertsikan Deltaan sovittamaan. (Siellä siis yksilö rivissä - ei Konalassa…)FinPat kirjoitti: ↑03 Marras 2023, 11:17Alkuperäinen telttatuoli(tm) ehdottamasti kannattaa päivittää oikeaan sporttijakkaraan. Narisee tai ei. Paljon parempi sivuttaistuki eikä istuinosa lopu reiden puolivälissä.karila kirjoitti: ↑03 Marras 2023, 10:59Velocen jakkarakin nariseelerppu kirjoitti: ↑03 Marras 2023, 10:47Oon funtsinut että pitäiskö tilata Latviasta Velocen jakkarat… Kuskin penkki narisee - loppuu kun suihkii crctä. Mutta palailee. Ja 500€ toimituskulujen kanssa saisi nahkaisen mustan Velocepenkin. Katselin että Konalan Deltassa on yksilö jonka voisi koeistua. Saisi tuntumaa kannattaako päivittää…
Ainoa varaus tälle suositukselle on takapuolen leveys. Jos koko on XXL jopa Teksasin kaavassa niin silloin melkein kaikki sivuttaistukea tarjoavat jakkarat alkavat ahdistamaan.
Ja kun penkki on vielä tallin lattialla niin on helppo laittaa silikonirasvaa (https://www.motonet.fi/tuote/crc-silico ... ct=60-0101) nitiseviin kohtiin. Pitäisi pysyä hiljaisena pidempään.
Paikalla
Ja onhan tarksitettu että uusissakin penkeissä on lämmitys? (Ja laukeamattomat airbagit paikallaan?)
Tai sitten Velocesta vielä askel kovempi upgrade sitten kun 2023 bonarit ovat tulleet tilille.
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=scR2LPNtSZ4
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Jos mahtuu Bemarin sport penkkiin niin menee myös Velocen vastaavaan. Ei muuta kuin etupenkit vaihtoon!!!lerppu kirjoitti: ↑03 Marras 2023, 11:57Perberi on kieltämättä pehmustettu rasvakerroksella… Mutta mahtuu se 2-sarjan Bemarin M-sport jakkaraan - ja pääsee vielä poiskin! Joten uskoisin että Velocessa vois olla sama. Pitää ajaa Hertsikan Deltaan sovittamaan. (Siellä siis yksilö rivissä - ei Konalassa…)
Ja onhan tarksitettu että uusissakin penkeissä on lämmitys? (Ja laukeamattomat airbagit paikallaan?)
Tai sitten Velocesta vielä askel kovempi upgrade sitten kun 2023 bonarit ovat tulleet tilille.
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=scR2LPNtSZ4
- lerppu
- Viestit: 6155
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Olen kovin tyytyväinen että kävin Hertsikassa sovittamassa perberiä Velocen penkkiin. Paaaljon paremman näköiset jakkarat, muuttavat sisustaa tosi merkittävästi paremmaksi. Ja kyllä - istuimina pärjäävät vertailukelpoisesti Bemarin vastaaville. Mutta - mutta: nämäkään eivät auta oudon ruumiini mittasuhteisiin. Edelleen Stelvion jakkara ei mene tuossakaan muodossa riittävän alas eikä etureunaa saa tarpeeksi ylös! Myös ratti jää outoon kulmaan, johon en ole parin vuoden aikana tottunut (vaan räplään ajoasentoa satunnaisen säännöllisesti)… Joten en saisi apua päänsärkyyni sisustaa kaunistamalla. Jätän tilaamatta Velocen penkit. Kai näissä aina pitää olla x-määrä ärsyttävyyksiä…FinPat kirjoitti: ↑03 Marras 2023, 13:00Jos mahtuu Bemarin sport penkkiin niin menee myös Velocen vastaavaan. Ei muuta kuin etupenkit vaihtoon!!!lerppu kirjoitti: ↑03 Marras 2023, 11:57Perberi on kieltämättä pehmustettu rasvakerroksella… Mutta mahtuu se 2-sarjan Bemarin M-sport jakkaraan - ja pääsee vielä poiskin! Joten uskoisin että Velocessa vois olla sama. Pitää ajaa Hertsikan Deltaan sovittamaan. (Siellä siis yksilö rivissä - ei Konalassa…)
Ja onhan tarksitettu että uusissakin penkeissä on lämmitys? (Ja laukeamattomat airbagit paikallaan?)
Tai sitten Velocesta vielä askel kovempi upgrade sitten kun 2023 bonarit ovat tulleet tilille.
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=scR2LPNtSZ4
Ko yksilö btw muuten siisti, mutta spaddua oli sisällä palanut hajusta päätellen.
Paikalla
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Minä olen prototyyppi "Italian Standard Ape" kehon mittasuhteista eli lyhyet jalat, pitkä selkä ja pitkähköt kädet ja ehkä juuri siksi Stelviossa löytyi näppärä ajoasento persusta puuduttavista telttatuoleista huolimatta.
- Cotzy
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Dalvi-asetus on aamuisin aivan liian liukas . Jauhaa joka nurkasta jäisellä pinnalla.karila kirjoitti: ↑03 Marras 2023, 11:00Cotzy kirjoitti: ↑02 Marras 2023, 21:35^ Ei ongelmia. Lähinnä kaupunkiajoa viikon verran. Aamulla lähtenyt lohkolämmittimen päästä, päivällä ilman lämmitystä. Käynti normaalia.
S&S:n olen ottanut pois. Ja kotimatkalla lämmittänyt moottoria ajamalla DNA-kytkin D-asennossa. Vähän enemmän huolenpitoa käyntilämpöjen saavuttamisesta siis.
Jos temppuilee uudestaan, laitan MultiAirin vaihtoon. Kyllä käyttöauton pitää lähteä liikenteeseen, heti kun pyydetään.
Myös Alfa Romeon.
Cotzy
Ainahan me ajetaan D:llä
Cotzy
-
- Viestit: 1039
- Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
- Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD - Paikkakunta: Billnäs
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ei crc:tä joka valuu pois, silikonispray niin kuin neuvoin. Sillä loppuu narinat.lerppu kirjoitti: ↑03 Marras 2023, 10:47Oon funtsinut että pitäiskö tilata Latviasta Velocen jakkarat… Kuskin penkki narisee - loppuu kun suihkii crctä. Mutta palailee. Ja 500€ toimituskulujen kanssa saisi nahkaisen mustan Velocepenkin. Katselin että Konalan Deltassa on yksilö jonka voisi koeistua. Saisi tuntumaa kannattaako päivittää…
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tämä näköjään tuplana. Joten esiversio nyt poistettu.
Viimeksi muokannut MeSoma, 03 Marras 2023, 19:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Osallistunpa minäkin tähän jakkarakeskusteluun kun itsekin jossain vaiheessa perusperse/perusjakkara Giuliastina haaveilin hiukka tiukemmasta paketista. Netistä kun näitä tosiaan löytyy käytettynä, varsinkin tuolta itäiseltä ilmansuunnalta. Homma kyllä aika nopeasti kaatui käytännön järkisyihin:
Veloce penkit ovat 8-suuntan säätyvät, perusjakkarat vain 6-suuntaan. Edes käyttämäni merkkikorjaamon edustaja ei kyennyt sanomaan, onko perusjakkaraisessa Giuliassa valmiina sähköpiuhat näille kahdelle lisäsäädölle.
Sparco hiilikuitujakkarat tietysti se Ultimate unelma. Niissä toki omat rajoitteensa, kun sähkölla vain ylos/alas hissi, jolla tosin nettivideoiden mukaan saa istuimen alemmas kuin esim. Veloce istuimissa. Ees/taas ja kallistus sitten perinteisesti manuaalisesti.
Ja mikä ratkaisevaa ainakin minulle, oli se ettei näihin saa ollenkaan istuinlämmitystä. Tai voi ehkä saada jos teettää sen jollain istuinverhoilu pajalla, joka asentaa myös istuinlämmityksiä. Tosin en kovin herkästi alkaisi 3000-6000 € käytettynäkin maksavien istuimien verhoiluja purattamaan.
Suuria epäilyjä herättivät ainakin minussa nämä itä - ilmansuuntien käytettyjen kauppiaitten maksutavat, käteisellä kun pitäisi maksaa ja palautuskäytännöt vähintäinkin epäilyttäviä.
Elipä peruspenkeillä mennään kankut kipeenä ja reisi puutuneena, mutta toistaiseksi tuska sen verran lyhytkestoista ettei autonvaihto ole käynyt mielessä – ainakaan vielä...
Veloce penkit ovat 8-suuntan säätyvät, perusjakkarat vain 6-suuntaan. Edes käyttämäni merkkikorjaamon edustaja ei kyennyt sanomaan, onko perusjakkaraisessa Giuliassa valmiina sähköpiuhat näille kahdelle lisäsäädölle.
Sparco hiilikuitujakkarat tietysti se Ultimate unelma. Niissä toki omat rajoitteensa, kun sähkölla vain ylos/alas hissi, jolla tosin nettivideoiden mukaan saa istuimen alemmas kuin esim. Veloce istuimissa. Ees/taas ja kallistus sitten perinteisesti manuaalisesti.
Ja mikä ratkaisevaa ainakin minulle, oli se ettei näihin saa ollenkaan istuinlämmitystä. Tai voi ehkä saada jos teettää sen jollain istuinverhoilu pajalla, joka asentaa myös istuinlämmityksiä. Tosin en kovin herkästi alkaisi 3000-6000 € käytettynäkin maksavien istuimien verhoiluja purattamaan.
Suuria epäilyjä herättivät ainakin minussa nämä itä - ilmansuuntien käytettyjen kauppiaitten maksutavat, käteisellä kun pitäisi maksaa ja palautuskäytännöt vähintäinkin epäilyttäviä.
Elipä peruspenkeillä mennään kankut kipeenä ja reisi puutuneena, mutta toistaiseksi tuska sen verran lyhytkestoista ettei autonvaihto ole käynyt mielessä – ainakaan vielä...
Viimeksi muokannut MeSoma, 03 Marras 2023, 19:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Vai pitäisikö vaihtaa koko auto Stelvio QF:n, niin saisi kunnon penkit ja paljon muuta mukavaa kaupan päälle.lerppu kirjoitti: ↑03 Marras 2023, 10:47Oon funtsinut että pitäiskö tilata Latviasta Velocen jakkarat… Kuskin penkki narisee - loppuu kun suihkii crctä. Mutta palailee. Ja 500€ toimituskulujen kanssa saisi nahkaisen mustan Velocepenkin. Katselin että Konalan Deltassa on yksilö jonka voisi koeistua. Saisi tuntumaa kannattaako päivittää…
Autokaupan ammattilainen
- Polforea
- Viestit: 11550
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Olen todella hämmästynyt, jos joka suunta tarttee omia piuhoja korin puolelta. Eiköhän sinne tule penkin säätöjen osalta käyttösähkö, maa ja väylä. Lisäksi toki ilmapallolla lie omat karvansa, sekä mahdollisesti grillillä. Mutta asentosäätimethän on penkissä itessään, niin oisi kohtuu järjettömän tuntusta viedä niiden sähköjä korin puolelle ja siitä takaisin jakkaralle - etenkään, kun sekin tieto kuitenkin kulkee tarvittaessa sen väylän kautta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 1028
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Just näin. Samat piuhat sinne varmaan tulee, mutta jos penkkivaihtoa miettii, varmistaa että penkistä löytyy penkin ohjainmoduuli myös. Se nyt tosin on penkin pohjassa joten pitäisi kyllä olla mukana. Se eroaa 6 ja 8 asentoisessa toki.
Paikalla
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ja oliko vielä niin että ohjainmoduli on vain toisessa penkissä tms. Jos muistan oikein niin RHD-maiden ihmisillä oli ongelmia vaihdella penkkejä kun ohjainmoduli oli vain toisella puolella ja RHD + LHD penkkejä sekoittamalla sai tilanteen jossa kummaskaan ei ole jotain penkin ohjaukseen liittyvää kikkulaa.
-
- Viestit: 1028
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tais olla joo näin. Eikä ohjainta varmaan toisella puolella tarvitakkaan koska easy entry taitaa olla kuskin penkille se suurin syy ohjainmoduulin olemassaololle. Normaaleissa sähköpenkeissä ei tosiaan tuu ku virta, penkinlämmitys ja bägipiuhat ja se on siinä.FinPat kirjoitti: ↑04 Marras 2023, 11:30Ja oliko vielä niin että ohjainmoduli on vain toisessa penkissä tms. Jos muistan oikein niin RHD-maiden ihmisillä oli ongelmia vaihdella penkkejä kun ohjainmoduli oli vain toisella puolella ja RHD + LHD penkkejä sekoittamalla sai tilanteen jossa kummaskaan ei ole jotain penkin ohjaukseen liittyvää kikkulaa.
Paikalla
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ajattelin itse laittaa tämän kommentin mutta tulin tulokseen että 99.999% todennäköisyydellä HANU hoitaa homman itse. Ja muuta mukavaa sisältänee myös joulukortin ja hedelmäkorin lähimmän bensa-aseman omistajalta...HANU kirjoitti: ↑03 Marras 2023, 18:39Vai pitäisikö vaihtaa koko auto Stelvio QF:n, niin saisi kunnon penkit ja paljon muuta mukavaa kaupan päälle.lerppu kirjoitti: ↑03 Marras 2023, 10:47Oon funtsinut että pitäiskö tilata Latviasta Velocen jakkarat… Kuskin penkki narisee - loppuu kun suihkii crctä. Mutta palailee. Ja 500€ toimituskulujen kanssa saisi nahkaisen mustan Velocepenkin. Katselin että Konalan Deltassa on yksilö jonka voisi koeistua. Saisi tuntumaa kannattaako päivittää…
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Keskikulutus on 11,2l/100 km koko sille ajalle kun olen autolla ajanut. Ei sillä vielä saa hedelmäkoria bensa-aseman omistajalta.FinPat kirjoitti: ↑04 Marras 2023, 12:39Ajattelin itse laittaa tämän kommentin mutta tulin tulokseen että 99.999% todennäköisyydellä HANU hoitaa homman itse. Ja muuta mukavaa sisältänee myös joulukortin ja hedelmäkorin lähimmän bensa-aseman omistajalta...HANU kirjoitti: ↑03 Marras 2023, 18:39Vai pitäisikö vaihtaa koko auto Stelvio QF:n, niin saisi kunnon penkit ja paljon muuta mukavaa kaupan päälle.lerppu kirjoitti: ↑03 Marras 2023, 10:47Oon funtsinut että pitäiskö tilata Latviasta Velocen jakkarat… Kuskin penkki narisee - loppuu kun suihkii crctä. Mutta palailee. Ja 500€ toimituskulujen kanssa saisi nahkaisen mustan Velocepenkin. Katselin että Konalan Deltassa on yksilö jonka voisi koeistua. Saisi tuntumaa kannattaako päivittää…
Toi iso bensankulutuksen pelko lienee kokemuksen puutetta nykyajan tehokkaammista autoista.
QF Stelvio kulkee kevyesti pintakaasulla ja voihan matka-ajossa lepuuttaa sylintereitä jos tykkää.
Mutta kun on uskaltanut QF Stelvion itselleen hommata, niin ei halua enää koskaan palata vastaavien pikkukoneisten pariin.
Autokaupan ammattilainen
Paikalla
Piti kurkata mitä Fuelly:ssä ovat QF Stelviot vieneet.
https://www.fuelly.com/car/alfa_romeo/s ... bmodel_id=
18.6 MPG ~ 12.6l/100km
20.7 MPG ~ 11.4l/100km
Eli aika pienelllä noinkin iso murkula liikkuu.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Joo, totta. Tesla on perheen tehokkain auto joten Busso ja Fefe joutuvat kompensoimaan kulutusta. Mutta ~11l/100km on kyllä vähän. Rouvalla meni ~13l/100km nurkilla 2015 BMW X1 2.8 (N20) kanssa.
Piti kurkata mitä Fuelly:ssä ovat QF Stelviot vieneet.
https://www.fuelly.com/car/alfa_romeo/s ... bmodel_id=
18.6 MPG ~ 12.6l/100km
20.7 MPG ~ 11.4l/100km
Eli aika pienelllä noinkin iso murkula liikkuu.
- lerppu
- Viestit: 6155
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Mulla menee yli 10l/100km tolla MA:lla! Ei siis jää vajaaksi pinkka bensapumpulla. Hankintakassa on sen verran tyhjä ettei nyt unelman toteuttaminen ole ollenkaan realistinen ajatus.FinPat kirjoitti: ↑04 Marras 2023, 15:22Joo, totta. Tesla on perheen tehokkain auto joten Busso ja Fefe joutuvat kompensoimaan kulutusta. Mutta ~11l/100km on kyllä vähän. Rouvalla meni ~13l/100km nurkilla 2015 BMW X1 2.8 (N20) kanssa.
Piti kurkata mitä Fuelly:ssä ovat QF Stelviot vieneet.
https://www.fuelly.com/car/alfa_romeo/s ... bmodel_id=
18.6 MPG ~ 12.6l/100km
20.7 MPG ~ 11.4l/100km
Eli aika pienelllä noinkin iso murkula liikkuu.