Sama vika täällä. Tilastollisesti ilmeisesti kuulun parhaiten tienaavien 1% joukkoon Suomessa mutta eipä se oikein missään näy tai tunnu. Jonnekin sitä rahaa vain vuotaa. Kummallista tosiaan. Pitäisi kai kuulua 0.1% joukkoon tai jotain? (~70k€/kk vuonna 2022)
Ehkä se köyhyys onkin pihalla nököttävän Teslan vika? Onneksi se on leasing laitos niin ei joudu leipäjonoon ihan vielä.
Mutta ketjun aiheeseen, nykyisellä sähköautojen arvonkehityksellä edes suuri ero käyttövoiman hinnassa ei välttämättä kompensoi arvonalenemaa uusissa autoissa. Käytetyissä tilanne toinen.
Super karkea laskelma aiheesta.
1) Otamme bensa-Giulian keskikulutukseksi 9.3L/100km täältä https://www.spritmonitor.de
2) Arvioimme bensiinin keskihinnaksi 2€/L 4 vuoden yli https://www.aut.fi/tilastot/verotus_hin ... ntakehitys
3) Arvioimme että Giulia Veloce menettää 16k€ (49k€ - 33k€, 2023 -> 2019) 4 vuoden ja 100tkm yli https://beta.nettiauto.com/alfa-romeo/g ... ge&ord=asc
4) Huollossa kerran 20tkm ja huolto maksaa 500€
-> Polttoainekulut 18 600€
-> Arvonalenema 16 000€
-> Huoltokulut 2 500€
1) Tesla 3 syö 20 kWh / 100km
2) Sähkö maksaa 0.25€ / kWh
3) Arvo putoaa 4v ja 100tkm luokkaa 12k€ (2023 -> 2019, 42k€ - 30k€)
4) Huoltoihin ei itsellä ole mennyt mitään mutta laitetaan nyt vaikka 1000€ ihan vain varmuuden vuoksi.
-> Polttoainekulut 5000€
-> Arvonalenema 12 000€
-> Huoltokulut 1 000€
Oletamme että tuulilasin pyyhkijät ja renkaat yms. saman hintaisia ja kuluvat yhtä paljon.