Sähköautoista ja lataushybrideistä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
20 Maalis 2024, 17:46
Talulukkolaskuri näyttää että rahaa pitäisi olla niin että ranteita pakottaa eikä paskalle taivu! - Mutta jostain syystä todellisuus on aivan toinen, välillä kirstun pohja näkyy ja pitää hetki skarpata! Omituinen juttu.
Sama vika täällä. Tilastollisesti ilmeisesti kuulun parhaiten tienaavien 1% joukkoon Suomessa mutta eipä se oikein missään näy tai tunnu. Jonnekin sitä rahaa vain vuotaa. Kummallista tosiaan. Pitäisi kai kuulua 0.1% joukkoon tai jotain? (~70k€/kk vuonna 2022)

Ehkä se köyhyys onkin pihalla nököttävän Teslan vika? Onneksi se on leasing laitos niin ei joudu leipäjonoon ihan vielä.

Mutta ketjun aiheeseen, nykyisellä sähköautojen arvonkehityksellä edes suuri ero käyttövoiman hinnassa ei välttämättä kompensoi arvonalenemaa uusissa autoissa. Käytetyissä tilanne toinen.

Super karkea laskelma aiheesta.

1) Otamme bensa-Giulian keskikulutukseksi 9.3L/100km täältä https://www.spritmonitor.de
2) Arvioimme bensiinin keskihinnaksi 2€/L 4 vuoden yli https://www.aut.fi/tilastot/verotus_hin ... ntakehitys
3) Arvioimme että Giulia Veloce menettää 16k€ (49k€ - 33k€, 2023 -> 2019) 4 vuoden ja 100tkm yli https://beta.nettiauto.com/alfa-romeo/g ... ge&ord=asc
4) Huollossa kerran 20tkm ja huolto maksaa 500€

-> Polttoainekulut 18 600€
-> Arvonalenema 16 000€
-> Huoltokulut 2 500€

1) Tesla 3 syö 20 kWh / 100km
2) Sähkö maksaa 0.25€ / kWh
3) Arvo putoaa 4v ja 100tkm luokkaa 12k€ (2023 -> 2019, 42k€ - 30k€)
4) Huoltoihin ei itsellä ole mennyt mitään mutta laitetaan nyt vaikka 1000€ ihan vain varmuuden vuoksi.

-> Polttoainekulut 5000€
-> Arvonalenema 12 000€
-> Huoltokulut 1 000€

Oletamme että tuulilasin pyyhkijät ja renkaat yms. saman hintaisia ja kuluvat yhtä paljon.

Avatar
mutt
Viestit: 5652
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Polforea kirjoitti:
20 Maalis 2024, 15:18
Vaikka tuosta vertailusta vetäisi hinnan näkymättömiin, niin luulen että tiedossa olevien speksien valossa aika moni silti meinaisi kääntyä lokin suuntaan.
Varmasti näin. Jostain syystä kuitenkaan kaikki ei aja Dacioilla, vaikka järkisyyt speksien, ominaisuuksien ja hinnan puolesta niin puhuisivatkin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

mutt kirjoitti:
20 Maalis 2024, 23:01
Polforea kirjoitti:
20 Maalis 2024, 15:18
Vaikka tuosta vertailusta vetäisi hinnan näkymättömiin, niin luulen että tiedossa olevien speksien valossa aika moni silti meinaisi kääntyä lokin suuntaan.
Varmasti näin. Jostain syystä kuitenkaan kaikki ei aja Dacioilla, vaikka järkisyyt speksien, ominaisuuksien ja hinnan puolesta niin puhuisivatkin.
Toisaalta Dacioita ostetaan merkittävästi enemmän kuin esim. Alfoja. Ainakin Suomessa.

Paikalla
Avatar
Grendel
Viestit: 601
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Daciat on lisäksi ihan hyviä ajaa. Ei silti herätä ostohaluja.

Avatar
mutt
Viestit: 5652
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Kyllähän perunaakin ostetaan enemmän, kuin sisäfilettä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »


Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1599
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

FinPat kirjoitti:
21 Maalis 2024, 08:52
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/elon ... cbbdba32b5

Alfa ja Maserati mainittu!
Olen omistanut vain listan 1. ja 2. sijan merkkisiä autoja. 8)

Avatar
mutt
Viestit: 5652
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Cloverleaf kirjoitti:
21 Maalis 2024, 09:20
FinPat kirjoitti:
21 Maalis 2024, 08:52
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/elon ... cbbdba32b5

Alfa ja Maserati mainittu!
Olen omistanut vain listan 1. ja 2. sijan merkkisiä autoja. 8)
Rahamies!
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cloverleaf kirjoitti:
21 Maalis 2024, 09:20
Olen omistanut vain listan 1. ja 2. sijan merkkisiä autoja. 8)
1,2,5,6,13,16 & 18

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

mutt kirjoitti:
21 Maalis 2024, 10:10
Rahamies!
Vielä Possu Taycan ja Jaguar I-Pace uutena ostettuna tuohon listaan. <burning money emoji>

Avatar
mutt
Viestit: 5652
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

FinPat kirjoitti:
21 Maalis 2024, 11:01
<burning money emoji>
Teslamies-alfistista löytyikin kuva tähän hätään.
Kuva
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Werneri
Viestit: 604
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Werneri »

FinPat kirjoitti:
21 Maalis 2024, 10:53
Cloverleaf kirjoitti:
21 Maalis 2024, 09:20
Olen omistanut vain listan 1. ja 2. sijan merkkisiä autoja. 8)
1,2,5,6,13,16 & 18
2, 5, 7, 9, 10, 12, 13, 15, 18

Avatar
Jiitee
Viestit: 4484
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Werneri kirjoitti:
21 Maalis 2024, 12:22
FinPat kirjoitti:
21 Maalis 2024, 10:53
Cloverleaf kirjoitti:
21 Maalis 2024, 09:20
Olen omistanut vain listan 1. ja 2. sijan merkkisiä autoja. 8)
1,2,5,6,13,16 & 18
2, 5, 7, 9, 10, 12, 13, 15, 18
Meillä ollut vain max. uudenkarheita Toyotia ja Kioja , Alfatkin ostettu jo elinkaarensa puolivälin jälkeen , no prob :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Jiitee
Viestit: 4484
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

https://www.is.fi/autot/art-2000010308703.html

Jaahas, Torinossa tulee sittekin kahdelta linjalta uusia 500:a, pörinällä ja ilman.
Ilmeisesti oli liian kallis tämä e-versiona italialaisille(kin), vai puuttuiko se
pörinä :wink: ?
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
mutt
Viestit: 5652
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Näkyy 500e olleen viime vuonna Euroopan 6. myydyin sähköauto. Esim. ID.3 jäi taakse.

Eiköhän fossilisointi ole ihan järkevä siirto - jos asiakkaat haluaa päristellä muutenkin kuin huulillaan, niin rahathan niiltä kannattaa ottaa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Isola
Viestit: 2067
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Werneri kirjoitti:
21 Maalis 2024, 12:22
FinPat kirjoitti:
21 Maalis 2024, 10:53
Cloverleaf kirjoitti:
21 Maalis 2024, 09:20
Olen omistanut vain listan 1. ja 2. sijan merkkisiä autoja. 8)
1,2,5,6,13,16 & 18
2, 5, 7, 9, 10, 12, 13, 15, 18
3, 18, 19. Aina vedetään reunasta.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4484
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

https://www.topgear.com/car-news/video/ ... -lexus-lfa

Olikos tämä jo täällä ? Akio-san jos saisi yksin päättää niin tämä menisi piensarjatuotantoon ...
sähköinen LFA.
Tod. hyvän näköinen konsepti. 8)

Niin, ja saisihan tuohon äänigenerattorilla ja simuloiduilla vaihteilla myös V10 - äänimaailmaa mukaan.
Keinotekoista, joo-o.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Kuva

330d vs RWD Tesla 3

Tietysti paljon oletuksia tuossakin laskelmassa mukana mutta hyvä visualisointi eri maiden sähköenergian tuotannon CO2 profiilin suhteen.

Gusse
Viestit: 938
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

Oletan, että tuo on vuotuisia kilometrejä?

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Gusse kirjoitti:
10 Huhti 2024, 15:38
Oletan, että tuo on vuotuisia kilometrejä?
Yes, Sir. Correct.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1599
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Eihän tuo mitään vuotuista ajoa ole? Sitten kun matkamittarissa on molemmissa tuo lukema, niin BMW alitettu päästöissä.

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cloverleaf kirjoitti:
10 Huhti 2024, 19:02
Eihän tuo mitään vuotuista ajoa ole? Sitten kun matkamittarissa on molemmissa tuo lukema, niin BMW alitettu päästöissä.
Piti käydä lukemassa lähteestä ja niinhän se on. Ensin vilkaisin että kyseessä on vuotuinen ajosuoritus.

Ei pitäisi postitella kesken conf call comatose vaan lukea ensiksi. Pahoitteluni.

Avatar
Cotzy
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Tuli käppäiltyä pitkästä aikaa parina päivänä Oslossa. Vaikka oslolaisten käyttöautoskene on tylsän oloinen, toinen toistaan mitäänsanomattomampien sähkö-SUVien peitto, oli Karl Johans gatelta löytänyt paikkansa myös useampi uudempien sähköautomerkkien showroom.

Lucidin hieno showroom kaikkine Airin ja Gravityn sisustus- ja vannevaihtoehtoineen oli siinä Karl Johanin mäen päällä, heti Louis Vuittonin laukkutehtaan naapurissa. Lucid Air on kyllä herkullisen näköinen myös luonnossa.

Ja Nion pelkistetympi showroom oli lähempänä Kuninkaanlinnaa.
Niolla oli katseenvangitsijana 1000 kW:n EP9, joka näyttää ihan tyylikkäältä Ferrarin ja Koenigseggin risteytykseltä.
Noi vanteet olivat kyllä hienot :shock: . Näyttivät luonnossa vähän kerrotulta lootuksenkukalta, kuva vähän latistaa kolmiulotteisuutta.

Karvahattusähkisten showroomeja oli sitten ripoteltu kivijalkatiloihin lähemmäs uutta oopperataloa, missä onni asuu uusissa kerrostaloissa.

Perinteisemmät automerkit sitten olivat edustettuina jossain keskustan ulkopuolella. Kaikki oslolaiset eivät kuulemma pidä siitä, että kiinalaiset laittavat showroominsa ihan ykköspaikoille. Mutta ehkä uudet toimijat eivät ole kaikilta mielipidettä kyselleet ennen investointia?

Alfoja näin yhden, surkean kulahtaneen 147:n.

Cotzy
Liitteet
Nio_EP9_edestä.jpg
Nio_EP9_edestä.jpg (85.58 KiB) Katsottu 5202 kertaa
Nio_EP9_sivusta.jpg
Nio_EP9_sivusta.jpg (91.18 KiB) Katsottu 5202 kertaa

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Hieno Nio. Ehkä värillisenä olisi vielä parempi.

Sähköistä proleperformancea luvassa köyhemmille:
https://twitter.com/eivissacopter/statu ... 0248928321

Eli Tesla Model 3 Performance/Ludicrous 2024 saanut ilmeisesti CE hyväksynnän.

Miten tuo muuten menee kun akkupaketista ilmeisesti saa huipputehoa 415kW mutta moottoreista irtoaisi 461kW?

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Sähköautot umpisurkeita. Niiden sivuikkunoita tummenetaan ja hylkäyksiä ainoastaan kymmenkunta prosenttiyksiköä vähemmän kuin keskimäärin Suomessa katsastettavilla autoilla.

===========================================================================


Joka viides sähköauto sai hylsyn viime vuoden katsastuksissa

"Vuoden 2023 henkilöautojen määräaikaiskatsastuksissa hylkäysprosentti pysyi miltei muuttumattomana, mutta sähköautojen hylsyt kasvoivat merkittävästi."

Viime vuonna tehtiin yli 2,1 miljoonaa henkilöauton määräaikaiskatsastusta, selviää tuoreesta Liikenne ja viestintävirasto Traficomin vikatilastosta. 2,1 miljoonasta autosta vajaa kolmekymmentä prosenttia päätyi hylkäykseen. Prosentti pysyi kuitenkin melkein muuttumattomana verrattuna vuoden 2022 tilastoihin.

Prosentit eivät puhu kuitenkaan sähköautojen puolesta. Niiden kohdalla kävi päin vastoin, sillä sähköautojen hylkäysprosentti kasvoi jopa 7 prosenttiyksikköä. Miltei joka viides sähköauto hylättiin viime vuoden katsaskuksissa ja hylkäysprosentti nousi 11,7 prosentista 18,4 prosenttiin.

Sähköautojen määrän kasvaessa niiden katsastukset ovat lisääntyneet huomattavasti. Vuonna 2023 katsastettiin 7785 sähköautoa, kun taas edellisvuotena luku oli melkein puolet vähemmän 3158 autoa. Yleisimmät nelivuotiaiden sähköautojen hylkäykseen johtaneet viat olivat ylätukivarren nivelen välyksellisyys, takatukivarren laakeroinnin välyksellisyys sekä määräysten vastaiset sivulasien tummennukset, kertoo Traficom tiedotteessaan.

– Tukivarsiongelmia voidaan osittain selittää sähköautojen suuremmalla massalla, mikä asettaa niille erityisiä haasteita, toteaa Traficomin johtava asiantuntija Teemu Toivanen.


https://www.ts.fi/uutiset/6306683

Avatar
Jiitee
Viestit: 4484
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ On liian iso prosentti sähköautojen keski-ikä ( olisi n. 4-6 vuoden kantturassa) ja kestävä sekä
super- yksinkertainen voimalinja huomioiden.

Laadukas sähköauto vielä haussa / ei ole valmistettu ?
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Jiitee kirjoitti:
22 Huhti 2024, 16:09
^ On liian iso prosentti sähköautojen keski-ikä ( olisi n. 4-6 vuoden kantturassa) ja kestävä sekä
super- yksinkertainen voimalinja huomioiden.

Laadukas sähköauto vielä haussa / ei ole valmistettu ?
Ongelmana näyttäisi juuri nyt olevan tehottomien ja kevyiden ICE autojen komponenttien käyttö tehokkaissa ja painavissa vispilöissä. Siis lasien tummennuksien lisäksi.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4484
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

FinPat kirjoitti:
22 Huhti 2024, 16:11
Jiitee kirjoitti:
22 Huhti 2024, 16:09
^ On liian iso prosentti sähköautojen keski-ikä ( olisi n. 4-6 vuoden kantturassa) ja kestävä sekä
super- yksinkertainen voimalinja huomioiden.

Laadukas sähköauto vielä haussa / ei ole valmistettu ?
Ongelmana näyttäisi juuri nyt olevan tehottomien ja kevyiden ICE autojen komponenttien käyttö tehokkaissa ja painavissa vispilöissä. Siis lasien tummennuksien lisäksi.
Jotenkin tulee perimästä mieleen, että jos jossakin Toyota/Lexus/Subaru- porukka onnistui ekassa sähköautossaan niin alustassa ja sen kestävyydessä. Heitetään Landcruiserin mitoituksella kamat alle niin kestää.. Mitenkähän Tesla on näissä pärjännyt kun ei ole polttispuolen taakkaa/kokemusta ?
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Jiitee kirjoitti:
22 Huhti 2024, 16:20
Jotenkin tulee perimästä mieleen, että jos jossakin Toyota/Lexus/Subaru- porukka onnistui ekassa sähköautossaan niin alustassa ja sen kestävyydessä. Heitetään Landcruiserin mitoituksella kamat alle niin kestää.. Mitenkähän Tesla on näissä pärjännyt kun ei ole polttispuolen taakkaa/kokemusta ?
Eikö kokonaan patterikäyttöisestä Tojobarusta ole liian aikaista vetää johtopäätöksiä? Tojo bZ4Xyz tuli tuotantoon melko tarkkaan vasta 2 vuotta sitten.
Toki Priukset ovat tunnetusti kestäviä mutta hyrbidit eivät olleet tässä tilastossa mukana.

JanV
Viestit: 1028
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JanV »

Ylätukivarren välyksellisyys on tuttua model S:stä. Niissähän on järjestään alustanosat hajalla.
Model 3:ssa ja Y:ssä taas tummennukset koska sillä yritetään peitellä ettei kuljettaja näytä kuin kalalta akvaariossa.

Gusse
Viestit: 938
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

Jiitee kirjoitti:
22 Huhti 2024, 16:20
FinPat kirjoitti:
22 Huhti 2024, 16:11
Jiitee kirjoitti:
22 Huhti 2024, 16:09
^ On liian iso prosentti sähköautojen keski-ikä ( olisi n. 4-6 vuoden kantturassa) ja kestävä sekä
super- yksinkertainen voimalinja huomioiden.

Laadukas sähköauto vielä haussa / ei ole valmistettu ?
Ongelmana näyttäisi juuri nyt olevan tehottomien ja kevyiden ICE autojen komponenttien käyttö tehokkaissa ja painavissa vispilöissä. Siis lasien tummennuksien lisäksi.
Jotenkin tulee perimästä mieleen, että jos jossakin Toyota/Lexus/Subaru- porukka onnistui ekassa sähköautossaan niin alustassa ja sen kestävyydessä. Heitetään Landcruiserin mitoituksella kamat alle niin kestää.. Mitenkähän Tesla on näissä pärjännyt kun ei ole polttispuolen taakkaa/kokemusta ?
Eiköhän Teslan kohdalla taas ole haettu sitä, että yritetään pärjätä mahdollisimman kevyellä rakenteella ja se sitten näkyy tuossa.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1599
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Kyllä Model 3 -omistajat käyvät 79 tkm kohdalla alustan katsastamassa, että saavat vielä remontin takuuseen (80 tkm). Ja aika monella on rempattavaa. En tiedä onko tuo facelift (Highland) saatu kestävämmäksi.

Todistettavasti jotkut Tesla-kuskit saaneet myös hylätyn, kun akusta irronnut varoitustarra toiselta reunalta tai tarran teksti mennyt lukukelvottomaksi.

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Jaha, taas mennään.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010376174.html

Alaspäin. Hinnassa. Tällä kertaa -2000€.

Gusse
Viestit: 938
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

Alkaa Highland jo olemaan sopivissa hinnoissa. Harmi vain, että samalla sukeltaa oman kolmosen arvo entistä enemmän :lol:

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Jaha. Nyt tuli Tesla Model 3 "Highland" Performancen mainos postilaatikkoon.

https://www.tesla.com/fi_fi/model3-performance

528 WLTP, 3.1s 0-100 km/h, hinnat alkaen 58k€

Hyvännäköiset, tuuletetut sporttijakkarat, adaptiivinen jousitus, jne.

Gusse
Viestit: 938
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

^ Piti tulla postamaan sama asia, mutta olit nopeampi :lol: . Tällä kertaa perf malli eroaa enemmänkin normaali kolmosesta.

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Mutta miksi Euroopassa mainostetaan 460hp tehoa ja jenkeissä 510hp?
Eri akuthan näissä on mutta kuitenkin.

Niin ja miksi puhutaan hevosista eikä Wateista? Toki isolle osaa populaatiota kW ja kWh sekaisin menemisen riski on liian suuri...

Avatar
Polforea
Viestit: 11550
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Liaäksi hevosilla saadaan yhä isompi lukema. 450 on kovwmpi kuin 330, näin esimerkkinä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4484
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

FinPat kirjoitti:
23 Huhti 2024, 21:57
Jaha. Nyt tuli Tesla Model 3 "Highland" Performancen mainos postilaatikkoon.

https://www.tesla.com/fi_fi/model3-performance

528 WLTP, 3.1s 0-100 km/h, hinnat alkaen 58k€

Hyvännäköiset, tuuletetut sporttijakkarat, adaptiivinen jousitus, jne.
Saako tuota maavaraa yhtään korkeammalle?
Fiuullakin saa ajaa huolella kaikki maaseudun teiden urat ja kivet…
noin matala auto ei sovi meille ainakaan ympärivuotiseksi käyttöautoksi…
tai sitten sopii, jos myydään akkupohjapanssarillista mallia.

Valitettavasti tienhoitomäärärahat laahaavat koko ajan perässä, ja isomaavarainen
täyssähkö-tai lataushybridi-Suv on ainoa järkevä vaihtoehto tällä hetkellä.

Kyllähän tuolla esim. ykköstiellä paukuttaisi tyylikkäästikin menemään, jos
se on se tyypillinen keikkasiivu kuten Finpatilla.
Lisää kW haussa ? :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Gusse
Viestit: 938
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

FinPat kirjoitti:
23 Huhti 2024, 22:05
Mutta miksi Euroopassa mainostetaan 460hp tehoa ja jenkeissä 510hp?
Eri akuthan näissä on mutta kuitenkin.

Niin ja miksi puhutaan hevosista eikä Wateista? Toki isolle osaa populaatiota kW ja kWh sekaisin menemisen riski on liian suuri...
Ei taida täällä myynnissä oleva LG:n akku antaa tarpeeksi tehoa ulos ja sen takia teho on pienempi tai näin luin jostakin netin syövereistä.

JanV
Viestit: 1028
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JanV »

ottaa sen ilma-alustalla niin säätää aina sit maastoon sopivaksi. Ei tarvii ajaa sit kerrostalolla taas hyvillä teillä. Problem solved.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4484
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

JanV kirjoitti:
24 Huhti 2024, 10:48
ottaa sen ilma-alustalla niin säätää aina sit maastoon sopivaksi. Ei tarvii ajaa sit kerrostalolla taas hyvillä teillä. Problem solved.
Akun alasuojaus silti vielä ongelma… hard life against Finnish elements
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

JanV kirjoitti:
24 Huhti 2024, 10:48
ottaa sen ilma-alustalla niin säätää aina sit maastoon sopivaksi. Ei tarvii ajaa sit kerrostalolla taas hyvillä teillä. Problem solved.
Model S ?

JanV
Viestit: 1028
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JanV »

FinPat kirjoitti:
24 Huhti 2024, 14:00
JanV kirjoitti:
24 Huhti 2024, 10:48
ottaa sen ilma-alustalla niin säätää aina sit maastoon sopivaksi. Ei tarvii ajaa sit kerrostalolla taas hyvillä teillä. Problem solved.
Model S ?
Esimerkiksi joo.

Gusse
Viestit: 938
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

FinPat kirjoitti:
24 Huhti 2024, 14:00
JanV kirjoitti:
24 Huhti 2024, 10:48
ottaa sen ilma-alustalla niin säätää aina sit maastoon sopivaksi. Ei tarvii ajaa sit kerrostalolla taas hyvillä teillä. Problem solved.
Model S ?
Saahan sitä parilla tonnilla ilmajousituksen myös kolmoseen :)

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Gusse kirjoitti:
24 Huhti 2024, 16:23
FinPat kirjoitti:
24 Huhti 2024, 14:00
JanV kirjoitti:
24 Huhti 2024, 10:48
ottaa sen ilma-alustalla niin säätää aina sit maastoon sopivaksi. Ei tarvii ajaa sit kerrostalolla taas hyvillä teillä. Problem solved.
Model S ?
Saahan sitä parilla tonnilla ilmajousituksen myös kolmoseen :)
Jotain jälkimarkkina / tarvike -tavaraa?

Gusse
Viestit: 938
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »


Avatar
lerppu
Viestit: 6155
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

https://youtu.be/Uuz3UQpiqQE?si=al1cA8SHl03e7k4b


Suht kiihkoton jutustelu EV markkinasta niille, jotka ymmärtää irlantia… Lieneekö samaa odotettavissa kotimaahan? Pienemmät autokaupat - jos niitä on jäljellä - eivät ota vaihdossa täyssähköjä riskienhallinnan vuoksi. Ajauduin tähän aiheeseen kun J.May jutteli uudesta Tesla 3 Ylämaastaan. Hänkin kosketteli sähköautojen rajallista käyttökenttää eikä useamman sähköauton jälkeenkään ollut aivan vakuuttunut…

Avatar
Jiitee
Viestit: 4484
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

lerppu kirjoitti:
24 Huhti 2024, 17:41
https://youtu.be/Uuz3UQpiqQE?si=al1cA8SHl03e7k4b


Suht kiihkoton jutustelu EV markkinasta niille, jotka ymmärtää irlantia… Lieneekö samaa odotettavissa kotimaahan? Pienemmät autokaupat - jos niitä on jäljellä - eivät ota vaihdossa täyssähköjä riskienhallinnan vuoksi. Ajauduin tähän aiheeseen kun J.May jutteli uudesta Tesla 3 Ylämaastaan. Hänkin kosketteli sähköautojen rajallista käyttökenttää eikä useamman sähköauton jälkeenkään ollut aivan vakuuttunut…
Roger tämä jo nyt täällä… pari paikallista isohkoa liikettä, joilla oli kiva käyttöharraste
myynnissä siinä 10 kE - kantturoissa, eivät halunneet ottaneet meille ylimääräiseksi jäävää 500e-
vaihdossa, koska tarjoukset olivat alakantissa , tämän he myönsivät suoraan. Ja taitaa kohta olla niin, että jos on halvempaan autoon
vaihtava niin kalliimpaa sähköautoa ei oteta enää vaihdossa. Yksi hyvä kortti kyllä meikällä
vielä ( ässäkö ? :wink: ) hihassa, mutta sähköautomarkkina yksityisille kansalaisille on todella viileä nyt.

Riskienhallintaa, kyllä koska akkujen fyysiset vahingot mm. ovat katsomaton kortti pitkässä juoksussa.
Varaustasot toki kyllä pysyvät uskomattoman hyvinä pitkään sähkäreillä, jos ei koko ajan
pikalataa piriin akkua.

Liisarit on niitä, joita myydään. 3 vuotta, ja goodbye
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
24 Huhti 2024, 17:41
Pienemmät autokaupat - jos niitä on jäljellä - eivät ota vaihdossa täyssähköjä riskienhallinnan vuoksi.
10-15 vuoden sisään kuivuu siis näiden business minimaaliseksi jos eivät muuta positiotaan.

Vastaa Viestiin