Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Lasso
Viestit: 49
Liittynyt: 01 Kesä 2022, 21:03

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Lasso »

Mistähän 2.0 jts alkoi vuotamaan öljyä? Käytin koneen tallissa lämpimäksi niin oli muodostunut pisara tuohon vaihdelaatikon alakulmaan. Ennen kevättä ei pääse autoa nostamaan, mutta veikkauksia otetaan vastaan..
Liitteet
IMG_7888.jpeg
IMG_7888.jpeg (111.75 KiB) Katsottu 5532 kertaa

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8717
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ensimmäisenä tietysti varmistus, että onko öljyä. Jos on, niin kampiakselin stefa ehdolle.
Jos ei, niin jarruneste on seuraava epäilty ja vahvin ehdokas syylliseksi vuotava kytkimen työsylinteri.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
palkus
Viestit: 5529
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja palkus »

Ja katse myös lootan päätyyn. Mulla roikku tossa vaihteistoöljytippa monet vuodet.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
mutt
Viestit: 5652
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Vaihteistoöljyn tunnistaa hajusta. Jos ei haise vaihteistoöljylle, mutta on kirkasta, niin sitten se vuotaa työsylinteristä. Kampiakselin takastefa muissa tapauksissa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Lasso
Viestit: 49
Liittynyt: 01 Kesä 2022, 21:03

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Lasso »

Kiitos kaikille vinkeistä, pitää näillä neuvoilla lähteä tutkimaan 8)

Lasso
Viestit: 49
Liittynyt: 01 Kesä 2022, 21:03

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Lasso »

Tuli nyt katsottua tuota vuotoa vähän tarkemmin. Oli kirkasta ja hajutonta nestettä, joten syyllinen taitaa olla kytkimen sisällä. Muistaako kukaan oliko 2.0 JTS:n jarruneste tankissa eri ”lokerot” kytkimelle ja jarruille meneville nesteille? Näytti että ensimäinen lokero edestä katsottuna oli ylärajassa mutta keskinmäinen hieman vajaa.

Lasso
Viestit: 49
Liittynyt: 01 Kesä 2022, 21:03

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Lasso »

Kytkin remppa lähestyy. Mitäs kaikkea nyt samalla kannattaa uusia kun on laatikko irti? Kampiakselin stefa nyt ainakin.

A Bart
Viestit: 1869
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Lasso kirjoitti:
04 Maalis 2024, 16:56
Tuli nyt katsottua tuota vuotoa vähän tarkemmin. Oli kirkasta ja hajutonta nestettä, joten syyllinen taitaa olla kytkimen sisällä. Muistaako kukaan oliko 2.0 JTS:n jarruneste tankissa eri ”lokerot” kytkimelle ja jarruille meneville nesteille? Näytti että ensimäinen lokero edestä katsottuna oli ylärajassa mutta keskinmäinen hieman vajaa.
Eikös näissäkin otettu neste kytkimelle säiliön yläreunasta.
Jos se on vajaa, saattaa kytkin toimia vähän huonosti.
JTS.n painelaakerin työsylinteri taitaa olla kytkimen sisällä, kun TS.n taasen on laatikon päällä.
Muutamaan on tullut vaihdettua nesteet sieltä työsylinteristä, jolloin ongelmat ovat poistuneet.
Hiukan hankalampaa se on vaihtaa JTS.n nesteet mutta taskarilla ainakin näkee vuotaako se, vai tuleeko ölppä muualta.

Lybrassa tuli sitten vain purettua ja putsattua kun tilaamani työsylinteri olikin eri versioon.

Avatar
Smiik
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Smiik kirjoitti:
20 Helmi 2024, 21:45
Navillinen alkuperäissoitin (Magneti Marelli) oli ilman virtaa liian kauan ja nyt pyytää master codea. Tämän mallin soittimestahan ei näköjään pysty sarjanumeron perusteella koodia luomaan, vaan ilmeisesti pitäisi jotain muuta keinoa käyttää. Onko foorumilaisilla kokemusta kyseisestä operaatiosta?

Samalla voisi myös kiinnostaa, että millaisia soittimia on kyseisen navivehkeen tilalle laitettu. Suosituksia ja kokemuksia otetaan vastaan. :mrgreen: Autossa on jo alkuperäisen CD-vaihtajan piuhan tilalle kytketty BT-adapteri, jolla voi soitella puheluita ja musiikkia, mutta aika kökösti se käytännössä toimii. Handsfree ominaisuus ja tietysti musiikin striimailu puhelimesta olisivat tarvittavat ominaisuudet, muut mahdolliset sovellukset yms. toissijaisia eli välttämättä mitään Android-vehjettä en edes tarvitsisi.
No niin, sain vihdoin kysyttyä koodia Deltalta (tai mikä lie Hedin nykyään onkaan). Koodin kyllä saisi, mutta maksaa rapeat 218,66€. Ei taida oikein kannattaa, kun tuo on jo aika iso osa aftermarket soittimen hintaa. Edelleen kiinnostaisi kuulla, jos muilla on suosituksia vaihtoehtoisesta soittimesta, joka istuisi hyvin GT:n orkkiksen tilalle.

FinPat
Viestit: 8001
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Smiik kirjoitti:
09 Huhti 2024, 09:05
No niin, sain vihdoin kysyttyä koodia Deltalta (tai mikä lie Hedin nykyään onkaan). Koodin kyllä saisi, mutta maksaa rapeat 218,66€.
Olisiko tuolla tarjolla halvemmalla? Ehkä?
https://www.alfaowner.com/threads/need- ... tby=oldest

Avatar
Smiik
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Valitettavasti ainakin aiemman googlettelun ja foorumien selaamisen perusteella tuohon orkkis navisoittimeen (Connect) ei saa koodia samalla tavalla "tulkkaamalla" kuin muihin.
Ref. https://www.alfaowner.com/threads/magne ... e.1192643/

seppo
Viestit: 1372
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja seppo »

Jos code-korttia ei sinulla ole ja kone pyytää codea, kannattaa ensimmäiseksi irroittaa navi autosta, koska se on voitu kirjoittaa tussilla sinne sisälle, tai niissä oli jopa alkuperäinen code-tarra tehtaalta lähtien varsinkin alkupään autoissa!

Avatar
Smiik
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Pitääkin irrottaa koko vehje ja tutkia vielä tarkemmin. Tosin tälle projektille tuli vähän lykkäystä, kun tänään aamulla alkoi tehdaskorjattu vaihdelaatikko kahisemaan ja ulisemaan.. Kestihän se noin 400 km. Mukava aloittaa reklamaatioprosessi tästä, vastahan auto oli vaihdelaatikkovian takia yli kaksi vuotta käyttämättä ja sen lisäksi lopulta vielä melkein vuoden Filarolla, kun oli vähän kaikenlaisia mutkia matkassa ehjäämisen kanssa.. :drinking:

Avatar
TonninAlfa
Viestit: 487
Liittynyt: 11 Heinä 2017, 18:54
Car(s): -04 156 FL V6 (kesä)
-04 156 SW FL JTS (käyttis)
-03 156 JTS (rata)
sekä 1-n projektia
Paikkakunta: Akaa/Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja TonninAlfa »

Lasso kirjoitti:
02 Huhti 2024, 14:39
Kytkin remppa lähestyy. Mitäs kaikkea nyt samalla kannattaa uusia kun on laatikko irti? Kampiakselin stefa nyt ainakin.
Tasapainoakselien "korkit" näköjään kanssa osaavat ajan myötä alkaa päästämään öljyä ohitseen, alkavat työntymään kolostaan ulos jos esim. huohotuspuolella ongelmaa. Juuri itsellä teetti nämä kytkinrempan laajuisen homman kahteen kertaan, kun ekalla kertaa tulkitsin tuon kampiakselin takastefan vuodon syyksi. Eli ehkä-osastolle näidenkin vaihto. Ebaysta löysin omani: "Alfa Romeo GT 937 2.0 JTS Original Cover Cap Balancing Shaft 7576017 - 2 Series". Näitäkin ilmeisesti ainakin kahta eri kokoa ja vanhempiin tasapainoakselisiin tessuihin sopiva ei taas sovi JTS:ään (tämä varmistamaton ehkä-mutu)?

Kuva

Kuva

Apurunkohan tässä täytyy tieltä ottaa pois, joten etuvakaajan puslat on nyt tässä yhteydessä helppo vaihtaa jos vielä orkkikset tai iällä. Strongflexin punaisia olen itse laitellut tilalle.
Money well spent? Well, money spent...

Lasso
Viestit: 49
Liittynyt: 01 Kesä 2022, 21:03

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Lasso »

Kiitos! Todella hyvät vinkit, pitää laittaa myös nuo samalla kerralla vaihtoon 8)

Avatar
TeroV.
Viestit: 546
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Ajattelin vaihtaa GT JTD:n vetarien lähtöihin akselitiivisteet, kun pyöränripustukset ovat tällä hetkellä pois tieltä, samoin kuin etuapurunko. Vasemmanpuoleinen vetari on pöydällä tripodinivelineen, mutta tripodin "kuppi" on edelleen tasauspyörästön kyljessä kiinni. Irtoaako se ihan vain vetämällä vai onko sen irrotuksessa joku kikka? Kupin ympärillä on nyt tukeva isosta ulosvetäjästä ja liukuvasarasta koottu systeemi, jolla saa kyllä lyötyä kuppia ulos tarvittaessa kovaakin. Pikkunaputtelulla ei kuppi irronnut, joten olisi hyvä tietää, onko irrotustapa oikea, ennen kuin alan käyttää enemmän voimaa.

seppo
Viestit: 1372
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja seppo »

Heittovasaralla se yleensä irtoaa, jousirengas joskus teettää töitä. Mutta tossa laatikossa perän koppa on irroitettavissa, jolloin akselitumppi on poistettavissa helposti.

Avatar
TeroV.
Viestit: 546
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Kiitos vinkistä! Siinä tosiaan taitaa olla mahdollisuus avata tasauspyörästön koppa. Jos ei kuppi kohtuullisella lyöntivoimalla tule ulos, niin sitten pitää kurkata kopan sisälle.

EDIT: Kyllä se lyömällä irtosi ilman kopan avaamista, mutta useamman iskun irrotus kyllä vaati.

Avatar
dnapekko
Viestit: 614
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Onko 35 ET:llä olevat 7x17" vanteet ihan jees GT:hen ?
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Macela
Viestit: 2659
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Macela »

dnapekko kirjoitti:
21 Huhti 2024, 21:50
Onko 35 ET:llä olevat 7x17" vanteet ihan jees GT:hen ?
7.5x17 ET35 on vakio niin pitäis mennä ihan hyvin jos ei vaan jarrusatulaan ota hieman kapeampana kiinni. Brembot nimittäin menee jo aika lähelle vannetta noilla vakio 17-tuumasilla.

Kuva

Avatar
dnapekko
Viestit: 614
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Macela kirjoitti:
21 Huhti 2024, 22:19
dnapekko kirjoitti:
21 Huhti 2024, 21:50
Onko 35 ET:llä olevat 7x17" vanteet ihan jees GT:hen ?
7.5x17 ET35 on vakio niin pitäis mennä ihan hyvin jos ei vaan jarrusatulaan ota hieman kapeampana kiinni. Brembot nimittäin menee jo aika lähelle vannetta noilla vakio 17-tuumasilla.
Joku vannemyyjä tarjosi 41-millistä ainoana vaihtoehtona, mutta ostin Torista sitten 35-millisellä, ja oli siis oikea ostos.

Miksikähän ikkuna nousee vain muutaman sentin kerrallaan, törmännyt samaan joskus Thesiksessäkin.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
hjpp
Viestit: 1967
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Nollausta ikkunoille. Avaa molemmat ja pidä nappulat pohjassa pitkään. Nosta ylös ja pidä taas nappuloita pitkään nostettuna. Jotenkin tuohon tapaan pitäisi herätä.

Avatar
dnapekko
Viestit: 614
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

hjpp kirjoitti:
28 Huhti 2024, 20:20
Nollausta ikkunoille. Avaa molemmat ja pidä nappulat pohjassa pitkään. Nosta ylös ja pidä taas nappuloita pitkään nostettuna. Jotenkin tuohon tapaan pitäisi herätä.
Kokeilin tuota, meni villiksi: Ensin alas, pohjassa 10 sek, sitten ylös, pohjassa... ei prkl, laskeutuu takaisin.
Ja sitä teki sitten koko ajan, aina kun meni ylös, lähti heti alas. Aikansa yrittelin, ja sitten kikkailin pikkuliikkeillä ikkunan lähes yläasentoon, että saattoi jättää yöksi.
Mikä muuten on näissä todennäköisin vuotopaikka, kun vararengaskotelossa oli sentti vettä? Tiiviste näyttää ehjältä, ainoa idea olisi takalasi.
Tämän kanssa näyttää pääsevän harrastamaan, helppoa on Alfojen kanssa ollutkin tähän asti :D
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Tiige
Viestit: 2934
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^ Koita ajella pienissä pätkissä se ikkuna ylös.

viewtopic.php?p=501411#p501411
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
TeroV.
Viestit: 546
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Vaihdoin GT JTD:een öljynjäähdyttimen ja siihen liittyvät kilkkeet letkuja ja suodattimen alle tulevaa laippaa myöden uusiin. Ennen käynnistystä tuli mieleeni, että pitäisikö jäähdytin ilmata käynnin aikana jollakin tavalla, esim. kääntämällä se letkujen varassa ylösalaisin? Molemmat kennon letkulähdot ovat alkuperäisen jäähdyttimen tapaan alapuolella.

Avatar
Isola
Viestit: 2067
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Mielestäni ei ole mitään tarvetta ilmata. Öljykiertohan ilmautuu luonnostaan öljypohjan ja huohottimen kautta. Jäähdytinkin lienee sisäiseltä rakenteeltaan sellainen, että öljy väkisinkin kiertää ympäri kennoa, eikä sinne siis pitäisi voida jäädä ilmakuplaa.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
dnapekko
Viestit: 614
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

[/quote]
Kokeilin tuota, meni villiksi: Ensin alas, pohjassa 10 sek, sitten ylös, pohjassa... ei prkl, laskeutuu takaisin.
Ja sitä teki sitten koko ajan, aina kun meni ylös, lähti heti alas. Aikansa yrittelin, ja sitten kikkailin pikkuliikkeillä ikkunan lähes yläasentoon, että saattoi jättää yöksi.
Mikä muuten on näissä todennäköisin vuotopaikka, kun vararengaskotelossa oli sentti vettä? Tiiviste näyttää ehjältä, ainoa idea olisi takalasi.
Tämän kanssa näyttää pääsevän harrastamaan, helppoa on Alfojen kanssa ollutkin tähän asti :D
[/quote]
Kun sain ikkunan silloin ylös saakka, jätin sen sinne ja varoin koskemasta katkaisijoihin, kun oli sadekelit. Parin päivän päästä alkoi taas laskemaan ja nousemaan ihan oma-alotteisesti ovea avattaessa ja suljettaessa, nyt näkyy toimivan ihan normaalisti.
Vesivuotoa metsästetty huonolla menestyksellä, alfaownerissa oli montakin topiccia aiheesta.
Niin, ja sähköpeilit eivät toimi. Tämä on ehkä vähän huonolla pidolla ollut, toisaalta oli Bilsteinin takaiskarit, että on ne ainakin kerran vaihdettu )
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Polforea
Viestit: 11551
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Vilkutteleeko matkamittari?

Olikos GT:ssä peilin säätönumikatkin kuskin ovessa? Jos, niin sekä niiden toimimattomuus että ikkunan takkuaminen voisi viitata siihen, että oven sähköissä olisi läpikäytävää. Myös mahdollinen matkamittarin vilkkuminen (joka kertoo CAN-väyläviasta) voi viitata siihen, ettei oveen mene signaalit perille asti.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
dnapekko
Viestit: 614
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Polforea kirjoitti:
02 Touko 2024, 08:40
Vilkutteleeko matkamittari?

Olikos GT:ssä peilin säätönumikatkin kuskin ovessa? Jos, niin sekä niiden toimimattomuus että ikkunan takkuaminen voisi viitata siihen, että oven sähköissä olisi läpikäytävää. Myös mahdollinen matkamittarin vilkkuminen (joka kertoo CAN-väyläviasta) voi viitata siihen, ettei oveen mene signaalit perille asti.
Kuskin ovessa on peilien säätö, aivan kuten 147:ssa. Matkamittari ei vilkuttele, pitää jatkaa harjoituksia, kokeilla avata verhoilut ja tarkastaa liittimet ensiksi, myös se oven moninapaliitin.
Ikkuna on nyt käyttäytynyt asiallisesti.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
TeroV.
Viestit: 546
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

OK, kiitos vastauksesta. Ensistarttauksen tein suuttimien piuhat irti kytkettyinä, niin sain pumpattua öljyä systeemiin ennen varsinaista käynnistystä. Vaikea sanoa, lämpesikö kenno aivan yläreunaa myöden, mutta kyllä siellä ainakin öljy kiersi letkujen lämmöistä päätellen. Itse rakennellut AN10-liittimillä varustetut letkutkin näyttivät pitävän ölpät sisällään, joka oli positiivinen yllätys - ei ole AN-liittimiä ennen tullut käsiteltyä.
Isola kirjoitti:
01 Touko 2024, 14:00
Mielestäni ei ole mitään tarvetta ilmata. Öljykiertohan ilmautuu luonnostaan öljypohjan ja huohottimen kautta. Jäähdytinkin lienee sisäiseltä rakenteeltaan sellainen, että öljy väkisinkin kiertää ympäri kennoa, eikä sinne siis pitäisi voida jäädä ilmakuplaa.

Avatar
TeroV.
Viestit: 546
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

GT JTD:n peräpönttö, eli takimmainen äänenvaimennin on aikas hapokkaassa kunnossa ja tavallisten vaimentimien saatavuus näyttää aika heikolta (erilaisia sporttiversioita kyllä löytyy, esim. Ulter Sportilta). Onko kukaan vertaillut 156:n ja GT:n takavaimentimia keskenään; ovatko ne malliltaan lähellä toisiaan, ts. olisiko 156 JTD:n vaimennin sovitettavissa vähällä vaivalla GT JTD:een? 156:n vaimentimia on paremmin saatavissa ja niiden hinnat ovat selkeästi halvempia.

Avatar
dnapekko
Viestit: 614
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Vielä yksi mielenkiintoisuus on tuoreessa hankinnassani: Pyyhkijät jäävät parkkiin liian ylös. Kun ne käynnistyvät, menevät ensin pari-kolme senttiä alaspäin, ja aloittavat sitten normaalin liikkeen. Eli siis vivuston kääntäminen suhteessa akselin pooreihin ei auta. Ongelma lienee systeemissä, joka haistelee parkkiasentoa ja pysäyttää moottorin. Mistä alkaisi asiaa tutkimaan?

pekkak
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
dnapekko
Viestit: 614
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

dnapekko kirjoitti:
03 Touko 2024, 13:28
Vielä yksi mielenkiintoisuus on tuoreessa hankinnassani: Pyyhkijät jäävät parkkiin liian ylös. Kun ne käynnistyvät, menevät ensin pari-kolme senttiä alaspäin, ja aloittavat sitten normaalin liikkeen. Eli siis vivuston kääntäminen suhteessa akselin pooreihin ei auta. Ongelma lienee systeemissä, joka haistelee parkkiasentoa ja pysäyttää moottorin. Mistä alkaisi asiaa tutkimaan?
pekkak
Onko tästä kenelläkään kokemusta, vai ostanko suosiolla uuden pyyhkijänmoottorin, näkyy saavan ihan kotimaastakin. Vivustokin on tainnut kärsiä tuosta liikkeestä, kun pyyhkijän sai helposti painaistua alemmas.
Veisvuoto taisi paikallistua alareunastaan irtiolevaan takalasiin, saas nähdä.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001

jamper
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 22:20

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja jamper »

dnapekko kirjoitti:
03 Touko 2024, 13:28
Vielä yksi mielenkiintoisuus on tuoreessa hankinnassani: Pyyhkijät jäävät parkkiin liian ylös. Kun ne käynnistyvät, menevät ensin pari-kolme senttiä alaspäin, ja aloittavat sitten normaalin liikkeen. Eli siis vivuston kääntäminen suhteessa akselin pooreihin ei auta. Ongelma lienee systeemissä, joka haistelee parkkiasentoa ja pysäyttää moottorin. Mistä alkaisi asiaa tutkimaan?

pekkak
Pyyhkijänmoottori vaihdettu ja moottorissa oleva vipu asennettu aavistuksen väärään kohtaan.

Werneri
Viestit: 604
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Werneri »

^
Juuri tuo, vipu moottorin akselilla hiukan väärässä asennossa.

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1549
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Mikäs tuonne Busson manuaalilaatikkoon olisi kaikkein paras vaihteistoöljy? Tuli noin kuukausi sitten vaihdettua muistaakseni Castrol Transmax Manual V 75W-80 GL-4+ -öljyt kun ei ollutkaan hyllyssä sopivaa Tutelaa. Laatikko kyllä hiljeni mutta kylmänä synkrot ei toimi niin hyvin kuin ennen vaihtoa. Varsinkin ykköseltä kakkoselle vaihto pitää tehdä hitaasti ja pienemmälle vaihto saattaa vähän "kolahtaa". Viikonloppuna olisi aika ottaa taas hetkeksi Väyrynen ajoon niin Alfaan voisi valmiiksi hommata oikeat vaihteistoöljyt.

Avatar
Tiige
Viestit: 2934
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Tiige »

ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
dnapekko
Viestit: 614
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Onko GT:ssä sama apurunko kuin 156/147:ssa? Osanumerot poikkeavat, mutta esimerkiksi myyntisivustoilla sma näyttää käyvän kaikkiin, poisluettuna Bussolliset
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8717
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Rauta on sama kaikissa ja jos on eroa, niin ei näy päälle. Ristiin menee 147/156/GT.

Eri osanumerot tulee erilaisista kannakkeista & kiinnikkeistä, joista osan saa tarvittaessa siirrettyä raudasta toiseen.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Smiik
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Mikähän GT:tä nyt vaihteeksi vaivaa.. Sain auton takaisin vaihdelaatikon vaihdosta jälleen ja nyt ohjaus on jäykähkö, erityisesti keskialueella. Ohjaus ei myöskään keskitä oikeastaan ollenkaan vaan ratti jää tasan siihen mihin sen itse kääntää. Suoraan ajaessa saa tehdä jatkuvaa pientä ohjausliikettä. Tehostimen säiliössä oli ihan oikea määrä nestettä, mutta vaihdoin sekin varmuuden vuoksi -> ei vaikutusta. Pumppu ehkä menossa rikki? Vai voiko joku muu tuossa nyt vaikuttaa vielä, kun apurunkokin on ollut irti? Ohjauskulmat tarkastetaan/säädetään vielä, mutta kun raidetangonpäihinkään ei ole koskettu niin tuskin voivat olla kovasti pielessä.

A Bart
Viestit: 1869
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Mandeprkl kirjoitti:
11 Kesä 2024, 05:24
Mikäs tuonne Busson manuaalilaatikkoon olisi kaikkein paras vaihteistoöljy? Tuli noin kuukausi sitten vaihdettua muistaakseni Castrol Transmax Manual V 75W-80 GL-4+ -öljyt kun ei ollutkaan hyllyssä sopivaa Tutelaa. Laatikko kyllä hiljeni mutta kylmänä synkrot ei toimi niin hyvin kuin ennen vaihtoa. Varsinkin ykköseltä kakkoselle vaihto pitää tehdä hitaasti ja pienemmälle vaihto saattaa vähän "kolahtaa". Viikonloppuna olisi aika ottaa taas hetkeksi Väyrynen ajoon niin Alfaan voisi valmiiksi hommata oikeat vaihteistoöljyt.
Kyllä sinne varmaan kannattaa laittaa sitä mitä ohjekirjassa sanotaan.
Itsellä kokemuksia ypsilonista laatikon osalta.
Eka vaihto mobil sch , joka toimi 147.n laatikossa hienosti, mistä siis idea tähän.
Kylmänä ei menny pykälät kuulemma päälle, vaihto total gl4+ ölppään paransi tilannetta, mutta 2 vaihde kylmänä nahkea.
Nyt vaihdoin tutelat ja pikku lenkillä jo selvisi että nyt napsuu vaihteet nätisti kohdilleen.

Avatar
TeroV.
Viestit: 546
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Oheisessa kuvassa on GT JTD:n kytkimen hydrauliikkaosat. Pääsylinteri antaantui eilen, mutta tuo ylimpänä oleva putkikin näyttää epäilyttävän ruosteiselta, että senkin voisi laittaa uusiksi. Mikä mahtaa olla putkessa kiinteästi kiinni olevan "purkin" tarkoitus? Voisikohan tuon pääsylinterissä kiinni olevan väliputken korvata suoralla putkella tai vaikka letkulla, jos jostain löytyisi sopivat liittimet? Mikähän tuo purkin sisältävän putken päässä oleva liitin muuten on nimeltään/tyypiltään?
Liitteet
GT JTD:n kytkinhydrauliikka
GT JTD:n kytkinhydrauliikka
GT JTD kytkimen hydrauliikkaosat.jpg (347.84 KiB) Katsottu 1908 kertaa

Avatar
VMTD
Viestit: 3367
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Voisko tuo purkki olla jokin hidastin, ettei kytkin ota liian nopeasti kiinni. Vähän samanlainen oli 166 jtd:ssä.

Avatar
TeroV.
Viestit: 546
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Tosiaan, hidastin se on, englanniksi damper. Hidastinpurkin pääty oli niin huonossa hapessa, että nappasin sisältä hilut (kuminen "tutti" ja pari prikkaa, ei jousta) pois, lyhensin purkkia hieman ja hitsasin siihen uuden pohjan. Alfaownerissa oli näemmä joku muukin päätynyt tekemään saman toimenpiteen: https://www.alfaowner.com/threads/clutc ... td.1169329 . Kokeillaan nyt, miten kytkin toimii ilman hidastinta; putken saatavuus lienee heikko ja hinta oletettavasti suolainen.

FinPat
Viestit: 8001
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

TeroV. kirjoitti:
13 Heinä 2024, 23:59
putken saatavuus lienee heikko ja hinta oletettavasti suolainen.
Ricambi Alfisti väittää että varastosta löytyy hintaan 250€ + shipping.

https://ricambi.alfisti.net/en/Spare-Pa ... 10788.html

Uusi ja kiiltävä.

Kuva

Avatar
TeroV.
Viestit: 546
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Onpas nätti - ja kallis... Kytkimen toiminnassa tai tuntumassa en huomaa minkäänlaista eroa entiseen, vaikka damperista ei ole kuin kuori jäljellä. Kai tuohon pitää uusi putki rakennella, kunhan löydän sopivat liittimet. Finjectorille laitoin kyselyn; yksi heidät edustajakseen tunnustava putiikki (Tilton Racing) tarjoili nettisivuillaan sopivannäköisiä kilkkeitä.

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1549
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

MIkähän näissä voi aiheuttaa sellaisen terävähkön kolahduksen etupäässä aina jarruttaessa. Vaikka vauhtia olisi todella vähän ja jarrua pumppaa vauhdissa niin että liike kuitenkin jatkuu niin joka painalluksella kuuluu pieni kolahdus vasemmalta(?) edestä. Katsastus pian edessä niin toivon että siellä löytyisi viimeistään mitä lähteä vaihtamaan.

Voisiko olla esim jarrusatulassa tai paloissa joku minkä takia palat pääsee liikahtamaan jarruttaessa vähän? Vai epäilläkkö vakaajan kiinnitystä? Vai iskarin yläpäitä tai jousta? Toivottavasti ei ainakaan mikään välys vetonivelessä..

henkkar
Viestit: 16
Liittynyt: 08 Maalis 2020, 21:49

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja henkkar »

Niinhän siinä sitten kävi, että kesken lämpimän kesäpäiväajelun tietty määrä GT:n moottorin metallista halusi sekoittua moottoriöljyn kanssa. Sivumennen täytyy todeta, että koneen laukeamisesta kuuluu tottumattomaan korvaan kuitenkin yllättävän mieto rusahdus. Kyseessä 3,2 V6 vuodelta 2005, ainoastaan reilut 260 tuhatta mittarissa.

Yhden mahdollisen vaihtomoottorin löysin hetken aikaa internettiä selailtuani (kysely laitettu), mutta olisiko kenelläkään hyviä vinkkejä, mistä näitä kannattaisi etsiskellä? Vielä parempaa tietysti, jos sopiva kone sattuisi löytymään jonkun omasta tallista markkinahinnalla...=)

Kyseessähän ei ole perheen ainoa kulkine, joten tilanne ei ole erityisen kriittinen, mutta harmittaahan se vähän, jos Suomen Busso-GT-kanta pienenee yhdellä tämän tapauksen johdosta.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8717
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Onko tutkittu tai muuten tietoa/arvausta, mitä kävi?
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

henkkar
Viestit: 16
Liittynyt: 08 Maalis 2020, 21:49

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja henkkar »

Alfissimo kirjoitti:
30 Heinä 2024, 23:12
Onko tutkittu tai muuten tietoa/arvausta, mitä kävi?
Ei varsinaisesti. Moottoriöljyn seassa paljon metallihilettä ja öljypohjasta löytyi pari katkennutta pulttia, todennäköisesti kiertokangista. Moottorin sisälle ei ole kurkattu, mutta veikkaus on, että riittävästi tuhoa on tapahtunut. Mitään varsinaista tilannetta tuossa ei ollut päällä, takana n. 100 km normaalia rauhallista maantie- ja moottoritieajoa. Sen verran varoitti pienellä vapinalla ja äänitason nousulla, että ehdin nostaa jalan kaasulta ennen rusahdusta. Mitään selkeää syytä tapahtumalle en osaa arvata, autoa on huollettu ahkerasti (edellisestä huollosta tuli reilua viikkoa ennen tapahtumaa), eikä mitään varoitusmerkkejä ollut ilmassa. Olihan koneeseen jo sekä vuosia että kilometrejä kerätty ja radallakin sillä oli ainakin yksittäisiä kertoja käyty, joten kai se on mahdollista, että heikoimmalle kohdalle vain tuli aika täyteen. Jälkiviisaasti voi ajatella, että ennakoiva koneremontti olisi saattanut kannattaa.

Vastaa Viestiin