Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Valvoja: Moderators
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Mistähän 2.0 jts alkoi vuotamaan öljyä? Käytin koneen tallissa lämpimäksi niin oli muodostunut pisara tuohon vaihdelaatikon alakulmaan. Ennen kevättä ei pääse autoa nostamaan, mutta veikkauksia otetaan vastaan..
- Liitteet
-
- IMG_7888.jpeg (111.75 KiB) Katsottu 5530 kertaa
- Alfissimo
- Viestit: 8717
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Ensimmäisenä tietysti varmistus, että onko öljyä. Jos on, niin kampiakselin stefa ehdolle.
Jos ei, niin jarruneste on seuraava epäilty ja vahvin ehdokas syylliseksi vuotava kytkimen työsylinteri.
Jos ei, niin jarruneste on seuraava epäilty ja vahvin ehdokas syylliseksi vuotava kytkimen työsylinteri.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- palkus
- Viestit: 5529
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Ja katse myös lootan päätyyn. Mulla roikku tossa vaihteistoöljytippa monet vuodet.
"puhun niin totta kuin osaan"
- mutt
- Viestit: 5652
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Vaihteistoöljyn tunnistaa hajusta. Jos ei haise vaihteistoöljylle, mutta on kirkasta, niin sitten se vuotaa työsylinteristä. Kampiakselin takastefa muissa tapauksissa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Kiitos kaikille vinkeistä, pitää näillä neuvoilla lähteä tutkimaan
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Tuli nyt katsottua tuota vuotoa vähän tarkemmin. Oli kirkasta ja hajutonta nestettä, joten syyllinen taitaa olla kytkimen sisällä. Muistaako kukaan oliko 2.0 JTS:n jarruneste tankissa eri ”lokerot” kytkimelle ja jarruille meneville nesteille? Näytti että ensimäinen lokero edestä katsottuna oli ylärajassa mutta keskinmäinen hieman vajaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Kytkin remppa lähestyy. Mitäs kaikkea nyt samalla kannattaa uusia kun on laatikko irti? Kampiakselin stefa nyt ainakin.
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Eikös näissäkin otettu neste kytkimelle säiliön yläreunasta.Lasso kirjoitti: ↑04 Maalis 2024, 16:56Tuli nyt katsottua tuota vuotoa vähän tarkemmin. Oli kirkasta ja hajutonta nestettä, joten syyllinen taitaa olla kytkimen sisällä. Muistaako kukaan oliko 2.0 JTS:n jarruneste tankissa eri ”lokerot” kytkimelle ja jarruille meneville nesteille? Näytti että ensimäinen lokero edestä katsottuna oli ylärajassa mutta keskinmäinen hieman vajaa.
Jos se on vajaa, saattaa kytkin toimia vähän huonosti.
JTS.n painelaakerin työsylinteri taitaa olla kytkimen sisällä, kun TS.n taasen on laatikon päällä.
Muutamaan on tullut vaihdettua nesteet sieltä työsylinteristä, jolloin ongelmat ovat poistuneet.
Hiukan hankalampaa se on vaihtaa JTS.n nesteet mutta taskarilla ainakin näkee vuotaako se, vai tuleeko ölppä muualta.
Lybrassa tuli sitten vain purettua ja putsattua kun tilaamani työsylinteri olikin eri versioon.
- Smiik
- Viestit: 229
- Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
- Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
No niin, sain vihdoin kysyttyä koodia Deltalta (tai mikä lie Hedin nykyään onkaan). Koodin kyllä saisi, mutta maksaa rapeat 218,66€. Ei taida oikein kannattaa, kun tuo on jo aika iso osa aftermarket soittimen hintaa. Edelleen kiinnostaisi kuulla, jos muilla on suosituksia vaihtoehtoisesta soittimesta, joka istuisi hyvin GT:n orkkiksen tilalle.Smiik kirjoitti: ↑20 Helmi 2024, 21:45Navillinen alkuperäissoitin (Magneti Marelli) oli ilman virtaa liian kauan ja nyt pyytää master codea. Tämän mallin soittimestahan ei näköjään pysty sarjanumeron perusteella koodia luomaan, vaan ilmeisesti pitäisi jotain muuta keinoa käyttää. Onko foorumilaisilla kokemusta kyseisestä operaatiosta?
Samalla voisi myös kiinnostaa, että millaisia soittimia on kyseisen navivehkeen tilalle laitettu. Suosituksia ja kokemuksia otetaan vastaan. Autossa on jo alkuperäisen CD-vaihtajan piuhan tilalle kytketty BT-adapteri, jolla voi soitella puheluita ja musiikkia, mutta aika kökösti se käytännössä toimii. Handsfree ominaisuus ja tietysti musiikin striimailu puhelimesta olisivat tarvittavat ominaisuudet, muut mahdolliset sovellukset yms. toissijaisia eli välttämättä mitään Android-vehjettä en edes tarvitsisi.
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
- Smiik
- Viestit: 229
- Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
- Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Valitettavasti ainakin aiemman googlettelun ja foorumien selaamisen perusteella tuohon orkkis navisoittimeen (Connect) ei saa koodia samalla tavalla "tulkkaamalla" kuin muihin.
Ref. https://www.alfaowner.com/threads/magne ... e.1192643/
Ref. https://www.alfaowner.com/threads/magne ... e.1192643/
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Jos code-korttia ei sinulla ole ja kone pyytää codea, kannattaa ensimmäiseksi irroittaa navi autosta, koska se on voitu kirjoittaa tussilla sinne sisälle, tai niissä oli jopa alkuperäinen code-tarra tehtaalta lähtien varsinkin alkupään autoissa!
- Smiik
- Viestit: 229
- Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
- Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Pitääkin irrottaa koko vehje ja tutkia vielä tarkemmin. Tosin tälle projektille tuli vähän lykkäystä, kun tänään aamulla alkoi tehdaskorjattu vaihdelaatikko kahisemaan ja ulisemaan.. Kestihän se noin 400 km. Mukava aloittaa reklamaatioprosessi tästä, vastahan auto oli vaihdelaatikkovian takia yli kaksi vuotta käyttämättä ja sen lisäksi lopulta vielä melkein vuoden Filarolla, kun oli vähän kaikenlaisia mutkia matkassa ehjäämisen kanssa..
- TonninAlfa
- Viestit: 487
- Liittynyt: 11 Heinä 2017, 18:54
- Car(s): -04 156 FL V6 (kesä)
-04 156 SW FL JTS (käyttis)
-03 156 JTS (rata)
sekä 1-n projektia - Paikkakunta: Akaa/Viiala
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Tasapainoakselien "korkit" näköjään kanssa osaavat ajan myötä alkaa päästämään öljyä ohitseen, alkavat työntymään kolostaan ulos jos esim. huohotuspuolella ongelmaa. Juuri itsellä teetti nämä kytkinrempan laajuisen homman kahteen kertaan, kun ekalla kertaa tulkitsin tuon kampiakselin takastefan vuodon syyksi. Eli ehkä-osastolle näidenkin vaihto. Ebaysta löysin omani: "Alfa Romeo GT 937 2.0 JTS Original Cover Cap Balancing Shaft 7576017 - 2 Series". Näitäkin ilmeisesti ainakin kahta eri kokoa ja vanhempiin tasapainoakselisiin tessuihin sopiva ei taas sovi JTS:ään (tämä varmistamaton ehkä-mutu)?
Apurunkohan tässä täytyy tieltä ottaa pois, joten etuvakaajan puslat on nyt tässä yhteydessä helppo vaihtaa jos vielä orkkikset tai iällä. Strongflexin punaisia olen itse laitellut tilalle.
Money well spent? Well, money spent...
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Kiitos! Todella hyvät vinkit, pitää laittaa myös nuo samalla kerralla vaihtoon
- TeroV.
- Viestit: 546
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Ajattelin vaihtaa GT JTD:n vetarien lähtöihin akselitiivisteet, kun pyöränripustukset ovat tällä hetkellä pois tieltä, samoin kuin etuapurunko. Vasemmanpuoleinen vetari on pöydällä tripodinivelineen, mutta tripodin "kuppi" on edelleen tasauspyörästön kyljessä kiinni. Irtoaako se ihan vain vetämällä vai onko sen irrotuksessa joku kikka? Kupin ympärillä on nyt tukeva isosta ulosvetäjästä ja liukuvasarasta koottu systeemi, jolla saa kyllä lyötyä kuppia ulos tarvittaessa kovaakin. Pikkunaputtelulla ei kuppi irronnut, joten olisi hyvä tietää, onko irrotustapa oikea, ennen kuin alan käyttää enemmän voimaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Heittovasaralla se yleensä irtoaa, jousirengas joskus teettää töitä. Mutta tossa laatikossa perän koppa on irroitettavissa, jolloin akselitumppi on poistettavissa helposti.
- TeroV.
- Viestit: 546
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Kiitos vinkistä! Siinä tosiaan taitaa olla mahdollisuus avata tasauspyörästön koppa. Jos ei kuppi kohtuullisella lyöntivoimalla tule ulos, niin sitten pitää kurkata kopan sisälle.
EDIT: Kyllä se lyömällä irtosi ilman kopan avaamista, mutta useamman iskun irrotus kyllä vaati.
EDIT: Kyllä se lyömällä irtosi ilman kopan avaamista, mutta useamman iskun irrotus kyllä vaati.
- dnapekko
- Viestit: 614
- Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
- Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Onko 35 ET:llä olevat 7x17" vanteet ihan jees GT:hen ?
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001
- dnapekko
- Viestit: 614
- Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
- Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Joku vannemyyjä tarjosi 41-millistä ainoana vaihtoehtona, mutta ostin Torista sitten 35-millisellä, ja oli siis oikea ostos.
Miksikähän ikkuna nousee vain muutaman sentin kerrallaan, törmännyt samaan joskus Thesiksessäkin.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001
- hjpp
- Viestit: 1967
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Nollausta ikkunoille. Avaa molemmat ja pidä nappulat pohjassa pitkään. Nosta ylös ja pidä taas nappuloita pitkään nostettuna. Jotenkin tuohon tapaan pitäisi herätä.
- dnapekko
- Viestit: 614
- Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
- Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Kokeilin tuota, meni villiksi: Ensin alas, pohjassa 10 sek, sitten ylös, pohjassa... ei prkl, laskeutuu takaisin.
Ja sitä teki sitten koko ajan, aina kun meni ylös, lähti heti alas. Aikansa yrittelin, ja sitten kikkailin pikkuliikkeillä ikkunan lähes yläasentoon, että saattoi jättää yöksi.
Mikä muuten on näissä todennäköisin vuotopaikka, kun vararengaskotelossa oli sentti vettä? Tiiviste näyttää ehjältä, ainoa idea olisi takalasi.
Tämän kanssa näyttää pääsevän harrastamaan, helppoa on Alfojen kanssa ollutkin tähän asti
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001
- Tiige
- Viestit: 2934
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- TeroV.
- Viestit: 546
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Vaihdoin GT JTD:een öljynjäähdyttimen ja siihen liittyvät kilkkeet letkuja ja suodattimen alle tulevaa laippaa myöden uusiin. Ennen käynnistystä tuli mieleeni, että pitäisikö jäähdytin ilmata käynnin aikana jollakin tavalla, esim. kääntämällä se letkujen varassa ylösalaisin? Molemmat kennon letkulähdot ovat alkuperäisen jäähdyttimen tapaan alapuolella.
- Isola
- Viestit: 2067
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Mielestäni ei ole mitään tarvetta ilmata. Öljykiertohan ilmautuu luonnostaan öljypohjan ja huohottimen kautta. Jäähdytinkin lienee sisäiseltä rakenteeltaan sellainen, että öljy väkisinkin kiertää ympäri kennoa, eikä sinne siis pitäisi voida jäädä ilmakuplaa.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.
- dnapekko
- Viestit: 614
- Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
- Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
[/quote]
Kokeilin tuota, meni villiksi: Ensin alas, pohjassa 10 sek, sitten ylös, pohjassa... ei prkl, laskeutuu takaisin.
Ja sitä teki sitten koko ajan, aina kun meni ylös, lähti heti alas. Aikansa yrittelin, ja sitten kikkailin pikkuliikkeillä ikkunan lähes yläasentoon, että saattoi jättää yöksi.
Mikä muuten on näissä todennäköisin vuotopaikka, kun vararengaskotelossa oli sentti vettä? Tiiviste näyttää ehjältä, ainoa idea olisi takalasi.
Tämän kanssa näyttää pääsevän harrastamaan, helppoa on Alfojen kanssa ollutkin tähän asti
[/quote]
Kun sain ikkunan silloin ylös saakka, jätin sen sinne ja varoin koskemasta katkaisijoihin, kun oli sadekelit. Parin päivän päästä alkoi taas laskemaan ja nousemaan ihan oma-alotteisesti ovea avattaessa ja suljettaessa, nyt näkyy toimivan ihan normaalisti.
Vesivuotoa metsästetty huonolla menestyksellä, alfaownerissa oli montakin topiccia aiheesta.
Niin, ja sähköpeilit eivät toimi. Tämä on ehkä vähän huonolla pidolla ollut, toisaalta oli Bilsteinin takaiskarit, että on ne ainakin kerran vaihdettu )
Kokeilin tuota, meni villiksi: Ensin alas, pohjassa 10 sek, sitten ylös, pohjassa... ei prkl, laskeutuu takaisin.
Ja sitä teki sitten koko ajan, aina kun meni ylös, lähti heti alas. Aikansa yrittelin, ja sitten kikkailin pikkuliikkeillä ikkunan lähes yläasentoon, että saattoi jättää yöksi.
Mikä muuten on näissä todennäköisin vuotopaikka, kun vararengaskotelossa oli sentti vettä? Tiiviste näyttää ehjältä, ainoa idea olisi takalasi.
Tämän kanssa näyttää pääsevän harrastamaan, helppoa on Alfojen kanssa ollutkin tähän asti
[/quote]
Kun sain ikkunan silloin ylös saakka, jätin sen sinne ja varoin koskemasta katkaisijoihin, kun oli sadekelit. Parin päivän päästä alkoi taas laskemaan ja nousemaan ihan oma-alotteisesti ovea avattaessa ja suljettaessa, nyt näkyy toimivan ihan normaalisti.
Vesivuotoa metsästetty huonolla menestyksellä, alfaownerissa oli montakin topiccia aiheesta.
Niin, ja sähköpeilit eivät toimi. Tämä on ehkä vähän huonolla pidolla ollut, toisaalta oli Bilsteinin takaiskarit, että on ne ainakin kerran vaihdettu )
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001
- Polforea
- Viestit: 11551
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Vilkutteleeko matkamittari?
Olikos GT:ssä peilin säätönumikatkin kuskin ovessa? Jos, niin sekä niiden toimimattomuus että ikkunan takkuaminen voisi viitata siihen, että oven sähköissä olisi läpikäytävää. Myös mahdollinen matkamittarin vilkkuminen (joka kertoo CAN-väyläviasta) voi viitata siihen, ettei oveen mene signaalit perille asti.
Olikos GT:ssä peilin säätönumikatkin kuskin ovessa? Jos, niin sekä niiden toimimattomuus että ikkunan takkuaminen voisi viitata siihen, että oven sähköissä olisi läpikäytävää. Myös mahdollinen matkamittarin vilkkuminen (joka kertoo CAN-väyläviasta) voi viitata siihen, ettei oveen mene signaalit perille asti.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- dnapekko
- Viestit: 614
- Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
- Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Kuskin ovessa on peilien säätö, aivan kuten 147:ssa. Matkamittari ei vilkuttele, pitää jatkaa harjoituksia, kokeilla avata verhoilut ja tarkastaa liittimet ensiksi, myös se oven moninapaliitin.Polforea kirjoitti: ↑02 Touko 2024, 08:40Vilkutteleeko matkamittari?
Olikos GT:ssä peilin säätönumikatkin kuskin ovessa? Jos, niin sekä niiden toimimattomuus että ikkunan takkuaminen voisi viitata siihen, että oven sähköissä olisi läpikäytävää. Myös mahdollinen matkamittarin vilkkuminen (joka kertoo CAN-väyläviasta) voi viitata siihen, ettei oveen mene signaalit perille asti.
Ikkuna on nyt käyttäytynyt asiallisesti.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001
- TeroV.
- Viestit: 546
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
OK, kiitos vastauksesta. Ensistarttauksen tein suuttimien piuhat irti kytkettyinä, niin sain pumpattua öljyä systeemiin ennen varsinaista käynnistystä. Vaikea sanoa, lämpesikö kenno aivan yläreunaa myöden, mutta kyllä siellä ainakin öljy kiersi letkujen lämmöistä päätellen. Itse rakennellut AN10-liittimillä varustetut letkutkin näyttivät pitävän ölpät sisällään, joka oli positiivinen yllätys - ei ole AN-liittimiä ennen tullut käsiteltyä.
- TeroV.
- Viestit: 546
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
GT JTD:n peräpönttö, eli takimmainen äänenvaimennin on aikas hapokkaassa kunnossa ja tavallisten vaimentimien saatavuus näyttää aika heikolta (erilaisia sporttiversioita kyllä löytyy, esim. Ulter Sportilta). Onko kukaan vertaillut 156:n ja GT:n takavaimentimia keskenään; ovatko ne malliltaan lähellä toisiaan, ts. olisiko 156 JTD:n vaimennin sovitettavissa vähällä vaivalla GT JTD:een? 156:n vaimentimia on paremmin saatavissa ja niiden hinnat ovat selkeästi halvempia.
- dnapekko
- Viestit: 614
- Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
- Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Vielä yksi mielenkiintoisuus on tuoreessa hankinnassani: Pyyhkijät jäävät parkkiin liian ylös. Kun ne käynnistyvät, menevät ensin pari-kolme senttiä alaspäin, ja aloittavat sitten normaalin liikkeen. Eli siis vivuston kääntäminen suhteessa akselin pooreihin ei auta. Ongelma lienee systeemissä, joka haistelee parkkiasentoa ja pysäyttää moottorin. Mistä alkaisi asiaa tutkimaan?
pekkak
pekkak
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001
- dnapekko
- Viestit: 614
- Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
- Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Onko tästä kenelläkään kokemusta, vai ostanko suosiolla uuden pyyhkijänmoottorin, näkyy saavan ihan kotimaastakin. Vivustokin on tainnut kärsiä tuosta liikkeestä, kun pyyhkijän sai helposti painaistua alemmas.dnapekko kirjoitti: ↑03 Touko 2024, 13:28Vielä yksi mielenkiintoisuus on tuoreessa hankinnassani: Pyyhkijät jäävät parkkiin liian ylös. Kun ne käynnistyvät, menevät ensin pari-kolme senttiä alaspäin, ja aloittavat sitten normaalin liikkeen. Eli siis vivuston kääntäminen suhteessa akselin pooreihin ei auta. Ongelma lienee systeemissä, joka haistelee parkkiasentoa ja pysäyttää moottorin. Mistä alkaisi asiaa tutkimaan?
pekkak
Veisvuoto taisi paikallistua alareunastaan irtiolevaan takalasiin, saas nähdä.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Pyyhkijänmoottori vaihdettu ja moottorissa oleva vipu asennettu aavistuksen väärään kohtaan.dnapekko kirjoitti: ↑03 Touko 2024, 13:28Vielä yksi mielenkiintoisuus on tuoreessa hankinnassani: Pyyhkijät jäävät parkkiin liian ylös. Kun ne käynnistyvät, menevät ensin pari-kolme senttiä alaspäin, ja aloittavat sitten normaalin liikkeen. Eli siis vivuston kääntäminen suhteessa akselin pooreihin ei auta. Ongelma lienee systeemissä, joka haistelee parkkiasentoa ja pysäyttää moottorin. Mistä alkaisi asiaa tutkimaan?
pekkak
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
^
Juuri tuo, vipu moottorin akselilla hiukan väärässä asennossa.
Juuri tuo, vipu moottorin akselilla hiukan väärässä asennossa.
- Mandeprkl
- Viestit: 1549
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Mikäs tuonne Busson manuaalilaatikkoon olisi kaikkein paras vaihteistoöljy? Tuli noin kuukausi sitten vaihdettua muistaakseni Castrol Transmax Manual V 75W-80 GL-4+ -öljyt kun ei ollutkaan hyllyssä sopivaa Tutelaa. Laatikko kyllä hiljeni mutta kylmänä synkrot ei toimi niin hyvin kuin ennen vaihtoa. Varsinkin ykköseltä kakkoselle vaihto pitää tehdä hitaasti ja pienemmälle vaihto saattaa vähän "kolahtaa". Viikonloppuna olisi aika ottaa taas hetkeksi Väyrynen ajoon niin Alfaan voisi valmiiksi hommata oikeat vaihteistoöljyt.
- Tiige
- Viestit: 2934
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Tämä:
https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling ... :8843.html
Tai tämä:
https://www.motonet.fi/tuote/red-line-m ... t=60-00181
https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling ... :8843.html
Tai tämä:
https://www.motonet.fi/tuote/red-line-m ... t=60-00181
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- dnapekko
- Viestit: 614
- Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
- Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Onko GT:ssä sama apurunko kuin 156/147:ssa? Osanumerot poikkeavat, mutta esimerkiksi myyntisivustoilla sma näyttää käyvän kaikkiin, poisluettuna Bussolliset
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001
- Alfissimo
- Viestit: 8717
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Rauta on sama kaikissa ja jos on eroa, niin ei näy päälle. Ristiin menee 147/156/GT.
Eri osanumerot tulee erilaisista kannakkeista & kiinnikkeistä, joista osan saa tarvittaessa siirrettyä raudasta toiseen.
Eri osanumerot tulee erilaisista kannakkeista & kiinnikkeistä, joista osan saa tarvittaessa siirrettyä raudasta toiseen.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Smiik
- Viestit: 229
- Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
- Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Mikähän GT:tä nyt vaihteeksi vaivaa.. Sain auton takaisin vaihdelaatikon vaihdosta jälleen ja nyt ohjaus on jäykähkö, erityisesti keskialueella. Ohjaus ei myöskään keskitä oikeastaan ollenkaan vaan ratti jää tasan siihen mihin sen itse kääntää. Suoraan ajaessa saa tehdä jatkuvaa pientä ohjausliikettä. Tehostimen säiliössä oli ihan oikea määrä nestettä, mutta vaihdoin sekin varmuuden vuoksi -> ei vaikutusta. Pumppu ehkä menossa rikki? Vai voiko joku muu tuossa nyt vaikuttaa vielä, kun apurunkokin on ollut irti? Ohjauskulmat tarkastetaan/säädetään vielä, mutta kun raidetangonpäihinkään ei ole koskettu niin tuskin voivat olla kovasti pielessä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Kyllä sinne varmaan kannattaa laittaa sitä mitä ohjekirjassa sanotaan.Mandeprkl kirjoitti: ↑11 Kesä 2024, 05:24Mikäs tuonne Busson manuaalilaatikkoon olisi kaikkein paras vaihteistoöljy? Tuli noin kuukausi sitten vaihdettua muistaakseni Castrol Transmax Manual V 75W-80 GL-4+ -öljyt kun ei ollutkaan hyllyssä sopivaa Tutelaa. Laatikko kyllä hiljeni mutta kylmänä synkrot ei toimi niin hyvin kuin ennen vaihtoa. Varsinkin ykköseltä kakkoselle vaihto pitää tehdä hitaasti ja pienemmälle vaihto saattaa vähän "kolahtaa". Viikonloppuna olisi aika ottaa taas hetkeksi Väyrynen ajoon niin Alfaan voisi valmiiksi hommata oikeat vaihteistoöljyt.
Itsellä kokemuksia ypsilonista laatikon osalta.
Eka vaihto mobil sch , joka toimi 147.n laatikossa hienosti, mistä siis idea tähän.
Kylmänä ei menny pykälät kuulemma päälle, vaihto total gl4+ ölppään paransi tilannetta, mutta 2 vaihde kylmänä nahkea.
Nyt vaihdoin tutelat ja pikku lenkillä jo selvisi että nyt napsuu vaihteet nätisti kohdilleen.
- TeroV.
- Viestit: 546
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Oheisessa kuvassa on GT JTD:n kytkimen hydrauliikkaosat. Pääsylinteri antaantui eilen, mutta tuo ylimpänä oleva putkikin näyttää epäilyttävän ruosteiselta, että senkin voisi laittaa uusiksi. Mikä mahtaa olla putkessa kiinteästi kiinni olevan "purkin" tarkoitus? Voisikohan tuon pääsylinterissä kiinni olevan väliputken korvata suoralla putkella tai vaikka letkulla, jos jostain löytyisi sopivat liittimet? Mikähän tuo purkin sisältävän putken päässä oleva liitin muuten on nimeltään/tyypiltään?
- Liitteet
-
- GT JTD:n kytkinhydrauliikka
- GT JTD kytkimen hydrauliikkaosat.jpg (347.84 KiB) Katsottu 1906 kertaa
- VMTD
- Viestit: 3367
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Voisko tuo purkki olla jokin hidastin, ettei kytkin ota liian nopeasti kiinni. Vähän samanlainen oli 166 jtd:ssä.
- TeroV.
- Viestit: 546
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Tosiaan, hidastin se on, englanniksi damper. Hidastinpurkin pääty oli niin huonossa hapessa, että nappasin sisältä hilut (kuminen "tutti" ja pari prikkaa, ei jousta) pois, lyhensin purkkia hieman ja hitsasin siihen uuden pohjan. Alfaownerissa oli näemmä joku muukin päätynyt tekemään saman toimenpiteen: https://www.alfaowner.com/threads/clutc ... td.1169329 . Kokeillaan nyt, miten kytkin toimii ilman hidastinta; putken saatavuus lienee heikko ja hinta oletettavasti suolainen.
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Ricambi Alfisti väittää että varastosta löytyy hintaan 250€ + shipping.
https://ricambi.alfisti.net/en/Spare-Pa ... 10788.html
Uusi ja kiiltävä.
- TeroV.
- Viestit: 546
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Onpas nätti - ja kallis... Kytkimen toiminnassa tai tuntumassa en huomaa minkäänlaista eroa entiseen, vaikka damperista ei ole kuin kuori jäljellä. Kai tuohon pitää uusi putki rakennella, kunhan löydän sopivat liittimet. Finjectorille laitoin kyselyn; yksi heidät edustajakseen tunnustava putiikki (Tilton Racing) tarjoili nettisivuillaan sopivannäköisiä kilkkeitä.
- Mandeprkl
- Viestit: 1549
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
MIkähän näissä voi aiheuttaa sellaisen terävähkön kolahduksen etupäässä aina jarruttaessa. Vaikka vauhtia olisi todella vähän ja jarrua pumppaa vauhdissa niin että liike kuitenkin jatkuu niin joka painalluksella kuuluu pieni kolahdus vasemmalta(?) edestä. Katsastus pian edessä niin toivon että siellä löytyisi viimeistään mitä lähteä vaihtamaan.
Voisiko olla esim jarrusatulassa tai paloissa joku minkä takia palat pääsee liikahtamaan jarruttaessa vähän? Vai epäilläkkö vakaajan kiinnitystä? Vai iskarin yläpäitä tai jousta? Toivottavasti ei ainakaan mikään välys vetonivelessä..
Voisiko olla esim jarrusatulassa tai paloissa joku minkä takia palat pääsee liikahtamaan jarruttaessa vähän? Vai epäilläkkö vakaajan kiinnitystä? Vai iskarin yläpäitä tai jousta? Toivottavasti ei ainakaan mikään välys vetonivelessä..
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Niinhän siinä sitten kävi, että kesken lämpimän kesäpäiväajelun tietty määrä GT:n moottorin metallista halusi sekoittua moottoriöljyn kanssa. Sivumennen täytyy todeta, että koneen laukeamisesta kuuluu tottumattomaan korvaan kuitenkin yllättävän mieto rusahdus. Kyseessä 3,2 V6 vuodelta 2005, ainoastaan reilut 260 tuhatta mittarissa.
Yhden mahdollisen vaihtomoottorin löysin hetken aikaa internettiä selailtuani (kysely laitettu), mutta olisiko kenelläkään hyviä vinkkejä, mistä näitä kannattaisi etsiskellä? Vielä parempaa tietysti, jos sopiva kone sattuisi löytymään jonkun omasta tallista markkinahinnalla...=)
Kyseessähän ei ole perheen ainoa kulkine, joten tilanne ei ole erityisen kriittinen, mutta harmittaahan se vähän, jos Suomen Busso-GT-kanta pienenee yhdellä tämän tapauksen johdosta.
Yhden mahdollisen vaihtomoottorin löysin hetken aikaa internettiä selailtuani (kysely laitettu), mutta olisiko kenelläkään hyviä vinkkejä, mistä näitä kannattaisi etsiskellä? Vielä parempaa tietysti, jos sopiva kone sattuisi löytymään jonkun omasta tallista markkinahinnalla...=)
Kyseessähän ei ole perheen ainoa kulkine, joten tilanne ei ole erityisen kriittinen, mutta harmittaahan se vähän, jos Suomen Busso-GT-kanta pienenee yhdellä tämän tapauksen johdosta.
- Alfissimo
- Viestit: 8717
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Onko tutkittu tai muuten tietoa/arvausta, mitä kävi?
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Ei varsinaisesti. Moottoriöljyn seassa paljon metallihilettä ja öljypohjasta löytyi pari katkennutta pulttia, todennäköisesti kiertokangista. Moottorin sisälle ei ole kurkattu, mutta veikkaus on, että riittävästi tuhoa on tapahtunut. Mitään varsinaista tilannetta tuossa ei ollut päällä, takana n. 100 km normaalia rauhallista maantie- ja moottoritieajoa. Sen verran varoitti pienellä vapinalla ja äänitason nousulla, että ehdin nostaa jalan kaasulta ennen rusahdusta. Mitään selkeää syytä tapahtumalle en osaa arvata, autoa on huollettu ahkerasti (edellisestä huollosta tuli reilua viikkoa ennen tapahtumaa), eikä mitään varoitusmerkkejä ollut ilmassa. Olihan koneeseen jo sekä vuosia että kilometrejä kerätty ja radallakin sillä oli ainakin yksittäisiä kertoja käyty, joten kai se on mahdollista, että heikoimmalle kohdalle vain tuli aika täyteen. Jälkiviisaasti voi ajatella, että ennakoiva koneremontti olisi saattanut kannattaa.