Multiecuscan mitä tarviin.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Bono
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Huhti 2022, 19:02
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2JTS Sportwagon

Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja Bono »

No niin. Kait se on hommattava tämä multiecuscan. Niin kertokaa ihmeessä miten homma toimii? Mitä tarviin? Ihan suomeksi ja mielellään linkit mistä hommata ja mitähän tämä lysti maksaa? Ilmeisesti ei pelaa macbookilla niin pitänee hommata joku windows kone niin mikä käyttis jne?

Avatar
Polforea
Viestit: 11439
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Omat MES-kokemukseni on Windowsista, mutta siitä on myös iOS -versio, jonka luvataan toimivan iPhonella ja iPadilla. En osaa sanoa, toimiiko iOS -versio kuitenkaan MAC-läppärillä, kun en tunne tuon ekosysteemin ristiinsopivuuksia. Voit siis hankkia Windows -läppärin (tai tabletin) tai jos omistat sopivan iLaitteen, ladata sen äppikaupasta (jos äppikauppa on MAC-läppärillä tarjolla, niin koettasin kyllä ladata siihen ihan uteliaisuudesta).

Multiecuscanin saa täältä: https://www.multiecuscan.net/

iOS -version laitetuesta kerrotaan näin:
MultiEcuScan kirjoitti: Multiecuscan for iOS works with WiFi ELM327, CANtieCAR v4.x, OBDLink MX WiFi, OBDLink MX+ Bluetooth interfaces.
Jos päädyt hankkimaan Windows -läppärin, niin sen kaveriksi vaikka tuosta kattava ja edullinen piuhasarja: https://www.ebay.ie/itm/133700539480
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

JanV
Viestit: 1004
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja JanV »

Tossa olikin jo tärkeimmät. Ainakin sovelluskaupassa mainittu macos, joten jollain tasolla varmaan siinäkin rynkyttää. Muistaisin nähneeni vain sellaisen että se on jotenkin rajoitetumpi kuin windows versio, mutta sehän on maccien omistajille tuttua muutenkin. Kokeile niin selviää, kokemusta ei ole.

Compatibility
iPhone
Requires iOS 9.3 or later.
iPad
Requires iPadOS 9.3 or later.
iPod touch
Requires iOS 9.3 or later.
Mac
Requires macOS 11.0 or later and a Mac with Apple M1 chip.

Bono
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Huhti 2022, 19:02
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2JTS Sportwagon

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja Bono »

Joo ei mun macbook löydä niin kait hommattava joku windows kone. Mutta onko tuo 50€ mitä tarvii maksaa plus kaapeli? Onko tuo ehdotettu kaapeli siis oikeasti passeli vai riippuuko sitten mikä käyttis on? Ostas kerralla kunnon vehkeet kun köyhällä ei ole varaa kuin parhaaseen.

Avatar
Polforea
Viestit: 11439
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jep, MESsin lisenssi maksaa sen 50€ ja kaapeli siihen päälle.

Mitä winkkariläppäriin tulee, niin itse katselisin jotain käytettyä ja kohtuutuoretta yrityskonetta. Niissä tuppaa käyttötuntuma ja mekaaninen eliniänodote olemaan kertaluokkaa parempi kuin ns. kuluttajamalleissa ja niitä saa vähän käytettyinä kohtuullisella hinnalla, uutena ovat kalliita.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Ainakin vanhemmissa (147,156, 159, 166) Alfoissa tarvii kahta eri kaapelia: ELM ja KKL. Sitten lisäksi joko sovitinsarjan, dippikytkimellä varustetun kaapelin tai muutamalla hyppylangalla itse tuunatun kaapelin.
Osaan auton bokseista ei pääse kuin ELM-kaapelilla, osaan vain KKL-kaapelilla. Sitten on tullut vastaan sellainenkin tapaus että boksiin pääsee kiinni kummallakin kaapelilla, mutta osa toiminnoista k.o. boksissa on käytettävissä vain toisentyyppisella kaapelilla.

Helppoa ja kivaa :mrgreen: :silly:

Avatar
Polforea
Viestit: 11439
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kysyjällä on profiilinsa perusteella 159 2.2JTS, mihin siinä tarvii KKL:ää, kun ELM ei toimi?

Ainoa kuulemani 159:n ELM-vastaisuus liittyy dieselin suuttimien koodaukseen.

Linkkaamassani piuhasetissä tulee adapterisarja mukana, juuri siksi ko. settiä on helppo osoittaa sormella.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Niimpäs onkin. Olen hiljaa

arv
Viestit: 604
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja arv »

Macin ohjauslevyyn tottuneelle pc-koneen ohjauslevyn kehnous aiheuttaa suunnatonta tuskaa. Satunnaisessa käytössä olevan koneen akku on luultavasti tyhjä tarvittaessa. Siksi mulla Macissa MES toimii XP-virtuaalikoneessa.

Virtuaalikoneita on muutamia, mistä valita:

Ilmainen VirtualBox: https://www.virtualbox.org
Kotikäyttäjälle ilmainen VmWare Fusion 12 Player: https://www.vmware.com/products/fusion/ ... ation.html
Parallels: https://www.parallels.com/eu/

Parallelsia lukuunottamatta vaativat Intel-Macin ja M1-koneissa tarvitaan Parallelsin lisäksi myös ARM-Windows. Muihin voi asentaa "normaalin" Windowsin.

Voihan Intel-Maciin asentaa myös "kovan" Windowsin: https://support.apple.com/fi-fi/boot-camp

TurboJ
Viestit: 349
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

MESin sivustolla on hyvin ylimalkaiset tiedot tarvittavasta PC-raudasta. Suosituksena oleva 1.5 GHz kellotaajuus prossullahan ei kerro oikeastaan mitään laitteen suorituskyvystä.

Minulla on nyt dilemmana se, että halvin ratkaisu läppäriksi saattaa olla uusi "hinnat alkaen" -malli Intel Celeron prossulla, 4Gb keskusmuistilla ja eMMC-tyyppisellä massamuistilla. Mutta onko mikä tahansa uusi läppäri riittävän tehokas MES-käyttöön kaikissa tilanteissa? Tällainen konehan on aneeminen, mutta kun en sitä mihinkään muuhun tarvitse kuin MESin käyttöön.

Talossa on myös vanhoja läppäreitä, mutta ainoasta sopivasta puuttuu toimiva akku ja sellaisen hankinta on vaikeaa tarvikeakkujen surkean laadun ja originaalien kalleuden ja saatavuuden takia. Yhdeksänvuotiaan ex-yritysläppärin orkkisakun hinnalla saa jo outletista kokonaisen uuden halpiskoneen.

Eli jos kone olisi heikointa tehoa kaikilta osin mitä nykyään saa niin kai se nyt kuitenkin MESille täysin riittää vai? Ei kai siellä välttämättä ole tarvetta edes Full HD -näytöllekään?

Kiitos avusta.

JanV
Viestit: 1004
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja JanV »

No ihan varmasti riittää vaikka 10 vuotta vanha kone ton käyttöön. Kunhan usb löytyy ja windows myös. Ei tää mikään lentosimulaattori ole.
Sanoisin et joku vga 800x600 riittää jo näytöksi.

Avatar
Isola
Viestit: 2038
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja Isola »

MES ei vaadi koneelta juuri mitään. Pitää muistaa sen juttelevan auton diagnostiikkatölkin kanssa hidasta sarjaväylää pitkin. Mikä tahansa nyky-PC on tarpeeksi tehokas, koska pullonkaula on se väylä.

Pienen varauksen tähän voi joutua laittamaan, jos käyttää KKL-kaapelia. Kyllä niidenkin bitinvitkutus pitäisi onnistua millä vain, mutta siinä on epävarmuuksia kun pöytäkäyttiksellä tehdään reaaliaikaista, niinkin hitaassa aikaskaalassa.

Tarvikeakuista sen verran, että 11 vuotta vanhaan Dell XPS:ään löytyi eBaysta hyvin toimiva akku parilla kympillä. Onko se aidon veroinen on sivuseikka, kun se kuitenkin ajaa asiansa eikä näytä jatkuvassakaan käytössä turpoavan tai tekevän muuta ikävää.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

TurboJ
Viestit: 349
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

^^Hyvä tietää, kiitos.

^Satutko muistamaan minkä merkkinen tarvikeakku oli kyseessä? Monilla ovat uudet tarvikeakut olleet jo muutamassa viikossa vaihtokunnossa, siksi vaikuttaisi olevan tarkkaa peliä toimittajan suhteen.
Viimeksi muokannut TurboJ, 23 Tammi 2024, 13:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15094
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '12
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Itselläni on Samsungin N120 vuodelta 2009, millä ajelen MES:iä. Ja tuo ei ole lähimainkaan edes 1.5GHz:ta :D
Hyvin toimii silläkin.

Avatar
Isola
Viestit: 2038
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja Isola »

Akun tyyppikilpi jää piiloon kun se on koneessa kiinni. Koitan muistaa kurkata jos joskus sammutan tuon.

Myyjän nimimerkki eBayssä oli imperial-comp, mutta se ei taanne laatua yhtään enempää kuin jokin geneerinen kiinalainen tavaramerkki itse akussa.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Mokomakin
Viestit: 722
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

Täällä hommattiin käytetty Lenovon firmaläppäri näihin käyttöihin. Kohdalle napsahti ilmeisesti aika vähillä käytöillä ollut kone ja hinta jäi alle uuden halpiksen :silent: Moisen osto on ehkä enemmän arpaa kuin uuden..

Avatar
Isola
Viestit: 2038
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja Isola »

Jos muuten Tavaratalo Hurrikaani esiintyy oman elinpiirin alueella, niin siellä on välillä ollut käytettyjä HP:n yrityskoneita 170-180 e hintalapulla. Paketissa lukee "kunnostettu", joskin "kunnostus" ei ainakaan pääsääntöisesti sisällä akun vaihtoa. HP:n akuilla oli ainakin G10-malleissa tapana turvota ja hajottaa näppis alle 2 vuoden käytöllä, joten tuurilla voi saada yksilön joka on jo takuukorjattu.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

jaacco
Viestit: 342
Liittynyt: 09 Syys 2011, 08:29
Car(s): Giulia benzina

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja jaacco »

onko kellään kokemuksia ios/ipad versiosta?

TurboJ
Viestit: 349
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Vanhassa läppärissä on Windows 10 Pro ja asensin siihen nyt juuri Multiecuscan ilmaisversion. Oma ELM-adapterini ei ole vielä saapunut postista, joten sillä en nyt pääse mitään suoraan testaamaan.

Kysymys on mahdanko tarvita jotain ajureita ohjelmiston täysversion käyttöä varten, ehkä erilaisia adaptereja varten? Nyt pitäisi varmistaa, että ohjelmisto toimisi kaikkien yhteensopivien adapterien kanssa, koska nyt saattaa olla niin, että tätä läppäriä ja sille asennettua MES-softaa voidaan joutua käyttämään erilaisilla adaptereilla.

Tarkoitus on nyt seuraavaksi ostaa lisenssi ja päivittää tuo ilmaisversio täysversioksi, mutta olisi siis tarvetta saada selville mitä kaikkea muuta valmistelua voidaan tarvita, että systeemi varmimmin toimii eri adapterien kanssa.

Kiitos avusta.

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 564
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): 156 2.5 V6 '02
Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

^ Itselleni tuli piuhasarjan mukana muistitikulla tarvittavat ajurit. Tilasin siis tuolta Polforean linkkaamalta myyjältä: https://www.ebay.ie/itm/133700539480

TurboJ
Viestit: 349
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

^Sieltä tilasin itsekin, mutta paketti on jäänyt johonkin limboon.

Nyt kuitenkin tarttis ihan omaa läppäriä käyttää toisen henkilön adapterin kanssa. Siihen tarkoitukseen siis ajuritietoja kaipailen.

Avatar
Polforea
Viestit: 11439
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Todennäköisesti about kaikki nuo keskenään vastaavat ELM-piuhat toimii samoilla ajureilla. Netistäkin löytänee, FTDI on muistaakseni oiva taikasana.

Edit: adapterilla helposti hahmottaa ELM-kaapelin ja auton väliin tulevaa esim. keltaista adapteria. Nämä eivät tartte erikseen ajureita, pelkästään se itse kaapeli tarvii.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

HessuS
Viestit: 61
Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja HessuS »

Tässä ehkä pikku muistutus on paikallaan - esim ebayssa ja aliexpressissä on paljon tarjolla halpoja "piraatti" ELM piuhoja mitkä ei skulaa sitten ollenkaan. Ei kannata ostaa halvinta. KKL-piuhojen kanssa on tosin ollut parempi flaksi.

Itse tein omaan tarvittavat adapterit ODB-liittimistä ja 3d-printatuista koteloista. No, isojötsiin tarvii vain 2 että saa kaikki.

mikakiiuru
Viestit: 37
Liittynyt: 14 Huhti 2021, 10:18
Car(s): Brera 3.2 V6 JTS Q4 -08
156 2.0 JTS Sportwagon -05
147 2.0 T.S -03
156 2.0 T.S -02
156 1.8 T.S Sportwagon -04
147 1.6 T.S -02
Stilo "Abarth" 1.8 "carbiolet" -02
Bustner Viseo 707 (Ducato 2.3 TD) -12
EX Alfat 33 1.5 *2 84-85, 33 1.5 SW-85, 33 P4 *2, 75 2.0-86, 75 3.0, Sprint, 164 3.0 *2, 147 2,0 -08, 156 1.8
Paikkakunta: Hankasalmen Asema

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja mikakiiuru »

Tilasin ebay:n kautta tollasen piuhasarjan https://www.ebay.ie/itm/134689644489. Latasin koneelle uusimman mes ohjelman ja maksoin lisenssin. Nyt vaan en jostain syystä saa yhteyttä autoon. Mielestäni asennusohjeita noudattanu niinkuin pitää. Kokeillu 3.2 Breraan, 156 JTS ja !47 2.0 TS. Olis hyvä' jo löytys kokemusta/osaamista Jyväskylän alueelta ni sais laitteiston toimiin.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15094
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '12
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Pikavilkaisulla näyttää pätevältä setiltä.

Tarvitsee tosiaan adapterin ajurit (listauksen mukaan tullut usb-tikulla mukana), sitten MES:stä pitää interface-lehdykältä käydä valitsemassa haluttu interface (ELM327) ja siihen oikea COM-portti. MES osannee joskus (aika usein, kai) itse löytää sen adapterin portin ja näin, mutta joskus pitää sitten käsin valita ja säätää.

Huonolla tuurilla joutuu säätämään enemmän.

PS.
Windows saattaa olla ääliö ja asentaa omat ajurinsa itseasennetun sijasta, kokemuksen mukaan wintöötin ajurit ei oo toiminu koskaan noissa langallisissa vehkeissä. Ei ikinä, ei kertaakaan.

JanV
Viestit: 1004
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja JanV »

Kyl se nykyään toimii ilman ajureita. Vanhoissa windows versioissa ne ei toiminu.
Mut toi interface juttu on sellanen mitä sun pitää käydä ruuvaa sieltä messin asetuksista. Nopeus ja com portti.

Avatar
mutt
Viestit: 5541
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Kiinalaisten palikoiden mukana tulevilla ajurilevyillä tulee sitten aika ajoin ylimääräisiä pöpöjä koneeseen. Mulla on suunnilleen ensimmäinen liike pakettia avatessa heittää se levy kuikkaan.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

mikakiiuru
Viestit: 37
Liittynyt: 14 Huhti 2021, 10:18
Car(s): Brera 3.2 V6 JTS Q4 -08
156 2.0 JTS Sportwagon -05
147 2.0 T.S -03
156 2.0 T.S -02
156 1.8 T.S Sportwagon -04
147 1.6 T.S -02
Stilo "Abarth" 1.8 "carbiolet" -02
Bustner Viseo 707 (Ducato 2.3 TD) -12
EX Alfat 33 1.5 *2 84-85, 33 1.5 SW-85, 33 P4 *2, 75 2.0-86, 75 3.0, Sprint, 164 3.0 *2, 147 2,0 -08, 156 1.8
Paikkakunta: Hankasalmen Asema

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja mikakiiuru »

Sain illalla toimimaan. vaati uuden ajurin ja asetuksien muutoksia. Kiitokset Artolle avusta.

tobby
Viestit: 128
Liittynyt: 24 Touko 2016, 05:44
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm TCT -12
147 1.9 JTDm -08
Paikkakunta: Lieksa

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja tobby »

Mikä olisi hyvä ja toimiva ELM bluetooth obd palikka MES käyttöön.
Tuli päivitettyä Panasonic tablet pc diagnostiikka käyttöön, niin olisi mukava saada MES langattomasti toimimaan.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15094
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '12
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tämän hankin itselleni.
https://www.elekma.com/vikakoodinlukija ... escription
On luultavasti aito ELM, joten kiinakuraongelmia ei ole. Ainakin juttelee testerin mielestä oikein, ei tarvinnut mitään kikkailua ja taisi toimia suoraan vakioajureillakin.

Käyttänyt WinXP + MES-kombolla ja Androidilla useammalla ELMää tukevalla softalla.
Joissakin noista ilmeisesti ollut kylmäjuotosongelmia, mulla ei ainakaan vielä tullut vastaan. Pitäisi kotikolvilla onnistua korjaamaan, jos tarvetta tulee.

tobby
Viestit: 128
Liittynyt: 24 Touko 2016, 05:44
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm TCT -12
147 1.9 JTDm -08
Paikkakunta: Lieksa

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja tobby »

Aquatica kirjoitti:
18 Maalis 2024, 11:57
Tämän hankin itselleni.
https://www.elekma.com/vikakoodinlukija ... escription
On luultavasti aito ELM, joten kiinakuraongelmia ei ole. Ainakin juttelee testerin mielestä oikein, ei tarvinnut mitään kikkailua ja taisi toimia suoraan vakioajureillakin.

Käyttänyt WinXP + MES-kombolla ja Androidilla useammalla ELMää tukevalla softalla.
Joissakin noista ilmeisesti ollut kylmäjuotosongelmia, mulla ei ainakaan vielä tullut vastaan. Pitäisi kotikolvilla onnistua korjaamaan, jos tarvetta tulee.
Tilasin tämän ja tänään 10min testillä en saanut juttelemaan MES:n kanssa.
Koneena Panasonic FZ-G1 ja käyttiksenä Windows 11.
Pitää viikonloppuna syventyä lisää, jos tuon saisi edes jotenkin juttelemaan MES:n kanssa.
MES kyllä löytää ja ehdottaa ELM1.4 bluetooth, mutta yhteyttä ei saa esim. moottorinohjaimeen.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15094
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '12
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kokeile sitä interfacen testiä MESssä. Se laittaa läjän komentoja (AC, AZ yms yms) ja niihin vastaukset. Voipi antaa osviittaa ongelmasta, jos on jotain.

Puhelimen kanssa tuo on hauskempi kaveri, kun se pitää "parittaa" luuriin, mutta luuri väittää silti ettei yhteyttä ole, mutta se toimii kun sovellus sitä yrittää käyttää. Ilman paritusta ei tietenkään edes yhdistä, mutta logiikka on outo.

Onhan COM-portti oikein? Ainakin Win7 kanssa muistan olleen ongelmana toisella ELM-murkulalla se, että wintöötti halusi väkisin tarjota väärää porttia sille. En jaksanut selvittää syytä.

juri
Viestit: 634
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja juri »

Ekana koekeilisin ajaa ohjemaa jonkin aiemman windowssin yhteensopivuustilassa. Win11 sisältää jo kaikenlaisia turvakikostuksia jotka voi kiukutella näiden vanhempien syateemien kanssa.
932 937 955 955

jalittam
Viestit: 1861
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Jos, kun, nyt haluaisin tilata kkl piuhan ja 3-pin adapterin Suomesta, ni mistä löytyy?
Muka yritin kuuklailla, ni joku xenon kauppa löyty, mistä saisi. Motonetista ei saane.

Oma wanha setti hukanteillä, on jossain tallessa. Siin o bägipurkkiakin varten liitin/vastus/jne hässäkät. En vaan löydä.

Hiivatista, barchetta, pitäs päästä koepyllistään suuttimien/puolien ohjausta. Vapisee tyhjäkäynnillä...

Ja tottakai vm 2006 toshibaläppärin poweri hukas. Mun eper kone. Romppu toivottavast asemas, muutoin seki hukas.

jalittam
Viestit: 1861
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Xenonitistä tuli paketti kohtuu rivakasti. Adapteri ja kkl toimivat.

Avatar
jyrkip
Viestit: 830
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Saakohan messistä tulostettua raportin aibägien ecusta? Ostin pikkuisen kolhitun punton ja luultavasti katsastuksessa tarvinnee moisen. Veikkaan että "ei koodeja, kaikki ok" riittää.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

arv
Viestit: 604
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja arv »

jyrkip kirjoitti:
28 Elo 2024, 12:19
Saakohan messistä tulostettua raportin aibägien ecusta? Ostin pikkuisen kolhitun punton ja luultavasti katsastuksessa tarvinnee moisen. Veikkaan että "ei koodeja, kaikki ok" riittää.
Raportin saa ainakin "Scan DTC" -painikkeella. Tulee tietysti kaikkien modulien tiedot.

Avatar
Polforea
Viestit: 11439
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Lisäksi saa ainakin screenshotin ja voihan sitä varautua vaikka esittelemään ilmapalloecun juttelut MESsillä inssille. Konttorilta voi kysyä että millaisen todisteen toiminnasta ja kunnosta tarviivat.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
jyrkip
Viestit: 830
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Jees, kiitos. Käynkin huomenna kyselemässä mitä vaatii, mutta paperinen dokumentti on liki varma vaade. Katsotaan riittääkö oma allekirjoitus siihen vai pitääkö käydä anelemassa joltain tutulta korjaamon leima siihen.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
jyrkip
Viestit: 830
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

jyrkip kirjoitti:
28 Elo 2024, 18:15
Jees, kiitos. Käynkin huomenna kyselemässä mitä vaatii, mutta paperinen dokumentti on liki varma vaade. Katsotaan riittääkö oma allekirjoitus siihen vai pitääkö käydä anelemassa joltain tutulta korjaamon leima siihen.
Tarkaksi on mennyt näiden vauriopoistettujen kanssa. Turvalaitetaportti kolarikorjauksia tekevältä korjaamolta, lisäksi korinmittauspöytäkirja sekä nelipyöräsuuntaus kun vauriot on lähinnä kosmeettisia, peili rikki ja hyvin pieniä lommoja kuskin kyljessä kohtaamisesta hirvieläimen kanssa.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
Maunu
Viestit: 3534
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tuo nelipyöräsuuntaus tulee nykyään kaikkiin autoihin, koska nostelevat pyöräkuormaajalla autoja varastoidessa.

159:sin kanssa, jonka ostin SVT:ltä jouduin teettämään nelipyöräsuuntauksen vaikkei ollut mainittu korjausehdoissa eikä autoa ollut edes nosteltu pyökkärillä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
jyrkip
Viestit: 830
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Joo, nelipyöräsuuntaus oli tiedossa, ollut jo tosi kauan näissä. Korinmittauspöytäkirja tuli vähän puskista kun ei oikeastaan ottanut ihmeemmin osumaa.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
Jiitee
Viestit: 4424
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

jyrkip kirjoitti:
01 Syys 2024, 15:43
Joo, nelipyöräsuuntaus oli tiedossa, ollut jo tosi kauan näissä. Korinmittauspöytäkirja tuli vähän puskista kun ei oikeastaan ottanut ihmeemmin osumaa.
Tuo trukkipiikeillä nostelu selittänee tuon korinmittausvaatimuksen.
”Vajailla piikeillä” nostoilla esim. voi saada kulmat aika ristiinkin.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
jyrkip
Viestit: 830
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Jatketaan vielä pikkuisen offtopiccia, tänään tuo vauriopoistettu -08 Grande Punto on katsastettu toisella konttorilla ilman mitään todistuksia, ainoat uudet osat viiksipaketti ja kuskin ulkopeili. Siinä kun ei ollut kuin vasen peili rikki ja pientä painaumaa kyljessä, bägien valo johtui kellojousesta eikä liittynyt tuohon hirvieläinhipaisuun millään lailla. Tämä katsastusinssi katsoi kuvat ja Trafin viretiedot, totesi ettei ole syytä vaatia nelipyöräsuuntausta eikä muutakaan.

Eiköhän tuolla poika ajele jonkun vuoden työmatkaa, nyt vasta 98tkm takana. Ei ole juurikaan talviajoa nähnyt, mukana tuli liki ajamattomat Hakkapeliitta 5 vuodelta -08 niinkuin autokin.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Ilpoluk
Viestit: 32
Liittynyt: 03 Joulu 2023, 19:33

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja Ilpoluk »

Tämä setti tuli tilattua. Miksi noita erivärisiä adaptereita on noin monta, mikä noista toimii Giuliassa? Jokainen testata?
Liitteet
IMG_5038.jpeg
IMG_5038.jpeg (153.52 KiB) Katsottu 169 kertaa

Avatar
jonilaht
Viestit: 81
Liittynyt: 06 Syys 2015, 23:07
Car(s): Giulia 2.2 180hp Super -17 AE
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja jonilaht »

Ilpoluk kirjoitti:
16 Syys 2024, 17:46
Tämä setti tuli tilattua. Miksi noita erivärisiä adaptereita on noin monta, mikä noista toimii Giuliassa? Jokainen testata?
Multiecuscan kertoo minkä johdon kytket kun valitset mitä haluat tehdä.

Joo, melko outo systeemi toi johtojen vaihtelu kyllä...

Ilpoluk
Viestit: 32
Liittynyt: 03 Joulu 2023, 19:33

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja Ilpoluk »

Kiitoksia!

Avatar
Aquatica
Viestit: 15094
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '12
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

jonilaht kirjoitti:
16 Syys 2024, 18:50
Multiecuscan kertoo minkä johdon kytket kun valitset mitä haluat tehdä.
Ei ole outoa edes. Ihan vakio - kalliimmat härvelit tekee tuon automaagisesti (esim. Delphit ymv) ja kyllähän Multiecuscaniinkin saa sen Duplex-paketin, jossa sitten sisäisesti releohjattuna oletettavasti adapteri hoitaa homman.

Mutta ohjelma kertoo kyllä adapterin värin / kytkettävän pinnin (eli jos on vaikka dippikytkimellä varustettu malli).

Avatar
Isola
Viestit: 2038
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja Isola »

OBD-pistokkeessa on osa nastoista varattu ajoneuvon valmistajan määrittelemään käyttötarkoitukseen. Fiat-konsernissa on päädytty tuomaan muut kuin tyyppihyväksynnässä vaaditut, erilliset diagnostiikkaväylät näihin nastoihin. Väriadapterit ovat yksinkertaisesti ristiin langoitettuja liittimiä, joissa K-line ja CAN on hyppäytetty eri nastoihin riippuen käyttötarkoituksesta.

Samaa harrastavat muutkin valmistajat. Subarulla on oma SSM-väylänsä noissa valmistajakohtaisissa nastoissa. Itsekin olen sekaantunut yhden ajoneuvon diagnostiikan määrittelyyn, ja siinäkin vedettiin yksi CAN valmistajan määrittelemiksi varattuihin nastoihin.

Rahalla tosiaan saa multipleksaavia testereitä tai adapterikaapeleita. Harrastajalle nuo hyppylankapalikat ovat erittäin kustannustehokas vaihtoehto. Etenkin kun ainakin itse käytän mieluummin MESiä kuin multiplekserin sisältävää Boschin testeriä, jonka käyttöliittymää ei ole todellakaan tehty kentällä käytettäväksi.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Polforea
Viestit: 11439
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Multiecuscan mitä tarviin.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ja Giulian kanssa niistä tarvii harmaata ja sinistä. Näkee tuolta kun valitsee merkiksi Alfa Romeon ja malliksi Giulian:
https://multiecuscan.net/VehicleSupportCheck.aspx
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Vastaa Viestiin