Multiecuscan mitä tarviin.
Valvoja: Moderators
Multiecuscan mitä tarviin.
No niin. Kait se on hommattava tämä multiecuscan. Niin kertokaa ihmeessä miten homma toimii? Mitä tarviin? Ihan suomeksi ja mielellään linkit mistä hommata ja mitähän tämä lysti maksaa? Ilmeisesti ei pelaa macbookilla niin pitänee hommata joku windows kone niin mikä käyttis jne?
- Polforea
- Viestit: 11439
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
Omat MES-kokemukseni on Windowsista, mutta siitä on myös iOS -versio, jonka luvataan toimivan iPhonella ja iPadilla. En osaa sanoa, toimiiko iOS -versio kuitenkaan MAC-läppärillä, kun en tunne tuon ekosysteemin ristiinsopivuuksia. Voit siis hankkia Windows -läppärin (tai tabletin) tai jos omistat sopivan iLaitteen, ladata sen äppikaupasta (jos äppikauppa on MAC-läppärillä tarjolla, niin koettasin kyllä ladata siihen ihan uteliaisuudesta).
Multiecuscanin saa täältä: https://www.multiecuscan.net/
iOS -version laitetuesta kerrotaan näin:
Multiecuscanin saa täältä: https://www.multiecuscan.net/
iOS -version laitetuesta kerrotaan näin:
Jos päädyt hankkimaan Windows -läppärin, niin sen kaveriksi vaikka tuosta kattava ja edullinen piuhasarja: https://www.ebay.ie/itm/133700539480MultiEcuScan kirjoitti: Multiecuscan for iOS works with WiFi ELM327, CANtieCAR v4.x, OBDLink MX WiFi, OBDLink MX+ Bluetooth interfaces.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 1004
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
Tossa olikin jo tärkeimmät. Ainakin sovelluskaupassa mainittu macos, joten jollain tasolla varmaan siinäkin rynkyttää. Muistaisin nähneeni vain sellaisen että se on jotenkin rajoitetumpi kuin windows versio, mutta sehän on maccien omistajille tuttua muutenkin. Kokeile niin selviää, kokemusta ei ole.
Compatibility
iPhone
Requires iOS 9.3 or later.
iPad
Requires iPadOS 9.3 or later.
iPod touch
Requires iOS 9.3 or later.
Mac
Requires macOS 11.0 or later and a Mac with Apple M1 chip.
Compatibility
iPhone
Requires iOS 9.3 or later.
iPad
Requires iPadOS 9.3 or later.
iPod touch
Requires iOS 9.3 or later.
Mac
Requires macOS 11.0 or later and a Mac with Apple M1 chip.
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
Joo ei mun macbook löydä niin kait hommattava joku windows kone. Mutta onko tuo 50€ mitä tarvii maksaa plus kaapeli? Onko tuo ehdotettu kaapeli siis oikeasti passeli vai riippuuko sitten mikä käyttis on? Ostas kerralla kunnon vehkeet kun köyhällä ei ole varaa kuin parhaaseen.
- Polforea
- Viestit: 11439
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
Jep, MESsin lisenssi maksaa sen 50€ ja kaapeli siihen päälle.
Mitä winkkariläppäriin tulee, niin itse katselisin jotain käytettyä ja kohtuutuoretta yrityskonetta. Niissä tuppaa käyttötuntuma ja mekaaninen eliniänodote olemaan kertaluokkaa parempi kuin ns. kuluttajamalleissa ja niitä saa vähän käytettyinä kohtuullisella hinnalla, uutena ovat kalliita.
Mitä winkkariläppäriin tulee, niin itse katselisin jotain käytettyä ja kohtuutuoretta yrityskonetta. Niissä tuppaa käyttötuntuma ja mekaaninen eliniänodote olemaan kertaluokkaa parempi kuin ns. kuluttajamalleissa ja niitä saa vähän käytettyinä kohtuullisella hinnalla, uutena ovat kalliita.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 1781
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)
useita 156 matkalla lusikoiksi - Paikkakunta: Orimattila
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
Ainakin vanhemmissa (147,156, 159, 166) Alfoissa tarvii kahta eri kaapelia: ELM ja KKL. Sitten lisäksi joko sovitinsarjan, dippikytkimellä varustetun kaapelin tai muutamalla hyppylangalla itse tuunatun kaapelin.
Osaan auton bokseista ei pääse kuin ELM-kaapelilla, osaan vain KKL-kaapelilla. Sitten on tullut vastaan sellainenkin tapaus että boksiin pääsee kiinni kummallakin kaapelilla, mutta osa toiminnoista k.o. boksissa on käytettävissä vain toisentyyppisella kaapelilla.
Helppoa ja kivaa
Osaan auton bokseista ei pääse kuin ELM-kaapelilla, osaan vain KKL-kaapelilla. Sitten on tullut vastaan sellainenkin tapaus että boksiin pääsee kiinni kummallakin kaapelilla, mutta osa toiminnoista k.o. boksissa on käytettävissä vain toisentyyppisella kaapelilla.
Helppoa ja kivaa
- Polforea
- Viestit: 11439
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
Kysyjällä on profiilinsa perusteella 159 2.2JTS, mihin siinä tarvii KKL:ää, kun ELM ei toimi?
Ainoa kuulemani 159:n ELM-vastaisuus liittyy dieselin suuttimien koodaukseen.
Linkkaamassani piuhasetissä tulee adapterisarja mukana, juuri siksi ko. settiä on helppo osoittaa sormella.
Ainoa kuulemani 159:n ELM-vastaisuus liittyy dieselin suuttimien koodaukseen.
Linkkaamassani piuhasetissä tulee adapterisarja mukana, juuri siksi ko. settiä on helppo osoittaa sormella.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 1781
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)
useita 156 matkalla lusikoiksi - Paikkakunta: Orimattila
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
Niimpäs onkin. Olen hiljaa
-
- Viestit: 604
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18 - Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
Macin ohjauslevyyn tottuneelle pc-koneen ohjauslevyn kehnous aiheuttaa suunnatonta tuskaa. Satunnaisessa käytössä olevan koneen akku on luultavasti tyhjä tarvittaessa. Siksi mulla Macissa MES toimii XP-virtuaalikoneessa.
Virtuaalikoneita on muutamia, mistä valita:
Ilmainen VirtualBox: https://www.virtualbox.org
Kotikäyttäjälle ilmainen VmWare Fusion 12 Player: https://www.vmware.com/products/fusion/ ... ation.html
Parallels: https://www.parallels.com/eu/
Parallelsia lukuunottamatta vaativat Intel-Macin ja M1-koneissa tarvitaan Parallelsin lisäksi myös ARM-Windows. Muihin voi asentaa "normaalin" Windowsin.
Voihan Intel-Maciin asentaa myös "kovan" Windowsin: https://support.apple.com/fi-fi/boot-camp
Virtuaalikoneita on muutamia, mistä valita:
Ilmainen VirtualBox: https://www.virtualbox.org
Kotikäyttäjälle ilmainen VmWare Fusion 12 Player: https://www.vmware.com/products/fusion/ ... ation.html
Parallels: https://www.parallels.com/eu/
Parallelsia lukuunottamatta vaativat Intel-Macin ja M1-koneissa tarvitaan Parallelsin lisäksi myös ARM-Windows. Muihin voi asentaa "normaalin" Windowsin.
Voihan Intel-Maciin asentaa myös "kovan" Windowsin: https://support.apple.com/fi-fi/boot-camp
-
- Viestit: 349
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
- Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
MESin sivustolla on hyvin ylimalkaiset tiedot tarvittavasta PC-raudasta. Suosituksena oleva 1.5 GHz kellotaajuus prossullahan ei kerro oikeastaan mitään laitteen suorituskyvystä.
Minulla on nyt dilemmana se, että halvin ratkaisu läppäriksi saattaa olla uusi "hinnat alkaen" -malli Intel Celeron prossulla, 4Gb keskusmuistilla ja eMMC-tyyppisellä massamuistilla. Mutta onko mikä tahansa uusi läppäri riittävän tehokas MES-käyttöön kaikissa tilanteissa? Tällainen konehan on aneeminen, mutta kun en sitä mihinkään muuhun tarvitse kuin MESin käyttöön.
Talossa on myös vanhoja läppäreitä, mutta ainoasta sopivasta puuttuu toimiva akku ja sellaisen hankinta on vaikeaa tarvikeakkujen surkean laadun ja originaalien kalleuden ja saatavuuden takia. Yhdeksänvuotiaan ex-yritysläppärin orkkisakun hinnalla saa jo outletista kokonaisen uuden halpiskoneen.
Eli jos kone olisi heikointa tehoa kaikilta osin mitä nykyään saa niin kai se nyt kuitenkin MESille täysin riittää vai? Ei kai siellä välttämättä ole tarvetta edes Full HD -näytöllekään?
Kiitos avusta.
Minulla on nyt dilemmana se, että halvin ratkaisu läppäriksi saattaa olla uusi "hinnat alkaen" -malli Intel Celeron prossulla, 4Gb keskusmuistilla ja eMMC-tyyppisellä massamuistilla. Mutta onko mikä tahansa uusi läppäri riittävän tehokas MES-käyttöön kaikissa tilanteissa? Tällainen konehan on aneeminen, mutta kun en sitä mihinkään muuhun tarvitse kuin MESin käyttöön.
Talossa on myös vanhoja läppäreitä, mutta ainoasta sopivasta puuttuu toimiva akku ja sellaisen hankinta on vaikeaa tarvikeakkujen surkean laadun ja originaalien kalleuden ja saatavuuden takia. Yhdeksänvuotiaan ex-yritysläppärin orkkisakun hinnalla saa jo outletista kokonaisen uuden halpiskoneen.
Eli jos kone olisi heikointa tehoa kaikilta osin mitä nykyään saa niin kai se nyt kuitenkin MESille täysin riittää vai? Ei kai siellä välttämättä ole tarvetta edes Full HD -näytöllekään?
Kiitos avusta.
-
- Viestit: 1004
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
No ihan varmasti riittää vaikka 10 vuotta vanha kone ton käyttöön. Kunhan usb löytyy ja windows myös. Ei tää mikään lentosimulaattori ole.
Sanoisin et joku vga 800x600 riittää jo näytöksi.
Sanoisin et joku vga 800x600 riittää jo näytöksi.
- Isola
- Viestit: 2038
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
MES ei vaadi koneelta juuri mitään. Pitää muistaa sen juttelevan auton diagnostiikkatölkin kanssa hidasta sarjaväylää pitkin. Mikä tahansa nyky-PC on tarpeeksi tehokas, koska pullonkaula on se väylä.
Pienen varauksen tähän voi joutua laittamaan, jos käyttää KKL-kaapelia. Kyllä niidenkin bitinvitkutus pitäisi onnistua millä vain, mutta siinä on epävarmuuksia kun pöytäkäyttiksellä tehdään reaaliaikaista, niinkin hitaassa aikaskaalassa.
Tarvikeakuista sen verran, että 11 vuotta vanhaan Dell XPS:ään löytyi eBaysta hyvin toimiva akku parilla kympillä. Onko se aidon veroinen on sivuseikka, kun se kuitenkin ajaa asiansa eikä näytä jatkuvassakaan käytössä turpoavan tai tekevän muuta ikävää.
Pienen varauksen tähän voi joutua laittamaan, jos käyttää KKL-kaapelia. Kyllä niidenkin bitinvitkutus pitäisi onnistua millä vain, mutta siinä on epävarmuuksia kun pöytäkäyttiksellä tehdään reaaliaikaista, niinkin hitaassa aikaskaalassa.
Tarvikeakuista sen verran, että 11 vuotta vanhaan Dell XPS:ään löytyi eBaysta hyvin toimiva akku parilla kympillä. Onko se aidon veroinen on sivuseikka, kun se kuitenkin ajaa asiansa eikä näytä jatkuvassakaan käytössä turpoavan tai tekevän muuta ikävää.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.
-
- Viestit: 349
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
- Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
^^Hyvä tietää, kiitos.
^Satutko muistamaan minkä merkkinen tarvikeakku oli kyseessä? Monilla ovat uudet tarvikeakut olleet jo muutamassa viikossa vaihtokunnossa, siksi vaikuttaisi olevan tarkkaa peliä toimittajan suhteen.
^Satutko muistamaan minkä merkkinen tarvikeakku oli kyseessä? Monilla ovat uudet tarvikeakut olleet jo muutamassa viikossa vaihtokunnossa, siksi vaikuttaisi olevan tarkkaa peliä toimittajan suhteen.
Viimeksi muokannut TurboJ, 23 Tammi 2024, 13:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Aquatica
- Viestit: 15094
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '12
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
Itselläni on Samsungin N120 vuodelta 2009, millä ajelen MES:iä. Ja tuo ei ole lähimainkaan edes 1.5GHz:ta
Hyvin toimii silläkin.
Hyvin toimii silläkin.
- Isola
- Viestit: 2038
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
Akun tyyppikilpi jää piiloon kun se on koneessa kiinni. Koitan muistaa kurkata jos joskus sammutan tuon.
Myyjän nimimerkki eBayssä oli imperial-comp, mutta se ei taanne laatua yhtään enempää kuin jokin geneerinen kiinalainen tavaramerkki itse akussa.
Myyjän nimimerkki eBayssä oli imperial-comp, mutta se ei taanne laatua yhtään enempää kuin jokin geneerinen kiinalainen tavaramerkki itse akussa.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.
- Mokomakin
- Viestit: 722
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
Täällä hommattiin käytetty Lenovon firmaläppäri näihin käyttöihin. Kohdalle napsahti ilmeisesti aika vähillä käytöillä ollut kone ja hinta jäi alle uuden halpiksen Moisen osto on ehkä enemmän arpaa kuin uuden..
- Isola
- Viestit: 2038
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
Jos muuten Tavaratalo Hurrikaani esiintyy oman elinpiirin alueella, niin siellä on välillä ollut käytettyjä HP:n yrityskoneita 170-180 e hintalapulla. Paketissa lukee "kunnostettu", joskin "kunnostus" ei ainakaan pääsääntöisesti sisällä akun vaihtoa. HP:n akuilla oli ainakin G10-malleissa tapana turvota ja hajottaa näppis alle 2 vuoden käytöllä, joten tuurilla voi saada yksilön joka on jo takuukorjattu.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
onko kellään kokemuksia ios/ipad versiosta?
-
- Viestit: 349
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
- Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
Vanhassa läppärissä on Windows 10 Pro ja asensin siihen nyt juuri Multiecuscan ilmaisversion. Oma ELM-adapterini ei ole vielä saapunut postista, joten sillä en nyt pääse mitään suoraan testaamaan.
Kysymys on mahdanko tarvita jotain ajureita ohjelmiston täysversion käyttöä varten, ehkä erilaisia adaptereja varten? Nyt pitäisi varmistaa, että ohjelmisto toimisi kaikkien yhteensopivien adapterien kanssa, koska nyt saattaa olla niin, että tätä läppäriä ja sille asennettua MES-softaa voidaan joutua käyttämään erilaisilla adaptereilla.
Tarkoitus on nyt seuraavaksi ostaa lisenssi ja päivittää tuo ilmaisversio täysversioksi, mutta olisi siis tarvetta saada selville mitä kaikkea muuta valmistelua voidaan tarvita, että systeemi varmimmin toimii eri adapterien kanssa.
Kiitos avusta.
Kysymys on mahdanko tarvita jotain ajureita ohjelmiston täysversion käyttöä varten, ehkä erilaisia adaptereja varten? Nyt pitäisi varmistaa, että ohjelmisto toimisi kaikkien yhteensopivien adapterien kanssa, koska nyt saattaa olla niin, että tätä läppäriä ja sille asennettua MES-softaa voidaan joutua käyttämään erilaisilla adaptereilla.
Tarkoitus on nyt seuraavaksi ostaa lisenssi ja päivittää tuo ilmaisversio täysversioksi, mutta olisi siis tarvetta saada selville mitä kaikkea muuta valmistelua voidaan tarvita, että systeemi varmimmin toimii eri adapterien kanssa.
Kiitos avusta.
- Romeo y Julieta
- Viestit: 564
- Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
- Car(s): 156 2.5 V6 '02
Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11 - Paikkakunta: Heinola
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
^ Itselleni tuli piuhasarjan mukana muistitikulla tarvittavat ajurit. Tilasin siis tuolta Polforean linkkaamalta myyjältä: https://www.ebay.ie/itm/133700539480
-
- Viestit: 349
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
- Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
^Sieltä tilasin itsekin, mutta paketti on jäänyt johonkin limboon.
Nyt kuitenkin tarttis ihan omaa läppäriä käyttää toisen henkilön adapterin kanssa. Siihen tarkoitukseen siis ajuritietoja kaipailen.
Nyt kuitenkin tarttis ihan omaa läppäriä käyttää toisen henkilön adapterin kanssa. Siihen tarkoitukseen siis ajuritietoja kaipailen.
- Polforea
- Viestit: 11439
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
Todennäköisesti about kaikki nuo keskenään vastaavat ELM-piuhat toimii samoilla ajureilla. Netistäkin löytänee, FTDI on muistaakseni oiva taikasana.
Edit: adapterilla helposti hahmottaa ELM-kaapelin ja auton väliin tulevaa esim. keltaista adapteria. Nämä eivät tartte erikseen ajureita, pelkästään se itse kaapeli tarvii.
Edit: adapterilla helposti hahmottaa ELM-kaapelin ja auton väliin tulevaa esim. keltaista adapteria. Nämä eivät tartte erikseen ajureita, pelkästään se itse kaapeli tarvii.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 61
- Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
Tässä ehkä pikku muistutus on paikallaan - esim ebayssa ja aliexpressissä on paljon tarjolla halpoja "piraatti" ELM piuhoja mitkä ei skulaa sitten ollenkaan. Ei kannata ostaa halvinta. KKL-piuhojen kanssa on tosin ollut parempi flaksi.
Itse tein omaan tarvittavat adapterit ODB-liittimistä ja 3d-printatuista koteloista. No, isojötsiin tarvii vain 2 että saa kaikki.
Itse tein omaan tarvittavat adapterit ODB-liittimistä ja 3d-printatuista koteloista. No, isojötsiin tarvii vain 2 että saa kaikki.
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 14 Huhti 2021, 10:18
- Car(s): Brera 3.2 V6 JTS Q4 -08
156 2.0 JTS Sportwagon -05
147 2.0 T.S -03
156 2.0 T.S -02
156 1.8 T.S Sportwagon -04
147 1.6 T.S -02
Stilo "Abarth" 1.8 "carbiolet" -02
Bustner Viseo 707 (Ducato 2.3 TD) -12
EX Alfat 33 1.5 *2 84-85, 33 1.5 SW-85, 33 P4 *2, 75 2.0-86, 75 3.0, Sprint, 164 3.0 *2, 147 2,0 -08, 156 1.8 - Paikkakunta: Hankasalmen Asema
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
Tilasin ebay:n kautta tollasen piuhasarjan https://www.ebay.ie/itm/134689644489. Latasin koneelle uusimman mes ohjelman ja maksoin lisenssin. Nyt vaan en jostain syystä saa yhteyttä autoon. Mielestäni asennusohjeita noudattanu niinkuin pitää. Kokeillu 3.2 Breraan, 156 JTS ja !47 2.0 TS. Olis hyvä' jo löytys kokemusta/osaamista Jyväskylän alueelta ni sais laitteiston toimiin.
- Aquatica
- Viestit: 15094
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '12
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
Pikavilkaisulla näyttää pätevältä setiltä.
Tarvitsee tosiaan adapterin ajurit (listauksen mukaan tullut usb-tikulla mukana), sitten MES:stä pitää interface-lehdykältä käydä valitsemassa haluttu interface (ELM327) ja siihen oikea COM-portti. MES osannee joskus (aika usein, kai) itse löytää sen adapterin portin ja näin, mutta joskus pitää sitten käsin valita ja säätää.
Huonolla tuurilla joutuu säätämään enemmän.
PS.
Windows saattaa olla ääliö ja asentaa omat ajurinsa itseasennetun sijasta, kokemuksen mukaan wintöötin ajurit ei oo toiminu koskaan noissa langallisissa vehkeissä. Ei ikinä, ei kertaakaan.
Tarvitsee tosiaan adapterin ajurit (listauksen mukaan tullut usb-tikulla mukana), sitten MES:stä pitää interface-lehdykältä käydä valitsemassa haluttu interface (ELM327) ja siihen oikea COM-portti. MES osannee joskus (aika usein, kai) itse löytää sen adapterin portin ja näin, mutta joskus pitää sitten käsin valita ja säätää.
Huonolla tuurilla joutuu säätämään enemmän.
PS.
Windows saattaa olla ääliö ja asentaa omat ajurinsa itseasennetun sijasta, kokemuksen mukaan wintöötin ajurit ei oo toiminu koskaan noissa langallisissa vehkeissä. Ei ikinä, ei kertaakaan.
-
- Viestit: 1004
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
Kyl se nykyään toimii ilman ajureita. Vanhoissa windows versioissa ne ei toiminu.
Mut toi interface juttu on sellanen mitä sun pitää käydä ruuvaa sieltä messin asetuksista. Nopeus ja com portti.
Mut toi interface juttu on sellanen mitä sun pitää käydä ruuvaa sieltä messin asetuksista. Nopeus ja com portti.
- mutt
- Viestit: 5541
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
Kiinalaisten palikoiden mukana tulevilla ajurilevyillä tulee sitten aika ajoin ylimääräisiä pöpöjä koneeseen. Mulla on suunnilleen ensimmäinen liike pakettia avatessa heittää se levy kuikkaan.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 14 Huhti 2021, 10:18
- Car(s): Brera 3.2 V6 JTS Q4 -08
156 2.0 JTS Sportwagon -05
147 2.0 T.S -03
156 2.0 T.S -02
156 1.8 T.S Sportwagon -04
147 1.6 T.S -02
Stilo "Abarth" 1.8 "carbiolet" -02
Bustner Viseo 707 (Ducato 2.3 TD) -12
EX Alfat 33 1.5 *2 84-85, 33 1.5 SW-85, 33 P4 *2, 75 2.0-86, 75 3.0, Sprint, 164 3.0 *2, 147 2,0 -08, 156 1.8 - Paikkakunta: Hankasalmen Asema
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
Sain illalla toimimaan. vaati uuden ajurin ja asetuksien muutoksia. Kiitokset Artolle avusta.
-
- Viestit: 128
- Liittynyt: 24 Touko 2016, 05:44
- Car(s): Giulietta 2.0 JTDm TCT -12
147 1.9 JTDm -08 - Paikkakunta: Lieksa
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
Mikä olisi hyvä ja toimiva ELM bluetooth obd palikka MES käyttöön.
Tuli päivitettyä Panasonic tablet pc diagnostiikka käyttöön, niin olisi mukava saada MES langattomasti toimimaan.
Tuli päivitettyä Panasonic tablet pc diagnostiikka käyttöön, niin olisi mukava saada MES langattomasti toimimaan.
- Aquatica
- Viestit: 15094
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '12
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
Tämän hankin itselleni.
https://www.elekma.com/vikakoodinlukija ... escription
On luultavasti aito ELM, joten kiinakuraongelmia ei ole. Ainakin juttelee testerin mielestä oikein, ei tarvinnut mitään kikkailua ja taisi toimia suoraan vakioajureillakin.
Käyttänyt WinXP + MES-kombolla ja Androidilla useammalla ELMää tukevalla softalla.
Joissakin noista ilmeisesti ollut kylmäjuotosongelmia, mulla ei ainakaan vielä tullut vastaan. Pitäisi kotikolvilla onnistua korjaamaan, jos tarvetta tulee.
https://www.elekma.com/vikakoodinlukija ... escription
On luultavasti aito ELM, joten kiinakuraongelmia ei ole. Ainakin juttelee testerin mielestä oikein, ei tarvinnut mitään kikkailua ja taisi toimia suoraan vakioajureillakin.
Käyttänyt WinXP + MES-kombolla ja Androidilla useammalla ELMää tukevalla softalla.
Joissakin noista ilmeisesti ollut kylmäjuotosongelmia, mulla ei ainakaan vielä tullut vastaan. Pitäisi kotikolvilla onnistua korjaamaan, jos tarvetta tulee.
-
- Viestit: 128
- Liittynyt: 24 Touko 2016, 05:44
- Car(s): Giulietta 2.0 JTDm TCT -12
147 1.9 JTDm -08 - Paikkakunta: Lieksa
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
Tilasin tämän ja tänään 10min testillä en saanut juttelemaan MES:n kanssa.Aquatica kirjoitti: ↑18 Maalis 2024, 11:57Tämän hankin itselleni.
https://www.elekma.com/vikakoodinlukija ... escription
On luultavasti aito ELM, joten kiinakuraongelmia ei ole. Ainakin juttelee testerin mielestä oikein, ei tarvinnut mitään kikkailua ja taisi toimia suoraan vakioajureillakin.
Käyttänyt WinXP + MES-kombolla ja Androidilla useammalla ELMää tukevalla softalla.
Joissakin noista ilmeisesti ollut kylmäjuotosongelmia, mulla ei ainakaan vielä tullut vastaan. Pitäisi kotikolvilla onnistua korjaamaan, jos tarvetta tulee.
Koneena Panasonic FZ-G1 ja käyttiksenä Windows 11.
Pitää viikonloppuna syventyä lisää, jos tuon saisi edes jotenkin juttelemaan MES:n kanssa.
MES kyllä löytää ja ehdottaa ELM1.4 bluetooth, mutta yhteyttä ei saa esim. moottorinohjaimeen.
- Aquatica
- Viestit: 15094
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '12
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
Kokeile sitä interfacen testiä MESssä. Se laittaa läjän komentoja (AC, AZ yms yms) ja niihin vastaukset. Voipi antaa osviittaa ongelmasta, jos on jotain.
Puhelimen kanssa tuo on hauskempi kaveri, kun se pitää "parittaa" luuriin, mutta luuri väittää silti ettei yhteyttä ole, mutta se toimii kun sovellus sitä yrittää käyttää. Ilman paritusta ei tietenkään edes yhdistä, mutta logiikka on outo.
Onhan COM-portti oikein? Ainakin Win7 kanssa muistan olleen ongelmana toisella ELM-murkulalla se, että wintöötti halusi väkisin tarjota väärää porttia sille. En jaksanut selvittää syytä.
Puhelimen kanssa tuo on hauskempi kaveri, kun se pitää "parittaa" luuriin, mutta luuri väittää silti ettei yhteyttä ole, mutta se toimii kun sovellus sitä yrittää käyttää. Ilman paritusta ei tietenkään edes yhdistä, mutta logiikka on outo.
Onhan COM-portti oikein? Ainakin Win7 kanssa muistan olleen ongelmana toisella ELM-murkulalla se, että wintöötti halusi väkisin tarjota väärää porttia sille. En jaksanut selvittää syytä.
-
- Viestit: 634
- Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
- Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT - Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
Ekana koekeilisin ajaa ohjemaa jonkin aiemman windowssin yhteensopivuustilassa. Win11 sisältää jo kaikenlaisia turvakikostuksia jotka voi kiukutella näiden vanhempien syateemien kanssa.
932 937 955 955
-
- Viestit: 1861
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
Jos, kun, nyt haluaisin tilata kkl piuhan ja 3-pin adapterin Suomesta, ni mistä löytyy?
Muka yritin kuuklailla, ni joku xenon kauppa löyty, mistä saisi. Motonetista ei saane.
Oma wanha setti hukanteillä, on jossain tallessa. Siin o bägipurkkiakin varten liitin/vastus/jne hässäkät. En vaan löydä.
Hiivatista, barchetta, pitäs päästä koepyllistään suuttimien/puolien ohjausta. Vapisee tyhjäkäynnillä...
Ja tottakai vm 2006 toshibaläppärin poweri hukas. Mun eper kone. Romppu toivottavast asemas, muutoin seki hukas.
Muka yritin kuuklailla, ni joku xenon kauppa löyty, mistä saisi. Motonetista ei saane.
Oma wanha setti hukanteillä, on jossain tallessa. Siin o bägipurkkiakin varten liitin/vastus/jne hässäkät. En vaan löydä.
Hiivatista, barchetta, pitäs päästä koepyllistään suuttimien/puolien ohjausta. Vapisee tyhjäkäynnillä...
Ja tottakai vm 2006 toshibaläppärin poweri hukas. Mun eper kone. Romppu toivottavast asemas, muutoin seki hukas.
-
- Viestit: 1861
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
Xenonitistä tuli paketti kohtuu rivakasti. Adapteri ja kkl toimivat.
- jyrkip
- Viestit: 830
- Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
- Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04 - Paikkakunta: Nummela
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
Saakohan messistä tulostettua raportin aibägien ecusta? Ostin pikkuisen kolhitun punton ja luultavasti katsastuksessa tarvinnee moisen. Veikkaan että "ei koodeja, kaikki ok" riittää.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72
-
- Viestit: 604
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18 - Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
Raportin saa ainakin "Scan DTC" -painikkeella. Tulee tietysti kaikkien modulien tiedot.
- Polforea
- Viestit: 11439
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
Lisäksi saa ainakin screenshotin ja voihan sitä varautua vaikka esittelemään ilmapalloecun juttelut MESsillä inssille. Konttorilta voi kysyä että millaisen todisteen toiminnasta ja kunnosta tarviivat.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- jyrkip
- Viestit: 830
- Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
- Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04 - Paikkakunta: Nummela
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
Jees, kiitos. Käynkin huomenna kyselemässä mitä vaatii, mutta paperinen dokumentti on liki varma vaade. Katsotaan riittääkö oma allekirjoitus siihen vai pitääkö käydä anelemassa joltain tutulta korjaamon leima siihen.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72
- jyrkip
- Viestit: 830
- Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
- Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04 - Paikkakunta: Nummela
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
Tarkaksi on mennyt näiden vauriopoistettujen kanssa. Turvalaitetaportti kolarikorjauksia tekevältä korjaamolta, lisäksi korinmittauspöytäkirja sekä nelipyöräsuuntaus kun vauriot on lähinnä kosmeettisia, peili rikki ja hyvin pieniä lommoja kuskin kyljessä kohtaamisesta hirvieläimen kanssa.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72
- Maunu
- Viestit: 3534
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
Tuo nelipyöräsuuntaus tulee nykyään kaikkiin autoihin, koska nostelevat pyöräkuormaajalla autoja varastoidessa.
159:sin kanssa, jonka ostin SVT:ltä jouduin teettämään nelipyöräsuuntauksen vaikkei ollut mainittu korjausehdoissa eikä autoa ollut edes nosteltu pyökkärillä.
159:sin kanssa, jonka ostin SVT:ltä jouduin teettämään nelipyöräsuuntauksen vaikkei ollut mainittu korjausehdoissa eikä autoa ollut edes nosteltu pyökkärillä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- jyrkip
- Viestit: 830
- Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
- Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04 - Paikkakunta: Nummela
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
Joo, nelipyöräsuuntaus oli tiedossa, ollut jo tosi kauan näissä. Korinmittauspöytäkirja tuli vähän puskista kun ei oikeastaan ottanut ihmeemmin osumaa.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72
- Jiitee
- Viestit: 4424
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
Tuo trukkipiikeillä nostelu selittänee tuon korinmittausvaatimuksen.
”Vajailla piikeillä” nostoilla esim. voi saada kulmat aika ristiinkin.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- jyrkip
- Viestit: 830
- Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
- Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04 - Paikkakunta: Nummela
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
Jatketaan vielä pikkuisen offtopiccia, tänään tuo vauriopoistettu -08 Grande Punto on katsastettu toisella konttorilla ilman mitään todistuksia, ainoat uudet osat viiksipaketti ja kuskin ulkopeili. Siinä kun ei ollut kuin vasen peili rikki ja pientä painaumaa kyljessä, bägien valo johtui kellojousesta eikä liittynyt tuohon hirvieläinhipaisuun millään lailla. Tämä katsastusinssi katsoi kuvat ja Trafin viretiedot, totesi ettei ole syytä vaatia nelipyöräsuuntausta eikä muutakaan.
Eiköhän tuolla poika ajele jonkun vuoden työmatkaa, nyt vasta 98tkm takana. Ei ole juurikaan talviajoa nähnyt, mukana tuli liki ajamattomat Hakkapeliitta 5 vuodelta -08 niinkuin autokin.
Eiköhän tuolla poika ajele jonkun vuoden työmatkaa, nyt vasta 98tkm takana. Ei ole juurikaan talviajoa nähnyt, mukana tuli liki ajamattomat Hakkapeliitta 5 vuodelta -08 niinkuin autokin.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
Tämä setti tuli tilattua. Miksi noita erivärisiä adaptereita on noin monta, mikä noista toimii Giuliassa? Jokainen testata?
- Liitteet
-
- IMG_5038.jpeg (153.52 KiB) Katsottu 168 kertaa
- Aquatica
- Viestit: 15094
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '12
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
Ei ole outoa edes. Ihan vakio - kalliimmat härvelit tekee tuon automaagisesti (esim. Delphit ymv) ja kyllähän Multiecuscaniinkin saa sen Duplex-paketin, jossa sitten sisäisesti releohjattuna oletettavasti adapteri hoitaa homman.
Mutta ohjelma kertoo kyllä adapterin värin / kytkettävän pinnin (eli jos on vaikka dippikytkimellä varustettu malli).
- Isola
- Viestit: 2038
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
OBD-pistokkeessa on osa nastoista varattu ajoneuvon valmistajan määrittelemään käyttötarkoitukseen. Fiat-konsernissa on päädytty tuomaan muut kuin tyyppihyväksynnässä vaaditut, erilliset diagnostiikkaväylät näihin nastoihin. Väriadapterit ovat yksinkertaisesti ristiin langoitettuja liittimiä, joissa K-line ja CAN on hyppäytetty eri nastoihin riippuen käyttötarkoituksesta.
Samaa harrastavat muutkin valmistajat. Subarulla on oma SSM-väylänsä noissa valmistajakohtaisissa nastoissa. Itsekin olen sekaantunut yhden ajoneuvon diagnostiikan määrittelyyn, ja siinäkin vedettiin yksi CAN valmistajan määrittelemiksi varattuihin nastoihin.
Rahalla tosiaan saa multipleksaavia testereitä tai adapterikaapeleita. Harrastajalle nuo hyppylankapalikat ovat erittäin kustannustehokas vaihtoehto. Etenkin kun ainakin itse käytän mieluummin MESiä kuin multiplekserin sisältävää Boschin testeriä, jonka käyttöliittymää ei ole todellakaan tehty kentällä käytettäväksi.
Samaa harrastavat muutkin valmistajat. Subarulla on oma SSM-väylänsä noissa valmistajakohtaisissa nastoissa. Itsekin olen sekaantunut yhden ajoneuvon diagnostiikan määrittelyyn, ja siinäkin vedettiin yksi CAN valmistajan määrittelemiksi varattuihin nastoihin.
Rahalla tosiaan saa multipleksaavia testereitä tai adapterikaapeleita. Harrastajalle nuo hyppylankapalikat ovat erittäin kustannustehokas vaihtoehto. Etenkin kun ainakin itse käytän mieluummin MESiä kuin multiplekserin sisältävää Boschin testeriä, jonka käyttöliittymää ei ole todellakaan tehty kentällä käytettäväksi.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.
- Polforea
- Viestit: 11439
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Multiecuscan mitä tarviin.
Ja Giulian kanssa niistä tarvii harmaata ja sinistä. Näkee tuolta kun valitsee merkiksi Alfa Romeon ja malliksi Giulian:
https://multiecuscan.net/VehicleSupportCheck.aspx
https://multiecuscan.net/VehicleSupportCheck.aspx
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.