Avautumisketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

lerppu
Viestit: 6322
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Avaudutaan nyt sitten veroista. Rouva napsahti ansiotuloissa jo lokakuun liksasta kakkosprosentille. Peruimme joulun vieton Vuokatissa. Sääli sikäläistä yritystoimintaa, mutta valtio tarvitsi meitä enemmän. #mukanatalkoissa

Avatar
Polforea
Viestit: 11812
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Mulla on niin tarkasti osunut tällä kertaa, että 3kk on tullut käytettyä suurta harkintaa ylitöihin osallistumisessa. Huomisesta eteenpäin on taas varaa osallistua jos tilaisuuksia tulee, kun joulukuun liksan ylimeno ei ole yhtä hasarsia.

Perkeleen verottaja kun kusi duunarin kintuille poistamalla kk-rajan mahdollisuuden.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 8513
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Myös tulospalkkioiden piirissä olevien kannattaa arvioida hieman ennakonpidätysprosenttejaan ja potentiaalisesti puskuroida likviditeettiä. Vuodet kun eivät ole veljiä tai edes velipuolia keskenään.

Avatar
Polforea
Viestit: 11812
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Sehän se. Nyt pitää vetää koko vuosi yliprosentilla että saa varmasti joulukuussakin normimäärän pennosia, kun ei kesken vuoden taiottavaa extraa voi lisäverottaa silloin kun sen tekee. Ei kuitenkaan tee mieli vetää ihan kauheella yliprosentilla koska siitä taas maksaa ylimääräistä joka kuukausi, jos ei tulekaan kauheata lisää ylitöistä, tulospalkkioista ja muista peruspalkan lisistä.

Ihan perseestä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11812
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Firman pikkujouluista palatessa sää oli kieltämättä välillä mielenkiintoinen ja välillä selvästi ollut sellainen. Ei siinä muuten mitään, kyllä isojötsi vetää, mutta kotiin asti ei kuitenkaan päässyt. Raitilla pötkötti poikittain rennot 3 kuusta ja lisäksi yksi ohkasempi lehtipuu roikotteli edessä ja valmiina asettumaan pötkölleen.

Kävelin loppumatkan kotiin, hain Fiiatin ja sahan ja autoin Alfankin pihaan asti.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4647
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Polforea kirjoitti:
02 Marras 2024, 03:45
Firman pikkujouluista palatessa sää oli kieltämättä välillä mielenkiintoinen ja välillä selvästi ollut sellainen. Ei siinä muuten mitään, kyllä isojötsi vetää, mutta kotiin asti ei kuitenkaan päässyt. Raitilla pötkötti poikittain rennot 3 kuusta ja lisäksi yksi ohkasempi lehtipuu roikotteli edessä ja valmiina asettumaan pötkölleen.

Kävelin loppumatkan kotiin, hain Fiiatin ja sahan ja autoin Alfankin pihaan asti.
Tuttu juttu tämä meikälläkin metsäfarmilla Sulkavalla, ehkä kerran viidessä vuodessa
saanut hakea Dolmarin toki vain 300 m:n päästä tallista ja tehdä hiukan hakkuuta.
Paras kerta oli lähes kuutiometrin jässikkä näre kaatunut syysmyrskyssä farmitielle… joten
pidä saha aina lyönnissä :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11812
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, ei tuo ennennäkemätöntä ole. Sinänsä eka kerta että niitä tulee useempi, yleensä on pärjännyt yhdellä yllätyskuusella kerrallaan.

Käytiin äsken siivoon vähän lisää, tielle ylttäneistä latvoista tuli vajaa kauhallinen polttopuuta kuivumaan. Pitää vielä huikata naapurille ja hakea vähän runkoa lisää, tulee monet löylyt noista.

Yksi oli katkennut aika ylhäältä ja lähteny sillai äkäseen, että se irtolatva oli lähimmilläänkin muutaman metrin päässä kasvupaikasta. Ei tekis mieli olla kohalla, kun tuollanen lähtee.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5799
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

Japaninihme oli aamulla pimeä kuin Ukrainan tulevaisuus. Liekö akku tyhjentynyt vai mikä. Onneksi oli italialaista tekniikkaa käytettävissä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1571
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, Alfa Giulietta 1.4 MultiAir 170hv -11, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Autokuumetta. Kuumottelisi Porsche 996 Carrera 2 manuaalina kun alkaa olla jo niin normaalin näköisissä hinnoissa. Mutta joutuisi myydä kyllä Alffan ja AMG:n pois että sais "karvalakki 911".. Eihän tuossa olisi mitään järkeä? Eihän? Auttakaa! :oops:

Avatar
Oleino
Viestit: 2020
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Oleino »

^Älä huoli, ei ole järkeä. Eikä edes kuulu olla. :wink:
Tein itse - säästin

lerppu
Viestit: 6322
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Mandeprkl kirjoitti:
14 Marras 2024, 18:15
Autokuumetta. Kuumottelisi Porsche 996 Carrera 2 manuaalina kun alkaa olla jo niin normaalin näköisissä hinnoissa. Mutta joutuisi myydä kyllä Alffan ja AMG:n pois että sais "karvalakki 911".. Eihän tuossa olisi mitään järkeä? Eihän? Auttakaa! :oops:
996 manuaalinelikkona ajettu. Ottaisin mieluummin Alfa Romeo GT:n Bussolla. Onhan se tarkka... Pedaalit toimii hienosti, kaikkien polkimien vaste on just eikä melkein. Laatikko on täsmällinen. Mutta äänet ei puhuttele. Ei se oo mitenkään järjetön ohjus, vikkelä joo - mutta ei tykki. Noh, hyvää on koko, sen mitat on vielä kompaktit ja se on positiivista! Mutta se on niin teutoninen… Tosin disclaimer: se että joku auto ei sovi mulle ei tarkoita ettei se ois täydellinen jollekulle toiselle!

Avatar
Cotzy
Viestit: 1185
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Jotta campereiden ajosuoritetta ja verokertymää voidaan luotettavasti arvioida, olisi kiva vuosiverottaa:

https://www.is.fi/autot/art-2000010817513.html

No, tuosta on sitten helpompi jatkaa myös talvikyykkypyöräilyn, talvipurjehduksen ja kesäkelkkailun suuntaan.
Ei tule siis tapahtumaan.

Cotzy

FinPat
Viestit: 8513
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Mandeprkl kirjoitti:
14 Marras 2024, 18:15
Autokuumetta. Kuumottelisi Porsche 996 Carrera 2 manuaalina kun alkaa olla jo niin normaalin näköisissä hinnoissa. Mutta joutuisi myydä kyllä Alffan ja AMG:n pois että sais "karvalakki 911".. Eihän tuossa olisi mitään järkeä? Eihän? Auttakaa! :oops:
Auto on hintaisekseen hieno ajettava. Omistaminen voi ehkä käydä kalliiksi.

1) RMS + IMS -> puolinopeusakselin laakeri (ja takapää tiiviste!) pitää vaihtaa toisinaan. ET Autotech auttaa.
2) Osat ja työ marmorilla törkyhintaisia. Työn osalta ET Autotech osaa auttaa ja after market markkina näille on kyllä laaja ja about kaikkia osia saa.
3) Konehuone on ahdas, oma nosturi auttaa asiaa.

lerpun mainitsemista äänistä olen eri mieltä. Hyvällä rosteriputkella mielestäni haukkuu hyvin.

Täysin järjetön auto. Kuten Alfa ja AMG omilla tavoillaan.

Avatar
HANU
Viestit: 1475
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja HANU »

Itsekin olen autoa vailla, kun tallissa ei ole mitn.
Otan mielelläni ehdotuksia vastaan.
Autokaupan ammattilainen

Avatar
Polforea
Viestit: 11812
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mandeprkl kirjoitti:
14 Marras 2024, 18:15
Eihän tuossa olisi mitään järkeä? Eihän? Auttakaa! :oops:
Ei mitään hätää, ei tätä maailmaa ennenkään ole järjellä ajettu.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 8513
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

HANU kirjoitti:
15 Marras 2024, 15:06
Itsekin olen autoa vailla, kun tallissa ei ole mitn.
Otan mielelläni ehdotuksia vastaan.
Minulla on kaksi avonaista viritettyä Fiattia tallissa. Ehkä yksi ylimääräinen. Hae pois kun kerkiät.

lerppu
Viestit: 6322
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:
15 Marras 2024, 14:27

lerpun mainitsemista äänistä olen eri mieltä. Hyvällä rosteriputkella mielestäni haukkuu hyvin.
Onhan se metelöivä. Ulvoo kierroksilla. Äänet ovat kuuluvat ja voi niistä tykätä! Parempi tietty kuin mikään neloskone. Tai ei ääntä lainkaan. Mutta. En tykkää soinnista! Joku siinä on väärin. Ymmärrän miksi ne voi olla hyvät. Ei vaan mua varten.

FinPat
Viestit: 8513
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
15 Marras 2024, 15:49
FinPat kirjoitti:
15 Marras 2024, 14:27

lerpun mainitsemista äänistä olen eri mieltä. Hyvällä rosteriputkella mielestäni haukkuu hyvin.
Onhan se metelöivä. Ulvoo kierroksilla. Äänet ovat kuuluvat ja voi niistä tykätä! Parempi tietty kuin mikään neloskone. Tai ei ääntä lainkaan. Mutta. En tykkää soinnista! Joku siinä on väärin. Ymmärrän miksi ne voi olla hyvät. Ei vaan mua varten.
"Gundo hack" sitten pelastukseksi jos 996 ei ole valmiiksi tehtaan kalliilla ja painavalla sport-putkistolla.

https://www.youtube.com/watch?v=lFF0Wnx9-NI

Toki vapari Mezgerissä sitten oikeasti hyvät äänet kierroksilla. Mezgerin tyhjäkäyntiin sopii kuvaus "laita pussillinen laakerikuulia peltipurkkiin ja ravista"… Kuullostaa siis terveenäkin vähän samalta kun M96 kone josta puolinopeusakselin (IMS) laakeri on oksentanut kuulansa öljynkiertoon.

TurboJ
Viestit: 377
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Kuinkahan kalliiksi tuollaisen 996:n pitäminen oikeasti tulisi? Kun on nähty, että esim. kymmenvuotiaan Giuliettan käyttöönottohuoltoon voi mennä 10k€, niin se pistää vähän miettimään. Nuohan eivät kaiketi ruostu ja muutenkin taitaa tekniikkapuolella olla ne suurimmat potentiaaliset ongelmat; luultavasti ne jo tätä nykyä aika hyvin tiedetään ja tunnetaan.. Ei tuollaista nyt ympärivuotiseksi käyttikseksi uskaltane miettiä, mutta jonkinlaiseen osittaiseen hyötykäyttöön ehkä sittenkin?

Alkaa vanhat etumoottori-Possutkin olemaan sen verran hinnoissaan, että 996:ssa voisi olla houkutusta. On se varmaan hankalampi pidettävä silti, kuin vaikka 968.

FinPat
Viestit: 8513
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

TurboJ kirjoitti:
19 Marras 2024, 20:55
Kuinkahan kalliiksi tuollaisen 996:n pitäminen oikeasti tulisi? Kun on nähty, että esim. kymmenvuotiaan Giuliettan käyttöönottohuoltoon voi mennä 10k€, niin se pistää vähän miettimään. Nuohan eivät kaiketi ruostu ja muutenkin taitaa tekniikkapuolella olla ne suurimmat potentiaaliset ongelmat; luultavasti ne jo tätä nykyä aika hyvin tiedetään ja tunnetaan.. Ei tuollaista nyt ympärivuotiseksi käyttikseksi uskaltane miettiä, mutta jonkinlaiseen osittaiseen hyötykäyttöön ehkä sittenkin?

Alkaa vanhat etumoottori-Possutkin olemaan sen verran hinnoissaan, että 996:ssa voisi olla houkutusta. On se varmaan hankalampi pidettävä silti, kuin vaikka 968.
968 alkaa olemaan sen verran iäkäs että niissä tulee omat murheensa sitä kautta. Ja osien saatavuus 996 on ihan eri tasolla kuin 968:n joten veikkaisin että 996 vie tässä voiton helposti.

Nuorinkin 996 on jo yli 20 vuotias joten sanoisin että ylläpitokustannukset riippuvat siitä millaisen yksilön onnistuu löytämään, kuinka paljon haluaa ja pystyy tekemään itse ja aikooko ajaa ympäri vuoden vai ei. Kalliit riskit ovat aina olemassa, ei siitä pääse mihinkään.

Toki jos investoi Mezger koneiseen, kesäisin ajettuun hyvin pidettyyn yksilöön niin yllätyksien todennäköisyys matalampi. (mutta ei nolla!)

Avatar
-TTY-
Viestit: 1532
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Seal '24
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Kyllä tuohon 968:iin on yllättävän hyvin osia löytynyt, osittain varmasti siksi kun moni osanumero alkaa 944-. Ja luulisin etupäässä oleva neloskoneen olevan kiitollisempi omin käsin laitella, kuin takapäähän piilotettu kutosbokseri, josta kokemusta ei tosin ole. Sitä en epäile, etteikö 996:n osamarkkina ole paljon parempi silti, onhan sitä aikanaan myyty kuin leipää verrattuna tuohon toiseen. Pros & cons molemmissa...
Mikä piru sieltä taas on rikki?

FinPat
Viestit: 8513
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

-TTY- kirjoitti:
20 Marras 2024, 10:28
Kyllä tuohon 968:iin on yllättävän hyvin osia löytynyt, osittain varmasti siksi kun moni osanumero alkaa 944-. Ja luulisin etupäässä oleva neloskoneen olevan kiitollisempi omin käsin laitella, kuin takapäähän piilotettu kutosbokseri, josta kokemusta ei tosin ole. Sitä en epäile, etteikö 996:n osamarkkina ole paljon parempi silti, onhan sitä aikanaan myyty kuin leipää verrattuna tuohon toiseen. Pros & cons molemmissa...
Ja Rose Passion auttaa osien kanssa.

Voluumit tosiaan ihan eri luokkaa:
996: 175 262 autoa
968: 12 776 autoa

Avatar
TeroPee
Viestit: 1643
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Käsittääkseni Porschen osien saatavuus ei ole valtava ongelma. Niiden hinnoittelu tosin voi yllättää, jos ei ole tottunut käsittelemään rahaa.

FinPat
Viestit: 8513
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

TeroPee kirjoitti:
20 Marras 2024, 12:00
Käsittääkseni Porschen osien saatavuus ei ole valtava ongelma. Niiden hinnoittelu tosin voi yllättää, jos ei ole tottunut käsittelemään rahaa.
911 osia löytyy todella hyvin mutta kuten toteat, yleensä ei-edullisesti. Oman vajavaisen kokemukseni pohjalta transakseleihin löytyy paljon paremmin roinaa kuin antiikki Ferrareihin mutta huonommin kuin 911 kantaan.

FinPat
Viestit: 8513
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

FinPat kirjoitti:
20 Marras 2024, 10:46
-TTY- kirjoitti:
20 Marras 2024, 10:28
Kyllä tuohon 968:iin on yllättävän hyvin osia löytynyt, osittain varmasti siksi kun moni osanumero alkaa 944-. Ja luulisin etupäässä oleva neloskoneen olevan kiitollisempi omin käsin laitella, kuin takapäähän piilotettu kutosbokseri, josta kokemusta ei tosin ole. Sitä en epäile, etteikö 996:n osamarkkina ole paljon parempi silti, onhan sitä aikanaan myyty kuin leipää verrattuna tuohon toiseen. Pros & cons molemmissa...
Ja Rose Passion auttaa osien kanssa.

Voluumit tosiaan ihan eri luokkaa:
996: 175 262 autoa
968: 12 776 autoa
• 996 Carrera / Carrera 4: Around 68,881 units.
• 996 Carrera Cabriolet / Carrera 4 Cabriolet: Approximately 35,954 units.
• 996 Turbo: Roughly 20,570 units.
• 996 GT3: About 5,613 units.
• 996 GT2: Fewer than 1,300 units.

• Porsche 968 Coupé: Around 4,665 units.
• Porsche 968 Cabriolet: Approximately 4,242 units.
• Porsche 968 Club Sport (CS): About 1,923 units.
• Porsche 968 Turbo S and Turbo RS: Fewer than 20 units combined

Avatar
Jiitee
Viestit: 4647
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

996 Carrera / Carrera 4: Around 68,881 units.
• 996 Carrera Cabriolet / Carrera 4 Cabriolet: Approximately 35,954 units.

Eikös näissä kansanmalleissa ole moottorin kanssa eniten näitä 5000 - 15 000 eur kolmen kirjaimen ja silicon " piston slap" huoltoja :wink:

PS. Ferninandin kansanmalli -ykköseen saa muuten tuolla rahalla n. 5000 eur jo sellaisen 150-180 hp tehobokserin, jolla
tuollainen 700 kg:n takavetokoppa liikkuu huomattavan pirteästi. Ja huollot ja korjaukset helppoja tehdä itse.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

FinPat
Viestit: 8513
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Jiitee kirjoitti:
20 Marras 2024, 13:02
996 Carrera / Carrera 4: Around 68,881 units.
• 996 Carrera Cabriolet / Carrera 4 Cabriolet: Approximately 35,954 units.

Eikös näissä kansanmalleissa ole moottorin kanssa eniten näitä 5000 - 15 000 eur kolmen kirjaimen ja silicon " piston slap" huoltoja :wink:

PS. Ferninandin kansanmalli -ykköseen saa muuten tuolla rahalla n. 5000 eur jo sellaisen 150-180 hp tehobokserin, jolla
tuollainen 700 kg:n takavetokoppa liikkuu huomattavan pirteästi. Ja huollot ja korjaukset helppoja tehdä itse.
Eero ja ET Autotech osaavat antaa ennakoivaa hoitoa IMS:n osalta.

Piston slapin lisäksi vielä klassista bore scoringia tarjolla mutta nämä lienevät kohtuullisen harvinaisia. Toki harmittaa kun osuu kohdalle.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4647
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

FinPat kirjoitti:
20 Marras 2024, 13:12
Jiitee kirjoitti:
20 Marras 2024, 13:02
996 Carrera / Carrera 4: Around 68,881 units.
• 996 Carrera Cabriolet / Carrera 4 Cabriolet: Approximately 35,954 units.

Eikös näissä kansanmalleissa ole moottorin kanssa eniten näitä 5000 - 15 000 eur kolmen kirjaimen ja nikasil " piston slap" huoltoja :wink:

PS. Ferdinandin kansanmalli -ykköseen saa muuten tuolla rahalla n. 5000 eur jo sellaisen 150-180 hp tehobokserin, jolla
tuollainen 700 kg:n takavetokoppa liikkuu huomattavan pirteästi. Ja huollot ja korjaukset helppoja tehdä itse.
Eero ja ET Autotech osaavat antaa ennakoivaa hoitoa IMS:n osalta.

Piston slapin lisäksi vielä klassista bore scoringia tarjolla mutta nämä lienevät kohtuullisen harvinaisia. Toki harmittaa kun osuu kohdalle.
Eeron paja hoitaa kyllä tuon hintavamman scoringinkin: lainaus meikän seuraava hupiauto-ketjusta:

"Meillä taas pajalla yksi m97 3.4 sylinteripintaongelman takia. Nyt tulee teräsputket ja koneen nollaus. Hintalappu 15k€+
Eikä ajettu edes 200tkm. "

Tuli aika hyvin perehdyttyä vuosi sitten näihin kohtuu edullisiin 996-malleihin.
Esim. tämä hollantilainen saitti antaa hyviä neuvoja hankintaa harkitseville :
https://custom-concepts.nl/en/hoe-porsc ... oorkomen/

Tuon bore-scoringin tutkiminen mikroskoopilla onnistunee Suomessakin ... tulpat irti jne. Eerolla jo valmius ?
Kannattava testi lienee tuo.




-
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Coltti
Viestit: 279
Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
Car(s): Alfa Romeo GT 3.2 -04
Alfa Romeo MiTo Qv -10
Chevrolet Corvette -00
Subaru Impreza STi -07
Tesla Model Y -23

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Joo kyllä niitä ollaan useita vuosia jo kuvailtu.

Knoppitietona Porschen IMS-ongelma generaation koneiden kasaus on vähän normaalia polttomoottoria hankalampaa.
Toisen bankin männäntapit asennetaan n. 26mm reijän kautta pisimmillään n. 40cm syvyyteen ja samassa yhteydessä kiertokankikin pitää olla oikeassa asennossa männän tapin reikiin nähden.
Eero Tiainen
0451560102
CARF klubimestari "ratavastaava"

Hezekiel
Viestit: 80
Liittynyt: 26 Loka 2008, 10:08
Car(s): 145 QV -99 ja tusina muuta
Paikkakunta: Häijää

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Hezekiel »

Minulla on nyt ollut puolisen vuotta 996 Carrera 2 manuaali vuodelta 1999. Paljon pientä huoltoa ja korjausta olen tehnyt tässä itse ja osat joita olen vaihtanut ovat olleet yllättävänkin kohtuuhintaisia. Omatoimisuuden aste toki sanelee kustannukset, ulkopuolista apua olen tähän mennessä tarvinnut ilmastointihuollossa ja vikakoodit lukaistiin varmuuden vuoksi Durametricillä, josta maksu meni mallasjuoman muodossa.

Kulutusosaa on saanut ihan Aero Motorsilta ja pientä pisteosaa Rose Passionilta. Esim. pahamaineiset lehtimoskassa hautuvat ilmastoinnin lauhdutinkennot oli Nissens-merkkisenä vähän reilun satasen pari, kuivain jotain 20€. Jotain alustan pikku muovilirpakkeita olen vaihdellut, ja jos orkkis osat maksavat siinä parin kympin molemmin puolin niin ei ole mielestäni paha. Sitten on tietty palikoita joiden listahinta on melkoisen kovakin, eli jos ehdokkaassa on jotain selvästi vaihtoon menevää palikkaa niin kannattaa hintataso selvittää.

Autooni on ilmeisesti uutena asennettu Eisenmann läpälliset änkkärit eli vastaavat kuin tehtaan PSE. Ääni on mielestäni sopiva, käynnistettäessä mukava pärähdys. Talven mittaan laitan vielä Brombacherin öljypohjan laippasarjan jolla saadaan himppu lisää öljytilaa ja poistetaan riski öljynpaineiden häviämisestä suuren sivuttaiskiihtyvyyden vallitessa. Muuten auto on vakio ja sellaisena ajattelin sen pitääkin. Uskon ja toivon että takavetoinen manuaali ilman kattoluukkua ja M014 sports packilla pitää hintansa. Moni on sitä mieltä että näitä IMS- ja bore scoring-juttuja on paisuteltu vähän tarpeettomastikin, eivät ne todellakaan ole kaikista autoista koko ajan hajoamassa. M96-moottorista on useita eri versioita, joiden herkkyys sylinterien naarmuuntumiselle vaihtelee. Jonkin tiedon mukaan itselläni oleva varhainen 996 olisi valurautapinnotteisilla männillä joka ei ole niin ongelma-altis kuin pari vuotta uudemmat mallit. Lisäksi alkupään autoissa on vielä vaijerikaasu jota jotkut pitävät puhdasoppisempana ratkaisuna.
AUTOT kuluttavat 10 litraa / 100km

FinPat
Viestit: 8513
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Hezekiel kirjoitti:
21 Marras 2024, 09:47
Talven mittaan laitan vielä Brombacherin öljypohjan laippasarjan jolla saadaan himppu lisää öljytilaa ja poistetaan riski öljynpaineiden häviämisestä suuren sivuttaiskiihtyvyyden vallitessa.
Hyvää tekemistä! Tuo päivitys tulee tarpeeseen viimeistään silloin kun semislicksit menevät alle. Ilmeisesti laitat sen syvemmän öljypohjan jossa "X51 style" loiskelevyt? Tulee vielä lisää jäähdytyskapasiteettia jäähdytysripojen muodossa.

lerppu
Viestit: 6322
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

https://www.is.fi/autot/art-2000010849190.html

Että mitähän aktuaalista *ittua??? :lol:

Avatar
Polforea
Viestit: 11812
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kummallinen mainos ja hillitön someölinä.

Jälkimmäinen nykynormaalia hektistä kommunikointia, joka korvautuu kohta muulla ölinällä ja vaikutus jää lopulta pieneksi. Ensimmäinen on melko mystiikkaa, siitä on vaikea keksiä että mitä tällä oikeasti halutaan viestiä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11540
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Taas viedään elintilaa lihansyöjiltä, kun mainoksissa on naisia, tummaihoisia ja pinkkiä.

Oikeasti voisi olla huolissaan siitä, että merkki on intialaisomistuksessa, eikä esim. Britanniassa voi (TM:n mukaan) käytännössä ostaa yhtään minkäänlaista uutta Jaggea.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

lerppu
Viestit: 6322
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Vittorio Jano kirjoitti:
21 Marras 2024, 17:02
Taas viedään elintilaa lihansyöjiltä, kun mainoksissa on naisia, tummaihoisia ja pinkkiä.

Oikeasti voisi olla huolissaan siitä, että merkki on intialaisomistuksessa, eikä esim. Britanniassa voi (TM:n mukaan) käytännössä ostaa yhtään minkäänlaista uutta Jaggea.
Kenelle uutta Jaguaria myydään. Ja mikähän se uusi Jaguar on? Ymmärrän että nykyinenkään mallisto ei käynyt kaupaksi, onnea heille valitsemallaan tiellä. Mutta olihan tuo mainos nyt ihan yhtä naurettava kuin siitä alkaneen kommentoinnin idioottimaisin pääty.

Edit: https://youtu.be/FfX_5NxJdnY?si=fjO7_CylhxuCN4iP - nää on hyviä mainoksia 8)

Avatar
nipaka
Viestit: 2293
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Jaggea yritetään myydä sateenkaariväelle ja muunsukupuolisille. Unohtaen vanhan imagon ja asiakaskunnan.
Vanhat asiakkaat lähtee ja vanhan imagon tietäen uusia ei tule.
Mainos on kuin friikeille tehty muotinäytös.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Polforea
Viestit: 11812
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jaguaria - kuten brittejä yleensäkin - on niin kauan, kuin minä muistan, myyty kaikille, sukupuoleen, identiteettiin ja olemukseen katsomatta. Minullakin on sellainen ollut. Brittiautoväestö on varsin avointa ja varautumatonta, eikä kukaan ole paheksunut esim. vetokoukkupohdintaa XJ-sarjalaisiin eikä XK:n miettimistä talviautoksi. Kukaan ei ole missään minun kohtaamassani yhteydessä opastanut että tuollaista mallia ei saa ostaa kuin Äijjjjät kolomella jiillä, frouvat, teinit tahi muutkaan ihmisryhmät. Ehei, niitä myydään kaikkia kaikkiin käyttötarkoituksiin, kaikille sukupuolille ja ihmisryhmille - myös friikeille, kuten jotkut meitä kohteliaasti kutsuvat.

Myöskin someölinä siitä, että yksittäinen mainos on naula arkkuun on aika tyhjänpäiväistä. Ei mainoksia tehdä nykyisille asiakkaille, vaan niillä koetetaan houkutella uusia. Nyt käsi sydämellä, kuinka moni meistä jättäisi haluamasa Alfa Romeon ostamatta vain siksi, jos tuossa Jaguarin kohumainoksessa esiintyisikin Jaguarin sijasta Biscione? Niinpä...

Jos joku vanha asiakas jättää Jaguarin ostamatta, johtuu se suurella todennäköisyydellä mallistosta, joka taitaa tällä hetkellä olla oikeasti erittäin kapea, vaikka sekä jaguar.fi että jaguar.co.uk -sivustoilla vielä mallisesittelyt XE:stä, XF:stä ja F-Typestä löytyykin.

Mainoksen hyvyydestäkin voi olla kahta mieltä. Toisaalta se selvästi toimii huomionherättäjänä, koska huomio on aika isosti herännyt. Toisaalta se on päämäärätön ja sisällötön sen suhteen, mitä Jaguarilta odotetaan - autoja. Kummallinen se on, siitä on vaikea saada kiinni ja ymmärtää mitä sillä tavoitellaan. Tässä kiteytyy lerpun kysymys "Ja mikähän se uusi Jaguar on?". Se on oikea kysymys ja se ratkaisee, paljonko Jaguaria kohta myydään ja minne.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11540
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Eriomainen kiteytys Polforealta!

Tässä vaihtoehtoinen kampanja mielensäpahoittajille:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
mutt
Viestit: 5799
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

Mainos toimi, Jaguarin nimi nousi esille somehölinässä. Jopa itse Elon I sen huomasi.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

lerppu
Viestit: 6322
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Tawny Kitaen! Musiiki- ja rytmiorkesteri Valkiaskärmeksen sokaiseva valo taivaasta, Tässä mä taas meen, nimenomaan sen videolta. Isoin mahdollinen sydän tähän.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11540
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Mää tiesin!

Ja siellä tiedettiin varmaan, että Tawny oli musapisneetissä mukana jo ennen Coverdale-aikoja...

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... Cellar.jpg

Mutta tää nyt ei liity avautumisiin enää oikein mitenkään. Pitääkin panna huomenna tuo vinyyli lautaselle.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
hjpp
Viestit: 2014
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Jaguarin suhteen voi olla toiveikas, kun mitään ei ole apinoitu muilta.
Tulossa ei ole mitään korkeaa tötteröä, jonka muotoilu on eskari-ikäisen fantasioista.
Odotan innolla!

Avatar
atti
Viestit: 778
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja atti »

Jaguarilla on uudistumisen paikka, kun vanha asiakaskunta rupeaa kuolemaan, eikä uusia ole kasvamassa. Toivottavasti tulee jotain piristävää ja uutta näkökulmaa tähän nykymarkkinaan, jossa uudet autot on suuria kaappeja, täysin digitalisoiduilla ohjaamoilla.

Tuohon mainokseen. Itselleni tuli mieleen Benetonin mainokset 80-luvulta. Nopea googlettelun jälkeen näyttäisi kuin Jagella ja Benettonilla olisi nykyään sama mainostoimisto.
https://www.youtube.com/watch?v=tus46w79z3w

Avatar
Tazio
Viestit: 3407
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Tazio »

JagWah onnistui kyllä ainakin siinä, että brandista on todennäköisesti globaalisti viimeisen 48 tunnin aikana keskusteltu enemmän kuin edeltävän 48 kuukauden aikana.

Oma sateenvarjoni on sen verran tiukalla ja tweedini ahtaalla, että en ole varma tuleeko tuosta joskus sellaista tuotetta joka minua kiinnostaisi.
Ehkä ei, mutta jos kiinnostaa viittä muuta jotka myös moisia hankkivat sen sijaan, että vuosi vuoden jälkeen etsivät teekuppi kädessä sitä just oikean speksin XJ40-mallia saattaa tuossa olla myös kaupallista järkeä.

Autovalmistaja jolla ei ole yhtään autoa - vai jäikö se i-Pace nyt tuotantoon? - on kieltämättä vähän outo lintu.
Lifestyle brandi vai tulevaisuuden premium ajoneuvovalmistaja? Toivottavasti business plan on mietitty kun tuonne markkinan yläpäähän mennään.
Sielläkin kun on tungosta. RR ja Bentley ovat aika hyvässä iskussa ja mm. Standard of The World ymmärtääkseni myös tunkemassa taas ylimmälle portaalle. MB S-klasse myynti on jonkun näkemäni tilaston mukaan tänä vuonna sakannut, enkä tiedä miten se liikkuvia munuaiskoristeita valmistavan baijerilaisen isoimmat mallit käyvät kaupaksi.

Hienoa tietysti olisi jos tämän lopputuloksena nähtäisiin jotain aitoa grace, space and pace tyylin vaunua, mutta en pidätä hengitystäni.
In the mean time jatkan Nettiauton selailua.... ;)

-Tazio

Avatar
h_lauri
Viestit: 6744
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Meil oli yyteet viime viikon torstaihin saakka, olin koko ajan työkokeilussa. En näet enää kyennyt alkuperäiseen hommaani.

Kinkerit kulminoituivat eilen irtisanomisilmoitukseen. Esimieheni ei ollut osannut arvioida osaamistasoani, koska aloitti vasta, kun olin jo saikulla. Niinpä hän oli jutellut edeltäjänsä kanssa siitä, sovellunko työhön, johon en siis B-alusunnon perusteella ole soveltunut huhtikuun 2022 jälkeen.

Työkokeilunaikaiselta esihenkilöltä ei ollut kysytty mitään. Selvisin hänen mielestään hyvää keskitasoa ja kehittymismahdollisuuksia osoittaen. Neukkujen yhtenä periaatteena oli niiden kohdistaminen henkilöihin, joista voisi firman kannalta olla vielä hyötyä. Minun kohdaltanihan arvioitiin vain kykenemättömyyttäni....ja tänään kuulin, että työryhmäni kaikki yli 55-vuotiaat saivat lähteä. Ikärasismia vai joo.

:fist: :drinking:

FinPat
Viestit: 8513
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Tazio kirjoitti:
22 Marras 2024, 09:55
JagWah onnistui kyllä ainakin siinä, että brandista on todennäköisesti globaalisti viimeisen 48 tunnin aikana keskusteltu enemmän kuin edeltävän 48 kuukauden aikana.
Kuva

https://fi.nothing.tech

Avatar
Xehpuk
Viestit: 814
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

Itse tykkään niistä Citroënin vanhoista sekopäämainoksista.
Ja että tässä olisi jotain avautumista, niin mainoksissa on nykyään liian vähän räjähdyksiä, hyppyjä, karhuja, liekkejä ja muita hienoja juttuja.
Ehkä liekkimeret on vähän vaikea aihe :-D

Avatar
Polforea
Viestit: 11812
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Xehpuk kirjoitti:
23 Marras 2024, 19:06
Ja että tässä olisi jotain avautumista, niin mainoksissa on nykyään liian vähän räjähdyksiä, hyppyjä, karhuja, liekkejä ja muita hienoja juttuja.
Wanha, mutta Jeremy agrees
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Riccardo
Viestit: 531
Liittynyt: 01 Heinä 2007, 23:36
Paikkakunta: Kotka

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Riccardo »

JaGUarin uusi sloganhan on "Trans Mission"

Avatar
Keltsi
Viestit: 1891
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt, Megane RS (225)
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Kesä-Alfa odotteli pihalla siirtoa taliin ja nyt on sitten kuskin takaovi läjässä lumityökoneen jäljiltä :evil: Eihän tuohon tullut hierottua pohjia kuin reilut sata tuntia ennen maalautusta ja muutenkin tullut aika paljon työtä, että 166 olisi ansaitsemassaan edustuskunnossa...
"No smoke => no power => no hope"

Vastaa Viestiin