Alfa Romeo Giulia 952
Valvoja: Moderators
- silverine
- Viestit: 2485
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Vajaan vuoden kuherrusvuosi näyttää päättyneen Giulian kanssa. Tai no, auto käy, kukkuu, kiihtyy ja taipuu kivasti edelleen,
mutta Ekku Peltomäen valoshow häiritsee suhdetta. Eli sähköinen käsijarru, airbag, start stop -varoitusvalot ilmestyvät
yksitellen tai kimpassa tauluun silloin tällöin. Häipyvät virtojen katkaisulla tai toisella ja ilmaantuvat milloin haluavat.
Akku(alle vuoden vanha) on toki kovilla pätkäajossa, jota suoritan pääasiassa. Mutta parista hidaslaturi-latauksesta huolimatta
ongelma ei poistu. Alfaownerissa yksi kaveri löysi syyllisen(?) apukuskin penkin alla olevasta vihreästä liittimestä ja sen paskoista johdotuksista.
Jalkatilan body kompuutteria vilkaisin ja se tienoo vaikutti kuivalta ja asianmukaiselta. En ole ronklaillut toistaiseksi mitään liittimiä.
Suht tuttu vaiva tuntuu olevan Giulioissa, mutta mitä raati ehdottaa ratkaisuksi?
mutta Ekku Peltomäen valoshow häiritsee suhdetta. Eli sähköinen käsijarru, airbag, start stop -varoitusvalot ilmestyvät
yksitellen tai kimpassa tauluun silloin tällöin. Häipyvät virtojen katkaisulla tai toisella ja ilmaantuvat milloin haluavat.
Akku(alle vuoden vanha) on toki kovilla pätkäajossa, jota suoritan pääasiassa. Mutta parista hidaslaturi-latauksesta huolimatta
ongelma ei poistu. Alfaownerissa yksi kaveri löysi syyllisen(?) apukuskin penkin alla olevasta vihreästä liittimestä ja sen paskoista johdotuksista.
Jalkatilan body kompuutteria vilkaisin ja se tienoo vaikutti kuivalta ja asianmukaiselta. En ole ronklaillut toistaiseksi mitään liittimiä.
Suht tuttu vaiva tuntuu olevan Giulioissa, mutta mitä raati ehdottaa ratkaisuksi?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Kokeile uudella akulla tilanteen korjausta.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5476
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Mitä vikakoodeja antaa? Ei näihin arvaamalla oikeata korjausta todennäkösesti saa… oma teki samaa showta ollessaan uusi, homma hoitui silloin ohjelmistopäivityksellä. Luulisi että tässä vaiheessa ei enää tuollanen bugi voi olla kyseessäsilverine kirjoitti: ↑04 Huhti 2025, 18:28Vajaan vuoden kuherrusvuosi näyttää päättyneen Giulian kanssa. Tai no, auto käy, kukkuu, kiihtyy ja taipuu kivasti edelleen,
mutta Ekku Peltomäen valoshow häiritsee suhdetta. Eli sähköinen käsijarru, airbag, start stop -varoitusvalot ilmestyvät
yksitellen tai kimpassa tauluun silloin tällöin. Häipyvät virtojen katkaisulla tai toisella ja ilmaantuvat milloin haluavat.
Akku(alle vuoden vanha) on toki kovilla pätkäajossa, jota suoritan pääasiassa. Mutta parista hidaslaturi-latauksesta huolimatta
ongelma ei poistu. Alfaownerissa yksi kaveri löysi syyllisen(?) apukuskin penkin alla olevasta vihreästä liittimestä ja sen paskoista johdotuksista.
Jalkatilan body kompuutteria vilkaisin ja se tienoo vaikutti kuivalta ja asianmukaiselta. En ole ronklaillut toistaiseksi mitään liittimiä.
Suht tuttu vaiva tuntuu olevan Giulioissa, mutta mitä raati ehdottaa ratkaisuksi?
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Stelvio sai minulla alkuun samantyyppisen sekoamiskohtauksen ja se tokeni uudella akulla ja n+1 ohjelmistomodulin päivityksellä.
- Polforea
- Viestit: 11763
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Täkäläiset marmorit ei vissiin ole ihan automaattisesti tai edes helposti ole olleet noita softia päivittelemässä, joten jos ei itse ole päivityskuittia kouraan saanut tai versioita tarkistanut, niin ei kannata varmaksi sanoa ettei voisi olla vanhaa kamaa sisällä.
Johtopäätös: aloittaisin kyllä tsekkaamalla ne softaversiot, että mitä softaa autossa on ajossa.
Johtopäätös: aloittaisin kyllä tsekkaamalla ne softaversiot, että mitä softaa autossa on ajossa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Ja ohjelmistoihin liittyen, minulle kerrottiin että uudemmissa versioissa olisi eri moduleiden vaatimia ajoituksia rukattu niin että virheimoitus ei tule heti ruutuun jos joku moduli vastaa hieman hitaammin toiselle.
En kyllä itse laittunut CAN bus analysaattoria kiinni väylään että voisi varmuudella sanoa yhtään mitään aiheesta.
En kyllä itse laittunut CAN bus analysaattoria kiinni väylään että voisi varmuudella sanoa yhtään mitään aiheesta.
- silverine
- Viestit: 2485
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Re: Alfa Romeo Giulia 952
^ ^^ ^^^ ^^^^
Käyn maanantaina Akkupojilla mittauttamassa akun kunnon. Onhan se mahdollista/loogista, että jatkuva pätkäajo ilman ylläpitolatausta
on tappanut alle vuoden vanhaa akkua sen verran, että Giulia rupeaa vetämään hernettä nenään. Siis rupeaa pudottelemaan toimintoja
ns. tärkeämpien tieltä.
Pääasiassa suhaan vain 15km taivalta eestaas, talvella perse -ja handugrilliä ja lämppäriä päällä, kesällä sitten ilmastointi.
Jos todellakin akku on kypsä, niin täytyy miettiä, miten varsinkin talvella onnistuisi ylläpitolatailu kivuttomasti.
Käyn maanantaina Akkupojilla mittauttamassa akun kunnon. Onhan se mahdollista/loogista, että jatkuva pätkäajo ilman ylläpitolatausta
on tappanut alle vuoden vanhaa akkua sen verran, että Giulia rupeaa vetämään hernettä nenään. Siis rupeaa pudottelemaan toimintoja
ns. tärkeämpien tieltä.
Pääasiassa suhaan vain 15km taivalta eestaas, talvella perse -ja handugrilliä ja lämppäriä päällä, kesällä sitten ilmastointi.
Jos todellakin akku on kypsä, niin täytyy miettiä, miten varsinkin talvella onnistuisi ylläpitolatailu kivuttomasti.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Giulia todellakin allerginen alhaiselle akkujännitteelle.
Itse olen huomannut että jos jännite alle 12,0 V niin varmuudella heti tipahtaa Start&Stop pois pelistä. Toissa päivänä ajoin ~ 30km lenkin, eikä Start&Stop pelannut.
Eilen mittasin akkujännitteen, ja oli 12,1V joten todella allerginen on. Yleensä ajan talvella yhden ~ 70 km lenkin viikossa, ja varmuudeksi käytän ylläpitolaturissa kahden viikon välein. Auto, kuin myös akku 2v ja rapiat.
Itse olen huomannut että jos jännite alle 12,0 V niin varmuudella heti tipahtaa Start&Stop pois pelistä. Toissa päivänä ajoin ~ 30km lenkin, eikä Start&Stop pelannut.
Eilen mittasin akkujännitteen, ja oli 12,1V joten todella allerginen on. Yleensä ajan talvella yhden ~ 70 km lenkin viikossa, ja varmuudeksi käytän ylläpitolaturissa kahden viikon välein. Auto, kuin myös akku 2v ja rapiat.
- Cloverleaf
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Minkä kokoinen akku sulla nyt on? Oma Giulia aivan hylki 80 Ah akkua vähän samanmoisin oirein ja se piti vaihtaa 92 Ah versioon (tai mikä se alkuperäinen olikaan).silverine kirjoitti: ↑05 Huhti 2025, 11:24^ ^^ ^^^ ^^^^
Käyn maanantaina Akkupojilla mittauttamassa akun kunnon. Onhan se mahdollista/loogista, että jatkuva pätkäajo ilman ylläpitolatausta
on tappanut alle vuoden vanhaa akkua sen verran, että Giulia rupeaa vetämään hernettä nenään. Siis rupeaa pudottelemaan toimintoja
ns. tärkeämpien tieltä.
Pääasiassa suhaan vain 15km taivalta eestaas, talvella perse -ja handugrilliä ja lämppäriä päällä, kesällä sitten ilmastointi.
Jos todellakin akku on kypsä, niin täytyy miettiä, miten varsinkin talvella onnistuisi ylläpitolatailu kivuttomasti.
- karila
- Viestit: 1228
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Itsellä nyt 5 vuotias akku Giuliassa.
8 kk ikäisenä nuukahti kesällä niin että joulukuusi näytössä ja jarruvalotkin vilkkui.
Ladattiin huollossa täyteen ja sen jälkeen ei enää ole nuupahtanut.
Ylläpitolaturi käytössä myös kesällä. Sain ohjeeksi myös
ottaa automaattivalot ja kahvatunnistuksen pois käytöstä.
Nyt täytyyy talveksi hankkia uusi 95Ah agm akku. Herkkä vehje jännitteelle.
8 kk ikäisenä nuukahti kesällä niin että joulukuusi näytössä ja jarruvalotkin vilkkui.
Ladattiin huollossa täyteen ja sen jälkeen ei enää ole nuupahtanut.
Ylläpitolaturi käytössä myös kesällä. Sain ohjeeksi myös
ottaa automaattivalot ja kahvatunnistuksen pois käytöstä.
Nyt täytyyy talveksi hankkia uusi 95Ah agm akku. Herkkä vehje jännitteelle.
- Kari
- Maunu
- Viestit: 3622
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Stelviossa on edelleen paikoillaan alkuperäinen akku 2017 leimalla. Hyvin toimii, eikä kertaakaan ole tullut mitään valitusta autolta.
Toivottavasti on yhtä hyvä akku kuin pojan w203 Mersussa oli alkuperäinen. Kesti vain melkein 22 vuotta, ennen kuin meni vaihtoon. Tuolloinkin sai vielä auton käyntiin, mutta vähän laiskasti. CCA oli enää 120A, kun uutena oli 760A.
Toivottavasti on yhtä hyvä akku kuin pojan w203 Mersussa oli alkuperäinen. Kesti vain melkein 22 vuotta, ennen kuin meni vaihtoon. Tuolloinkin sai vielä auton käyntiin, mutta vähän laiskasti. CCA oli enää 120A, kun uutena oli 760A.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 1060
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Koodit joo. Jos siellä on B0050-13 niin se on sitten se kuskin turvavyön lukitsin + siihen tuleva johtosarja. 300€ homma. Voi toki selvitä myös just liittimiä ropaamalla, mutta itselläni poistui vasta tuon operaation jälkeen eikä tullut enää takaisin. Se lyö tosiaan airbagin, sähköisen käsijarrun ja start&stopin. Poistuu kyllä käynnistämällä uudelleen mutta tulee taas jossain kohtaa randomisti uudelleen.alfa 156 v6 kirjoitti: ↑05 Huhti 2025, 08:40Mitä vikakoodeja antaa? Ei näihin arvaamalla oikeata korjausta todennäkösesti saa… oma teki samaa showta ollessaan uusi, homma hoitui silloin ohjelmistopäivityksellä. Luulisi että tässä vaiheessa ei enää tuollanen bugi voi olla kyseessäsilverine kirjoitti: ↑04 Huhti 2025, 18:28Vajaan vuoden kuherrusvuosi näyttää päättyneen Giulian kanssa. Tai no, auto käy, kukkuu, kiihtyy ja taipuu kivasti edelleen,
mutta Ekku Peltomäen valoshow häiritsee suhdetta. Eli sähköinen käsijarru, airbag, start stop -varoitusvalot ilmestyvät
yksitellen tai kimpassa tauluun silloin tällöin. Häipyvät virtojen katkaisulla tai toisella ja ilmaantuvat milloin haluavat.
Akku(alle vuoden vanha) on toki kovilla pätkäajossa, jota suoritan pääasiassa. Mutta parista hidaslaturi-latauksesta huolimatta
ongelma ei poistu. Alfaownerissa yksi kaveri löysi syyllisen(?) apukuskin penkin alla olevasta vihreästä liittimestä ja sen paskoista johdotuksista.
Jalkatilan body kompuutteria vilkaisin ja se tienoo vaikutti kuivalta ja asianmukaiselta. En ole ronklaillut toistaiseksi mitään liittimiä.
Suht tuttu vaiva tuntuu olevan Giulioissa, mutta mitä raati ehdottaa ratkaisuksi?
- silverine
- Viestit: 2485
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Giulian akku käyty mittauttamassa. 776A/900A antoi ulos, eli akku kunnossa. Perjantaina olin hidaslaturilla lataillut,
kaveri sanoi, että halvemmalla ctek:llä ei välttämättä jaksa ponnistaa akkua ihan täyteen. Kahteen kertaan olin
ladannut 3vk sisään ja molemmilla kerroilla huomannut, että akun tila "käyttövalmis" eli led 4/7 odotutti itseään aika kauan.
Eli vähän vajaassa hapessa akku on luultavasti ollut. Ostin laturin, jota voi käyttää ulkona ja jolla akun saa varmasti täyteen.
Auto ei ole herjaillut mitään viimeisimmän latauksen jälkeen. Seuraamma tilannetta ennen johtopäätöksiä.
Vikakoodeja riitti, 14 kpl. Kaikenlaista ihmeellistä. Joukossa myös JanV:n mainitsema B0050-13.
Myös B1B51-00 - 1.rivin kuljettajan turvavyön tunnistinpiiri korkea. Tästä luonnehdinnasta voi ehkä olla ylpeä.
kaveri sanoi, että halvemmalla ctek:llä ei välttämättä jaksa ponnistaa akkua ihan täyteen. Kahteen kertaan olin
ladannut 3vk sisään ja molemmilla kerroilla huomannut, että akun tila "käyttövalmis" eli led 4/7 odotutti itseään aika kauan.
Eli vähän vajaassa hapessa akku on luultavasti ollut. Ostin laturin, jota voi käyttää ulkona ja jolla akun saa varmasti täyteen.
Auto ei ole herjaillut mitään viimeisimmän latauksen jälkeen. Seuraamma tilannetta ennen johtopäätöksiä.
Vikakoodeja riitti, 14 kpl. Kaikenlaista ihmeellistä. Joukossa myös JanV:n mainitsema B0050-13.
Myös B1B51-00 - 1.rivin kuljettajan turvavyön tunnistinpiiri korkea. Tästä luonnehdinnasta voi ehkä olla ylpeä.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Olen itsekin huomannut tuon, että Giulia on todella herkkä akun jännitteelle.
Omaan autoon laitettiin talvella uusi akku ja mitään ongelmia ei ollut sen kanssa niin kauan kuin oli vielä sen verran pakkasia, että autoa sai aamulla lämmittää. Koska ylläpitolaturi piti myös akun jännitettä hyvänä.
Nyt on jo jonkin aikaa voinut ajella ilman lämmitystä ja huomasin tuossa pari päivää sitten, että Start&Stop ei enää toimi.
No tökkäsin auton lämmitykseen ja lataukseen päiväksi ja taas toimii.
Mutta meikäläisen ajot on kyllä niin pätkäajoa kuin olla vain voi. Yleensä sellaisia 2-5 km kerrallaan. Yhtenä päivänä laskin, että yhdeksän tuollaista tuli tehtyä. Jotta että ei varmasti ole akulle ihan parasta tuollainen.
Mutta ei auta valittaa, vaan pitää vain latailla akkua, jos tarve tulee. Ja kyllä tässä kesällä onneksi vähän pidempiäkin matkoja on tiedossa.
Kesällä pitäisi kyllä jarrulevyt ja -palat vaihtaa. Onko suosituksia hyvistä? Alkuperäiset ei tarvitse olla eikä myöskään mitään radalle tarkoitettua superlaatua. Semmoiset hinta-laatusuhteelta hyvät riittää vallan mainiosti.
Omaan autoon laitettiin talvella uusi akku ja mitään ongelmia ei ollut sen kanssa niin kauan kuin oli vielä sen verran pakkasia, että autoa sai aamulla lämmittää. Koska ylläpitolaturi piti myös akun jännitettä hyvänä.
Nyt on jo jonkin aikaa voinut ajella ilman lämmitystä ja huomasin tuossa pari päivää sitten, että Start&Stop ei enää toimi.
No tökkäsin auton lämmitykseen ja lataukseen päiväksi ja taas toimii.
Mutta meikäläisen ajot on kyllä niin pätkäajoa kuin olla vain voi. Yleensä sellaisia 2-5 km kerrallaan. Yhtenä päivänä laskin, että yhdeksän tuollaista tuli tehtyä. Jotta että ei varmasti ole akulle ihan parasta tuollainen.
Mutta ei auta valittaa, vaan pitää vain latailla akkua, jos tarve tulee. Ja kyllä tässä kesällä onneksi vähän pidempiäkin matkoja on tiedossa.
Kesällä pitäisi kyllä jarrulevyt ja -palat vaihtaa. Onko suosituksia hyvistä? Alkuperäiset ei tarvitse olla eikä myöskään mitään radalle tarkoitettua superlaatua. Semmoiset hinta-laatusuhteelta hyvät riittää vallan mainiosti.
-
- Viestit: 360
- Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
- Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Brembot toimineet hyvin
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Kiitos! Mikä on kokemus, saavatko korjaamot itse tilattua noita vai onko järkevämpi hankkia setti paloja ja levyjä itse?
Samoin öljyjen suhteen. Kannattaako hankkia öljyt itse vai antaa korjaamon hankkia?
Moottori-, vaihteisto- ja peräöljyt olisi tarkoitus vaihdattaa, kun ei varsinkaan noista jälkimmäisistä ole tietoa, milloin on vaihdettu, jos koskaan.
- 155156
- Viestit: 2206
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Peräöljyjen saatavuuden kanssa Hedin Automotivella (ex- Delta Auto Jyväskylä) oli ns. haasteita, vaikka kyseessä virallinen Alfa Romeo -merkkihuolto. Sain ostettua puuttuneen etuperän öljyn Nokian Autotalon kautta ja vaihdatin Heeedinillä. Siellä ovat vaihtaneet myös muualta ostetut Brembo jarrulevyt ja -palat. Sain heidän kommenteista sellaisen käsityksen, että takajarrujen osien vaihto olisi ollut tavallista työläämpi/hankalampi homma. En tiedä miksi.
- Polforea
- Viestit: 11763
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Noista kannattaa jutella etuktäeen korjaamon kanssa etukäteen. Jos saat koko homman korjaamolta, niin on itellä vähemmän tekemistä ja ongelmatilanteissa vain yksi reklamaatiokanava eli elämä sinänsä helpompaa. Hyvän korjaamon kanssa pystyy kuitenkin juttelemaan ja hyvä korjaamo mm. ymmärtää, miksi öljypurkista pitää lukea muutakin kuin viskositeettiluokitus.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 360
- Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
- Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Squadrasportivalta oon tilannu Saksasta huoltoihin tarvittavat jutut. Takajarrujen rempassa ei ollut mitään erityista vaikeutta..
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 11 Huhti 2018, 10:32
- Car(s): Giulia 2.0 -18
ex. 159 2.4 JTDm Q4 -08 - Paikkakunta: E-Savo
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Jos haluaa käyttää öljyinä alkuperäistä Seleniaa niin Ebayn kautta Saksasta tilaamalla on saanut parhaaseen hintaan ainakin isommat satsit. Yllämainittu Squadra Sportiva on myös hyvä hankintakanava orkkislaatuisten Alfa-osien kanssa. Jarrut ja muut perinteiset huolto-osat olen tilannut Aeromotorsilta, jossa pystyy valitsemaan haluamansa valmistajan eivätkä vaihtele osia maksun jälkeen ominpäin.
-
- Viestit: 136
- Liittynyt: 08 Syys 2004, 02:00
- Car(s): Giulia Veloce Ti -2022, kolmas Alfa.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Oletteko törmänneet mistä voisi hommata vaihdevalitsimen lukitusnupin? Eli sen joka on vaihdevalitsimen etuosassa alla. Pieni muovinen osa jossa on näemmä kynnet toisessa reunassa ja nuo kynnet ovat nyt menneet poikki. Nyt ei tuo "nuppi" pysy paikallaan.
"I’m too old to drive boring cars"
-
- Viestit: 136
- Liittynyt: 08 Syys 2004, 02:00
- Car(s): Giulia Veloce Ti -2022, kolmas Alfa.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Ei näemmä ihan uusi juttu: https://www.giuliaforums.com/threads/ge ... off.58173/
"I’m too old to drive boring cars"
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Pakko myöntää, että en öljyistä niin kauheasti tiedä, joten on pakko kysyä tarkentavia kysymyksiä.
Onko noihin öljyihin (moottori, vaihteisto, perä) olemassa jotain speksejä, jotka öljyjen pitäisi vähintään täyttää, jotta ovat hyviä?
Tai olisiko vain parempi käyttää jotain orggisöljyjä?
Jos muutkin on orggis käy, niin voitteko kertoa, että mitä öljyjä olette itse käyttäneet?
Mites muuten öljynsuodattimet? Onko niissä jotain erikoista?
Jarruja tutkin sen verran, että lienee tarpeen vain palat vaihtaa edestä. Ja ehkä takaa.
Takalevy on ihan kulumaton ja edessä on vähän kulumaa. Mutta ei niin paljoa, että tälle vuodelle ainakaan pitäisi vielä vaihtaa.
Olen joihinkin autoihin itse vaihtanut palat aiemmin. Mietin, että josko nuo voisi myös Alfaan itse vaihtaa. Isoin homma ilmeisesti noiden tappien irti saaminen?
Onko noihin öljyihin (moottori, vaihteisto, perä) olemassa jotain speksejä, jotka öljyjen pitäisi vähintään täyttää, jotta ovat hyviä?
Tai olisiko vain parempi käyttää jotain orggisöljyjä?
Jos muutkin on orggis käy, niin voitteko kertoa, että mitä öljyjä olette itse käyttäneet?
Mites muuten öljynsuodattimet? Onko niissä jotain erikoista?
Jarruja tutkin sen verran, että lienee tarpeen vain palat vaihtaa edestä. Ja ehkä takaa.
Takalevy on ihan kulumaton ja edessä on vähän kulumaa. Mutta ei niin paljoa, että tälle vuodelle ainakaan pitäisi vielä vaihtaa.
Olen joihinkin autoihin itse vaihtanut palat aiemmin. Mietin, että josko nuo voisi myös Alfaan itse vaihtaa. Isoin homma ilmeisesti noiden tappien irti saaminen?
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 11 Huhti 2018, 10:32
- Car(s): Giulia 2.0 -18
ex. 159 2.4 JTDm Q4 -08 - Paikkakunta: E-Savo
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Minkälaisia roiskeläppiä olette viritelleet Giulian etupyörille? Pitäisi jotain keksiä hillitsemään helmojen kohtaamaa kivisuihkua. Ebaysta löytyy muutama Giuliaan tarkoitettu versio, mutta eivät oikein vakuuta kun kuvissa on ihan eri auto.
Toisena kysymyksenä: onko kellään Velocen takaspuskurin kanssa Brinkin vetokoukkua? Vaatiiko isonkin aukon leikkaamisen diffuusoriin? Tekisi mieli laittaa tuplaulostulot ja samalla menisi Veloce-tyylinen diffuusori kätevästi paikoilleen. Nykyisessä perusmallin difuusorissa on Alfan alkuperäinen vetokoukkuaukon suojalevy paikoillaan, mutta Veloce vaatii erilaisen suojan eikä orkkissuojan sopimisesta tarvikediffuun ole takeita. Lisäksi parisataa euroa tuollaisesta läpyskästä ei investointina houkuttele.
Toisena kysymyksenä: onko kellään Velocen takaspuskurin kanssa Brinkin vetokoukkua? Vaatiiko isonkin aukon leikkaamisen diffuusoriin? Tekisi mieli laittaa tuplaulostulot ja samalla menisi Veloce-tyylinen diffuusori kätevästi paikoilleen. Nykyisessä perusmallin difuusorissa on Alfan alkuperäinen vetokoukkuaukon suojalevy paikoillaan, mutta Veloce vaatii erilaisen suojan eikä orkkissuojan sopimisesta tarvikediffuun ole takeita. Lisäksi parisataa euroa tuollaisesta läpyskästä ei investointina houkuttele.
- 155156
- Viestit: 2206
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Ohjekirjassa on tarkat tiedot siitä, että mikä öljy käy mihinkin. Takavetoisen suhteen taulukon/listan tulkinta on helpompaa, kun peräöljyjä on vain yhdet.nepa kirjoitti: ↑12 Huhti 2025, 09:34Pakko myöntää, että en öljyistä niin kauheasti tiedä, joten on pakko kysyä tarkentavia kysymyksiä.
Onko noihin öljyihin (moottori, vaihteisto, perä) olemassa jotain speksejä, jotka öljyjen pitäisi vähintään täyttää, jotta ovat hyviä?
Tai olisiko vain parempi käyttää jotain orggisöljyjä?
Jos muutkin on orggis käy, niin voitteko kertoa, että mitä öljyjä olette itse käyttäneet?
Mites muuten öljynsuodattimet? Onko niissä jotain erikoista?
ZF-automaatin ainoa järkevä vaihtoehto lienee ZF:n oma vaihtosarja (öljypohja suodattimieen + öljyt) tai sitten pelkät öljyt. Itse vaihdatin suodattimen eli uuden öljypohjan kanssa. Hinta oli noin 580 euroa (Team F40), mutta tuotahan ei tarvitse olla koko ajan vaihdattamassa.
Alkuperäinen moottoriöljysuodatin on edullinen.
- Pujazuba
- Viestit: 2395
- Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
- Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Takajarrujen huollon yhteydessä jos ei seuraa oikeaa työjärjestystä voi ilmeisesti käydä sellainen juttu että auto jää jarrujen huoltotilaan jumiin. Tästä on hyvin kirjoitettu Giuliaforumissa ratkaisuineen. Mulle tämä kävi huollossa jonka takia auto jäi pajaan yön yli.
Automaattivaihteiston huolto settejä on hyvin saatavilla monelta tarvikevalmistajalta. Tarkistaisin että käytettävä öljy täyttää ohjekirjan speksit muttei tietenkään tarvitse olla tehtaan mainitsema tuote. Esim. Autodocissa riittää vaihtoehtoja näistä.
Peräöljyn kanssa sama kuin yo. Kannattaa varmistaa ohjekirjan speksien mukaan. Hiljattain kun vaihdatin tämän huollossa, huolto käytti Febin öljyä jossa oikea FIAT speksi.
Automaattivaihteiston huolto settejä on hyvin saatavilla monelta tarvikevalmistajalta. Tarkistaisin että käytettävä öljy täyttää ohjekirjan speksit muttei tietenkään tarvitse olla tehtaan mainitsema tuote. Esim. Autodocissa riittää vaihtoehtoja näistä.
Peräöljyn kanssa sama kuin yo. Kannattaa varmistaa ohjekirjan speksien mukaan. Hiljattain kun vaihdatin tämän huollossa, huolto käytti Febin öljyä jossa oikea FIAT speksi.
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Palaan aikeisempaan tunkkikeskusteluun. 80-90-luvun vaihteessa hankkimaani tunkkia en ole malttanut päivittää vaan ajan etupyörän korokkeelle ja tunkki mahtuu alle.
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Eilen kesken ajon kuului kolme nopea korkeaa ääntä ja mittaristossa näkyi joku teksti. Satuin juuri katselemaan muualle ja en ehtinyt nähdä, mitä mittaristossa luki, mutta jokin teksti siinä vilahti.
Kaistavahti antaa kolme "tärinä"ääntä ja tuo ei siis se ollut.
Joku muu vastaava varoitussysteemi kenties?
Kaistavahti antaa kolme "tärinä"ääntä ja tuo ei siis se ollut.
Joku muu vastaava varoitussysteemi kenties?
- alfa 156 v6
- Viestit: 5476
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Alfa Romeo Giulia 952
törmäysvaroitus? aika ärsyttävän äänen antaa ennen kuin jarruttaa jos tarpeen.nepa kirjoitti: ↑22 Huhti 2025, 14:05Eilen kesken ajon kuului kolme nopea korkeaa ääntä ja mittaristossa näkyi joku teksti. Satuin juuri katselemaan muualle ja en ehtinyt nähdä, mitä mittaristossa luki, mutta jokin teksti siinä vilahti.
Kaistavahti antaa kolme "tärinä"ääntä ja tuo ei siis se ollut.
Joku muu vastaava varoitussysteemi kenties?
- Pujazuba
- Viestit: 2395
- Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
- Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Kuulostaa törmäysvaroitukselta. Itselläni hyvin harvoin aktivoituu vaikka tuntuu siltä että ajotapa olisi tämän aktivoitumisen tyylinen useammin.
Autom. hätäjarrutus ei muuten ole mikään pehmeä kokemus sillä kerran kun se aktivoitui niin se oli kuin nyrkki naamaan. Onneksi jarrutus kesti sekunnin murto-osan vaan.
Kaistavahdin ääni on melko korkea ja ärsyttävä omassa kun taas törmäysvaroitus melko hiljaisempi.
Autom. hätäjarrutus ei muuten ole mikään pehmeä kokemus sillä kerran kun se aktivoitui niin se oli kuin nyrkki naamaan. Onneksi jarrutus kesti sekunnin murto-osan vaan.
Kaistavahdin ääni on melko korkea ja ärsyttävä omassa kun taas törmäysvaroitus melko hiljaisempi.
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Onko kellään kokemusta diskantin suojaritilän poistosta. Tarkoitus vaihtaa uudet kaiuttimet. Verhoilunpoistosetillä yrittänyt ottaa mutta tiukassa on kiinni.
- Liitteet
-
- Diskantti
- IMG_9861.jpeg (80.91 KiB) Katsottu 1301 kertaa
- Maunu
- Viestit: 3622
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Tyhmä auttaa vain kuvialla, kun ei tiedä asiasta mitään.
https://ovoko.fi/osat/pca11678-alfa-rom ... imen-suoja
https://ovoko.fi/osat/pca11678-alfa-rom ... imen-suoja
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 11 Huhti 2018, 10:32
- Car(s): Giulia 2.0 -18
ex. 159 2.4 JTDm Q4 -08 - Paikkakunta: E-Savo
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Ei ole kokemusta, mutta virallinen ohje irrotuttaa a-pilarin verhoilun.
- Liitteet
-
- Screenshot_20250424_183924_Firefox.jpg (41.32 KiB) Katsottu 1203 kertaa
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Pääsiäisenä alkoi oikeasta etukulmasta kuulumaan kääntäessä ja kuopista ajettaessa narinaa. Arvelin, että alapallonivel olisi kuiva ja tein perinteisen tempun, että ostin apteekista ruiskun ja neulan ja laitoin sillä rasvaa niveleen kumin läpi. Narina häipyi, joten 10 eurolla sai tuon fiksattua.
Onko Giulioissa mitenkään yleistä tuo kuivuminen? Sinänsähän tuota tapahtuu autossa kuin autossa eikä tuosta jaksa paljoa murehtia, kun fiksaus on helppoa ja nopeaa.
Tokihan tuo on merkki siitä, että vaihto on varmaan jossain vaiheessa edessä. Mutta vielä en ajatellut vaihtaa, jos tuolla fiksauksella pärjää taas.
Onko Giulioissa mitenkään yleistä tuo kuivuminen? Sinänsähän tuota tapahtuu autossa kuin autossa eikä tuosta jaksa paljoa murehtia, kun fiksaus on helppoa ja nopeaa.
Tokihan tuo on merkki siitä, että vaihto on varmaan jossain vaiheessa edessä. Mutta vielä en ajatellut vaihtaa, jos tuolla fiksauksella pärjää taas.
- Raikkoo
- Viestit: 315
- Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
- Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Viime keväänä ensimmäinen alusta väljyys ilmestyi Giuliaan, kilometreillä 125tkm ja kyseessä juurikin etuoikea alapallo. Narinaa ei ilmennyt.nepa kirjoitti: ↑28 Huhti 2025, 14:55Pääsiäisenä alkoi oikeasta etukulmasta kuulumaan kääntäessä ja kuopista ajettaessa narinaa. Arvelin, että alapallonivel olisi kuiva ja tein perinteisen tempun, että ostin apteekista ruiskun ja neulan ja laitoin sillä rasvaa niveleen kumin läpi. Narina häipyi, joten 10 eurolla sai tuon fiksattua.
Onko Giulioissa mitenkään yleistä tuo kuivuminen? Sinänsähän tuota tapahtuu autossa kuin autossa eikä tuosta jaksa paljoa murehtia, kun fiksaus on helppoa ja nopeaa.
Tokihan tuo on merkki siitä, että vaihto on varmaan jossain vaiheessa edessä. Mutta vielä en ajatellut vaihtaa, jos tuolla fiksauksella pärjää taas.
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Vähän enemmän on omalla ajettu, joten kilometrien puolesta tieten jo odotettavaa tuollaiset pienet viat.
Miten sinulla tuntui tuo väljyys? Itsellä on alusta ja ohjaus hyvin jämäkkä. Välyksiä tai kolauksia ei tunnu. Jousitus on hyvä ja samalla alusta kuitenkin jämäkkä. Ohjaus on tarkka tiukissakin mutkissa.
Joten sen puolesta ei ongelmia tunnu olevan. Toivottavasti tuo nivel muuten olisi kunnossa, mutta kuivahtanut vain.
- mutt
- Viestit: 5786
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Rasvat ei häviä nivelestä juuri muuten, kuin peseytymällä. Sinne siis pääsee vettä, ja vesi vie pikkuhiljaa rasvat mennessään. Tyypillisesti nivelissä on muutenkin ihan minimimäärä jotain halpaa rasvaa, joten paljon ei tarvita.
Jos kumi on nivelen yläpuolella, on selvää, mistä vesi sinne pääsee. Jos alapuolella, todennäköinen reitti on taakse prässätyn peltilevyn sauma. Aikoinaan Lybrassa sai raidetangonpäitä vaihdella parin vuoden välein, vaikka kuinka yritti laatumerkkiä laitella. Sitten käsittelin uusien päiden takalevyn kotelosuojalla, joka tunkeutui saumoihin, ja tukki veden pääsyn. Sen jälkeen ei ole tarvinnut vaihdella, n. 10:een vuoteen.
Uusiin niveliin kannattaa yleensä lisätä rasvaa, sitä on niissä ihan olematon määrä. Jotain veden kestävää vielä, jos kumi on nivelen yläpuolella.
Jos kumi on nivelen yläpuolella, on selvää, mistä vesi sinne pääsee. Jos alapuolella, todennäköinen reitti on taakse prässätyn peltilevyn sauma. Aikoinaan Lybrassa sai raidetangonpäitä vaihdella parin vuoden välein, vaikka kuinka yritti laatumerkkiä laitella. Sitten käsittelin uusien päiden takalevyn kotelosuojalla, joka tunkeutui saumoihin, ja tukki veden pääsyn. Sen jälkeen ei ole tarvinnut vaihdella, n. 10:een vuoteen.
Uusiin niveliin kannattaa yleensä lisätä rasvaa, sitä on niissä ihan olematon määrä. Jotain veden kestävää vielä, jos kumi on nivelen yläpuolella.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- dnapekko
- Viestit: 635
- Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
- Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Thesiksen antenni vuosi vettä sisälle, ja nyt kun auto oli maalarilla ja antenninjalka irti oli mahdollisuus syventyä asiaan. Näytti siltä, että se muovikuminen tiiviste katon ja jalan välissä oli löystynyt, ja päästänyt vettä sisäänsä, josta se meni muoviosan ja metallisen pohjalevyn ohuesta raosta onttoa pulttia pitkin sisälle. Siihen hommasin sellaista tunkeutuvaa tiivistelitkua, joka menee kapillaarisesti pieniin rakoihin ja tiivistää ne. Toimi oikein hyvin. Voisi olla jossain tuollaisessakin hyvä tuote. Parempi keksiä käyttötarkoituksia, kun antennijalan tiivistämiseen ei paljoa mennyt

Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001
- Raikkoo
- Viestit: 315
- Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
- Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Ihan vain kolisi tien epätasaisuuksissa, ei sitä normaalissa ajossa muuten huomannut.nepa kirjoitti: ↑28 Huhti 2025, 15:38Vähän enemmän on omalla ajettu, joten kilometrien puolesta tieten jo odotettavaa tuollaiset pienet viat.
Miten sinulla tuntui tuo väljyys? Itsellä on alusta ja ohjaus hyvin jämäkkä. Välyksiä tai kolauksia ei tunnu. Jousitus on hyvä ja samalla alusta kuitenkin jämäkkä. Ohjaus on tarkka tiukissakin mutkissa.
Joten sen puolesta ei ongelmia tunnu olevan. Toivottavasti tuo nivel muuten olisi kunnossa, mutta kuivahtanut vain.
-
- Viestit: 44
- Liittynyt: 31 Tammi 2018, 10:35
- Car(s): 2017 AWD Giulia Veloce
2012 Giulietta MA170 (kiitos palvelusvuosista)
2006 Fiat Punto 60 Dynamic
1995 Fiat Uno - Paikkakunta: Uuleopori
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Vähän yli puolivuotta mennyt itselle uuden Giulian kanssa kyllä todella luotettavasti ja helposti.
Nyt alkoi auto muistuttelemaan lähestyvästä kesästä pyytämällä öljynvaihtoa. Mitä on raati mieltä, tämän ikäiseen (2017, 111tkm Q4 Veloce), olisiko hyvä varata myös muuta huoltoa? Pistin myyjäliikkeeseen kyselyn tarkemmasta huoltodokumentaatiosta, kun tällä hetkellä se on luokkaa merkinnät huoltokirjassa. Mutta mikäli tarkempaa dataa ei ole saatavilla, onko raadilla suosituksia mitä ainakin tarkastuttaisi tässä tulevassa huollossa?
Mitään ongelmia ei ole tosiaan ollut, laatikko vaihtaa nätisti eikä auto muutenkaan ujostele. Hieman erilainen kokemus, kuin giuliettan pari kuukautta ostosta ujeltamaan alkanut vaihdelaatikko
Nyt alkoi auto muistuttelemaan lähestyvästä kesästä pyytämällä öljynvaihtoa. Mitä on raati mieltä, tämän ikäiseen (2017, 111tkm Q4 Veloce), olisiko hyvä varata myös muuta huoltoa? Pistin myyjäliikkeeseen kyselyn tarkemmasta huoltodokumentaatiosta, kun tällä hetkellä se on luokkaa merkinnät huoltokirjassa. Mutta mikäli tarkempaa dataa ei ole saatavilla, onko raadilla suosituksia mitä ainakin tarkastuttaisi tässä tulevassa huollossa?
Mitään ongelmia ei ole tosiaan ollut, laatikko vaihtaa nätisti eikä auto muutenkaan ujostele. Hieman erilainen kokemus, kuin giuliettan pari kuukautta ostosta ujeltamaan alkanut vaihdelaatikko

- Polforea
- Viestit: 11763
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo Giulia 952
^8v ja reilu 100tkm, eikö se oisi hyvä aika vaihtaa ikinesteet, eli voimansiirron (vaihteisto, perät) öljyt uusiin?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.