Alfa Romeo Giulia 952

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin

Aiotko hankkia Giulian?

Ennakkotilaan asap
4
1%
Heti kun se tulee myyntiin, ei tarvitse edes koeajaa
6
1%
Käyn testaamassa ja ostan, mikäli on hyvä ja hinta on ok
46
10%
Odottelen myytäviä esittelyautoja
5
1%
Ostan vuoden/kaksi ajetun sitten joskus
75
16%
Ostan sitten joskus
260
57%
Tuskin
46
10%
En ikinä
13
3%
 
Ääniä yhteensä: 455

Avatar
silverine
Viestit: 2485
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja silverine »

Vajaan vuoden kuherrusvuosi näyttää päättyneen Giulian kanssa. Tai no, auto käy, kukkuu, kiihtyy ja taipuu kivasti edelleen,
mutta Ekku Peltomäen valoshow häiritsee suhdetta. Eli sähköinen käsijarru, airbag, start stop -varoitusvalot ilmestyvät
yksitellen tai kimpassa tauluun silloin tällöin. Häipyvät virtojen katkaisulla tai toisella ja ilmaantuvat milloin haluavat.
Akku(alle vuoden vanha) on toki kovilla pätkäajossa, jota suoritan pääasiassa. Mutta parista hidaslaturi-latauksesta huolimatta
ongelma ei poistu. Alfaownerissa yksi kaveri löysi syyllisen(?) apukuskin penkin alla olevasta vihreästä liittimestä ja sen paskoista johdotuksista.
Jalkatilan body kompuutteria vilkaisin ja se tienoo vaikutti kuivalta ja asianmukaiselta. En ole ronklaillut toistaiseksi mitään liittimiä.

Suht tuttu vaiva tuntuu olevan Giulioissa, mutta mitä raati ehdottaa ratkaisuksi?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Taunus
Viestit: 78
Liittynyt: 19 Elo 2017, 18:31

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Taunus »

Kokeile uudella akulla tilanteen korjausta.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5476
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

silverine kirjoitti:
04 Huhti 2025, 18:28
Vajaan vuoden kuherrusvuosi näyttää päättyneen Giulian kanssa. Tai no, auto käy, kukkuu, kiihtyy ja taipuu kivasti edelleen,
mutta Ekku Peltomäen valoshow häiritsee suhdetta. Eli sähköinen käsijarru, airbag, start stop -varoitusvalot ilmestyvät
yksitellen tai kimpassa tauluun silloin tällöin. Häipyvät virtojen katkaisulla tai toisella ja ilmaantuvat milloin haluavat.
Akku(alle vuoden vanha) on toki kovilla pätkäajossa, jota suoritan pääasiassa. Mutta parista hidaslaturi-latauksesta huolimatta
ongelma ei poistu. Alfaownerissa yksi kaveri löysi syyllisen(?) apukuskin penkin alla olevasta vihreästä liittimestä ja sen paskoista johdotuksista.
Jalkatilan body kompuutteria vilkaisin ja se tienoo vaikutti kuivalta ja asianmukaiselta. En ole ronklaillut toistaiseksi mitään liittimiä.

Suht tuttu vaiva tuntuu olevan Giulioissa, mutta mitä raati ehdottaa ratkaisuksi?
Mitä vikakoodeja antaa? Ei näihin arvaamalla oikeata korjausta todennäkösesti saa… oma teki samaa showta ollessaan uusi, homma hoitui silloin ohjelmistopäivityksellä. Luulisi että tässä vaiheessa ei enää tuollanen bugi voi olla kyseessä

FinPat
Viestit: 8422
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Stelvio sai minulla alkuun samantyyppisen sekoamiskohtauksen ja se tokeni uudella akulla ja n+1 ohjelmistomodulin päivityksellä.

Avatar
Polforea
Viestit: 11763
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Täkäläiset marmorit ei vissiin ole ihan automaattisesti tai edes helposti ole olleet noita softia päivittelemässä, joten jos ei itse ole päivityskuittia kouraan saanut tai versioita tarkistanut, niin ei kannata varmaksi sanoa ettei voisi olla vanhaa kamaa sisällä.

Johtopäätös: aloittaisin kyllä tsekkaamalla ne softaversiot, että mitä softaa autossa on ajossa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 8422
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Ja ohjelmistoihin liittyen, minulle kerrottiin että uudemmissa versioissa olisi eri moduleiden vaatimia ajoituksia rukattu niin että virheimoitus ei tule heti ruutuun jos joku moduli vastaa hieman hitaammin toiselle.

En kyllä itse laittunut CAN bus analysaattoria kiinni väylään että voisi varmuudella sanoa yhtään mitään aiheesta.

Avatar
silverine
Viestit: 2485
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja silverine »

^ ^^ ^^^ ^^^^
Käyn maanantaina Akkupojilla mittauttamassa akun kunnon. Onhan se mahdollista/loogista, että jatkuva pätkäajo ilman ylläpitolatausta
on tappanut alle vuoden vanhaa akkua sen verran, että Giulia rupeaa vetämään hernettä nenään. Siis rupeaa pudottelemaan toimintoja
ns. tärkeämpien tieltä.
Pääasiassa suhaan vain 15km taivalta eestaas, talvella perse -ja handugrilliä ja lämppäriä päällä, kesällä sitten ilmastointi.
Jos todellakin akku on kypsä, niin täytyy miettiä, miten varsinkin talvella onnistuisi ylläpitolatailu kivuttomasti.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

MeSoma
Viestit: 104
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Giulia todellakin allerginen alhaiselle akkujännitteelle.
Itse olen huomannut että jos jännite alle 12,0 V niin varmuudella heti tipahtaa Start&Stop pois pelistä. Toissa päivänä ajoin ~ 30km lenkin, eikä Start&Stop pelannut.
Eilen mittasin akkujännitteen, ja oli 12,1V joten todella allerginen on. Yleensä ajan talvella yhden ~ 70 km lenkin viikossa, ja varmuudeksi käytän ylläpitolaturissa kahden viikon välein. Auto, kuin myös akku 2v ja rapiat.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1608
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

silverine kirjoitti:
05 Huhti 2025, 11:24
^ ^^ ^^^ ^^^^
Käyn maanantaina Akkupojilla mittauttamassa akun kunnon. Onhan se mahdollista/loogista, että jatkuva pätkäajo ilman ylläpitolatausta
on tappanut alle vuoden vanhaa akkua sen verran, että Giulia rupeaa vetämään hernettä nenään. Siis rupeaa pudottelemaan toimintoja
ns. tärkeämpien tieltä.
Pääasiassa suhaan vain 15km taivalta eestaas, talvella perse -ja handugrilliä ja lämppäriä päällä, kesällä sitten ilmastointi.
Jos todellakin akku on kypsä, niin täytyy miettiä, miten varsinkin talvella onnistuisi ylläpitolatailu kivuttomasti.
Minkä kokoinen akku sulla nyt on? Oma Giulia aivan hylki 80 Ah akkua vähän samanmoisin oirein ja se piti vaihtaa 92 Ah versioon (tai mikä se alkuperäinen olikaan).

Avatar
karila
Viestit: 1228
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

Itsellä nyt 5 vuotias akku Giuliassa.
8 kk ikäisenä nuukahti kesällä niin että joulukuusi näytössä ja jarruvalotkin vilkkui.
Ladattiin huollossa täyteen ja sen jälkeen ei enää ole nuupahtanut.
Ylläpitolaturi käytössä myös kesällä. Sain ohjeeksi myös
ottaa automaattivalot ja kahvatunnistuksen pois käytöstä.
Nyt täytyyy talveksi hankkia uusi 95Ah agm akku. Herkkä vehje jännitteelle.
- Kari

Avatar
Maunu
Viestit: 3622
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Stelviossa on edelleen paikoillaan alkuperäinen akku 2017 leimalla. Hyvin toimii, eikä kertaakaan ole tullut mitään valitusta autolta.
Toivottavasti on yhtä hyvä akku kuin pojan w203 Mersussa oli alkuperäinen. Kesti vain melkein 22 vuotta, ennen kuin meni vaihtoon. Tuolloinkin sai vielä auton käyntiin, mutta vähän laiskasti. CCA oli enää 120A, kun uutena oli 760A.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

JanV
Viestit: 1060
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

alfa 156 v6 kirjoitti:
05 Huhti 2025, 08:40
silverine kirjoitti:
04 Huhti 2025, 18:28
Vajaan vuoden kuherrusvuosi näyttää päättyneen Giulian kanssa. Tai no, auto käy, kukkuu, kiihtyy ja taipuu kivasti edelleen,
mutta Ekku Peltomäen valoshow häiritsee suhdetta. Eli sähköinen käsijarru, airbag, start stop -varoitusvalot ilmestyvät
yksitellen tai kimpassa tauluun silloin tällöin. Häipyvät virtojen katkaisulla tai toisella ja ilmaantuvat milloin haluavat.
Akku(alle vuoden vanha) on toki kovilla pätkäajossa, jota suoritan pääasiassa. Mutta parista hidaslaturi-latauksesta huolimatta
ongelma ei poistu. Alfaownerissa yksi kaveri löysi syyllisen(?) apukuskin penkin alla olevasta vihreästä liittimestä ja sen paskoista johdotuksista.
Jalkatilan body kompuutteria vilkaisin ja se tienoo vaikutti kuivalta ja asianmukaiselta. En ole ronklaillut toistaiseksi mitään liittimiä.

Suht tuttu vaiva tuntuu olevan Giulioissa, mutta mitä raati ehdottaa ratkaisuksi?
Mitä vikakoodeja antaa? Ei näihin arvaamalla oikeata korjausta todennäkösesti saa… oma teki samaa showta ollessaan uusi, homma hoitui silloin ohjelmistopäivityksellä. Luulisi että tässä vaiheessa ei enää tuollanen bugi voi olla kyseessä
Koodit joo. Jos siellä on B0050-13 niin se on sitten se kuskin turvavyön lukitsin + siihen tuleva johtosarja. 300€ homma. Voi toki selvitä myös just liittimiä ropaamalla, mutta itselläni poistui vasta tuon operaation jälkeen eikä tullut enää takaisin. Se lyö tosiaan airbagin, sähköisen käsijarrun ja start&stopin. Poistuu kyllä käynnistämällä uudelleen mutta tulee taas jossain kohtaa randomisti uudelleen.

Avatar
silverine
Viestit: 2485
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja silverine »

Giulian akku käyty mittauttamassa. 776A/900A antoi ulos, eli akku kunnossa. Perjantaina olin hidaslaturilla lataillut,
kaveri sanoi, että halvemmalla ctek:llä ei välttämättä jaksa ponnistaa akkua ihan täyteen. Kahteen kertaan olin
ladannut 3vk sisään ja molemmilla kerroilla huomannut, että akun tila "käyttövalmis" eli led 4/7 odotutti itseään aika kauan.
Eli vähän vajaassa hapessa akku on luultavasti ollut. Ostin laturin, jota voi käyttää ulkona ja jolla akun saa varmasti täyteen.
Auto ei ole herjaillut mitään viimeisimmän latauksen jälkeen. Seuraamma tilannetta ennen johtopäätöksiä.

Vikakoodeja riitti, 14 kpl. Kaikenlaista ihmeellistä. Joukossa myös JanV:n mainitsema B0050-13.
Myös B1B51-00 - 1.rivin kuljettajan turvavyön tunnistinpiiri korkea. Tästä luonnehdinnasta voi ehkä olla ylpeä.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

nepa
Viestit: 54
Liittynyt: 23 Helmi 2013, 09:34
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja nepa »

Olen itsekin huomannut tuon, että Giulia on todella herkkä akun jännitteelle.
Omaan autoon laitettiin talvella uusi akku ja mitään ongelmia ei ollut sen kanssa niin kauan kuin oli vielä sen verran pakkasia, että autoa sai aamulla lämmittää. Koska ylläpitolaturi piti myös akun jännitettä hyvänä.
Nyt on jo jonkin aikaa voinut ajella ilman lämmitystä ja huomasin tuossa pari päivää sitten, että Start&Stop ei enää toimi.
No tökkäsin auton lämmitykseen ja lataukseen päiväksi ja taas toimii.

Mutta meikäläisen ajot on kyllä niin pätkäajoa kuin olla vain voi. Yleensä sellaisia 2-5 km kerrallaan. Yhtenä päivänä laskin, että yhdeksän tuollaista tuli tehtyä. Jotta että ei varmasti ole akulle ihan parasta tuollainen.
Mutta ei auta valittaa, vaan pitää vain latailla akkua, jos tarve tulee. Ja kyllä tässä kesällä onneksi vähän pidempiäkin matkoja on tiedossa.

Kesällä pitäisi kyllä jarrulevyt ja -palat vaihtaa. Onko suosituksia hyvistä? Alkuperäiset ei tarvitse olla eikä myöskään mitään radalle tarkoitettua superlaatua. Semmoiset hinta-laatusuhteelta hyvät riittää vallan mainiosti.

harde
Viestit: 360
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja harde »

Brembot toimineet hyvin

nepa
Viestit: 54
Liittynyt: 23 Helmi 2013, 09:34
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja nepa »

harde kirjoitti:
08 Huhti 2025, 14:51
Brembot toimineet hyvin
Kiitos! Mikä on kokemus, saavatko korjaamot itse tilattua noita vai onko järkevämpi hankkia setti paloja ja levyjä itse?
Samoin öljyjen suhteen. Kannattaako hankkia öljyt itse vai antaa korjaamon hankkia?
Moottori-, vaihteisto- ja peräöljyt olisi tarkoitus vaihdattaa, kun ei varsinkaan noista jälkimmäisistä ole tietoa, milloin on vaihdettu, jos koskaan.

Avatar
155156
Viestit: 2206
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja 155156 »

nepa kirjoitti:
11 Huhti 2025, 09:45
Moottori-, vaihteisto- ja peräöljyt olisi tarkoitus vaihdattaa, kun ei varsinkaan noista jälkimmäisistä ole tietoa, milloin on vaihdettu, jos koskaan.
Peräöljyjen saatavuuden kanssa Hedin Automotivella (ex- Delta Auto Jyväskylä) oli ns. haasteita, vaikka kyseessä virallinen Alfa Romeo -merkkihuolto. Sain ostettua puuttuneen etuperän öljyn Nokian Autotalon kautta ja vaihdatin Heeedinillä. Siellä ovat vaihtaneet myös muualta ostetut Brembo jarrulevyt ja -palat. Sain heidän kommenteista sellaisen käsityksen, että takajarrujen osien vaihto olisi ollut tavallista työläämpi/hankalampi homma. En tiedä miksi.

Avatar
Polforea
Viestit: 11763
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

nepa kirjoitti:
11 Huhti 2025, 09:45
Kiitos! Mikä on kokemus, saavatko korjaamot itse tilattua noita vai onko järkevämpi hankkia setti paloja ja levyjä itse?
Samoin öljyjen suhteen. Kannattaako hankkia öljyt itse vai antaa korjaamon hankkia?
Noista kannattaa jutella etuktäeen korjaamon kanssa etukäteen. Jos saat koko homman korjaamolta, niin on itellä vähemmän tekemistä ja ongelmatilanteissa vain yksi reklamaatiokanava eli elämä sinänsä helpompaa. Hyvän korjaamon kanssa pystyy kuitenkin juttelemaan ja hyvä korjaamo mm. ymmärtää, miksi öljypurkista pitää lukea muutakin kuin viskositeettiluokitus.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

harde
Viestit: 360
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja harde »

Squadrasportivalta oon tilannu Saksasta huoltoihin tarvittavat jutut. Takajarrujen rempassa ei ollut mitään erityista vaikeutta..

koomala
Viestit: 94
Liittynyt: 11 Huhti 2018, 10:32
Car(s): Giulia 2.0 -18
ex. 159 2.4 JTDm Q4 -08
Paikkakunta: E-Savo

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja koomala »

Jos haluaa käyttää öljyinä alkuperäistä Seleniaa niin Ebayn kautta Saksasta tilaamalla on saanut parhaaseen hintaan ainakin isommat satsit. Yllämainittu Squadra Sportiva on myös hyvä hankintakanava orkkislaatuisten Alfa-osien kanssa. Jarrut ja muut perinteiset huolto-osat olen tilannut Aeromotorsilta, jossa pystyy valitsemaan haluamansa valmistajan eivätkä vaihtele osia maksun jälkeen ominpäin.

Petteri
Viestit: 136
Liittynyt: 08 Syys 2004, 02:00
Car(s): Giulia Veloce Ti -2022, kolmas Alfa.
Paikkakunta: Imatra

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Oletteko törmänneet mistä voisi hommata vaihdevalitsimen lukitusnupin? Eli sen joka on vaihdevalitsimen etuosassa alla. Pieni muovinen osa jossa on näemmä kynnet toisessa reunassa ja nuo kynnet ovat nyt menneet poikki. Nyt ei tuo "nuppi" pysy paikallaan.
"I’m too old to drive boring cars"

Petteri
Viestit: 136
Liittynyt: 08 Syys 2004, 02:00
Car(s): Giulia Veloce Ti -2022, kolmas Alfa.
Paikkakunta: Imatra

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Petteri »

"I’m too old to drive boring cars"

nepa
Viestit: 54
Liittynyt: 23 Helmi 2013, 09:34
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja nepa »

Pakko myöntää, että en öljyistä niin kauheasti tiedä, joten on pakko kysyä tarkentavia kysymyksiä.
Onko noihin öljyihin (moottori, vaihteisto, perä) olemassa jotain speksejä, jotka öljyjen pitäisi vähintään täyttää, jotta ovat hyviä?
Tai olisiko vain parempi käyttää jotain orggisöljyjä?
Jos muutkin on orggis käy, niin voitteko kertoa, että mitä öljyjä olette itse käyttäneet?
Mites muuten öljynsuodattimet? Onko niissä jotain erikoista?

Jarruja tutkin sen verran, että lienee tarpeen vain palat vaihtaa edestä. Ja ehkä takaa.
Takalevy on ihan kulumaton ja edessä on vähän kulumaa. Mutta ei niin paljoa, että tälle vuodelle ainakaan pitäisi vielä vaihtaa.
Olen joihinkin autoihin itse vaihtanut palat aiemmin. Mietin, että josko nuo voisi myös Alfaan itse vaihtaa. Isoin homma ilmeisesti noiden tappien irti saaminen?

koomala
Viestit: 94
Liittynyt: 11 Huhti 2018, 10:32
Car(s): Giulia 2.0 -18
ex. 159 2.4 JTDm Q4 -08
Paikkakunta: E-Savo

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja koomala »

Minkälaisia roiskeläppiä olette viritelleet Giulian etupyörille? Pitäisi jotain keksiä hillitsemään helmojen kohtaamaa kivisuihkua. Ebaysta löytyy muutama Giuliaan tarkoitettu versio, mutta eivät oikein vakuuta kun kuvissa on ihan eri auto.

Toisena kysymyksenä: onko kellään Velocen takaspuskurin kanssa Brinkin vetokoukkua? Vaatiiko isonkin aukon leikkaamisen diffuusoriin? Tekisi mieli laittaa tuplaulostulot ja samalla menisi Veloce-tyylinen diffuusori kätevästi paikoilleen. Nykyisessä perusmallin difuusorissa on Alfan alkuperäinen vetokoukkuaukon suojalevy paikoillaan, mutta Veloce vaatii erilaisen suojan eikä orkkissuojan sopimisesta tarvikediffuun ole takeita. Lisäksi parisataa euroa tuollaisesta läpyskästä ei investointina houkuttele.

Avatar
155156
Viestit: 2206
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja 155156 »

nepa kirjoitti:
12 Huhti 2025, 09:34
Pakko myöntää, että en öljyistä niin kauheasti tiedä, joten on pakko kysyä tarkentavia kysymyksiä.
Onko noihin öljyihin (moottori, vaihteisto, perä) olemassa jotain speksejä, jotka öljyjen pitäisi vähintään täyttää, jotta ovat hyviä?
Tai olisiko vain parempi käyttää jotain orggisöljyjä?
Jos muutkin on orggis käy, niin voitteko kertoa, että mitä öljyjä olette itse käyttäneet?
Mites muuten öljynsuodattimet? Onko niissä jotain erikoista?
Ohjekirjassa on tarkat tiedot siitä, että mikä öljy käy mihinkin. Takavetoisen suhteen taulukon/listan tulkinta on helpompaa, kun peräöljyjä on vain yhdet.

ZF-automaatin ainoa järkevä vaihtoehto lienee ZF:n oma vaihtosarja (öljypohja suodattimieen + öljyt) tai sitten pelkät öljyt. Itse vaihdatin suodattimen eli uuden öljypohjan kanssa. Hinta oli noin 580 euroa (Team F40), mutta tuotahan ei tarvitse olla koko ajan vaihdattamassa.

Alkuperäinen moottoriöljysuodatin on edullinen.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2395
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Takajarrujen huollon yhteydessä jos ei seuraa oikeaa työjärjestystä voi ilmeisesti käydä sellainen juttu että auto jää jarrujen huoltotilaan jumiin. Tästä on hyvin kirjoitettu Giuliaforumissa ratkaisuineen. Mulle tämä kävi huollossa jonka takia auto jäi pajaan yön yli.

Automaattivaihteiston huolto settejä on hyvin saatavilla monelta tarvikevalmistajalta. Tarkistaisin että käytettävä öljy täyttää ohjekirjan speksit muttei tietenkään tarvitse olla tehtaan mainitsema tuote. Esim. Autodocissa riittää vaihtoehtoja näistä.
Peräöljyn kanssa sama kuin yo. Kannattaa varmistaa ohjekirjan speksien mukaan. Hiljattain kun vaihdatin tämän huollossa, huolto käytti Febin öljyä jossa oikea FIAT speksi.
Kuva

Avatar
Savo
Viestit: 2146
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja Giulia 2.0
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Savo »

Palaan aikeisempaan tunkkikeskusteluun. 80-90-luvun vaihteessa hankkimaani tunkkia en ole malttanut päivittää vaan ajan etupyörän korokkeelle ja tunkki mahtuu alle.
Tunkki.jpg
Tunkki.jpg (107.78 KiB) Katsottu 1611 kertaa

nepa
Viestit: 54
Liittynyt: 23 Helmi 2013, 09:34
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja nepa »

Eilen kesken ajon kuului kolme nopea korkeaa ääntä ja mittaristossa näkyi joku teksti. Satuin juuri katselemaan muualle ja en ehtinyt nähdä, mitä mittaristossa luki, mutta jokin teksti siinä vilahti.

Kaistavahti antaa kolme "tärinä"ääntä ja tuo ei siis se ollut.

Joku muu vastaava varoitussysteemi kenties?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5476
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

nepa kirjoitti:
22 Huhti 2025, 14:05
Eilen kesken ajon kuului kolme nopea korkeaa ääntä ja mittaristossa näkyi joku teksti. Satuin juuri katselemaan muualle ja en ehtinyt nähdä, mitä mittaristossa luki, mutta jokin teksti siinä vilahti.

Kaistavahti antaa kolme "tärinä"ääntä ja tuo ei siis se ollut.

Joku muu vastaava varoitussysteemi kenties?
törmäysvaroitus? aika ärsyttävän äänen antaa ennen kuin jarruttaa jos tarpeen.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2395
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Kuulostaa törmäysvaroitukselta. Itselläni hyvin harvoin aktivoituu vaikka tuntuu siltä että ajotapa olisi tämän aktivoitumisen tyylinen useammin.
Autom. hätäjarrutus ei muuten ole mikään pehmeä kokemus sillä kerran kun se aktivoitui niin se oli kuin nyrkki naamaan. Onneksi jarrutus kesti sekunnin murto-osan vaan.
Kaistavahdin ääni on melko korkea ja ärsyttävä omassa kun taas törmäysvaroitus melko hiljaisempi.
Kuva

Ilpoluk
Viestit: 51
Liittynyt: 03 Joulu 2023, 19:33

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Ilpoluk »

Onko kellään kokemusta diskantin suojaritilän poistosta. Tarkoitus vaihtaa uudet kaiuttimet. Verhoilunpoistosetillä yrittänyt ottaa mutta tiukassa on kiinni.
Liitteet
Diskantti
Diskantti
IMG_9861.jpeg (80.91 KiB) Katsottu 1299 kertaa

Avatar
Maunu
Viestit: 3622
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tyhmä auttaa vain kuvialla, kun ei tiedä asiasta mitään.

https://ovoko.fi/osat/pca11678-alfa-rom ... imen-suoja
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

koomala
Viestit: 94
Liittynyt: 11 Huhti 2018, 10:32
Car(s): Giulia 2.0 -18
ex. 159 2.4 JTDm Q4 -08
Paikkakunta: E-Savo

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja koomala »

Ei ole kokemusta, mutta virallinen ohje irrotuttaa a-pilarin verhoilun.
Liitteet
Screenshot_20250424_183924_Firefox.jpg
Screenshot_20250424_183924_Firefox.jpg (41.32 KiB) Katsottu 1201 kertaa

nepa
Viestit: 54
Liittynyt: 23 Helmi 2013, 09:34
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja nepa »

Pääsiäisenä alkoi oikeasta etukulmasta kuulumaan kääntäessä ja kuopista ajettaessa narinaa. Arvelin, että alapallonivel olisi kuiva ja tein perinteisen tempun, että ostin apteekista ruiskun ja neulan ja laitoin sillä rasvaa niveleen kumin läpi. Narina häipyi, joten 10 eurolla sai tuon fiksattua.

Onko Giulioissa mitenkään yleistä tuo kuivuminen? Sinänsähän tuota tapahtuu autossa kuin autossa eikä tuosta jaksa paljoa murehtia, kun fiksaus on helppoa ja nopeaa.

Tokihan tuo on merkki siitä, että vaihto on varmaan jossain vaiheessa edessä. Mutta vielä en ajatellut vaihtaa, jos tuolla fiksauksella pärjää taas.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 315
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

nepa kirjoitti:
28 Huhti 2025, 14:55
Pääsiäisenä alkoi oikeasta etukulmasta kuulumaan kääntäessä ja kuopista ajettaessa narinaa. Arvelin, että alapallonivel olisi kuiva ja tein perinteisen tempun, että ostin apteekista ruiskun ja neulan ja laitoin sillä rasvaa niveleen kumin läpi. Narina häipyi, joten 10 eurolla sai tuon fiksattua.

Onko Giulioissa mitenkään yleistä tuo kuivuminen? Sinänsähän tuota tapahtuu autossa kuin autossa eikä tuosta jaksa paljoa murehtia, kun fiksaus on helppoa ja nopeaa.

Tokihan tuo on merkki siitä, että vaihto on varmaan jossain vaiheessa edessä. Mutta vielä en ajatellut vaihtaa, jos tuolla fiksauksella pärjää taas.
Viime keväänä ensimmäinen alusta väljyys ilmestyi Giuliaan, kilometreillä 125tkm ja kyseessä juurikin etuoikea alapallo. Narinaa ei ilmennyt.

nepa
Viestit: 54
Liittynyt: 23 Helmi 2013, 09:34
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja nepa »

Raikkoo kirjoitti:
28 Huhti 2025, 15:21

Viime keväänä ensimmäinen alusta väljyys ilmestyi Giuliaan, kilometreillä 125tkm ja kyseessä juurikin etuoikea alapallo. Narinaa ei ilmennyt.
Vähän enemmän on omalla ajettu, joten kilometrien puolesta tieten jo odotettavaa tuollaiset pienet viat.
Miten sinulla tuntui tuo väljyys? Itsellä on alusta ja ohjaus hyvin jämäkkä. Välyksiä tai kolauksia ei tunnu. Jousitus on hyvä ja samalla alusta kuitenkin jämäkkä. Ohjaus on tarkka tiukissakin mutkissa.
Joten sen puolesta ei ongelmia tunnu olevan. Toivottavasti tuo nivel muuten olisi kunnossa, mutta kuivahtanut vain.

Avatar
mutt
Viestit: 5786
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja mutt »

Rasvat ei häviä nivelestä juuri muuten, kuin peseytymällä. Sinne siis pääsee vettä, ja vesi vie pikkuhiljaa rasvat mennessään. Tyypillisesti nivelissä on muutenkin ihan minimimäärä jotain halpaa rasvaa, joten paljon ei tarvita.

Jos kumi on nivelen yläpuolella, on selvää, mistä vesi sinne pääsee. Jos alapuolella, todennäköinen reitti on taakse prässätyn peltilevyn sauma. Aikoinaan Lybrassa sai raidetangonpäitä vaihdella parin vuoden välein, vaikka kuinka yritti laatumerkkiä laitella. Sitten käsittelin uusien päiden takalevyn kotelosuojalla, joka tunkeutui saumoihin, ja tukki veden pääsyn. Sen jälkeen ei ole tarvinnut vaihdella, n. 10:een vuoteen.

Uusiin niveliin kannattaa yleensä lisätä rasvaa, sitä on niissä ihan olematon määrä. Jotain veden kestävää vielä, jos kumi on nivelen yläpuolella.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
dnapekko
Viestit: 635
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

mutt kirjoitti:
28 Huhti 2025, 15:48
Sitten käsittelin uusien päiden takalevyn kotelosuojalla, joka tunkeutui saumoihin, ja tukki veden pääsyn. Sen jälkeen ei ole tarvinnut vaihdella, n. 10:een vuoteen.
Thesiksen antenni vuosi vettä sisälle, ja nyt kun auto oli maalarilla ja antenninjalka irti oli mahdollisuus syventyä asiaan. Näytti siltä, että se muovikuminen tiiviste katon ja jalan välissä oli löystynyt, ja päästänyt vettä sisäänsä, josta se meni muoviosan ja metallisen pohjalevyn ohuesta raosta onttoa pulttia pitkin sisälle. Siihen hommasin sellaista tunkeutuvaa tiivistelitkua, joka menee kapillaarisesti pieniin rakoihin ja tiivistää ne. Toimi oikein hyvin. Voisi olla jossain tuollaisessakin hyvä tuote. Parempi keksiä käyttötarkoituksia, kun antennijalan tiivistämiseen ei paljoa mennyt :D
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Raikkoo
Viestit: 315
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

nepa kirjoitti:
28 Huhti 2025, 15:38
Raikkoo kirjoitti:
28 Huhti 2025, 15:21

Viime keväänä ensimmäinen alusta väljyys ilmestyi Giuliaan, kilometreillä 125tkm ja kyseessä juurikin etuoikea alapallo. Narinaa ei ilmennyt.
Vähän enemmän on omalla ajettu, joten kilometrien puolesta tieten jo odotettavaa tuollaiset pienet viat.
Miten sinulla tuntui tuo väljyys? Itsellä on alusta ja ohjaus hyvin jämäkkä. Välyksiä tai kolauksia ei tunnu. Jousitus on hyvä ja samalla alusta kuitenkin jämäkkä. Ohjaus on tarkka tiukissakin mutkissa.
Joten sen puolesta ei ongelmia tunnu olevan. Toivottavasti tuo nivel muuten olisi kunnossa, mutta kuivahtanut vain.
Ihan vain kolisi tien epätasaisuuksissa, ei sitä normaalissa ajossa muuten huomannut.

Greymaniac
Viestit: 44
Liittynyt: 31 Tammi 2018, 10:35
Car(s): 2017 AWD Giulia Veloce
2012 Giulietta MA170 (kiitos palvelusvuosista)
2006 Fiat Punto 60 Dynamic
1995 Fiat Uno
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Greymaniac »

Vähän yli puolivuotta mennyt itselle uuden Giulian kanssa kyllä todella luotettavasti ja helposti.

Nyt alkoi auto muistuttelemaan lähestyvästä kesästä pyytämällä öljynvaihtoa. Mitä on raati mieltä, tämän ikäiseen (2017, 111tkm Q4 Veloce), olisiko hyvä varata myös muuta huoltoa? Pistin myyjäliikkeeseen kyselyn tarkemmasta huoltodokumentaatiosta, kun tällä hetkellä se on luokkaa merkinnät huoltokirjassa. Mutta mikäli tarkempaa dataa ei ole saatavilla, onko raadilla suosituksia mitä ainakin tarkastuttaisi tässä tulevassa huollossa?

Mitään ongelmia ei ole tosiaan ollut, laatikko vaihtaa nätisti eikä auto muutenkaan ujostele. Hieman erilainen kokemus, kuin giuliettan pari kuukautta ostosta ujeltamaan alkanut vaihdelaatikko :mrgreen:

Avatar
Polforea
Viestit: 11763
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^8v ja reilu 100tkm, eikö se oisi hyvä aika vaihtaa ikinesteet, eli voimansiirron (vaihteisto, perät) öljyt uusiin?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Vastaa Viestiin