Giulietta 940

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Kertsu
Viestit: 920
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Nyt se sitten tapahtui, Giulietta alkoi välillä varoittelemaan jarruvaloista. Okei, oikeanpuolimmainen takaluukussa oleva nauha palaa himmeästi, jarruttaessa normaalikirkkaudella. Varoitusvalokaan ei aina edes pala. Olisko tuosta johtosarja mennyt näillä oireilla vai pitääkö alkaa uusimaan? Kai ne sitten kaikki pitäisi vaihtaa samalla vaivalla. Arvasi perhana että vaihtoa olen suunnittelemassa kun kiukuttelemaan rupesi.

nikosebastian
Viestit: 1
Liittynyt: 08 Touko 2024, 18:41
Car(s): Giulietta 940 1.4 TB
Giulia 952 2.2 JTDm

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja nikosebastian »

Kertsu kirjoitti:
16 Touko 2025, 09:17
Nyt se sitten tapahtui, Giulietta alkoi välillä varoittelemaan jarruvaloista. Okei, oikeanpuolimmainen takaluukussa oleva nauha palaa himmeästi, jarruttaessa normaalikirkkaudella. Varoitusvalokaan ei aina edes pala. Olisko tuosta johtosarja mennyt näillä oireilla vai pitääkö alkaa uusimaan? Kai ne sitten kaikki pitäisi vaihtaa samalla vaivalla. Arvasi perhana että vaihtoa olen suunnittelemassa kun kiukuttelemaan rupesi.
Lähestulkoon identtinen vika iski itsellänikin ja juuri katsastuksen kynnyksellä. Tottakai. :roll: Bonuksena vielä jarruvalokin pimeänä.
Vika-/varoitusvaloakaan ei pahemmin näkynyt, kunnes tämä viimein ilmestyi muutama päivä sitten tauluun. Ei auttanut kuin valmistautua johtosarjojen tarkempaan tarkasteluun ja nopeastihan se vika sitten löytyikin kun ensiksi purin takaluukun sisäpuolen muovisisustan, irroitin kaikki johdot liittimistään/kiinnikkeistään ja aloin kuorimaan johtojen päällä olevaa eristysnauhaa.
Oikean takaluukun saranan kohdasta oli miltein puolet johtopakasta katki (takaluukun sisempi takavalon-, antennin- ja takalasilämmityksen johto).
Korjaukseen riitti pienjännitekaapeli (alkuperäistä hieman paksumpi), kutistesukka, juotostina, fluksi ja luonnolisesti kolvi sekä hieman seikkailumieltä.

Juotin katkenneiden johtojen väliin pienen palan uutta kaapelia ja sukka päälle sekä eristysnauhalla johtosarja nätisti piiloon. Tein tietoisen päätöksen kun päätin jättää antenni- sekä takalasin lämmityksen johdot korjaamatta, sillä nämä olivat paksumpia johtoja ja tekivät takaluukun saranan "kumirännin" läpi kulkevan johtosarjan erittäin ahtaaksi ja alttiiksi jatkuvalle hankaukselle luukkua avatessa.

Toistin saman työn myös vasemman johtosarjan osalta, tältä puolelta onneksi kuitenkin vain tuo mainittu jarruvalon johto oli katki. Vaativaa vasemman puolen johtosarjan työstöstä kuitenkin teki se, että jarruvaloon kulkevan liittimen sai irti vain irroittamalla "kattospoilerin" ja samassa haarassa myös kiinni takalasin pesurin putki. (pro-tip: tulppaa vaikka pesurin letkun pää teipillä, ettei putkeen kertynyt pesuaine pääse roiskumaan ympäriinsä kun alat vetämään johtoja takaluukusta läpi, heh).

Muutama mainitsemisen arvoinen nosto vikaa korjatessa on myös tarkistaa etenkin takavaloumpioiden liittimet, etteivät ole hapettuneet kosteudesta. Itse penslasin hieman Sinolia liittimiin pienellä pensselillä ehkäistäkseni hapettumisesta johtuvaa kosketushäiriötä.
Lisäksi tähän hommaan on ehdotonta ottaa kaveri mukaan, sillä kaksi käsiparia on aina parempi kuin yksi.

Toivottavasti tästä on sinulle jotain apuja, sillä vaikka tämä kaikki kuulostaa hyvin monimutkaiselta niin olin täysin ensikertalainen kun kyse oli sähkötöistä ja eritoten Alfan sähkövikojen korjauksesta. Kerralla ja kunnolla syvään päätyyn siis. Nyt kaikki toimii niin kuin pitää ja Giuliettan takapää loistaa taas kirkkaana jarruvaloineen.
Liitteet
Katkeillut oikea johtosarja
Katkeillut oikea johtosarja
Johtosarja_oikea.jpeg (92.21 KiB) Katsottu 1669 kertaa

Kertsu
Viestit: 920
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Ei ollutkaan niin vakavaa kuin pelkäsin. Kosteus oli hapettanut liittimen. Nyt toimii.

Cromahdus
Viestit: 109
Liittynyt: 30 Elo 2019, 10:59
Car(s): Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair TCT
Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic 2008
Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 2006,
Ex Lancia Kappa Berlina 2.4 1995

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Cromahdus »

Onkos kellään kokemusta TCT vaihteiston vikakoodista P1215-79 Driver´s door mechanical linkage failure. Liittyykö tuo TCT:n pumpun käynnistykseen kuskin ovea avattaessa?

Avatar
Mikävaivaa
Viestit: 27
Liittynyt: 28 Touko 2024, 10:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Mikävaivaa »

Kun täällä silloin tällöin kysellään hyvistä huolloista niin annan nyt pikkusen palautetta Tikkurilan Atoysta.

Hankin teidän ystävällisten neuvojen avustamana 134 t. ajetun Multi Air Giuliettan vuosi sitten. Nyt on kertyny mittariin 153 t. joten 20 t. on tullut ajettua vuodessa – mikä on meikäläiselle paljon.

Kun tuli huollon aika aattelin että Giuliettaa ei kantsi viedä ihan mihin tahansa nyrkkipajaan, kun täälläkin on varoiteltu jopa merkkihuoltojen asiantuntemattomuudesta esim. öljylaadun suhteen.

Siten huomasin huoltokirjasta että Alfa on huollettu edellisen omistajan toimesta pääsääntöisesti Tikkurilan Atoyssa, ja koska Giulietta on pelittänyt nämä 20 t. moitteettomasti, vein sen sinne.

Hyvin positiivinen kokemus. Olivat heti kärryillä koska auton koko huolto historia löytyi sieltä ja tekivät vain kaiken tarvittavan, mielestäni varsin edullisesti ja nopeasti. Hintaa kerty reilut 500 euroa, mutta siihen sisältyi öljyn, tulppien, raitisilmasuodattimen, jarrunesteen ja muutaman palaneen polttimon vaihto.

Mitä tulee öljyyn, niin pyysin että käytettäs samaa laatua mitä siinä on ollut ennestään ja sekin löyty heidän tiedoistaan: Liqui Moly Top Tec 0W-30. Liqui Molyn sivuilta muuten löytyy maininta sen yhteensopivuudesta nimenomaan Alfan Multi Air koneiden kanssa: https://www.liqui-moly.com/fi/fi/top-te ... tion-title

Kaiken kaikkiaan Atoy Tikkurila jätti mielikuvan asiantuntevasta ja nopeasta palvelusta. Huoltoaikakin löyty äkkiä, muutaman päivän varoitusajalla ja homman kruunasi se että sain vielä huoltoluoton sieltä 8) .

Avatar
Kansleri
Viestit: 49
Liittynyt: 15 Elo 2012, 19:06
Car(s): Alfa Romeo 166 2.5V6 facelift -03
Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio -13 Sivocci 17 edition
Maserati Coupe 4200 Cambiocorsa -03
Ford F-150 XLT SE -18
Ford 17M Super -70
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Kansleri »

Giulietta QV 2013 ja vikakoodi P0191-11 . Korkeapainepumppu taikka sen anturi sökönä? Jos näin on, niin mistähän tuohon moisen löytäisi halvalla, ja saakohan anturin erikseen 🤔

Cromahdus
Viestit: 109
Liittynyt: 30 Elo 2019, 10:59
Car(s): Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair TCT
Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic 2008
Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 2006,
Ex Lancia Kappa Berlina 2.4 1995

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Cromahdus »

Löytyi sitten Giulietta 2015 malli 170hp TCT Multiair. Tutkailin autoa tarkemmin ja huomasin konehuoneessa tarran että Webasto. Konehuoneessa todellakin on bensawebasto, samalla selvisi syy mystiseen vihreää vilkkuvaan lediiin kojetaulussa. Tuo pitäisi olla sim-kortillinen malli ainakin vanhassa huoltokuitiss luki "sim Ok". Kiinnostaisikin että missähän tuo sim-kortti majailee? Myyjä ei ilmoituksessa maininnut koko webastoa,niin että joko ei tiennyt sen olemassaolosta tai ei mainninnut, jos ei vaikka toimi. Mitään kaukosäädintä ei tullut mukana, tuota vissiin voi käyttää webaston apilla. Pitääkö tuohon nyt hommata uusi sim-kortti jotta sitä pystyy käyttämään?

tobby
Viestit: 141
Liittynyt: 24 Touko 2016, 05:44
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm -11
147 1.9 JTDm -08
Paikkakunta: Lieksa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja tobby »

Tuli vaihdettua Giuliettaa ja uutukaisessa olisi pari pysyvää vikakoodia.
C100A-62 - DST module not available
C0074-29 - Torque requested on steering wheel from CAN (module DST)

Korjaamolla tehneet kuukauden sisällä jakopään, kytkinremontin ja vielä vielä viimmeisenä startin vaihdon.
Olisiko mitään vinkkejä, mistä päin lähteä ongelmaa tutkimaan?

Edit: Sain vikakoodit nollattua ja ovat nyt ainakin 3 päivää pysyneet poissa.
MES:llä vikakoodien poisto, ohjauskulma-anturin calibrointi ja proxy alignment.
Viimeksi muokannut tobby, 11 Kesä 2025, 10:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Cromahdus
Viestit: 109
Liittynyt: 30 Elo 2019, 10:59
Car(s): Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair TCT
Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic 2008
Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 2006,
Ex Lancia Kappa Berlina 2.4 1995

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Cromahdus »

Ihmettelin kun Giuliettaan tuli vain yksi kaukosäätöinen avain, mutta ketjusta selvisi että olisi pitänyt tulla toiseksi tavallinen avain, eipä tullut. Pitääkö kaukosäädöllisen avaimen noudattaa jakoa Marelli tai Delphi vai käyvätkö ristiin? ID noissa näytti olevan sama 46.

Netistä bongasin tälläisen tiedon;(433Mhz) Marelli Flip Remote Key For Alfa Romeo Giulietta "Work On:
2010 – 2016 Alfa Romeo Giulietta
Change Delphi and Marelli system
1. Press and hold Lock and Unlock button for more than 5 seconds
2. Release any of it (Lock or Unlock), and keep holding another one, press the released button (Lock or Unlock) for 3 times, changed to Delphi system. 4 times to change to Marelli system.
3. Release all button, it’s done, at the same time the key is renewed. You can use same way to renew the key if you get it locked after programming."

Cromahdus
Viestit: 109
Liittynyt: 30 Elo 2019, 10:59
Car(s): Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair TCT
Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic 2008
Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 2006,
Ex Lancia Kappa Berlina 2.4 1995

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Cromahdus »

Heitti sitten Giuliettaan vikavalon tauluun ja koodi P0141-14 katin jälkeisen lambdan esilämmityksen vastus kiukuttelee. Mikähän mahtaa olla OE numero tuolle lambda-anturille jotta osaisi ostaa kerralla oikean osan. Niin Giulietta on 1.4 Multiair 2015 ja ilmeisimmin euro 6.

Avatar
tritonus
Viestit: 260
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Eper haluaisi rahaa ja kirjautumisen näyttääkseen osanumeroita.

Onko kellään tiedossa etuiskarien yläpäihin, konehuoneen puolelle tulevien muovisten lukituspalojen osanumeroa? Tarttis vain ne, uusien yläpäiden mukana kun ei niitä toimitettu.

Kelpaa myös linkki eperiin josta näkee osanumerot, se jeesais jatkossa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11841
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Polforea »

OpenPER osaa Giulietankin eikä vaadi rahaa. Jos oikein veikkaan, niin numero 11 eli 51817819 on kaipaamasi pala:
https://eper.fiatforum.com/en/Drawings/ ... ubSubGroup
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
tritonus
Viestit: 260
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Polforea kirjoitti:
22 Kesä 2025, 12:35
OpenPER osaa Giulietankin eikä vaadi rahaa. Jos oikein veikkaan, niin numero 11 eli 51817819 on kaipaamasi pala:
https://eper.fiatforum.com/en/Drawings/ ... ubSubGroup
Vastauksesi oli kaikilta osin sitä mitä toivoin. Kiitos!

volcamin
Viestit: 1
Liittynyt: 30 Joulu 2023, 20:34
Car(s): Alfa Romeo Mito 1.4

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja volcamin »

Onko tietoa olisiko hyvä yksilö? Kuinka tuo 1.8 perusajossa, syökö liikaa keittoa? Raha/hymy suhde vs automaatti 1.4 tct?

https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/giulietta/15056607

Vastaa Viestiin