Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Cotzy
Viestit: 1231
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Kurzweiler kirjoitti:
21 Heinä 2025, 10:55
Karvan verran kiinnostaisi Stelvio käyttöautoksi. Varsinkin nyt kun GTA lähti myyntiin. Ilmeisesti vähän kaikenlaista huolta ollut näiden kanssa, mutta voisiko silti toimia ympärivuotisessa ajossa ainoana autona? Ei oikeastaan väliä onko bensa vai diesel. Yhtä 200hp bensaa kokeilin ja sekin jo positiivisesti yllätti pirteydellään :-D
Voi aivan hyvin.
Mainio peli kelillä kuin kelilä ja paranee vaan, kun kelit muuttuu räntäräpäskäisemmiksi. Perhekäyttöön ihan parhautta, kun tilat ja vetokyky riittää moneen.

6 vuotta ja 90 tkm Stelviolla ilman suurempia ongelmia. Stelviota(kin) kannattaa ja pitää huoltaa mieluummin suositusta tiheämmin kuin harvemmin, jotta pysyy iskussa. Mutta tämän tietänet myös GTA:sta. Ja Stelviota tai Giuliaa ei korroosio raiskaa, kuten 156:ta tai 159:ä.

Yksi suunniteltu Multiair 2:n vaihto on ollut, muuten perushuolloilla. Pitkäksi venyneet öljynvaihtovälit on Multiairille myrkkyä. Mutta siitäkin selviää.

Itselle paras käyttöauto koskaan. Piste.

Cotzy

Avatar
Kurzweiler
Viestit: 234
Liittynyt: 19 Joulu 2010, 16:38
Car(s): 156 3.2 GTA -04, Peugeot 308 SW GT 2.0 HDI - 15
Paikkakunta: Vaasa

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Kurzweiler »

Kiitokset rohkaisuista :-D Laitetaan harkintaan ja katsotaan löytyykö sopivaa yksilöä. Onko jotain erityistä mitä kannattaa tarkistaa? Multiaireissa taisi olla öljyvuotoa turbon alueella ja jotain mainintaa näin myös syylärin vuodoista. Yksi asia mikä mietityttää on merkkihuolto. Ilmeisesti Seinäjoki (Eepee Autotalo) ei ole enää listattuna ARn sivuilla virallisena huoltona, mutta ymmärtääkseni he kuitenkin huoltavat edelleen. Onko jollain havaintoa tämän suhteen?

FinPat
Viestit: 8579
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Ja nykyautojen tyyliin, akku, akku ja akku. Ei ole kallis mutta jos akku ei ole iskussa niin auto kertoo helposti että vaihdelaatikko räjähti juuri -276C° lämmössä ja kone kiertää 0 rpm kun mennään 100 km/h todellisuudessa...

Diesel sopi luonteeltaan hyvin Stelvion pikku-möhkö habitukseen mutta siinä multiairin sijaan vaihdetaan hihnaa yhtä usein. Ja kuulemma jotain öljypaine ongelmiakin on ollut niin öljypumpun tiivisteestä kuin pumpun pohjan ruuvien löystymisestä johtuen.

https://www.youtube.com/shorts/xxwY8JW7amU

Anyway, oman 3v / 140tkm kokemuksen pohjalta mielummin käytetyn Stelvion ostaisin kuin vastaavan VAG-tuoteen... (low bar, I know)

Avatar
Cotzy
Viestit: 1231
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

^^ Tässäkin ketjussa hyvin dokumentoitu jäsen lerpun Monte Carlo Blu Stelvio on vailla hyvää kotia.

https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/stelvio/14940214

Tuon poistaisin jollei jo olisi käyttö-Stelvio pihassa 8) . On peräkoukku, potkua ja näköä vähin kilometrein. Jarrut myös vaihdettu.
Multiairin vaihto vielä edessä. Mutta siihen ottaisin liikkeen takuun, jos tulee vastaan talvella.

Multiairista kun ei voi tietää ennen kylmäkäynnistyskauden paluuta, joten sitä ei myöskään kannata etukäteen turhaan murehtia. Laskee vain kesän ja syksyn fiiliksiä moinen murhettelu. Ja siihen vaihtoon löytyy myös edullisempiakin vaihtoehtoja, kuin marmorilla käynti.

Cotzy

Avatar
Kurzweiler
Viestit: 234
Liittynyt: 19 Joulu 2010, 16:38
Car(s): 156 3.2 GTA -04, Peugeot 308 SW GT 2.0 HDI - 15
Paikkakunta: Vaasa

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Kurzweiler »

Kiitokset! Onpa kyllä hieno väri ja sopivat kilometrit! Millainen kustannus tuo multiairin vaihto arviolta on? Tiloja ja vetokykyä kaivataan koiran sekä uretaanikopin liikuttamiseen, joten harmillisesti pienemmät alfat ei omaan käyttöön taivu.

Avatar
Cotzy
Viestit: 1231
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Kurzweiler kirjoitti:
21 Heinä 2025, 13:34
Kiitokset! Onpa kyllä hieno väri ja sopivat kilometrit! Millainen kustannus tuo multiairin vaihto arviolta on? Tiloja ja vetokykyä kaivataan koiran sekä uretaanikopin liikuttamiseen, joten harmillisesti pienemmät alfat ei omaan käyttöön taivu.
Merkkiliikkeessä uudella yksiköllä on jotain 3-3,5 keurin luokkaa. Mutta osat saa tietty huokeammalla. Asennustyökalu tarttee vain saada maahantuojalta lainaan, missä voi kestää hetken.
Ainakin Ecu Helsinki tekee refurbishingia huomattavasti sopivammin. https://www.ecuhelsinki.fi/

Sitten se Multiairin säästöelvytys vain tulpat ja öljyt vaihtamalla oireiden ilmaantuessa EI kannata. Menee vain hyvät Seleniat hukkaan, kun ne kuitenkin pitää laskea taas ulos muutaman kuukauden päästä, kun toive itsekorjautuvuudesta ei toteudukaan. Parempi tilata vaihto saman tien, kun talviaamut alkaa takuta.
Tiedän, oli tyhmää ja turhaa, eikä kyllä säästänyt, päinvastoin.

Vetää mainiosti myös ureaboksia. Boksin näkee tietty kulutuslukemissa, mutta tulee kevyesti perässä.

Cotzy

Avatar
jargon
Viestit: 659
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)
Stelvio 2,0 -17

(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jargon »

Uretaanikopin kiskomiseen Stelvio on mainio peli, noin reilu 1400km tullut tänä vuonna kokeiltua. Ajotietokoneen mukaan kulutus jossain 13,5l/100km tienoilla, onhan tuo keskikulutus ilman kopin kiskomistakin päälle 10l luokassa (sisältää kyllä paljon pätkäajoa) :lol:

Mainio perheauto noin puolen vuoden kokemuksella, kolme noin kouluikäistä lastakin mahtuu jotenkin takapenkille, ja vielä koira leppoisasti takakonttiin.

Avatar
Kurzweiler
Viestit: 234
Liittynyt: 19 Joulu 2010, 16:38
Car(s): 156 3.2 GTA -04, Peugeot 308 SW GT 2.0 HDI - 15
Paikkakunta: Vaasa

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Kurzweiler »

Kiitoksia kaikille. Helpottaa kummasti päätöksentekoa kun tietää millaisia kokemuksia on yleisesti ja millaisia ylläreitä voi olla. Onko multiaireja vaihdettu ns nyrkkipajoissa onnistuneesti, vai onko sen verran spesiaalityö joka vaatii merkkihuollon tai muun spesialistin? Tuo erikoistyökalu kuulostaa siltä että se rajannee mahdollisuuksia merkittävästi. Eli maailmanloppuasenteella tulisi varautua siihen että auto pitää mahdollisesti kuljettaa pääkaupunkiseudulle tällaista operaatiota varten ja huolto voi kestää pitkään.

Avatar
Cotzy
Viestit: 1231
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

^ Kyllä noita Multiairin vaihtoja muuallakin saa tehtyä, kuin merkkihuollossa. Sitä asennustyökalua ei vain ole montaa Suomessa saatavilla ja maahantuoja voi vähän suosia merkkihuoltoja lainausjonossa.
Mutta suunnitelmallisesti vuosihuollon yhteydessä homma menee kahdessa päivässä, jos vain kaikki huoltotarpeet on saatavilla, eikä yllätyksiä tule.

Jos Multiairin kylmäprötäys alkaa kevättalvella, voi tietty lämpimämmän kesäajan elää vanhalla Multiairilla ongelmitta, kunhan öljyt on muuten vielä kuosissa. Oireet kun häviää, kun toukokuu koittaa ja autoa ei tartte kylmäkäynnistellä kohmeesta enää.
Mutta jos oireet alkaa syksyllä yöpakkasten tullessa, talven yli sinnittely tai elvytysyritys uusilla öljyillä ei tule onnistumaan jokapäiväisessä käytössä.
Kun vaihtohomma hoidettu, GME-kone on taas ihan yhtä mainio kuin aiemminkin, eli ei kyse ole mistään sen vakavammasta moottorin ominaisuuksien tai käyttöiän suhteen.

Tuosta lerpun vanhasta Stelviosta kannattaa laittaa yv:tä sen parhaiten tietävälle taholle itselleen.
Lerppuhan voi hyvin olla jo avoimena sinun 156 GTA:n eheyttävälle vaikutukselle :-D .

Cotzy

Avatar
Kurzweiler
Viestit: 234
Liittynyt: 19 Joulu 2010, 16:38
Car(s): 156 3.2 GTA -04, Peugeot 308 SW GT 2.0 HDI - 15
Paikkakunta: Vaasa

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Kurzweiler »

Seikka on saletti. Laitan tältä pohjalta kokeeksi vaihtokauppaa tulille sopivista yksilöistä ja katsotaan mitä lopulta syntyy, mitä myydään ja mitä mahdollisesti vaihdetaan mihinkin :lol: Autoja on nyt pihassa kaksi .Tarkoitus olisi olla vain yksi ja ei haittaisi että se olisi vielä oikeaa merkkiä 8)

FinPat
Viestit: 8579
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Kurzweiler kirjoitti:
21 Heinä 2025, 20:51
Autoja on nyt pihassa kaksi .Tarkoitus olisi olla vain yksi ja ei haittaisi että se olisi vielä oikeaa merkkiä 8)
Herr Kurtzweiler, bitte bedenken Sie Ihre Position! Kyllähän niitä autoja pihalla ja/tai tallissa ja/tai katoksessa pitää nyt useampia olla. ;)

Stelvio kyllä, varsinkin 280hp+ versiona kattaa monta tarvetta ylikokoisesta Hot Hatchistä perhekuljettimen kautta tavaroiden kuljettimeen ja vetojuhtaan.

Avatar
Kurzweiler
Viestit: 234
Liittynyt: 19 Joulu 2010, 16:38
Car(s): 156 3.2 GTA -04, Peugeot 308 SW GT 2.0 HDI - 15
Paikkakunta: Vaasa

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Kurzweiler »

FinPat kirjoitti:
21 Heinä 2025, 21:02
Kurzweiler kirjoitti:
21 Heinä 2025, 20:51
Autoja on nyt pihassa kaksi .Tarkoitus olisi olla vain yksi ja ei haittaisi että se olisi vielä oikeaa merkkiä 8)
Herr Kurtzweiler, bitte bedenken Sie Ihre Position! Kyllähän niitä autoja pihalla ja/tai tallissa ja/tai katoksessa pitää nyt useampia olla. ;)

Stelvio kyllä, varsinkin 280hp+ versiona kattaa monta tarvetta ylikokoisesta Hot Hatchistä perhekuljettimen kautta tavaroiden kuljettimeen ja vetojuhtaan.
Niin periaatteessa kyllä pitäisikin, mutta nyt kokeillaan mennä välillä toiseen suuntaan :lol:
Stelvio on kyllä lähes alusta lähtien kiinnostanut. Oli vasta tullut markkinoille kun viimeksi käyttöautoa hankittiin ja hintaluokkakin huiteli liian etäällä. Myös kokemuspohja puuttui, nyt sitäkin on jo aika pitkältä aikaa käyttäjille kertynyt niin tietää mistä on kyse.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1652
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

jargon kirjoitti:
21 Heinä 2025, 14:14
Uretaanikopin kiskomiseen Stelvio on mainio peli, noin reilu 1400km tullut tänä vuonna kokeiltua. Ajotietokoneen mukaan kulutus jossain 13,5l/100km tienoilla, onhan tuo keskikulutus ilman kopin kiskomistakin päälle 10l luokassa (sisältää kyllä paljon pätkäajoa) :lol:

Mainio perheauto noin puolen vuoden kokemuksella, kolme noin kouluikäistä lastakin mahtuu jotenkin takapenkille, ja vielä koira leppoisasti takakonttiin.
Offtopicia hiukan. Näyttää vievän saman verran ainetta uretaaninussimon hinaamisessa kuin lähes 15 vuotta vanha Audi Q7 4.2 V8 TDI. Just tuli noin 1100-1150km hinattua kopperoa perässä. Ja muutenkin kulutus on samaa luokkaa.

Eli hanki ihmeessä Stelvio, jos se tuntuu omalta mutta ajamisen kulut ei valtavasti kasva vaikka ottaisi pykälää tilavamman Saksalaisen.

Vastaa Viestiin