Mitä teit tänään tallissa?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
karila
Viestit: 1332
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina
Maserati Quattroporte V Automatica
Paikkakunta: Turku

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja karila »

karila kirjoitti:
29 Heinä 2025, 08:28
QP:n tutkintaa ja ohjekirjan lukemista, ym...

Yrittänyt samalla selvittää viimeisten huoltojen sisällön. 2 viimeistä selvinnyt. Huoltoa suunnitellaan...

Akku on kait kohtalaisen tuore 100Ah Exide Premiun Carbon boost 2.0. Ainakin sitä edelleen myynnissä.
Akku kuitenkin ylläpitolaturissa.

Rengasasia edennyt, tilaukseen meni Michelin Pilot Sport 4 S. Helppo valinta, ainoa jota saa 285/40/18 koossa alkuperäisvanteelle. Vanteet tarkastettu ja ne ovat ok.
Alla olevat Pirellin sottozerot: eturenkaat dot 4708, takarenkaat 4305. Ei kuitenkaan murtumia pinnoissa mutta eiköhän ne ole aika vaihtaa :-D .
Tallinaapuri bongasi avoimesta ovesta QP:n ja halusi nähdä moottoritilan. Todettiin siistiksi ja kauniiksi.
Takarekkarin taustasta poistin autoliikkeen nimen, koska minulle ei tarjottu mainossopimusta.
- Kari

Avatar
atti
Viestit: 816
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja atti »

karila kirjoitti:
29 Heinä 2025, 08:28
Rengasasia edennyt, tilaukseen meni Michelin Pilot Sport 4 S. Helppo valinta, ainoa jota saa 285/40/18 koossa alkuperäisvanteelle. Vanteet tarkastettu ja ne ovat ok.
Alla olevat Pirellin sottozerot: eturenkaat dot 4708, takarenkaat 4305. Ei kuitenkaan murtumia pinnoissa mutta eiköhän ne ole aika vaihtaa :-D .
Pistähän infoa paraniko ajettavuus kun saat uudet kumit alle.

Avatar
JT Newman
Viestit: 382
Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
Car(s): Stelvio Veloce+ -21 280hp
Belvedere -58 290hp
Paikkakunta: It's a long way to Leppärary

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Rakensin -58 Plymouthiin jälkiasennusilmastoinnin käyttämällä Old Air Productsin semivalmista settiä. Tämä tosin tapahtui jo viime vuonna, mutta ajokauden loppuminen vei halut saattaa tuo toimivaksi asti.
Nyt sitten käytin tuon ilmastointipajalla testattavana. Task failed successfully, liikaa alipainevuotoa. Se hyöty nyt sentään, että ei tarvinnut vielä maksaa mitään.
Eli seuraavaksi kaikki liitokset uudelleen auki ja o-renkaiden ja niiden voitelun onnistumisen tarkistus. Onneksi kohta loppuu helteetkin ja sitä myöten kylmästöinnin tarve.
Sinänsä mielenkiintoista ropaamista.
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Avatar
mutt
Viestit: 5887
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Delta 1.6 Multijet -09, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Jotkut pajat osaavat etsiä vuotoja paineistamalla systeemin hajustetulla typellä tms. Ei tarvitse hakemalla etsiä vuotokohtaa.

Samansuuntaisia suunnitelmia muuten ollut minullakin, kohteena 29-vuotias japsipaku. Ei vain taas tällekään jäähdytyskaudelle kerkiä. Työmaalla erityisesti olisi luksusta paahteessa riehumisen välissä käydä tauoilla viileämmässä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
JT Newman
Viestit: 382
Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
Car(s): Stelvio Veloce+ -21 280hp
Belvedere -58 290hp
Paikkakunta: It's a long way to Leppärary

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

mutt kirjoitti:
01 Elo 2025, 11:30
Jotkut pajat osaavat etsiä vuotoja paineistamalla systeemin hajustetulla typellä tms. Ei tarvitse hakemalla etsiä vuotokohtaa.
Yleensä tuntuvat tuikkaavan väriaineet sisään ja niitä sitten etsitään. Tiedä sitten, miten/miksi eri tavat vaihtelevat.
Noh, tässä alkoi itsekin jo epäillä, että olisinko unohtanut ihan itte laittaa niitä o-renkaita paikalleen, joten onpa vkonlopun cruisingien ohessa jotain tekemistäkin.
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Avatar
karila
Viestit: 1332
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina
Maserati Quattroporte V Automatica
Paikkakunta: Turku

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja karila »

Sorkin QP:n ajotietokonetta ja löysin pitkän ajan keskikulutuksen 11,6 l/ 100km. Eli pääasiassa maantieajoa, jota 90 litran tankilla pääsee kohtuullisen pitkälti Suomen nopeusrajoituksilla.
- Kari

Avatar
karila
Viestit: 1332
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina
Maserati Quattroporte V Automatica
Paikkakunta: Turku

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja karila »

atti kirjoitti:
01 Elo 2025, 05:45
karila kirjoitti:
29 Heinä 2025, 08:28
Rengasasia edennyt, tilaukseen meni Michelin Pilot Sport 4 S. Helppo valinta, ainoa jota saa 285/40/18 koossa alkuperäisvanteelle. Vanteet tarkastettu ja ne ovat ok.
Alla olevat Pirellin sottozerot: eturenkaat dot 4708, takarenkaat 4305. Ei kuitenkaan murtumia pinnoissa mutta eiköhän ne ole aika vaihtaa :-D .
Pistähän infoa paraniko ajettavuus kun saat uudet kumit alle.
Kyllä parani selvästi.
Laittoivat rengasliikkeessä etukumeille 2.7 ja taakse 3.0 pai neita. En tiedä onko ok mutta hyvin menee suoraan ja tasaisesti, mutkaankin taittuu tarkemmin. Hieman aattelin, että löytääkö kovemmat kesäkumit urat herkemmin, mutta eipä tuntunut urat haittaavan menoa. Tyytyväinen olen renkaisiin.
- Kari

Coltti
Viestit: 327
Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
Car(s): Alfa Romeo GT 3.2 -04
Alfa Romeo MiTo Qv -10
Chevrolet Corvette -00
Subaru Impreza STi -07
Tesla Model Y -23

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Harjoittelin laserpuhdistusta:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Eero Tiainen
0451560102
CARF klubimestari "ratavastaava"
www.EerosGarage.fi

Avatar
mutt
Viestit: 5887
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Delta 1.6 Multijet -09, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Mielenkiintoista touhua! Tuossa on varmaan syytä olla jonkinlainen kohdeimuri.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Coltti
Viestit: 327
Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
Car(s): Alfa Romeo GT 3.2 -04
Alfa Romeo MiTo Qv -10
Chevrolet Corvette -00
Subaru Impreza STi -07
Tesla Model Y -23

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Tällä isolla koneella ei niin paljoo tartte kohdepoistoa, mulla on laaserointikopissa perus 160mm ilmanvaihtoputket ja kanavapuhallin, joka vie enimmät käryt pois.
Samaa koppia tarkoitus myös käyttää maalaukseen.

Kohdepoisto on kyllä sekin toteutuslistalla. Pikkuputsarin kanssa etenkin tarttee ja luultavasti auton alla isollakin.

pikkuputsari on 30w pulssilaser, isompi 1500w jatkuva. Kumpikin kuitulasereita.
Eero Tiainen
0451560102
CARF klubimestari "ratavastaava"
www.EerosGarage.fi

Coltti
Viestit: 327
Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
Car(s): Alfa Romeo GT 3.2 -04
Alfa Romeo MiTo Qv -10
Chevrolet Corvette -00
Subaru Impreza STi -07
Tesla Model Y -23

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Katsoin piruuttaan eilen illalla varaosahausta comfort penkkiä Massimoon ja siellähän oli kuin mulle tehty ja vielä Pirkkalassa.

Comfort jakkara, jousitettu ja iskunvaimennettu, ristiselänsäätö ja oikealle kädelle säädettävä käsinoja. Värikin sama musta kuin alkuperäinen.

Kuva

Kuva
Sivusta syöty, siksi oli halpakin.

6 ruuvia irti ja vanha penkki on poissa:
Kuva

Istuinosa on kiinni rungossa 6 pikkuruuvilla, jotka pitää pantoja.
Vaihdoin istuinosat vaan ristiin.
Kuva
Kuva

Penkin jalustakin piti vaihtaa, kun comfort jakkarassa kiskot n. 4cm leveämmällä.
Sivuverhoilu ei sopinut perusjakkarasta paikoilleen, niin pitää keksiä jokin ratkaisu.

Kuva

Ajomukavuus parani huomattavasti, töyssyt ei enää juuri tunnu kuskin penkkiin.
Outo fiilis "leijua" istualtaan hytissä.
Eero Tiainen
0451560102
CARF klubimestari "ratavastaava"
www.EerosGarage.fi

Avatar
TeroV.
Viestit: 531
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Ei tänään, vaan eilen: jakopääremontti 2.0 MultiJet Deltaan. Kaivoin samalla venttiilinnostimet esiin ja vaihdoin ne, koska käyntiääni on viime aikoina muuttunut mielestäni karkeampaan suuntaan ja ääni kuulosti tulevan yläkerrasta. Yllätyksenä oli, että lähes kaikki nostinta keinussa pitävät klipsit olivat joko poikki tai halki, jolloin nostin ei seurannutkaan keinuvipua, kun niitä nosti pois paikaltaan. Hallusta löytyi roppakaupalla aiemmasta GT JTD -projektista jääneitä keinuvipuja, joista sain ehjät klipsit, joten sain koneen saman tien nippuun. Hienoa oli, että remontti tuntui onnistuneen ja käyntiääni todellakin siistiytyi. Huomasin myös, että nyt startatessa öljyvalo sammuu käytännössä välittömästi, aiemmin valo sammui hitaammin. Jo aiemmin olen vaihtanut öljypohjaan imuputken tiivisteen, mutta se vaihto ei vaikuttanut havaittavasti öljyvalon sammumisnopeuteen, vaikka siinä olikin selvä murtuma ja varmasti myös jonkin verran vuotoa.

Mikähän noiden keinuvipujen klipsien päälle oli käynyt? Ei niiden pitäisi koville joutua missään tilanteessa.

Avatar
Maunu
Viestit: 3671
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Valmistelin 159:siä katsastukseen eli vaihdoin öljyt ja paikkasin eturenkaan, johon oli eksynyt ruuvi.

Samalla ihmeteltiin appiukon w205 mersun DRL valoa, joka ei suostu palamaan. Ostin kalliit kiinalaiset varaosat (9€ kpl), mutta niilläkään ei suostunut oikeanpuolen valoa toimimaan. Purin vasemman puolen umpiosta ledi piirikortin irti ja laitoin oikeanpuoleisen kiinni vasempaan umpioon. Led palaa ja samoin myös uudet kiinalaiset kopiot. Nyt siis ihmetellään mihin on kadonnut sähköt oikeanpuolen umpiosta. Muut valot umpiossa toimivat normaalisti.
Anoppi oli kyllä muotoillut puskuria muutama viikko ennen valon pimenemistä Sokoksen parkkialueen seinään. Liekö tuolla jotain yhteyttä mysteeriin.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
pahakeisari
Viestit: 115
Liittynyt: 19 Elo 2008, 21:24
Car(s): Alfa Romeo 159jtdm q4 2010
Fiat Croma 2.2at 2008

Ex Alfa Romeo Giulietta 2.0jtdm tct
Paikkakunta: Askola

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pahakeisari »

Tuli nykästyy uus fööni paikoileen. Vanhas vahä välyksii

Avatar
Maunu
Viestit: 3671
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Giulian pelkääjän puolen etuoven verhoilu tuli avattua.
Korjasin rämisevän oven vaihtamalla lyhyemmän pultin ikkunan nostomekamismin kiinnitykseen.
Joku aikaisempi asentaja oli rikkonut kierteet niittimutterista, eikä pultti kiertynyt enää loppuun asti.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Isola
Viestit: 2158
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Isola »

Siirsin vikoja Maseratista Lanciaan. Kolmosessa toimivat nyt käytännössä kaikki valaisimet sekä molemmat bensapumput, vieläpä juuri kuten tehdas on ne kytkenyt, eli Amerikan Joen viritelmät purettuina. Sen sijaan Thesis on ilmeisesti laskenut katsastuksen lähestyvän, sillä se päätti deaktivoida vasemman etupyörän ABS-anturin :bad-words:
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.

Avatar
Maunu
Viestit: 3671
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tänään 159:si sai 25 cm uutta helmapeltiä. Toivottavasti nyt menee läpi katsastuksesta. Tarkoitus olisi luopua 2008 aloitetusta 159 harrastamisesta, heti kun vaan joku haluaa ostaa tuon auton.

Eilen: Päivitettiin Giulian infotainmentin softa uudempaan versioon. Samalla yrittettiin päästä body kompuutteriin kiinni MESsillä, mutta jostain syystä kone alkoi herjata nopeus ongelmasta eikä yhdistänyt. Sama johto toimii kuitenkin Steviossa. Saattaa olla, että joku asetus on vain väärin. Kaikkiin muihin laitteisiin päästiin ja poistettiin kymmeniä vikakoodeja. Kaiketi akku on käynyt jossain vaiheessa tyhjänä.
Poika olisi halunnut katsoa saako automaattipitkät päälle muokkaamalla body computerin asetuksia vai vaatiiko light modulen ennen kuin alkaa toimimaan. Autossa kun on nuo pirkka mallin halogen valot.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Coltti
Viestit: 327
Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
Car(s): Alfa Romeo GT 3.2 -04
Alfa Romeo MiTo Qv -10
Chevrolet Corvette -00
Subaru Impreza STi -07
Tesla Model Y -23

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Nahkamaalikäsittely + lakka, Ivecoon tulevaan nahkaruoriin:
Kuva

Ja kuskinpenkin istuinosan runkoon Saab 9-5 sport penkin pehmusteet ja päälliset, sopi heittämällä.
Kuva
Eero Tiainen
0451560102
CARF klubimestari "ratavastaava"
www.EerosGarage.fi

Avatar
Jiitee
Viestit: 4719
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Katselin juuri läpi kädessäni olevaa IS:n oikeanpuoleista hyväkuntoista takavaimenninta ... hmm... siis irrallaan.

Episodi alkoi jo perjantaina mökkireissun menomatkalla, kun epähuomiossa ajoin ja paukautin oikean puolen takapyörän pimeydessä Leksan löytämään syvään reikään tiessä. No poks ja räks, ja tämän jälkeen takaa alkoi kuulua raahaavaa ääntä...
bussistopille seis ja kappas takaänkkärihän se siellä alla roikkui irrallaan vain takaripustuskumien varassa.

No kaverin kanssa nypimme kannun irti, ja jatkoin matkaa nyt teinituunatulla Luxus Toyotalla... :wink:
Hyvin onnistui noin edestakainen 200 km:n ajo yhdelläkin vaimentimella, kun pääosin ajoi noin 80-90 km/h ja kierrokset alle 1500 :mrgreen:

Nyt kun pyörittelen tallissa änkkäriä, joka on ihan siististi ilman ruosteraiskaa suoraan murtunut pöntön juuresta poikki, niin herää ajatus: pistänkö nyt oikein rosterisporttivaimentimen Leksaan vai... hitsautanko vaan vanhan pöntön kiinni ? 240 tkm menty alkuperäisellä nyt.

Alla yksi hyvä vaihtoehto, jos päädyn uuteen : https://www.fox-sportauspuff.de/en/Lexu ... 011004-150

Foxit on saksalaista laatutyötä , ainakin VW Beetle-porukoissa tämä mielipide.

Ollako vai eikö olla ? Toki hintahaarukka toimenpiteille on n. 100 -1000 eur kaikkiaan, mutta toisaalta haluan
pitää tätä IS:ää pitkään, joten luotettava ratkaisu on haussa. Kun vielä tietäisi, että esim. tuo Foxi ei olisi pienillä
kierroksilla mikään teinicorollamainen ... vinkkejä ?
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Isola
Viestit: 2158
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Isola »

Ihmettelin miksi kolmonen ei edelleenkään suvaitse antaa tulpille kipinää, vaikka minkään ei pitäisi sitä estää. Tutkimukset jatkuvat. Sitten vaihdoin ihmettelyn kohdetta ja tein jotain epätoivoista: suihkautin hiukan kontaktiputsia järkiauton ilmamäärämittarin ja lisäilmaventtiilin liittimiin. Näitä kun tarjoillaan toisinaan mahdollisiksi vikapaikoiksi tyhjäkäynnin puutteeseen lämpimänä. Ajoin moottorin lämpimäksi ja järkytyin: sehän käy aivan tasaista tyhjäkäyntiä! Aiemminhan tyhjäkäynti on huojunut nollan ja tuhannen kierroksen välillä, ja moottori on sammunutkin herkästi jos on vaihde päällä. Eipä kuitenkaan enää. En ole tottunut näin helposti korjattaviin vikoihin.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.

Coltti
Viestit: 327
Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
Car(s): Alfa Romeo GT 3.2 -04
Alfa Romeo MiTo Qv -10
Chevrolet Corvette -00
Subaru Impreza STi -07
Tesla Model Y -23

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Jiitee kirjoitti:
28 Syys 2025, 19:28
Katselin juuri läpi kädessäni olevaa IS:n oikeanpuoleista hyväkuntoista takavaimenninta ... hmm... siis irrallaan.

Episodi alkoi jo perjantaina mökkireissun menomatkalla, kun epähuomiossa ajoin ja paukautin oikean puolen takapyörän pimeydessä Leksan löytämään syvään reikään tiessä. No poks ja räks, ja tämän jälkeen takaa alkoi kuulua raahaavaa ääntä...
bussistopille seis ja kappas takaänkkärihän se siellä alla roikkui irrallaan vain takaripustuskumien varassa.

No kaverin kanssa nypimme kannun irti, ja jatkoin matkaa nyt teinituunatulla Luxus Toyotalla... :wink:
Hyvin onnistui noin edestakainen 200 km:n ajo yhdelläkin vaimentimella, kun pääosin ajoi noin 80-90 km/h ja kierrokset alle 1500 :mrgreen:

Nyt kun pyörittelen tallissa änkkäriä, joka on ihan siististi ilman ruosteraiskaa suoraan murtunut pöntön juuresta poikki, niin herää ajatus: pistänkö nyt oikein rosterisporttivaimentimen Leksaan vai... hitsautanko vaan vanhan pöntön kiinni ? 240 tkm menty alkuperäisellä nyt.

Alla yksi hyvä vaihtoehto, jos päädyn uuteen : https://www.fox-sportauspuff.de/en/Lexu ... 011004-150

Foxit on saksalaista laatutyötä , ainakin VW Beetle-porukoissa tämä mielipide.

Ollako vai eikö olla ? Toki hintahaarukka toimenpiteille on n. 100 -1000 eur kaikkiaan, mutta toisaalta haluan
pitää tätä IS:ää pitkään, joten luotettava ratkaisu on haussa. Kun vielä tietäisi, että esim. tuo Foxi ei olisi pienillä
kierroksilla mikään teinicorollamainen ... vinkkejä ?
Pikkukoneelle voi tuplaputkissa olla liian hidas pakokaasun virtausnopeus ulostulossa, joka aiheuttaa dronea.
Eero Tiainen
0451560102
CARF klubimestari "ratavastaava"
www.EerosGarage.fi

Avatar
Jiitee
Viestit: 4719
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ tarkoitatko dronella tässä jotakin resonanssiääntä?
Ja onko 2 pikku ulostuloa per vaimennin sitten huonompi kuin yksi isompi?

Tuplaputkihan tuossa on vain alussa kattien luona , sitten yhtyvöt ja
taka- akselin paikkeilla taas y- haara kahteen vaimentimeen, tämä vakiona.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Coltti
Viestit: 327
Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
Car(s): Alfa Romeo GT 3.2 -04
Alfa Romeo MiTo Qv -10
Chevrolet Corvette -00
Subaru Impreza STi -07
Tesla Model Y -23

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Drone on se bassojytä.

Yksi suuri tekijä siihen on ulostulevan kaasun virtausnopeus. Siksi esim. Jdm viritetyt autot 4-5" ulostuloilla pitää kamalaa bassomökää.
Toki muutkin asiat vaikuttaa, mutta tuo on yksi isoimmista ja helpoiten korjattavista asioista.

Virtauspinta-alasta siis kiinni, pöntön suunnittelu vaikuttaa myös, mutta ilman ääninäytteitä kyseisestä putkesta, itse valkkaisin suht pienellä ulostulolla olevan putken tai selvittäisi valmistajalta onko siinä jo "noise killer" siis kuristin hieman ennen ulostuloa, tai saako sellaisen tarvittaessa asennettua ulostulon yhteyteen.

Äänileikkeitä youtubesta selailemaan :).

Itsekin rupean tekemään rosterista putkistoja, jos on custom töille jatkossa tarvetta.
Eero Tiainen
0451560102
CARF klubimestari "ratavastaava"
www.EerosGarage.fi

Avatar
Jiitee
Viestit: 4719
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Coltti kirjoitti:
28 Syys 2025, 23:41
Drone on se bassojytä.

Yksi suuri tekijä siihen on ulostulevan kaasun virtausnopeus. Siksi esim. Jdm viritetyt autot 4-5" ulostuloilla pitää kamalaa bassomökää.
Toki muutkin asiat vaikuttaa, mutta tuo on yksi isoimmista ja helpoiten korjattavista asioista.

Virtauspinta-alasta siis kiinni, pöntön suunnittelu vaikuttaa myös, mutta ilman ääninäytteitä kyseisestä putkesta, itse valkkaisin suht pienellä ulostulolla olevan putken tai selvittäisi valmistajalta onko siinä jo "noise killer" siis kuristin hieman ennen ulostuloa, tai saako sellaisen tarvittaessa asennettua ulostulon yhteyteen.

Äänileikkeitä youtubesta selailemaan :).

Itsekin rupean tekemään rosterista putkistoja, jos on custom töille jatkossa tarvetta.
Hyvää tietoa, kiitos Coltti. Alkuperäistyyppinen vaimennin haussa eli hiljainen ala-alue, maltillinen keskialue ja sitten 4000 - 6500 r/min kivaa soundtrakkiä.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Maunu
Viestit: 3671
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Pojan Giuliaan messillä automaattipitkät toimintaan ja pelkääjän turvavyön pistorasia vaihtui stelviosta jääneeseen. Rämisi tyhjäkäynnillä jos penkki oli ala asennossa. Muovit olivat huomattavasti löysemmät vanhassa.

Tänään tuli ovokolta paketti, jossa oli stelvion tai paremminkin maseratin led sumuvalot. Laitetaan giuliaan kun jaksetaan.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Mokomakin
Viestit: 724
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

Alkaa ottaa sielun päälle ajella harmaalla pakettiautolla.
Nyt laitan 156 leimakuntoon 6-7v hiljaiselon jälkeen.
Tänään uusittu etupään oikea jarruputki.
Seuraavaksi vaihtuu laturi.
Ei kenelläkään ole toimivaa tessun laturia Salon liepeillä keräämässä pölyä?
Liitteet
bbs.jpg
bbs.jpg (152.92 KiB) Katsottu 697 kertaa

Avatar
h_lauri
Viestit: 6748
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Lähinnä vittuunnuin romun määrästä. Tarkoitus oli meinata aikoa kissasaippuaa koettaa nahkoihin, mutta....pitänee koettaa rekrytä rouva roudariksi viikonloppuna.

Päädyin sitten etsimään viime sunnuntaina takajalkatilaan pudonnutta 2 cl:n yrttilikööripulloa. En löytänyt eli lienee pakko ottaa silmä käteen ja katsoa uudelleen ulkotiloissa.

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3317
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Mokomakin kirjoitti:
02 Loka 2025, 18:23
Alkaa ottaa sielun päälle ajella harmaalla pakettiautolla.
Nyt laitan 156 leimakuntoon 6-7v hiljaiselon jälkeen.
Tänään uusittu etupään oikea jarruputki.
Seuraavaksi vaihtuu laturi.
Ei kenelläkään ole toimivaa tessun laturia Salon liepeillä keräämässä pölyä?
Akaassa olis
..ammattina autoslalom..

FinPat
Viestit: 8750
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Samaa laturia on käytetty Fiateissa ja Opeleissa joten niitä löytyy kaupastakin ja järkihintaan. Ainakin tehdaskorjattuna ja ehkä jopa uutenakin.

https://aeromotors.fi/tuote/8635083/26052-qap
https://aeromotors.fi/matkustajavaunut/ ... 2%5B%5D=95

Avatar
HANU
Viestit: 1510
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja HANU »

Tutustuin uuteen autohankintaan. Putsailin ja puunasin.
Autokaupan ammattilainen

Avatar
Maunu
Viestit: 3671
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

-
Viimeksi muokannut Maunu, 12 Loka 2025, 18:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Maunu
Viestit: 3671
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Nypittiin pojan Giuliasta tummennuskalvot pois etusivulaseista ja takalasista. Sen jälkeen liimat vielä pois masinolilla ja brake kliinerillä. Ei ole kovin mielenkiintoista hommaa.

Kiinalainen start stop palikka meni myös paikoilleen ja ovien logo valot.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Isola
Viestit: 2158
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Isola »

Avasin melko kivuttomasti 2 kappaletta tiukassa istuvia kolmen millin kuusiokoloruuveja ahtaasta poterosta, johon ei tavallisella kärjellä yllä. Kolmannen sitten nylppäsin pyöreäksi. Torx-avain, vastakierretappi ja erilaiset noitakeinot kokeiltu. Huomenna ehkä lisää.

Kun sattui olemaan ylimääräinen valvontakamera, asensin sen talliin. Saapahan puhelimeen narkkiliveä jos joku punkee sisään. Tuskinpa punkee, mutta onhan nyt ainakin mahdollisuus vilkaista talvehtivia veekaseja etänäkin.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.

Avatar
Turre
Viestit: 339
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Mitsubishi Outlander mk1 2.4 -05 (Ronsu II)
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Turre »

Hankittuani viimein QuickJackin, ensimmäinen homma oli ... korjata tuon meidän mustan lampaan pitkään lerpattaneet sivupeilit :lol:

On hyvä ohjevideo tuohon (ja moneen muuhunkin) hommaan: https://www.youtube.com/watch?v=KMGxoCnIQKM
Jotenkin ihan käsittämättömän hento se ura jossa peilijousen lukitusrenkaan pitäisi istua. Kuskin puolelle hiukkasen syvensin uraa Dremelillä, pelkääjän puolen saa varmaan tehdä uusiksi ennen pitkää.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Avatar
alum
Viestit: 716
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja alum »

Isola kirjoitti:
12 Loka 2025, 20:27
Avasin melko kivuttomasti 2 kappaletta tiukassa istuvia kolmen millin kuusiokoloruuveja ahtaasta poterosta, johon ei tavallisella kärjellä yllä. Kolmannen sitten nylppäsin pyöreäksi. Torx-avain, vastakierretappi ja erilaiset noitakeinot kokeiltu. Huomenna ehkä lisää.
Tuttu tilanne. Jo tuollaista bensaletkun kiristintä tuntuu inhottavalta vääntää meisselillä, vaikka siinä on ihan hyvin tilaa. Sen kun pitäisi olla aika tiukka ettei vuoda. Mutteri on paljon parempi kun sitä voi kiristää kaikenlaisilla hylsyviritelmillä. :(
Untitled.jpg
Untitled.jpg (33.19 KiB) Katsottu 178 kertaa

Avatar
Polforea
Viestit: 11979
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Tuiohonhan voisi kyllä tehdä erikoistyökalun, jossa taltan ympärillä on kehä niin, että meisseli istuisi ulkokehältä juuri ruuvin ympärille ja taltta siinä välissä uraan. Ei pääsisi lipsumaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 8750
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
13 Loka 2025, 18:20
^Tuiohonhan voisi kyllä tehdä erikoistyökalun, jossa taltan ympärillä on kehä niin, että meisseli istuisi ulkokehältä juuri ruuvin ympärille ja taltta siinä välissä uraan. Ei pääsisi lipsumaan.
Minulla muutama tuollainen joissa on ruuvinpidike, auttaa myös hieman paikallaan pysymisessä kun ruuvi on pohjassa.
Kuva

Toki kokonainen kehä olisi vielä parempi. Mutta jäsen alum on oikeassa, kunnollinen mutteri/kuusiokolo/torx systeemi paras.

Avatar
Isola
Viestit: 2158
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Isola »

Etäistä lähemmin tutun näköinen bensaletku :-D Ellei alkuperäisyyden vaatimus ole täydet 100,0 %, niin saahan noita mutterikiristeisiäkin.

Se kolmas ruuvi irtosi tänään. Vihaan kuusiokoloruuveja, mutta myönnän niissä olevan yhden hyvänkin puolen: vastakierretappi puree niihin varsin mukavasti, kun on ohjauskolo valmiina.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.

Avatar
Polforea
Viestit: 11979
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, kyllä se 7mm kuusiokanta klemmareissa on ässä. Mutta jos ulkonäkö-, nostalgia- tms alkuperäisyysssyistä ei halua vaihtaa parempaa klemmaria, niin jäljelle jää vaihtoehto kehittää työkalustoa sen huonomman, mutta oikeamman klemmarin operoimiseen paremmin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1752
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

FinPat kirjoitti:
13 Loka 2025, 19:04
Polforea kirjoitti:
13 Loka 2025, 18:20
^Tuiohonhan voisi kyllä tehdä erikoistyökalun, jossa taltan ympärillä on kehä niin, että meisseli istuisi ulkokehältä juuri ruuvin ympärille ja taltta siinä välissä uraan. Ei pääsisi lipsumaan.
Minulla muutama tuollainen joissa on ruuvinpidike, auttaa myös hieman paikallaan pysymisessä kun ruuvi on pohjassa.
Kuva

Toki kokonainen kehä olisi vielä parempi. Mutta jäsen alum on oikeassa, kunnollinen mutteri/kuusiokolo/torx systeemi paras.
Klassinen "krapulameisseli" :-D

Vastaa Viestiin