Tämä on kyllä harvinaista.

Valvoja: Moderators
Tämä on kyllä harvinaista.
Ihan telsun mukaan menty eli aina 15 tkm tai kokonainen kalenterivuosi, eikä auton oma tarve huolloille ole mitenkään muuttunu tuona aikana. Pitää vain vaihtaa se 9 kk välein tehtäväksi näillä ajoilla.
Jaaha, no hyvä tietää. Eipä tuota moottoriöljyä ole käsillä, pitää vaimolta kysyä onko meillä injektioneuloja jos jotain vastaavaa löytyiskin varastossa. Jospa tuolla sais sen pariks viikkoa hiljennettyä niin olis riittävä.
Oulun Wetterillä palvelu kyllä pelasi tän suhteen. Kysyin alunperin tuosta kattohommasta Pörhöltä (nykyinen myynti täällä) et löytyykö tehtaalta mitään ohjeistusta tms., mut heillä meni herne nenään kun näkivät auton huoltokirjan missä oli Wetterin leimat ajalta jolloin tuota on siellä huollettu kun silloin siellä oli myynti, sanoivat et heidän ongelmansa, vie sinne ja vein sinne. Siellä sitten kateltiin nuo tarpeet, otettiin autosta kuvia ja tehtiin huollot ja sovittiin tuon monimerkkihuoltohahmosen kans et hän selvittää tuon MA-asian ja katon kulmat. Kait se auttoi kun oli merkinnät et kylmänä ja kosteana auto käy kolmella parissa viime huollossa merkintänä ja kokeiltu kaikennäköisiä lisäaineita heidän suosituksen mukaan.
Asiakaspalvelu kohdallaantuplauk kirjoitti: ↑20 Syys 2025, 11:05Kysyin alunperin tuosta kattohommasta Pörhöltä (nykyinen myynti täällä) et löytyykö tehtaalta mitään ohjeistusta tms., mut heillä meni herne nenään kun näkivät auton huoltokirjan missä oli Wetterin leimat ajalta jolloin tuota on siellä huollettu kun silloin siellä oli myynti, sanoivat et heidän ongelmansa, vie sinne ja vein sinne.
Tämmöisen tilasin, ja toimi ainakin 2018 500C:n kanssa:mutt kirjoitti: ↑15 Syys 2025, 15:49ELM327:t ovat nykyään ilmeisesti kaikki kiinalaisilla piraattisiruilla, ja toiminta sattumanvaraista. Yksi oma pulikka ei Delta III:n kanssa toimi MES:llä, Androidin ohjelman kanssa toimii, mutta rajalliseksi jää sitten ominaisuudet. Pitää hommata muulla tekniikalla oleva, koska alkuperäisten ELM327:n valmistus on loppunut.
En itsekään muista että Stelvio olisi ruosteita otsalohkoon alkanut keräilemään. Materiaali ja maalaus todennäköisesti ihan sama kuin Giuliassakin. Tuleekohan ero siitä että Stelvion tuulilasin yläreuna tyypillisen sorasuihkutason yläpuolella? Tai jotain?
Rumimman äänen kylmällä moottorilla pitää turbon hukkaportin käyttömekanismi. Hankin kalliin titaanisen ja päästään laakeroidun hukkaportin avaus/sulkutangon, mutta ei siitä sanottavammin apua ollut rumaan tyhjäkäyntiin. Edelleen se kuullostaa kylmänä, kuin moottorin päällä olisi ruuveja peltipurkissa.
Pari viikkoa sitten luovutettiin asiakkaalle Ghibli hybrid Auto Italy Lempäälässä. Oli asiakas halunnut juurikin bensa hybridin, joten sellaisen sai. Käynti- äänestä en tiedä mitään, kun katselin lähtöä hyvin eristetyn ikkunan takaa. Oma valintani olisi ollut tässä tapauksessa kuutoskone, mutta makuja on monia.155156 kirjoitti: ↑28 Syys 2025, 23:42Rumimman äänen kylmällä moottorilla pitää turbon hukkaportin käyttömekanismi. Hankin kalliin titaanisen ja päästään laakeroidun hukkaportin avaus/sulkutangon, mutta ei siitä sanottavammin apua ollut rumaan tyhjäkäyntiin. Edelleen se kuullostaa kylmänä, kuin moottorin päällä olisi ruuveja peltipurkissa.
Samaa moottoria myytiin ja myydään myös Maseratin konepellin alla (Ghibli ja Grecale Hybrid -mallit). Jos se kuullostaa yhtä pahalta niissä, niin en ihmettele jos jokainen ostaja on vaatinut kaupan purkua, sikäli kun niitä on kukaan ostanut.
Onko eri vuosimallia? Uudempiin bensamalleihinkin tuli hiukkasloukut. Saattaa muuttaa äänimaailmaa hiukan? Muistelen että noihin uudempiin jouduttiin ahtopaineita lisäämään, että tuottaa saman tehon kuin loukuttomat edeltäjänsä.
Tässä ääninäytteet neljän vuoden takaa 2017 Velocesta:Ilpoluk kirjoitti: ↑28 Syys 2025, 15:31https://youtube.com/shorts/jgRBZi14rPU? ... 3CKzgHBLaV
Tässä linkki oman giulian tyhjäkäyntiääneen. Pysynyt aivan samanlaisena kun ostin sen. Itse ajellut 30tkm. Ajossa kaikki tuntuu normaalilta. Tuo tyhjäkäynti on vaan todella ruma.
Mitä mieltä muut? Tämä siis 2.0l bensa.
Millasia käyntihäiriöitä sulla ollut? Omassa tosiaan nyt Hedinin merkkihuollossa autoliikkeen piikkiin tutkittu, kun autossa on kevyttä nykimistä kylmänä, ei niinkään tasaisessa ajossa vaan kiihdyttäessä/hiljentäessä vauhtia. Tämän lisäksi välillä kylmäkäynnistyksen jälkeen täristää hiukan. Hedinillä vaihdettiin kaikki tulpat ja kaksi puolaa, mutta en merkittävää eroa huomannut. Heidän mukaan MultiAirissa ei ole vikaa kun ei tule vikakoodia. Ajattelin nyt vain ajaa ja odottaa oireiden pahenemista ja sitä mahdollista vikakoodia, jolloin auton voisi viedä johonkin enemmän nimenomaan Alfoihin perehtyneelle pajalle. Autoliikkeen puolesta tuota korjailtiin muutenkin jo n. 2500 euron edestä heti oston jälkeen, niin nyt ei enää edes kehtaa laittaa viestiä myyjälle, että tutkitaanko vielä vähän oisko kuitenki se MultiAir.tuplauk kirjoitti: ↑19 Syys 2025, 13:30Multiairi meni nyt vaihtoon, tehdas tuli vastaan 50% kuluista joten toista tonnia jäi vielä artistille maksettavaksi koko vaihdosta. Käy nyt kyllä piirun nätimmin ihan tyhjänäkin et kaipa se oli ihan oikeasti lopussa näin 65 tuhannen kohdalla. Vielä ei ole kylmänä startattu mut eiköhän edelliset käyntihäireet ole poistuneet. Autolla siis aina ajettu lyhyttä pätkää kaupungissa sen koomemmin esilämmittelyitä tai mitään, napista käyntiin ja kylille. Kaipa tuon öljynvaihtovälin vois nyt tihentää kymppitonniin jos se kestäis sit seuraavat 60 tkm paremmin.
Samalla auton narinaa (kääntyessä narinaa keulasta) paikallistettiin alatukivarteen(?) joka menee vaihtoon rapialla kuudella huntilla töineen ja pyöränsuuntauksineen, osien odotteluun menee nyt pari viikkoa mut ilmeisesti narisevalla autolla voi ajaa, mietin vain et pitäiskö tonne vaan suihkia jotain yleisletkeytysainetta (CRC 5-56 tms?) joka voisi auttaa ton pari vk ettei nyt kuulosta ihan nuorisolaisen madalletulta mersulta.
Kattojen kulmista kysyin kans, et mitä tehtaalla ois näihin alkuihin sanottavaa, mut siihen ei ole vielä palattu, liekö unohtunut. Pitää sit kysellä myöhemmin, käsittääkseni tuo on nyt jossain kuitenkin ylhäällä.
Nämät siis 2021 karvalakkipensatakatuupparissa.
Minulla calix säteily+sisätila+ ylläpitolaturi. Ihan ok.Ranttall kirjoitti: ↑02 Loka 2025, 06:57Millasia käyntihäiriöitä sulla ollut? Omassa tosiaan nyt Hedinin merkkihuollossa autoliikkeen piikkiin tutkittu, kun autossa on kevyttä nykimistä kylmänä, ei niinkään tasaisessa ajossa vaan kiihdyttäessä/hiljentäessä vauhtia. Tämän lisäksi välillä kylmäkäynnistyksen jälkeen täristää hiukan. Hedinillä vaihdettiin kaikki tulpat ja kaksi puolaa, mutta en merkittävää eroa huomannut. Heidän mukaan MultiAirissa ei ole vikaa kun ei tule vikakoodia. Ajattelin nyt vain ajaa ja odottaa oireiden pahenemista ja sitä mahdollista vikakoodia, jolloin auton voisi viedä johonkin enemmän nimenomaan Alfoihin perehtyneelle pajalle. Autoliikkeen puolesta tuota korjailtiin muutenkin jo n. 2500 euron edestä heti oston jälkeen, niin nyt ei enää edes kehtaa laittaa viestiä myyjälle, että tutkitaanko vielä vähän oisko kuitenki se MultiAir.tuplauk kirjoitti: ↑19 Syys 2025, 13:30Multiairi meni nyt vaihtoon, tehdas tuli vastaan 50% kuluista joten toista tonnia jäi vielä artistille maksettavaksi koko vaihdosta. Käy nyt kyllä piirun nätimmin ihan tyhjänäkin et kaipa se oli ihan oikeasti lopussa näin 65 tuhannen kohdalla. Vielä ei ole kylmänä startattu mut eiköhän edelliset käyntihäireet ole poistuneet. Autolla siis aina ajettu lyhyttä pätkää kaupungissa sen koomemmin esilämmittelyitä tai mitään, napista käyntiin ja kylille. Kaipa tuon öljynvaihtovälin vois nyt tihentää kymppitonniin jos se kestäis sit seuraavat 60 tkm paremmin.
Samalla auton narinaa (kääntyessä narinaa keulasta) paikallistettiin alatukivarteen(?) joka menee vaihtoon rapialla kuudella huntilla töineen ja pyöränsuuntauksineen, osien odotteluun menee nyt pari viikkoa mut ilmeisesti narisevalla autolla voi ajaa, mietin vain et pitäiskö tonne vaan suihkia jotain yleisletkeytysainetta (CRC 5-56 tms?) joka voisi auttaa ton pari vk ettei nyt kuulosta ihan nuorisolaisen madalletulta mersulta.
Kattojen kulmista kysyin kans, et mitä tehtaalla ois näihin alkuihin sanottavaa, mut siihen ei ole vielä palattu, liekö unohtunut. Pitää sit kysellä myöhemmin, käsittääkseni tuo on nyt jossain kuitenkin ylhäällä.
Nämät siis 2021 karvalakkipensatakatuupparissa.Tästä kyllä isot pisteet Sakalle, mukisematta hoitui kaikki.
Samalla voisin yleisesti kysyä kaikilta, millaisia lämppäreitä olette bensa-Giulioihin asentaneet? Webasto varmaan maksaa hunajaa enkä tiedä onko edes mahdollinen jälkiasentaa? Jotain lohko/letkulämppäriä olen miettinyt ja siihen kylkeen ylläpitolaturi, kun ajo on melkoista nurkkapyöritystä.
Kylmällä ja kostealla ei vain käy kaikilla kylmästartissa, uudelleenkäynnistys yleensä jeesas. Lopulta sitten tiputti yhden pytyn pois ja vilkkuva CEL & koodi muistiin. Näin jälkeenpäin tullut huomattua tuo että huonolla multiairilla kone tuntui siltä kuin tukehtuisi pienellä kaasulla, mut nyt vetää kuin uutena. Tuohon tosin on tehtaalta asennettu ne läpyskät rattiin josta voi pyytää pienempää vaihdetta tai ajaa vain D:llä, millä se toimii paljon paremmin.Ranttall kirjoitti: ↑02 Loka 2025, 06:57Millasia käyntihäiriöitä sulla ollut? Omassa tosiaan nyt Hedinin merkkihuollossa autoliikkeen piikkiin tutkittu, kun autossa on kevyttä nykimistä kylmänä, ei niinkään tasaisessa ajossa vaan kiihdyttäessä/hiljentäessä vauhtia. Tämän lisäksi välillä kylmäkäynnistyksen jälkeen täristää hiukan. Hedinillä vaihdettiin kaikki tulpat ja kaksi puolaa, mutta en merkittävää eroa huomannut. Heidän mukaan MultiAirissa ei ole vikaa kun ei tule vikakoodia. Ajattelin nyt vain ajaa ja odottaa oireiden pahenemista ja sitä mahdollista vikakoodia, jolloin auton voisi viedä johonkin enemmän nimenomaan Alfoihin perehtyneelle pajalle. Autoliikkeen puolesta tuota korjailtiin muutenkin jo n. 2500 euron edestä heti oston jälkeen, niin nyt ei enää edes kehtaa laittaa viestiä myyjälle, että tutkitaanko vielä vähän oisko kuitenki se MultiAir.Tästä kyllä isot pisteet Sakalle, mukisematta hoitui kaikki.
Samalla voisin yleisesti kysyä kaikilta, millaisia lämppäreitä olette bensa-Giulioihin asentaneet? Webasto varmaan maksaa hunajaa enkä tiedä onko edes mahdollinen jälkiasentaa? Jotain lohko/letkulämppäriä olen miettinyt ja siihen kylkeen ylläpitolaturi, kun ajo on melkoista nurkkapyöritystä.
Näkisin että ollaan ongelman ytimessä. Puuttui vaan se 40-50k paalua välistä.
Täysin sama edellisesssä 2017 Velocessa, Multiair meni vaihtoon.tuplauk kirjoitti: Kylmällä ja kostealla ei vain käy kaikilla kylmästartissa, uudelleenkäynnistys yleensä jeesas. Lopulta sitten tiputti yhden pytyn pois ja vilkkuva CEL & koodi muistiin. Näin jälkeenpäin tullut huomattua tuo että huonolla multiairilla kone tuntui siltä kuin tukehtuisi pienellä kaasulla, mut nyt vetää kuin uutena
Mulla oli vasemman kulman kumi sisäreunasta kulunut, oikean ei. Korjautin ja ostin kaksi rinkulaa.koomala kirjoitti: ↑29 Kesä 2025, 11:47Kuluuko muilla Giulian eturenkaista sisäreunat samaan tapaan kuin 159:ssä? Kattelin tuossa omia eturenkaita ja näyttää kuluvan sisäreunalta selvästi enemmän. Tehdasspeksit näyttäisi antavan Giulialle eteen nollakulmat, joten sen puolesta pitäisi kulua tasaisesti jos kulmat eivät ole pielessä. Paineet oli kyllä aika matalat (2,3 bar), kun koitin hillitä runflattejen jyrinää maltillisilla rengaspaineilla. Nostin nyt paineita vähän ylemmäs, josko noilla selviäisi kesän ajan. Rengaskokona on vakio 18-tuumainen staggered setuppi, 225/45 edessä ja 255/40 takana.
Nyt tilasin oikein MES sivuilla suositellun piuhan: https://electronic-fuchs.de/en/p/usb-ca ... CgKiHQlQJ4 jonka kerrotaan käyvän erityisesti MES kanssa alfaan mutta edelleen antaa saman ilmoituksen yrittäessä yhdistääTurpokiisseli kirjoitti: ↑14 Syys 2025, 00:30Mikäs piuha käy MES kanssa Giuliaan?
Tämä: https://www.elekma.com/vikakoodinlukija ... escription toimi 159 kanssa muttei nähtävästi Giulian kanssa joten ostin tämän: https://www.mmyynti.fi/tuote/obdii-vika ... m-327-usb/ mutta MES edelleen sanoo You need ELM 327/OBDKey interface to connect to this module!
Eli millä piuhalla seuraavaksi koetan?
IMG_20250902_204522.jpg
En nyt ehtinyt käydä kuin nopeasti kokeilemassa niitä mutta tuntui toimivan hyvin. Auton kohtaamisen jälkeen voisi vähän nopeammin vaihtaa takaisin pitkille mutta muuten ei mitään. Vaihtoi pitkille vaikka kauempana edessä meni auto. Joskus ajelin mersulla mikä ei vaihtanut pitkiä jos pitkän suoran päässä kiilui edellä menevän takavalot. Kohdatessa vaihtaa järkevässä kohtaa lyhkäsille. Ei liian aikaisin. Hyvä puoli Giuliassa on se että jos automatiikka tökkii niin valokytkin pois automaatilta niin saa ihan ite hämmentää valoja.Polforea kirjoitti: ↑04 Loka 2025, 19:59^Toimiiko muuten automaagipitkät hyvin? Takavetogiilia pudotti aina pitkät pois risteyksestä kääntymistä varten, mutta kuulemma ei millään meinannut suostua laittamaan takaisin päälle. Siinä toki oli todennäköisesti aika alkupään softat sisällä, joten uudemmissa voi olla merkittävää parannusta toimintaan.
Oli alkupään autoissa, 2020 -> palaa aina N moodiin kun sammuttaa auton.
Stelvioon laitoin näin: