Sähköautoista ja lataushybrideistä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

jmi
Viestit: 1663
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jmi »

Tuntuu että isolla osalla palstalaisista on jokin muu kuin Alfa Romeo/italialainen nykyään.

Avatar
Tommi
Viestit: 686
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Stelvio QF, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Löysin itseni yksi päivä surffailemasta Maseratin Grecale Folgore sähköversiota.
Ei vaan ole jotenkin tarpeeksi hyvän näköinen. Tosin tummat värit aika paljon parempia. Noitahan voisi uittaa ilman veroja Euroopasta.

No - Stelvio tulille ja läpät auki putkista, niin taas jaksaa hetken polttomoottorillakin.
Stelvio QF (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2, MiTo QV, Giulia 2.0

Avatar
Jiitee
Viestit: 4719
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

jmi kirjoitti:
01 Loka 2025, 09:13
Tuntuu että isolla osalla palstalaisista on jokin muu kuin Alfa Romeo/italialainen nykyään.
Totta, varsinkin käyttöautoissa.

Sähköiset Alfat eivät ole vielä vakuuttaneet,
ja ehkä fossiilinostalgia vaikuttaa myös ostopäätöksentekoon. Ja firmaliisareiden
valintarajoitukset…
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
TeroPee
Viestit: 1672
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Gusse kirjoitti:
30 Syys 2025, 21:55
Gusse kirjoitti:
30 Syys 2025, 12:43
lerppu kirjoitti:
30 Syys 2025, 11:48


Hyväksytään nämä kehut. Auto on kerrassaan erinomainen. Kunhan sen kulutusominaisuudet sopivat omaan ajoprofiiliin - kuten itsellä sopii kutakuinkin täydellisesti. Ja kun kaikki palstalaiset tämän pohjalta hyppäävät tornin etsintään, niin muistakaa saksalainen totuus. Varustetasolla on enemmän merkitystä kuin voisi kuvitellakaan.
Itsellä on itseasiassa yksi 55 troni tällä hetkellä varauksessa ja pitäisi mennä tänään sitä katsomaan :silly: . Katsotaan miten käy. Tuli aiemmin käytyä kokeilemassa 50 tronia ja todettua, että on kyllä hiljaista ja sopivaa kyytiä keski-ikäiselle pääkaupunkiseudun ruuhkissa pyörimiseen 8) :lol:
No tuli sitten liityttyä palstalaisten etronistien joukkoon :crazyeyes:
Onnea. Sitä todellakin tulet tarvitsemaan.

Avatar
Polforea
Viestit: 11979
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jons möhköä kaipaisi, niin kyllähän 55-troni badgeilla olisi korkealla listalla. Ihan vaan siksi, että saksalainen SS-quattro on käsittämätön lipsahdus markkinoille.

Kuva

Mutta joo, on meitä sekakäyttäjiä täällä aika paljon. Hyvä sinänsä, että meillä on niin hyvä henki, että (väliaikaisesti) Alfasta luopuneet eivät välttämättä kaikkoa foorumilta, kun uusia ihmisiä tänne löytää harmittavan vähän. Toivottavasti Alfa-kauppaan löytää enemmän.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

lerppu
Viestit: 6365
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

TeroPee kirjoitti:
01 Loka 2025, 12:27
Gusse kirjoitti:
30 Syys 2025, 21:55
Gusse kirjoitti:
30 Syys 2025, 12:43

Itsellä on itseasiassa yksi 55 troni tällä hetkellä varauksessa ja pitäisi mennä tänään sitä katsomaan :silly: . Katsotaan miten käy. Tuli aiemmin käytyä kokeilemassa 50 tronia ja todettua, että on kyllä hiljaista ja sopivaa kyytiä keski-ikäiselle pääkaupunkiseudun ruuhkissa pyörimiseen 8) :lol:
No tuli sitten liityttyä palstalaisten etronistien joukkoon :crazyeyes:
Onnea. Sitä todellakin tulet tarvitsemaan.
Mä oon vissiin käyttänyt kaiken jaossa olevan mäihän näiden suhteen. Okei - silloin tällöin jotain outoja keskuslukitushäiriö tms ”varjo tiellä turvajärjestelmät pettää” -viestejä näytössä. Mutta ei ne tän hintasessa perberin siirtimessä haittaa. Vähän koomista reliefiä vaan!

Paikalla
Gusse
Viestit: 987
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & E-Tron 55 -21 & Miata -90 ex: XC60 T8 -18, F-Pace -16, Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, 460 -87, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

TeroPee kirjoitti:
01 Loka 2025, 12:27
Gusse kirjoitti:
30 Syys 2025, 21:55
Gusse kirjoitti:
30 Syys 2025, 12:43

Itsellä on itseasiassa yksi 55 troni tällä hetkellä varauksessa ja pitäisi mennä tänään sitä katsomaan :silly: . Katsotaan miten käy. Tuli aiemmin käytyä kokeilemassa 50 tronia ja todettua, että on kyllä hiljaista ja sopivaa kyytiä keski-ikäiselle pääkaupunkiseudun ruuhkissa pyörimiseen 8) :lol:
No tuli sitten liityttyä palstalaisten etronistien joukkoon :crazyeyes:
Onnea. Sitä todellakin tulet tarvitsemaan.
Joo. Tuo kestävyys tässä hieman hirvittääkin, mutta eivät ole hinnalla enää pilattuja. Varsinkin kun vertaa uuden hintaan.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1672
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Toimiessaan on tosi hyvä Audi ja keskinkertainen sähköauto. Näiden kanssa vaan joutuu itse helposti isojen laskujen maksajaksi jos etu- tai takamoottori täytyy uusia. Aukoton merkkiliikkeen huoltohistoria ja/tai myyjäliikkeen virhevastuu (tai parhaassa tapauksessa jatkettu tehdastakuu) tuovat mielenrauhaa.

Jotain pienempää ongelmaa voi sitten olla ovien lukkojen tai latausluukun / -luukkujen kanssa, mutta ne on aika paljon simppelimpää kuviota.

lerppu
Viestit: 6365
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

TeroPee kirjoitti:
01 Loka 2025, 15:59
Toimiessaan on tosi hyvä Audi ja keskinkertainen sähköauto. Näiden kanssa vaan joutuu itse helposti isojen laskujen maksajaksi jos etu- tai takamoottori täytyy uusia. Aukoton merkkiliikkeen huoltohistoria ja/tai myyjäliikkeen virhevastuu (tai parhaassa tapauksessa jatkettu tehdastakuu) tuovat mielenrauhaa.

Jotain pienempää ongelmaa voi sitten olla ovien lukkojen tai latausluukun / -luukkujen kanssa, mutta ne on aika paljon simppelimpää kuviota.
Bingo! Katsotaan tilanne uusiksi puolentoistavuoden kuluttua kun takuu katkeaa. Siihen asti insuloitua tunnottomuutta tieliikenteessä - setämiehen sielu lepää Tuusulanväylän ruuhkassa. Ah.

lerppu
Viestit: 6365
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Urheiluselät luonnollisessa ympäristössään firman juottokaukalolla.
image0.jpeg
image0.jpeg (120.63 KiB) Katsottu 1408 kertaa

Avatar
155156
Viestit: 2250
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Sähkömoottori on hieno keksintö, mutta akkujen takia sähköauto on ymmärtääkseni ”disposable” eli kertakäyttöinen. Vaihdattaako kukaan kymmeniä tuhansia maksavan akun siinä vaiheessa, kun auto on vaikka 12 vuotta vanha?

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1618
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

155156 kirjoitti:
02 Loka 2025, 13:16
Sähkömoottori on hieno keksintö, mutta akkujen takia sähköauto on ymmärtääkseni ”disposable” eli kertakäyttöinen. Vaihdattaako kukaan kymmeniä tuhansia maksavan akun siinä vaiheessa, kun auto on vaikka 12 vuotta vanha?
Ei noin vanhaan autoon uutta akkua laiteta. Purkaamolta ehjä, valmistajalta tehdaskorjattu, tai vaihdetaan vialliset moduulit akusta. Kustannus on tonneja, ei kymmeniä tonneja.

Jännä nähdä miten alas käytettyjen (vanhojen) sähköautojen hinnat voivat pudota, kun akustolla (viallisellakin) on aina jonkinmoinen arvo.

jmi
Viestit: 1663
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jmi »

Miten Teslan ruostuvat jarruputket vaihdetaan, irrotetaan akku ensin... :shock:
Mitäköhän on kustannus?

Avatar
mutt
Viestit: 5887
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Delta 1.6 Multijet -09, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Eikös ennen aikojaan ruostuvat jarruputket ole takaisinkutsun paikka, ei artistin oma murhe?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1618
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

jmi kirjoitti:
02 Loka 2025, 15:15
Miten Teslan ruostuvat jarruputket vaihdetaan, irrotetaan akku ensin... :shock:
Mitäköhän on kustannus?
Facebookin juttujen perusteella tonnin homma Teslalla ja akku irti. Jotkut kätevät DIY-miehet saaneet pujoteltua irroittamatta akkua.

Paikalla
Gusse
Viestit: 987
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & E-Tron 55 -21 & Miata -90 ex: XC60 T8 -18, F-Pace -16, Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, 460 -87, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

Cloverleaf kirjoitti:
02 Loka 2025, 15:34
jmi kirjoitti:
02 Loka 2025, 15:15
Miten Teslan ruostuvat jarruputket vaihdetaan, irrotetaan akku ensin... :shock:
Mitäköhän on kustannus?
Facebookin juttujen perusteella tonnin homma Teslalla ja akku irti. Jotkut kätevät DIY-miehet saaneet pujoteltua irroittamatta akkua.
Noita on kait pari pajaa pääkaupunkiseudulla, jotka tekevät sen ilman akun irroitusta tai näin ymmärtänyt. Vielä en ole joutunut korjauttamaan :-D , mutta mittarissakin vasta 112tkm.

jmi
Viestit: 1663
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jmi »

mutt kirjoitti:
02 Loka 2025, 15:21
Eikös ennen aikojaan ruostuvat jarruputket ole takaisinkutsun paikka, ei artistin oma murhe?
Missä menee aikaraja takaisinkutsulle? Mielestäni vaan hyvä esimerkki sähköautojen ongelmista, ennen kovin yksinkertaiset asiat ovat muuttuneet todella vaikeiksi. Ja jos Tesla laittaa yhtä huonoa putkea tilalle niin seuraava vaihto menee varmaan jo omistajalle?

FinPat
Viestit: 8750
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

jmi kirjoitti:
03 Loka 2025, 09:24
mutt kirjoitti:
02 Loka 2025, 15:21
Eikös ennen aikojaan ruostuvat jarruputket ole takaisinkutsun paikka, ei artistin oma murhe?
Missä menee aikaraja takaisinkutsulle? Mielestäni vaan hyvä esimerkki sähköautojen ongelmista, ennen kovin yksinkertaiset asiat ovat muuttuneet todella vaikeiksi. Ja jos Tesla laittaa yhtä huonoa putkea tilalle niin seuraava vaihto menee varmaan jo omistajalle?
Toisaalta ennen kovin monimutkaiset ja melko säännöllisesti vastaantulevat asiat ovat muuttuneet todella helpoiksi. Kuten moottorin ja voimansiirron öljynvaihto, nokka- ja apulaitehihnojen vaihdot ja pakoputket ruostuvat vähemmän, puolan johtoakaan ei tarvitse vaihtaa kovinkaan usein ja niin edelleen.

Avatar
Polforea
Viestit: 11979
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Eihän tuo ole varsinaisesti sähköauto-ongelma, jos joku valmistaja käyttää ala-arvoista jarruputkimateriaalia, vaikkei kyseinen valmistaja dinonpolttimiin koskekaan.

Monessa dinonpoltinautossa jarruputket kulkee polttoainetankin yli, eikä senkään pudottelu aina varsinaisesti hauskaa ole, etenkään täydempänä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11373
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Elroq 60 Sport Čára 2025, 500e La Prima 2022
Paikkakunta: Lago d'Erba

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

FinPat kirjoitti:
03 Loka 2025, 10:37
Toisaalta ennen kovin monimutkaiset ja melko säännöllisesti vastaantulevat asiat ovat muuttuneet todella helpoiksi. Kuten moottorin ja voimansiirron öljynvaihto, nokka- ja apulaitehihnojen vaihdot ja pakoputket ruostuvat vähemmän, puolan johtoakaan ei tarvitse vaihtaa kovinkaan usein ja niin edelleen.
Jep. Ei hajoa kaksoismassavauhtipyörät, ei jumitu EGR:t eikä leviä urearuiskutukset. Ei tukkeudu imusarjat eikä veny jakoketju, ei öljypumpun sihtikään limoitu.

Neljä vuotta tuli päästeltyä kulimallin ID.3:lla ja jos siihen olisi saanut vetokoukun jolla saisi oikein vetääkin jotakin, olisin liisarin päätyttyä ostanut auton itselleni. Alkuun se oli softansa puolesta ehta pökäle, mutta parin päivityksen jälkeen melkoisen huoleton ja hinta/käyttömukavuussuhteen kannalta kova peli. Koiranluita sai vaihdella, mutta siinäpä se.

Nyt on vaihteeksi alahyllyn Elroq Sportline 60 kierrossa, ja peruspertin perhekippona arvioituna vähän hankala keksiä minkä asian tuossa pitäisi olla selvästi paremmin. No, kärryä ei pikkuakulla tarvitse kauas vetää, mutta muuten laitos sopii Kolmostien hinkkaamiseen kuin otsatukka sialle. Eli siis hyvin, jos nyt jotakuta epäilyttää. En todellakaan osaa enää kaivata käyttikseen lämpövoimakonetta. Lelut ovat sitten toinen juttu, minkäs bensalenkkari luonnolleen voi.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11614
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Rasvis kirjoitti:
03 Loka 2025, 14:43
No, kärryä ei pikkuakulla tarvitse kauas vetää
Netin keskustelupalstojen mukaan kyky ajaa mahdollisimman kauas peräkärry perässä ilman taukoja on nykyään auton tärkein ominaisuus.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
mutt
Viestit: 5887
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Delta 1.6 Multijet -09, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Vittorio Jano kirjoitti:
03 Loka 2025, 15:38
Netin keskustelupalstojen mukaan kyky ajaa mahdollisimman kauas peräkärry perässä ilman taukoja on nykyään auton tärkein ominaisuus.
Aika monessa paikassa näkyy latauspaikat olevan järjestetty niin, että jos niihin perävaunun kanssa menee, tulee tie tukituksi. Ei tietysti käyttövoiman vika, mutta eräänlainen ominaisuus.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

FinPat
Viestit: 8750
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Teslan teki 3Q25 vuoden parhaan neljänneksen koska jenkeissä EV verohelpotukset ovat loppumassa ja kuluttajat aikaistivat ostojaan. Myös 3-rivinen Model Y L on myynyt hyvin Kiinassa. Teslalla kyllä edessä vastatuulta kun tuoteportfolio uudistuu hitaasti ja itseajavuus ei vain ota onnistuakseen.

https://www.reuters.com/business/autos- ... 025-10-01/

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11373
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Elroq 60 Sport Čára 2025, 500e La Prima 2022
Paikkakunta: Lago d'Erba

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Vittorio Jano kirjoitti:
03 Loka 2025, 15:38
Netin keskustelupalstojen mukaan kyky ajaa mahdollisimman kauas peräkärry perässä ilman taukoja on nykyään auton tärkein ominaisuus.
Näino. Mutta koska eKansa ei ilmaissut haluaan osallistua ajoneuvon kulunkeihin, jätin heidän näkemyksensä tällä kertaa huomiotta.

Sen sijaan työnantaja halusi pistää euroja jonoon, joten sen lauluja laulat jne. ja skodautuminen on tosiasia.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
nipaka
Viestit: 2340
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

TeroPee kirjoitti:
01 Loka 2025, 15:59
Toimiessaan on tosi hyvä Audi ja keskinkertainen sähköauto. Näiden kanssa vaan joutuu itse helposti isojen laskujen maksajaksi jos etu- tai takamoottori täytyy uusia. Aukoton merkkiliikkeen huoltohistoria ja/tai myyjäliikkeen virhevastuu (tai parhaassa tapauksessa jatkettu tehdastakuu) tuovat mielenrauhaa.

Jotain pienempää ongelmaa voi sitten olla ovien lukkojen tai latausluukun / -luukkujen kanssa, mutta ne on aika paljon simppelimpää kuviota.
Simolanmikolla on hyviä uutisia:
https://www.youtube.com/watch?v=2SsRqnDs7v8
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

lerppu
Viestit: 6365
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

nipaka kirjoitti:
04 Loka 2025, 16:05
TeroPee kirjoitti:
01 Loka 2025, 15:59
Toimiessaan on tosi hyvä Audi ja keskinkertainen sähköauto. Näiden kanssa vaan joutuu itse helposti isojen laskujen maksajaksi jos etu- tai takamoottori täytyy uusia. Aukoton merkkiliikkeen huoltohistoria ja/tai myyjäliikkeen virhevastuu (tai parhaassa tapauksessa jatkettu tehdastakuu) tuovat mielenrauhaa.

Jotain pienempää ongelmaa voi sitten olla ovien lukkojen tai latausluukun / -luukkujen kanssa, mutta ne on aika paljon simppelimpää kuviota.
Simolanmikolla on hyviä uutisia:
https://www.youtube.com/watch?v=2SsRqnDs7v8
End of life -vika muuttui luottokortti tappiin -viaksi. Cool!

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11614
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Jos Kiina ei haittaa, niin tuosta aika kova diili.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Paikalla
Gusse
Viestit: 987
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & E-Tron 55 -21 & Miata -90 ex: XC60 T8 -18, F-Pace -16, Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, 460 -87, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

Vittorio Jano kirjoitti:
06 Loka 2025, 11:47
Jos Kiina ei haittaa, niin tuosta aika kova diili.
Eipä tulisi ainakaan montaa samanlaista vastaan :-D . Nykyistä e-tronia sensijaan tuntuu olevan yllättävän monta omilla kulmilla.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4719
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Vittorio Jano kirjoitti:
06 Loka 2025, 11:47
Jos Kiina ei haittaa, niin tuosta aika kova diili.

Kiinalaista rulettia järkyttävällä painolla ja ilmajousilla... parinkymmen vuoden takaiset muistelut CL-Mersujen ilmapumppujousien varaosahinnasta tuli heti mieleen... tietty jos pitää vain takuuajan niin ehkä nalli ei vielä napsahda ...kuukausierä aika jäätävä omalla rahalla autoilevalle ... eikös niitä hulluja Pesosia saanut 199 -hinnalla liisattua ?
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 989
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën ë-C4 X Max
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Eikös tuossa yo. kiinalaisessa ole ne kuuluisat kalliit kilsat takana... ? Eikös tuo ole 1000km ajettu ja "vain" 30-40000€ uutta halvempi !? Ei sillä, on tuossa monelle yhä aika paljon pääomaa hukattavaksi.

Avatar
Polforea
Viestit: 11979
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Minä jo mietin että taidan olla scenestä pihalla, kun en tiedä että mikä tuosta tekee kovan diilin. No, jos sillä oikeasti on uutena hintalappu luokkaa tuplat tuosta vähän käytetyn hinnasta, niin onhan se roima pudotus.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
nipaka
Viestit: 2340
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

lerppu kirjoitti:
05 Loka 2025, 15:52
nipaka kirjoitti:
04 Loka 2025, 16:05
TeroPee kirjoitti:
01 Loka 2025, 15:59
Toimiessaan on tosi hyvä Audi ja keskinkertainen sähköauto. Näiden kanssa vaan joutuu itse helposti isojen laskujen maksajaksi jos etu- tai takamoottori täytyy uusia. Aukoton merkkiliikkeen huoltohistoria ja/tai myyjäliikkeen virhevastuu (tai parhaassa tapauksessa jatkettu tehdastakuu) tuovat mielenrauhaa.

Jotain pienempää ongelmaa voi sitten olla ovien lukkojen tai latausluukun / -luukkujen kanssa, mutta ne on aika paljon simppelimpää kuviota.
Simolanmikolla on hyviä uutisia:
https://www.youtube.com/watch?v=2SsRqnDs7v8
End of life -vika muuttui luottokortti tappiin -viaksi. Cool!
Sehän on oma valinta ostaako korjattavissa olevan polttiksen vai kertakäyttöisen sähkiksen. Uusi auto myydään kahdesti. Ensi senkerran että auto saadaan ajettua liikkeestä ulos. On muuten auton kalleimmat metrit. Sitten huoltojen ja korjausten muodossa. Autohan pitää huoltaa määrävälein että takuu pysyy voimassa. Tietenkin merkkiliikkeessä. Siellähän on paras osaaminen, ryhmäpoikkeusasetuksesta huolimatta. (Mitään sertifikaattia ei ole jolla voidaan todentaa arskan autopajan riittävä ammattitaito. Maahantuojan on helppo kumota takuu). Sekä tulevien vikojen korjaus. Rikkinäisestä autosta ei saa mitään myydessä ja pitäähän melko uusi auto saada kuntoon.
Tähän Audi on keksinyt oivan bisneksen. Takamoottori(ja todennäköisesti muutkin) on tehty erikoisosilla joita ei Audi myy ulkopuolisille. Siksi on ostettava uusi takamoottori. Audi tulee asiakasta ystävällisesti vastaan että moottoria saa tehdaskorjattuna vaihtolaitteena. Hintaan XXXXX€. Ehtona on että viallinen palautetaan Audille. Audilla asentaja ottaa hyllystä tiivisteet ja laakerit, tekee parin tunnin työn ja ottaa automaatista kahvit. Tässäpä on tehdaskorjattu moottori jonka Audi myy eteenpäin hinnalla XXXXX€. Ja kohta tulee asentajan työpöydälle uusi korjattava...

Vanha 1.2 Punto :-D
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Xehpuk
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »


lerppu
Viestit: 6365
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

nipaka kirjoitti:
06 Loka 2025, 20:12
lerppu kirjoitti:
05 Loka 2025, 15:52
nipaka kirjoitti:
04 Loka 2025, 16:05

Simolanmikolla on hyviä uutisia:
https://www.youtube.com/watch?v=2SsRqnDs7v8
End of life -vika muuttui luottokortti tappiin -viaksi. Cool!
Sehän on oma valinta ostaako korjattavissa olevan polttiksen vai kertakäyttöisen sähkiksen. Uusi auto myydään kahdesti. Ensi senkerran että auto saadaan ajettua liikkeestä ulos. On muuten auton kalleimmat metrit. Sitten huoltojen ja korjausten muodossa. Autohan pitää huoltaa määrävälein että takuu pysyy voimassa. Tietenkin merkkiliikkeessä. Siellähän on paras osaaminen, ryhmäpoikkeusasetuksesta huolimatta. (Mitään sertifikaattia ei ole jolla voidaan todentaa arskan autopajan riittävä ammattitaito. Maahantuojan on helppo kumota takuu). Sekä tulevien vikojen korjaus. Rikkinäisestä autosta ei saa mitään myydessä ja pitäähän melko uusi auto saada kuntoon.
Tähän Audi on keksinyt oivan bisneksen. Takamoottori(ja todennäköisesti muutkin) on tehty erikoisosilla joita ei Audi myy ulkopuolisille. Siksi on ostettava uusi takamoottori. Audi tulee asiakasta ystävällisesti vastaan että moottoria saa tehdaskorjattuna vaihtolaitteena. Hintaan XXXXX€. Ehtona on että viallinen palautetaan Audille. Audilla asentaja ottaa hyllystä tiivisteet ja laakerit, tekee parin tunnin työn ja ottaa automaatista kahvit. Tässäpä on tehdaskorjattu moottori jonka Audi myy eteenpäin hinnalla XXXXX€. Ja kohta tulee asentajan työpöydälle uusi korjattava...

Vanha 1.2 Punto :-D
Kaikki mun yli 40 autoa on olleet lopulta ns kertakäyttöisiä. Jos Audi on keksinyt tässä itselleen asiakkaita ärsyttävän lypsylehmän, niin suht lyhytnäköistä on toiminta. Mutta minua ei haittaa yhtään, ostohinta ihan oikean luksuksen äärelle käytettynä oli suorastaan naurettavan edullinen - varmaan juurikin listaamistasi syistä! Itselle sopivat ratkaisut liikkumisen tarpeisiin ovat ne parhaat, mukaanlukien hintansa varmasti tienannut Punto. :wink:

Avatar
_rico
Viestit: 1379
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): Muskin möhkäle
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja _rico »

Vittorio Jano kirjoitti:
06 Loka 2025, 11:47
Jos Kiina ei haittaa, niin tuosta aika kova diili.
Jos olisi autonvaihto ajankohtaista niin olisihan tämä ehdottomasti kokeiltava. Ihmiset maksaa saman rahan perinteisten brändien karvalakeista. Nettiautosta löytyy 2024 rekisteröitynä 40k pintaan mm. Nissan Qashqai... Nissania ei kyllä kukaan huomaa prisman parkkipaikalla ja naapurikin pysyy ihan hiljaa :lol:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11373
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Elroq 60 Sport Čára 2025, 500e La Prima 2022
Paikkakunta: Lago d'Erba

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kiinalaisessa autossa erityisesti varusteluettelon kohta "Takarivin valvonta kameralla" herättää ajatuksia...
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
_rico
Viestit: 1379
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): Muskin möhkäle
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja _rico »

Rasvis kirjoitti:
07 Loka 2025, 11:37
Kiinalaisessa autossa erityisesti varusteluettelon kohta "Takarivin valvonta kameralla" herättää ajatuksia...
Olen peittänyt teslan "kuljettajan vireystilan" valvontakameran teipillä. Sama onnistunee muissakin autoissa?

Avatar
nipaka
Viestit: 2340
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

lerppu kirjoitti:
07 Loka 2025, 10:03
nipaka kirjoitti:
06 Loka 2025, 20:12
lerppu kirjoitti:
05 Loka 2025, 15:52


End of life -vika muuttui luottokortti tappiin -viaksi. Cool!
Sehän on oma valinta ostaako korjattavissa olevan polttiksen vai kertakäyttöisen sähkiksen. Uusi auto myydään kahdesti. Ensi senkerran että auto saadaan ajettua liikkeestä ulos. On muuten auton kalleimmat metrit. Sitten huoltojen ja korjausten muodossa. Autohan pitää huoltaa määrävälein että takuu pysyy voimassa. Tietenkin merkkiliikkeessä. Siellähän on paras osaaminen, ryhmäpoikkeusasetuksesta huolimatta. (Mitään sertifikaattia ei ole jolla voidaan todentaa arskan autopajan riittävä ammattitaito. Maahantuojan on helppo kumota takuu). Sekä tulevien vikojen korjaus. Rikkinäisestä autosta ei saa mitään myydessä ja pitäähän melko uusi auto saada kuntoon.
Tähän Audi on keksinyt oivan bisneksen. Takamoottori(ja todennäköisesti muutkin) on tehty erikoisosilla joita ei Audi myy ulkopuolisille. Siksi on ostettava uusi takamoottori. Audi tulee asiakasta ystävällisesti vastaan että moottoria saa tehdaskorjattuna vaihtolaitteena. Hintaan XXXXX€. Ehtona on että viallinen palautetaan Audille. Audilla asentaja ottaa hyllystä tiivisteet ja laakerit, tekee parin tunnin työn ja ottaa automaatista kahvit. Tässäpä on tehdaskorjattu moottori jonka Audi myy eteenpäin hinnalla XXXXX€. Ja kohta tulee asentajan työpöydälle uusi korjattava...

Vanha 1.2 Punto :-D
Kaikki mun yli 40 autoa on olleet lopulta ns kertakäyttöisiä. Jos Audi on keksinyt tässä itselleen asiakkaita ärsyttävän lypsylehmän, niin suht lyhytnäköistä on toiminta. Mutta minua ei haittaa yhtään, ostohinta ihan oikean luksuksen äärelle käytettynä oli suorastaan naurettavan edullinen - varmaan juurikin listaamistasi syistä! Itselle sopivat ratkaisut liikkumisen tarpeisiin ovat ne parhaat, mukaanlukien hintansa varmasti tienannut Punto. :wink:
Tekniikka pettää aina. Ennemmin tai myöhemmin. Audin bisnes on hyvä ja toimii kunhan ei saa suurta julkisuutta. Takamoottori(tai mikä tahansa moottori) rikki. "Asiantunteva" huoltoneuvoja kertoo että moottori ei ole korjattavissa, vaan pitää vaihtaa. Mutta meillä on edullinen tehdaskorjattu vaihtolaite. Saatte edulliseen hintaan kunhan viallinen moottori jää Audille. Tässä vaiheessa kuluttajan pitäisi kysyä että miten korjaukelvoton laite pystytään korjaamaan. Bisneksen katteet ovat kovat ja homma toimii. Kunnes suuret autolehdet kertovat kusetuksesta. Käy kuin VW:n päästötesteille.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Polforea
Viestit: 11979
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Eikö tuo nyt ole ihan normaalia ollut jo vuosikausia ylipäätään? Ei korjaamoilla kovin usein ole enää lähdetty dinonpolttimistakaan juuri moottoreita tai vaihdelaatikkoja korjaamaan, uutta tilalle ja vanha tehtaalle työstettäväksi. Tai vaikka telkkareita, asiakkaalle uusi pöydälle samantien ja vanha takasin Kiinaan purettavaksi. Ei mitään uutta auringon alla.

Ei kyse ole juuri koskaan siitä etteikö jotain voisi korjata, vaan siitä että osan korjaaminen paikallisesti ei ole valmistajalle tai korjaamolle kannattava bisnesmalli. Eikä välttämättä asiakkaallekaan - tämä tietty riippuu hinnoista, mutta jos sen korjuun tekee joko tehdasrobotti tai itäaasialainen halpatyöläinen kalliin suomalaisen asiantuntijan sijasta, niin se voi olla asiakkaalle hyvnkin houkutteleva vaihtoehto hinnallisesti. Saatika ajallisesti, kun peli on poissa ajosta vain irrotus-kiinnitys -operaation ajan eikä irroitus-työstö-kiinnitys -kokonaisuuden aikaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
nipaka
Viestit: 2340
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Toki. onhan vaihtolaitteita ollut maailman sivu. Tuskin kukaan alkaa starttia tai laturia itse korjaamaan.
Erikoista Audissa on laakerit jota ei mistään saa. Ainoastaan audilta joka ei myy niitä ulos. Siispä vaihtolaite Audilta joka osaa sen hinnoitella oikein. Saattaa se Audin asentaja olla Kiinassakin.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Polforea
Viestit: 11979
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kyllähän italialaisetkin osasi tuon jo ysärillä. Ferrarin laturi on ihan normaali Nippon-Denso, mutta Ferrari on valmistajalle speksannut että tästä ei sitten sisäisiä osanumeroita ulos kerrota ja myy itse vain kokonaista laturia nelinumeroiseen hintaan. Siksi minä ikävänä mulukkuna listasin ne osanumerot julkisesti ylös, kun sain ne selville.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Bulligator
Viestit: 51
Liittynyt: 01 Tammi 2022, 16:32
Car(s): Giulia Diesel 2016
Saab 900 Cabriolet 1994
Trabant 1.1 1990
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Bulligator »

Vittorio Jano kirjoitti:
06 Loka 2025, 11:47
Jos Kiina ei haittaa, niin tuosta aika kova diili.
Premium-markkinoiden mullistus tällä tuotteella aivan käden ulottuvilla.
Liitteet
Screenshot_20251007_233237_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20251007_233237_Samsung Internet.jpg (33.55 KiB) Katsottu 399 kertaa

Avatar
TeroPee
Viestit: 1672
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Bulligator kirjoitti:
07 Loka 2025, 23:35
Vittorio Jano kirjoitti:
06 Loka 2025, 11:47
Jos Kiina ei haittaa, niin tuosta aika kova diili.
Premium-markkinoiden mullistus tällä tuotteella aivan käden ulottuvilla.
Ei ne ainakaan mullista markkinaa perinteisiä merkkejä paremmalla arvon säilymisellä. :roll:

Paikalla
Gusse
Viestit: 987
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & E-Tron 55 -21 & Miata -90 ex: XC60 T8 -18, F-Pace -16, Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, 460 -87, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

Bulligator kirjoitti:
07 Loka 2025, 23:35
Vittorio Jano kirjoitti:
06 Loka 2025, 11:47
Jos Kiina ei haittaa, niin tuosta aika kova diili.
Premium-markkinoiden mullistus tällä tuotteella aivan käden ulottuvilla.
Taisi mennä kaupaksi tai ainakaan linkin takaa ei enää löydy.

Avatar
mutt
Viestit: 5887
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Delta 1.6 Multijet -09, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Gusse kirjoitti:
08 Loka 2025, 15:30
Bulligator kirjoitti:
07 Loka 2025, 23:35
Premium-markkinoiden mullistus tällä tuotteella aivan käden ulottuvilla.
Taisi mennä kaupaksi tai ainakaan linkin takaa ei enää löydy.
No nyt se sitten alkoi.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Vastaa Viestiin