Avautumisketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Polforea
Viestit: 11998
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, tuossa kyllä 30min viive jo syö hyvin vaihtoaikaa. Onneksi pääsitte lähtemään ja ilmeisesti vielä seuraavallekin hypylle 8)
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11620
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

FinPat kirjoitti:
30 Syys 2025, 18:27
32 kertaa.
Isona tavoitteena on pitää oma lukema nollassa.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

lerppu
Viestit: 6367
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Vittorio Jano kirjoitti:
01 Loka 2025, 09:21
FinPat kirjoitti:
30 Syys 2025, 18:27
32 kertaa.
Isona tavoitteena on pitää oma lukema nollassa.
Vahvasti tämän kanssa Vittorion bändivaunussa.

Raaseri
Viestit: 97
Liittynyt: 04 Joulu 2020, 13:02
Paikkakunta: Veikkola

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Raaseri »

Rouvan Shitroen eC-4. Ostettu melko tarkalleen 2v sitten. 2021 mallinen, silloin 21tkm nyt 54tkm.

Just pajalta ulos, tällä kertaa ilmastoinilaite (eli kylmä ja kuuma) lakkasivat toimimasta. Vaati neljä huoltokäyntiä ja kustannus 3500€. Aiemmin tänä vuonna puhallin meni, joka oli 700€ ja tappelemalla pikkuisen goodwilliä koska takuu umpeutui 10/2024. Lisäksi huollot, joissa ainoatakaan osaa ei vaihdeta, maksavat 300€ per kerta ja tällä ajolla kerta vuoteen.

Ostaessa 33,8k ja nyt kun katselee Nettiautoa niin arvatenkin hyvitys olisi n 16k.

Tuli melko kallis kokemus tästä.

Älkää jumalauta osta näitä ja pidä päivääkään takuun loppumisen jälkeen. Jos minusta on kiinni, on sähköilyt meidän perheeltä tässä.

Avatar
nipaka
Viestit: 2346
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja nipaka »

YLE uutisoi 3.10-25 kaksi sähköautopaloa.
https://yle.fi/a/74-20186407
https://yle.fi/a/74-20186329
Olisi mielenkiintoista tietää mistä Tuusulan korjaamopalo sai alkunsa.
Sähköautoja markkinoidaan lähes huoltovapaana. Mikä näissä huolloissa maksaa?
Simolanmikko ja Kokkolan autohuolto kertovat mistä on kyse. Mielummin vanhalla Puntolla. Osat ei paljoa maksa ja työn voi tehdä itse. Auton arvokaan ei voi paljoa laskea.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

FinPat
Viestit: 8767
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Raaseri kirjoitti:
03 Loka 2025, 11:45
Lisäksi huollot, joissa ainoatakaan osaa ei vaihdeta, maksavat 300€ per kerta ja tällä ajolla kerta vuoteen.
Koska perinteinen stealership jakelumalli edellyttää että raha tehdään takuun ylläpitävissä huolloissa niin vispilöihin on ollut pakko keksiä valohoito-ohjelmat.

FinPat
Viestit: 8767
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

nipaka kirjoitti:
03 Loka 2025, 12:14
Mielummin vanhalla Puntolla. Osat ei paljoa maksa ja työn voi tehdä itse. Auton arvokaan ei voi paljoa laskea.
Edullisella autolla huollot itse tehden ajaminen on aina edullisempaa, energianlähteestä riippumatta.

Nyt kuulaana syyspäivänä pihalle vaihtamaan Rouvan DS3 nesteitä.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1619
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

FinPat kirjoitti:
03 Loka 2025, 12:16
Raaseri kirjoitti:
03 Loka 2025, 11:45
Lisäksi huollot, joissa ainoatakaan osaa ei vaihdeta, maksavat 300€ per kerta ja tällä ajolla kerta vuoteen.
Koska perinteinen stealership jakelumalli edellyttää että raha tehdään takuun ylläpitävissä huolloissa niin vispilöihin on ollut pakko keksiä valohoito-ohjelmat.
Teslallahan takuu ei vaadi mitään huoltoja. Mutta sitten kun ei käydä huollossa/tarkastuksessa missään vaiheessa, niin ekassa katsastuksesta tulee sitten hylsy 35 % autoille akselisto-ongelmien takia.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11620
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

nipaka kirjoitti:
03 Loka 2025, 12:14
YLE uutisoi 3.10-25 kaksi sähköautopaloa.
...joista puolet olivat hybridiautopaloja.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Polforea
Viestit: 11998
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

...joista ei varmaankaan kerrota, alkoiko palot sähkövoimalinjasta, dinovoimalinjasta vai jostain muualta? Mitäpä sitä suotta, informaatiohan saattaisi vahingossa jopa lisätä tietämystä ja ymmärrystä.

Referensseiksi dinonpolttimenpalosta vaikkapa K-jetillä varustettu Citroén BX, jossa K-jetin kovamuoviset polttoaineputket meni pakosarjan yli, kuivui, kovettui ja mureni. Ja bensa pakosarjallahan on taatusti hyvä idea. Tälläistä ei sähköautossa tapahdu.

Jostain muualta -kategoriaan voidaan listata vaikkapa E8x/E9x BMW:t, jotka mieluiten palavat hanskalokeron takana olevan sähkökeskuksen päävirtakaapelin löystyvästä liitoksesta. Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, millä voimalla auto liikkuu eteenpäin, joten vastaava voi vaivata niin dinonpoltinta kuin sähköautoakin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5898
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Delta 1.6 Multijet -09, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

Taitaa vain pysäköitynä olevan auton syttymisessä olla aina sähköviasta kyse, ne BX:n muoviputketkaan tuskin parkissa olevaa autoa sytyttelee. Ja joo, sähkölaitteita on ollut dinoautoissa jo siitä asti, kun Lancia sellaiset keksi autoon laittaa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
nipaka
Viestit: 2346
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Tupla
Viimeksi muokannut nipaka, 03 Loka 2025, 18:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
nipaka
Viestit: 2346
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Vittorio Jano kirjoitti:
03 Loka 2025, 15:33
nipaka kirjoitti:
03 Loka 2025, 12:14
YLE uutisoi 3.10-25 kaksi sähköautopaloa.
...joista puolet olivat hybridiautopaloja.
Akku ja sähkömoottori ovat niissäkin

Onko palon syy polttaineessa vai akussa, selvinnee pelastuslaitoksen raportista. Saatiinko palon aiheuttajaa sammutettua vai ei.
Polttisautoissa on yleensä energiasäiliö ja palopesäke eripäissä autoa. Sähkiksissä on palopesäke ja energiasäiliö samassa kohtaa. Hankaluutena suurjännite joka ei ole ihmisystävällinen pelastuslaitoksen tarjoaman veden kanssa.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Polforea
Viestit: 11998
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

mutt kirjoitti:
03 Loka 2025, 18:03
Taitaa vain pysäköitynä olevan auton syttymisessä olla aina sähköviasta kyse, ne BX:n muoviputketkaan tuskin parkissa olevaa autoa sytyttelee. Ja joo, sähkölaitteita on ollut dinoautoissa jo siitä asti, kun Lancia sellaiset keksi autoon laittaa.
Joo, ei edes keljujetti paineista suutinputkia auto sammuksissa. Pointtina kuitenkin se, että palon syy voi liittyä jompaan kumpaan voimalinjaan tai johonkin muuhun, jota autosta löytyy voimalinjasta riippumatta.

Se on toki totta että akkupalo on palokaasujen ja sammutettavuuden osalta varsin penseä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Isola
Viestit: 2163
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Isola »

Polforea kirjoitti:
03 Loka 2025, 15:40
Referensseiksi dinonpolttimenpalosta vaikkapa K-jetillä varustettu Citroén BX, jossa K-jetin kovamuoviset polttoaineputket meni pakosarjan yli, kuivui, kovettui ja mureni. Ja bensa pakosarjallahan on taatusti hyvä idea.
Mietona off-topicina kerrottakoon, että kaverillani oli joskus niin loppuun ajettu BX, ettei kehdannut myydä sitä vaikka autosta piti päästä eroon. Niinpä tupakoi siinä parantaakseen syttymisen todennäköisyyttä entisestään. Ei suostunut palamaan. Lopulta vaimonsa myi sen.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.

Avatar
nipaka
Viestit: 2346
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Tässä on ollut pientä yhteiskunnan tuen tarvetta. Nyt viimein selvisi että KELA:lla on asiaani useitakin tukivaihtoehtoja. Kun kysyin KELA:lta viestissä että miksi näistä ei ole yhtään mainittu. Vastauksena oli liirumlaarum miten tukia voi hakea. Ei siis vastannut kysymykseeni, miksi.

Mielenkiintoinen loppukaneetti vastauksessa: "*tähän viestiin emme odota vastausta*"
Arvanette että vastaus lähti. "Oliko kysymys liian vaikea?" Huomautin myös viranomaisen neuvontavelvollisuudesta.

Hallintolaki
8 §Neuvonta
Viranomaisen on toimivaltansa rajoissa annettava asiakkailleen tarpeen mukaan hallintoasian hoitamiseen liittyvää neuvontaa sekä vastattava asiointia koskeviin kysymyksiin ja tiedusteluihin. Neuvonta on maksutonta.
Jos asia ei kuulu viranomaisen toimivaltaan, sen on pyrittävä opastamaan asiakas toimivaltaiseen viranomaiseen.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11374
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Elroq 60 Sport Čára 2025, 500e La Prima 2022
Paikkakunta: Lago d'Erba

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kertokaas viisaammat mikä siinä on, että Ammattimiehen jäljiltä pyöränpultit on aina juntattu kiinni ihan tolkuttomasti? Nyt viimeksi ruostesuojaamo oli irrottanut fillarit, ja talvirenkaita vaihtaessa pultteja sai vääntää 60 sentin kovalla varrella niin että alkoi jo pelottaa hylsyn halkeaminen.

Jos autoon on koskenut joku muu kuin minä ite, tilanne on sama

Ihan.
Joka.
Kerta.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Polforea
Viestit: 11998
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Koska kukaan muu kuin rengasliikkeet (ja olikohan Schiedmann) ei osaa neuvoa asiakasta muistamaan jälkikiristystä, niin on parempi varmistaa että pysyy kiinni. Ja osa rengasliikkeistäkin tekee saman virheen.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Oleino
Viestit: 2034
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Tuota samaa "pysyypähän kiinni eikä tartte tulla sanomaan että irtosi ajossa" syytä epäilin itsekin, kun laitoin metristä putkea eilen jatkovarreksi pyöränpultteja avatessa. Kiva ettei ole ollut tarvetta vaihtaa rengasta tien päällä ristikkoavaimella.
Tein itse - säästin

Avatar
nipaka
Viestit: 2346
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Rasvis kirjoitti:
19 Loka 2025, 10:49
Kertokaas viisaammat mikä siinä on, että Ammattimiehen jäljiltä pyöränpultit on aina juntattu kiinni ihan tolkuttomasti? Nyt viimeksi ruostesuojaamo oli irrottanut fillarit, ja talvirenkaita vaihtaessa pultteja sai vääntää 60 sentin kovalla varrella niin että alkoi jo pelottaa hylsyn halkeaminen.

Jos autoon on koskenut joku muu kuin minä ite, tilanne on sama

Ihan.
Joka.
Kerta.
Koska kausityövoima on oppimatonta porukkaa joka kiristää pultit sillä voimalla mitä pyssystä lähtee. Lienekö osaamattomuutta vai työjohdon ohjeistusta ettei tarvitse jälkikiristykseen tulla.
Monikohan rengasasentaja tekee vastinpintojen puhdistukset ja pulttien voitelut. Eräs rengasasentaja rikkoi aurinkolasini. Tällä firrmalla on oranssi sohva. Tämä oli helvetin likainen.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
mutt
Viestit: 5898
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Delta 1.6 Multijet -09, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

Paikalliset rengasliikkeet on osanneet hommansa viime vuosina. Myös paikka, jossa vaimon auto käytetty huollossa. Muuten on kyllä omiakin kokemuksia noista julmetuista momenteista. Deltassa itse asiassa odottaakin sellaiset, yksi rengas kun piti jakopäähuoltoa varten irrottaa, niin pultit aukesi vasta, kun laitoin 650Nm Milwaukeeseen vasta ladatun akun, puolikkaasta ei irronnut tarpeeksi virtaa. Ja sittenkin sai jokaista pulttia hakata hetken aikaa. Ihmeen vahvaa materiaalia nuo ovat. Kyseessä siis tänä kesänä ostettu auto.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Aquatica
Viestit: 15185
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Legacy 2.5 STW Boxer '12
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Olen toistaiseksi löytänyt yhden huoltopuljun ja yhden rengasliikkeen Mikkelistä, jossa ei laiteta apinan raivolla kiinni *ja* muistutetaan aina, että se jälkikirraus ihan oikeasti.
Kummallekin olen erikseen antanut kiitoksen siitä, että tekevät asian kuten kuuluu.

gYdEbUh
Viestit: 2556
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): M-B Clk 200 -05. Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Yksi iso pointti mitä ei vielä olla tässä kirjoiteltu on se, että jos haluaa tähän asiaan muutosta, kannattaa käytännössä käydä kyseisessä liikkeessä pyytämässä että momentit laitetaan suunnilleen kohdilleen, ja vaatii hyvitystä siitä että pultteja/muttereita ja vanteita on ylirasitettu reilusti vähentäen niiden hyvää käyttöikää. Kerron tämän faktana, en mielipiteenä.
Se kun on vain kovat konstit jotka näissä asioissa toimivat. Yritysten kiinnostus kun on käytännössä lähes täysin rahassa. (Esim. Aikakin on rahaa) Jos siis tietenkin tarpeeksi moni ihminen tarpeeksi kauan viitsii näin toimia.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Polforea
Viestit: 11998
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Sitähän voisi aina kannattaa kysyä että tarviiko jälkikiristää ja jos vastaus on ei, niin kysyä että miksi ei. Jos vastaus on että on tarpeeksi kiinni, niin ehdottaa että mitäs jos otettais sen verran pakkia että tehtäisiin oikein.

Voi myös antaa kohteliaasti mutta selvästi tiedon siitä, miksi seuraavalla kertaa niitä pyöriä ruuvaa irti ja korttia veloittaa $jokumuu, jos se on mahdollista (esim. liisarien kanssa ei aina välttämättä ole).
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Garmund
Viestit: 2148
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Garmund »

nipaka kirjoitti:
19 Loka 2025, 18:57

Koska kausityövoima on oppimatonta porukkaa joka kiristää pultit sillä voimalla mitä pyssystä lähtee. Lienekö osaamattomuutta vai työjohdon ohjeistusta ettei tarvitse jälkikiristykseen tulla.
Monikohan rengasasentaja tekee vastinpintojen puhdistukset ja pulttien voitelut. Eräs rengasasentaja rikkoi aurinkolasini. Tällä firrmalla on oranssi sohva. Tämä oli helvetin likainen.
Luultavasti kovin moni rengasasentaja ei voitele pyöränpultteja, koska se on monen automerkin ohjeissa kielletty. + Ne ohje kiristysmomentit on annettu kuivalle pultille, eli pitäisi sitten laittaa pienemmällä momentilla pultti voideltuna (pienempi kitka), muuten ymmärtääkseni ylikiristyy.


Avautuminen:

Miten hemmetissä saa pysymään 1 v 9 kk ikäisen "rääpäleen" kädet lämpiminä. Hitto kun jo nyt talvihanskat kädessä ja silti on ~0 kelissä kädet kylmät. Talveksi sitten merinolapaset alle, tosin fillarin kyydissä ei nekään auttaneet lähemmäs +10 lämpötilassakaan (kids ride shotgun istuimessa, eli edessä istuen).

Kattoo jos Kuomat auttaisi varpaiden lämpimänä pysymiseen.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
hjpp
Viestit: 2038
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Mutta paleleeko rääpäleen kädet?
Mun pienin liikkuisi mieluiten melkein nakuna kesät talvet ja valittaa sisällä kuumuutta, kun kaikki muut hytisevät. Sormet ja varpaat ovat kylmät, mutta omasta mielestä niitä ei palele lainkaan. Jotenkin se vaan keho toimii eri tavalla.

Avatar
nipaka
Viestit: 2346
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Kunnan/Soten järkevää toimintaa. Appiukolleni tultiin kotiin antamaan koronapiikki. Omaishoitajana olevalle anopille sitä ei voitu samalla antaa. Kotiavustaja käy viemässä anopin myöhemmin arvauskeskukselle piikin saamaan.
Ainoa asia on mihin maailmassa voi uskoa on politikkojen typeryys.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
mutt
Viestit: 5898
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Delta 1.6 Multijet -09, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

^Julkisella palvelulla on kyllä sekin puoli, että joku nillittäjä saattaisi valittaa - tai siis ihan varmasti valittaisi, jos saisi tietää - yhdenvertaisuuden toteutumattomuudesta, kun hänelle ei piikkiä tuotu kotiin. Eihän tuo olisi kuin määrittelykysymys, mutta jonkun pitäisi sekin päätös osata tehdä.

Valitettavasti elämme maailmassa, jossa järjen käyttö voi johtaa järjenvastaisiin seurauksiin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
nipaka
Viestit: 2346
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Olisihan lakiin (jokin, mikä lie) voinut kirjata että omaishoitaja jos yli xx ikäkinen saa rokotuksen samalla kuin hoidettava.
Nyt kotiavustajan pitää viedä omaishoitaja (joka suurinpiirtein samassa kunnossa kuin hoidettava) erikseen rokotukseen. Veronmaksajat varmaan mielellään tuon tunnin matkoineen erikseen maksavat.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
dnapekko
Viestit: 645
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Meidän nurkilla hoitaja päätti ihan itse, että Rouvalle voi antaa influenssarokotteen, vaikka olis luvallista vasta 65 täyttäneille: Päivä on viikonloppuna, ja huomenna lähdemme vähän pidemmälle kaakkois-Aasian kierrokselle. Järki voitti.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001

Gasket
Viestit: 1453
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Tuohon pyöränpulttiasiaan, niin joskus aiemmin tuli paikallisessa rengaspalvelussa aina välillä käytyä juomassa kahvia kun oli tuttuja siellä. Kyllä ne momenttiavaimella pultit varmisti, mutta musta ei mene oikein kun ensin juntataan mopolla kiinni ja sit momenttiavaimella katsotaan että on varmasti kiinni. Näyttää lie kyllä hyvältä ulospäin. En koskaan viitsinyt sanoa mitään. Jälkikiristyksestä kyllä muistuttelivat.

Omassa pakussa oli vedetty renkaat sen verta kovaan, että ei 1/2" työkaluilla mahtanut mitään. IR:n iso tuplavasarakone ison letkun päässä nöyrtyi ja manuaalityökalut vääntyi/hajosi. 3/4" vääntimellä ja metrisellä varrella alkoivat lähteä. Ei järjen häivää.

En kyllä itse ole oikein koskaan renkaita momenttiavaimen kanssa laittanut. Tutut työkalut ja tuntuma. Ei ole koskaan mitään irronnut (tainno kerran kun en kiristänyt.. Mut ei sitä lasketa..) ja saa kivasti irtikin.

Lämpötilat on hankalia. Ihan edes talossa. Jos itsellä hyvä T-paita päällä, niin joku jo jäätyy ja toinen pyörii pelkät bokserit jalassa ja valittaa kuumuutta. Säädä siinä sitten.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

insinörtti
Viestit: 2719
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Gasket kirjoitti:
22 Loka 2025, 14:19
Tuohon pyöränpulttiasiaan, niin joskus aiemmin tuli paikallisessa rengaspalvelussa aina välillä käytyä juomassa kahvia kun oli tuttuja siellä. Kyllä ne momenttiavaimella pultit varmisti, mutta musta ei mene oikein kun ensin juntataan mopolla kiinni ja sit momenttiavaimella katsotaan että on varmasti kiinni.
Oliko niillä kuitenkin "jatkovarsi" siinä mutterimopossa kiinni? Jos työ tehtiin oikein, se "jatko" olikin momenttisauva, jonka antaa sopivasti periksi, ettei mopo nakuta mutteria liian tiukaksi. Ainakin tämä systeemi on ollut käytössä Malminkartanon Best Drivessä, mitä tullut 10+ vuotta suosittua. Pitkälti juuri siitä syystä, että eivät ole hakanneet pultteja apinan raivolla kiinni. ... muutamaan kertaan tullut testattua, että lähtevät tosiaan kiertymään auki. Momenttiavaimella eikä 1,5 m jatkovarrella.

Jälkikiristyksestä eivät tosin ole enää useampaan vuoteen muistutelleet. Vai onko jo naama tuttu..? (hoidan nykyään itse, niin ei tarve mokomaan tuntia matkoineen ja jonotuksineen tuhlata).
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Gasket
Viestit: 1453
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Gasket »

insinörtti kirjoitti:
22 Loka 2025, 14:31
Gasket kirjoitti:
22 Loka 2025, 14:19
Tuohon pyöränpulttiasiaan, niin joskus aiemmin tuli paikallisessa rengaspalvelussa aina välillä käytyä juomassa kahvia kun oli tuttuja siellä. Kyllä ne momenttiavaimella pultit varmisti, mutta musta ei mene oikein kun ensin juntataan mopolla kiinni ja sit momenttiavaimella katsotaan että on varmasti kiinni.
Oliko niillä kuitenkin "jatkovarsi" siinä mutterimopossa kiinni? Jos työ tehtiin oikein, se "jatko" olikin momenttisauva, jonka antaa sopivasti periksi, ettei mopo nakuta mutteria liian tiukaksi. Ainakin tämä systeemi on ollut käytössä Malminkartanon Best Drivessä, mitä tullut 10+ vuotta suosittua. Pitkälti juuri siitä syystä, että eivät ole hakanneet pultteja apinan raivolla kiinni. ... muutamaan kertaan tullut testattua, että lähtevät tosiaan kiertymään auki. Momenttiavaimella eikä 1,5 m jatkovarrella.

Jälkikiristyksestä eivät tosin ole enää useampaan vuoteen muistutelleet. Vai onko jo naama tuttu..? (hoidan nykyään itse, niin ei tarve mokomaan tuntia matkoineen ja jonotuksineen tuhlata).
Kyllä taisivat momenttisauvoja käyttää, mutta silti se momenttiavain oli lähinnä näön vuoksi. Itsekin käytän ihan normaalia pitkää (~30 cm) jatkoa pulttipyssyssä. Se on siellä reilun 100 Nm tienoilla mitä sen kanssa kiristää kun vain täräyttää, eikä hulluna hakkaa. Viimeinen sit käsin. Yhteen autoon (Tempra) eilen vaihdoin jo talvirenkaat. Dewaltin akkuräikkä on ihan näppärä, ei montaa minuuttia mennyt. Lähinnä varuilta nuo renkaat kun auto lähti yhdelle harrastuskuvioiden juniorille lainaan, että pääsee töihinkin. Paremminhan se vetreänä pysyy kun vähän joskus ajellaankin.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
mutt
Viestit: 5898
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Delta 1.6 Multijet -09, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

Momenttisauvaa itse tulee käytettyä. 120Nm, mikä on enemmän, kuin henkilöautoihin speksataan, mutta en usko vahinkoa tekevän, ja riittää sitten pakullekin. Ainoastaan Flavian messinkimutterit kiristetään käsin, kun hakkaava kiristys näkyy irrottavan niistä hilettä. Eipä sillä kyllä kausivaihtoja olekaan...
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

FinPat
Viestit: 8767
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

mutt kirjoitti:
22 Loka 2025, 20:23
Momenttisauvaa itse tulee käytettyä. 120Nm, mikä on enemmän, kuin henkilöautoihin speksataan, mutta en usko vahinkoa tekevän, ja riittää sitten pakullekin. Ainoastaan Flavian messinkimutterit kiristetään käsin, kun hakkaava kiristys näkyy irrottavan niistä hilettä. Eipä sillä kyllä kausivaihtoja olekaan...
Jos sähkövispilöitä lasketaan henkilöautoiksi niin sieltä löytyy jopa 175 Nm speksiä.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11620
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Nyt ei ole OT!
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Vastaa Viestiin