4C 1750 tbi moottoriongelma!

Täältä kannattaa hakea tyyppivikoja ja tehdä hyvin otsikoituja selkeitä tekniikkakysymyksiä ilman rönsyjä.

Valvoja: Moderators

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 5099
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Menee Ranskalaisten puolelle mutta siellä on suht tarkkaa tuon akun kanssa. Itsellä eräs vika poistui tekemällä akun irroituksen ja kytkennän ohjeen mukaan.
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

timodeus
Viestit: 24
Liittynyt: 12 Loka 2025, 12:35
Car(s): ex. 2x Berlina 1971

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja timodeus »

seppo kirjoitti:
25 Marras 2025, 18:54
Hiukan oudolta kaavio näyttää, mutta sehan taitaa olla Cryslerin tekemä korjausohje, ei tehtaan alkuperäinen kaavio!


Näiden muiden vikojen DTC-vikakoodien tarkastus oli lähinna virran tulon tarkastus ja mahdollisten alumiinilastujen poisto! Solenoidiventtiileissä taitaa olla hienot suodattimet. Tämäkin on tietysti mahdollista.
Tämä on ensiaskel tämän vikakoodin Po621-93 purkamiseksi, ei välttämättä viimeinen, katsotaan!
JK, eikö CAN-viasta testeri kerro mitään, eikä mittaristossa vilku mikään mittari tms?
Juu, kaavio tulikin Jenkkilästä.
Tarkistin jo johdotukset ja niissä ei ollut ongelmaa. Ainoa mikä minua tässä huolestuttaa on se, että D+ menee suoraan ECU:lle ilman sulakkeita. Jos se heiluu irrallaan konehuoneessa, niin voiko olla vaara ecu.n rikkoutumiselle?

Käyn läpi nuo kirjoittamasi ohjeet, kunhan muilta töiltä ehdin, kiitos niistä!

Solenoidiventtiilit olen putsannut jo pariin kertaan, niissä on hienot suodattimet, jotka ovat olleet puhtaat joka kerta.

CAN-viasta ei ole tullut mitään mainintaa, eikä mittaristossa ole mitään outoa, muuta kuin tuo akun kuva, kun auto on käynnissä.

timodeus
Viestit: 24
Liittynyt: 12 Loka 2025, 12:35
Car(s): ex. 2x Berlina 1971

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja timodeus »

Tein sepon ohjeistamat mittaukset.
- Virta päällä latausvalo EI syty.
- Virta päällä D+ ja maan välillä 157 mV
- Moottori käynnissä D+ jännite tuo sama 157 mV
- Latausvalo syttyy n. 2 min päästä auton käynnistämisestä.
- Lataus on heti auton käynnistyttyä 14,38 V, testasin kuormittimella, laturi alkoi heti jarruttamaan, mutta antoi ainakin sen 60 A, minkä pystyin mittaamaan. Jänite notkahti kuormituksen alussa n.13 V tietämille, mutta nousi välittömästi tuohon 14,36-14,38 V lukemiin ja pysyi siinä, vaikka mitä teki.

Eli minun omat päätelmät:
Laturin säädin on kunnossa, koska muuten se ei mitenkään pystyisi säätämään jännitettä noin tarkasti, eikä varsinkaan kuorman alla.
Mutta miksi se toimii noin hyvin ilman herätejännitettä D+:aan? Hyväkuntoinen akku tai pieni sisäinen vuoto säätimessä.
Aikoinaan korjasin työkseni latureita ja startteja ja silloinkin laitteita testattaessa jotkut mallit lähtivät lataamaan ilman herätettä.
No, ainahan voin tilata uuden säätimen, eihän nuo kamalan kalliita ole (ainakaan auton hintaa nähden:)

Sitten toinen ajatuspolku:
Jos ja kun tosiaan D+ menee suoraan ECU:uun, niin onko piuhan irroittaminen ja mahdollinen maadoittaminen voinut vahingoittaa ECU:a?
Siihen voisi viitata latausvalon toiminta, koska se ei syty ollenkaan ja käynnistettäessä vasta parin minuutin odottelun jälkeen.

OTA TÄSTÄ NYT SELVÄÄ! :crazyeyes:

seppo
Viestit: 1390
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja seppo »

4C kirjassa oli asia kerrottu hiukan eri sanoin ja laajemmin.

Kun virta-avain on MAR-ON asennossa, kojelaudan varoitusvalo syöttää virtaa laturin sisäänrakennetulle jännitteensäätimelle navan D+ kautta.
Näissä olosuhteissa säätimen elektroniikka kytkee jännitteensyöttöpiirin (roottorin) maahan ja valo syttyy.
Kun laturi pyörii vaihtelevilla nopeuksilla magneettikentän vaikutuksesta sähköpiiriin, staattoriin, syntyy kolmivaiheinen jännite joka diodisillan tasasuuntaajien kautta menee navalle B+.
Kun ylempi kalibrointitaso (13,7-14,2V) saavutetaan, akku latautuu ja järjestelmä syöttää virtaa.
Järjestelmän tehokkuutta ohjaa koritietokone (Body Computer BCM).
Moottoriohjainyksikkö EMC lähettää D+signaalin Body Computerille, joka valvoo latausjärjestelmän tehokkuutta tallentamalla kaksi parametriä, jännitesignaalin laturin navasta D+ ja rpm moottorin ohjainyksiköltä CAN-väylän kautta.

Kun virta kytketään päälle ja jännite on alle n. 5,5V, Body Computer ilmoittaa riittämättömästä latauksesta. Jos jännite ylittää 5,5V varoitusvalo sammuu. Moottorin käydessä 700-2000 rpm jännite on n.13V, jos se laskee alle 4,5V rajan, varoitusvalo syttyy viestin kera palamaan. Tällöin laturi tai säädin on vaihdettava.

Joten, säädin on varteenotettava vaihtoehto, sen uusimisella on hyvä aloittaa jos sitä saa irtonaisena?
Samaa mieltä minäkin olen, laturit alkaa lataamaan ilman herätettä, kunhan kierroksia tulee hiukan enempi.
Viimeksi muokannut seppo, 27 Marras 2025, 23:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 12043
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja Polforea »

seppo kirjoitti:
27 Marras 2025, 18:42
Kun virta-avain on MAR-ON asennossa, kojelaudan varoitusvalo syöttää virtaa laturin sisäänrakennetulle jännitteensäätimelle navan D+ kautta.
Näissä olosuhteissa säätimen elektroniikka kytkee jännitteensyöttöpiirin (roottorin) maahan ja valo syttyy.
Eli jos ottaa D+ -johdon laturilta irti ja kytkee siihen jännitemittarin, pitäisi sieltä löytyä isompi jännitelukema kuin tuo mitattu 157mV.

Ja auton ladatessa, jos D+ -johto on irti, pitäisi laturin D+ -terminaalista löytyä latausjännite. Jos ei löydy ja siellä on yhä 157mV, latausvalon sytyttävä vika lienee laturin sisäpuolella.

Teknisesti ottaen, jos D+ -johdon tökkää laturin päästä siihen laturin isompaan johtoon laturin ladatessa, pitäisi valon sammua taulusta. Jostain syystä kuitenkin mieluusti itse jättäisin tämän tekemättä, jos ylläolevat mittaukset viittaavat vian olevan laturissa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

timodeus
Viestit: 24
Liittynyt: 12 Loka 2025, 12:35
Car(s): ex. 2x Berlina 1971

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja timodeus »

Mittauksia tehty, kiitos taas erinomaisista ohjeista.

Virrat päällä irtikytkettyyn D+ johtoon tulee 11,87 akun jännitteen ollessa 12,25. Laturin D+ napaan ei tule mitään.
Auton käydessä latausjännite sama kuin aiemmin n 14,4. D+ johtoon tuleva jännite on 13,71 ja pysyy vakiona koko ajan.
Laturin D+ napa on kylmä, mittari näyttää enemminkin miinusmerkkisiä milliVoltteja, kuin mitään muuta.

Joten lähden nyt ensiksi metsästämään uutta säädintä.

Avatar
Polforea
Viestit: 12043
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Hyvä! Kuulostaa minun silmääni siltä, että moottorinohjaus ei ole ottanut kipeätä, mikä on vahvasti positiviinen asia, se olisi paljon kalliimpi kuin laturin säädin tai todennäköisesti edes koko laturi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

timodeus
Viestit: 24
Liittynyt: 12 Loka 2025, 12:35
Car(s): ex. 2x Berlina 1971

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja timodeus »

Polforea kirjoitti:
27 Marras 2025, 20:27
Hyvä! Kuulostaa minun silmääni siltä, että moottorinohjaus ei ole ottanut kipeätä, mikä on vahvasti positiviinen asia, se olisi paljon kalliimpi kuin laturin säädin tai todennäköisesti edes koko laturi.
Juu, tässähän ihan innostuu, kun vihdoin autosta löytyy edes joku viallinen osa.

Mutta säädintä ei tunnu olevan aivan joka kulmalla. Yritin etsiä netistä tietoa vaikka millä tavalla, mutta edes lähelle saman näköistä ei tunnu löytyvän.
Laitan tähän kuvat ja numerot, jos jollain sattuu olla varaosaluettelo tms.

Edit:Säätimessä lukee: Chrysler 7570 m? 10316A tuo m on varsin epäselvä, kuten koko numerosarja.

IMG_6609.jpeg
IMG_6609.jpeg (101.19 KiB) Katsottu 148 kertaa
IMG_6612.jpeg
IMG_6612.jpeg (113.3 KiB) Katsottu 148 kertaa
IMG_6613.jpeg
IMG_6613.jpeg (92.1 KiB) Katsottu 148 kertaa

Avatar
Polforea
Viestit: 12043
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Sain kesemällä vinkin tälläisestä ruotsalaisesta kaupasta, josta löytyy paljon osia latureihin, startteihin yms. En tiedä löytyykö tuolta oikeata, mutta sitähän voi surffata ja/tai kysyä: https://www.yourex.fi/default

Myös aiheeseen erikoistuneista liikkeistä voi löytää jos ei tavallisista osakaupoista tartu silmään, sikäläisiä en tunne mutta täkäläisistä tulee ensimmäisenä mieleen Hämeen Autosähkö: https://www.hasoy.com/
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

seppo
Viestit: 1390
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja seppo »

Säätimen varaosanumero on 77366755, 4C lisäksi löytyy mm. Fiat Nuova Brava MY 10 2010-2014 mallista, luulisi löytyvän helposti.
Koko laturi 51929088, kuten lapussa lukee!
Kirjoitit, että laturin puolen D+ on kylmä, pitääkin ehkä olla, kun merkkivalopiiri maadoittuu sitä kautta mielestäni?

Avatar
Polforea
Viestit: 12043
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Eihän sen laturin D+:n pitäisi kai enää kylmä sen jälkeen olla, kun lataus alkaa? Laturin pitäisi vissiin nostaa siihen jännite ja ECU:n ja sitä kautta BCM:n hoksata lataus ja sammuttaa merkkivalo.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

seppo
Viestit: 1390
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja seppo »

Joo, ajattelin sitä tilannetta kun kone ei vielä käy, tällöin johdon pitäisi olla kiinni laturissa ja jännite 4,5V ja valo palaa. Kun tieto kulkee väylässä, asiat ovat muuttuneet.
Käydessä n. 2000rpm jännitten tulee olla n. 13v mutta valo syttyy vasta kun jännite tippuu siitä 4.5V.

Vastaa Viestiin