Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
lerppu
Viestit: 5998
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

TeroPee kirjoitti:
10 Heinä 2024, 10:25
Oliko nyt niin että Junior on aina vain etuvetoinen vai saiko nelivetoista sähkövoimalinjalla olevaa?
Ymmärsin niistä parista videosta, jotka läpi tuijottelin, että sähköllä aina edestä raapiva ja phev on sitten "nelikko".
- Koska epäilen että polttis edessä ja sähkö takana, niin luulisi, että ei olisi liian vaativaa tehdä EV nelikkoakin!
Sellaista ei toki liene näkösällä.

Avatar
Cotzy
Viestit: 865
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Minä luotan Alfa Romeon uuteen can-do- asenteeseen. Kun olivat saaneet frunkinkin (olisi tosin alfamaisempi Valextra-mallisena) aikaiseksi, mikäs ongelma olisi tehdä sähkönelikko :-D ?
Jeeppikin sellaista varmasti halajaa.

FinPat
Viestit: 7559
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cotzy kirjoitti:
10 Heinä 2024, 15:13
Minä luotan Alfa Romeon uuteen can-do- asenteeseen. Kun olivat saaneet frunkinkin (olisi tosin alfamaisempi Valextra-mallisena) aikaiseksi, mikäs ongelma olisi tehdä sähkönelikko :-D ?
Jeeppikin sellaista varmasti halajaa.
Kuva

https://www.roadandtrack.com/news/a6004 ... -revealed/

Charger ensiksi ja sitten Giulia? Jospa saisivat painon puristettua alle 2500kg?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8705
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
CLiK
Viestit: 136
Liittynyt: 16 Kesä 2021, 08:40
Car(s): SZ #972/1036
Paikkakunta: pks

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja CLiK »

Mahtava nähdä, että ajo-ominaisuudet ovat luvatulla tasolla. Etuveto sähköautoissa on haastava saada hyvin toimivaksi ja itselleni se on ollut tähän mennessä ehdoton no-go. Junior asettaa tämän myytin uudelleen arvioitavaksi.

Sähköspekseiltä olisi tietysti toivonut parempaa, mutta monessa suhteessa Junior rinnastuu esim. BMW iX1:een tai iX2:een. Akkua Bemareissa on enemmän, mutta kulutuskin kovempaa. Käytännön rangessa on vain muutaman kymmenen kilometrin etu Bemarin eduksi. Perusmallin Model 3 on hieman näitä parempi. Huolimatta Bemarin korkeammasta huippulataustehosta, ovat molemmat käytännössä samaa tasoa kun katsotaan latauskäyrää. 10-80% keskiteho aavistuksen korkeampi Bemarissa, mutta molemmilla saa saman reilun 500 km/h latausvauhdin. Eli matkaa tekevät samaan tahtiin. Aiemmin mainittu Model 3 lataa 690 km/h eli voittaa nuo kaksi selvästi. Tässä on iso ero myös omaan nykyiseen Ioniq 5:een, joka ottaa yli 1000 km/h tahdilla.

Eli ottaisinko Juniorin? Tilat ja matkanteko-ominaisuudet ovat samaa tasoa kuin Bemareissa. Eli jos iX2 on harkinnassa, niin miksen voisi harkita Junioriakin. Ajo-ominaisuudet näyttää olevan myös kunnossa. Hinta on ihan siedettävällä tasolla. Omaan käyttöön akku ja latausteho saisivat olla hieman paremmat ja tilaa hieman lisää. Ilmeisesti akun esilämmitys puuttuu myös. Mutta monessa suhteessa persoonallinen ja houkutteleva paketti sähköautomarkkinaan.

Sähköominaisuuksien osalta käytin Fiat 600e:n dataa, koska siitä on jo saatavissa real world kokemuksia.

Avatar
Maunu
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Rangehan on halpis mallissa sama kuin E2008 pösössä eli meillä tuttavallisesti Irmassa.
Irma pääsee täydellä akulla maantieajoa pääasiassa 100km/h vauhdilla noin 300km kesäisin. Range ei kauheasti muutu vielä +5 asteen keleissä, jos ajaa eco moodilla, joka kytkee 5kw sähkövastuksen pois lämppäristä. Talvipakkasilla range tippuu jo sitten reilusti, mutta tähän mennessä olen aina päässyt lataamatta 200km työmatkan, tosin perillä on sitten menty suoraan laturille kun rangea on ollut about 50km jäljellä.

Hinnoittelu näyttäisi olevan järkevämpi Alfalla kuin Pösöllä. Alfan hinnat alkaen mallissa on huomattavasti parempi vakiovarustetaso. Hinnat taisivat olla kutakuinkin samat pirkkamallien kesken.

Pieni auto, mutta suhteellisen kiva ajettava. Poika on 190cm pitkä ja muutenkin isokokoinen, joten hän ei oikein enää mahdu kuskin paikalle. Ongelmaksi tulee enimmäkseen näkyvyys sivulle.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Vastaa Viestiin