Oliko nyt niin että Junior on aina vain etuvetoinen vai saiko nelivetoista sähkövoimalinjalla olevaa?
Ymmärsin niistä parista videosta, jotka läpi tuijottelin, että sähköllä aina edestä raapiva ja phev on sitten "nelikko".
- Koska epäilen että polttis edessä ja sähkö takana, niin luulisi, että ei olisi liian vaativaa tehdä EV nelikkoakin!
Sellaista ei toki liene näkösällä.
Minä luotan Alfa Romeon uuteen can-do- asenteeseen. Kun olivat saaneet frunkinkin (olisi tosin alfamaisempi Valextra-mallisena) aikaiseksi, mikäs ongelma olisi tehdä sähkönelikko ?
Jeeppikin sellaista varmasti halajaa.
Minä luotan Alfa Romeon uuteen can-do- asenteeseen. Kun olivat saaneet frunkinkin (olisi tosin alfamaisempi Valextra-mallisena) aikaiseksi, mikäs ongelma olisi tehdä sähkönelikko ?
Jeeppikin sellaista varmasti halajaa.
Mahtava nähdä, että ajo-ominaisuudet ovat luvatulla tasolla. Etuveto sähköautoissa on haastava saada hyvin toimivaksi ja itselleni se on ollut tähän mennessä ehdoton no-go. Junior asettaa tämän myytin uudelleen arvioitavaksi.
Sähköspekseiltä olisi tietysti toivonut parempaa, mutta monessa suhteessa Junior rinnastuu esim. BMW iX1:een tai iX2:een. Akkua Bemareissa on enemmän, mutta kulutuskin kovempaa. Käytännön rangessa on vain muutaman kymmenen kilometrin etu Bemarin eduksi. Perusmallin Model 3 on hieman näitä parempi. Huolimatta Bemarin korkeammasta huippulataustehosta, ovat molemmat käytännössä samaa tasoa kun katsotaan latauskäyrää. 10-80% keskiteho aavistuksen korkeampi Bemarissa, mutta molemmilla saa saman reilun 500 km/h latausvauhdin. Eli matkaa tekevät samaan tahtiin. Aiemmin mainittu Model 3 lataa 690 km/h eli voittaa nuo kaksi selvästi. Tässä on iso ero myös omaan nykyiseen Ioniq 5:een, joka ottaa yli 1000 km/h tahdilla.
Eli ottaisinko Juniorin? Tilat ja matkanteko-ominaisuudet ovat samaa tasoa kuin Bemareissa. Eli jos iX2 on harkinnassa, niin miksen voisi harkita Junioriakin. Ajo-ominaisuudet näyttää olevan myös kunnossa. Hinta on ihan siedettävällä tasolla. Omaan käyttöön akku ja latausteho saisivat olla hieman paremmat ja tilaa hieman lisää. Ilmeisesti akun esilämmitys puuttuu myös. Mutta monessa suhteessa persoonallinen ja houkutteleva paketti sähköautomarkkinaan.
Sähköominaisuuksien osalta käytin Fiat 600e:n dataa, koska siitä on jo saatavissa real world kokemuksia.
Rangehan on halpis mallissa sama kuin E2008 pösössä eli meillä tuttavallisesti Irmassa.
Irma pääsee täydellä akulla maantieajoa pääasiassa 100km/h vauhdilla noin 300km kesäisin. Range ei kauheasti muutu vielä +5 asteen keleissä, jos ajaa eco moodilla, joka kytkee 5kw sähkövastuksen pois lämppäristä. Talvipakkasilla range tippuu jo sitten reilusti, mutta tähän mennessä olen aina päässyt lataamatta 200km työmatkan, tosin perillä on sitten menty suoraan laturille kun rangea on ollut about 50km jäljellä.
Hinnoittelu näyttäisi olevan järkevämpi Alfalla kuin Pösöllä. Alfan hinnat alkaen mallissa on huomattavasti parempi vakiovarustetaso. Hinnat taisivat olla kutakuinkin samat pirkkamallien kesken.
Pieni auto, mutta suhteellisen kiva ajettava. Poika on 190cm pitkä ja muutenkin isokokoinen, joten hän ei oikein enää mahdu kuskin paikalle. Ongelmaksi tulee enimmäkseen näkyvyys sivulle.
Sitten hetimmiten pitkää koeajoraporttia pöytään, kiitos Juniori on itselläkin vaihtoehto, kun nykyisen leasingin jatkoaika tulee kysymykseksi talvella.
Kävin koeajamassa tuon Juniorin toissaviikolla. Ehdin ajaa Kehä III:sta, pätkän Tampereen moottoritietä ja hieman pienempiä katuja.
- Auto vaikutti oikein hyvältä ajettavalta - ohjaus oli herkkä ja tuntuma tiehen hyvä. Vaikka tämä oli se 156 hp malli, sai etupään aika helposti irti tiestä mutkissa. Takaveto olisi ollut paljon parempi vaihtoehto tähän autoon.
- 156 hp Junior ei todellakaan ole mikään raketti lähtemään. Katsotaan miten Velocen tehot muuttavat tilannetta
- Mikään tilaihme tämä ei ole - eikä tosin tässä kokoluokassa pidäkään olla. Kokeilin istua takapenkillä ja minunkin mittaisella miehellä (177 cm) ottivat polvet helposti edessä olevaan penkkiin. Perheautoksi tätä ei kannata haaveilla.
- Äänentoisto vaikutti yllättävän hyvältä bassoja lukuunottamatta. Syvimmät bassot puuttuivat kokonaan. Mutta todella asialliset perusstereot.
- Kaikissa uusissa autoissa oleva (kiitos EU) perusvaiva on ylinopeushälytin, joka hälyyttää vaikka et edes aja ylinopeutta (mittari näyttää liikaa). Tässä tuo varoitusääni oli siedettävän hiljainen ja toisin kuin monissa muissa uusissa autoissa, se perhanan hälytys ei vaimentanut äänentoistoa. Eli lisäämällä volyymiä saa äänen häipymään taustalle. Pikavalintaa tämän pois saamiseksi ei Juniorissa ole - hälytyksen saa pois päältä surffaamalla hetken valikoissa aina kun lähdet liikkeelle
- Infotainment vaikutti kohtuullisen loogiselta lyhyen kokeilun perusteella. Tämä on jokin Android-johdannainen, mutta ei Android Automotive
- Peruspenkit olivat kohtuulliset peruspenkeiksi, mutta odotan kovasti, että pääsen kokeilemaan Veloce-mallia ja sen istuimia
Myyjän mukaan Veloce pitäisi tulla koeajettavaksi joskus maaliskuun tienoilla.
Tämän koeajon perusteella Junior on varteenotettava vaihtoehto seuraavaksi autoksi - Veloce-mallina; tämä on liian laiska liikkumaan omaan makuun.
^Samankaltaisia fiiliksiä nousi lyhyellä loskapyrähdyksellä CARFin syyskokouksen kyljessä.
Malli oli siis Speciale, alla Nokian 19" kitka. Taustalla suuria epäilyksiä sähköauton etuvetoratkaisun järkevyyteen. Yllätyin positiivisesti. Odotin pahempaa vetelyä, mutkissa etuvedon huomaa, mutta käytös on aika neutraali. Pieni teho auttaa tässä suhteessa. Tämän perusteella Veloce voi olla hyvinkin siedettävä etuveto.
Jousitus on jämäkkä, mutta otti hyvin töyssyt. Jarruttaessa niiaa yllättävän paljon, kiihdyttäessä ei niin vahvasti. Jälleen pienen tehon hyviä puolia. Pieneksi SUV:ksi oikein kiva ajaa. Tilat ovat ulkomittojen mukaiset, 187cm kuskin taakse ei paljon jää tilaa. Sisätilojen materiaalit eivät ihan premiumia, mutta luokassaan kilpailukykyiset. Ajoasennon sain helposti mieleiseksi.
Sähkötekniikka on mitä on, mutta annetuista lähtökohdista on saatu oikein hyvä lopputulos. Tykkään ja Velocen hinta muuttui lopullisessa hinnastossa ihan järkeväksi. Sitä odotellessa.
Kävin myös ajamassa juniorin joku viikko sitten. Vertailu omassa ajossa olevaan 64 kWh Konaan:
- ohjaustuntuma selvästi parempi
- alusta parempi, ei kuitenkaan niin selvästi kuin tuo edellä mainittu
- sisätilat ja materiaalien lastu samaa tasoa
- akun koko omaan tarpeeseen niukka
- energian kulutuksen testaus lyhyellä koeajolla mahdotonta, mutta olen suhteellisen varma, että korealainen vie pidemmän korren
- todellinen latausnopeus jäi testaamatta
TM:n Lauri Ahtiainen oli ajanut Junior Ibrida Specialen ja kirjoitti jutun loppuun näin.
Alfa Romeo Junior Ibrida jättää neutraalin fiiliksen. Se on toimiva auto, muttei kovin voimakkaasti Alfa Romeo. Osin syy on auton asemassa edullisimpana uutena Alfana, mutta paljolti se johtuu vähän turhan selvästi konsernin muilta merkeiltä lainatuista osista ja voimalinjasta. Tulisemmassa Junior Velocessa lainaosat eivät juuri haittaa, sillä ajokokemus itsessään on riittävän erityinen.