insinörtti kirjoitti: ↑18 Tammi 2025, 07:38
Velocessa 382x32 mm laikat, muissa malleissa 302x26 mm.
Koeajoautossa (Elettrica Speciale) 18" vanteet, joissa useampi cm tilaa jarrusatulan ja vanteen välissä. Polttomoottoriversiossa tulee 17" vanteet vakiona ja em. havainnon perusteella 16" saattaisi sekin sopia - riippuu varmaan jo vanteen mallistakin.
Velocessa vakiona 20" ja elättelen toivoa, että 18" kelpaisi talvivanteeksi.
Et ole ainoa lämpöpumpun puutteen ihmettelijä. Liekö syynä kustannusten karsiminen vai tilanpuute konehuoneessa. Arvostan tätä tyyliä, missä tingitään mieluummin akun koosta ja auton massasta kuin ratkotaan kaikki ongelmat mättämällä kyytiin 800 kg akku, mutta pienen akun, ison kulutuksen ja hitaan latauksen (puuttuva esilämmitys) yhdistelmä ei kuulosta talvipakkasilla lupaavalta.
Akkutakuun jättäminen pois markkinointimateriaalista... ja nyt huomasin, että polttomoottoriversion lisätakuu maksaa 900 €. Eli maanhantuojan arvion mukaan sähköauton korjauskulut ovat 50 % kalliimmat.
Tilasin oman Veloceni heti loppiaisen jälkeen, kun välipäivien rahoitustarjous, nollakorot+nollakulut max. 40 keur 7 vuoteen, oli vielä voimassa. Nyt rahoituksen korko ja muut ehdot ovat vielä samat, mutta kuukausilaskun kirjoittamisesta kertyvät 14 e/kk kulut on näemmä laitettu päälle.
Auto tulee neljättä talvea ajossa olevan ekan CMP-sukupolven esikoisen, DS3 Crossbackin tilalle, lisäämään erityisesti hauskuutta työajoihin.
Olin aivan myyty ajatukselle, että Alfa Romeo pystyy pudottamaan auton painoa 100-150 kg verrattuna sisaruksiin, kilpailijoista puhumattakaan. Samalla alusta, ohjaus ja jarrut on optimoitu ajettavuuden näkökulmasta ja akkukapasiteetin lisäys laitetaan lähes kokonaan suorituskyvyn kasvatukseen 80%:lla, eikä rangen merkittävän kasvatuksen kaltaiseen arkiseen tylsyyteen. Sisustusta ja ulkonäköä unohtamatta.
Vaikkei Veloce nyt ehkä olekaan teknisesti sydämeltään puhdas Alfa Romeo, hengeltään se on hyvinkin Alfa Romeo. Ei siis mitään järkeä tässä. Ja siksi erinomaista
.
Suomen maaahantuontiohjelmassa ei ole tällä hetkellä 19" vanteita ollenkaan, mutta maahantuojan tekniikkaekspertti vahvisti puhelimessa 18" vanteiden sopivan myös Velocen jarruille. Joten Hakkapeliitta 10:t pyöräytetään 18" tuuman vanteille toivottavasti vielä alle keväällä 2025. Noi 20" neliapilavanteet ovat kyllä härskin hienot, mutta mieluummin totuttautuu autoon ensin vähän vähemmän kolhuherkällä rengastuksella.
Syytä lämpöpumpun puutteeseen Velocella en saanut. Se onkin ehkä ainoa merkittävä varustejuttu, mikä on Velocessa mielestäni heikommin kuin DS3:ssa
. Mutta en anna sen haitata, kun kylmemmillä talvikeleillä Stelvio tulee olemaan muutenkin se matka-auto. Kovasti kerrottiin etäohjausäppin toimivan myös Velocen lämmityksen ja jäähdytyksen kanssa. Ja pitäisi pystyä nyt myös määrittämään latauksen maksimitason, toisin kuin vanhemmissa sähkösisaruksissa. Sukolaturia ei tule mukana, mutta eipä sitä ole tullut DS3:lla käytettyä, kuin pari kertaa. Aivan liian hidas mihinkään. Haen sellaisen Motonetista varoiksi.
Lisätakuu viiteen vuoteen ja pikkutilpehöörit ovat neuvottelukysymyksiä tässä hintaluokassa.
Huoltopakettia en ottanut, kun ei noiden pienempien sähkäreiden huollot ole mielestäni kovin arvokkaita. Raittarin nyt voi vaihtaa itsekin. Samoin softien ja karttojen päivityskin onnistuu itse, kun vain ymmärtää hieman tietotekniikasta ja jaksaa odotella sen 3-4 tuntia, mitä lataukset ja asennukset kestävät.
Nyt ajelen DS3:lla talvella sellaista 150 km siivua nastarenkailla. Kotiinpäin tultaessa käyn ottamassa akun pikalatauksella 80 %:iin, laitan kruisen 87 km/h:iin, lämmöt päälle ja ohittelen tarvittaessa. Kotipihassa on 10-15 km rangea jäljellä, jota saa venytettyä vielä helposti. Kesärenkailla kesäisemmissä lämpötiloissa 80 % akulla on päässyt sen noin 200 km maantiellä.
Stellantisten rangelaskuri on vitsikäs, kun ekan 20 km ajokilometrina aikana rangesta häviää noin 50 km ja sitten rangen viimeisiä 20 km:ia ajetaankin sellaiset 30-40 km. Joten parampaan arvioon pääsee akun varaustilaa lukemalla. Jos Velocen rangessa tulee parannusta 10-20 % ekan sukupolven DS3:een verrattuna, oikein hyvä. Ja jos laskuri ja appi ovat selvästi parempia, oikein erinomaista. Mutta olen joka tapauksessa siedättänyt jo itseni tähän epämääräisyyteen.
Cotzy