Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
lerppu
Viestit: 6195
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

TeroPee kirjoitti:
10 Heinä 2024, 10:25
Oliko nyt niin että Junior on aina vain etuvetoinen vai saiko nelivetoista sähkövoimalinjalla olevaa?
Ymmärsin niistä parista videosta, jotka läpi tuijottelin, että sähköllä aina edestä raapiva ja phev on sitten "nelikko".
- Koska epäilen että polttis edessä ja sähkö takana, niin luulisi, että ei olisi liian vaativaa tehdä EV nelikkoakin!
Sellaista ei toki liene näkösällä.

Avatar
Cotzy
Viestit: 925
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Minä luotan Alfa Romeon uuteen can-do- asenteeseen. Kun olivat saaneet frunkinkin (olisi tosin alfamaisempi Valextra-mallisena) aikaiseksi, mikäs ongelma olisi tehdä sähkönelikko :-D ?
Jeeppikin sellaista varmasti halajaa.

FinPat
Viestit: 8107
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cotzy kirjoitti:
10 Heinä 2024, 15:13
Minä luotan Alfa Romeon uuteen can-do- asenteeseen. Kun olivat saaneet frunkinkin (olisi tosin alfamaisempi Valextra-mallisena) aikaiseksi, mikäs ongelma olisi tehdä sähkönelikko :-D ?
Jeeppikin sellaista varmasti halajaa.
Kuva

https://www.roadandtrack.com/news/a6004 ... -revealed/

Charger ensiksi ja sitten Giulia? Jospa saisivat painon puristettua alle 2500kg?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8719
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
CLiK
Viestit: 152
Liittynyt: 16 Kesä 2021, 08:40
Car(s): SZ #972/1036
Paikkakunta: pks

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja CLiK »

Mahtava nähdä, että ajo-ominaisuudet ovat luvatulla tasolla. Etuveto sähköautoissa on haastava saada hyvin toimivaksi ja itselleni se on ollut tähän mennessä ehdoton no-go. Junior asettaa tämän myytin uudelleen arvioitavaksi.

Sähköspekseiltä olisi tietysti toivonut parempaa, mutta monessa suhteessa Junior rinnastuu esim. BMW iX1:een tai iX2:een. Akkua Bemareissa on enemmän, mutta kulutuskin kovempaa. Käytännön rangessa on vain muutaman kymmenen kilometrin etu Bemarin eduksi. Perusmallin Model 3 on hieman näitä parempi. Huolimatta Bemarin korkeammasta huippulataustehosta, ovat molemmat käytännössä samaa tasoa kun katsotaan latauskäyrää. 10-80% keskiteho aavistuksen korkeampi Bemarissa, mutta molemmilla saa saman reilun 500 km/h latausvauhdin. Eli matkaa tekevät samaan tahtiin. Aiemmin mainittu Model 3 lataa 690 km/h eli voittaa nuo kaksi selvästi. Tässä on iso ero myös omaan nykyiseen Ioniq 5:een, joka ottaa yli 1000 km/h tahdilla.

Eli ottaisinko Juniorin? Tilat ja matkanteko-ominaisuudet ovat samaa tasoa kuin Bemareissa. Eli jos iX2 on harkinnassa, niin miksen voisi harkita Junioriakin. Ajo-ominaisuudet näyttää olevan myös kunnossa. Hinta on ihan siedettävällä tasolla. Omaan käyttöön akku ja latausteho saisivat olla hieman paremmat ja tilaa hieman lisää. Ilmeisesti akun esilämmitys puuttuu myös. Mutta monessa suhteessa persoonallinen ja houkutteleva paketti sähköautomarkkinaan.

Sähköominaisuuksien osalta käytin Fiat 600e:n dataa, koska siitä on jo saatavissa real world kokemuksia.

Avatar
Maunu
Viestit: 3552
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Rangehan on halpis mallissa sama kuin E2008 pösössä eli meillä tuttavallisesti Irmassa.
Irma pääsee täydellä akulla maantieajoa pääasiassa 100km/h vauhdilla noin 300km kesäisin. Range ei kauheasti muutu vielä +5 asteen keleissä, jos ajaa eco moodilla, joka kytkee 5kw sähkövastuksen pois lämppäristä. Talvipakkasilla range tippuu jo sitten reilusti, mutta tähän mennessä olen aina päässyt lataamatta 200km työmatkan, tosin perillä on sitten menty suoraan laturille kun rangea on ollut about 50km jäljellä.

Hinnoittelu näyttäisi olevan järkevämpi Alfalla kuin Pösöllä. Alfan hinnat alkaen mallissa on huomattavasti parempi vakiovarustetaso. Hinnat taisivat olla kutakuinkin samat pirkkamallien kesken.

Pieni auto, mutta suhteellisen kiva ajettava. Poika on 190cm pitkä ja muutenkin isokokoinen, joten hän ei oikein enää mahdu kuskin paikalle. Ongelmaksi tulee enimmäkseen näkyvyys sivulle.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Unique
Viestit: 331
Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
Car(s): Polestar 2
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97

ex Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Unique »

Onko Junioria vielä koeajettavissa missään?

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2376
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Unique kirjoitti:
11 Syys 2024, 16:33
Onko Junioria vielä koeajettavissa missään?
Näyttäisi olevan tulossa.
https://www.autobassadone.fi/alfa-romeo
Kuva

petteri nyholm
Viestit: 215
Liittynyt: 25 Loka 2017, 18:23
Car(s): Alfa Romeo GT 1750 1968
Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Ex. Alfa 75 2.5 V6
(+muut ex. Mazda RX8, Peugeot 205 GTI 1.9)
Paikkakunta: Nousiainen

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja petteri nyholm »

Näyttäisi ensimmäinen Junior jo rantautuneen Suomeen, ainakin kilvistä päätellen:

Kuva

Unique
Viestit: 331
Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
Car(s): Polestar 2
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97

ex Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Unique »

Saan tuon yksilön koeajoon tällä viikolla. Auto on Electrica Speciale-malli. Velocen valmistus kuulemma alkaa vasta ensi kuussa.

Muuttohaukka
Viestit: 220
Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW
Paikkakunta: Oulu

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Muuttohaukka »

Sitten hetimmiten pitkää koeajoraporttia pöytään, kiitos :-D Juniori on itselläkin vaihtoehto, kun nykyisen leasingin jatkoaika tulee kysymykseksi talvella.

Avatar
Eero
Viestit: 2879
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Eero »

Hinnasto päivitetty, joko ensimmäiset on tilattu:

https://tekniikanmaailma.fi/vahemman-ty ... astettiin/
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11438
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Pitkästä aikaa elättelen toivoa edes jonkinmoisesta myynnistä.

Tuote on järkevästi hinnoiteltu, luokassaan (ilmeisen) kilpailukykyinen ja ostoa helpottamaan saa ilmaista rahaa.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Unique
Viestit: 331
Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
Car(s): Polestar 2
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97

ex Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Unique »

Kävin koeajamassa tuon Juniorin toissaviikolla. Ehdin ajaa Kehä III:sta, pätkän Tampereen moottoritietä ja hieman pienempiä katuja.

- Auto vaikutti oikein hyvältä ajettavalta - ohjaus oli herkkä ja tuntuma tiehen hyvä. Vaikka tämä oli se 156 hp malli, sai etupään aika helposti irti tiestä mutkissa. Takaveto olisi ollut paljon parempi vaihtoehto tähän autoon.
- 156 hp Junior ei todellakaan ole mikään raketti lähtemään. Katsotaan miten Velocen tehot muuttavat tilannetta
- Mikään tilaihme tämä ei ole - eikä tosin tässä kokoluokassa pidäkään olla. Kokeilin istua takapenkillä ja minunkin mittaisella miehellä (177 cm) ottivat polvet helposti edessä olevaan penkkiin. Perheautoksi tätä ei kannata haaveilla.
- Äänentoisto vaikutti yllättävän hyvältä bassoja lukuunottamatta. Syvimmät bassot puuttuivat kokonaan. Mutta todella asialliset perusstereot.
- Kaikissa uusissa autoissa oleva (kiitos EU) perusvaiva on ylinopeushälytin, joka hälyyttää vaikka et edes aja ylinopeutta (mittari näyttää liikaa). Tässä tuo varoitusääni oli siedettävän hiljainen ja toisin kuin monissa muissa uusissa autoissa, se perhanan hälytys ei vaimentanut äänentoistoa. Eli lisäämällä volyymiä saa äänen häipymään taustalle. Pikavalintaa tämän pois saamiseksi ei Juniorissa ole - hälytyksen saa pois päältä surffaamalla hetken valikoissa aina kun lähdet liikkeelle
- Infotainment vaikutti kohtuullisen loogiselta lyhyen kokeilun perusteella. Tämä on jokin Android-johdannainen, mutta ei Android Automotive
- Peruspenkit olivat kohtuulliset peruspenkeiksi, mutta odotan kovasti, että pääsen kokeilemaan Veloce-mallia ja sen istuimia

Myyjän mukaan Veloce pitäisi tulla koeajettavaksi joskus maaliskuun tienoilla.

Tämän koeajon perusteella Junior on varteenotettava vaihtoehto seuraavaksi autoksi - Veloce-mallina; tämä on liian laiska liikkumaan omaan makuun.

Avatar
CLiK
Viestit: 152
Liittynyt: 16 Kesä 2021, 08:40
Car(s): SZ #972/1036
Paikkakunta: pks

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja CLiK »

^Samankaltaisia fiiliksiä nousi lyhyellä loskapyrähdyksellä CARFin syyskokouksen kyljessä.

Malli oli siis Speciale, alla Nokian 19" kitka. Taustalla suuria epäilyksiä sähköauton etuvetoratkaisun järkevyyteen. Yllätyin positiivisesti. Odotin pahempaa vetelyä, mutkissa etuvedon huomaa, mutta käytös on aika neutraali. Pieni teho auttaa tässä suhteessa. Tämän perusteella Veloce voi olla hyvinkin siedettävä etuveto.

Jousitus on jämäkkä, mutta otti hyvin töyssyt. Jarruttaessa niiaa yllättävän paljon, kiihdyttäessä ei niin vahvasti. Jälleen pienen tehon hyviä puolia. Pieneksi SUV:ksi oikein kiva ajaa. Tilat ovat ulkomittojen mukaiset, 187cm kuskin taakse ei paljon jää tilaa. Sisätilojen materiaalit eivät ihan premiumia, mutta luokassaan kilpailukykyiset. Ajoasennon sain helposti mieleiseksi.

Sähkötekniikka on mitä on, mutta annetuista lähtökohdista on saatu oikein hyvä lopputulos. Tykkään ja Velocen hinta muuttui lopullisessa hinnastossa ihan järkeväksi. Sitä odotellessa.

Avatar
CLiK
Viestit: 152
Liittynyt: 16 Kesä 2021, 08:40
Car(s): SZ #972/1036
Paikkakunta: pks

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja CLiK »

^Korjaus rengaskokoon: oli 18"

Avatar
RaceAlfa
Viestit: 232
Liittynyt: 28 Huhti 2010, 08:06
Car(s): 147 GTA, 147 2.0TS -07, 147 JTDm -08, 147 2.0 kilpuriaihio, Lancia Delta Integrale 16V, Giulia Super -72, Giulietta -82, Alfa 90 2.0 -85, Alfa 90 Super -88, 164 TS -89

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja RaceAlfa »

Kävin myös ajamassa juniorin joku viikko sitten. Vertailu omassa ajossa olevaan 64 kWh Konaan:
- ohjaustuntuma selvästi parempi
- alusta parempi, ei kuitenkaan niin selvästi kuin tuo edellä mainittu
- sisätilat ja materiaalien lastu samaa tasoa
- akun koko omaan tarpeeseen niukka
- energian kulutuksen testaus lyhyellä koeajolla mahdotonta, mutta olen suhteellisen varma, että korealainen vie pidemmän korren
- todellinen latausnopeus jäi testaamatta

Jään odottamaan Velocen pidempää koeajoa...

Avatar
TeroPee
Viestit: 1574
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Junior - täyssähköinen SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

TM:n Lauri Ahtiainen oli ajanut Junior Ibrida Specialen ja kirjoitti jutun loppuun näin.
Alfa Romeo Junior Ibrida jättää neutraalin fiiliksen. Se on toimiva auto, muttei kovin voimakkaasti Alfa Romeo. Osin syy on auton asemassa edullisimpana uutena Alfana, mutta paljolti se johtuu vähän turhan selvästi konsernin muilta merkeiltä lainatuista osista ja voimalinjasta. Tulisemmassa Junior Velocessa lainaosat eivät juuri haittaa, sillä ajokokemus itsessään on riittävän erityinen.

Vastaa Viestiin