Oliko nyt niin että Junior on aina vain etuvetoinen vai saiko nelivetoista sähkövoimalinjalla olevaa?
Ymmärsin niistä parista videosta, jotka läpi tuijottelin, että sähköllä aina edestä raapiva ja phev on sitten "nelikko".
- Koska epäilen että polttis edessä ja sähkö takana, niin luulisi, että ei olisi liian vaativaa tehdä EV nelikkoakin!
Sellaista ei toki liene näkösällä.
Minä luotan Alfa Romeon uuteen can-do- asenteeseen. Kun olivat saaneet frunkinkin (olisi tosin alfamaisempi Valextra-mallisena) aikaiseksi, mikäs ongelma olisi tehdä sähkönelikko ?
Jeeppikin sellaista varmasti halajaa.
Minä luotan Alfa Romeon uuteen can-do- asenteeseen. Kun olivat saaneet frunkinkin (olisi tosin alfamaisempi Valextra-mallisena) aikaiseksi, mikäs ongelma olisi tehdä sähkönelikko ?
Jeeppikin sellaista varmasti halajaa.
Mahtava nähdä, että ajo-ominaisuudet ovat luvatulla tasolla. Etuveto sähköautoissa on haastava saada hyvin toimivaksi ja itselleni se on ollut tähän mennessä ehdoton no-go. Junior asettaa tämän myytin uudelleen arvioitavaksi.
Sähköspekseiltä olisi tietysti toivonut parempaa, mutta monessa suhteessa Junior rinnastuu esim. BMW iX1:een tai iX2:een. Akkua Bemareissa on enemmän, mutta kulutuskin kovempaa. Käytännön rangessa on vain muutaman kymmenen kilometrin etu Bemarin eduksi. Perusmallin Model 3 on hieman näitä parempi. Huolimatta Bemarin korkeammasta huippulataustehosta, ovat molemmat käytännössä samaa tasoa kun katsotaan latauskäyrää. 10-80% keskiteho aavistuksen korkeampi Bemarissa, mutta molemmilla saa saman reilun 500 km/h latausvauhdin. Eli matkaa tekevät samaan tahtiin. Aiemmin mainittu Model 3 lataa 690 km/h eli voittaa nuo kaksi selvästi. Tässä on iso ero myös omaan nykyiseen Ioniq 5:een, joka ottaa yli 1000 km/h tahdilla.
Eli ottaisinko Juniorin? Tilat ja matkanteko-ominaisuudet ovat samaa tasoa kuin Bemareissa. Eli jos iX2 on harkinnassa, niin miksen voisi harkita Junioriakin. Ajo-ominaisuudet näyttää olevan myös kunnossa. Hinta on ihan siedettävällä tasolla. Omaan käyttöön akku ja latausteho saisivat olla hieman paremmat ja tilaa hieman lisää. Ilmeisesti akun esilämmitys puuttuu myös. Mutta monessa suhteessa persoonallinen ja houkutteleva paketti sähköautomarkkinaan.
Sähköominaisuuksien osalta käytin Fiat 600e:n dataa, koska siitä on jo saatavissa real world kokemuksia.
Rangehan on halpis mallissa sama kuin E2008 pösössä eli meillä tuttavallisesti Irmassa.
Irma pääsee täydellä akulla maantieajoa pääasiassa 100km/h vauhdilla noin 300km kesäisin. Range ei kauheasti muutu vielä +5 asteen keleissä, jos ajaa eco moodilla, joka kytkee 5kw sähkövastuksen pois lämppäristä. Talvipakkasilla range tippuu jo sitten reilusti, mutta tähän mennessä olen aina päässyt lataamatta 200km työmatkan, tosin perillä on sitten menty suoraan laturille kun rangea on ollut about 50km jäljellä.
Hinnoittelu näyttäisi olevan järkevämpi Alfalla kuin Pösöllä. Alfan hinnat alkaen mallissa on huomattavasti parempi vakiovarustetaso. Hinnat taisivat olla kutakuinkin samat pirkkamallien kesken.
Pieni auto, mutta suhteellisen kiva ajettava. Poika on 190cm pitkä ja muutenkin isokokoinen, joten hän ei oikein enää mahdu kuskin paikalle. Ongelmaksi tulee enimmäkseen näkyvyys sivulle.