sämpy kirjoitti: ↑01 Joulu 2023, 04:59
Täällä kun on asiantuntemusta niin onko plugareilla yleisesti jonkinlaista pakkasrajaa, missä ne käynnistäisi polttomoottorin vaikka akku olisi lähtiessä täynnä. Vai eteneekö ne pelkällä sähköllä kovassakin pakkasessa?
Kahden plugarin kolmen talven kokemuksella pakkasraja ainakin näissä yksilöissä riippuu revontulista, Mestiksen ottelutuloksista ja Wilma-viestien CAPS LOCKin määrästä. Jos oikein haluaa koittaa auttaa, niin joskus bensakoneen saa pysymään hiljaa esilämmittämällä vähintään vartin siten, että akku samalla latautuu. Tämä toimii joka kerta n. 45% kerroista. Omaa kokemusta toki hämärtää nelivedon kytkeytymiseen tarvittava polttomoottorin käynnistyminen.
Se on hyvä muistaa että hybridi - myös töpselistä sähköä ottava - on nimensä veroisesti myös räjähdysmoottorista voimaa ammentava. Mikäli sähköä eksklusiivisesti haluaa käyttää, niin siihenkin löytyy kaupallisia vaihtoehtoja, joskin aika kädenlämpöisiä parhaimmillaankin. Mutta kuten tässä jo ehdittiin kommentoida, niin plugarin sähkökäytön optimointi voi johtaa pitkällä aikavälillä pulmiin. Mutta mikäpä nyt ei ongelmallista elämässä olisi?
Kieltämättä on niin että käyttövoiman valinnan säätely on asiakkaalle ainakin BMW:n toimesta tehty vähintäänkin haastavaksi. Pienellä aivovoimistelulla saa parannettua kontrollia. Esim. Mainitsemani esilämmitys, käynnistys aina MAX eDrive ja talvella sen jälkeen luistoneston sammutus, niin ei etupää aktivoidu pienestä spinnistä. Sitten taas jos haluaa bensan väkisin tuleen, niin nykäisee vaihdekepin sport-asentoon, sillä on pannu aina kuumana - ja siis nopeampi nelivedon vaste, mikäli ajoakku on lämmin. Joskus senkin kanssa tulee yllätyksiä, jos lähtee lumikelissä kylmällä autolla liikkeelle, niin onkin vain etuveto hetken aikaa... Jos antaa Bemarin päättää, niin se on ihan herrassa mikä pää autosta voimaa tuottaa! (Nämä siis köyhien Bemareissa, G-sukupolvessa kolmossarjasta alkaen neliveto toimii myös sähköllä.)