Sähköautoista ja lataushybrideistä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
TeroPee
Viestit: 1567
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

gYdEbUh kirjoitti:
10 Marras 2023, 23:39
^ Hyvä selvennys E-tron Q4:n ja Q8:n välillä. Voi tosiaan olla että Q8:ssa on levyt takana. Enyak, ID4, Seatin Formentor tai joku vastaava ja E-tron Q4 taitaa olla kaikissa tehoversioista riippumatta rummut takana, mikä kertoo VAG:n nykyisestä linjasta.
Formentor, joka on siis Cupra eikä Seat, on MQB-alustainen polttomoottori- tai PHEV eikä sillä ole mitään tekemistä Enyaqin tai Q4:n kanssa vaan on "omaa sukuaan" Golf / Octavia / A3 / Leon / TT.

Sea... Öh. Cupran Born on täyssähkö ja läheistä sukua Volkkarin id3:lle.

Sekavaa. Kyllä. Onneksi Opelia ei koiteta myydä Peugeotin platformilla, saatikka sitikan ja Fiatin 500:lla ja Jeepin katumaasturilla ei ole mitään tekemistä aikaan Fiat Pandan kanssa. Tai että Dodge ja Alfa Romeo jakaisivat mitään yhteistä. Ikinä. Koskaan.

Avatar
lerppu
Viestit: 6155
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

TeroPee kirjoitti:
10 Marras 2023, 23:11
gYdEbUh kirjoitti:
10 Marras 2023, 22:20
Nykyään on tosiaan olemassa mallit E-tron Q4 ja Q8. Q8 on aika vähän isompi kuin Q4.
Sellaisia huomioita noista kyseisistä uusista E-troneista, että käsijarrua et saa itse laittaa pois päältä, vaan ottaa itse pois kun laitat vaihteen päälle.
Ainakin kuljetusmoodissa autoliikkeeseen, nuo tahtoi joskus jäädä jumiin kuoppaan niin että sai vähän taistella että nousi kuopasta.
Ja näiden laitteiden samoin kun kaikkien vastaavien sähkö VAG laitteiden takajarrut ovat rumpujarrut, mikä on aika yllättävä paluu 80-luvulle.
Tekosyy tuohon halvempaan ja huonompaan tekniikkaan siirtymisessä on varmaan että vähällä käytöllä olevat takalevyjarrut ruostuu ''vaihtokuntoon'' helposti.
Ruostuvat takarummut ei näy. (Sisäpuoli)
Mallien iso ero on platformissa. Q4 on omaa sukua id4/enyaq ja Q8 e-tron, vastaavasti kuin Mersun EGC:n eka sukupolvi, on polttomoottoriplatformille suunniteltu. Q8 e-tron on faceliftattu "original e-tron" ja Q8 e-tornilla ei platform -mielessä ei ole mitään tekemistä Q8:n kanssa (joka on Q7 / Cayenne / Touareg).

Jarruista en muista onko etornissa rummut takana, mutta Q4 tornissa ne on.

Nuo Audin mallit on asemoitu markkinassa henkilölle, joka haluaa ajaa sähköisellä Audilla eikä sähkö-Audilla. Tuntuu siis Audilta eikä alleviivaa olevansa sähköauto. Ei miellytä kaikkia, mutta heitä varten on sitten Tesla, Ioniq5:t, EV6:t yms. laitteet. Ehkä jopa Jaguar I-Pace on enemmän sarjaa "sähkö-Jagge" kuin "Jaguar, jossa on sähkövoimalinja". Ero on pieni, mutta selvä.

Jotenkin en näe että vahvat negatiiviset ennakkoasenteet Audia kohtaan omaava löytää torneista itselleen mieleistä kulkinetta pidemmänkään koeajon jälkeen. Mutta jos sietää ajavansa saksalaisella premiumilla, ja on jostain syystä perustellut itselleen sähköisen voimalinjan, niin on ne ihan relevantteja vaihtoehtoja. Tai jos jostain syystä ei huvita ajaa sarviksen ämpärillä, sen teknisistä ominaisuuksista huolimatta, niin kannattaa toki pohtia tykönään mitkä aisat on itselle relevantteja ja että onko arkikäytössä torni parempi tai huonompi kuin vastaavan voimalinjan Mersu, BMW, Jaguar tai Alfa Romeo. Viimeksi mainittua tosin taitaa joutua odottamaan hetken.
Pistetään asenne testiin. Käyn kokeilemassa. Rapskaa tuloillaan! Tuon Teslan jälkeen vaan 2-sarjalainen tuntuu hämmentävän hyvältä…

Avatar
HANU
Viestit: 1393
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja HANU »

Polforea kirjoitti:
10 Marras 2023, 18:17
HANU kirjoitti:
10 Marras 2023, 16:53
Range lienee aika pieni.
En minä sitä nyt varsinaisesti pieneksi kutsuisi

Kuva

...ok, I'll get mi coat
Yep, tuo Range ei ole pieni.
Autokaupan ammattilainen

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11298
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Lago d'Erba

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

gYdEbUh kirjoitti:
10 Marras 2023, 23:39
Enyak, ID4, Seatin Formentor tai joku vastaava ja E-tron Q4 taitaa olla kaikissa tehoversioista riippumatta rummut takana, mikä kertoo VAG:n nykyisestä linjasta.
Levyjarrun suurin hyöty rumpuun nähden on käsittääkseni parempi jäähtyminen. Kun noissa edellä mainituissa vekotuksissa takamoottori tekee suurimman osan takajarrujen työstä, en keksi mitä iloa käyttäjä saisi taka-akselin levyjarruista. Pääsisi useammin vaihtamaan käytön puutteessa ruostuvia levyjä?
- Epäkelpokeräilijä -

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Rasvis kirjoitti:
11 Marras 2023, 09:20
en keksi mitä iloa käyttäjä saisi taka-akselin levyjarruista.
Kuva

gYdEbUh
Viestit: 2535
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

^ ^^ Todella reteät jääjarrutukset Mersulla ja etenkin Volkkarilla jos pitää paikkansa :-D Tuo Volkkarin jarrumatka ei tosiaan ole hyväksyttävissä lukemissa.
En tiedä voisiko jäätyneet takarummut olla suuri tekijä tuohon huonoon tulokseen.
Mainitsin itsekin sen että näissä laitteissa jarrulevyt tuppaa ruostumaan, mikä on toki huono juttu. Pääpointti minulla oli se fakta että VAG pyrkii valmistamaan autot mahdollisimman halvalla, mutta se ei näy myyntihinnassa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11298
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Lago d'Erba

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Melkein jo kirjoitin, että jääjarrutuksessa taka-akseli tuskin käyttää hydraulijarruja mihinkään. Moottorijarrun teho riittää varmasti pidemmälle kuin pito, ja sen säätäminenkin on hytikkaa nopeampaa.

Mutta.

Vaikka takajarrut pelaavatkin ensimmäisessä portaassa moottorilla ja vasta toisella rummuilla, ABS:n toiminnan joutuu ehkä kuitenkin virittämään sen hitaamman portaan mukaan. ABSin hakatessa ollaan varmaankin tilanteessa jossa käytetään kaikki jarruvoima tai sitten, pyörän lukkiutuessa, ei mitään, joten pyöräjarrujen hitaudella olisikin täysjarrutuksessa merkitystä. Ja rumpujarrun säätö ABS:llä on ilmeisesti levyjarrua hitaampaa.

Onko jollakulla tästä tietoa? Säätölaiteukkoa kiinnostelee.
- Epäkelpokeräilijä -

insinörtti
Viestit: 2648
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^^ Non, noh. Nuo huikeat jarrutusmatkat sekä 2-vetoisten patteriautojen surkea entenemiskyky johtuvat siitä, ettei sähköautojen ohjelmistoon kannata panostaa pätkääkään. Kauppa käy ilmankin.

Se todellinen rumpujarrujen etukin saatiin tuossa talvitestissä esille; saadaan takavetoisten jarrut ylikuumenemaan, jos kuljettaja yrittää jotain ihan päätöntä, kuten liukkaan mäen nousua.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Grendel
Viestit: 601
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Ei tuo folkkarin jarrumatka ole rummuista kiinni. Sen verran olen jäärataa tahkonut ID3sella että tiedän niiden toimivan aivan hyvin.
Koska ajan ilman ABS niin tarkoittanee ettei VAG ole katsonut tarpeelliseksi säätää järjestelmää meidän olosuhteisiin.

Mielestäni hienoa että VAG on uskaltanut siirtyä rumpuihin vaikka ne Esson baarissa ei ole yhtään trendikkäät.

Avatar
lerppu
Viestit: 6155
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Tässä pohdiskelin autoilua ja sen tulevaisuutta. Nyt on pariin päivään ajettuna Tesla S, Audi E-tron ja Polestar. Paljon kertonee se etten edes muista tarkempia mallimerkintöjä… Tulin luoneeksi samalla näille uuden koeajo-asteikon. Kaikki arviot päättyvät sanoihin ”sähköautoksi”… - Kun olen rehellinen, en aidosti halua noista yhtäkään! Ja objektiivisesti ainoastaan Polestar oli kokonaisuutena ”parempi” kuin 225xe - joskin BMW istuu meille Stelvion pariksi paljon sopivammin kuin Polestar. Ja viimeksimainittu näistä luo hiukan uskoa tulevaan. Ei nyt elähdyttävä tai innostava sekään, mutta ihan jees paikasta toiseen liikkumiseen. En sen ratissa itkisi, mutta ajaminen olisi vain siirtymistä, määränpää olisi aina matkaa tärkeämpi. Toistaiseksi on tyytyminen plugareihin, jotenkin onnistuvat ne vielä puhuttelemaan. Mutta näyttää siltä että henkilöautolla ajaminen tulee muuttumaan pysyvästi. Toivottavasti urheiluauto pelastuu. Vähän kuin hevoset harrastuksena kun auto ne liikkumavälineenä korvasi. Mutta palkansaajalle taitaa olla elämys vähemmän tarjolla jatkossa - ja 95% kuskeista ei huomaa mitään eikä ymmärrä peruuttamatonta muutosta. Siksi niin tapahtuu.

Edit: huomasin että tunnelma on erilainen toisessa ketjussa tekemääni koeajorapskaan. Näpitin sen liikkeessä myyjää odotellessa. Asetelma nyt rauhoittunut. Ehkä tästä syystä on ollut aika monta autoa?..

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
11 Marras 2023, 16:14
Kaikki arviot päättyvät sanoihin ”sähköautoksi”… -
Toisaalta suurin osa myynnissä olevista plugareista ja huomattava osa polttomoottorisistakin menee tuohon samaan tietokonekontrolloituun tunnottomaan ja tunteettomaan kategoriaan.

Alan kallistumaan kannalle että A-B liikkuminen hoidetaan sähköllä ja ajaminen sitten ilman ohjaustehostinta flat crank V8:sia kuunnellen.

JanV
Viestit: 1028
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JanV »

Ensimmäinen löytämäni yhtenäisyys Giulia/Stelvio vs Tesla väliltä. No se että vesi pääsee sisään ilmanvaihdosta. Asia joka ei ole ollut ongelma sataan vuoteen.
https://www.youtube.com/watch?v=vQxP6PaSmLc

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Joo, ainoa ero että Teslan "raitisilma" suodatin homehtuu huonon suunnittelun tuloksena olevan vuodon takia kun taas Giulia kastelee matot ja uittaa ECU:n.

Kuvittelisi kyllä että sateen ja pesun kestävän auton tekeminen enää 2020 -luvulla ei olisi ylitsepääsemättömän vaikeaa.

Avatar
_rico
Viestit: 1355
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja _rico »

lerppu kirjoitti:
11 Marras 2023, 16:14
Tässä pohdiskelin autoilua ja sen tulevaisuutta. Nyt on pariin päivään ajettuna Tesla S, Audi E-tron ja Polestar. Paljon kertonee se etten edes muista tarkempia mallimerkintöjä… Tulin luoneeksi samalla näille uuden koeajo-asteikon. Kaikki arviot päättyvät sanoihin ”sähköautoksi”… - Kun olen rehellinen, en aidosti halua noista yhtäkään! Ja objektiivisesti ainoastaan Polestar oli kokonaisuutena ”parempi” kuin 225xe - joskin BMW istuu meille Stelvion pariksi paljon sopivammin kuin Polestar. Ja viimeksimainittu näistä luo hiukan uskoa tulevaan. Ei nyt elähdyttävä tai innostava sekään, mutta ihan jees paikasta toiseen liikkumiseen. En sen ratissa itkisi, mutta ajaminen olisi vain siirtymistä, määränpää olisi aina matkaa tärkeämpi. Toistaiseksi on tyytyminen plugareihin, jotenkin onnistuvat ne vielä puhuttelemaan. Mutta näyttää siltä että henkilöautolla ajaminen tulee muuttumaan pysyvästi. Toivottavasti urheiluauto pelastuu. Vähän kuin hevoset harrastuksena kun auto ne liikkumavälineenä korvasi. Mutta palkansaajalle taitaa olla elämys vähemmän tarjolla jatkossa - ja 95% kuskeista ei huomaa mitään eikä ymmärrä peruuttamatonta muutosta. Siksi niin tapahtuu.

Edit: huomasin että tunnelma on erilainen toisessa ketjussa tekemääni koeajorapskaan. Näpitin sen liikkeessä myyjää odotellessa. Asetelma nyt rauhoittunut. Ehkä tästä syystä on ollut aika monta autoa?..
Olen täysin samaa mieltä kehityksen suunnasta. Eihän tuo Tessu mitään nautintoa ratin takana tarjoile, mutta arjen helppoutta senkin edestä. Se ainakin itselleni on tällä hetkellä tärkeintä. Ei tuosta päivittäisestä ruuhka-aikaan tapahtuvasta kehä 1 - Tuusulantie - kehä 3 siirtymästä saa nautittavaa mitenkään. Kokeiltu on :lol:

Avatar
CLiK
Viestit: 152
Liittynyt: 16 Kesä 2021, 08:40
Car(s): SZ #972/1036
Paikkakunta: pks

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja CLiK »

lerppu kirjoitti:
11 Marras 2023, 16:14
Tässä pohdiskelin autoilua ja sen tulevaisuutta. Nyt on pariin päivään ajettuna Tesla S, Audi E-tron ja Polestar. Paljon kertonee se etten edes muista tarkempia mallimerkintöjä… Tulin luoneeksi samalla näille uuden koeajo-asteikon. Kaikki arviot päättyvät sanoihin ”sähköautoksi”… - Kun olen rehellinen, en aidosti halua noista yhtäkään! Ja objektiivisesti ainoastaan Polestar oli kokonaisuutena ”parempi” kuin 225xe - joskin BMW istuu meille Stelvion pariksi paljon sopivammin kuin Polestar. Ja viimeksimainittu näistä luo hiukan uskoa tulevaan. Ei nyt elähdyttävä tai innostava sekään, mutta ihan jees paikasta toiseen liikkumiseen. En sen ratissa itkisi, mutta ajaminen olisi vain siirtymistä, määränpää olisi aina matkaa tärkeämpi. Toistaiseksi on tyytyminen plugareihin, jotenkin onnistuvat ne vielä puhuttelemaan. Mutta näyttää siltä että henkilöautolla ajaminen tulee muuttumaan pysyvästi. Toivottavasti urheiluauto pelastuu. Vähän kuin hevoset harrastuksena kun auto ne liikkumavälineenä korvasi. Mutta palkansaajalle taitaa olla elämys vähemmän tarjolla jatkossa - ja 95% kuskeista ei huomaa mitään eikä ymmärrä peruuttamatonta muutosta. Siksi niin tapahtuu.

Edit: huomasin että tunnelma on erilainen toisessa ketjussa tekemääni koeajorapskaan. Näpitin sen liikkeessä myyjää odotellessa. Asetelma nyt rauhoittunut. Ehkä tästä syystä on ollut aika monta autoa?..
Epäkypsällä markkinalla olevien autojen sieluttomuus johtuu ennemmin siitä, että massaa kosiskelee sieluttomuus enemmän kuin erilaisuus. Tuutataan markkinaan sitä mitä kansa janoaa. Taycan, EQE 43 amg nyt saatavista tai e-boxster kun saapuu, pitää ehkä toivon yllä ajajan autoista jatkossakin. Tosi sielukkaita joutuu etsimään sitten vanhemmista.

insinörtti
Viestit: 2648
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

_rico kirjoitti:
12 Marras 2023, 12:12
Eihän tuo Tessu mitään nautintoa ratin takana tarjoile
Ei edes tämän päivän "raveissa"? Kaikki Suomen teslakuskithan lie illalla Vermossa. :silly:
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

artjojy
Viestit: 376
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
Paikkakunta: Hollola

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja artjojy »

insinörtti kirjoitti:
18 Marras 2023, 07:35
_rico kirjoitti:
12 Marras 2023, 12:12
Eihän tuo Tessu mitään nautintoa ratin takana tarjoile
Ei edes tämän päivän "raveissa"? Kaikki Suomen teslakuskithan lie illalla Vermossa. :silly:
Olisin kyllä mennyt Vermoon, mutta tänään on muuta pakollisempaa ohjelmaa. Pienessä harjoituksessa Riihimäellä olin kyllä mukana.

Avatar
_rico
Viestit: 1355
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja _rico »

insinörtti kirjoitti:
18 Marras 2023, 07:35
_rico kirjoitti:
12 Marras 2023, 12:12
Eihän tuo Tessu mitään nautintoa ratin takana tarjoile
Ei edes tämän päivän "raveissa"? Kaikki Suomen teslakuskithan lie illalla Vermossa. :silly:
Mitäs siellä tapahtui? En kuulu millekään tesla foorumille, joten en tiedä kokoontumisista mitään.

Gusse
Viestit: 938
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

^ onhan tuosta ollut pariin otteeseen uutisia https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sah ... omessa2023

JanV
Viestit: 1028
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JanV »

https://www.is.fi/autot/art-2000009935147.html

Tommonen vähän köyhä juttu mut kylhän niidenkin pitää jostain yrittää iloa repii. Kulutusmittaukset on jo niin nähty juttu

Avatar
_rico
Viestit: 1355
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja _rico »

Just..

Onneksi mulla on viikonloppuisin parempaa tekemistä kuin vilkuttaa auton valoilla cha cha chaata..

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11381
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

artjojy
Viestit: 376
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
Paikkakunta: Hollola

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja artjojy »

Vittorio Jano kirjoitti:
19 Marras 2023, 07:37
Siitä sitten.
Tässä vielä valoshow suunnittelijan virallinen video: https://youtube.com/watch?v=vvX6FhbirJ4 ... JLpBEIp9Ja

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1599
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Kyllä minä ainakin tunnustan, että osallistuin. Naurakaa vaan tälle autojen kanssa ”väärin” harrastamiselle, mutta oli se ihan mukava ilta. :-D

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11381
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Jos jotkut Bimmerfestit ovat sitä oikein harrastamista, niin paha tuollekaan on naureskella.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Cotzy
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

No jos sais jonnekin parkkikselle 700 Alfaa ja tehtäis vaikka ”We will rock you” -komppi torvilla, lähtisin :lol: . Hauskan hullu hommahan toi Tesloilla tehdyt valourut.
Niin, ja ehkä 70 Alfa Romeotakin voisi riittää alkuun torvisoittokuntaan.

Cotzy

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Ensiksi Corvettesta tuli keskimoottorinen ja nyt vielä hyrbidikin. Mihin maailma onkaan menossa?

jmi
Viestit: 1583
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jmi »

FinPat kirjoitti:
23 Marras 2023, 13:57
Ensiksi Corvettesta tuli keskimoottorinen ja nyt vielä hyrbidikin. Mihin maailma onkaan menossa?
Samaan suuntaan kuin Alfa Tonalen kanssa, kohderyhmä muuttuu ja perinteet katoaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 6155
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:
23 Marras 2023, 13:57
Ensiksi Corvettesta tuli keskimoottorinen ja nyt vielä hyrbidikin. Mihin maailma onkaan menossa?
https://www.chevrolet.com/performance/corvette/e-ray

E-RAY!?! :2gunfire:

EDIT: Ainoa asia mikä saa ja minkä pitää Corvettessa olla sähköistä on etuvalojen toiminta!
MAHTAVUUTTA.jpg
MAHTAVUUTTA.jpg (42.51 KiB) Katsottu 2646 kertaa

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11381
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Kuva
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
lerppu
Viestit: 6155
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Vittorio Jano kirjoitti:
23 Marras 2023, 17:46
Kuva
No voi himputti! Touché

Avatar
Tazio
Viestit: 3401
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Saatiin tähänkin säikeeseen vaihteeksi kauniita kuvia!

-Tazio

Avatar
Polforea
Viestit: 11550
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

FinPat kirjoitti:
23 Marras 2023, 13:57
Ensiksi Corvettesta tuli keskimoottorinen ja nyt vielä hyrbidikin. Mihin maailma onkaan menossa?
Vaimon saapistakin tuli hybridi. Siirsin sen eilen eri paikkaan parkkiin, ensin peruutin sähkön voimalla ja sitten ajoin eteenpäin lihasvoimalla.
lerppu kirjoitti:
23 Marras 2023, 14:29
EDIT: Ainoa asia mikä saa ja minkä pitää Corvettessa olla sähköistä on etuvalojen toiminta!MAHTAVUUTTA.jpg
Kyllä, puristussytytys sopii Corvetteen paljon sähkökipinäsytkää paremmin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
23 Marras 2023, 19:53
Kyllä, puristussytytys sopii Corvetteen paljon sähkökipinäsytkää paremmin.
Eiköhän LT2 / LT6 koneistakin löydy nakutusanturit joiden avulla puristussytytys pyritään pitään poissa?

Avatar
Polforea
Viestit: 11550
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mutta eihän sähkötön sytkä toimi jos ei sytytä puristuksella. Musta kahva tankatessa ja sitä rataa 8)
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 6155
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Näissä on OPTISPARK - siinä kiitospäivän sähköihmettä kerrakseen.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11381
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Ketju ns. uomissaan...

Kuva
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11298
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Lago d'Erba

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Saakohan tuossa pömpelissä maksaa kortilla vai pitääkö olla appi?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1599
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Tasan vuosi takana Tesla Model 3 12/21 SR+:
  • Kilometrejä tuli 22 365.
  • Auton keskikulutus ajossa 16.1 kWh per 100 km.
  • Auton akkuun ladattu 4347 kWh. Eli kun esilämmitykseen ja -jäähdytykseen + muuhun ajon ulkopuoliseen aktiviteettiin (sentry-valvonta) käytetty sähkö otetaan huomioon, niin kulutus onkin 19.4 kWh. Lisäksi tähän voisi laskea 10-15 % lataushäviöitä päälle. Silti jäädään kuitenkin paljon alle sen mitä ratikalla ajo per matkustaja kuluttaa.
Ladatusta sähköstä 81 % on ladattu taloyhtiön lataukseen sopivista lämmitystolpista (super-suko) 10 A virralla. Eli hyvin omilla kilsoilla ja ajoilla pärjää sukon kanssa.

Matkamittarissa on siis nyt 37 992 km. Eli minun ajoillani takuuta on vielä noin 2 vuotta jäljellä (80 tkm / 4 vuotta). Takuuseen vaihdettu vuodessa:
  • Latausportti, kun sen luukku ei auennut enää painamalla. Ranger tuli kotipihalle vaihtamaan.
  • Kosteusanturi ohjaamoon, kun automaatti-ilmastointi lakkasi toimimasta. Piti viedä Vetokujalle, mutta Uber-krediiteillä pääsi hyvin töihin ja takaisin.
Alusta pitää vähän ennen takuun loppumista kuntotarkastuttamassa, kun sieltä menee paloja melko varmasti vaihtoon (tyyppivikaa). Ja toivotaan, että toinen tyyppivika eli ilmalämpöpumppu porsii takuuaikana, jos on hajotakseen.

Avatar
Isola
Viestit: 2067
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Rasvis kirjoitti:
23 Marras 2023, 21:17
Saakohan tuossa pömpelissä maksaa kortilla vai pitääkö olla appi?
Olisiko maksutapa kuitenkin charge-a-plate?
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Gusse
Viestit: 938
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

^^ Onpas muuten sinun Tesla hankinta ollut lähellä oman hankinta. Oma kun on ollut nyt vuoden ja yhden viikon. Kilsoja tullut ajettua vuodessa 24500. Omaan on tähän saakka takuuna vaihdettu vain takaoven ikkunalista, kun irtosi talvella ja jumitti ikkunan. Itse kanssa toivon, että pumppu porsisi vielä takuuaikana.

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Minulla porsi. Nöf-nöf!

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Täällä kun on asiantuntemusta niin onko plugareilla yleisesti jonkinlaista pakkasrajaa, missä ne käynnistäisi polttomoottorin vaikka akku olisi lähtiessä täynnä. Vai eteneekö ne pelkällä sähköllä kovassakin pakkasessa?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11298
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Lago d'Erba

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Nuo pakkasrajat ovat mallikohtaisia, mutta yleisesti ottaen plugarit käyttävät polttomoottoria ainakin kovemmalla pakkasella ja vähintään osan aikaa.

Ex-Ampera suostui etenemään pelkällä sähköllä noin miinus kymmeneen asteeseen asti, ja siitä eteen päin käytti tärpättipannua pakkasen kireyden mukaan. Suunnilleen -20 asteessa polttista kiusattiin jo sen verran usein että kulutuksen kannalta akkusähköstä ei ollut enää mitään iloa, kone kun ei tuollaisessa pätkäkäytössä pääse koskaan ihan normaaliin käyntilämpötilaan asti ja sehän näkyy kulutuksessa. Toisaalta tuollaista keliä on etelä-Suomessa aika harvana päivänä vuodessa, ja silloinkaan käytettävyys ei ollut sen huonompi kuin perinteisellä polttisautolla.

Kuulemma moni muu plugari alkaa käyttää polttomoottoria jo nollakelissä, ja silloin kyllä sähköajopäivät vähenevät jo radikaalisti.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Jiitee
Viestit: 4484
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

sämpy kirjoitti:
01 Joulu 2023, 04:59
Täällä kun on asiantuntemusta niin onko plugareilla yleisesti jonkinlaista pakkasrajaa, missä ne käynnistäisi polttomoottorin vaikka akku olisi lähtiessä täynnä. Vai eteneekö ne pelkällä sähköllä kovassakin pakkasessa?
Kia Niro Phev - 19 pre-facelift käynnisti kyllä jo nolla-Celsiuksessa polttiksen kabiinin lämmitystä varten. Joten käytännössä vaimon työreissusiivulla 20 km suuntaansa keskikulutus bensaa oli noin litra satasella. Näissä plugareissa yleensäkin kannattaa käyttää kunnolla min kerran viikossa moottori kuumaksi, jotta ei tule kosteus-, jopa korroosio- yms. ongelmia moottoriin. Kiassa on aika pehmeä polttiksen äänimaailma ajettaessa, joten tuo käynnistyminen ei aiheuta mitään harmaita hiuksia.

Tämä ed. meni siis ruttutukkuun ja nyt tilalle tulossa kabiinin sähkövastuksella nopeammin lämpiävä facelift- Phev Niro. Katsotaan sitten, onko voimalinjan käyttöön ohjelmoitu jotakin muutoksia. Perussetti on ihan sama muuten kuin pre-mallissa, kuten on myös Phev -Ceedissä ja Phev-Xceedissä.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
lerppu
Viestit: 6155
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

sämpy kirjoitti:
01 Joulu 2023, 04:59
Täällä kun on asiantuntemusta niin onko plugareilla yleisesti jonkinlaista pakkasrajaa, missä ne käynnistäisi polttomoottorin vaikka akku olisi lähtiessä täynnä. Vai eteneekö ne pelkällä sähköllä kovassakin pakkasessa?
Kahden plugarin kolmen talven kokemuksella pakkasraja ainakin näissä yksilöissä riippuu revontulista, Mestiksen ottelutuloksista ja Wilma-viestien CAPS LOCKin määrästä. Jos oikein haluaa koittaa auttaa, niin joskus bensakoneen saa pysymään hiljaa esilämmittämällä vähintään vartin siten, että akku samalla latautuu. Tämä toimii joka kerta n. 45% kerroista. Omaa kokemusta toki hämärtää nelivedon kytkeytymiseen tarvittava polttomoottorin käynnistyminen.

Se on hyvä muistaa että hybridi - myös töpselistä sähköä ottava - on nimensä veroisesti myös räjähdysmoottorista voimaa ammentava. Mikäli sähköä eksklusiivisesti haluaa käyttää, niin siihenkin löytyy kaupallisia vaihtoehtoja, joskin aika kädenlämpöisiä parhaimmillaankin. Mutta kuten tässä jo ehdittiin kommentoida, niin plugarin sähkökäytön optimointi voi johtaa pitkällä aikavälillä pulmiin. Mutta mikäpä nyt ei ongelmallista elämässä olisi?

Kieltämättä on niin että käyttövoiman valinnan säätely on asiakkaalle ainakin BMW:n toimesta tehty vähintäänkin haastavaksi. Pienellä aivovoimistelulla saa parannettua kontrollia. Esim. Mainitsemani esilämmitys, käynnistys aina MAX eDrive ja talvella sen jälkeen luistoneston sammutus, niin ei etupää aktivoidu pienestä spinnistä. Sitten taas jos haluaa bensan väkisin tuleen, niin nykäisee vaihdekepin sport-asentoon, sillä on pannu aina kuumana - ja siis nopeampi nelivedon vaste, mikäli ajoakku on lämmin. Joskus senkin kanssa tulee yllätyksiä, jos lähtee lumikelissä kylmällä autolla liikkeelle, niin onkin vain etuveto hetken aikaa... Jos antaa Bemarin päättää, niin se on ihan herrassa mikä pää autosta voimaa tuottaa! (Nämä siis köyhien Bemareissa, G-sukupolvessa kolmossarjasta alkaen neliveto toimii myös sähköllä.)

132 Coupe
Viestit: 262
Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
Car(s): ex. Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 T-Jet Sport 2008, ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
Paikkakunta: Eura

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja 132 Coupe »

308 SW hyrbidi käynnistää koneen jossain -5 asteen tienoilla mutta ei se kyllä kauaa käy jos koneen hyvinvointia ajattelee..

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Minä ajattelin lähinnä sitä, että jos polttis pysyy hiljaa kovemmillakin pakkasilla, niin miten käy motarin rampissa kaasu pohjassa kun se jääkalikka tempaistaan käyntiin ekasta pyörähdyksestä mentaliteetilla "huivista kiinni, Tatjaana, nyt mennään!"

Avatar
Polforea
Viestit: 11550
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Silloin takanatulijoita hihityttää, kun kaikki se kosteus, mikä on moottorissa ja putkistossa tiivistyneenä, höyrystetään ekstravauhtia ja pusketaan pihalle isona valkoisena pilvenä.

Ei ole kaunista, ei.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 6155
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

sämpy kirjoitti:
01 Joulu 2023, 14:34
Minä ajattelin lähinnä sitä, että jos polttis pysyy hiljaa kovemmillakin pakkasilla, niin miten käy motarin rampissa kaasu pohjassa kun se jääkalikka tempaistaan käyntiin ekasta pyörähdyksestä mentaliteetilla "huivista kiinni, Tatjaana, nyt mennään!"
Ei käy mitenkään jos kyseessä on työsuhdeauto. Tosin niitä harvemmin ladataan… Omalla rahalla ostetut tuskin saavat moista kohtelua. Krematorion käynnistymisrajan oppii polkimesta ja polkemisvauhdista nopeasti.

Vastaa Viestiin