Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
lerppu
Viestit: 6195
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Pysäyttimet toimii! Eikä hintakaan vienyt konkurssiin. Tyytyväinen olen. Tässä napsu vasemmasta takapysäyttinestä. Happy, thrilled & proud!
43ab0120-bc40-4834-aa5e-8c823aa862da.jpeg
43ab0120-bc40-4834-aa5e-8c823aa862da.jpeg (81.01 KiB) Katsottu 3625 kertaa

Avatar
Cotzy
Viestit: 925
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

^ Hienosti kiiltää ja tarvittaessa pysähtyy. Nyt ajoa!

Cotzy

jmi
Viestit: 1592
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Vaihdoin eilen öljyt Stelvioon ja nollasin öljynlaadun, mutta en saa huoltoilmaisinta nollattua, tulee vain tieto Failed. Voiko tässä olla nyt huollot täynnä kun määrä näytti 10? Yritin luoda uusia kuponkejakin mutta ei auta.
Aikaisemmin huoltoilmaisimen nollauksessa ei ole ollut mitään ongelmia.

Avatar
lerppu
Viestit: 6195
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Tästä aiheesta Auto Milanossa juttelin. Voi olla että on tosiaan huoltokerrat täynnä! En muista tarkalleen miten homma meni, mutta ecussa on tosiaan nollauksia rajallinen määrä… Ja ratkaisua nollauskertojen lisäämiseksi ei tuolloin ollut tiedossa. Sehän ei tarkoita ettei ratkaisua olisi! Bittivelhot kertonee lisää.

FinPat
Viestit: 8107
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
16 Syys 2024, 13:26
^Tästä aiheesta Auto Milanossa juttelin. Voi olla että on tosiaan huoltokerrat täynnä! En muista tarkalleen miten homma meni, mutta ecussa on tosiaan nollauksia rajallinen määrä… Ja ratkaisua nollauskertojen lisäämiseksi ei tuolloin ollut tiedossa. Sehän ei tarkoita ettei ratkaisua olisi! Bittivelhot kertonee lisää.
Planned obsolesce? Stelvion max. life cycle 220 000 tkm?

jmi
Viestit: 1592
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Omalla Stelviolla on ajettu vasta n75tkm ja huollot täynnä :-D
Ei tosiaan anna luoda uusia kuponkeja eli kai se huoltoilmaisin jossain vaiheessa lopettaa valittamisen eikä ilmene uudelleen.
En kyllä ymmärrä miksi näitä on pitänyt rajata.

Avatar
Polforea
Viestit: 11607
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

159:ssä on myös, mutta siinä ne pystyy MESsillä nollaamaan. Viisysissä taika on muutenkin se, että kun auto on tarpeeksi vanha, niin se on toivottavasti jollakulla, joka osaa katsella mittariakin ja huoltaa itse eli se vaan lopettaa huolloista huomauttamisen, kun huoltokerrat tulee täyteen.

MES:stä kohta Service -> Adjustments -> Set number of service coupons näköjään kertoo että uusissa malleissa ei tosiaan lukua pysty kasvattamaan, samalla kertoo että service due -functionality menee pois päältä kun arvo on 0, eli lie sama ajatus kuin viisysissä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

KL
Viestit: 235
Liittynyt: 08 Tammi 2006, 16:45

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja KL »

Mites tuo takalasinpyyhin? Pitäisikö nousta lasista pystyyn lasin pesua varten? Oma rohkeus ei riitä vääntämään. Entä sulan vaihto? Vaihdetaan varmaan koko varsi mutta miten irtoaa? Ohjekirjasta en löytänyt vinkkiä.
Korjataanpa saman tien, että kyllä ainakin Motonet tarjoaa pelkkää sulkaa. Miten sitten mahtaa irrota?

Avatar
Maunu
Viestit: 3552
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Maunu
Viestit: 3552
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

KL
Viestit: 235
Liittynyt: 08 Tammi 2006, 16:45

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja KL »

Kiitos! Olipa hyvä, etten sitä kiinnitysmutterin peittävää muovia enempää väärästä päästä repinyt. :-D

jmi
Viestit: 1592
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Osaako kukaan sanoa mikä tiiviste on kyseessä joka on löytynyt Multiairin sisältä?

https://www.youtube.com/watch?v=TtQD0tLOr70

Tuli vaan mieleen, että ei kai näitä multiaireja vaihdeta vaan turhaan, jos vain yksi tiiviste on kovettunut...

Kuikkaa
Viestit: 34
Liittynyt: 12 Touko 2024, 15:29
Car(s): Stelvio super

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Kuikkaa »

Katsoin myös tuon ja hämmästelin samaa. Tolkun kaveri tuntuu olevan.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4514
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Kuikkaa kirjoitti:
11 Loka 2024, 17:34
Katsoin myös tuon ja hämmästelin samaa. Tolkun kaveri tuntuu olevan.
AR:n jälkimarkkinoinnin osaaminen tai sen puute :mrgreen: ei mikään yllätys.
Sanokaan mitä sanotte, mutta Toyota-osastolta ollsi paaaljon opittavaa AR:lle.
Mutta money talks eli marginaalimerkille osaamisen kehittäminen ei ole ydinasia, valitettavasti.

Tuon takia minäkin vaihdoin Juulian pois, koska oma intressi ei ole olla AR-mekaanikko vaan
AR-nautiskelija
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Kuikkaa
Viestit: 34
Liittynyt: 12 Touko 2024, 15:29
Car(s): Stelvio super

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Kuikkaa »

Kyllä. Marmorihuollot ovat komponenttivaihtoliikkeitä, mut pointti oli se että on seppiä jotka kaivavat hajonneet komponentit multiairin sisältä.
Jollakulla oli muistaakseni tällä palstalla yksi hajonnut multiair tarjolla, ”saa noutaa -kommentilla” 🤔

jmi
Viestit: 1592
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Nyt harmittaa kun vein oman vaihdetun multiairin metallikeräykseen. Olisi ollut mielenkiintoista avata tuo kansi ja kurkata löytyikö sieltä nelossylinterin kohdalta rikkinäinen tiiviste...

Kovettaako huonot öljyt muka tiivisteen vai onko noissa vaan huonolaatuisia tiivisteitä. Omassa oli ainakin öljyt vaihdettu ajallaan poislukien ensimmäinen huolto joka oli hieman viivästynyt. Jotenkin kallistuisin laatuongelmaan. Niinhän ne alkuperäiset turbon tiivisteetkin vuotavat, ja tämän jälkeen vaihdetaan parempaan.

Stelvio on hienosti toiminut 5 vuotta ilman tuota multiair-ongelmaa.

Avatar
Cotzy
Viestit: 925
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Täältä löytyy 70 tkm ajettu multiair Ricambi Originali-paketissa multiair-patologin tutkittavaksi.
Olisihan se kiintoisaa ymmärtää, mikä tuota vaivaa ja saako tuon elvytettyä.

Cotzy

Avatar
Maunu
Viestit: 3552
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Kysymys kuuluu, jos tuo tiiviste on rikki, niin saako sen vaihdettua pienellä purkamisella vai täytyykö multiair yksikkö silti irrottaa?

Tyhmä kysyy kun ei ole koskaan ollut multiairia.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

jmi
Viestit: 1592
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Cotzy kirjoitti:
12 Loka 2024, 11:17
Täältä löytyy 70 tkm ajettu multiair Ricambi Originali-paketissa multiair-patologin tutkittavaksi.
Olisihan se kiintoisaa ymmärtää, mikä tuota vaivaa ja saako tuon elvytettyä.

Cotzy
Eikö se kansiosa ole vaan ihan pulteilla kiinni eli pikkuhomma kenelle tahansa.

jmi
Viestit: 1592
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Maunu kirjoitti:
12 Loka 2024, 11:34
Kysymys kuuluu, jos tuo tiiviste on rikki, niin saako sen vaihdettua pienellä purkamisella vai täytyykö multiair yksikkö silti irrottaa?

Tyhmä kysyy kun ei ole koskaan ollut multiairia.
Mielestäni se kansiosa on siinä päällä eli voisi kuvitella että ei tarvitsisi irroittaa, mutta en kyllä tiedä varmaksi.

Dfin
Viestit: 424
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 11:29
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Dfin »

Mielenkiintoinen tuo videon anti. Jos noita vanhoja purkamalla vahvistuisi tämä multiairien juurisyyksi, niin tästähän kannattaisi melkein kirjoittaa jokin laajempi selvitys tänne ja laittaa topicci stickynä ylös.

Mitä sitten tulee merkkiliikkeen vs. perinteisen mekaanikon toimintaperiaatteen eroihin, niin merkistä riippumatta merkkarilla ja usealla independent-liikkeellä on viralliset diagnostiikkaohjeet, joiden mukaan suurin osa mekaanikoista kaavamaisesti menee. Valitettavan usein bulletin päättyy kohtaan, jossa todetaan komponentin (esim. koko multiairyksikkö) olevan viallinen, johon korjausohjeena -> Vaihda multiairyksikkö.

Mikäli tuo tosiaan tulisi o-renkaat vaihtamalla kuntoon, niin se olisi loistava uutinen. Päästäisiin taistelemaan tätä nykyajan komponenttien vaihtelua vastaan. 8)

Avatar
Jiitee
Viestit: 4514
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ todella kestävää kehitystä olisi tämä !
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Cotzy
Viestit: 925
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

^Tätä vikaantuneen Multiair-yksikön tutkimusta viedään eteenpäin ja jaetaan tietoa löydöksistä jahka jotain selviää. Tuon uusiminen on sellainen n. 3 keurin pamaus, kun kohdalle tulee ja vaihtoehtona on vain merkkihuollossa asiointi.

Sillä välin asioin Stelvion kanssa 7-vuotishuollossa Salon Moottorihuollossa. Palvelu edelleen erinomaista. Sain koodilistauksen lisäksi yhteenvedon auton tietokoneiden ja erilaisten ohjainpurkkien versioista ja niissä olevista softaversioista.

Itse huolto oli hyvin suppea, kun viime vuonna vaihdettiin enemmän kulutusosia Multiairin vaihdon yhteydessä. Eli nyt vain moottoriöljyt, suodattimet, nesteiden, akun, korin ja softaversioiden tarkistus. Öljyillä tuli ajettua 12 tkm. Ei mitään vikoja vuoden aikana, joten ei huollossakaan havaittu mitään poikkeavaa tai korjausta vaativaa.
Tai no, takalasin lämmittimen rele oli vaihtokunnossa. Joten pitää vähän katsoa, miten huurteet poistuvat talven tullessa. Rahaa 2.5 tunnin hommaan meni 450 euroa, josta työtä oli sellaiset 200 eur. Minusta kohtuullista merkkihuollon tuntihinnaksi, varsinkin kun työ on tehty ja raportoitu hyvin.

Ensi vuonna on ZF:n vaihteisto-öljyjen ja Q4:n peräöljyjen vaihto ajankohtaista. Joten siitä pitää kysyä vähän tarjouksia etukäteen, myös muualta.

Cotzy

KL
Viestit: 235
Liittynyt: 08 Tammi 2006, 16:45

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja KL »

Itse vaihdatin vaihteistoöljyn ja -suodattimen vähän ennenaikaisesti kahdeksankympin nurkilla tuolla Salon Moottorihuollossa kesällä. Hyvin kilpailukykyinen oli kokoanaishinta, kun mukana oli akun vaihto ja ilmastointihuolto normaalin vuosihuollon lisäksi.
Alkuperäisen vaihteistoöljysuodattimen hinta oli keskustelun alussa tasan tonni mutta oli autoa huoltoon viedessä tipahtanut Motonetin tasolle. Sama osa.

KL
Viestit: 235
Liittynyt: 08 Tammi 2006, 16:45

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja KL »

Mites muuten tuo ajovalokytkin? En ole löytänyt konstia, etteivät xenonit palaisi kun virta päällä. Tylsää kun esim. tallissa tutkiin MES:llä sielunelämää, niin ei saa valoja pois. Vääränmerkkisellä olen tottunut ottamaan valot pois talliin ajaessa ja lähtiessä kääntämään päiväajoasentoon tai ajovaloille jos sää niin edellyttää. Jää joka kerta kaksi xenonien turhaa sytyttämistä pois, jonka olettaisin lisäävän polttimoiden ikää.

jmi
Viestit: 1592
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

KL kirjoitti:
15 Loka 2024, 19:30
Mites muuten tuo ajovalokytkin? En ole löytänyt konstia, etteivät xenonit palaisi kun virta päällä. Tylsää kun esim. tallissa tutkiin MES:llä sielunelämää, niin ei saa valoja pois. Vääränmerkkisellä olen tottunut ottamaan valot pois talliin ajaessa ja lähtiessä kääntämään päiväajoasentoon tai ajovaloille jos sää niin edellyttää. Jää joka kerta kaksi xenonien turhaa sytyttämistä pois, jonka olettaisin lisäävän polttimoiden ikää.
Auttaisiko herkkyyden säätö?

jmi
Viestit: 1592
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

KL kirjoitti:
15 Loka 2024, 19:25
Itse vaihdatin vaihteistoöljyn ja -suodattimen vähän ennenaikaisesti kahdeksankympin nurkilla tuolla Salon Moottorihuollossa kesällä. Hyvin kilpailukykyinen oli kokoanaishinta, kun mukana oli akun vaihto ja ilmastointihuolto normaalin vuosihuollon lisäksi.
Alkuperäisen vaihteistoöljysuodattimen hinta oli keskustelun alussa tasan tonni mutta oli autoa huoltoon viedessä tipahtanut Motonetin tasolle. Sama osa.
Mitä itse vaihteisto-öljyn vaihtotyö maksoi?

KL
Viestit: 235
Liittynyt: 08 Tammi 2006, 16:45

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja KL »

Suodattimen vaihdon kanssa hieman alle 200,- eli parin tunnin työ lienee ollut näkemys.

Avatar
155156
Viestit: 2161
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja 155156 »

KL kirjoitti:
16 Loka 2024, 07:58
Suodattimen vaihdon kanssa hieman alle 200,- eli parin tunnin työ lienee ollut näkemys.
Vaihtotyö 1,5 tuntia (133,50 euroa) paikassa Team F40 syyskuussa 2023. Kyseessä Giulian automaattivaihteiston öljyn + suodattimen vaihto. Kokonaissumma oli 568 euroa sisältäen 9 litraa öljyä + suodatin eli uusi muovinen öljypohja.

Kuikkaa
Viestit: 34
Liittynyt: 12 Touko 2024, 15:29
Car(s): Stelvio super

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Kuikkaa »

Kuuttasataa ne aika tarkasti täällä mansessa pyytelee, kolmen paikan keskiarvona.

Avatar
Cotzy
Viestit: 925
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Cotzy kirjoitti:
15 Loka 2024, 19:12
^Tätä vikaantuneen Multiair-yksikön tutkimusta viedään eteenpäin ja jaetaan tietoa löydöksistä jahka jotain selviää. Tuon uusiminen on sellainen n. 3 keurin pamaus, kun kohdalle tulee ja vaihtoehtona on vain merkkihuollossa asiointi.
Vikaantunutta Multair-yksikköä on purettu ja vikaantumisen syitä tutkittu osaavassa paikassa.
Ilmiselviä löydöksiä, kuten tuon videon hajonneita tiivisteitä, ei ole löytynyt, joten tutkiminen ja testaaminen jatkuu edelleen.
Jaetaan tietoa, kun tiedetään lisää mikä on johtanut Multairin vikaantumiseen. Ja voisiko tuota Multiairia elvyttää tai korjata käyttöön.

Cotzy

jmi
Viestit: 1592
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Cotzy kirjoitti:
28 Loka 2024, 20:53
Cotzy kirjoitti:
15 Loka 2024, 19:12
^Tätä vikaantuneen Multiair-yksikön tutkimusta viedään eteenpäin ja jaetaan tietoa löydöksistä jahka jotain selviää. Tuon uusiminen on sellainen n. 3 keurin pamaus, kun kohdalle tulee ja vaihtoehtona on vain merkkihuollossa asiointi.
Vikaantunutta Multair-yksikköä on purettu ja vikaantumisen syitä tutkittu osaavassa paikassa.
Ilmiselviä löydöksiä, kuten tuon videon hajonneita tiivisteitä, ei ole löytynyt, joten tutkiminen ja testaaminen jatkuu edelleen.
Jaetaan tietoa, kun tiedetään lisää mikä on johtanut Multairin vikaantumiseen. Ja voisiko tuota Multiairia elvyttää tai korjata käyttöön.

Cotzy
Siis tiivisteet löytyivät ehjänä? Montako tiivistettä sen kannen alla on per sylinteri?

KL
Viestit: 235
Liittynyt: 08 Tammi 2006, 16:45

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja KL »

Hienoa, että tuollaista työtä jaksetaan tehdä kaikkien eduksi ja tiedon lisäämiseksi! Mahdollisista kustannussäästöistä puhumattakaan.

Kuikkaa
Viestit: 34
Liittynyt: 12 Touko 2024, 15:29
Car(s): Stelvio super

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Kuikkaa »

Muistankos oikein että tässä oli mukana jossakin kulmassa pieni suodatinpatruuna?
Se oli puhdas?

jmi
Viestit: 1592
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Se ei taida olla vaihdettavissa ja jos vika olisi siinä ei ongelma poistuisi multiarin vaihdolla.

Avatar
Cotzy
Viestit: 925
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

jmi kirjoitti:
29 Loka 2024, 07:23
Cotzy kirjoitti:
28 Loka 2024, 20:53
Cotzy kirjoitti:
15 Loka 2024, 19:12
^Tätä vikaantuneen Multiair-yksikön tutkimusta viedään eteenpäin ja jaetaan tietoa löydöksistä jahka jotain selviää. Tuon uusiminen on sellainen n. 3 keurin pamaus, kun kohdalle tulee ja vaihtoehtona on vain merkkihuollossa asiointi.
Vikaantunutta Multair-yksikköä on purettu ja vikaantumisen syitä tutkittu osaavassa paikassa.
Ilmiselviä löydöksiä, kuten tuon videon hajonneita tiivisteitä, ei ole löytynyt, joten tutkiminen ja testaaminen jatkuu edelleen.
Jaetaan tietoa, kun tiedetään lisää mikä on johtanut Multairin vikaantumiseen. Ja voisiko tuota Multiairia elvyttää tai korjata käyttöön.

Cotzy
Siis tiivisteet löytyivät ehjänä? Montako tiivistettä sen kannen alla on per sylinteri?
Siellä sisällä oli 2 kpl tiivisterenkaita painikkeissa per sylinteri, ehjät ja paikoillaan. Ja kanavissa myös, 1 kpl per kanava, ehjänä ja paikoillaan.
Joten ei mitään rikkonaisia tai irtonaisia tiivisteitä löytynyt Multiairista.

Multiairin sisällä ollut öljy oli tosi mustaa, vaikka sillä oli ajettu vain se vajaat 2000 km ennen kuin 2-pytyn misfire kylmäkäynnistyksen yhteydessä palasi ja vaati Multiairin vaihtoa. Joten sinne kerran päätynyt öljy vaihtuu tosi hitaasti.

Valitettavasti GME -moottorin Multiairin öljynsuodatinpatruuna on sijoitettu tosi kurjaan paikkaan. Eli tuonne:
https://www.giuliaforums.com/threads/mu ... ead.43942/

Siellä lohkossa suodatin on ja pysyy, kunnes isompi moottoriremppa vaatii koko kannen irroitusta, jolloin se suodatinpatruuna kannattaa sitten tietty vaihtaa.
Toimiiko suodatin kunnolla vai onko vähän tukkeessa jostain epäpuhtauksista, ei voi tietää edes Multiairin vaihdon yhteydessä :? .

Ei kannata venytellä niitä öljynvaihtovälejä tai "säästää" vääränlaisella moottoriöljyllä.

Jatketaan tutkimuksia. Ja eiköhän myös saada kuvamateriaalia jakoon.

Cotzy

Avatar
palkus
Viestit: 5537
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Vaikuttaa vähän siltä, että multiairia ei ole tarkoittettu lyhyt kestoiseen nurkka-ajoon ollenkaan. Ei kyllä mitkään polttikset tykkää pätkäajosta. Öljy töhkääntyy nopeastikin, kun ei lämmöt nouse puhdistustasolle. Esim. corsan öljyt meni todella ikäväksi velliksi, kun termari vikaantu ja piti lämpöjä liian alhaalla.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
lerppu
Viestit: 6195
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^En oo paljon muuta ajanutkaan kolmeen vuoteen. Ja sitä ennen Italian suurlähetystöllä. Olisivatko ehkä kentälle ajaneet joskus. Kai se sitten kohta poksahtaa? :drinking:

Hmm, no joo, pari kesää kuskattu Somerolle ja bäks. Eli jotain muutakin.

Kuikkaa
Viestit: 34
Liittynyt: 12 Touko 2024, 15:29
Car(s): Stelvio super

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Kuikkaa »

^ sullako ei ole edes oireillut? Paljonkos on ajettu?

Avatar
lerppu
Viestit: 6195
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^54 tkm, ei kai sen vielä pitäisi ihan paaliin valmis ollakaan… Mutta joo - ei oireita! Tai sitte en osaa tunnistaa niitä. :silly:

Avatar
Cotzy
Viestit: 925
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

^Ei tuota Multiairoosia voi oireettomana saada.
Helppo tunnistaa, kun moottori kylmänä prötää rumasti ja tehot häipyy samalla. Ja moottorin varoitusvalo tulee myös ruutuun.

Kun saa kierrokset ja lämmöt ylös, käynti normalisoituu taas.

Mutta kun ei voi tautia sairastaa ja murehtia etukäteen, niin antaa mennä vaan.

Cotzy

Avatar
lerppu
Viestit: 6195
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Jees - en ajatellutkaan sääliä! :wink:

Eka kierros ylläpitoa tänä vuonna tehtynä, kun on uusittu akku, jarrut ja talvirenkaat. Ensi vuonna menee kyllä kesätassutkin uusiksi… Näillä jos pääsis jonkun vuoden! Mutta laitellaan sitä mukaa kun tarvii - ei tätä pois voi helpolla antaa. :mrgreen:

Kuikkaa
Viestit: 34
Liittynyt: 12 Touko 2024, 15:29
Car(s): Stelvio super

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Kuikkaa »

Se o Lerppu tietysti tehoilla säännöllisesti ajanu motin kuumaks aika-ajoin, nii tämä on tuntematon hetteikkö

Avatar
lerppu
Viestit: 6195
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Kuikkaa kirjoitti:
01 Marras 2024, 22:05
Se o Lerppu tietysti tehoilla säännöllisesti ajanu motin kuumaks aika-ajoin, nii tämä on tuntematon hetteikkö
Aikoinaan oli Standard of the World painanut DeVillen omistajan manuskaan viisaat sanat siitä että välillä pitää antaa WOTia. Nämä sanat kätkin sydämeeni ja tutkiskelin niitä siellä. Siitä lähtien olenkin säännöllisesti huoltomielessä antanut autoille wide open throttle. Ennen sitä vain iloittelun vuoksi.

Avatar
palkus
Viestit: 5537
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja palkus »

^juu, välillä rajoittajalla päästely teköö hyvää.
Mulle kaveri tokasi, kun mietiskelin mahdollista karstottumista, että ei sun auto kyllä karstotu.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Polforea
Viestit: 11607
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Se moottorihan suunnitellaan ja rakennetaan tietylle kierros- ja tehoskaalalle. Se, että 7krpm kierrosalueesta käyttää vaan ekat 3, on vähän kuin tekisi etunojapunnerruksia niin, että yläkuolokohdassa kyynärpäät on 90 asteen kulmassa. Kokeilee tuota 10 vuotta ja kattoo sitten että onko kroppa kuosissa vai olisko parempi joskus nostaa ylös asti.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 6195
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Polforea kirjoitti:
02 Marras 2024, 11:25
Se moottorihan suunnitellaan ja rakennetaan tietylle kierros- ja tehoskaalalle. Se, että 7krpm kierrosalueesta käyttää vaan ekat 3, on vähän kuin tekisi etunojapunnerruksia niin, että yläkuolokohdassa kyynärpäät on 90 asteen kulmassa. Kokeilee tuota 10 vuotta ja kattoo sitten että onko kroppa kuosissa vai olisko parempi joskus nostaa ylös asti.
Rajalla käy säännöllisesti. Jos ei joka kerta kun lämpimänä - niin melkein. Mama I’m going fast!

Julli
Viestit: 240
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 19:15
Car(s): Alfa Spider 2000 Veloce -77
Tesla Model 3
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Julli »

lerppu kirjoitti:
01 Marras 2024, 22:43
Kuikkaa kirjoitti:
01 Marras 2024, 22:05
Se o Lerppu tietysti tehoilla säännöllisesti ajanu motin kuumaks aika-ajoin, nii tämä on tuntematon hetteikkö
Aikoinaan oli Standard of the World painanut DeVillen omistajan manuskaan viisaat sanat siitä että välillä pitää antaa WOTia. Nämä sanat kätkin sydämeeni ja tutkiskelin niitä siellä. Siitä lähtien olenkin säännöllisesti huoltomielessä antanut autoille wide open throttle. Ennen sitä vain iloittelun vuoksi.
Jaguar XF:n omistajan manuaalissa luki talvirenkaista, että on käytettävä Jaguarin suosittelemaa mallia tai sitten vauhtia saa olla maksimissaan 250km/h.

FinPat
Viestit: 8107
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

palkus kirjoitti:
02 Marras 2024, 11:17
^juu, välillä rajoittajalla päästely teköö hyvää.
Mulle kaveri tokasi, kun mietiskelin mahdollista karstottumista, että ei sun auto kyllä karstotu.
Käsittääkseni suorasuihkutekniikka on nykyään niin kehittynyttä että jopa toveri palkuksen ajolla koneen voi kerätä karstaa. Toki punaviivan kohdalla vaihtaminen on oikea ajotekniikka! ;)

Avatar
palkus
Viestit: 5537
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja palkus »

FinPat kirjoitti:
02 Marras 2024, 16:47
palkus kirjoitti:
02 Marras 2024, 11:17
^juu, välillä rajoittajalla päästely teköö hyvää.
Mulle kaveri tokasi, kun mietiskelin mahdollista karstottumista, että ei sun auto kyllä karstotu.
Käsittääkseni suorasuihkutekniikka on nykyään niin kehittynyttä että jopa toveri palkuksen ajolla koneen voi kerätä karstaa. Toki punaviivan kohdalla vaihtaminen on oikea ajotekniikka! ;)
No juurikin tälläisen kehittyneen suorasuihkutekniikan takia mietityttikin. Huoltotoimenpiteenä olen pyrkinyt, mahdollisuuksien mukaan, pitämään läppää auki ilmankosteuden ollessa huipussaan.
"puhun niin totta kuin osaan"

Vastaa Viestiin