Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Valvoja: Moderators
- lerppu
- Viestit: 6139
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Pysäyttimet toimii! Eikä hintakaan vienyt konkurssiin. Tyytyväinen olen. Tässä napsu vasemmasta takapysäyttinestä. Happy, thrilled & proud!
- Cotzy
- Viestit: 910
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^ Hienosti kiiltää ja tarvittaessa pysähtyy. Nyt ajoa!
Cotzy
Cotzy
-
- Viestit: 1571
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Vaihdoin eilen öljyt Stelvioon ja nollasin öljynlaadun, mutta en saa huoltoilmaisinta nollattua, tulee vain tieto Failed. Voiko tässä olla nyt huollot täynnä kun määrä näytti 10? Yritin luoda uusia kuponkejakin mutta ei auta.
Aikaisemmin huoltoilmaisimen nollauksessa ei ole ollut mitään ongelmia.
Aikaisemmin huoltoilmaisimen nollauksessa ei ole ollut mitään ongelmia.
- lerppu
- Viestit: 6139
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^Tästä aiheesta Auto Milanossa juttelin. Voi olla että on tosiaan huoltokerrat täynnä! En muista tarkalleen miten homma meni, mutta ecussa on tosiaan nollauksia rajallinen määrä… Ja ratkaisua nollauskertojen lisäämiseksi ei tuolloin ollut tiedossa. Sehän ei tarkoita ettei ratkaisua olisi! Bittivelhot kertonee lisää.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Planned obsolesce? Stelvion max. life cycle 220 000 tkm?lerppu kirjoitti: ↑16 Syys 2024, 13:26^Tästä aiheesta Auto Milanossa juttelin. Voi olla että on tosiaan huoltokerrat täynnä! En muista tarkalleen miten homma meni, mutta ecussa on tosiaan nollauksia rajallinen määrä… Ja ratkaisua nollauskertojen lisäämiseksi ei tuolloin ollut tiedossa. Sehän ei tarkoita ettei ratkaisua olisi! Bittivelhot kertonee lisää.
-
- Viestit: 1571
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Omalla Stelviolla on ajettu vasta n75tkm ja huollot täynnä
Ei tosiaan anna luoda uusia kuponkeja eli kai se huoltoilmaisin jossain vaiheessa lopettaa valittamisen eikä ilmene uudelleen.
En kyllä ymmärrä miksi näitä on pitänyt rajata.
Ei tosiaan anna luoda uusia kuponkeja eli kai se huoltoilmaisin jossain vaiheessa lopettaa valittamisen eikä ilmene uudelleen.
En kyllä ymmärrä miksi näitä on pitänyt rajata.
- Polforea
- Viestit: 11525
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
159:ssä on myös, mutta siinä ne pystyy MESsillä nollaamaan. Viisysissä taika on muutenkin se, että kun auto on tarpeeksi vanha, niin se on toivottavasti jollakulla, joka osaa katsella mittariakin ja huoltaa itse eli se vaan lopettaa huolloista huomauttamisen, kun huoltokerrat tulee täyteen.
MES:stä kohta Service -> Adjustments -> Set number of service coupons näköjään kertoo että uusissa malleissa ei tosiaan lukua pysty kasvattamaan, samalla kertoo että service due -functionality menee pois päältä kun arvo on 0, eli lie sama ajatus kuin viisysissä.
MES:stä kohta Service -> Adjustments -> Set number of service coupons näköjään kertoo että uusissa malleissa ei tosiaan lukua pysty kasvattamaan, samalla kertoo että service due -functionality menee pois päältä kun arvo on 0, eli lie sama ajatus kuin viisysissä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Mites tuo takalasinpyyhin? Pitäisikö nousta lasista pystyyn lasin pesua varten? Oma rohkeus ei riitä vääntämään. Entä sulan vaihto? Vaihdetaan varmaan koko varsi mutta miten irtoaa? Ohjekirjasta en löytänyt vinkkiä.
Korjataanpa saman tien, että kyllä ainakin Motonet tarjoaa pelkkää sulkaa. Miten sitten mahtaa irrota?
Korjataanpa saman tien, että kyllä ainakin Motonet tarjoaa pelkkää sulkaa. Miten sitten mahtaa irrota?
- Maunu
- Viestit: 3546
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Videoa asiasta https://www.youtube.com/watch?v=OaBtr5Z3gmE
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Maunu
- Viestit: 3546
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Parempi video https://www.youtube.com/watch?v=fHYiT-Qa5Po
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kiitos! Olipa hyvä, etten sitä kiinnitysmutterin peittävää muovia enempää väärästä päästä repinyt.
-
- Viestit: 1571
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Osaako kukaan sanoa mikä tiiviste on kyseessä joka on löytynyt Multiairin sisältä?
https://www.youtube.com/watch?v=TtQD0tLOr70
Tuli vaan mieleen, että ei kai näitä multiaireja vaihdeta vaan turhaan, jos vain yksi tiiviste on kovettunut...
https://www.youtube.com/watch?v=TtQD0tLOr70
Tuli vaan mieleen, että ei kai näitä multiaireja vaihdeta vaan turhaan, jos vain yksi tiiviste on kovettunut...
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Katsoin myös tuon ja hämmästelin samaa. Tolkun kaveri tuntuu olevan.
- Jiitee
- Viestit: 4469
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
AR:n jälkimarkkinoinnin osaaminen tai sen puute ei mikään yllätys.
Sanokaan mitä sanotte, mutta Toyota-osastolta ollsi paaaljon opittavaa AR:lle.
Mutta money talks eli marginaalimerkille osaamisen kehittäminen ei ole ydinasia, valitettavasti.
Tuon takia minäkin vaihdoin Juulian pois, koska oma intressi ei ole olla AR-mekaanikko vaan
AR-nautiskelija
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kyllä. Marmorihuollot ovat komponenttivaihtoliikkeitä, mut pointti oli se että on seppiä jotka kaivavat hajonneet komponentit multiairin sisältä.
Jollakulla oli muistaakseni tällä palstalla yksi hajonnut multiair tarjolla, ”saa noutaa -kommentilla”
Jollakulla oli muistaakseni tällä palstalla yksi hajonnut multiair tarjolla, ”saa noutaa -kommentilla”
-
- Viestit: 1571
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Nyt harmittaa kun vein oman vaihdetun multiairin metallikeräykseen. Olisi ollut mielenkiintoista avata tuo kansi ja kurkata löytyikö sieltä nelossylinterin kohdalta rikkinäinen tiiviste...
Kovettaako huonot öljyt muka tiivisteen vai onko noissa vaan huonolaatuisia tiivisteitä. Omassa oli ainakin öljyt vaihdettu ajallaan poislukien ensimmäinen huolto joka oli hieman viivästynyt. Jotenkin kallistuisin laatuongelmaan. Niinhän ne alkuperäiset turbon tiivisteetkin vuotavat, ja tämän jälkeen vaihdetaan parempaan.
Stelvio on hienosti toiminut 5 vuotta ilman tuota multiair-ongelmaa.
Kovettaako huonot öljyt muka tiivisteen vai onko noissa vaan huonolaatuisia tiivisteitä. Omassa oli ainakin öljyt vaihdettu ajallaan poislukien ensimmäinen huolto joka oli hieman viivästynyt. Jotenkin kallistuisin laatuongelmaan. Niinhän ne alkuperäiset turbon tiivisteetkin vuotavat, ja tämän jälkeen vaihdetaan parempaan.
Stelvio on hienosti toiminut 5 vuotta ilman tuota multiair-ongelmaa.
- Cotzy
- Viestit: 910
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Täältä löytyy 70 tkm ajettu multiair Ricambi Originali-paketissa multiair-patologin tutkittavaksi.
Olisihan se kiintoisaa ymmärtää, mikä tuota vaivaa ja saako tuon elvytettyä.
Cotzy
Olisihan se kiintoisaa ymmärtää, mikä tuota vaivaa ja saako tuon elvytettyä.
Cotzy
- Maunu
- Viestit: 3546
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kysymys kuuluu, jos tuo tiiviste on rikki, niin saako sen vaihdettua pienellä purkamisella vai täytyykö multiair yksikkö silti irrottaa?
Tyhmä kysyy kun ei ole koskaan ollut multiairia.
Tyhmä kysyy kun ei ole koskaan ollut multiairia.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 1571
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Mielestäni se kansiosa on siinä päällä eli voisi kuvitella että ei tarvitsisi irroittaa, mutta en kyllä tiedä varmaksi.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Mielenkiintoinen tuo videon anti. Jos noita vanhoja purkamalla vahvistuisi tämä multiairien juurisyyksi, niin tästähän kannattaisi melkein kirjoittaa jokin laajempi selvitys tänne ja laittaa topicci stickynä ylös.
Mitä sitten tulee merkkiliikkeen vs. perinteisen mekaanikon toimintaperiaatteen eroihin, niin merkistä riippumatta merkkarilla ja usealla independent-liikkeellä on viralliset diagnostiikkaohjeet, joiden mukaan suurin osa mekaanikoista kaavamaisesti menee. Valitettavan usein bulletin päättyy kohtaan, jossa todetaan komponentin (esim. koko multiairyksikkö) olevan viallinen, johon korjausohjeena -> Vaihda multiairyksikkö.
Mikäli tuo tosiaan tulisi o-renkaat vaihtamalla kuntoon, niin se olisi loistava uutinen. Päästäisiin taistelemaan tätä nykyajan komponenttien vaihtelua vastaan.
Mitä sitten tulee merkkiliikkeen vs. perinteisen mekaanikon toimintaperiaatteen eroihin, niin merkistä riippumatta merkkarilla ja usealla independent-liikkeellä on viralliset diagnostiikkaohjeet, joiden mukaan suurin osa mekaanikoista kaavamaisesti menee. Valitettavan usein bulletin päättyy kohtaan, jossa todetaan komponentin (esim. koko multiairyksikkö) olevan viallinen, johon korjausohjeena -> Vaihda multiairyksikkö.
Mikäli tuo tosiaan tulisi o-renkaat vaihtamalla kuntoon, niin se olisi loistava uutinen. Päästäisiin taistelemaan tätä nykyajan komponenttien vaihtelua vastaan.
- Jiitee
- Viestit: 4469
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^ todella kestävää kehitystä olisi tämä !
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Cotzy
- Viestit: 910
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^Tätä vikaantuneen Multiair-yksikön tutkimusta viedään eteenpäin ja jaetaan tietoa löydöksistä jahka jotain selviää. Tuon uusiminen on sellainen n. 3 keurin pamaus, kun kohdalle tulee ja vaihtoehtona on vain merkkihuollossa asiointi.
Sillä välin asioin Stelvion kanssa 7-vuotishuollossa Salon Moottorihuollossa. Palvelu edelleen erinomaista. Sain koodilistauksen lisäksi yhteenvedon auton tietokoneiden ja erilaisten ohjainpurkkien versioista ja niissä olevista softaversioista.
Itse huolto oli hyvin suppea, kun viime vuonna vaihdettiin enemmän kulutusosia Multiairin vaihdon yhteydessä. Eli nyt vain moottoriöljyt, suodattimet, nesteiden, akun, korin ja softaversioiden tarkistus. Öljyillä tuli ajettua 12 tkm. Ei mitään vikoja vuoden aikana, joten ei huollossakaan havaittu mitään poikkeavaa tai korjausta vaativaa.
Tai no, takalasin lämmittimen rele oli vaihtokunnossa. Joten pitää vähän katsoa, miten huurteet poistuvat talven tullessa. Rahaa 2.5 tunnin hommaan meni 450 euroa, josta työtä oli sellaiset 200 eur. Minusta kohtuullista merkkihuollon tuntihinnaksi, varsinkin kun työ on tehty ja raportoitu hyvin.
Ensi vuonna on ZF:n vaihteisto-öljyjen ja Q4:n peräöljyjen vaihto ajankohtaista. Joten siitä pitää kysyä vähän tarjouksia etukäteen, myös muualta.
Cotzy
Sillä välin asioin Stelvion kanssa 7-vuotishuollossa Salon Moottorihuollossa. Palvelu edelleen erinomaista. Sain koodilistauksen lisäksi yhteenvedon auton tietokoneiden ja erilaisten ohjainpurkkien versioista ja niissä olevista softaversioista.
Itse huolto oli hyvin suppea, kun viime vuonna vaihdettiin enemmän kulutusosia Multiairin vaihdon yhteydessä. Eli nyt vain moottoriöljyt, suodattimet, nesteiden, akun, korin ja softaversioiden tarkistus. Öljyillä tuli ajettua 12 tkm. Ei mitään vikoja vuoden aikana, joten ei huollossakaan havaittu mitään poikkeavaa tai korjausta vaativaa.
Tai no, takalasin lämmittimen rele oli vaihtokunnossa. Joten pitää vähän katsoa, miten huurteet poistuvat talven tullessa. Rahaa 2.5 tunnin hommaan meni 450 euroa, josta työtä oli sellaiset 200 eur. Minusta kohtuullista merkkihuollon tuntihinnaksi, varsinkin kun työ on tehty ja raportoitu hyvin.
Ensi vuonna on ZF:n vaihteisto-öljyjen ja Q4:n peräöljyjen vaihto ajankohtaista. Joten siitä pitää kysyä vähän tarjouksia etukäteen, myös muualta.
Cotzy
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Itse vaihdatin vaihteistoöljyn ja -suodattimen vähän ennenaikaisesti kahdeksankympin nurkilla tuolla Salon Moottorihuollossa kesällä. Hyvin kilpailukykyinen oli kokoanaishinta, kun mukana oli akun vaihto ja ilmastointihuolto normaalin vuosihuollon lisäksi.
Alkuperäisen vaihteistoöljysuodattimen hinta oli keskustelun alussa tasan tonni mutta oli autoa huoltoon viedessä tipahtanut Motonetin tasolle. Sama osa.
Alkuperäisen vaihteistoöljysuodattimen hinta oli keskustelun alussa tasan tonni mutta oli autoa huoltoon viedessä tipahtanut Motonetin tasolle. Sama osa.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Mites muuten tuo ajovalokytkin? En ole löytänyt konstia, etteivät xenonit palaisi kun virta päällä. Tylsää kun esim. tallissa tutkiin MES:llä sielunelämää, niin ei saa valoja pois. Vääränmerkkisellä olen tottunut ottamaan valot pois talliin ajaessa ja lähtiessä kääntämään päiväajoasentoon tai ajovaloille jos sää niin edellyttää. Jää joka kerta kaksi xenonien turhaa sytyttämistä pois, jonka olettaisin lisäävän polttimoiden ikää.
-
- Viestit: 1571
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Auttaisiko herkkyyden säätö?KL kirjoitti: ↑15 Loka 2024, 19:30Mites muuten tuo ajovalokytkin? En ole löytänyt konstia, etteivät xenonit palaisi kun virta päällä. Tylsää kun esim. tallissa tutkiin MES:llä sielunelämää, niin ei saa valoja pois. Vääränmerkkisellä olen tottunut ottamaan valot pois talliin ajaessa ja lähtiessä kääntämään päiväajoasentoon tai ajovaloille jos sää niin edellyttää. Jää joka kerta kaksi xenonien turhaa sytyttämistä pois, jonka olettaisin lisäävän polttimoiden ikää.
-
- Viestit: 1571
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Mitä itse vaihteisto-öljyn vaihtotyö maksoi?KL kirjoitti: ↑15 Loka 2024, 19:25Itse vaihdatin vaihteistoöljyn ja -suodattimen vähän ennenaikaisesti kahdeksankympin nurkilla tuolla Salon Moottorihuollossa kesällä. Hyvin kilpailukykyinen oli kokoanaishinta, kun mukana oli akun vaihto ja ilmastointihuolto normaalin vuosihuollon lisäksi.
Alkuperäisen vaihteistoöljysuodattimen hinta oli keskustelun alussa tasan tonni mutta oli autoa huoltoon viedessä tipahtanut Motonetin tasolle. Sama osa.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Suodattimen vaihdon kanssa hieman alle 200,- eli parin tunnin työ lienee ollut näkemys.
- 155156
- Viestit: 2153
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Vaihtotyö 1,5 tuntia (133,50 euroa) paikassa Team F40 syyskuussa 2023. Kyseessä Giulian automaattivaihteiston öljyn + suodattimen vaihto. Kokonaissumma oli 568 euroa sisältäen 9 litraa öljyä + suodatin eli uusi muovinen öljypohja.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kuuttasataa ne aika tarkasti täällä mansessa pyytelee, kolmen paikan keskiarvona.
- Cotzy
- Viestit: 910
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Vikaantunutta Multair-yksikköä on purettu ja vikaantumisen syitä tutkittu osaavassa paikassa.
Ilmiselviä löydöksiä, kuten tuon videon hajonneita tiivisteitä, ei ole löytynyt, joten tutkiminen ja testaaminen jatkuu edelleen.
Jaetaan tietoa, kun tiedetään lisää mikä on johtanut Multairin vikaantumiseen. Ja voisiko tuota Multiairia elvyttää tai korjata käyttöön.
Cotzy
-
- Viestit: 1571
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Siis tiivisteet löytyivät ehjänä? Montako tiivistettä sen kannen alla on per sylinteri?Cotzy kirjoitti: ↑28 Loka 2024, 20:53Vikaantunutta Multair-yksikköä on purettu ja vikaantumisen syitä tutkittu osaavassa paikassa.
Ilmiselviä löydöksiä, kuten tuon videon hajonneita tiivisteitä, ei ole löytynyt, joten tutkiminen ja testaaminen jatkuu edelleen.
Jaetaan tietoa, kun tiedetään lisää mikä on johtanut Multairin vikaantumiseen. Ja voisiko tuota Multiairia elvyttää tai korjata käyttöön.
Cotzy
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Hienoa, että tuollaista työtä jaksetaan tehdä kaikkien eduksi ja tiedon lisäämiseksi! Mahdollisista kustannussäästöistä puhumattakaan.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Muistankos oikein että tässä oli mukana jossakin kulmassa pieni suodatinpatruuna?
Se oli puhdas?
Se oli puhdas?
-
- Viestit: 1571
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Se ei taida olla vaihdettavissa ja jos vika olisi siinä ei ongelma poistuisi multiarin vaihdolla.
- Cotzy
- Viestit: 910
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Siellä sisällä oli 2 kpl tiivisterenkaita painikkeissa per sylinteri, ehjät ja paikoillaan. Ja kanavissa myös, 1 kpl per kanava, ehjänä ja paikoillaan.jmi kirjoitti: ↑29 Loka 2024, 07:23Siis tiivisteet löytyivät ehjänä? Montako tiivistettä sen kannen alla on per sylinteri?Cotzy kirjoitti: ↑28 Loka 2024, 20:53Vikaantunutta Multair-yksikköä on purettu ja vikaantumisen syitä tutkittu osaavassa paikassa.
Ilmiselviä löydöksiä, kuten tuon videon hajonneita tiivisteitä, ei ole löytynyt, joten tutkiminen ja testaaminen jatkuu edelleen.
Jaetaan tietoa, kun tiedetään lisää mikä on johtanut Multairin vikaantumiseen. Ja voisiko tuota Multiairia elvyttää tai korjata käyttöön.
Cotzy
Joten ei mitään rikkonaisia tai irtonaisia tiivisteitä löytynyt Multiairista.
Multiairin sisällä ollut öljy oli tosi mustaa, vaikka sillä oli ajettu vain se vajaat 2000 km ennen kuin 2-pytyn misfire kylmäkäynnistyksen yhteydessä palasi ja vaati Multiairin vaihtoa. Joten sinne kerran päätynyt öljy vaihtuu tosi hitaasti.
Valitettavasti GME -moottorin Multiairin öljynsuodatinpatruuna on sijoitettu tosi kurjaan paikkaan. Eli tuonne:
https://www.giuliaforums.com/threads/mu ... ead.43942/
Siellä lohkossa suodatin on ja pysyy, kunnes isompi moottoriremppa vaatii koko kannen irroitusta, jolloin se suodatinpatruuna kannattaa sitten tietty vaihtaa.
Toimiiko suodatin kunnolla vai onko vähän tukkeessa jostain epäpuhtauksista, ei voi tietää edes Multiairin vaihdon yhteydessä .
Ei kannata venytellä niitä öljynvaihtovälejä tai "säästää" vääränlaisella moottoriöljyllä.
Jatketaan tutkimuksia. Ja eiköhän myös saada kuvamateriaalia jakoon.
Cotzy
- palkus
- Viestit: 5519
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Vaikuttaa vähän siltä, että multiairia ei ole tarkoittettu lyhyt kestoiseen nurkka-ajoon ollenkaan. Ei kyllä mitkään polttikset tykkää pätkäajosta. Öljy töhkääntyy nopeastikin, kun ei lämmöt nouse puhdistustasolle. Esim. corsan öljyt meni todella ikäväksi velliksi, kun termari vikaantu ja piti lämpöjä liian alhaalla.
"puhun niin totta kuin osaan"
- lerppu
- Viestit: 6139
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^En oo paljon muuta ajanutkaan kolmeen vuoteen. Ja sitä ennen Italian suurlähetystöllä. Olisivatko ehkä kentälle ajaneet joskus. Kai se sitten kohta poksahtaa?
Hmm, no joo, pari kesää kuskattu Somerolle ja bäks. Eli jotain muutakin.
Hmm, no joo, pari kesää kuskattu Somerolle ja bäks. Eli jotain muutakin.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^ sullako ei ole edes oireillut? Paljonkos on ajettu?
- lerppu
- Viestit: 6139
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^54 tkm, ei kai sen vielä pitäisi ihan paaliin valmis ollakaan… Mutta joo - ei oireita! Tai sitte en osaa tunnistaa niitä.
- Cotzy
- Viestit: 910
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^Ei tuota Multiairoosia voi oireettomana saada.
Helppo tunnistaa, kun moottori kylmänä prötää rumasti ja tehot häipyy samalla. Ja moottorin varoitusvalo tulee myös ruutuun.
Kun saa kierrokset ja lämmöt ylös, käynti normalisoituu taas.
Mutta kun ei voi tautia sairastaa ja murehtia etukäteen, niin antaa mennä vaan.
Cotzy
Helppo tunnistaa, kun moottori kylmänä prötää rumasti ja tehot häipyy samalla. Ja moottorin varoitusvalo tulee myös ruutuun.
Kun saa kierrokset ja lämmöt ylös, käynti normalisoituu taas.
Mutta kun ei voi tautia sairastaa ja murehtia etukäteen, niin antaa mennä vaan.
Cotzy
- lerppu
- Viestit: 6139
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^Jees - en ajatellutkaan sääliä!
Eka kierros ylläpitoa tänä vuonna tehtynä, kun on uusittu akku, jarrut ja talvirenkaat. Ensi vuonna menee kyllä kesätassutkin uusiksi… Näillä jos pääsis jonkun vuoden! Mutta laitellaan sitä mukaa kun tarvii - ei tätä pois voi helpolla antaa.
Eka kierros ylläpitoa tänä vuonna tehtynä, kun on uusittu akku, jarrut ja talvirenkaat. Ensi vuonna menee kyllä kesätassutkin uusiksi… Näillä jos pääsis jonkun vuoden! Mutta laitellaan sitä mukaa kun tarvii - ei tätä pois voi helpolla antaa.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Se o Lerppu tietysti tehoilla säännöllisesti ajanu motin kuumaks aika-ajoin, nii tämä on tuntematon hetteikkö
- lerppu
- Viestit: 6139
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Aikoinaan oli Standard of the World painanut DeVillen omistajan manuskaan viisaat sanat siitä että välillä pitää antaa WOTia. Nämä sanat kätkin sydämeeni ja tutkiskelin niitä siellä. Siitä lähtien olenkin säännöllisesti huoltomielessä antanut autoille wide open throttle. Ennen sitä vain iloittelun vuoksi.
- palkus
- Viestit: 5519
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^juu, välillä rajoittajalla päästely teköö hyvää.
Mulle kaveri tokasi, kun mietiskelin mahdollista karstottumista, että ei sun auto kyllä karstotu.
Mulle kaveri tokasi, kun mietiskelin mahdollista karstottumista, että ei sun auto kyllä karstotu.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Polforea
- Viestit: 11525
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Se moottorihan suunnitellaan ja rakennetaan tietylle kierros- ja tehoskaalalle. Se, että 7krpm kierrosalueesta käyttää vaan ekat 3, on vähän kuin tekisi etunojapunnerruksia niin, että yläkuolokohdassa kyynärpäät on 90 asteen kulmassa. Kokeilee tuota 10 vuotta ja kattoo sitten että onko kroppa kuosissa vai olisko parempi joskus nostaa ylös asti.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- lerppu
- Viestit: 6139
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Rajalla käy säännöllisesti. Jos ei joka kerta kun lämpimänä - niin melkein. Mama I’m going fast!Polforea kirjoitti: ↑02 Marras 2024, 11:25Se moottorihan suunnitellaan ja rakennetaan tietylle kierros- ja tehoskaalalle. Se, että 7krpm kierrosalueesta käyttää vaan ekat 3, on vähän kuin tekisi etunojapunnerruksia niin, että yläkuolokohdassa kyynärpäät on 90 asteen kulmassa. Kokeilee tuota 10 vuotta ja kattoo sitten että onko kroppa kuosissa vai olisko parempi joskus nostaa ylös asti.
-
- Viestit: 238
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 19:15
- Car(s): Alfa Spider 2000 Veloce -77
Tesla Model 3 - Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Jaguar XF:n omistajan manuaalissa luki talvirenkaista, että on käytettävä Jaguarin suosittelemaa mallia tai sitten vauhtia saa olla maksimissaan 250km/h.lerppu kirjoitti: ↑01 Marras 2024, 22:43Aikoinaan oli Standard of the World painanut DeVillen omistajan manuskaan viisaat sanat siitä että välillä pitää antaa WOTia. Nämä sanat kätkin sydämeeni ja tutkiskelin niitä siellä. Siitä lähtien olenkin säännöllisesti huoltomielessä antanut autoille wide open throttle. Ennen sitä vain iloittelun vuoksi.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Käsittääkseni suorasuihkutekniikka on nykyään niin kehittynyttä että jopa toveri palkuksen ajolla koneen voi kerätä karstaa. Toki punaviivan kohdalla vaihtaminen on oikea ajotekniikka!
- palkus
- Viestit: 5519
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
No juurikin tälläisen kehittyneen suorasuihkutekniikan takia mietityttikin. Huoltotoimenpiteenä olen pyrkinyt, mahdollisuuksien mukaan, pitämään läppää auki ilmankosteuden ollessa huipussaan.
"puhun niin totta kuin osaan"