Muiden merkkien murheita.
Valvoja: Moderators
Re: Muiden merkkien murheita.
Tämä nyt ei ole automerkkien, vaan ostajien murhe. Wanhaan aikaan kun autot olivat huikean kalliita, ei tarvunnut sentään maksaa erillistä kuukausimaksua oven avautumisesta, moottorin käynnistymisestä tai ikkunan avaamisesta.
Re: Muiden merkkien murheita.
Joo, olen tässä diagnosoinut itseni virallisesti vanhaksi. En tykkää ollenkaan jos autossa on isot diginäytöt. Mm E63s jäi edes koeajamatta osin tämän vuoksi. Myös nämä erilaiset maksulliset lisäpalvelut jää minulla hyllylle. Se riittää kun ns vanhan mallin mittaristo toimii, näppäimillä saa säädettyä asiat päälle/pois ja Carplay.
Loput on nuorempia varten. Mä haluan ajaa autolla enkä pelata.
Loput on nuorempia varten. Mä haluan ajaa autolla enkä pelata.
Re: Muiden merkkien murheita.
Itse itselleni vastaten. Suzuki elää ja voi hyvin. Parantajan kädet… Osasin vaihtaa siihen akun, vanha ei tykännyt kuumasta kaudesta ja tyhjäsi itsensä. Nyt uudella akulla ei rynnimisiä ole tapahtunut! Sähkömagia on omituinen asia.lerppu kirjoitti: ↑04 Heinä 2025, 19:21Ah, mainio vinkki. Tänään kun kävin Someron illassa cruisaamassa, Suitsa pelasi kuin ihmisen mieli. S-marketissakin sai käydä ilman käynnistysrynnistystä. Mökillä sitten auto tyhjäkävi tovi tallin edessä, kun availin ovia ja häsläsin muuta. Kun sitten hyppäsin puikkoihin, kaasunpainallus aktivoi saman ryntäyksen kuin aikaisemmin kuumakätnnistys! Eli talliin mentii 2000+ rpm… Olkoon siellä nyt, mutta huohotin laitetaan samalle työlistalle, jota aion vältellä tämän kanssa. Aurinkokin paistaa!sämpy kirjoitti: ↑04 Heinä 2025, 07:20Semmonenkin ajatus heräsi, että jos tuossa olisi sähköisesti tms ohjattu huohotinpuoli, eli syöttää ajossa huohotuskaasua ohi kaasuttimen suoraan jalkaan ja se siinä reistaisi ja laskisi tuolloin lisäilmaa. Tai jokin muu alipainevuoto joltain ohjatulta venttiililtä.lerppu kirjoitti: ↑01 Heinä 2025, 12:24Sen verran pellin alle Suitsassa kurkkasin, että kaasari siellä asuu. Ilmanputsari oli erittäin siistissä iskussa, tulpat voisi olla hyvä vilkaista... Nokkahihna ja vesipumppu tuohon vaihdettiin oston yhteydessä (ja leimallakin Temu Jeep siinä käväisi). Muutoin siis hämmentävän tyytyväinen, ennenkaikkea ajamisesta aiheutuvaan hymyilyyn ja täydelliseen Somero-istuvuuteen. Mutta kiusallinen on tuo ryntääminen, pitää kokeilla startin jälkeen terävästi käskyttää polkimella automaagiryyppäämistä loppumaan! Mutta lienee purku- ja voiteluhommia tiedossa... Perjantaina ajelen möksälle, pitää katsoa jos siellä ehtisi auton kimppuun, muitakin proggiksia on. Kuten grillaaminen ja oluen juonti. Priorisointia, priorisointia.![]()
- TeroV.
- Viestit: 532
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Muiden merkkien murheita.
Pitääpä luurailla raitisilmasuodattimen aukosta kameralla, josko siellä joku anturi näkyisi samalla kun etsin vuotokohtaa. Kylmäaine karkaa joka tapauksessa jostain päin systeemiä ulos, nyt ei enää kompura lähtenyt päälle. Ei edes uudella painekytkimellä, joten en päässyt selvyyteen siitä, olisiko flekti sen avulla käynnistynyt. Tulipellin suuntaisten putkien päällä on hennosti UV-väriainetta (toinen täyttöliitin on siinä lähistöllä), mutta varsinaista vuotokohtaa en vieläkään etsinnöistä huolimatta löytänyt.
Pienten ilmastointijärjestelmävuotojen korjaamiseen myydään paikkausaineita, esim. tämä tai tämä. Onko tällaisten käytöstä kenelläkään kokemusta?
- hjpp
- Viestit: 2039
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Muiden merkkien murheita.
Juu, on. Korjaamo suositteli takavuosina paikka-ainetta löytymättömän vuodon korjaamiseen.
Se olikin sitten entinen ilmastointi, joten UNOHDA nyt aina ja ikuisesti.
Se olikin sitten entinen ilmastointi, joten UNOHDA nyt aina ja ikuisesti.
- TeroPee
- Viestit: 1672
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Muiden merkkien murheita.
Mulle laitettiin saksanammeeseen jotain paikkaavaa käärmeöljyä muutama viikko sitten. Noin vuodessa oli hävinnyt kylmäainetta vajaat 70 % tilavuudesta. Kone ei havainnut vuotoa ja siksi päädyin kokeilemaan tuollaista. Ainakin toistaiseksi on puhaltanut kylmää.
- hjpp
- Viestit: 2039
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Muiden merkkien murheita.
Keskustelu takapenkillä:
- Palvelija!
- Miten voin olla avuksi?
- Jääkaappini on rikki.
- Voi voi. Onpa ikävää. Minkä merkkinen se on?
- Skoooda.
- Voi ne ovat kovin heikkolaatuisia nykyään. Ne eivät kestä pitkään. Minä voin viedä sen pois.
- Kiitos. Tuokaa samalla jokin laadukas merkki tilalle.
En ole ainakaan minä opettanut merkkitietoisuutta.
- Palvelija!
- Miten voin olla avuksi?
- Jääkaappini on rikki.
- Voi voi. Onpa ikävää. Minkä merkkinen se on?
- Skoooda.
- Voi ne ovat kovin heikkolaatuisia nykyään. Ne eivät kestä pitkään. Minä voin viedä sen pois.
- Kiitos. Tuokaa samalla jokin laadukas merkki tilalle.
En ole ainakaan minä opettanut merkkitietoisuutta.
- karila
- Viestit: 1342
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina
Maserati Quattroporte V Automatica - Paikkakunta: Turku
Re: Muiden merkkien murheita.
Tyttären X3 /f25 toisen takapyörän jarrukilpi hajosi vanhuuttaan ja otettiin pois. Kuinka oleellinen katsastuksessa, hylky vai korjauskehotus ?
- Kari
- mutt
- Viestit: 5908
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Delta 1.6 Multijet -09, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Muiden merkkien murheita.
Vähintään korjauskehotus.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
-
insinörtti
- Viestit: 2719
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
MG3 kuljettajan istuimen kiinnitys petti törmäystestissä, mutta tulos silti kiitettävä 4 tähteä, koska ne tähdet jaetaan nykyään sen mukaan, kuinka monta piipitin ja ohjauspyörän vatkainjärjestelmää autossa on.
https://tekniikanmaailma.fi/mg-3n-kulje ... skirje&mi=
Sillä ei tunnetusti ole väliä, toimiiko mikään niistä tosipaikan tullen....
https://tekniikanmaailma.fi/mg-3n-kulje ... skirje&mi=
Sillä ei tunnetusti ole väliä, toimiiko mikään niistä tosipaikan tullen....
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Vainio
- Viestit: 708
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Muiden merkkien murheita.
^Tuo piipitinelektroniikan arvostelu on kyl saanut ihan liian ison painoarvon turvallisuudessa. Peltikotelon kestävyys ja kuskin pehmustaminen törmäyksiä vastaan pitäis olla 99% painoarvosta sen sijaan, että joku hallusinoiva elektroniikka tekee autoilusta muka turvallista. Samalla avustimet näkyy halvaannuttavan loputkin reaalimailman havainnointikyvyt ympärillä tapahtuvista asioista.
Nimimerkillä "pelkäsin olla kyydissä kun kuski piti teams palaveria ajaessa".
Oli kuulemma niin hyvät avustimet autossa et voi keskittyä muuhunkin kuin ajamiseen
Nimimerkillä "pelkäsin olla kyydissä kun kuski piti teams palaveria ajaessa".
Oli kuulemma niin hyvät avustimet autossa et voi keskittyä muuhunkin kuin ajamiseen
- Polforea
- Viestit: 12006
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
^Painottaisin mieluummin kaikkien muiden kuin kuskin pehmustamista. Kuskilla on mahdollisuus vaikuttaa, kyytiläisillä ei.
Ultimaattista huikeutta tuossa on kyllä se, että lisäpisteitä voi saada härveleistä, jotka häiritsevät kuskia. Se on varsin negatiivista turvallisuustestausta.
Ultimaattista huikeutta tuossa on kyllä se, että lisäpisteitä voi saada härveleistä, jotka häiritsevät kuskia. Se on varsin negatiivista turvallisuustestausta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Jiitee
- Viestit: 4733
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Jagge- osaajia kun täällä löytyy niin sanokaas, onko 1. sukupolven XF:n varoitus
” pedestrial system warning” vakavaa sorttia?
Näyttää olevan aika Hi-Fi - systeeemi ( ylitekninen ) etuosassa puskurissa jäähdyttimen edessä ja konepellissä, mm.
parit sensorit ja airbagit
tuolla…vikakoodin lukijalla ja uusilla sensoreilla
YouTuben mukaan korjattu….aika hinnakasta…
Kokemuksia/ ajatuksia?
” pedestrial system warning” vakavaa sorttia?
Näyttää olevan aika Hi-Fi - systeeemi ( ylitekninen ) etuosassa puskurissa jäähdyttimen edessä ja konepellissä, mm.
parit sensorit ja airbagit
YouTuben mukaan korjattu….aika hinnakasta…
Kokemuksia/ ajatuksia?

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Muiden merkkien murheita.
Varmaankin "Pedestrian" system.Jiitee kirjoitti: ↑14 Syys 2025, 14:57Jagge- osaajia kun täällä löytyy niin sanokaas, onko 1. sukupolven XF:n varoitus
” pedestrial system warning” vakavaa sorttia?
Näyttää olevan aika Hi-Fi - systeeemi ( ylitekninen ) etuosassa puskurissa jäähdyttimen edessä ja konepellissä, mm.
parit sensorit ja airbagittuolla…vikakoodin lukijalla ja uusilla sensoreilla
YouTuben mukaan korjattu….aika hinnakasta…
Kokemuksia/ ajatuksia?
Eiköhän tuossakin ole nykyaikaisen auton perusdiagnoosipolku pätevä?
1) Onhan akku riittävän terve ja riittävästi ladattu?
2) Jos akku oikeasti OK niin sitten koodinlukijalla etsimään onko joku antureista pimeänä tai huonon kontaktin takana. Huom! 2010 ja uudemmissa XF ja XK Jaggeissa saa koodit luettu myös "Diagnostic" ikkunan kautta. Kannattaa Googlate kuinka ko. menu avataan.
3) FoMoCo lienee XF:n jalankulkijan yliajoanturin tilaaja joten tuskin super kalliita.
- Jiitee
- Viestit: 4733
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Tututta näyttää tuo polku. Jos ne anturit ( 2 kpl) on kaputt niin Pedestrian- yliajokatapultin korjaus maksaa osina noin 200 puntaa , ainakin jos alkuperäisiä käyttää ( jota brittien Jagge-saitit suosittelevat edullisten ebay-kloonien sijaan ).FinPat kirjoitti: ↑14 Syys 2025, 15:45Varmaankin "Pedestrian" system.Jiitee kirjoitti: ↑14 Syys 2025, 14:57Jagge- osaajia kun täällä löytyy niin sanokaas, onko 1. sukupolven XF:n varoitus
” pedestrial system warning” vakavaa sorttia?
Näyttää olevan aika Hi-Fi - systeeemi ( ylitekninen ) etuosassa puskurissa jäähdyttimen edessä ja konepellissä, mm.
parit sensorit ja airbagittuolla…vikakoodin lukijalla ja uusilla sensoreilla
YouTuben mukaan korjattu….aika hinnakasta…
Kokemuksia/ ajatuksia?
Eiköhän tuossakin ole nykyaikaisen auton perusdiagnoosipolku pätevä?
1) Onhan akku riittävän terve ja riittävästi ladattu?
2) Jos akku oikeasti OK niin sitten koodinlukijalla etsimään onko joku antureista pimeänä tai huonon kontaktin takana. Huom! 2010 ja uudemmissa XF ja XK Jaggeissa saa koodit luettu myös "Diagnostic" ikkunan kautta. Kannattaa Googlate kuinka ko. menu avataan.
3) FoMoCo lienee XF:n jalankulkijan yliajoanturin tilaaja joten tuskin super kalliita.
hmm... tietsikalla auton älykoodien naputtelu ei oikein nappaa kun on tottunut olemaan jopa ilman OBD-koodinlukijaa.. jaa olihan mulla Giuliaa varten, mutten kertaakaan sitä tarvinnut ...
Joten seurataan näitä Jaggen oikkuja vaihe vaiheelta ... myyjäkin sanoi, että se ei ole Lexus sitten
Viimeksi muokannut Jiitee, 14 Syys 2025, 20:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Jiitee
- Viestit: 4733
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Pois toinen versio, atk häröilee ...

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- mutt
- Viestit: 5908
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Delta 1.6 Multijet -09, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Muiden merkkien murheita.
Lexus IS220 tuprautteli moottoritiellä ihan ehtaa öljysavua. Se oli selvästi luotettavampaa, kuin muiden merkkien öljysavu.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Jiitee
- Viestit: 4733
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Tuohan on riisseli. Mustaa =oliko ns. voimasavua

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- mutt
- Viestit: 5908
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Delta 1.6 Multijet -09, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Muiden merkkien murheita.
Japanilaisessa kulttuurissa on nyansseja, jotka ei tällaiselle välimallin gai-jinille välttämällä avaudu, mutta sininen savupilvi aina kaasua painaessa (ylämäet, ohitukseen lähtö) ei liene nousevan auringon maassakaan voiman merkki. Paitsi tietysti jos renkaista lähtee, mutta tämä tuli putkesta.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Kivijärvi
- Viestit: 990
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Citroën ë-C4 X Max
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: Muiden merkkien murheita.
Skodisti kysyi heinäkuun alussa ystävällisesti sorsan toiminnasta (=AdBlue-laitteisto) ja kunnossa oli. Ei vissiin kestä kehuja tämä laitos, sillä johan oireilee
Huoltoaika varattu, saas kattoo mikä on tuomio. Onneksi on vielä takuuta jäljellä
Juuri nyt saattaisin hankkia W123/-124 -korisen upouutena, jos vain möisivät...
Juuri nyt saattaisin hankkia W123/-124 -korisen upouutena, jos vain möisivät...
- 155156
- Viestit: 2253
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Muiden merkkien murheita.
Todennäköisesti Tampereen parkkihallipalo on muun merkin aiheuttama.

- Cloverleaf
- Viestit: 1619
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Muiden merkkien murheita.
Teslasta rikkoutui lämpöpumppu 800 km takuun loppumisen jälkeen. Korjausarvio 4,5 k€. Ei yhtään tulla vastaan. Auto ostettu käytettynä liikkeestä, joten virhevastuu tulee sitä kautta eikä Teslalta. Katotaan mitä liike maksaa.
Niin höpöä, että ihan naurattaa.
Sitten pitää vielä kuukausi ajella jäisellä autolla ennen kuin merkkihuolto saa osat ja auton työn alle.
Niin höpöä, että ihan naurattaa.
- Xehpuk
- Viestit: 827
- Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
- Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998 - Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Muiden merkkien murheita.
Varmaan lohduttaa tietää, että se takuun perusteena oleva matkamittarilukema on softan tekemä arvaus: https://www.roadandtrack.com/news/a6450 ... t-claims/Cloverleaf kirjoitti: ↑20 Loka 2025, 19:44Teslasta rikkoutui lämpöpumppu 800 km takuun loppumisen jälkeen. Korjausarvio 4,5 k€. Ei yhtään tulla vastaan. Auto ostettu käytettynä liikkeestä, joten virhevastuu tulee sitä kautta eikä Teslalta. Katotaan mitä liike maksaa.
Niin höpöä, että ihan naurattaa.Sitten pitää vielä kuukausi ajella jäisellä autolla ennen kuin merkkihuolto saa osat ja auton työn alle.

- mutt
- Viestit: 5908
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Delta 1.6 Multijet -09, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Muiden merkkien murheita.
Merkin murheesta tiedä, mutta sen tai sen osia käyttävien merkkien omistajilla on murheita kaalimaan puolella:
https://www.msn.com/fi-fi/talous/uutise ... fbdb&ei=12
https://www.msn.com/fi-fi/talous/uutise ... fbdb&ei=12
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Jiitee
- Viestit: 4733
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Olikos täällä Jagge-henkilöitä saitilla.. Polforean nyt ainakin muistan.
Ruvennut levottomasti katselemaan harrastekaluston terästämistä
esim. AJ34-moottorisella Äksäfhä- päristimellä ...
https://www.jaguarforums.com/forum/jagu ... ge-113266/
Joidenkin brittiarvioiden mukaan ehkä jopa luotettavakin moottori.
Itse auto sitten ( X250) vaikuttaa olevan kuin Alfakin ...Luukas oli hyvä apostoli, muttei taas kovin hyvä sähkömies ...
Rupeaako Leksa olemaan liian hyvä / helppo mulle vai ... no Blizzakkien vaihdon jälkeen taputtelin sitä ratille, ja pistin radio Cityn soimaan volyymiasetuksella 21 ja nappasin V6- kierrokset sinne 6 tonnin pintaan.. tuli kyllä heti hyvä mieli.
Niin potentiaalisen V8-Jaggen potentiaalisia ja todennäköisiä korjaustarpeita ajattelen. Ko yksilö, josta olen kiinnostunut , on hyvin huollettu. 7 vuoden aikana huoltolaskut ovat olleet toki noin 10 000 euroa... onko se paha ovh yli n 120 000 euron sporttisedanista ? Hmm... harmi kun Lexus ISF:t vasemmanpuoleisella ratilla ovat äärettömän harvinaisia.
Toki ei IS:kään ole mikään Corolla huoltokustannuksiltaan, uusin nyt kaikki takajarrujen alkuperäiset osat paitsi vasemman puolen jarrusatulan 240 tkm:n ja 18 vuoden kohdalla. Käsi- siis ( jalka) pysäköintijarrut vaativat samalla uusimisen... touhotonnin keikka töineen tuokin. Veikkaan, että XF:ään palaisi vähintään noin 1000 euroa joka vuosi, toki vähemmän jos jotakin viitsii tehdä itse.
Pitää tässä rauhassa koeajella ja miettiä vielä X250 AJ34- moottorilla. Nää on näitä sekakäyttäjän haasteita, kun kaikki hyvät autot kiinnostavat...
Ruvennut levottomasti katselemaan harrastekaluston terästämistä
esim. AJ34-moottorisella Äksäfhä- päristimellä ...
https://www.jaguarforums.com/forum/jagu ... ge-113266/
Joidenkin brittiarvioiden mukaan ehkä jopa luotettavakin moottori.
Itse auto sitten ( X250) vaikuttaa olevan kuin Alfakin ...Luukas oli hyvä apostoli, muttei taas kovin hyvä sähkömies ...
Rupeaako Leksa olemaan liian hyvä / helppo mulle vai ... no Blizzakkien vaihdon jälkeen taputtelin sitä ratille, ja pistin radio Cityn soimaan volyymiasetuksella 21 ja nappasin V6- kierrokset sinne 6 tonnin pintaan.. tuli kyllä heti hyvä mieli.
Niin potentiaalisen V8-Jaggen potentiaalisia ja todennäköisiä korjaustarpeita ajattelen. Ko yksilö, josta olen kiinnostunut , on hyvin huollettu. 7 vuoden aikana huoltolaskut ovat olleet toki noin 10 000 euroa... onko se paha ovh yli n 120 000 euron sporttisedanista ? Hmm... harmi kun Lexus ISF:t vasemmanpuoleisella ratilla ovat äärettömän harvinaisia.
Toki ei IS:kään ole mikään Corolla huoltokustannuksiltaan, uusin nyt kaikki takajarrujen alkuperäiset osat paitsi vasemman puolen jarrusatulan 240 tkm:n ja 18 vuoden kohdalla. Käsi- siis ( jalka) pysäköintijarrut vaativat samalla uusimisen... touhotonnin keikka töineen tuokin. Veikkaan, että XF:ään palaisi vähintään noin 1000 euroa joka vuosi, toki vähemmän jos jotakin viitsii tehdä itse.
Pitää tässä rauhassa koeajella ja miettiä vielä X250 AJ34- moottorilla. Nää on näitä sekakäyttäjän haasteita, kun kaikki hyvät autot kiinnostavat...

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Polforea
- Viestit: 12006
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
Joo, AJ34:n pitäisi oleman melko lailla AJ-V8 -moottorisarjan parhautta luotettavuuden osalta. Olen sen koeajanut X150 -korisen XK:n keulalla ja ajolleenkin varsin pätevä mylly, mukava ja jouheva.
Olen myös koeajanut X250 -korisia XF:iä 2kpl - toisen 3.0 V6 -dieselillä ja toisen 2.2 I4 -dieselillä. Herraskaisia laitteita ovat, kerrassaan hieno auto. Osaltaan jopa hienompi kuin X260. Koeajoraportit löytyy Olisiko tästä käyttöautoksi -koeajosarjastani tuolta naapuriketjusta.
Huoltokuiteista voi vetää johtopäätöksiä tai sitten ei. Pelkästä lyhyen ajan kokonaissummasta ei voi, siihen vaikuttaa suorituspaikka sekä historia, paljonko on jätetty tekemättä aiemmin.
Jos se on hyvä ja kiva, osta pois. Anna jännittäjien jännittää ja nauti herraskaisesta ison kissapedon kyydistä.
Olen myös koeajanut X250 -korisia XF:iä 2kpl - toisen 3.0 V6 -dieselillä ja toisen 2.2 I4 -dieselillä. Herraskaisia laitteita ovat, kerrassaan hieno auto. Osaltaan jopa hienompi kuin X260. Koeajoraportit löytyy Olisiko tästä käyttöautoksi -koeajosarjastani tuolta naapuriketjusta.
Huoltokuiteista voi vetää johtopäätöksiä tai sitten ei. Pelkästä lyhyen ajan kokonaissummasta ei voi, siihen vaikuttaa suorituspaikka sekä historia, paljonko on jätetty tekemättä aiemmin.
Jos se on hyvä ja kiva, osta pois. Anna jännittäjien jännittää ja nauti herraskaisesta ison kissapedon kyydistä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Jiitee
- Viestit: 4733
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Muiden merkkien murheita.
^Nonihan se menee. Moottori AJ34 on luotettava, ja jos jakoketjun joutuu huoltamaan niin FinJaggen arvio oli noin 2500 eur.
Mutta paitsi samat sähkösuunnitteluvirheet kuin 952-G:ssä eli vettä valuu nyt Jaggen tapauksessa tuulilasinpesurin säiliöstä johtoja pitkin apukuskin jalkatilaan ja siellä sulakerasiaan, niin Luukaksen perillisen vikalistaan voidaan lisätä aika usein vielä seuraavat synnit:
-vaihdevalitsin ( se teatraalinen kääntöpyörylä, FinnJaggelta kunnostettu 1000 eur, varaosa 2500 eur))) voi tiltata ( 1.mallisarjan ongelma lähinnä)
-takaLED-umpiot saavat vettä -> vaihtoon koko hoito ( 800 eur kipale) sekä takaluukun johtosarja rispaantuu a la Giulietta.
- akun vaihto vaatii 12V- jännitteen apuakun avulla ja muutamassa casessa DIY-akun vaihtajat ovat saaneet rikki koko sähköjärjestelmän pääECUn ( n. 6-8000 eur)
- britti-ilmastossa ikkunannostimia mennyt vaihtoon aika usein ( 200-300 eur per ikkuna).
Sitten alustaosista: noin 100 tkm:n välein kuluu etupään puslia eli koko tukivarsi vaihtoon ( Tampereen Autocenter: n. 450 eur pelkät osat per tukivarsi- tarve koko etupää 4 kpl). Tarvikeosatuotanto sitten erikseen, luultavimmin näitä alustan kulutusosia saa paljon halvemmallakin. Jarrut noin 1000 eur per pää ( osat ), näitä raskaahko urheilusedan kuluttaa noiin 100 tkm:n välein levyineen kaikkineen.
Renkaita menee sitten kuten 2 tonnin sähköautoissakin eli 15-30 tkm voi päästä ajotavasta toki riippuen.
Sitten tuo takaperän vuoto-meteli-kaputt-ongelma alkupään XF-malleissa. Tehtaalla on ilmeisesti harjoittelija CNC-koneistaja legendan mukaan ollut
työstämässä ja kasaamassa differentiaaleja, ja kas jäi vain työstöpurskeet ym. tauhka huuhtelematta /pesemättä peristä pois ennen kasaamista. Jos takuun jälkeen kilahtaa niin noin 3000-6000 eur paukku uusinnasta. Halvin varaosaperä on ilmeisesti alla olevan jutun mukaan lukkoperä, joka on tietysti muutenkin parempi 300 hp-autoon kuin vakio.
https://www.jaguarforums.com/forum/xf-x ... al-124070/
Mutta autoa kehutaan erinomaiseksi ajajan Luxory Sedaniksi, joten onhan tuo yksilö koeajettava. Vaikka saatan saada diilin, jossa
harrasteautojen määrä vähenee ainakin yhdellä niin henkinen varautuminen pitää olla se, että harrastekustannukset jopa nousevat
Mutta paitsi samat sähkösuunnitteluvirheet kuin 952-G:ssä eli vettä valuu nyt Jaggen tapauksessa tuulilasinpesurin säiliöstä johtoja pitkin apukuskin jalkatilaan ja siellä sulakerasiaan, niin Luukaksen perillisen vikalistaan voidaan lisätä aika usein vielä seuraavat synnit:
-vaihdevalitsin ( se teatraalinen kääntöpyörylä, FinnJaggelta kunnostettu 1000 eur, varaosa 2500 eur))) voi tiltata ( 1.mallisarjan ongelma lähinnä)
-takaLED-umpiot saavat vettä -> vaihtoon koko hoito ( 800 eur kipale) sekä takaluukun johtosarja rispaantuu a la Giulietta.
- akun vaihto vaatii 12V- jännitteen apuakun avulla ja muutamassa casessa DIY-akun vaihtajat ovat saaneet rikki koko sähköjärjestelmän pääECUn ( n. 6-8000 eur)
- britti-ilmastossa ikkunannostimia mennyt vaihtoon aika usein ( 200-300 eur per ikkuna).
Sitten alustaosista: noin 100 tkm:n välein kuluu etupään puslia eli koko tukivarsi vaihtoon ( Tampereen Autocenter: n. 450 eur pelkät osat per tukivarsi- tarve koko etupää 4 kpl). Tarvikeosatuotanto sitten erikseen, luultavimmin näitä alustan kulutusosia saa paljon halvemmallakin. Jarrut noin 1000 eur per pää ( osat ), näitä raskaahko urheilusedan kuluttaa noiin 100 tkm:n välein levyineen kaikkineen.
Renkaita menee sitten kuten 2 tonnin sähköautoissakin eli 15-30 tkm voi päästä ajotavasta toki riippuen.
Sitten tuo takaperän vuoto-meteli-kaputt-ongelma alkupään XF-malleissa. Tehtaalla on ilmeisesti harjoittelija CNC-koneistaja legendan mukaan ollut
työstämässä ja kasaamassa differentiaaleja, ja kas jäi vain työstöpurskeet ym. tauhka huuhtelematta /pesemättä peristä pois ennen kasaamista. Jos takuun jälkeen kilahtaa niin noin 3000-6000 eur paukku uusinnasta. Halvin varaosaperä on ilmeisesti alla olevan jutun mukaan lukkoperä, joka on tietysti muutenkin parempi 300 hp-autoon kuin vakio.
https://www.jaguarforums.com/forum/xf-x ... al-124070/
Mutta autoa kehutaan erinomaiseksi ajajan Luxory Sedaniksi, joten onhan tuo yksilö koeajettava. Vaikka saatan saada diilin, jossa
harrasteautojen määrä vähenee ainakin yhdellä niin henkinen varautuminen pitää olla se, että harrastekustannukset jopa nousevat

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- fahlsjy
- Viestit: 1753
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Muiden merkkien murheita.
Noista jaggen V8 koneista 4.2 litranen lienee se luotettavin versio. Mulla on koemusta vain 4.0 litrasesta mekaanisesti ahdettuna versiona ja se on ollut melko murheeton. Kilsoja ite oon ajanut tohon 66tkm -> 144tkm kesästä 2008 tähän päivään. Paljon pelotellut jakoketjun muovi/komposiitti? kiristimet on mulla alkuperäiset eikä murtumia ole ollut näkyvissä kun joka talvi huoltojen yhteydessä noita kurkistelen. Toki niitä alempia ei nää pikkupurkamisella. Näistä paljon peloitellaan ja vaihdetaan ennakoivasti mutta oma tuntuma on että suurin osa noista V1996 esitellyistä koneista kuitenkin on ajettu elinkaarensa loppuun alkuperäisillä jakopään osilla. Mutta uudemmat versiot 4.0 litrasista ja kaikki 4.2 litraset on metallisilla kristimillä.Jos jakopää remppaan ryhdytään niin yleensä ilmeisesti uusitaan kaikki romut mutta ketjun venyminen ei käsittääseni ole kuitenkaan ollut ongelma.
Mut X250 korisessa onkin koneeet 4,2L tai 5.0L joten jakopää murheista ei tarvi stressata
Mut X250 korisessa onkin koneeet 4,2L tai 5.0L joten jakopää murheista ei tarvi stressata
- Jiitee
- Viestit: 4733
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Jep. Mekaanisesti olen arvioinut XF:t aika luotettaviksi, myös alkupään mallit, mutta sähköongelmia ja ruostetta helmoissa, ovien alareunassa ja varsinkin apurungoissa on ihan 159-tapaan...fahlsjy kirjoitti: ↑25 Loka 2025, 20:02Noista jaggen V8 koneista 4.2 litranen lienee se luotettavin versio. Mulla on koemusta vain 4.0 litrasesta mekaanisesti ahdettuna versiona ja se on ollut melko murheeton. Kilsoja ite oon ajanut tohon 66tkm -> 144tkm kesästä 2008 tähän päivään. Paljon pelotellut jakoketjun muovi/komposiitti? kiristimet on mulla alkuperäiset eikä murtumia ole ollut näkyvissä kun joka talvi huoltojen yhteydessä noita kurkistelen. Toki niitä alempia ei nää pikkupurkamisella. Näistä paljon peloitellaan ja vaihdetaan ennakoivasti mutta oma tuntuma on että suurin osa noista V1996 esitellyistä koneista kuitenkin on ajettu elinkaarensa loppuun alkuperäisillä jakopään osilla. Mutta uudemmat versiot 4.0 litrasista ja kaikki 4.2 litraset on metallisilla kristimillä.Jos jakopää remppaan ryhdytään niin yleensä ilmeisesti uusitaan kaikki romut mutta ketjun venyminen ei käsittääseni ole kuitenkaan ollut ongelma.
Mut X250 korisessa onkin koneeet 4,2L tai 5.0L joten jakopää murheista ei tarvi stressata
Uusimmassa -16-17 -< mallisarjassa on sitten oliko yli 70 % korista jo alumiinia, mutta alumiinista pokatut osat on korissa liitetty toisiinsa teräsniiteillä ja liimalla... pieni kemisti sisälläni sanoo, että
taas tuli niittien kohdalla galvaaninen pari, jossa tapahtuu varmasti tulevaisuudessa hapettumista...
No Alfa ja Jagge ovat muutenkin hengenheimolaisia ja molemmissa voi edelleen löytää helmiyksilöitä, vaikka keskiarvoyksilössä onkin enemmän silmällä pidettävää

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- hjpp
- Viestit: 2039
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Muiden merkkien murheita.
X250: Minulla oli joskus -13 mallinen, mutta pannu oli kutosdieseli. Raskas sekin lienee.
Tuo vanhempi on enemmän sitä, miltä Jagen voisi kuvitella tuntuvan perinteisessä mielessä. Mukava laiva oli se oli ajaa.
Uudempi tuntuu enemmän Alfalta. Ero vanhaan on yllättävän suuri.
Omassani ei noita tyyppiharmeja ollut. Tukivarsiakin meni vain yksi ja sekin vasta lähempänä luopumisikää eli vajaassa 190 tkm:ssa ja jarrutkin säilyivät originaaleina.
Tuntemistani tyyppivioista vain talvea inhoavat ovenkahvat jouduin purkamaan. Niissä taisi alunperin olla vaijereissa väärät rasvat ja tuppasivat jäämään auki tai olla avaamatta ovea. Niissä oli sisällä Volvon logot.
Tuo vaihdevalitsin on ymmärtääkseni nykyään korjattavissa kohtuukustannuksin, kun kysyntää tälle riittää.
Tuo vanhempi on enemmän sitä, miltä Jagen voisi kuvitella tuntuvan perinteisessä mielessä. Mukava laiva oli se oli ajaa.
Uudempi tuntuu enemmän Alfalta. Ero vanhaan on yllättävän suuri.
Omassani ei noita tyyppiharmeja ollut. Tukivarsiakin meni vain yksi ja sekin vasta lähempänä luopumisikää eli vajaassa 190 tkm:ssa ja jarrutkin säilyivät originaaleina.
Tuntemistani tyyppivioista vain talvea inhoavat ovenkahvat jouduin purkamaan. Niissä taisi alunperin olla vaijereissa väärät rasvat ja tuppasivat jäämään auki tai olla avaamatta ovea. Niissä oli sisällä Volvon logot.
Tuo vaihdevalitsin on ymmärtääkseni nykyään korjattavissa kohtuukustannuksin, kun kysyntää tälle riittää.
Re: Muiden merkkien murheita.
Käsittääkseni Jaggella oli jo X260 kohdalla hyvä ymmärrys niittien pinnoitteista ja koko prosessista kun olivat harjoitelleet jo 2003 alkaen X350 kanssa. Alkupää X350:ssä kai oli hieman korroosio-ongelmaa mutta loppupään autot niistäkin aika hyvämaineisia korroosion osalta jopa suolasumujen saarella.Jiitee kirjoitti: ↑25 Loka 2025, 21:14Uusimmassa -16-17 -< mallisarjassa on sitten oliko yli 70 % korista jo alumiinia, mutta alumiinista pokatut osat on korissa liitetty toisiinsa teräsniiteillä ja liimalla... pieni kemisti sisälläni sanoo, että
taas tuli niittien kohdalla galvaaninen pari, jossa tapahtuu varmasti tulevaisuudessa hapettumista...
-
Gusse
- Viestit: 990
- Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
- Car(s): Model 3sr -21 & E-Tron 55 -21 & Miata -90 ex: XC60 T8 -18, F-Pace -16, Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, 460 -87, ZX -97, BX -89, CX -87
- Paikkakunta: Espoo
Re: Muiden merkkien murheita.
^^ Voin hyvin uskoa, että oli Volvon logot kahvamekanismeissa
Samaa vaiva kun oli omassa edellisessä XC60:ssä aina talvisin 