Muiden merkkien murheita.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
alum
Viestit: 717
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja alum »

Untitled3.jpg
Untitled3.jpg (43.51 KiB) Katsottu 2544 kertaa
Tämä nyt ei ole automerkkien, vaan ostajien murhe. Wanhaan aikaan kun autot olivat huikean kalliita, ei tarvunnut sentään maksaa erillistä kuukausimaksua oven avautumisesta, moottorin käynnistymisestä tai ikkunan avaamisesta.

Raaseri
Viestit: 97
Liittynyt: 04 Joulu 2020, 13:02
Paikkakunta: Veikkola

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Raaseri »

Joo, olen tässä diagnosoinut itseni virallisesti vanhaksi. En tykkää ollenkaan jos autossa on isot diginäytöt. Mm E63s jäi edes koeajamatta osin tämän vuoksi. Myös nämä erilaiset maksulliset lisäpalvelut jää minulla hyllylle. Se riittää kun ns vanhan mallin mittaristo toimii, näppäimillä saa säädettyä asiat päälle/pois ja Carplay.

Loput on nuorempia varten. Mä haluan ajaa autolla enkä pelata.

lerppu
Viestit: 6370
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

lerppu kirjoitti:
04 Heinä 2025, 19:21
sämpy kirjoitti:
04 Heinä 2025, 07:20
lerppu kirjoitti:
01 Heinä 2025, 12:24
Sen verran pellin alle Suitsassa kurkkasin, että kaasari siellä asuu. Ilmanputsari oli erittäin siistissä iskussa, tulpat voisi olla hyvä vilkaista... Nokkahihna ja vesipumppu tuohon vaihdettiin oston yhteydessä (ja leimallakin Temu Jeep siinä käväisi). Muutoin siis hämmentävän tyytyväinen, ennenkaikkea ajamisesta aiheutuvaan hymyilyyn ja täydelliseen Somero-istuvuuteen. Mutta kiusallinen on tuo ryntääminen, pitää kokeilla startin jälkeen terävästi käskyttää polkimella automaagiryyppäämistä loppumaan! Mutta lienee purku- ja voiteluhommia tiedossa... Perjantaina ajelen möksälle, pitää katsoa jos siellä ehtisi auton kimppuun, muitakin proggiksia on. Kuten grillaaminen ja oluen juonti. Priorisointia, priorisointia. :roll:
Semmonenkin ajatus heräsi, että jos tuossa olisi sähköisesti tms ohjattu huohotinpuoli, eli syöttää ajossa huohotuskaasua ohi kaasuttimen suoraan jalkaan ja se siinä reistaisi ja laskisi tuolloin lisäilmaa. Tai jokin muu alipainevuoto joltain ohjatulta venttiililtä.
Ah, mainio vinkki. Tänään kun kävin Someron illassa cruisaamassa, Suitsa pelasi kuin ihmisen mieli. S-marketissakin sai käydä ilman käynnistysrynnistystä. Mökillä sitten auto tyhjäkävi tovi tallin edessä, kun availin ovia ja häsläsin muuta. Kun sitten hyppäsin puikkoihin, kaasunpainallus aktivoi saman ryntäyksen kuin aikaisemmin kuumakätnnistys! Eli talliin mentii 2000+ rpm… Olkoon siellä nyt, mutta huohotin laitetaan samalle työlistalle, jota aion vältellä tämän kanssa. Aurinkokin paistaa!
Itse itselleni vastaten. Suzuki elää ja voi hyvin. Parantajan kädet… Osasin vaihtaa siihen akun, vanha ei tykännyt kuumasta kaudesta ja tyhjäsi itsensä. Nyt uudella akulla ei rynnimisiä ole tapahtunut! Sähkömagia on omituinen asia.

Avatar
TeroV.
Viestit: 532
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

132 Coupe kirjoitti:
19 Heinä 2025, 14:10
manuaali kylmästöinnin kennon lähellä lienee lämpöanturi ettei se jäädy umpeen.
Pitääpä luurailla raitisilmasuodattimen aukosta kameralla, josko siellä joku anturi näkyisi samalla kun etsin vuotokohtaa. Kylmäaine karkaa joka tapauksessa jostain päin systeemiä ulos, nyt ei enää kompura lähtenyt päälle. Ei edes uudella painekytkimellä, joten en päässyt selvyyteen siitä, olisiko flekti sen avulla käynnistynyt. Tulipellin suuntaisten putkien päällä on hennosti UV-väriainetta (toinen täyttöliitin on siinä lähistöllä), mutta varsinaista vuotokohtaa en vieläkään etsinnöistä huolimatta löytänyt.

Pienten ilmastointijärjestelmävuotojen korjaamiseen myydään paikkausaineita, esim. tämä tai tämä. Onko tällaisten käytöstä kenelläkään kokemusta?

Avatar
hjpp
Viestit: 2039
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Juu, on. Korjaamo suositteli takavuosina paikka-ainetta löytymättömän vuodon korjaamiseen.
Se olikin sitten entinen ilmastointi, joten UNOHDA nyt aina ja ikuisesti.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1672
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Mulle laitettiin saksanammeeseen jotain paikkaavaa käärmeöljyä muutama viikko sitten. Noin vuodessa oli hävinnyt kylmäainetta vajaat 70 % tilavuudesta. Kone ei havainnut vuotoa ja siksi päädyin kokeilemaan tuollaista. Ainakin toistaiseksi on puhaltanut kylmää.

Avatar
hjpp
Viestit: 2039
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Keskustelu takapenkillä:

- Palvelija!
- Miten voin olla avuksi?
- Jääkaappini on rikki.
- Voi voi. Onpa ikävää. Minkä merkkinen se on?
- Skoooda.
- Voi ne ovat kovin heikkolaatuisia nykyään. Ne eivät kestä pitkään. Minä voin viedä sen pois.
- Kiitos. Tuokaa samalla jokin laadukas merkki tilalle.

En ole ainakaan minä opettanut merkkitietoisuutta.

Avatar
karila
Viestit: 1342
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina
Maserati Quattroporte V Automatica
Paikkakunta: Turku

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja karila »

Tyttären X3 /f25 toisen takapyörän jarrukilpi hajosi vanhuuttaan ja otettiin pois. Kuinka oleellinen katsastuksessa, hylky vai korjauskehotus ?
- Kari

Avatar
mutt
Viestit: 5908
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Delta 1.6 Multijet -09, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Vähintään korjauskehotus.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

insinörtti
Viestit: 2719
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

MG3 kuljettajan istuimen kiinnitys petti törmäystestissä, mutta tulos silti kiitettävä 4 tähteä, koska ne tähdet jaetaan nykyään sen mukaan, kuinka monta piipitin ja ohjauspyörän vatkainjärjestelmää autossa on.
:silly:
https://tekniikanmaailma.fi/mg-3n-kulje ... skirje&mi=
Sillä ei tunnetusti ole väliä, toimiiko mikään niistä tosipaikan tullen....
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Vainio
Viestit: 708
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

^Tuo piipitinelektroniikan arvostelu on kyl saanut ihan liian ison painoarvon turvallisuudessa. Peltikotelon kestävyys ja kuskin pehmustaminen törmäyksiä vastaan pitäis olla 99% painoarvosta sen sijaan, että joku hallusinoiva elektroniikka tekee autoilusta muka turvallista. Samalla avustimet näkyy halvaannuttavan loputkin reaalimailman havainnointikyvyt ympärillä tapahtuvista asioista.

Nimimerkillä "pelkäsin olla kyydissä kun kuski piti teams palaveria ajaessa".
Oli kuulemma niin hyvät avustimet autossa et voi keskittyä muuhunkin kuin ajamiseen :roll:

Avatar
Polforea
Viestit: 12006
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Painottaisin mieluummin kaikkien muiden kuin kuskin pehmustamista. Kuskilla on mahdollisuus vaikuttaa, kyytiläisillä ei.

Ultimaattista huikeutta tuossa on kyllä se, että lisäpisteitä voi saada härveleistä, jotka häiritsevät kuskia. Se on varsin negatiivista turvallisuustestausta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4733
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Jagge- osaajia kun täällä löytyy niin sanokaas, onko 1. sukupolven XF:n varoitus
” pedestrial system warning” vakavaa sorttia?

Näyttää olevan aika Hi-Fi - systeeemi ( ylitekninen ) etuosassa puskurissa jäähdyttimen edessä ja konepellissä, mm.
parit sensorit ja airbagit :o: tuolla…vikakoodin lukijalla ja uusilla sensoreilla
YouTuben mukaan korjattu….aika hinnakasta…

Kokemuksia/ ajatuksia?
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

FinPat
Viestit: 8773
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Jiitee kirjoitti:
14 Syys 2025, 14:57
Jagge- osaajia kun täällä löytyy niin sanokaas, onko 1. sukupolven XF:n varoitus
” pedestrial system warning” vakavaa sorttia?

Näyttää olevan aika Hi-Fi - systeeemi ( ylitekninen ) etuosassa puskurissa jäähdyttimen edessä ja konepellissä, mm.
parit sensorit ja airbagit :o: tuolla…vikakoodin lukijalla ja uusilla sensoreilla
YouTuben mukaan korjattu….aika hinnakasta…

Kokemuksia/ ajatuksia?
Varmaankin "Pedestrian" system.

Eiköhän tuossakin ole nykyaikaisen auton perusdiagnoosipolku pätevä?

1) Onhan akku riittävän terve ja riittävästi ladattu?
2) Jos akku oikeasti OK niin sitten koodinlukijalla etsimään onko joku antureista pimeänä tai huonon kontaktin takana. Huom! 2010 ja uudemmissa XF ja XK Jaggeissa saa koodit luettu myös "Diagnostic" ikkunan kautta. Kannattaa Googlate kuinka ko. menu avataan.
3) FoMoCo lienee XF:n jalankulkijan yliajoanturin tilaaja joten tuskin super kalliita.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4733
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

FinPat kirjoitti:
14 Syys 2025, 15:45
Jiitee kirjoitti:
14 Syys 2025, 14:57
Jagge- osaajia kun täällä löytyy niin sanokaas, onko 1. sukupolven XF:n varoitus
” pedestrial system warning” vakavaa sorttia?

Näyttää olevan aika Hi-Fi - systeeemi ( ylitekninen ) etuosassa puskurissa jäähdyttimen edessä ja konepellissä, mm.
parit sensorit ja airbagit :o: tuolla…vikakoodin lukijalla ja uusilla sensoreilla
YouTuben mukaan korjattu….aika hinnakasta…

Kokemuksia/ ajatuksia?
Varmaankin "Pedestrian" system.

Eiköhän tuossakin ole nykyaikaisen auton perusdiagnoosipolku pätevä?

1) Onhan akku riittävän terve ja riittävästi ladattu?
2) Jos akku oikeasti OK niin sitten koodinlukijalla etsimään onko joku antureista pimeänä tai huonon kontaktin takana. Huom! 2010 ja uudemmissa XF ja XK Jaggeissa saa koodit luettu myös "Diagnostic" ikkunan kautta. Kannattaa Googlate kuinka ko. menu avataan.
3) FoMoCo lienee XF:n jalankulkijan yliajoanturin tilaaja joten tuskin super kalliita.
Tututta näyttää tuo polku. Jos ne anturit ( 2 kpl) on kaputt niin Pedestrian- yliajokatapultin korjaus maksaa osina noin 200 puntaa , ainakin jos alkuperäisiä käyttää ( jota brittien Jagge-saitit suosittelevat edullisten ebay-kloonien sijaan ).

hmm... tietsikalla auton älykoodien naputtelu ei oikein nappaa kun on tottunut olemaan jopa ilman OBD-koodinlukijaa.. jaa olihan mulla Giuliaa varten, mutten kertaakaan sitä tarvinnut ... :wink: Ja Lexus/Toyota/Kia-linjallahan noita ei juuri tarvitse kaivaa esille.

Joten seurataan näitä Jaggen oikkuja vaihe vaiheelta ... myyjäkin sanoi, että se ei ole Lexus sitten :roll:
Viimeksi muokannut Jiitee, 14 Syys 2025, 20:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Jiitee
Viestit: 4733
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Pois toinen versio, atk häröilee ...
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
mutt
Viestit: 5908
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Delta 1.6 Multijet -09, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Lexus IS220 tuprautteli moottoritiellä ihan ehtaa öljysavua. Se oli selvästi luotettavampaa, kuin muiden merkkien öljysavu.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Jiitee
Viestit: 4733
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

mutt kirjoitti:
17 Syys 2025, 20:20
Lexus IS220 tuprautteli moottoritiellä ihan ehtaa öljysavua. Se oli selvästi luotettavampaa, kuin muiden merkkien öljysavu.
Tuohan on riisseli. Mustaa =oliko ns. voimasavua :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
mutt
Viestit: 5908
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Delta 1.6 Multijet -09, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Jiitee kirjoitti:
17 Syys 2025, 21:20
mutt kirjoitti:
17 Syys 2025, 20:20
Lexus IS220 tuprautteli moottoritiellä ihan ehtaa öljysavua. Se oli selvästi luotettavampaa, kuin muiden merkkien öljysavu.
Tuohan on riisseli. Mustaa =oliko ns. voimasavua :wink:
Japanilaisessa kulttuurissa on nyansseja, jotka ei tällaiselle välimallin gai-jinille välttämällä avaudu, mutta sininen savupilvi aina kaasua painaessa (ylämäet, ohitukseen lähtö) ei liene nousevan auringon maassakaan voiman merkki. Paitsi tietysti jos renkaista lähtee, mutta tämä tuli putkesta.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 990
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën ë-C4 X Max
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Skodisti kysyi heinäkuun alussa ystävällisesti sorsan toiminnasta (=AdBlue-laitteisto) ja kunnossa oli. Ei vissiin kestä kehuja tämä laitos, sillä johan oireilee :-D Huoltoaika varattu, saas kattoo mikä on tuomio. Onneksi on vielä takuuta jäljellä :roll:

Juuri nyt saattaisin hankkia W123/-124 -korisen upouutena, jos vain möisivät...

Avatar
155156
Viestit: 2253
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Todennäköisesti Tampereen parkkihallipalo on muun merkin aiheuttama.

Kuva

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1619
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Teslasta rikkoutui lämpöpumppu 800 km takuun loppumisen jälkeen. Korjausarvio 4,5 k€. Ei yhtään tulla vastaan. Auto ostettu käytettynä liikkeestä, joten virhevastuu tulee sitä kautta eikä Teslalta. Katotaan mitä liike maksaa.

Niin höpöä, että ihan naurattaa. :silly: Sitten pitää vielä kuukausi ajella jäisellä autolla ennen kuin merkkihuolto saa osat ja auton työn alle.

Avatar
Xehpuk
Viestit: 827
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

Cloverleaf kirjoitti:
20 Loka 2025, 19:44
Teslasta rikkoutui lämpöpumppu 800 km takuun loppumisen jälkeen. Korjausarvio 4,5 k€. Ei yhtään tulla vastaan. Auto ostettu käytettynä liikkeestä, joten virhevastuu tulee sitä kautta eikä Teslalta. Katotaan mitä liike maksaa.

Niin höpöä, että ihan naurattaa. :silly: Sitten pitää vielä kuukausi ajella jäisellä autolla ennen kuin merkkihuolto saa osat ja auton työn alle.
Varmaan lohduttaa tietää, että se takuun perusteena oleva matkamittarilukema on softan tekemä arvaus: https://www.roadandtrack.com/news/a6450 ... t-claims/

:drinking:

Avatar
mutt
Viestit: 5908
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Delta 1.6 Multijet -09, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Merkin murheesta tiedä, mutta sen tai sen osia käyttävien merkkien omistajilla on murheita kaalimaan puolella:
https://www.msn.com/fi-fi/talous/uutise ... fbdb&ei=12
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Jiitee
Viestit: 4733
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Olikos täällä Jagge-henkilöitä saitilla.. Polforean nyt ainakin muistan.

Ruvennut levottomasti katselemaan harrastekaluston terästämistä
esim. AJ34-moottorisella Äksäfhä- päristimellä ... :wink:

https://www.jaguarforums.com/forum/jagu ... ge-113266/
Joidenkin brittiarvioiden mukaan ehkä jopa luotettavakin moottori.

Itse auto sitten ( X250) vaikuttaa olevan kuin Alfakin ...Luukas oli hyvä apostoli, muttei taas kovin hyvä sähkömies ... :wink:

Rupeaako Leksa olemaan liian hyvä / helppo mulle vai ... no Blizzakkien vaihdon jälkeen taputtelin sitä ratille, ja pistin radio Cityn soimaan volyymiasetuksella 21 ja nappasin V6- kierrokset sinne 6 tonnin pintaan.. tuli kyllä heti hyvä mieli.

Niin potentiaalisen V8-Jaggen potentiaalisia ja todennäköisiä korjaustarpeita ajattelen. Ko yksilö, josta olen kiinnostunut , on hyvin huollettu. 7 vuoden aikana huoltolaskut ovat olleet toki noin 10 000 euroa... onko se paha ovh yli n 120 000 euron sporttisedanista ? Hmm... harmi kun Lexus ISF:t vasemmanpuoleisella ratilla ovat äärettömän harvinaisia.

Toki ei IS:kään ole mikään Corolla huoltokustannuksiltaan, uusin nyt kaikki takajarrujen alkuperäiset osat paitsi vasemman puolen jarrusatulan 240 tkm:n ja 18 vuoden kohdalla. Käsi- siis ( jalka) pysäköintijarrut vaativat samalla uusimisen... touhotonnin keikka töineen tuokin. Veikkaan, että XF:ään palaisi vähintään noin 1000 euroa joka vuosi, toki vähemmän jos jotakin viitsii tehdä itse.

Pitää tässä rauhassa koeajella ja miettiä vielä X250 AJ34- moottorilla. Nää on näitä sekakäyttäjän haasteita, kun kaikki hyvät autot kiinnostavat... 8)
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 12006
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, AJ34:n pitäisi oleman melko lailla AJ-V8 -moottorisarjan parhautta luotettavuuden osalta. Olen sen koeajanut X150 -korisen XK:n keulalla ja ajolleenkin varsin pätevä mylly, mukava ja jouheva.

Olen myös koeajanut X250 -korisia XF:iä 2kpl - toisen 3.0 V6 -dieselillä ja toisen 2.2 I4 -dieselillä. Herraskaisia laitteita ovat, kerrassaan hieno auto. Osaltaan jopa hienompi kuin X260. Koeajoraportit löytyy Olisiko tästä käyttöautoksi -koeajosarjastani tuolta naapuriketjusta.

Huoltokuiteista voi vetää johtopäätöksiä tai sitten ei. Pelkästä lyhyen ajan kokonaissummasta ei voi, siihen vaikuttaa suorituspaikka sekä historia, paljonko on jätetty tekemättä aiemmin.

Jos se on hyvä ja kiva, osta pois. Anna jännittäjien jännittää ja nauti herraskaisesta ison kissapedon kyydistä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4733
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^Nonihan se menee. Moottori AJ34 on luotettava, ja jos jakoketjun joutuu huoltamaan niin FinJaggen arvio oli noin 2500 eur.

Mutta paitsi samat sähkösuunnitteluvirheet kuin 952-G:ssä eli vettä valuu nyt Jaggen tapauksessa tuulilasinpesurin säiliöstä johtoja pitkin apukuskin jalkatilaan ja siellä sulakerasiaan, niin Luukaksen perillisen vikalistaan voidaan lisätä aika usein vielä seuraavat synnit:

-vaihdevalitsin ( se teatraalinen kääntöpyörylä, FinnJaggelta kunnostettu 1000 eur, varaosa 2500 eur))) voi tiltata ( 1.mallisarjan ongelma lähinnä)
-takaLED-umpiot saavat vettä -> vaihtoon koko hoito ( 800 eur kipale) sekä takaluukun johtosarja rispaantuu a la Giulietta.
- akun vaihto vaatii 12V- jännitteen apuakun avulla ja muutamassa casessa DIY-akun vaihtajat ovat saaneet rikki koko sähköjärjestelmän pääECUn ( n. 6-8000 eur)
- britti-ilmastossa ikkunannostimia mennyt vaihtoon aika usein ( 200-300 eur per ikkuna).

Sitten alustaosista: noin 100 tkm:n välein kuluu etupään puslia eli koko tukivarsi vaihtoon ( Tampereen Autocenter: n. 450 eur pelkät osat per tukivarsi- tarve koko etupää 4 kpl). Tarvikeosatuotanto sitten erikseen, luultavimmin näitä alustan kulutusosia saa paljon halvemmallakin. Jarrut noin 1000 eur per pää ( osat ), näitä raskaahko urheilusedan kuluttaa noiin 100 tkm:n välein levyineen kaikkineen.
Renkaita menee sitten kuten 2 tonnin sähköautoissakin eli 15-30 tkm voi päästä ajotavasta toki riippuen.

Sitten tuo takaperän vuoto-meteli-kaputt-ongelma alkupään XF-malleissa. Tehtaalla on ilmeisesti harjoittelija CNC-koneistaja legendan mukaan ollut
työstämässä ja kasaamassa differentiaaleja, ja kas jäi vain työstöpurskeet ym. tauhka huuhtelematta /pesemättä peristä pois ennen kasaamista. Jos takuun jälkeen kilahtaa niin noin 3000-6000 eur paukku uusinnasta. Halvin varaosaperä on ilmeisesti alla olevan jutun mukaan lukkoperä, joka on tietysti muutenkin parempi 300 hp-autoon kuin vakio.

https://www.jaguarforums.com/forum/xf-x ... al-124070/

Mutta autoa kehutaan erinomaiseksi ajajan Luxory Sedaniksi, joten onhan tuo yksilö koeajettava. Vaikka saatan saada diilin, jossa
harrasteautojen määrä vähenee ainakin yhdellä niin henkinen varautuminen pitää olla se, että harrastekustannukset jopa nousevat :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1753
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Noista jaggen V8 koneista 4.2 litranen lienee se luotettavin versio. Mulla on koemusta vain 4.0 litrasesta mekaanisesti ahdettuna versiona ja se on ollut melko murheeton. Kilsoja ite oon ajanut tohon 66tkm -> 144tkm kesästä 2008 tähän päivään. Paljon pelotellut jakoketjun muovi/komposiitti? kiristimet on mulla alkuperäiset eikä murtumia ole ollut näkyvissä kun joka talvi huoltojen yhteydessä noita kurkistelen. Toki niitä alempia ei nää pikkupurkamisella. Näistä paljon peloitellaan ja vaihdetaan ennakoivasti mutta oma tuntuma on että suurin osa noista V1996 esitellyistä koneista kuitenkin on ajettu elinkaarensa loppuun alkuperäisillä jakopään osilla. Mutta uudemmat versiot 4.0 litrasista ja kaikki 4.2 litraset on metallisilla kristimillä.Jos jakopää remppaan ryhdytään niin yleensä ilmeisesti uusitaan kaikki romut mutta ketjun venyminen ei käsittääseni ole kuitenkaan ollut ongelma.
Mut X250 korisessa onkin koneeet 4,2L tai 5.0L joten jakopää murheista ei tarvi stressata

Avatar
Jiitee
Viestit: 4733
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

fahlsjy kirjoitti:
25 Loka 2025, 20:02
Noista jaggen V8 koneista 4.2 litranen lienee se luotettavin versio. Mulla on koemusta vain 4.0 litrasesta mekaanisesti ahdettuna versiona ja se on ollut melko murheeton. Kilsoja ite oon ajanut tohon 66tkm -> 144tkm kesästä 2008 tähän päivään. Paljon pelotellut jakoketjun muovi/komposiitti? kiristimet on mulla alkuperäiset eikä murtumia ole ollut näkyvissä kun joka talvi huoltojen yhteydessä noita kurkistelen. Toki niitä alempia ei nää pikkupurkamisella. Näistä paljon peloitellaan ja vaihdetaan ennakoivasti mutta oma tuntuma on että suurin osa noista V1996 esitellyistä koneista kuitenkin on ajettu elinkaarensa loppuun alkuperäisillä jakopään osilla. Mutta uudemmat versiot 4.0 litrasista ja kaikki 4.2 litraset on metallisilla kristimillä.Jos jakopää remppaan ryhdytään niin yleensä ilmeisesti uusitaan kaikki romut mutta ketjun venyminen ei käsittääseni ole kuitenkaan ollut ongelma.
Mut X250 korisessa onkin koneeet 4,2L tai 5.0L joten jakopää murheista ei tarvi stressata
Jep. Mekaanisesti olen arvioinut XF:t aika luotettaviksi, myös alkupään mallit, mutta sähköongelmia ja ruostetta helmoissa, ovien alareunassa ja varsinkin apurungoissa on ihan 159-tapaan... :? -09-10-vuosimallien helmoja jo hitsattu ja apurunkoja vaihdettu ja Jaggella taisi olla vain 6 vuoden puhkiruostumistakuu.

Uusimmassa -16-17 -< mallisarjassa on sitten oliko yli 70 % korista jo alumiinia, mutta alumiinista pokatut osat on korissa liitetty toisiinsa teräsniiteillä ja liimalla... pieni kemisti sisälläni sanoo, että
taas tuli niittien kohdalla galvaaninen pari, jossa tapahtuu varmasti tulevaisuudessa hapettumista...

No Alfa ja Jagge ovat muutenkin hengenheimolaisia ja molemmissa voi edelleen löytää helmiyksilöitä, vaikka keskiarvoyksilössä onkin enemmän silmällä pidettävää :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
hjpp
Viestit: 2039
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja hjpp »

X250: Minulla oli joskus -13 mallinen, mutta pannu oli kutosdieseli. Raskas sekin lienee.
Tuo vanhempi on enemmän sitä, miltä Jagen voisi kuvitella tuntuvan perinteisessä mielessä. Mukava laiva oli se oli ajaa.
Uudempi tuntuu enemmän Alfalta. Ero vanhaan on yllättävän suuri.
Omassani ei noita tyyppiharmeja ollut. Tukivarsiakin meni vain yksi ja sekin vasta lähempänä luopumisikää eli vajaassa 190 tkm:ssa ja jarrutkin säilyivät originaaleina.
Tuntemistani tyyppivioista vain talvea inhoavat ovenkahvat jouduin purkamaan. Niissä taisi alunperin olla vaijereissa väärät rasvat ja tuppasivat jäämään auki tai olla avaamatta ovea. Niissä oli sisällä Volvon logot.
Tuo vaihdevalitsin on ymmärtääkseni nykyään korjattavissa kohtuukustannuksin, kun kysyntää tälle riittää.

FinPat
Viestit: 8773
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Jiitee kirjoitti:
25 Loka 2025, 21:14
Uusimmassa -16-17 -< mallisarjassa on sitten oliko yli 70 % korista jo alumiinia, mutta alumiinista pokatut osat on korissa liitetty toisiinsa teräsniiteillä ja liimalla... pieni kemisti sisälläni sanoo, että
taas tuli niittien kohdalla galvaaninen pari, jossa tapahtuu varmasti tulevaisuudessa hapettumista...
Käsittääkseni Jaggella oli jo X260 kohdalla hyvä ymmärrys niittien pinnoitteista ja koko prosessista kun olivat harjoitelleet jo 2003 alkaen X350 kanssa. Alkupää X350:ssä kai oli hieman korroosio-ongelmaa mutta loppupään autot niistäkin aika hyvämaineisia korroosion osalta jopa suolasumujen saarella.

Gusse
Viestit: 990
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & E-Tron 55 -21 & Miata -90 ex: XC60 T8 -18, F-Pace -16, Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, 460 -87, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Gusse »

^^ Voin hyvin uskoa, että oli Volvon logot kahvamekanismeissa :lol: Samaa vaiva kun oli omassa edellisessä XC60:ssä aina talvisin :-D

Vastaa Viestiin