Mitäs tuossa paketissa on?Vittorio Jano kirjoitti: ↑03 Syys 2025, 17:47Jos oikein tulkitsin, on Veloceja tarjolla kaksi, eikä kummassakaan ole teknologiapakettia (jonka itse kyllä ruksisin).
Junior - uusi pieni SUV (2024)
Valvoja: Moderators
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
https://www.alfaromeo.fi/mallit/junior- ... guraattorinepa kirjoitti: ↑04 Syys 2025, 08:34Mitäs tuossa paketissa on?Vittorio Jano kirjoitti: ↑03 Syys 2025, 17:47Jos oikein tulkitsin, on Veloceja tarjolla kaksi, eikä kummassakaan ole teknologiapakettia (jonka itse kyllä ruksisin).
Pack Tech (Matriisi LED -ajovalot, ajolinja-avustin, navigointijärjestelmä, sähkötoiminen takaluukku hands free -toiminnolla, avaimeton lukitus, peruutuskamera dynaamisin opastinviivoin, 360° pysäköintitutka, katvehälytin, laajennettu liikennemerkkien tunnistus, langaton älypuhelimen lataus Qi-standardi, automaattisesti himmentyvä kehyksetön sisäpeili, sähköisesti lämmitettävät ja koria vasten taittuvat ulkopeilit, lähestymisvalo ulkopeilin kotelossa, 6 kaiutinta sekä USB C -liitin takamatkustajille)
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Kylläpä nuo on kaikki listattu mukana olevissa vakiovarusteissa. Vaikka pakettia erikseen ei ole mainittu.FinPat kirjoitti: ↑04 Syys 2025, 13:24https://www.alfaromeo.fi/mallit/junior- ... guraattorinepa kirjoitti: ↑04 Syys 2025, 08:34Mitäs tuossa paketissa on?Vittorio Jano kirjoitti: ↑03 Syys 2025, 17:47
Jos oikein tulkitsin, on Veloceja tarjolla kaksi, eikä kummassakaan ole teknologiapakettia (jonka itse kyllä ruksisin).
Pack Tech (Matriisi LED -ajovalot, ajolinja-avustin, navigointijärjestelmä, sähkötoiminen takaluukku hands free -toiminnolla, avaimeton lukitus, peruutuskamera dynaamisin opastinviivoin, 360° pysäköintitutka, katvehälytin, laajennettu liikennemerkkien tunnistus, langaton älypuhelimen lataus Qi-standardi, automaattisesti himmentyvä kehyksetön sisäpeili, sähköisesti lämmitettävät ja koria vasten taittuvat ulkopeilit, lähestymisvalo ulkopeilin kotelossa, 6 kaiutinta sekä USB C -liitin takamatkustajille)
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11616
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
No sittenpä tulkitsin väärin.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
-
- Viestit: 2715
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
^ Ihan oikeassa olit. Tainnut samat 2 Velocea roikkua myynnissä koko kesän. Niissä on LED ajovalot, ei matriisiLED, ei mainintaa avaimettomasta lukituksesta jne.
Teknologiapaketin kilkkeet tai ainakin osa niistä on joissain malleissa vakiona, muttei Velocessa. Juuri siksi ao. paketti siihen on ruksittavissa.
Teknologiapaketin kilkkeet tai ainakin osa niistä on joissain malleissa vakiona, muttei Velocessa. Juuri siksi ao. paketti siihen on ruksittavissa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Kumpaako liikettä ihmiset suosittelee, Tampereen Bassadonea vai Lahden Mega-autoa? Giulietta näyttää nykyään tältä, joten vihdoinkin kypsyi päätös lähteä kauppoja hieromaan.
- Liitteet
-
- 20250910_121304.jpg (47.03 KiB) Katsottu 1744 kertaa
- 155156
- Viestit: 2252
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Katsoin jo että Junior ruostuu ihan "Koneliikkeen aikaan" malliin, mutta kyseessä olikin Giulietta. Ruostesuojaus kannattaa.
- Jiitee
- Viestit: 4722
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Näyttää ihan 116-G:ltä; ei kai nyt uudempi vielä ole reikäjuustoa


Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Cotzy
- Viestit: 1301
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Vantaan Auto Bassadonella on la 27.9. CARFin Alfa Romeoiden koeajopäivä klo 1100 alkaen, jos haluaa Junior-versioita testailla. Ibrida ja Elettrica Veloce nyt ainakin koeajettavissa, toivottavasti myös Elettrica Speciale. Ja Tonale PHEV Q4:kin on tarjolla.
Varmaan tuun Junior Velocella myös itse paikalle.
Itsellä 13000 km takana, ei vielä ruostetta, eikä muutakaan murhetta. Pelkkää hauskuutta. Mutta ruostesuojaus varattu.
Cotzy
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Kovasti kiinnostaisi, vaan muuta menoa sovittuna tuolloin. Harmittaa, jos olisin tiennyt aikaisemmin olisin varmasti tullut paikalle.Cotzy kirjoitti: ↑23 Syys 2025, 11:17Vantaan Auto Bassadonella on la 27.9. CARFin Alfa Romeoiden koeajopäivä klo 1100 alkaen, jos haluaa Junior-versioita testailla. Ibrida ja Elettrica Veloce nyt ainakin koeajettavissa, toivottavasti myös Elettrica Speciale. Ja Tonale PHEV Q4:kin on tarjolla.
Varmaan tuun Junior Velocella myös itse paikalle.
Itsellä 13000 km takana, ei vielä ruostetta, eikä muutakaan murhetta. Pelkkää hauskuutta. Mutta ruostesuojaus varattu.
Cotzy
No ei se ollutkaan ennen kuin katsastajalle vein ja tuon näköisenä sain takaisin

- TeroPee
- Viestit: 1672
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Saakohan sinne tulla vaikka ei ole CARFin jäsen?Cotzy kirjoitti: ↑23 Syys 2025, 11:17Vantaan Auto Bassadonella on la 27.9. CARFin Alfa Romeoiden koeajopäivä klo 1100 alkaen, jos haluaa Junior-versioita testailla. Ibrida ja Elettrica Veloce nyt ainakin koeajettavissa, toivottavasti myös Elettrica Speciale. Ja Tonale PHEV Q4:kin on tarjolla.
Varmaan tuun Junior Velocella myös itse paikalle.
Itsellä 13000 km takana, ei vielä ruostetta, eikä muutakaan murhetta. Pelkkää hauskuutta. Mutta ruostesuojaus varattu.
Cotzy
- Cotzy
- Viestit: 1301
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
^ Saa, tietty. Kaikki kiinnostuneet mukaan, ajokortti vain tarvitaan koeajolle.
Cotzy
Cotzy
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Ja sitten Belgiasta hakemaan sopivasti 6001km ajettu 02/2025 ensirekisteröity Veloce 38k€ pyynnillä.
https://www.autoscout24.com/offers/alfa ... 1dovd1oqgh

https://www.autoscout24.com/offers/alfa ... 1dovd1oqgh

-
- Viestit: 2715
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
^tämä onkin 5-vaihteinen off-road/pickup -versio, mitä ei Suomessa ole saatavana
Hieman sinnetänne siis speksit, mutta vaikuttaisi olevan 6 k€ varustepaketit ruksittuna.
Mitenkä näissä takuuasiat toimii?
PS. Osui kivasti työreissu loppuviikkoon, niin ei tarvi tähän koeajotapahtumaan vaivautua.

Hieman sinnetänne siis speksit, mutta vaikuttaisi olevan 6 k€ varustepaketit ruksittuna.
Mitenkä näissä takuuasiat toimii?
PS. Osui kivasti työreissu loppuviikkoon, niin ei tarvi tähän koeajotapahtumaan vaivautua.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Lahden Mega-Autosta kannattaa kysyä tarjousta.
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Aikanaan kun Ruåtsista Stelvion hain niin takuu toimi ainakin sillloin täysin kuin aidossa Suomi-autossa konsanaan.
EDIT: Samaten toimi molemmissa muutto-BMW:ssä vaikka ne tulivat USA:sta. EQE on ollut ainoa itse tuotu laite jossa takuun kattavuudesta on käyty keskusteluita niin tehtaan kuin maahantuojankin kanssa.
Viimeksi muokannut FinPat, 24 Syys 2025, 21:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Jiitee
- Viestit: 4722
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Sama täällä ruotsintuonti- plugariNirossa ja ranskantuonti 500e: ssä.FinPat kirjoitti: ↑24 Syys 2025, 18:22Aikanaan kun Ruåtsista Stelvion hain niin takuu toimi ainakin sillloin täysin kuin aidossa Suomi-autossa konsanaan.
EDIT: Samaten toimi molemmissa muutto-BMW:ssä vaikka ne tulivat USA:sta. EQE on ollut itse tuotu laite jossa takuun kattavuudesta on käyty keskusteluita niin tehtaan kuin maahantuojankin kanssa.
Ei mitään ongelmia takuun kestossa tai kattavuudessa.
Molempiin toki vain pientä korin osaa mennyt takuuseen.

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 988
- Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
- Car(s): Model 3sr -21 & E-Tron 55 -21 & Miata -90 ex: XC60 T8 -18, F-Pace -16, Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, 460 -87, ZX -97, BX -89, CX -87
- Paikkakunta: Espoo
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Normisti toimi täällä myös tehdastakuu tuonti Teslan kanssa ja ilman mitään kitinöitä.Jiitee kirjoitti: ↑24 Syys 2025, 20:45Sama täällä ruotsintuonti- plugariNirossa ja ranskantuonti 500e: ssä.FinPat kirjoitti: ↑24 Syys 2025, 18:22Aikanaan kun Ruåtsista Stelvion hain niin takuu toimi ainakin sillloin täysin kuin aidossa Suomi-autossa konsanaan.
EDIT: Samaten toimi molemmissa muutto-BMW:ssä vaikka ne tulivat USA:sta. EQE on ollut itse tuotu laite jossa takuun kattavuudesta on käyty keskusteluita niin tehtaan kuin maahantuojankin kanssa.
Ei mitään ongelmia takuun kestossa tai kattavuudessa.
Molempiin toki vain pientä korin osaa mennyt takuuseen.
- Cotzy
- Viestit: 1301
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Henri Posan Junior Veloce -koeajo myös luettavissa koeajoarviona
https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/0 ... a8f8d08b66
Parasta Alfa Romeo -ajettavuutta sitten Giulian.
Allekirjoitan tämän, joskin Stelvio QF oli myös todella eloisa ja rajun leikkisä painoisekseen.
Ja en ole kokeillut 33 Stradalea. Tuskin Henri Posakaan.
Tuo valkoinen Veloce koeajettavissa huomenna, 27.9. Vantaalla CARFin Alfa Romeoiden koeajotilaisuudessa.
Suomessa vain koeajoautot aina vähän karvalakkisia, tuossa ei ole Tech Packkia, vain Sport Pack eikä muuta.
Belgialainen koeajo-Veloce on hyvin full-spec, kun molemmat paketit, Sport ja Tech Pack, Rosso Brera väri ja lisäksi avattava lasikattoluukku löytyvät.
Frunkkilootaa ei mainittu, eikä talvirenkaita. Mutta muuten täysin varusteltu yksilö edulliseen hintaan.
Joten miksei varusteita voisi esitellä koeajoautoissa rohkeammin myös Suomessa?
Cotzy
https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/0 ... a8f8d08b66
Parasta Alfa Romeo -ajettavuutta sitten Giulian.
Allekirjoitan tämän, joskin Stelvio QF oli myös todella eloisa ja rajun leikkisä painoisekseen.
Ja en ole kokeillut 33 Stradalea. Tuskin Henri Posakaan.
Tuo valkoinen Veloce koeajettavissa huomenna, 27.9. Vantaalla CARFin Alfa Romeoiden koeajotilaisuudessa.
Suomessa vain koeajoautot aina vähän karvalakkisia, tuossa ei ole Tech Packkia, vain Sport Pack eikä muuta.
Belgialainen koeajo-Veloce on hyvin full-spec, kun molemmat paketit, Sport ja Tech Pack, Rosso Brera väri ja lisäksi avattava lasikattoluukku löytyvät.
Frunkkilootaa ei mainittu, eikä talvirenkaita. Mutta muuten täysin varusteltu yksilö edulliseen hintaan.
Joten miksei varusteita voisi esitellä koeajoautoissa rohkeammin myös Suomessa?
Cotzy
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Tuli sitten tosiaan Ibrida tilattua. Bassadonella ei vastaavaa ollut koeajokäytössä, joten tilauksen tein täysin fiilispohjalta ajamatta tai näkemättä koko autoa. Samanlaisen ratkaisun tein aikoinaan Giuliettankin kanssa, eikä auto missään nimessä pettymys ollut, joten tuskin tulee Juniorkaan olemaan.
Palvelu oli todella asiallista Tampereen Bassadonelta.
Palvelu oli todella asiallista Tampereen Bassadonelta.
- Cotzy
- Viestit: 1301
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
No mainiotaKertsu kirjoitti: ↑27 Syys 2025, 20:50Tuli sitten tosiaan Ibrida tilattua. Bassadonella ei vastaavaa ollut koeajokäytössä, joten tilauksen tein täysin fiilispohjalta ajamatta tai näkemättä koko autoa. Samanlaisen ratkaisun tein aikoinaan Giuliettankin kanssa, eikä auto missään nimessä pettymys ollut, joten tuskin tulee Juniorkaan olemaan.
Palvelu oli todella asiallista Tampereen Bassadonelta.

Tuo "nimi vain koeajamatta paperiin ja Junior tilaukseen" -metodi on tällä hetkellä voitolla tietämäni 7 Juniorin hankinnan kohdalla.
Näistä siis 4/7 on tilattu ilman koeajoa tai edes koeajomahdollisuutta itselle mieluisampaan Junior-versioon.
Mutta kaikki ovat olleet versiovalintaansa tyytyväisiä auton saavuttua

Ainoastaan Alfa Romeo -koeajotapahtumissa on ollut mahdollista, että se etukäteen mietitty suosikkiversio olisi saattanut olla koeajoon tarjolla.
Tai jopa useamman version koeajomahdollisuudella olisi päädytty valintaan

Muuten on menty ihan koajovideoiden, -raporttien tai puhtaan fiiliksen perusteella laittamaan nimi Juniorin tilaussopimukseen.
Vähän siis parannettavaa olisi myyntiverkostolla vielä.
Kuinkahan hyvin noita myytäisikään, jos ihmisiä oikein houkuteltaisiin kokeilemaan pihan koeajorivistöstä löytyvää Alfa Romeo Junioria?
Uskon, että kaikki peruspullaa etsivät muistaisivat koeajaneensa Juniorin. Ehkä joku jopa muuttaisi mielensä?
Cotzy
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Tarkoituksena oli huomenna lähteä Tampereelle ajatuksena koeajo, mutta kun esittelyautoa ei ole, joten eipä sinne sitten tule lähdettyä. Lupasivat ilmoitella jos joskus sellaisen saavat niin yritän sitten päästä ajamaan! Mutta koko ostoprosessi sujui todella hyvin sähköpostilla.
-
- Viestit: 2715
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Sama vaiva myös "löytyy suoraan hyllystä" -autojen kanssa. Veloceakin kai myyty vuoden mittaan muutama kpl, mutta samat 2 karvalakkia roikkuneet myyntilistalla keväästä asti...
Tosin täällä pitää iloita jo siitä, että on Veloce ylipäätään tuontiohjelmassa.
Ainoastaan kerran on linja lipsunut. Kuvittelin muinoin voivani tyytyä Bravon (mkII) T-Jet perusmalliin, mutta Teltta-autosta saikin koejoon vain sportin ja näitä myös löytyi "suoraan hyllystä", joten moinen piti ottaa. Vaan piankos maahantuoja vaihtui ja palattiin järkilinjalle - tarjolla pelkkää karvalakkia ja lisäoptioita löytyi huikeat 4 kpl ja nekin tyyliin "roiskeläpät taakse". Taisi teltta-auto myydä reilussa vuodessa saman verran autoja kuin kapulan seuraavaksi saanut AK seuraavina vuosina yhteensä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- hjpp
- Viestit: 2038
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Koeajoin Junior Velocen.
Pösö 205 Gti oli hieno ja hauska pikkusportti. On toki edelleenkin, mutta nyt vain nostalgiasuolalla maustettuna.
Jos olisin edelleen parikymppinen, korkeintaan ikäloppu kakskolmonen, niin kuolaisin varmaankin pikku-Velocea. Sehän oli kuin tuo muinainen unelma-Gti suunniteltuna nykyisyyteen -aivan huippu!
Kivikova, meluisa, kulkeva, hyväpenkkinen, ahdas, rasittava ja epäkäytännöllinen pikkuauto, jota osasin käyttää vain ratin ja polkimien osalta.
Vaan kun olen vahvati siirtynyt alkavaan pussihousuikään, niin ei tuosta minulle autoa ole.
Karvalakkimalli nahkapenkeillä, ulkoa maalattuna ja pulleilla renkailla voisi ollakin. Sitä ei nyt tullut kokeiltua, mutta pitää varmaan kokeilla.
Tai onhan näitä ostettu kokeilemattakin.
Ai niin, yksi moitekin olisi: jarrut olivat ihmeen huonot.
Pösö 205 Gti oli hieno ja hauska pikkusportti. On toki edelleenkin, mutta nyt vain nostalgiasuolalla maustettuna.
Jos olisin edelleen parikymppinen, korkeintaan ikäloppu kakskolmonen, niin kuolaisin varmaankin pikku-Velocea. Sehän oli kuin tuo muinainen unelma-Gti suunniteltuna nykyisyyteen -aivan huippu!
Kivikova, meluisa, kulkeva, hyväpenkkinen, ahdas, rasittava ja epäkäytännöllinen pikkuauto, jota osasin käyttää vain ratin ja polkimien osalta.
Vaan kun olen vahvati siirtynyt alkavaan pussihousuikään, niin ei tuosta minulle autoa ole.
Karvalakkimalli nahkapenkeillä, ulkoa maalattuna ja pulleilla renkailla voisi ollakin. Sitä ei nyt tullut kokeiltua, mutta pitää varmaan kokeilla.
Tai onhan näitä ostettu kokeilemattakin.
Ai niin, yksi moitekin olisi: jarrut olivat ihmeen huonot.
- Cotzy
- Viestit: 1301
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Hienoa! Alfistien pitääkin hankkia omia kokemuksia Junioreista.hjpp kirjoitti: ↑30 Syys 2025, 17:45Koeajoin Junior Velocen.
Pösö 205 Gti oli hieno ja hauska pikkusportti. On toki edelleenkin, mutta nyt vain nostalgiasuolalla maustettuna.
Jos olisin edelleen parikymppinen, korkeintaan ikäloppu kakskolmonen, niin kuolaisin varmaankin pikku-Velocea. Sehän oli kuin tuo muinainen unelma-Gti suunniteltuna nykyisyyteen -aivan huippu!
Kivikova, meluisa, kulkeva, hyväpenkkinen, ahdas, rasittava ja epäkäytännöllinen pikkuauto, jota osasin käyttää vain ratin ja polkimien osalta.
Vaan kun olen vahvati siirtynyt alkavaan pussihousuikään, niin ei tuosta minulle autoa ole.
Karvalakkimalli nahkapenkeillä, ulkoa maalattuna ja pulleilla renkailla voisi ollakin. Sitä ei nyt tullut kokeiltua, mutta pitää varmaan kokeilla.
Tai onhan näitä ostettu kokeilemattakin.
Ai niin, yksi moitekin olisi: jarrut olivat ihmeen huonot.
Veloce jarruista sen verran, että ovat aika progressiiviset. Kevyesti kun painelee, ei tapahdu vielä paljoakaan. Ja kunnon jarrutus vaatii reilummin pojinvoimaa. Eli jossei ole tottunut regenin käyttöön sähkäreillä, kevyet jarrutukset vaativat ajateltua enemmän jarrun painamista.
Mutta kun laittaa B-napilla regenin päälle, kevyet jarrutukset hoituvat moottorilla. Mikä on myös kivasti edessä, missä jarruvaikutus on myös tehokkainta.
Kun jarruja tarvitaan isommin, voi regenin ottaa pois sotkemasta tuntumaa. Jarrut myös kestävät rajua käyttöä, eivätkä häivy tai muutu tuntumaltaan toistuvissa kovissa jarrutuksissa.
Joten radalla ovat vain mukavan purevat, kun jalkaa antaa reilummin

Velocen alusta on napakka ja pitää korin hyvin suorassa mutkissa. Ja kestää myös kuormaa pohjaamatta, kun ei muutu löllyväksi kuormattuna, kuten monissa eCMP-sisaruksissa.
Mutta Veloce on tunnistettavissa kuvauksestasi. Juuri noin. GTI-peli, joka vie ratin takana fiiliksellään kivasti 80-90 -luvun taitteeseen, vaikkei juuri pörisekään

Cotzy
- Cotzy
- Viestit: 1301
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Turun Auto Bassadonella on tulossa Alfa Romeo -koeajopäivä marraskuun lopulla, alustavasti su 30.11., jotta päästään taas kokeilemaan ainakin Junior Velocea ja Junior Ibridaa kalseammissa olosuhteissa talvirenkain. Ja Tonalen PHEV Q4:kin tulee koeajettavaksi. Valitettavasti Junior Ibridan Q4-versiota ei vielä tuolloin ole maassa.
Mutta sitä ennen valkoinen Juniorin Veloce näytti olevan Turun Auto Bassadonella koeajettavissa kesärenkailla.
Ja hallissa on esillä spesiaalimpi Junior Elettrica Speciale. Kuulemma Baltian lanseerausversio Elettrica Specialesta ja näitä tuli kesällä Suomeen 3 kpl.
Tässä on Rosso Brera ulkoväri + musta katto, Sport Pack Sabeltin kuppi-istuimin ja alcantara-verhoiluin, Tech Pack sähköisellä takaluukulla, matriisivaloilla, jne. Jos haluaa enemmän rangea ja varusteita, tuosta saa enempi molempia neuvottelukelpoiseen hintaan.
Cotzy
Mutta sitä ennen valkoinen Juniorin Veloce näytti olevan Turun Auto Bassadonella koeajettavissa kesärenkailla.
Ja hallissa on esillä spesiaalimpi Junior Elettrica Speciale. Kuulemma Baltian lanseerausversio Elettrica Specialesta ja näitä tuli kesällä Suomeen 3 kpl.
Tässä on Rosso Brera ulkoväri + musta katto, Sport Pack Sabeltin kuppi-istuimin ja alcantara-verhoiluin, Tech Pack sähköisellä takaluukulla, matriisivaloilla, jne. Jos haluaa enemmän rangea ja varusteita, tuosta saa enempi molempia neuvottelukelpoiseen hintaan.
Cotzy
- Liitteet
-
- Speciale_varusteltu_20251017.jpg (188.26 KiB) Katsottu 519 kertaa
-
- Speciale_varusteltu_sisältä_20251017.jpg (157.12 KiB) Katsottu 519 kertaa
-
- Speciale_varusteltu_2_20251017.jpg (177.68 KiB) Katsottu 519 kertaa
-
- Viestit: 268
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 19:15
- Car(s): Alfa Spider 2000 Veloce -77
Tesla Model 3 - Paikkakunta: Turku
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Onko tuo Junior Speciale jo nyt nähtävillä Turussa?
Ts. Toki kaupan aukioloaikana.
Ts. Toki kaupan aukioloaikana.
-
- Viestit: 640
- Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
- Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
Alfa Romeo Junior Ibrida Edizione -25
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Nyt kun ollut vähän viileämpää keliä ja löysin myös jäähdytysnesteen lämpömittarin mittaristoon valikon syövereistä, niin kovasti kestää kauan moottorin lämpimäksi saaminen. Jätkäsaaresta lämpimästä hallista Länsiväylää pitkin Kehä 1:lle, niin edes Tapiolan/Otaniemen liikennevaloihin päästessä ei ole jäähdytysnesteen lämpötila noussut normaaliin n. 90 asteeseen. Lupailee kylmää kyytiä talvella...
Pitää kokeilla seuraavaksi ajaa D-moodilla, jolloin moottori käy koko ajan. N-asennollahan tuo liikkuu aika paljon pelkällä sähköllä, jolloin moottori ei tietenkään pääse lämpiämään.
Tänään huomasin myös ihmeellisen ilmiön vakionopeussäädin päällä ajaessa. Vasenta kaistaa meni auto niin, että sen takapuskuri oli suunnilleen minun etupuskurin kohdalla. Alfa alkoi epäröimään nopeutta viivasuoralla Kehällä ja perstuntumaan tuli selkeää kiihdytystä ja himmaamista, mutta niin pienellä erolla, että nopeusmittari pysyi samalla lukemalla. Tosin nopeus ei ollut pyydetty vaan 3 alle vaikka edessä ei mennyt ketään.
Pitää kokeilla seuraavaksi ajaa D-moodilla, jolloin moottori käy koko ajan. N-asennollahan tuo liikkuu aika paljon pelkällä sähköllä, jolloin moottori ei tietenkään pääse lämpiämään.
Tänään huomasin myös ihmeellisen ilmiön vakionopeussäädin päällä ajaessa. Vasenta kaistaa meni auto niin, että sen takapuskuri oli suunnilleen minun etupuskurin kohdalla. Alfa alkoi epäröimään nopeutta viivasuoralla Kehällä ja perstuntumaan tuli selkeää kiihdytystä ja himmaamista, mutta niin pienellä erolla, että nopeusmittari pysyi samalla lukemalla. Tosin nopeus ei ollut pyydetty vaan 3 alle vaikka edessä ei mennyt ketään.
-
- Viestit: 155
- Liittynyt: 02 Tammi 2021, 10:02
- Car(s): MiTo QV -11
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
^ tuo on vaan yleisesti hybridien ominaisuus. Itsellä on käyttöautossa niin iso akku (plugari 16,3), että pitääkseni polttomoottorin jossakin kunnossa ajan pari tuhannen kilometrin reissua vuodessa ja välillä joskus sport moodissa moottoritietä kunnes alkaa katti naputtamaan ja konetila tuoksumaan polttomoottorilta.
-
- Viestit: 2715
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
No just... hinta -10 % ja auton olisi saanut nopeammin...

Edit: koko viesti uusiksi, kun sekoilin Edizione mallien kanssa. Elettricasta on tulossa myyntiin 2 uutta mallia ja vanha Speciale varmaan poistumassa myynnistä, koska väri ja varustevalikoima jo rajoittunut.
Elettrica Edizione
- adaptiivinen vakkari
- avaimeton lukitus
- 360 tutkat ja peruutuskamera
Varustelu on aika lähellä vanhaa Speciale mallia Pack Tech -lisävarustepaketilla ryyditettynä. Tosin ihan kaikki teknopaketin varusteet eivät ole mukana, puuttuu sähköinen takaluukku, säädettävä tavaratilan välipohja ja sis. rak. navigointi on karsittu pois.
Konfiguraattorin mukaan Edizione malleja on tulossa myyntiin 5 kpl. Nämä yksilöt ovat vähän listahintaa kalliimpia, mutta näissä on lisänä punainen väri ja mahd. jotain eroja sisustusmateriaaleissa.
Elettrica Edizione Speciale
Aikalailla sama kuin vanha Speciale + teknopaketti, mutta näiden lisäksi
- vakioväri Rosso Brera + musta katto
- vakiona Pack Sport -kilkkeet = Sabelt istuimet ja alcantaraa ohjauspyörässä yms
Velocelle tarvittaisiin samanlainen Edizione -mallipäivitys. Nyt hintaero perusmalleihin repesi valtavaksi, koska Veloce on nyt jäänyt malliston karuimmin varustelluksi ts. siihen on pitäisi pakko ruksia 6-8 tonnilla optioita päälle, mikä nostaa hintaeron yli kymppiin.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
-
- Viestit: 176
- Liittynyt: 21 Elo 2017, 21:33
- Car(s): Junior Ibrida '25
Spider TS '03
Dodge Aspen L6 '80 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Syyslomareissu Ibrida Edizionella takana. 1500 km, neljä aikuisen kokoista henkilöä matkaravaroineen.
Jee: Ajettavuus edelleen yhtä hyvä kuin ex-Giuliettassa, ramppeihin tulee ajettua huomaamatta "liian" kovaa. Tilaa on juuri sopivasti neljällekin hengelle, toki etupenkkien jalkatila tuntuu naftimmalta, tulipelti lienee lähempänä. Peruspenkit tuntuisivat G:ttaa paremmilta, vähemmän jumia pidemmän siivun jälkeen. Lasikatto auttaa mustanpuhuvaan klaustrofobiaan odotetusti. Avustimet saa pois melkein yhdellä painalluksella. Sisämelu on matalampi kuin pikku-G:ssä. Pihi tekniikka, ruttua on arkikäyttöön riittävästi, alusta sietäisi enemmänkin.
Böö: Sähköinen takaluukku toimii, kun toimii, ei useimmiten aukea ylös asti, vaan jää 30 cm ääriasentoa alemmas. Ei enää Night Panel -toimintoa, kuten vanhemmissa Alfoissa (kiitos Saab), liian kirkkaat näytöt pimeässä. Auto huutaa, jos poistuu virrat päällä ilman että kytkee seisontajarrun... Niin, ja olisi paremman näköinen ilman seikkailumuoveja ja venäläistä maavaraa. (Tilaan Eibachin Pro Kitin heti, kun joku suostuu asentamaan ne ilman vaikutusta takuuseen.)
Kokonaisuus vahvasti plussan puolella, itselle sopiva Giuliettan korvaaja.
Jee: Ajettavuus edelleen yhtä hyvä kuin ex-Giuliettassa, ramppeihin tulee ajettua huomaamatta "liian" kovaa. Tilaa on juuri sopivasti neljällekin hengelle, toki etupenkkien jalkatila tuntuu naftimmalta, tulipelti lienee lähempänä. Peruspenkit tuntuisivat G:ttaa paremmilta, vähemmän jumia pidemmän siivun jälkeen. Lasikatto auttaa mustanpuhuvaan klaustrofobiaan odotetusti. Avustimet saa pois melkein yhdellä painalluksella. Sisämelu on matalampi kuin pikku-G:ssä. Pihi tekniikka, ruttua on arkikäyttöön riittävästi, alusta sietäisi enemmänkin.
Böö: Sähköinen takaluukku toimii, kun toimii, ei useimmiten aukea ylös asti, vaan jää 30 cm ääriasentoa alemmas. Ei enää Night Panel -toimintoa, kuten vanhemmissa Alfoissa (kiitos Saab), liian kirkkaat näytöt pimeässä. Auto huutaa, jos poistuu virrat päällä ilman että kytkee seisontajarrun... Niin, ja olisi paremman näköinen ilman seikkailumuoveja ja venäläistä maavaraa. (Tilaan Eibachin Pro Kitin heti, kun joku suostuu asentamaan ne ilman vaikutusta takuuseen.)
Kokonaisuus vahvasti plussan puolella, itselle sopiva Giuliettan korvaaja.
- Cotzy
- Viestit: 1301
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Vähän talven lähestyminen innosti laittamaan talvirenkaita myös Velocen alle.
Keväällä laitettiin Hakkapeliitta 10:t 18-tuumaisten vanteiden päälle odottelemaan syksyä.
Nämä Alfa Romeon Petale-vanteet ovat sopivat Veloceen myös Traficomin mukaan.
Mutta eivät todellakaan.
Tai siis ovat taka-akselille, mutteivät 18-tuumaiset kyllä mahdu etujarrujen jarrusatulan päälle pyörimään ilman spacereita
.
Pienemmät tyyppihyväksytyt 16- ja 17-tuumaiset hirttävät kiinni sitten jo reilummin
.
Ehkä tyyppihyväksyntäohjelmassa Italiassa ei ajettukaan liiemmälti nastarengastestejä?
No, onneksi tässä on jokunen viikko talvirenkaiden vaihto-operaatioon sopiviksi ennenkuin talvirengastusta vaadittaisiin virallisesti.
Ja pihassa on jo kaksi kitkarenkaista vaihtoehtoa, jos aamupakkaset jatkuvat.
Cotzy
Keväällä laitettiin Hakkapeliitta 10:t 18-tuumaisten vanteiden päälle odottelemaan syksyä.
Nämä Alfa Romeon Petale-vanteet ovat sopivat Veloceen myös Traficomin mukaan.
Mutta eivät todellakaan.
Tai siis ovat taka-akselille, mutteivät 18-tuumaiset kyllä mahdu etujarrujen jarrusatulan päälle pyörimään ilman spacereita

Pienemmät tyyppihyväksytyt 16- ja 17-tuumaiset hirttävät kiinni sitten jo reilummin

Ehkä tyyppihyväksyntäohjelmassa Italiassa ei ajettukaan liiemmälti nastarengastestejä?
No, onneksi tässä on jokunen viikko talvirenkaiden vaihto-operaatioon sopiviksi ennenkuin talvirengastusta vaadittaisiin virallisesti.
Ja pihassa on jo kaksi kitkarenkaista vaihtoehtoa, jos aamupakkaset jatkuvat.
Cotzy
- Liitteet
-
- Veloce_sekarenkain_2025.jpg (274.28 KiB) Katsottu 272 kertaa
-
- Veloce_etujarrut.jpg (116.23 KiB) Katsottu 272 kertaa
-
- Veloce_talvirenkaat_ei_mahdu.jpg (134.2 KiB) Katsottu 272 kertaa
-
- Viestit: 397
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
- Car(s): Giulia Veloce Q4 2.2 JTDM '19
Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88 - Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Siis autosi mukana tulleet vanteet eivät mahdu paikalleen? Aika erikoinen tilanne. Saatko asian jotenkin hoitoon myyjäliikkeen kanssa?
P.S. Junior on luonnossa paljon komeamman näköinen kuin kuvissa. Ja ilmeisesti ajodynamiikka on kunnossa, eli hyvää työtä Alfalta taas.
P.S. Junior on luonnossa paljon komeamman näköinen kuin kuvissa. Ja ilmeisesti ajodynamiikka on kunnossa, eli hyvää työtä Alfalta taas.
- Cotzy
- Viestit: 1301
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Kiitosta. Vaikka äänet puuttuu, on ajettavuudessa parasta Velocen alustan tasapaino. Alusta, ohjaus ja jarrut vastaavat hyvinkin vauhtivaroja ja erinomaisen kevyenä sähkärinä tykkää vain kurveista.TurboJ kirjoitti: ↑20 Loka 2025, 17:48Siis autosi mukana tulleet vanteet eivät mahdu paikalleen? Aika erikoinen tilanne. Saatko asian jotenkin hoitoon myyjäliikkeen kanssa?
P.S. Junior on luonnossa paljon komeamman näköinen kuin kuvissa. Ja ilmeisesti ajodynamiikka on kunnossa, eli hyvää työtä Alfalta taas.
Ei mahdu etujarrujen jarrusatulat 18-tuumaisen vanteen sisään ilman spacereita. Ja sittenkin olisi tiukkaa. Lumi kun pääsee sulamaan lämpimien jarrujen ympärille ja taas jäätymään, voi olla etupyörä välillä jumissa pakkasaamuina

No, raportoin asiasta liikkeeseen heti ja vaihtokelpoista talvirengaspakettia sorvataan. Eiköhän tähän jokin toimiva talvirengasratkaisu löydy.
Mutta vähän on hupaisaa, että Velocelle on myös tyyppihyväksytty käyttöön myös 16- ja 17-tuumaiset vanteet. Ja ne löytyvät myös Traficomin rekisteritiedoista Junior Velocelle. Ja siihen tietoon halutaan jossain myös uskoa. Vaikka pelkkä etujarrulevyn halkaisija on 382 mm, eli 15,3 tuumaa

No, nyt asia ratkeaa ihan kokeilemalla. Ja saa olla mukana Velocen talvirengastuksen pioneerihommissa

Cotzy
- Polforea
- Viestit: 11996
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Tuostahan on kehälle matkaa vielä ihan reilusti, puolahan siinä ottaa kiinni satulan etupintaan. Hyvin voi mahtua tuumaa pienempi vanne, kunhan vanteen muoto ja ET ovat sellaisia, että satula mahtuu sisään.
Ei muuten isojarruisessa 159:ssäkään tuohon väliin kaikilla orggisaluilla montaa milliä jää, mutta kun satula on kiinteä niin tilanne ei ole niin paha kuin miltä näyttää
Ei muuten isojarruisessa 159:ssäkään tuohon väliin kaikilla orggisaluilla montaa milliä jää, mutta kun satula on kiinteä niin tilanne ei ole niin paha kuin miltä näyttää
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 1669
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Siis miten on mahdollista että tehtaalta tilatut alkuperäiset vanteet eivät sovi paikalleen?
-
- Viestit: 2715
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)
Alkuperäisvanteet on 20". Tehdasta ei paljoa taida Suomen ongelmat kiinnostaa. Eipä siis ole konfiguraattorissakaan valittavissa talvirenkaat vantein.
Tyyppihyväksyntää ei lie haettu Velocelle erikseen, mikä selittää 16-17" vannekoot. Perusmalliin menee vielä 16", mutta voi olla aika nippa ja nappa ja Velocen laikat 80 mm suuremmat.... 19" kokoa pukkaa, mutta minullekin kerrotiin, että 18" sopisi, kun Veloce oli harkinnassa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.